اشتباهات رایج در بورس ایران

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
اشتباهات رایج در بورس

چنانچه بخواهید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید، باید دانش و اطلاعات کافی برای این کار را داشته باشید ولی مسیر ساده تری هم برای حرفه ای شدن در بورس وجود دارد؟ بله؛ تنها کافی است در کنار این که با سرمایه ای اندک به سرمایه گذاری در بورس و کسب تجربه می پردازید، اشتباهات رایج در بورس را هم بشناسید و سعی کنید واقعا از آن ها دوری کنید. البته این اشتباهات رایج در بورس بعضا خیلی ساده هستند؛ برای مثال این که وقتی سهمی را می خرید و مطمئن هستید که به قیمت 1000 تومان می رسد، با منفی خوردن سهم و خراب شدن جو بازار، سریع برای فروش آن اقدام نکنید. این مثالی از این اشتباهات رایج در بورس بود که نباید به هیچ عنوان انجام دهید و لیست کامل این اشتباهات مرسوم و بسیار خطرناک که می توانند سرمایه شما را به باد دهند را در این مطلب آورده ایم تا دید شما را نسبت به سرمایه گذاری در بورس بازتر کنیم؛

اشتباهات رایج در بورس

هیچ کسی را نمی توان یافت که ادعا داشته باشد که هیچ وقت در زندگی طعم باخت را نچشیده باشد و در تمامی نبردهای زندگی خود موفق ظاهر شده است، ولی با این وجود اشتباهات رایجی وجود دارند که امکان دارد هر فردی در زندگی خود مرتکب آن‌ ها شود. این اشتباهات در حوزه سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی و به ویژه بازار بورس هم به چشم می خورند. توجه داشته باشید که هیچ فردی بی‌ عیب‌ و‌ نقص نیست و امکان دارد در زمان انجام معاملات خود در بازار سهام ریسک‌ ها و اشتباهات گوناگونی را انجام دهد.


حتما برایتان جالب است : تعداد مناسب سهام در سبد بورسی


زمانی که سرمایه‌ گذاران از ریسک‌ ها و اشتباهات قبلی خود بی اطلاع باشند، ممکن است آن اشتباهات و ریسک‌ ها را به صورت مکرر تکرار کنند. بنابراین اطلاع از این ریسک‌ ها و اشتباهات مرسوم نیز برای آن دسته از کسانی که تا به امروز مرتکب آن‌ ها نشده‌ اند، خوب است و هم برای آن‌ هایی که قبلا آن را تجربه کرده‌ اند. به همین خاطر در این مقاله می خواهیم تا به اشتباهات و ریسک‌ های رایج در بازار سرمایه اشاره کنیم که می بایست از آن ها دور بمانید تا ریسک سرمایه گذاری شما در بورس کاهش بیابد، سودتان بیشتر شود و با خیالی آسوده تر در بازار بورس ایران سرمایه گذاری کنید. در ادامه 22 تا از مهم ترین اشتباهات رایج در بورس را با یکدیگر مورد بررسی کنیم؛

1) درک نادرست از تفاوت نوسان گیری و سهامداری

شاید ظاهرا هر دوی این استراتژی ها شبیه به هم دیگر باشند، ولی عملا فرق های زیادی بین آن ها وجود دارد. در سهامداری، سرمایه‌ گذار از اطلاعات مالی شرکت‌ ها و وضعیت بنیادی آن ها به منظور انتخاب سهام خوب بهره می گیرد و به صورت معمول با سهامداری میان مدت یا بلندمدت به دنبال به دست آوردن سود می باشد و این در حالی است که نوسان گیری توجه کم تری به مسائل بنیادی دارد و با استفاده از تابلوخوانی و تحلیل تکنیکال نمودار سهام تلاش در شکار سود دارد و به صورت معمول در بازه های زمانی کوتاه معاملات خود را انجام می‌ دهد.

2) نداشتن استراتژی مشخص و مناسب

چه سرمایه‌ گذاری با دید بلند مدت باشید و چه یک معامله گر نوسانگیر، باید یک استراتژی مشخص برای سرمایه گذاری داشته باشید تا بتوانید موفقیت های خوبی در طول زمان کسب کنید. البته این را هم باید گفت که سرمایه‌ گذاران و معامله گران استراتژی های گوناگونی دارند؛ برای مثال سرمایه‌ گذارن بلند مدت سبد متنوعی از سهام برای خود انتخاب می کنند، چرا که می دانند چنانچه کل سرمایه خود را به یک سهم اختصاص دهند، این امکان وجود دارد که به دلایل گوناگونی آن شرکت زیان ده و یا حتی ورشکست شود، از همین روی ترجیح می‌دهند سبدی متنوع از بهترین سهام های آینده دارترین صنایع بورسی سبدی متنوع برای خود تشکیل دهند.

معامله گران نوسان گیر نیز از تکنیک های گوناگونی در استرانژی های معاملاتی خود استفاده می کنند؛ به عنوان مثال انتخاب درست نسبت سود به زیان، استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال و فیلترهای تابلو خوانی و مواردی از این دست می تواند راهگشای این افراد باشد.

3) نداشتن انتظارات واقع بینانه از بازار

چه به عنوان سهامدار و چه بعنوان نوسانگیر، می بایست انتظارات و توقعاتی معقولی از بازار و سرمایه گذاری خود داشته باشید. بسیاری از افراد مبتدی تحت تأثیر داستان هایی قرار دارند که یک سهم خاص یک نفر را در کوتاه مدت به ثروت هنگفتی رسانده است و همین طرز فکر اشتباه، بروز اشتباهات بسیاری در فرآینده معامله گری را به همراه خواهد داشت.

یک سرمایه گذار مبتدی بایستی قبول کند  که هیچکسی نمی‌ تواند بازار را پیش بینی کند و امکان دارد هر اتفاقی در مسیر انجام معامله و سرمایه گذراری رخ دهد، بنابراین می بایست تمامی جوانب مدیریتی و تکنیکی را مد نظر قرار داد و سپس برای سرمایه گذاری اقدام کرد.

4) جابجایی پیوسته به سهام شرکت های مختلف

جابجایی مکرر سهام از اشتباهات رایج در بورس توسط سهامداران می باشد. توجه کنید که برای یک سرمایه گذار مبتدی، خرید و نگهداری سهام، از خرید و فروش و جابجایی مکرر سهام بهتر است، بنابراین تلاش کنید سرمایه گذاری‌ های خود را کم تر دستکاری و جابجا نمایید.


حتما برایتان جالب است : آینده اقتصاد ایران در سال 1401


همچنین از معامله بیش از اندازه سهام یک شرکت پرهیز کنید و فعالیت معاملات خود را محدود به خرید و فروش هایی کنید که در مسیر پیشرفت اهداف اقتصادی شما قرار دارند. این را هم باید در نظر داشته باشید که در زمینه معاملات هیچ وقت بدون مشورت با افراد کاردان اقدامی انجام ندهید و مطمئنا از افراد باتجربه و قدیمی تر بازار درخواست کمک و مشورت کنید.

5) تنوع ندادن به سبد سهامی در بورس

از دیگر اشتباهاتی که سرمایه گذاران در بورس بسیار آن را مرتکب می شوند، تنوع ندادن به سبد سهام است؛ لذا به منظور جلوگیری از ضررهای هنگفت منطقی ترین روش این است که در سبد سهام خود انواعی از سهام گوناگون داشته باشید و روی یک سهام خاص کل سرمایه خود را وارد نکنید، به این خاطر که ممکن است آن سهام در دوره‌ ای منفی شود و کل یا بخش بزرگی از پول شما نابود شود. البته این را هم باید در نظر داشت که نباید در تنوع دادن زیادی روی کنید، چرا که تنوع بیش از اندازه سهام هم باعث پرداخت کارمزد بیش از اندازه به کارگزاری های ایرانی می شود که اصلا جالب نیست و لذا همواره حفظ تعادل در سرمایه گذاری و زندگی بهترین راهکار ممکن به حساب می آید.

6) خرید و فروش سهام در زمان اشتباه

خرید و فروش سهام در زمانی که نباید این کار را انجام داد، یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که معمولا بین سهامداران دیده می شود! لذا می بایست مانند یک سرمایه گذار حرفه ای عمل کنید و تا جایی که امکان دارد، احتمال ضرر خود را کم کرده و بجای آن احتمال سود خود را افزایش دهید. این را در نظر داشته باشید به محض این که سهام به سودآوری رسید، عجله نکنید و آن را به فروش نرسانید و درصورت کاهش ارزش سهم هم در فروش آن تاخیر نکنید، چرا که امکان دارد با گذشت حتی هر ساعت، ضرر بیشتری برایتان ایجاد کند!

وقتی که سهام شما در روند منفی قرار می گیرد، باید سریعا آن را به فروش برسانید. بعضی از سرمایه گذاران پس از مشاهده خسارت و کاهش ارزش سهام خود، این طور تصمیم گیری می کنند تا ضررشان جبران نشود، سهام خود را نفروشند و با این کار بیشتر ضرر خواهند کرد! کار درست در همچین شرایطی این است که سهام خود را به فروش برسانید و زمان، سرمایه و انرژی خود را برای موقعیت های دیگر صرف کنید. از طرف دیگر فروش دیرهنگام سهام زیان ده نیز بسیار رایج و زیان آور است!

در بازار سرمایه گذاری چنانچه ضرر شما به بیش از 25 درصد برسد، تقریباً دیگر امکانش نیست برای آن کاری کرد و در این مواقع شما قادرید به اشتباهتان فکر کنید و آن را قبول کنید و بررسی و بازبینی استراتژی خود را در دستور کار قرار دهید و چنانچه همواره در حال ضرر کردن هستید، استراتژی سرمایه گذاری خود را بررسی کرده و تغییراتی را نسبت به آنچه تا به حال تجربه کرده اید، اعمال کنید تا فرآیند سوددهی شما بهبود یابد.

7) انجام معاملات پیوسته بدون استراحت

انجام معاملات مکرر و پشت هم دیگر از بزرگترین اشتباهات رایج در بورس است؛ توجه کنید که همیشه قرار نیست معامله کنید، بلکه بعضی مواقع لازم است تا تنها به بازار نگاه کنید و فرصت های معاملاتی را برای خود دسته بندی کنید. یک سرمایه گذار موفق شخصی نیست که هر روز معامله می کند، بلکه کسی است که می‌ داند چه موقع برای انجام معامله اقدام کند و چه زمانی تنها نظاره گر بازار و اتفاقات آن باشد.

8) تصمیم گیری تحت تاثیر عوامل بیرونی

تلاش کنید در شرایط نوسانات و حباب قیمت ها گوش‌ های خود را بگیرید. گوش کردن به حرف و نظریات افراد ناآگاه، جز از دست دادن سرمایه برای شما چیزی به همراه نخواهد داشت. همچنین در مسیر سرمایه گذاری نباید تلاش کنید دقیقا همان کاری را انجام دهید که دیگران انجام می‌ دهند و باید توجه کنید که تصمیم گیری تحت تاثیر عوامل بیرونی از فاجعه بارترین اشتباهات رایج سرمایه گذاران در بازار سرمایه به حساب می آید.


حتما برایتان جالب است : استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن


شما چنانچه زندگی بزرگترین سرمایه گذاران را مورد بررسی قرار دهید، مشاهده می کنید که در بیشتر اوقات خلاف جهت دیگر افراد حرکت می‌ کردند، بدین صورت که خرید سهام زمانی که دیگران آن را به فروش می رسانند و فروش آن زمانی که دیگران می خرند. به صورت کلی تلاش کنید تحت تأثیر عامه مردم قرار نگیرید!

9) نداشتن حد ضرر و یا پایبند نبودن به آن

یکی از بزرگ‌ ترین ریسک‌ ها و رایج‌ ترین اشتباهاتی که در بازار بورس شاهد آن هستیم، عدم تعیین حدضرر برای معاملاتتان است. از طرف دیگر کسانی هم هستند که با وجود تعیین حد ضرر برای معاملات خود، اصلا به آن پایبند نیستند. لذا این را همیشه در نظر داشته باشید که در خرید هر سهم، یک حد ضرر برای آن سهم مشخص نمایید. چنانچه دقیقا با این مفهوم آشنا نیستید، باید در نظر داشته باشید که منظور از حد ضرر این است که چنانچه سهم مدنظر شما به مقدار مشخصی از ضرر رسید، آن را بفروشید تا بیشتر از آن ضرر و زیان را متحمل نشوید.

تعیین حد سود و حد ضرر بخشی از فرآیند مدیریت ریسک به شمار می رود که بایستی به آن پایبند باشید. به عنوان مثال این طور فرض کنید که شما برای یک سهمی، حد ضرر ده درصد تعیین می کنید و این یعنی شما حاضر هستید تا 10 درصد ضرر را در این سهم تحمل‌ کنید، اما بیش از این مقدار را نباید تحمل کنید. لذا شما بایستی با رسیدن این سهم به 10 درصد ضرر، آن را به فروش برسانید. متأسفانه تعداد زیادی از افراد یا این حد ضرر را تعیین نمی کنند، یا بدتر از آن، به آن عمل نمی‌ کنند!

10) نداشتن صبر کافی برای سهامداری 

دنباله‌ روی از روندی پایدار و آهسته در بازار سرمایه، همیشه بهترین نتایج را به همراه دارد. در واقع این که از سبد سرمایه گذاری خود توقع داشته باشید تا کاری ورای آنچه باید را انجام دهد، عملا نتیجه ای عکس به همراه خواهد داشت. بنابراین در زمان سرمایه‌ گذاری بر روی یک سهام، زمانی مشخص را تعیین نمایید تا سهام به سود مد نظر شما دست پیدا کند.

اشتباهات رایج در بازار بورس

این زمان امکان دارد تا برای هر سهمی و با توجه به شرایط آن سهم، فرق کند. بنابراین باید بدانید که همیشه در بازارهای مالی و به ویژه بورس، رفتار عجولانه و نداشتن صبر، یکی از ریسک‌ ها و اشتباهاتی است که زیان بسیاری را برای افراد به همراه می آورد.

11) امیدواری نابجا در مورد بهبود روند بازار

همیشه در نظر داشته باشید که زمانی که متوجه شدید که سهامی وارد ضرر شده است، بایستی آن را به فروش برسانید. در واقع بسیاری از افراد در همچین شرایطی صبر می‌ کنند تا آن سهم به قیمت پایه قبلی خود برسد تا برای فروش آن اقدام کنند که متخصصان بازارهای مالی به چنین رفتاری “خطای شناختی” می گویند.


حتما برایتان جالب است : فومو در بازار مالی چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟


می توان گفت این موضوع هم یکی دیگر از ریسک‌ ها و اشتباهاتی است که در نهایت موجب می شود تا سودی که پیش از این به دست آورده اید را از دست بدهید. به صورت کلی این گروه از افراد با انجام چنین ریسکی به دو صورت گوناگون متضرر می شوند. نخست این که آن‌ قدر از فروش یک سهم ضررده اجتناب می‌ کنند تا این ضرر ادامه یابد و سهام آن‌ ها کاملا ارزش خود را از دست بدهد، ولی ضرر دوم این است که سود احتمالی دیگر فرصت‌ های بازار را هم از دست خواهند داد.

12) ریسک پذیری پایین

به منظور دستیابی به سود بیشتر، می بایست دید بلندمدت داشته باشید و ریسک پذیری خود را در بازار تقویت کنید. چنانچه فرد ریسک پذیری به حساب نمی آیید، ترجیحا برای ورود به این بازار اقدامی انجام ندهید، چرا که در بازار سرمایه هر اتفاقی امکان دارد رخ دهد و امکان دارد یه روز سود هنگفتی به دست آورید و در روز‌های دیگر ضرر خواهید کرد به خصوص در بازاری مثل بورس که تحت تأثیر کوچک‌ ترین مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … قرار دارد.

13) نپذیرفتن اشتباه

نپذیرفتن اشتباه فقط لجبازی با خود و از بین بردن حساب خویش می باشد. فرقی نمی کند که معامله گر یک معامله اشتباه را نمی پذیرد و از آن درس نمی گیرد و یا کلا از یک سیستم معاملاتی اشتباه همواره استفاده می نماید.

بازار محل قدرت نمایی معامله گران نیست. هیچ زمانی بازار خود را با هیچ کس هماهنگ نمی کند. این معامله گران هستند که می بایست خود را با شرایط بازار هماهنگ نمایند. اشتباهات خود را بشناسید، آن ها را قبول کنید و از آن ها درس بگیرید. نخستین مرحله در مسیر موفقیت، شناسایی اشتباهات به حساب می آید.

14) فریب سرعت بازار

حرکت شدید بازار در یک راستا، تضمین کننده ادامه حرکت در آن راستا نمی باشد. این موضوع در بیشتر بازارهای مالی قابل مشاهده است و معمولا معامله گران تازه کار را با ضرر همراه می کند. چنانچه پیش بینی کرده اید که بازار در دو روز آینده به هدف سود شما می رسد و بازار در عرض چند ساعت به قیمت مورد نظر رسید هیچ تضمینی نیست که با همان سرعت یا در همان جهت ادامه مسیر دهد.

تلاش کنید در سود و ضرری که پیش بینی کرده اید، از بازار خارج شوید و سرعت بازار شما را فریب ندهد. به صورت معمول روندهایی که مدت های طولانی دوام میاورند، در نمودار قیمت شیبی بین 45 تا 55 دارند. هرچند باز هم باید گفت که شما می بایست در قیمت خروجی که پیش از شروع معامله برای خود در نظر گرفته اید از بازار خروج کنید.

15) تصور واهی یک شبه ثروتمند شدن!

تعریف شما از ثروتمند شدن چیست؟ چنانچه حسابتان را چند برابر کنید به خود پولدار می گویید؟ اینها سوالاتی هستند که به صورت معمول معامله گران تازه کار جوابی برای آن ها ندارند. ایشان از یک طرف رویاهای بزرگی دارند و از طرف دیگر راه رسیدن به آن ها را نمی دانند. احتمال این که یک حساب 10 هزار دلاری از بین برود یا به 1 میلیون دلار برسد یک به صد است!


حتما برایتان جالب است : خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران


معمولا این موضوع توسط افراد درک نمی شود و با هر معامله به دنبال سودهای آنچنانی هستند که امری محال است. این واقعیت که سرعت موفقیت در این بازار می تواند بیش از سایر بازارها باشد امری بدیهی است ولی این سرعت به اندازه ای نیست که با یک یا چند معامله بتوانید ثروت زیادی به دست آورید. این را باید درک کنید که موفقیت فرآیندی است که به زمان نیاز دارد. به منظور موفقیت بایستی مجموع سودهای شما بیش از زیان های شما باشد. زمان مورد نیاز را به معاملات اختصاص دهید و همواره روش خود را اصلاح و بروزرسانی فرمایید.

16) عدم تمرکز و زمان کافی

زمان و تمرکز از حائز اهمیت ترین اصولی به حساب می آیند که آنقدر بدیهی است که تعداد زیادی از افراد از آن غافلند! چنانچه سیستم تحلیل و معامله شما بر مبنای این است که بعد از معامله آن را زیر نظر بگیرید، پس نیاز است پیش از شروع معامله زمان لازم را ارزیابی فرمایید. آیا می توانید برای آن معامله تا زمان لازم، بازار را زیر نظر بگیرید؟ بسیاری هم با این که مطلع هستند که نمی توانند زمان زیادی بازار را زیر نظر بگیرند، تلاش می کنند در مدت کوتاهی نظر خود را بر بازار تحمیل کنند و بالاخره کاری انجام دهند. این افراد هم به این دلیل که تمرکز کافی ندارند و همچنین از روش همیشگی خود بهره نمی گیرند، معمولا با ضرر و زیان دست و پنجه نرم می کنند.

17) تک سهم شدن یا متنوع سازی زیاد

سرمایه‌ گذارانی که شورش را در می‌ آورند و همیشه همه‌ سهام‌ ها را از همه‌ صنایع بازار، درون پرتفوی خود موجود دارند هم افراطی هستند؛ یا بالعکس به‌ قدری تفریط می کنند که بهتر است نگوییم پرتفوی بلکه واژه‌ “تک سهم” بیشتر به آن ها می آید!

فرقی نمی کند و در واقع تک سهم بودن در بازار بورس به همان اندازه احمقانه است که بخواهیم بیش‌ از اندازه، تنوع به پرتفوی خود بدهیم. این که چه اندازه به سبد سهام خود تنوع می دهید یا از تنوع یک پرتفوی کم کنیم به صورت کامل به روحیه‌، ریسک پذیری و اهداف مالی در سرمایه‌ گذاری شما بستگی دارد، ولی اگر سبد سهامی مناسب تشکیل ندهید، راه به جایی نخواهید برد.

18) معامله بدون تحلیل

خیلی ها در بازار سرمایه، بدون آن که تحلیل مناسبی از یک سهم داشته باشند، برای خرید سهام اقدام می نمایند. این سهم را خریده ام، چرا که اسم شرکت آن دهان پر کن است و یا آن سهم را فروختم، چرا که احساسم به من می گوید آن سهم در آینده ریزش قیمتی را تجربه می کند و یا متداول تر این که این سهم را خریداری کردم، چرا که دیدم همه در حال خرید آن هستند.

سهمی را خریداری کردم که دوستم به من گفت آینده مناسبی دارد و یا سهمی را خریداری کردم، چرا که در یک شبکه اجتماعی آن را برای خرید و سرمایه گذاری مناسب معرفی کرده اند! بسیاری از افراد مطابق با دلایل بالا برای خرید و فروش در بازار بورس اقدام می کنند. شما تنها وقتی می بایست برای خرید یا فروش سهمی اقدام کنید که در خصوص با آن تحلیلی داشته باشید یا چنانچه از کسی مشورت می گیرید، اطمینان پیدا کنید که آن فرد تحلیل درستی کرده است و از روی حدس و گمان شما را راهنمایی نمی کند.

19) در نظر گرفتن بورس به عنوان شغل اول

یکی دیگر از اشتباهات رایج در بورس این است که بعضی از سرمایه گذاران آن را به‌ عنوان شغل اول خود در نظر می گیرند، ولی باید در نظر داشت که این تصور کاملا اشتباه است و هیچ وقت نباید شغل اول را فدای بورس کرد! جایگاه بورس در کل جهان شغل دوم است و نباید آن را تغییر داد. این به هیچ عنوان منطقی نیست که کسی بر روی درآمدهای حاصل از بورس به منظور تامین نیازهای اصلی و اساسی زندگی خود و یا خانواده خود حساب باز کند!


حتما برایتان جالب است : تاثیر احیای برجام بر بورس ایران


داشتن توقع بیجا از بورس، فشار روانی در افراد را به همراه می آورد که خود می تواند به معاملات به منطق و احساسی که همواره با زیان همراه اند، منجر شود. این فشار روانی جدا از تاثیر بر زندگی عادی، از قدرت تحلیل و معامله گری آن ها نیز خواهد کاست. وقت گذاشتن برای بورس بیش از روزی ۱ ساعت مطنقی نیست و شما را با وسواس و چالش های بسیاری روبرو می کند.

20) توجه بیش از حد به اخبار

توجه بیش از اندازه به اخبار و داده‌ هایی که دیگران در اختیارتان قرار می دهند، یکی دیگر از اشتباهات رایج در بورس به حساب می آید که باید آن را در نظر داشته باشید. به هیچ عنوان گرفتار لابی‌ های مسلط بر بازار که مدام جوسازی می‌ کنند و سیگنال‌ های اشتباه به دیگران می‌ دهند، نشوید. به جای این کارها قادرید با استفاده از تحلیل تکنیکال یک روش معاملاتی برای خودتان بسازید و آن را به عنوان استراتژی معاملاتی خود در نظر گرفته و دنبال کنید.

در حقیقت شما باید یک استراتژی معاملاتی مناسب برای خود تعریف کنید تا بتوانید آن را طی زمان کافی اجرا و پیاده‌ سازی فرمایید و اوضاع را به نفع خود پیش ببرید، ولی چنانچه استراتژی معاملاتی شما تنها اندیکاتورهای درهم‌ و برهم، اخبار و احساسات باشد، شما دیگر در حال معامله کردن نیستید، در واقع شما در حال قمار هستید!

21) حسرت فرصت‌ های معاملاتی از دست رفته

دنبال کردن بازار پس از دست دادن یک سیگنال هم کار اشتباهی است. به صورت معمول معامله گران پس از دست دادن یک معامله که آن را زیر نظر داشتند، تلاش می کنند بازار را دنبال کنند؛ آن‌ ها با از دست رفتن فرصت، بازار را زیر نظر می گیرند، چرا که از عدم انجام آن معامله و این که به خودشان اعتماد نکردند،‌ احساس خوبی ندارند؛ لذا با این ورود ناگهانی، در قیمت نامناسبی برای ورود اقدام می کنند و این موضوع ریسک سرمایه گذاری و خرید سهم را افزایش می دهد و احتمال به دست آوردن سود را نیز کاهش خواهد داد.

اما راهکار عدم انجام این اشتباه بسیار ساده است؛ منتظر ورود در یک نقطه دیگر باشید. در واقع راه‌ حل این است که پس از دست دادن یک موقعیت معاملاتی مناسب، دست از تعقیب بازار بردارید. لذا شما باید صبوری کنید و منتظر فرصت ورود مجدد به معامله باشید.

22) عدم پیگیری و مدیریت سهام

در بورس، با خرید سهام کار شما به اتمام نخواهد رسید؛ در واقع آن چیزی که حائز اهمیت است، مدیریت سهام های داخل پرتفوی است. تجزیه و تحلیل سهام پس از خرید، به اندازه تجزیه و تحلیل پیش از خرید حائز اهمیت می باشد. حتی چنانچه سرمایه گذاری ‌های شما در گذشته بازده خوبی داشته، این معنی را نمی دهد که بایستی همه چیز را به خدا واگذار کنید!

هر فصل سری به سبد سهام خود بزنید و ببینید که سهامتان در کدام مسیر قرار دارند و چنانچه نیاز بود برخی از آن‌ ها را به فروش برسانید و پرتفوی ‌خود را تعدیل کنید. این را در نظر داشته باشید که بدترین سرمایه‌ گذاری ممکن، آن است که شما پس خرید، سهامتان را نادیده بگیرید!


نتیجه گیری و کلام پایانی

اگر سرمایه گذار بلندمدت هستید و یا نوسانگیر، باید در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد مبتدی اشتباهات مشابهی که بررسی کردیم را مرتکب می شوند. پیش از آغاز فعالیت در بازار بورس، شما باید تصمیم گیری کنید که آیا شما یک معامله گر نوسانی هستید یا یک سرمایه‌ گذار بلند مدت و یا هر دو. هر کدام از این ها اجرا و استراتژی های خاصی را می طلبند، لذا اهمیت دارد که پیش از آغاز تصمیم گیری کنید که افق زمانی که برای سرمایه گذاری در نظر دارید، کدام است.

از این موضوع مطمئن شوید که در زمان آغاز سرمایه گذاری در بازار سرمایه، انتظارات واقع بینانه ای از این بازار و کسب سود از آن دارید. آغاز با ذهنیت موفقیت یک شبه می‌ تواند مخرب باشد و سرمایه شما را به شدت تهدید کند. لذا بهتر است با یک استراتژی مناسب فعالیت خود را در این بازار آغاز کنید و چنانچه قصد نوسانگیری دارید، حتما نسبت سود به زیان درستی برای معاملات خود انتخاب کنید و چنانچه یک سهام دار بلند مدت به حساب می آیید، حتما سبد متنوعی از سهام تشکیل دهید و از ورود های پله‌ ای و میانگین کم کردن و میانگین اضافه کردن بهره بگیرید.

نکته تکمیلی دیگر این که ریسک یکی از اصلی ترین بخش های بازار بورس به حساب می آید. لذا تمامی معامله گران می بایست بر روی درصدی از سرمایه که در هر معامله بر روی آن ریسک می‌ کنند، متمرکز شوند. با محدود کردن درصد سرمایه در هر معامله، توانیی این را خواهید داشت که از خسارات زیاد و ریسک بزرگ تر در معاملات خود جلوگیری نمایید. سرمایه‌ گذاری در بازار بورس می تواند سود خوبی برایتان به ارمغان آورد، هرچند در زمان آغاز احتمالا اشتباهاتی خواهید داشت، ولی همه سعی خود را بکنید تا زمان آغاز از این اشتباهات رایج جلوگیری کرده و این را بدانید که اگر از این اشتباهات دوری کنید، مطمئنا می توانید موفقیت های زیاد و ماندگاری در این بازار به دست آورید

در انتها باید تاکید کرد که ریسک‌ و اشتباهات بخش جدایی‌ ناپذیر از پروسه سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی است، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که کسانی که قصد سرمایه‌ گذاری در همچین بازارهایی را دارند، از این موضوع اطلاع دارند و از تکرار آن‌ ها پرهیز کنید. توصیه ما برای جلوگیری از ارتکاب چنین ریسک‌ ها و اشتباهاتی این است که با یک برنامه اصولی برای ورود به بازار اقدام کنید و همیشه به آن پایبند بمانید و در صورت نیاز آن را اصلاح و یا بروزرسانی کنید. آموزش دیدن و کسب تجربه نیز می توانند کلیدهایی باشند که قفل های بسیاری از سودهای بورسی را برای شما باز می کنند، پس آن ها را از یاد نبرید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این پرتکرارترین اشتباهات رایج در بورس را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس را یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می کنم این مطلب را حتما بخوانید.

بین اشتباهات رایج در بورس که باهم دیگر مرور کردیم، کدامیک را بیشتر انجام داده اید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *