ریگ ماینینگ یا ماینر بهتر است؟ + راهنمای کاربردی و رایگان

ریگ ماینینگ یا ماینر

ریگ ماینینگ یا ماینر می تواند برای استخراج بیت کوین، اتریوم و یا سایر ارزهای دیجیتال سوددهی بیشتری داشته باشد؟ درآمد حاصل از راه اندازی ریگ ماینینگ چقدر است و نسبت هزینه به درآمد برای استفاده از دستگاه های ماینر به چه صورت است؟ ریگ ماینینگ در واقع به اسمبل شده دستگاه هایی گفته می شود که به همراه کارت های گرافیک به یک دیگر متصل شده اند و روی یک شاسی ترجیها فلزی قرار می گیرند، اما ماینر همان دستگاه های ای سیک استخراج کننده ارز دیجیتال هستند که اسمبل شده و آماده از شرکت سازنده به دست مصرف کنندگان می رسد و قیمت آن ها معمولا بسیار بالاست. درآمد ماینرها در استخراج ارزهای گوناگون، متفاوت است و به موارد زیادی مثل قدرت دستگاه (هش)، مدل دستگاه، نوع برق مصرفی، سختی استخراج رمزارز مورد نظر، قیمت ارز و نوسانات آن و مواردی اینچنینی بستگی دارد و به همین خاطر در این مطلب پاسخ خواهیم داد که ریگ ماینینگ یا ماینر بهتر است و کدام را برای استخراج انتخاب کنیم.

ریگ ماینینگ یا ماینر ؟

همان طور که احتمالا می دانید، ماینینگ با انت ماینر و ریگ کارت گرافیک امکان ‌پذیر است، هر چند سودآوری متفاوتی برای کاربر دارند. در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت ماین کردن بیت کوین با انت ماینر یا ریگ کارت گرافیک بپردازیم. از زمان ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۹، نه تنها گیک‌ ها و دیوانگان دنیای فناوری، بلکه کاربران عادی زیادی نیز کم کم به ارزهای دیجیتال علاقه ‌مند شدند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته در آن زمان، کامپیوتر مخصوص و بهینه ‌سازی شده برای ماینینگ بیت کوین وجود نداشت و کاربران از همان کامپیوترهای خانگی و عادی خود به این کار بهره می بردند. به بیان دیگر برای افراد تازه ‌کاری که قصد استخراج ارزهای دیجیتال را دارند، این سوال مطرح می ‌شود که دستگاه ماینر خریداری کنم یا ریگ ماینینگ کارت گرافیک جمع کنم؟ در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا با بررسی استخراج با دستگاه‌ های ای‌ سیک و کارت‌ های گرافیک و توضیح مزایا و معایب هر یک از این روش ‌ها به این سوال پاسخ دهیم.

استخراج با دستگاه های ماینر ASIC

دستگاه‌ های استخراج ای ‌سیک به صورت خاص برای کار ماینینگ ساخته می شوند و به خودی خود کاربرد دیگری ندارند، لذا تولیدکنندگان این دستگاه‌ ها، تمام تمرکز خود را برای افزایش کارایی آن در کار ماینینگ اختصاص می‌ دهند. این دستگاه‌ ها قدرتی چند برابری نسبت به کارت‌ های گرافیک و پردازنده‌ ها دارند.

هر دستگاه ماینر به صورت معمول تنها از یک الگوریتم رمزنگاری پیشتیبانی به عمل می آورد، البته بعضی از دستگاه ‌های جدید از چند الگوریتم پشتیبانی می ‌کنند، ولی این مرسوم نیست. به این ترتیب، هر دستگاه تنها می ‌تواند به استخراج تعداد محدودی ارز دیجیتال بپردازد. به عنوان مثال دستگاه استخراج انت ماینر S۹ تنها الگوریتم SHA-256 را استخراج می‌ کند که شامل بیت کوین، بیت کوین کش و تعداد انگشت شماری ارز دیجیتال دیگر می شود که معمولا ارزش ماین هم ندارند.

مزایای استخراج با ASIC

کم حجم و آماده برای شروع فرآیند استخراج : تنها کاربرد دستگاه‌ های ماینر، انجام عملیات استخراج است، از همین روی به وسیله تولیدکنندگان مونتاژ می‌ شوند و بلافاصله بعد از تولید، آماده استفاده خواهند بود. دستگاه‌ های ماینر در مقایسه با ریگ ‌های استخراج کارت گرافیک، جای بسیار کمتری نیاز دارند و به زبان ساده جمع‌ و جورتر به شمار می روند.

قطعات جانبی کم تری نیاز دارند : برای روشن کردن دستگاه استخراج، به جز خود دستگاه تنها به یک منبع تغذیه یا همان پاور نیاز است. البته جهت انجام عملیات ماینینگ با دستگاه‌ های ماینر  به یک سری تجهیرات جانبی مانند  خنک ‌کننده، مودم، سیم‌ های برق و … هم نیاز است، ولی به صورت کلی از نظر قطعات جانی، نسبت به کارت‌ های گرافیک یک سر و گردن بالاتر هستند. به منظور انجام استخراج با کارت گرافیک علاوه بر تعداد زیادی کارت گرافیک، به دیگر قطعات و تجهیزات کامپیوتر مانند مادر برد، رم، سی ‌پی ‌یو و … هم نیازمند هستید.

ارزان ‌تر هستند : خریدن یک دستگاه استخراج در مقابل جمع کردن یک ریگ ماینینگ به صورت کلی ارزان‌ تر تمام خواهد شد. البته مدل دستگاه استخراج، تعداد و مدل کارت‌ های گرافیک‌ در این مقایسه موثرند، ولی در نهایت می ‌توان گفت که خریدن دستگاه ماینر نسبت به سودآوری آن، ارزان ‌تر تمام می شود.

سرعت بیشتر در بازگشت سرمایه‌ دارند : همانطور که گفتیم، دستگاه ‌های ماینر قدرت بسیار بیشتری نسبت به کارت‌ های گرافیک دارند و همچنین خریدن آن‌ ها ارزان ‌تر از جمع‌ کردن یک ریگ کارت گرافیک است، لذا در استخراج با ای سیک شاهد بازگشت سرمایه سریع ‌تری هستیم. البته در بلند مدت و در صورت رشد قیمت یک ارز دیجیتال، کارت‌ های گرافیک هم می توانند بازگشت سرمایه خوبی را نصیب ماینرهای خود نمایند.

معایب استخراج با ASIC

خرید آن ساده نیست : به صورت کلی خریدن دستگاه‌ های ای ‌سیک خیلی ساده نیست و در واقع  این دستگاه ‌ها به صورت معمول به تعداد محدود تولید می ‌شوند و تولیدکننده خیلی سریع و حتی در مرحله پیش‌ فروش تمام آن‌ ها را به فروش می رساند، لذا دستگاه ‌ها به دست دلال ‌ها میافتند و با قیمت‌ های بسیار بالاتر برای فروش آن ها اقدام خواهد شد. فروش ماینرهای دست دوم به جای نو هم یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود، دستگاه‌ هایی که عمر خود را کرده ‌اند و هر لحظه امکان از کار افتادنشان وجود دارد.

حتما برایتان جالب است : استخراج بیت کوین در منزل + راهنمای گام به گام

همچنین در ایران این دستگاه ‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌ شوند و فروشندگان به صورت معمول بر تعهدات خود از جمله ضمانت یا زمان تحویل محصول عمل نخواهند کرد. علاوه‌ بر این ‌ها، در زمان عرضه یک دستگاه‌ جدید، بازگشت سرمایه آن بسیار سریع است، ولی وقتی که بدست مشتری می ‌رسد، به علت افزایش سختی، تا حد زیادی بازگشت سرمایه کاهش پیدا می کند.

استفاده از آن منسوخ می شود: هر چند ماه یکبار مدل ‌های جدیدی از دستگاه‌ های ای ‌سیک روانه بازار می شود که به مرور زمان موجب تنگ ‌تر شدن عرصه رقابت برای دستگاه‌ های قدیمی ‌تر می شود، برای مثال یک زمان دستگاه Antminer S7 قدرتمندترین دستگاه استخراج جهان به حساب می آمد، اما در حال حاضر سودآوری آن از هزینه برق هم پایین ‌تر است و این یعنی ضرر. البته معمولا دستگاه ‌های ماینر تا بیش از دو سال سودآوری دارند، ولی نمی ‌توان این را با قطعیت عنوان کرد.

فروش آن مشکل است : دستگاه ‌های ای سیک کاربرد دیگری به جز کار ماینینگ ندارند، پس در صورت بلا استفاده شدن که به معنی عدم سوددهی در گذر زمان است، فروششان به شدت سخت خواهد شد یا حداقل با قیمت بسیار پایین از شما خریداری خواهند شد، لذا لازم است که در زمان خرید دستگاه، زمان بازگشت سرمایه و زمان تخمینی از دست رفتن سوددهی را مورد بررسی قرار دهید تا با ضرر مواجه نشوید.

صدا و گرمای زیادی تولید می کند : صدای فوق ‌العاده بالای دستگاه‌ های ماینر، از مسائل مهمی است که باید آن را پیش از خرید در نظر داشت. نویز فن‌ های خنک ‌کننده در دستگاه‌ های استخراج بسیار پرسروصدا است، مثلا این طور فرض کنید یک جارو برقی پرقدرت به صورت ۲۴ ساعته روشن باشد! از این روی این دستگاه‌ ها به هیچ عنوان برای داخل منزل (به ویژه آپارتمان) مناسب نیستند. موضوع دیگر برای این دستگاه‌ ها مشکل گرمای زیاد آن هاست. فن‌ های خنک کننده تعبیه شده در دستگاه معمولا قادر نیستند در دمای محیط به خوبی آن‌ ها را خنک کنند و باید حتما برای کولینگ از تجیهزات جانبی دیگر مانند کولر نیز بهره گرفت.

ضعیف بودن گارانتی و خدمات پس از فروش : بیشتر دستگاه‌ های ماینر تنها ۳ تا ۶ ماه گارانتی دارند که آن‌ هم اغلب تا زمان رسیدن ماینر به دست مشتری به اتمام خواهد رسید. شرایط گارانتی هم در نوع خود سخت است، لذا چنانچه امروز دستگاه خود را خریداری کنید و فردا این دستگاه‌ بسوزد، احتمالا دستتان به جایی بند نیست. از طرفی قطعات داخلی این دستگاه‌ ها به سختی در بازار پیدا می شوند که تعمیرات آن را مشکل و پرهزینه می ‌کند.

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج با کارت گرافیک یا همان GPU

کارت گرافیک یا همان GPU نسبت به دستگاه های ای سیک، سابقه بیشتری در استخراج ارزهای دیجیتال دارد و بر خلاف ای‌ سیک، از نظر‌ تئوری می‌ توان تمام ارزهای دیجیتال قابل استخراج را با آن‌ ها ماین کرد. البته چنانچه در حال حاضر بیشتر استخراج یک ارز دیجیتال با ای سیک انجام می شود، باید فکر استخراج آن با کارت گرافیک را از سرتان بیرون کنید، چرا که دستگاه ‌های ای ‌سیک بسیار قدرتمند هستند و نمی ‌توان با کارت گرافیک با آن ‌ها رقابت کرد. بر اساس نظریه ها، استخراج با کارت گرافیک اهمیت بالایی دارد، چرا که اجازه انحصاری شدن ماینینگ به دست فارم‌ های بزرگ را نخواهد داد.

حتما برایتان جالب است : استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک + راهنمای گام به گام استخراج

از همین روی ارزهای دیجیتال بسیاری به مقابله با دستگاه ‌های ای سیک پرداخته اند و استخراج عمده آن‌ ها امروزه با کارت گرافیک انجام می شود. امروزه بیشتر استخراج ارزهای دیجیتال مطرحی مانند؛ اتریوم، مونرو، گرین، بیت کوین گلد و … با کارت گرافیک انجام می ‌شود. شاید این گونه تصور کنید که با توجه به ساده تر و کم هزینه‌ تر بودن دستگاه‌ های ای سیک، استخراج با کارت‌ های گرافیک منسوخ شده است، ولی این کار مزایایی هم دارد که امکان دارد نظر شما را تغییر دهد.

مزایای استخراج با GPU

گزینه های زیادتر برای انتخاب : از نظر تئوری هر ارز دیجیتال قابل استخراجی را می ‌توان با کارت گرافیک استخراج کرد، البته باید توجه داشت که استخراج ارزهایی مانند بیت کوین که در حال حاضر عمده ماینینگ آن‌ ها به وسیله ای ‌سیک‌ ها انجام می ‌شود، دیگر با کارت گرافیک به صرفه نمی باشد. با این وجود هنوز هم استخراج ارزهای دیجیتال بزرگی مانند اتریوم، مونرو، گرین، بیت کوین گلد و … با کارت گرافیک سوددهی بسیاری دارد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت، قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال جدید و آینده ‌دار با کارت ‌های گرافیک است.، برای مثال در روزهای اولیه عرضه گرین، سود به شدت بالایی نصیب ماینرهای این ارز دیجیتال شد.

آسان بودن خریداری : به منظور استخراج با کارت گرافیک بایستی یک ریگ ماینینگ کارت گرافیک ببندید. قطعات لازم جهت جمع ‌آوری و ساخت یک ریگ ماینینگ تقریبا همان‌ هایی است که برای جمع‌ آوری یک کامپیوتر خانگی معمولی احتیاج دارید. قطعات لازم برای بستن ریگ ماینینگ مانند کارت گرافیک، مادربرد، رم و … به وفور و در مدل‌ های متنوع و با کیفیت در بازار قابل دسترس است و برای خریدن آن ‌ها هیچ مشکل خاصی چه از نظر تامین ‌کننده و چه از نظر قانونی وجود نخواهد داشت.

ساده بودن فروش : کارت‌ های گرافیک علاوه بر کار استخراج در زمینه‌ های زیادی از جمله گیمینگ و گرافیک کاربرد دارند و فروش دست دوم آن‌ ها بسیار ساده تر از دستگاه های ماینر به حساب می آید. قطعات دیگر ریگ ماینینگ را هم به راحتی می ‌توان با قیمت مناسب به فروش رساند.

کم تر بودن مصرف برق نسبت به دستگاه های ماینر : هرچند این یک موضوع نسبی است و به متغیرهای زیادی وابسته است، اما به صورت کلی کارت‌ های گرافیک برای ماینینگ برق کمتری نسبت به دستگاه‌ های ای سیک نیاز دارند.

مناسب بودن گارانتی و خدمات پس از فروش قطعات : کارت ‌های گرافیک به صورت معمول از ضمانت ‌نامه‌ های طولانی مدت برخوردار هستند که در بعضی از مدل‌ ها به بیش از ۳ سال هم می ‌رسد و نمایندگی ‌های تولیدکنندگان کارت گرافیک در بسیاری از کشورها از جمله ایران هم فعالیت دارند، از طرفی در صورت خرابی یا بروز هر گونه مشکل در قطعات ریگ ماینینگ، به راحتی امکان تعمیر یا تعویض وجود خواهد داشت.

حتما برایتان جالب است : مضرات استخراج بیت کوین برای کامپیوتر | ناگفته های استخراج

تولید صدا و گرمای کم تر : یکی از اهداف اصلی تولیدکنندگان کارت گرافیک، کاهش صدا و گرمای تولیدی از این سخت افزارهاست، چرا که عمده استفاده از آن ‌ها در خانه و دفاتر کار انجام می شود. وجود مکانیزیم‌ های خنک ‌کنندگی و کاهش گرما در کارت ‌های گرافیک موجب شده است تا امکان انجام ماینینگ با این تجهیزات در خانه فراهم باشد. مدل‌ های جدید کارت گرافیک صدایی کمتر از یک پنکه متوسط دارند و در دمای محیط به راحتی کار می ‌کنند.

معایب استخراج با کارت گرافیک

ساخت و پیکربندی آن خیلی آسان نیست : خرید، اسمبل، پیکربندی و آماده به کار کردن یک ریگ ماینینگ کارت گرافیک می ‌تواند فرایندی سخت باشد. البته این کار تنها کمی نسبت به جمع ‌آوری یک کامپیوتر خانگی سخت تر است، ولی نسبت به دستگاه‌ های ای‌ سیک که بلافاصله بعد از تولید آماده به کار هستند، بستن ریگ یک کار بسیار سخت تر به شمار می رود. البته برخی فروشگاه‌ ها، ریگ ماینینگ را به شکل آماده به فروش می رسانند.

برای راه اندازی ریگ باید هزینه نسبتا بالاتری را پرداخت کرد : برای شروع به کار ماینینگ با کارت گرافیک، علاوه بر کارت گرافیک نیاز به قطعات جانبی زیادی دارید که تهیه آن ‌ها به نسبت دستگاه‌ های ای ‌سیک، وقت و هزینه بسیار بیشتری نیاز دارد. قیمت تنها شش کارت گرافیک ماینینگ می‌ تواند به اندازه قیمت دو دستگاه ای ‌سیک قدرتمند باشد و این جدای هزینه‌ های مادربرد، پاور، رم، سی ‌پی‌ یو و … است.

بازگشت سرمایه طولانی تر است : به علت هزینه ‌های بالای جمع ‌آوری یک ریگ ماینینگ کارت گرافیک، بازگشت سرمایه استخراج با کارت گرافیک به صورت معمول بسیار طولانی تر از بازگشت سرمایه ماینینگ با ای سیک است. البته بعضی مواقع استخراج برخی از ارزهای دیجیتال جدید و آینده دار می ‌تواند منجر به بازگشت سرمایه با سرعت بسیار بالاتری شود.

فضای فیزیکی بیشتری برای راه اندازی آن نیاز دارید : یک ریگ ماینینگ کارت گرافیک فضای فیزیکی نسبتا بیشتری را اشغال می ‌کند و کابل‌ های زیاد آن ظاهر خوبی به آن نخواهند داد. اندازه یک شاسی‌ ریگ و سایر قطعات جانبی به حدی است که به اندازه چند دستگاه ماینر پرقدرت جا اشغال می ‌کند.


نتیجه گیری و کلام آخر

در انتها و با توجه به مزایا و معایب ماینینگ با دستگاه ای سیک و کارت گرافیک، می‌ توان این طور گفت که از نظر کارآمدی، بین این دو روش یک تعادل نسبی برقرار است و هر کس نسبت به شرایط خود می ‌تواند یکی از آن‌ ها را انتخاب کند، هرچند شاید به ظاهر کفه ترازو به سمت ماینینگ با ای سیک سنگینی کند. چنانچه شما به دنبال ریگ ماینینگ هستید، توجه داشته باشید که تهیه آن به دانش فنی نیاز دارد و توصیه می کنیم از افرادی مشاوره دریافت کنید که در فروش قطعات مورد استفاده در ریگ، ذینفع نباشند. عده ای بر این باورند که کارت های استفاده شده در ریگ، می تواند پس از مدتی استفاده فروخته شود، در نظر داشته باشید که کسی خریدار این کارت های گرافیک با قیمت معقول نیست، به خاطر این که که فشار زیادی تحمل می کنند و عملا کارایی ایده آل خود را بعد از مدت زمانی کوتاه از دست خواهند داد.

چنانچه شما به دنبال خرید دستگاه های اسیک هستید، توجه داشته باشید که امروزه بازار فروش دستگاه های ماینینگ رقابتی نیست و خرید این دستگاه ها با قیمتی نزدیک به قیمت واقعی آن امکان پذیر نیست، بنابراین طبیعی است که فروشندگان به دنبال فروش دستگاه ها و سود بیشتر خود باشند. پس از یک سال تقریبا ریگ و دستگاه اسیک غیر قابل فروش می شوند و در عمل هزینه ای که برای خرید آن ها پرداختید، بازگشتی ندارد. امروزه استخراج ارزهای دیجیتالی به شکل صنعتی سودآوری خوبی به همراه دارد، اما برای کاربران عادی در بیشتر موارد حتی به نقطه سر به سر رسیدن تبدیل به یک آرزو می شود!

چنانچه شما سرمایه ای دارید و به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه هستید، خرید ارزهای دیجیتالی آینده دار می تواند یکی از بهترین گزینه های شما باشد. فرض کنید شما قصد دارید 40 میلیون تومان پول در این حوزه سرمایه گذاری کنید. با خرید دستگاه 40 میلیون تومانی در عرض یک سال، هم پول خود را از دست می دهید و هم دستگاهی که خریداری کرده اید، اما چنانچه همین 40 میلیون تومان را ارز دیجیتالی آینده دار خریداری کرده و آن را ذخیره کنید، سرمایه گذاری شما منطقی تر خواهد بود.

در انتها امیدوارم به صورت کامل متوجه شده باشید که ریگ ماینینگ یا ماینر برای شما مناسب تر است.

شما تا به حال تجربه استخراج ارزهای دیجیتال را داشتید؟ چه سوال هایی از استخراج دارید که هنوز جوابی براش پیدا نکردید؟ (لطفا تجربیات شخصی خودتون رو با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *