بهترین جا برای سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

بهترین جا برای سرمایه گذاری

بهترین جا برای سرمایه گذاری کدام است؟ سرمایه گذاری در ایران یک امر اجتناب ناپذیر است، چرا که وضعیت نامناسب اقتصادی، تورم سالانه، تحریم های پی در پی، بی ارزش شدن ارزش ریال و مواردی از این قبیل هر ساله وضعیت معیشت و ارزش مالی افراد، خانواده ها و سازمان های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد و همین امر است که لزوم شناخته بهترین جا برای سرمایه گذاری را نشان می دهد. بازارهای مالی مختلف مانند؛ رمزارزها، مسکن، بورس، طلا و سکه، ارز، استارتاپ ها، بانک و موسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری و … از مکان های سرمایه گذاری مهم در کشور ایران هستند که هر فرد می تواند با توجه به شرایط خود، برای شناسایی بهترین جا برای سرمایه گذاری اقدام نماید تا بتواند در ابتدا ارزش مالی دارایی خود را حفظ کند و سپس بتواند سود به دست آورد.

بهترین جا برای سرمایه گذاری

حتما تا به حال چندین بار فکر سرمایه گذاری در بورس یا بازارهای مالی دیگر را از نظر گذرانده ‌اید. یا حتی بعضا پا را فراتر گذاشته و به تحقیق و بررسی پرداخته ‌اید، ولی در نهایت منصرف شده و به سرمایه گذاری‌ های ساده تر و بی دردسر تر روی آورده‌ اید. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی مختصری از این بازار و انتظاراتی که می ‌توان از آن داشت بپردازیم. قبل از اینکه به بازارهای مالی مناسب برای سرمایه گذاری بپردازیم، بیایید اول دیدگاه شما را در خصوص سرمایه گذاری در بازارهای مالی آماده کنیم. به صورت کلی در نظر داشته باشید که گزینه‌ ها سرمایه گذاری در ایران عبارتند از؛ مسکن، ارز، طلا و سکه، سپرده بانکی، بازار بورس، صندوق های سرمایه گذاری، ارز دیجیتال، استارتاپ، خودرو و مسکن . آیا تا به حال به این فکر کرده ‌اید که چرا ثروتمندان ثروتمند باقی می‌ مانند یا اینکه اصلا چگونه به این ثروت دست پیدا کرده اند؟

حتما برایتان جالب است : بهترین روش سرمایه گذاری در سال 2021

کارشناسان بعد از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده اند که قسمت بزرگی از موفقیت مالی هر فرد به مدیریت صحیح سرمایه آن شخص بستگی دارد، با این وجود با توجه به فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری بسیاری که این روزها وجود دارد، انتخاب این که پولتان را در کجا سرمایه‌ گذاری یا پس‌ انداز کنید خیلی ساده نخواهد بود. بعضی مواقع فعالیت‌ هایی که سود بالایی برای شما به همراه دارند، به همان نسبت از درجه ریسک بالایی نیز برخوردار هستند. البته برعکس این حالت هم وجود دارد، یعنی فعالیت‌ هایی که خطر کم تری در آنها سرمایه شما را تهدید می‌کند، به همان نسبت سود کمتری را برای شما به دنبال خواهند داشت، لذا بهترین گزینه، انتخاب فعالیت ‌هایی است که در عین پرسود بودن، ریسک کمتری را نیز متوجه سرمایه شما نماید.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در ایران

وقتی که صحبت از سرمایه گذاری می شود، اولین مسیری که افکارمان بدان منتهی می شود، ذخیره پول در بانک و دریافت سود و گذران زندگی است. البته برخی نیز اعتقاد خاصی به خرید طلا و نگهداری آن دارند، ولی در نهایت این پرسش مطرح می شود که بهترین رویکرد مالی برای سرمایه گذاری کدام است؟ با توجه به نوسانات بازار و همچنین مغایرت سود پرداختی بانک ها با میزان تورم واقعی موجود در کشور، همیشه ابهاماتی در پاسخگویی به پرسش مطروحه وجود دارد. مطمئن ترین راه سرمایه گذاری در کدام بازار است و چیست؟ کدام حوزه سرمایه گذاری کمترین میزان خطرپذیری را برای سرمایه گذار به همراه خواهد داشت؟

پرسش های ذکر شده و موارد دیگر از این دست به رغم عمومیت کاربرد به خصوص نزد سرمایه گذاران غیر حرفه ای، اساسا مباحثی بسیار تخصصی و حرفه ای به حساب می آیند که نمی توان تنها با توسل به عامل تجربه، نسبت به پاسخگویی آنها اقدام نمود. شاید نوسانات اخیر بازار طلا، بهترین گواه این ادعا باشد، به خاطر این که قوانین بازار پس از سال ها دچار تحولات اساسی شد و آخرین ارزیابی های بین المللی حاکی از کاهش تمایل برای سرمایه گذاری در بازار طلا است. هنگامی که تصمیم به سرمایه گذاری گرفته ایم، حتی در حجم بسیار محدود، باید بدانیم هیچ علم و دانشی در دنیا نمی تواند به صورت قطعی امنیت یک حوزه سرمایه گذاری را مشخص و تضمین کند، چرا که مفهوم سرمایه همواره با خطرپذیری همراه بوده است!

بهترین سرمایه گذاری در حال حاضر در ایران

لذا به همین خاطر با توجه به آنالیزهای علمی و تجربیات موجود، سعی می شود تا میزان خطرپذیری به کمترین حد ممکن برسد. برخلاف تصورات موجود، طلا اغلب جز بازارهای ایمن برای سرمایه گذاری به حساب نمی آید، از طرفی بازار ارز نیز چندان مورد جذابی نیست زیرا نوسانات پول های مطرح بین المللی بویژه دلار و یورو به شدت وابسته به تحولات سیاسی جهان است و به قول برخی کارشناسان، وابستگی این ارزها به سیاست بیشتر از ارتباط آنها با اقتصاد است. از طرف دیگر وضعیت حال حاضر جهان سیاست و چالش های موجود در آن، عملا بازار ارز را به بازاری پر استرس تبدیل کرده است.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در زمان کرونا چیست؟

در همچین شرایطی می توان بازار مستغلات را مطمئن ترین بازار برای سرمایه گذاری به حساب آورد. اگرچه نسبت به این دیدگاه و سرمایه پنداشته شدن ملک همواره انتقادات فراوانی وجود دارد، ولی این حقیقتی است که نمی توان آن را منکر شد. به عنوان مثال در چین و یا ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان، شاهد هستیم که بازار ملک به شدت پر رونق است و ملکی را که امروز خریداری کرده اید حداقل ظرف 6 ماه دارای ارزش افزوده خواهد بود. بدیهی است برای سرمایه گذاری در بازار مستغلات سرمایه باید در اندازه مشخصی باشد اما در موارد جزئی تر، خرید یک زمین حتی در منطقه ای نه چندان آباد نیز می تواند آینده ای روشن به همراه داشته باشد. این که دارایی خود را چگونه و کجا سرمایه گذاری می کنید، مساله ای کاملا شخصی بوده و وابسته به چشم اندازهای زندگی به شمار می رود.

بهترین جا برای سرمایه گذاری در این اوضاع

خرید اوراق قرضه یا اوراق مشارکت : با خرید این اوراق از دولت یا از شرکت ‌های خصوصی شما خود را در یک سرمایه‌ گذاری کم‌ خطر با سود نسبتا خوب شریک می ‌کنید، ولی در این نوع سرمایه‌ گذاری شما در یک دوره زمانی مشخص قادر نیستید به سرمایه خود دست بزنید. در عوض، سود شما از خرید این اوراق تضمین ‌شده است و در مورد اوراق قرضه نیز دولت پشتیبان آنهاست و از این بابت خطری متوجه سرمایه شما نخواهد شد.

پس ‌انداز در بانک : افتتاح حساب در بانک نیز یک را مطمئن و کم‌ خطر برای سرمایه‌ گذاری به حساب می آید. اگر چنین تصمیمی گرفتید، در جستجوی بانکی باشید که بالاترین نرخ سود را به شما می‌دهد. حسن سرمایه‌ گذاری در بانک این است که هم ریسک بسیار کمی سرمایه شما را تهدید می کند و هم هر زمان که اراده کنید می‌توانید فورا پول خود را از آن خارج نمایید.

مسکن : به منظور سرمایه گذاری در مسکن به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارید، نقدشوندگی این سرمایه گذاری هم کم است، با این وجود مسکن به عنوان یکی از حائز اهمیت ترین انواع سرمایه‌ گذاری ‌های ایرانیان شناخته شده است. این بازار با توجه به متغیرهای جغرافیایی، سیاست ‌های شهری و سایر عوامل تأثیرگذار مانند قیمت مصالح، همیشه در حال نوسان بوده است. این نوسانات در سالیان اخیر با توجه به تورم موجود در کشور سرعت بیشتری پیدا کرده است.

یکی از ملاک‌ های بررسی وضعیت قیمت مسکن، آمار ارائه شده قیمت مسکن در تهران، به وسیله بانک مرکزی است. آمار منتشر شده چهار ماه اخیر، نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک متر مربع منزل مسکونی در تهران نزدیک به 33.7 درصد رشد داشته است. نمودار زیر روند تغییرات قیمت هر متر مربع منزل مسکونی در شهر تهران را در این بازه زمانی نشان می ‌دهد. اگر دوست دارید در مورد سرمایه گذاری در بازار مسکن بدانید، این مطلب رو مطالعه کنید.

خریداری ارز : نگهداری پول به صورت نقد همیشه یک انتخاب عاقلانه به شمار می‌رود؛ همان طورکه پدربزرگ ‌ها و مادربزرگ‌ های ما نیز پول خود را در خانه نگهداری می‌ کردند، با این وجود این خطر وجود دارد که بالا رفتن نرخ تورم، ارزش سرمایه نقدی شما را کاهش دهد، ولی چنانچه به جای واحد پولی کشورتان، پولتان را در قالب ارز دیگری نگهدارید، این خطر به کمترین حد ممکن کاهش پیدا خواهد کرد. اگر چنین تصمیمی گرفتید،‌ ارز کشوری را برای سرمایه گذاری خریداری کنید که اقتصاد آن در حال رشد است یا فکر می‌ کنید از آینده اقتصادی بهتری نسبت به دیگر کشورها برخوردار است. اگر می خواهید در خصوص سرمایه گذاری در بازار دلار بدانید، این مطلب رو مطالعه کنید.

ارز دیجیتال : بازار ارزهای دیجیتال برخلاف سابقه کوتاهی که نسبت به دیگر بازارها دارد، بسیار پر تب و تاب ظاهر شده است. این بازار نوظهور که حداکثر ده سال از معرفی اولین عضو آن، یعنی بیت کوین می ‌گذرد، در حال حاضر توانسته جای خود را میان دیگر بازارهای مالی باز کند. به لطف امکان استخراج ارزهای دیجیتال در کنار نوسانات قیمتی، این ارزها به مرور در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد سرمایه گذاری مردم در اقصی نقاط دنیا هستند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در حال حاضر بازار ارز دیجیتال طرفداران و منتقدین بسیاری پیدا کرده است. طرفداران بر این باورند که قیمت‌ ها باید صدها درصد رشد کنند تا به اهداف قیمتی خود برسند، ولی مخالفان معتقدند که این بازار همین حالا هم بیش از آنچه ارزش داشته، رشد کرده است. با این وجود دید مثبت اکثر تحلیلگران و فعالان اقتصادی در دنیا تبدیل به موتور محرک این بازار شده است. چنانچه دوست دارید در مورد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بدانید، این مطلب رو مطالعه کنید.

خریداری طلا : سرمایه ‌گذاری در طلا همیشه سودآور است، به خصوص وقتی که ارزش دلار کم می شود. در حقیقت بین ارزش دلار و بهای طلا یک رابطه معکوس وجود دارد. با این وجود حتی در نوسانات شدید دلار و بحران ‌های اقتصادی نیز طلا همواره یک پناهگاه امن برای سرمایه شما به حساب می آید. روند رشد بهای طلا در بازار به خوبی این ادعا را برای شما ثابت می ‌کند. اگر می خواهید در مورد سرمایه گذاری در طلا و سکه بدانید، این مطلب رو مطالعه کنید.

صندوق های سرمایه گذاری : در شرایط کنونی که بازار بورس و اخبار مربوط به آن داغ شده است، افراد زیادی خواستار بهرمندی از آن هستند. بهترین گزینه برای تازه‌ واردان و افرادی که وقت و دانش کافی برای سرمایه ‌گذاری را ندارند، استفاده از همین صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری است. صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری با توجه به نوع سرمایه‌ گذاری، ریسک و نوع خرید و فروش به گروه ‌های متنوعی تقسیم بندی می ‌شوند. اگر دوست دارید در مورد صندوق های سرمایه گذاری بیشتر بدانید، حتما این مطلب رو مطالعه کنید.

بورس : در بیشتر کشورها، بورس به عنوان یکی از حائز اهمیت ترین مکان ‌های ممکن برای سرمایه گذاری شناخته شده است، بنابراین رونق این بازار بیانگر رونق اقتصاد این کشورهاست. در طی سالیان اخیر، بورس ایران هم به مرور به کانون توجه عموم مردم نزدیک شده است. این موضوع با افزایش تعداد فعالان این بازار و تزریق نقدینگی توسط آن‌ها مشخص شده است.

ولی بورس در سال اخیر با اتفاقات زیادی مواجه شد که هر کدام به تنهایی تاثیرات زیادی در این بازار گذاشتند. آزادسازی سهام عدالت و قابلیت فروش 60 درصد از این سهام تا پایان مرداد ماه، فروش سهام دولت از طریق صندوق دارایکم و پذیره نویسی پالایشی یکم و عرضه اولیه های پر تعداد از مهمترین اخبار امسال بوده است. اگر در مورد سرمایه گذاری در بورس اطلاعات می خواهید، این مطلب بهترین راهنمای شما عزیزان خواهد بود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

معمولا به همه سرمایه گذارها پیشنهاد می‌شود که دارایی‌های خودشان را به یک بازار خاص محدود نکنند؛ چرا که با تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری، بهتر می‌توان ریسک را مدیریت کرد. این تقسیم دارایی‌ها که بر اساس میزان ریسک پذیری هر فرد انجام می ‌شود، تعیین کننده میزان سود خواهد بود، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که از افراد با تجربه کمک بگیرید. لذا به صورت کلی بازار طلا و سکه، ارز و به ویژه دلار و یورو به دلیل تقاضای بالا در هنگام فروش، بازار خودرو، بورس، ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین و اتریوم، صندوق های سرمایه گذاری گوناگون، مسکن، سپرده بانکی و … همگی از بازارهایی هستند که هر کدام می توانند در پرتفوی هر سرمایه گذار یا به صورت کلی هر فردی وجود داشته باشد و این که چند درصد از کدام را در سبد سهام سرمایه گذاری خود داشته باشید؛ به مقدار دارایی، میزان ریسک پذیری، بازه زمانی مورد نظر برای سرمایه گذاری، شخصیت و روحیات شما، وضعیت درآمدی و معیشتی، انتظار سودی که دارید و مواردی این چنینی بستگی دارد.

از نظر شما بهترین جا برای سرمایه گذاری کدام بازار است؟

شیرین ترین و بیشترین سود رو کی و از چه بازاری گرفتید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا بقیه هم استفاده کنند)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *