سیو سود به زبان ساده چیست و چطور انجام دهیم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سیو سود به زبان ساده

سیو سود به زبان ساده چیست؟ سیو سود به زبان ساده یعنی این که ما فرضا 100 سهم رو خریداری می کنیم به قیمت 1000 تومان به ارزش 100 هزار تومان و بعد از گذشت زمان، قیمت هر سهم به 1500 تومان می رسد و ارزش دارایی ما در این سهم 50 درصد افزایش می یابد و 150 هزار تومان خواهد شد، حال ما به اندازه 50 هزار تومان از سهم را به فروش می رسانیم تا سودی که کردیم را سیو کنیم و 100 تومان پول اصلی ما در سهم باقی می ماند، همین کار را می توانیم در حالتی انجام دهیم که اصل پولمان را بیرون بکشیم و بگذاریم سودمان باقی بماند؛ به همین سادگی مفهوم سیو سود در بورس را یاد گرفتیم. حال اگر قصد دارید بدانید فرمول محاسبه سیو سود در بورس کدام است یا نحوه سیو سود در بورس چگونه است ، این مطلب با عنوان سیو سود به زبان ساده بهترین راهنمایی را به شما می کند.

سیو سود به زبان ساده

کارشناسان و افراد با تجربه در بورس سیو سود را یکی از حائز اهمیت ترین رازهای موفقیت و کاهش ریسک در بورس می دانند و استفاده آن را شدیدا به سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی به ویژه بورس توصیه می کنند. یکی از معیارهای  مهم به منظور جلوگیری از ضرر، محدود کردن ریسک است که یکی از بهترین روش های محدود کردن ریسک، سیو سود در بورس به حساب می آید، ولی معنی سیو سود در بورس چیست و استراتژی های سیو سود مطابق با دیدگاه زمانی کدام است یا به عبارتی نحوه سیو سود چگونه است؟ ما در این مطلب می خواهیم روش سیو سود در بورس و بهترین زمان سیو سود در بورس و نکات حائز اهمیتی که در زمان سیو سود باید به آن توجه کنید را عنوان کنیم، پس تا اینجا فهمیدیم که یکی از روش های فروش سهام سیو سود می باشد.

حتما برایتان جالب است : مدت نگهداری عرضه اولیه | نگهداری عرضه اولیه بلند مدت

سیو سود یعنی وقتی که سهامدار در سهمی تا مقدار مورد انتظار خود سود کرد، آن را به فروش می رساند تا ریسک از دست دادن سودی که کسب کرده، کاهش یابد و این ساده ترین معنی اصطلاح سیو سود است. به زبان ساده سیو سود کردن در حقیقت یعنی رسیدن به سود ذهنی و یا از نظر قوانین بنیادی و تکنیکال رسیدن به سطحی که رشد قیمت بعد از آن بعید به نظر می رسد. در این حالت معامله گر از طمع دوری کرده و با سود سهم را به فروش می رساند. چه زمانی برای سیو سود مناسب است و چگونه تشخیص دهیم که بهترین زمان برای سیو سود چه زمانی است؟ زمان سیو سود اغلب وقتی است که ما به آینده سهم خوش بین هستیم، ولی بنابه دلایلی بنیادی یا تکنیکال نگران کاهش ناگهانی قیمت هستیم یا به دلیل نیاز مالی تصمیم به فروش مقداری از آن گرفته ایم.

فرمول محاسبه سیو سود در سهام

سیو سود در تک تک سهام های بورس با دو فرمول ساده زیر انجام می شود :

فرمول شماره ۱ = مبلغ اصل سرمایه گذاری تقسیم بر قیمت فروش سهم

فرمول شماره ۲ = مبلغ سود سرمایه گذاری تقسیم بر قیمت فروش سهم

سیو سود در بورس چگونه انجام میشود ؟

برداشت یا خارج کردن اصل سرمایه (طبق فرمول شماره ۱)

برداشت یا خارج کردن سود حاصل از سرمایه گذاری (طبق فرمول شماره ۲)

فرض می کنیم شما ۱۰۰۰۰ سهام شستا را با تحلیل و تفسیر شخصی خودتان در قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کردید، یعنی مبلغ اصل سرمایه گذاری شما ده میلیون تومان شده است و دوباره مطابق با تحلیل و تفسیر شخصی خودتان احتمال می دهید از قیمت ۱۲۰۰ تومان شروع به اصلاح کند، پس تصمیم می گیرید که در قیمت ۱۲۰۰ تومان به فروش برسانید، یعنی مبلغ سود سرمایه گذاری شما دو میلیون تومان شده است. به این خاطر که امکان دارد احتمال شما، اشتباه از آب درآید و سهم از قیمت ۱۲۰۰ تومان اصلاح نکند و رشد کند. می توانید بر اساس فرمول های گفته شده به دو مدل سیو سود کنید.

در روش اول : تعدادی از سهام تان را به فروش می رسانید تا اصل پولتان را خارج کنید و سود پولتان را در سهام نگه دارید. یعنی بر اساس فرمول ده میلیون تومان را تقسیم بر ۱۲۰۰ تومان می کنید و تعداد ۸۳۳۳ برگ از سهام خودتان را به فروش می رسانید و تعداد ۱۶۶۷ برگ سهام را نگه می دارید.

حتما برایتان جالب است : آموزش نوسان گیری در بورس | نحوه نوسان گیری در بورس

در روش دوم : تعدادی از سهام خود را به فروش می رسانید تا سود پولتان را خارج کنید و اصل پولتان را در سهام نگه دارید. یعنی مطالب با فرمول دو میلیون تومان را تقسیم بر ۱۲۰۰ تومان می کنید و تعداد ۱۶۶۷ برگ از سهام تان را برای فروش می گذارید و تعداد ۸۳۳۳ برگ سهام را همچنان سهامداری می کنید.

استراتژی های سیو سود سهام

چنانچه سهامی دارید که رشد قیمتی بالایی داشته، طمع نکنید و برای سیو سود اقدام کنید : بسیاری از سرمایه گذاران دقیقا در همین نقطه با طمع روبرو می شوند، به عنوان مثال سهام زودتر از انتظار آن ها رشد قیمتی داشته و هنوز هم در حال افزایش قیمت است و تارگت های قیمتی مد نظر سرمایه گذار را رد کرده و سرمایه گذار گویی از پیش هیچ مسیری برای رشد سهم فرض نکرده بوده مبهوت رشد سهم شده و به سهامداری ادامه می دهد، دریغ از اینکه بخش هایی از همین مسیری که سهام در حال طی کردن آن است، نقاط خوبی برای سیو سود و یا حتی خروج هستند و دریغ از آن که هر صعودی، اصلاحی را در ادامه دارد و شاید فرصت های خوب سیو سود را از دست دهید.

به تابلو معاملاتی و سیگنال ها و نشانه هایی که می دهد، توجه کنید : تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو رکن مهم سرمایه گذاری در بورس هستند، ولی نتیجه آن روی تابلو مشخص می شود، خرید حقیقی، حقوقی، حجم معاملات، نسبت های معاملاتی، قدرت خریدار و فروشنده و … را در نظر داشته باشید و دقیق پیگیری کنید و ببینید چقدر سهام، مسیر را بر اساس مفروضات شما طی می کند و چنانچه طی نمی کند چرا و چقدر مسیر مفروض شما امکان دارد دستخوش تغییر شود و یا صحیح نباشد.

استراتژی سیو سود پله ای : یعنی شما می توانید به صورت تکه تکه و در قیمت های مختلف اقدام به سیو سود کنید و در حقیقت مجددا برای خود مسیری را طراحی کنید به این صورت که اگر اتفاق x افتاد y درصد سیو سود داریم. همواره سناریوهای گوناگونی برای آینده حرکتی سهام در نظر داشته باشید و خود را برای مواجهه با آن سناریوها آماده نمایید.

بعد از رسیدن به سیو سود بهترین کار چیست؟

بهتر می ‌دانید که بازار بورس درگیر نظرات و علایق افراد است، ولی بعد از سیو سود مناسب و رسیدن به هدف قیمتی، استراتژی زمانی شما حرف اول را خواهد زد. چنانچه اهداف بلند مدت دارید بهتر است سود و اصل سرمایه را با هم نگهداری کنید و صبر کنید تا در آینده سود کلانی با رشد شاخص ‌های اقتصادی نصیب شما شود، ولی چنانچه به فکر سرمایه ‌گذاری در بازارهای دیگر هستید یا قصد دارید سهام شرکت های دیگر را امتحان کنید، تنها سرمایه اصلی را سیو کرده و با فروش سود در نقطه حمایتی دیگر وارد شوید و به فکر گسترش سبد سرمایه خود باشید. تنوع در سبد سرمایه یکی از مهم ترین مباحث آموزش بورس است که در آموزش مبتدی بورس آن را آموزش خواهید دید.

نتایج سیو سود نکردن

در اکثر اوقات معامله گرانی که خیلی حرفه ای نیستند، تحت تاثیر احساسات و هیجانات حاکم بر بازار قرار می گیرند و خارج از سیستمی عمل می کنند که به موفقیت آن ها منتهی می شد. عدم سیو سود یکی از اصلی ترین دلایلی است که می تواند موجب از دست رفتن سرمایه گردد. در ارتباط با رشد دور از انتظار سهام های خریداری شده، معامله گران با دو روش متفاوت برخورد خواهند کرد به شرح زیر است؛

  • 1) گروه نخست معامله گرانی هستند که سیو سود می کنند، یعنی وقتی که به سود از قبل تعیین شده ای رسیدند، سرمایه خود را از بازار خارج می کنند و با سود خود به خرید و فروش ادامه می دهند و یا سود خود را از بازار خارج کرده با سرمایه اولیه به فعالیت می پردازند.
  • 2) گروه دیگر از معامله گران تحت تاثیر رشد ناگهانی سهام قرار می گیرند و به دنبال یافتن دلیل برای رشد سهام هستند و برای کسب سود بیشتر منتظر می مانند، ولی یک اتفاقی که احتمال رخ دادن آن را در نظر نمی گیرند کاهش قیمت سهام در روزهای آتی است. متاسفانه اکثر اوقات این گروه از سرمایه گذاران در طمع سود بیشتر ضرر می کنند و وقت طلایی را برای خروج از بازار از دست خواهند داد.

نکات مهم درباره سیو سود در بورس

  • ** وقتی که اخبار منفی از شرکت منتشر شد، به فکر سیو سود باشد.
  • ** وقتی که می بینید نقدینگی در حال خروج از بازار سرمایه است، به فکر سیو سود باشید.
  • ** در بازارهایی که رشد سریعی دارند و طمع زیادی در آن دیده میشود، به فکر سیو سود باشید.
  • ** وقتی که حقوقی سهمی را عرضه می کند و به صورت کلی تزلزل زیادی در سهم دیده می شود، سیو سود را مد نظر قرار دهید.
  • ** همواره در سهامی سیو سود کنید که رشد و سود خوبی را رقم زده است و سهامی را در اولویت سیو سود قرار بدید که بیش از حد با افزایش غیر منطقی قیمت روبرو شده باشد.
  • ** می توانید در طی چند روز سیو سود کنید، به عنوان مثال یک روز ۳۰ درصد، روز بعدی ۳۰ درصد، روز بعدی ۴۰ درصد، یا این که می توانید در یک روز نصف و در روز دیگر نصف بعدی سهم را به فروش برسانید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سیو سود در حالت عامیانه یعنی رسیدن به سود ذهنی منتج شده از روابط بنیادی و تکنیکال. با رسیدن به این میزان رشد قیمت سخت به وقوع می پیوندد، بنابراین دیگر احتیاجی به صبر اضافی و طمع در خرید سهام نیست و بهترین گزینه، فروش سهام در این حالت است. این کار موجب خواهد شد تا معامله‌ گر با بیشترین میزان سود ممکن از سهام خارج شود. زمان مناسب سیو سود وقتی است که معامله‌ گر همچنان به آینده سهام دید مثبتی دارد و انتظار افزایش قیمت را دارد.

ولی در ریاضی وضعیت متفاوت است و تحلیل ‌های بنیادی و تکنیکال کاهش قیمت را  نشان می ‌دهند و زمان مناسب آن را عنوان می ‌کنند. به علت نیاز مالی افراد به دنبال فروش سهام خود هستند، ولی برای این کار امروز و فردا می‌ کنند. با استناد به تحلیل تکنیکال بهترین زمان سیو سود مشخص می شود و فرد می‌ تواند بالاترین میزان سود را از فروش سهام کسب نماید. برای آموزش این‌ کار باید دیدگاه زمانی سهام خریداری شده تعیین شود.

سرمایه ‌گذاری کوتاه‌ مدت، میان‌ مدت و بلندمدت از استراتژی ‌های متفاوتی برخوردارند و هر کس می بایست بنابر‌ این دیدگاه‌ ها عمل کند. توصیه ما به شما این است، در صورتی که به بهترین نقطه سود آوری رسیدید، تسلیم هیجانات خود نشوید. سعی کنید معقول حرکت کنید و هر چه سریع تر در مورد زمان خروج از بازار تصمیم گیری های لازم و منطقی را داشته باشید. تجربه شما در ارتباط با سیو سود چیست؟ آیا شما با سیو سود موافقید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید. اگر دوست دارید در مورد سرمایه گذاری در بورس بیشتر بدانید، این مطلب جامع و راهنمای رایگان ارائه شده در آن، بهترین آموزش مجازی برای شما عزیزان خواهد بود.

امیدوارم کامل فهمیده باشید که سیو سود به زبان ساده چیست و چطور می توان سیو سود کرد.

چه سهم یا سهم هایی رو سیو سود کردید و از ضررهای بعدی فرار کردید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *