نحوه خرید عرضه اولیه در بورس | نکات {جادویی} و {طلایی} عرضه اولیه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه خرید عرضه اولیه در بورس

خرید عرضه اولیه همواره سودآوری بسیار خوب و دردسر خیلی کمی دارد و به همین خاطر نحوه خرید عرضه اولیه در بورس یک آموزش بسیار کاربردی و پرطرفدار است و قصد داریم در این مقاله آموزشی رایگان نکات {جادویی} و {طلایی} عرضه اولیه را عنوان کنیم و طریقه خرید عرضه اولیه را توضیح دهیم. نحوه خرید عرضه اولیه در بورس بسیار ساده است و با چند کلیک ساده میتوانید برای خرید عرضه اولیه در بورس اقدام کنید. مراحل خرید عرضه اولیه در بورس و نحوه خرید عرضه اولیه در بورس را در این مطلب راهنما در قالب نحوه خرید عرضه اولیه سهام در ادامه حتما بخوانید و نکات مهمش را حتما یادداشت کنید.

نحوه خرید عرضه اولیه در بورس ایران

برای آنکه با نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام آشنا شویم، شاید بد نباشد در ابتدای امر درباره عرضه اولیه توضیحاتی بدهیم. عرضه اولیه به زبان ساده، اولین حضور یک شرکت در بازار سرمایه به صورت رسمی است؛ به عبارت دیگر، در عرضه اولیه سهام یک شرکت برای بار اول در بورس به وسیله عموم قابل خریداری خواهد بود. یک شرکت برای حضور در بازار بورس، باید مدارک لازم را به سازمان تقدیم و مراحل پذیرش را انجام دهد تا بتواند مجوز حضور در این بازار را اخذ نماید.

عرضه ‌های اولیه در سال‌ های اخیر در بورس تهران، رونق زیادی پیدا کرده است و این موضوع در عرضه اولیه های سال 99  هم دیده سودآوری بسیار بالایی داشته اند. با پیشرفت تکنولوژی، معامله در بازار سهام همواره آسان ‌تر شده و افراد با سطح دانش کمتر نیز قادرند به‌ سادگی خرید و فروش آنلاین در بازار سهام را تجربه کنند. بسیاری بر این باورند که عرضه‌ های اولیه در بورس مانند طلا است؛ یعنی ما هرچی بخریم مطمئنا سود بسیار بالایی کسب خواهیم کرد، واقعیت امر هم همین است.

پیشنهاد مطالعه : آموزش خرید عرضه اولیه | نکات جادویی و طلایی خرید 100% عرضه اولیه

در چند سال گذشته می ‌توان گفت تمامی عرضه‌ های اولیه سودی خوبی داشتند، مانند عرضه اولیه شستا که سود بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذاران و خریداران عرضه اولیه کرد. پس در عرضه اولیه، سهام یک شرکت برای اولین بار در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شود، ولی این عرضه به معنی آغاز فعالیت‌ های یک شرکت نیست، بلکه این شرکت‌ ها برای افزایش رشد و یا تأمین مالی طرح ‌های توسعه خود، برای فروش بخشی از سهام شرکت اقدام می کنند و در نظر داشته باشید که بدین صورت، شرکت به سهامی عام تبدیل خواهد شد. 

نکته دیگر این است که ممکن است شرکت‌ ها در بازار بورس و یا فرابورس عرضه می ‌شوند، به شکلی که هرچه شرکت از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد، احتمال عرضه شدن آن در بازار بورس بیشتر خواهد بود. از این استاندارد‌ها می توان به مواردی مانند؛ وضعیت شفافیت فعالیت‌ های شرکت ، سابقه فعالیت ، کیفیت صورت‌ های مالی ، میزان سوددهی و … اشاره کرد. حال این که طریقه خرید عرضه اولیه در بورس به چه صورت است را در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

مراحل خرید عرضه اولیه در بورس

برای خرید عرضه اولیه به دو صورت انلاین و آفلاین میتوانید اقدام کنید. در خرید آفلاین، سرمایه گذار باید قیمت و حجم در خواستی دقیقا همان طور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است، خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام کند. در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده به وسیله ناظر بازار بورس اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است.

1) مطلع شدن از اطلاعات عرضه اولیه در بورس : کارگزاری‌ ها از طریق بخش پیام کارگزار ناظر، عرضه اولیه را به مشتریان خود اطلاع رسانی می کنند، بعد از اطلاع از تاریخ عرضه اولیه حدودا ساعت 10 صبح همان ‌روز به سایت tsetmc مراجعه کنید و از اطلاع ‌رسانی ‌های ناظر بازار باخبر شوید. در نظر داشته باشید که اطلاعیه ‌های ناظر بازار به صورت یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می ‌شود. بعد از کلیک روی اعلام اشاره شده، پیام‌ های ناظر بازار برای نمادهای مختلف را مشاهده می کنید.

2) ارسال سفارشات خرید سهام در عرضه اولیه : در این مرحله باید موجودی حساب ‌خود را در کارگزاری افزایش دهید و در ادامه سفارش خرید عرضه اولیه را در ساعت مشخص شده،  دقیقا طبق اطلاعات مندرج در اطلاعیه عرضه شرکت ثبت کرده و به هسته معاملاتی بورس ارسال کنید. حتی یک ریال اشتباه عددی میتواند به عدم تخصیص عرضه اولیه شرکت به شما عزیزان منتهی گردد.

3) بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه : اختصاص سهام به هر کد معاملاتی بعد از پایان زمان اعلام شده برای خرید انجام می شود. بورس با توجه به تعداد شرکت‌ کنندگان و قیمت وارد شده به وسیله آن ها، سهام را بین متقاضیان خرید عرضه اولیه مورد نظر توزیع می کند. در ساعت 14 الی 18 موجودی سهام ‌تان را بررسی کنید تا از مقدار عرضه تعلق گرفته به خودتان اطلاع یابید. در صورتی که چهارشنبه اقدام به خرید عرضه اولیه کردید، احتمال دارد تا روز شنبه اطلاعات اشتباه در خصوص خرید عرضه اولیه در پرتفوی سهامی خود مشاهده کنید که مشکلی از این بابت نیست و دارایی شما از عرضه اولیه در اولین روز هفته که همان شنبه است، به صورت کامل بروزرسانی شده و تمامی مشکلات برطرف خواهد شد.

4) پس از خرید سهام در عرضه اولیه : معمولا به این صورت است که در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، صف خرید سنگینی برای سهام شرکت عرضه شده شکل می گیرد. گاهی تا 1 هفته، گاهی 1 ماه میتوانیم شاهد رشد اولیه سهام عرضه شده در بورس یا فرابورس باشیم! اخیرا بسیار دیده ایم که صف خرید تا بیش از 15 روز یا حتی بیشتر پایدار باشد که دلیل آن میتواند قیمت مناسب عرضه و اختلاف بین قیمت عرضه و ارزش ذاتی سهم خواهد بود؛ مانند سهام شستا که برای شرکت تامین اجتماعی ایران بود و عرضه اولیه سوددهی در سال 99 بود.

خرید عرضه اولیه در بورس

بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم، سهام شرکت‌ هایی که برای اولین بار روانه بازار بورس می شوند، اغلب با تقاضای خرید بسیاری روبرو خواهند شد و بعد از روز عرضه اولیه تا چند روز یا حتی چند هفته با صف خرید همراه خواهند بود. آسان ترین راه برای تشخیص زمان فروش عرضه اولیه و شناسایی سود سهم ‌های عرضه ‌اولیه ‌ای این است که تابلوی معاملات سهم را دنبال کنید و روزی که صف خرید عرضه شد و قیمت سهم به اصطلاح به تعادل رسید، شما هم سهم ‌خود را به فروش برسانید.

ولی باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که اکثر شرکت ‌هایی که با این روش عرضه اولیه وارد بازار سهام می ‌شوند، پتانسیل سودآوری بسیار بالاتری را خواهند داشت و قیمت سهم ‌آن ها پس از متعادل شدن هم مطمئنا به‌ مرور زمان با افزایش روبرو خواهد شد و قطعا سود خوبی را در میان مدت میتواند برای شما به همراه داشته باشد، لذا برخی از این شرکت‌ ها به منظور سرمایه ‌گذاری میان ‌مدت و بلندمدت هم مناسبند و اگر بتوانید پناسیل ‌های سودآوری را در این شرکت‌ ها شناسایی کنید و سهام شرکت ‌های قوی ‌تر را برای مدت طولانی ‌تری در سبد سرمایه ‌گذاری ‌خود نگه دارید، مطمئنا سود بسیار بیشتری نصیب شما خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : خرید اتوماتیک عرضه اولیه چگونه انجام میشود؟

به صورت کلی در نظر داشته باشید که بهتر است برای فروش عرضه اولیه اصلا عجله نداشته باشید و به چشم یک سرمایه گذاری 1 یا 2 ساله به آن نگاه کنید. به این دلیل که عرضه های اولیه 99 و بعضا سال های قبل ثابت کرده است که قیمت عرضه شده در ابتدا با قیمت یک یا دو سال بعد سهم، اختلاف بسیار زیادی دارد و این موضوع نشان می دهد که اگر به چشم بلند مدت به خرید و نگهداری عرضه های اولیه نگاه کنید، میتوانید سود های میلیونی و بسیار خوبی را از این طریق کسب نمایید.

آیا میتوان از دو کارگزاری عرضه اولیه خریداری کرد؟

در خصوص نحوه خرید عرضه اولیه در بازار سرمایه سوالی که بعضا برای سرمایه گذاران به وجود می آید این است که آیا می توان از چند کارگزاری عرضه اولیه را خریداری کرد یا خیر؟ پاسخ خیر است، به خاطر این که هر سرمایه گذار حتی اگر در چندین کارگزاری حساب داشته باشد، ولی کد بورسی او ثابت است و عرضه اولیه به هر کد بورسی یکبار تعلق می گیرد و خرید عرضه اولیه از یک کد بورسی در چند کارگزاری ممکن نخواهد بود.

نکات {جادویی} و {طلایی} خرید عرضه اولیه

  • ** کارمزد خرید عرضه نخستین سهام حدود 1.5 درصد کل مبلغ معامله است.
  • ** سعی کنید تمامی عرضه اولیه ها را با هر میزان نقدینگی که نیاز دارند بخرید.
  • ** عطش خریداران برای سهام عرضه اولیه، معمولا ظرف 1 تا 3 هفته فروکش می کند.
  • ** امکان فروش سهام عرضه اولیه شده، در روز معاملاتی بعد از عرضه وجود خواهد داشت.
  • ** هر عرضه اولیه، دارای نماد است. به عنوان مثال عرضه اولیه تامین اجتماعی با نماد شستا انجام شد.
  • ** به منظور خرید عرضه ابتدایی سهام در بورس، تنها نیاز است تا کد بورسی (کد معاملاتی/کد سهامداری) داشته باشید.
  • ** بعد از خرید عرضه اولیه سهام ، نماد سهم و همچنین تعداد سهم خریداری شده در پرتفوی سهامی شما قابل مشاهده خواهد بود.
  • ** سهام عرضه اولیه ها پس از مدتی متعادل شده و اصلاح چند درصدی را تجربه خواهد کرد و سپس مجددا مورد توجه بازار قرار می گیرد.
  • ** در حال حاضر بیشتر عرضه اولیه های بورسی در روز سه شنبه و چهار شنبه و در ساعت 7:30 تا 11:30 یا 1:30 تا 17:00 صورت می پذیرد.
  • ** عرضه ابتدایی بسیاری از سهام در سال های اخیر در بورس ایران، ارزشمند بوده و حداقل 100 درصد سود را در بازه زمانی مختلف به سهامداران داده اند.

نتیجه گیری و کلام آخر

به دلیل تقاضای بسیاری که برای عرضه‌ های اولیه شکل می گیرد، اغلب سهمیه کمی به افراد شرکت ‌کننده می ‌رسد.

با این وجود خرید سهام در عرضه اولیه یک راه آسان، سودآور و بی‌ خطر برای تجربه اولین سرمایه‌ گذاری در بورس است.

به این خاطر که اغلب اوقات سود مناسبی را برای سرمایه‌ گذاران به همراه خواهد داشت.

بررسی‌ ها نشان می دهد که علاوه بر بازدهی اولیه ‌ای که خرید عرضه اولیه برای سرمایه‌ گذاران به همراه دارد، بازدهی ثانویه می ‌تواند بسیار پرسودتر بوده و پتانسیل بیشتری داشته باشد.

به خاطر این که تعداد سهام تخصیص یافته در عرضه اولیه به هر نفر بسیار محدود است، ولی برای کسب بازدهی ثانویه این محدودیت دیگر دیده نمی شود. 

در عرضه اولیه با روش بوک بیلدینگ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کدمعاملاتی در نظر گرفته می ‌شود.

شما باید طبق این اطلاعات که به وسیله ناظر بازار در روز عرضه اعلام می ‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ثبت نمایید و منتظر تخصیص سهام باشید.

این را در خاطر داشته باشید که تخصیص سهام به وسیله ناظرین به کدهای معاملاتی انجام می شود.

اغلب در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد به صورت مساوی از عرضه‌ اولیه ها بهره مند خواهند شد.

در انتها امیدواریم از این مقاله راهنمای بورسی با عنوان نحوه خرید عرضه اولیه در بورس نهایت استفاده را برده باشید.

چنانچه در خرید عرضه اولیه مشکل داشتید، تجربه‌ ای کسب کرده ‌اید یا اینکه سوالی دارید، حتما در بخش دیدگاه برای ما و سایر مخاطبان مای مانی بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *