سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سرمایه گذاری در بازار ارز

با وجود تورمی که امروزه در ایران دیده می شود، لزوم سرمایه گذاری در بازار دلار و به صورت کلی بازارهای مالی مانند؛ بورس، ارز، مسکن، طلا و سکه، ارزهای دیجیتال و … بیشتر از همیشه احساس می شود. حالا اینکه برای سرمایه گذاری در بازار دلارچه استراتژی باید داشته باشیم، بهترین زمان برای خرید ارز و دلار کدام است، روند قیمتی دلار و ارزهای دیگر به چه مواردی بستگی دارد، چگونه میتوانیم از نوسانات ارزی کسب درآمد کنیم، پیش بینی ها در مورد قیمت دلار در آینده به چه صورت است و مواردی از این دست رو قصد داریم در این مطلب آموزشی، تحت عنوان سرمایه گذاری در بازار دلار به صورت کاملا جامع مورد بررسی قرار دهیم.

حائز اهمیت ترین موردی که در این مقاله بنا داریم به آن اشاره داشته باشیم، این است که سرمایه گذاری در بازار ارز در سال 99، میتونه یک سرمایه گذاری مطمئن و سودده باشه یا خیر و قیمت دلار و همینطور قیمت ارزهای دیگر مانند؛ یورو، پوند، لیر و … به کدام سمت حرکت میکنه؟ این ها مواردی هستند که سعی میکنیم در این مطلب راهنمای سرمایه گذاری به بهترین شکل به آن ها پاسخ دهیم.

سرمایه گذاری در بازار دلار

بازار ارز و به ویژه دلار یکی از بازارهایی به حساب می آید که به دلیل نوسانات شدید، افراد زیادی را به سمت خود می کشاند، ولی بازار دلار به دلیل امنیتی بودن آن تحت نظارت دائم دولت است و در هر زمانی که تمایل داشته باشد می تواند قیمت را کم و یا زیاد کند.

بازار ارز در ایران جزو بازارهای شدیدا پر ریسک به شمار می رود، مخصوصا از وقتی که بازار ارز از حالت تعیین قیمت به وسیله دولت به بازار شناور تبدیل شده است، هرچند امکان دارد نوسانات دلار جذاب باشد، اما ریزش های ناگهانی دلار هم عده زیادی را بی خانمان کرده است، پس باید نحوه سرمایه گذاری درست و به موقع در بازار دلار و به صورت کلی ارز را دانست تا بیشترین سود را کسب کرد و کم ترین ضرر را متحمل شد.

سرمایه گذاری در بازار ارز

دلالان بازار دلار از نوسانات خیلی کم اما تعداد معاملات بالا در این بازار کسب درآمد دارند و اقدام به خرید و ذخیره دلار نمی کنند، به خاطر این که نوسانات زیاد سوددهی این محصول در بلندمدت را با مشکل مواجه می کند، لذا بیشتر اقتصاددانان با توجه به امنیتی بودن این بازار ورود افراد معمولی را به این بازار توصیه نمی کنند.

اما بسیاری از افراد به دلیل سودهای مناسب این بازار، به دنبال شروع سرمایه گذاری در بازار ارز هستند و در این مطلب سعی داریم به این افراد مشاوره کامل و دقیقی دهیم تا از صفر تا صد بازار دلار و ارزهای مهم را به صورت کامل یاد بگیرند.

تاریخچه پیدایش دلار

کنگره آمریکا 6 ژوئیه سال 1785 به اتفاق آرا دلار “Dollar” را واحد پول آن کشور تعیین کرد. قبل از استقلال ایالات متحده آمریکا یعنی در 4 ژوئیه 1776، پول انگلستان در 13مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی مرسوم بود. در جریان انقلاب، آمریکایی ‌ها سکه نقره‌ ای اسپانیا به نام “دلار” را که در مکزیک مرسوم بود وسیله خرید و فروش قرار داده بودند و از همین روی نام پول ملی خود را “دلار” گذاشتند. سکه دلار نقره ‌ای از قرن 14 بیش ‌از 3 قرن به نام “تالر،دالر، تلار و دلار” در اروپا مرسوم بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ و به مستعمرات خود در قاره آمریکا انتقال دادند.

تاریخچه پیدایش دلار

اس با خط عمودی؛ $ که علامت بین ‌المللی دلار محسوب می شود نیز از اسپانیایی ‌ها گرفته شده است که پول خود را با علامت p مشخص می کردند و این p در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل $ درآمد. دلار آمریکا یا همان USD، برخلاف اسکناس دیگر کشورها از یک اندازه و یک رنگ برخوردار است که خارج از آمریکا به “پشت سبز” معروف شده بود. از سال 2005 با حفظ زمینه سبز، تغییراتی در رنگ بعضی از بخش های اسکناس ‌های دلار داده شده که هدف، جلوگیری از جعل آن ها بوده است. پیش از این اسکناس 500 دلاری و 1000 دلاری هم بود که ریچارد نیکسون از سال 1969 آن ها را از بیم جعل، از جریان خارج ساخت و 100 دلاری هم اکنون درشت ‌ترین اسکناس ایالات متحده آمریکا به حساب می آید. 

حقایقی در ارتباط با بازار دلار

در چند سال اخیر بازار دلار و ارز دچار تحولات بسیاری شده است و این امر سرمایه‌ گذاری در این عرصه را تحت تاثیر خود قرار داده ‌است. همان‌ طور که مستحضرید، تقاضای ارز در روزها و ماه‌ های مختلف، گوناگون است. مسافرت ‌های زیارتی و سیاحتی، مناسبت‌ های فصلی به‌ عنوان عوامل داخلی قادرند نظام عرضه و تقاضای ارز را تغییر دهند.

سرمایه گذاری در بازار ارز

تنش ‌های سیاسی و نتایج نشست‌ های اوپک بر قیمت نفت از عوامل خارجی و موثر بر بالا رفتن قیمت دلار می باشد. در حال حاضر ورود دلالان به بازار ارز یکی از حائز اهمیت ترین علت های افزایش نرخ دلار به شمار می آید. گاهی اوقات دلیلی برای افزایش قیمت دلار دیده نمی شود، همچنین درخواست و تقاضای دلار کاهشی است، ولی با ورود دلالان و سفته بازان به بازار ارز، قیمت دلار به‌ شکل نامتوازنی گارد صعودی به خودش می گیرد.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که به‌ سادگی نمی‌ توان به سیر صعودی افزایش قیمت دلار اعتماد کرد و عوامل خارجی آن را مبنای تصمیم گیری قرار نداد. در واقع عوامل خارجی بر نرخ ارز و دلار موثر است و شما باید به منظور سرمایه ‌گذاری بر روی دلار ریسک زیادی را متحمل شوید، به خاطر این که دولت با مدیریت درصدد کنترل بازار ارز، مخصوصا دلار است. اگر بر روی دلار سرمایه‌ گذاری نمایید با کاهش نرخ دلار بخشی از سرمایه شما به ‌صورت حتم از دستتان خواهد رفت یا حداقل موجب راکد ماندن سرمایه شما خواهد شد، پس با استراتژی و دیدی مناسب برای سرمایه گذاری در بازار دلار اقدام کنید.

موارد مهم در انتخاب نوع ارز برای سرمایه‌ گذاری

به منظور انتخاب نوع سرمایه ‌گذاری باید چند نکته ای را در خاطر داشته باشید؛ اولین نکته این است که آیا ارزی که برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اید و قصد خرید آن را دارید در شرایط مختلف بازار قابلیت نقد شوندگی بالایی خواهد داشت یا خیر؟ به عنوان مثال امکان دارد شما روی دینار کویت سرمایه‌ گذاری کرده باشید و در بازه مشخص زمانی سود خوبی کرده باشید، حالا قصد دارید دینار خود را به صرافی ببرید و به فروش برسانید، آیا صرافی ‌ها راغب به خرید این ارز از شما هستند؟ پس یکی از حائز اهمیت ترین عوامل برای انتخاب ارز، میزان نقد شوندگی آن در بازار صرافی‌ هاست.

مورد حائز اهمیت بعدی این است که هدف سرمایه گذاری شما افزایش ارزش ارز و سود آوری آن است، پس طبیعتاً برای سرمایه‌ گذاری روی یک ارز مشخص، باید بین چند ارز انتخابی تحقیق صورت پذیرد و رشد سالانه و روند قیمتی آن‌ ها در گذشته و در تایم فریم های مشابه سال های گذشته و به خصوص سال پیش آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت پر بازده ترین ارز را با توجه به شرایط و نکات دیگر برای سرمایه‌ گذاری انتخاب نمایید.
امنیت ارزها نسبت به یک دیگر نیز از دیگر مواردی به حساب می آید که باید به آن توجه داشت، یعنی در شرایط مختلف اقتصادی جهانی ثبات خود را حفظ کرده باشند و توانایی این کار در آینده را نیز داشته باشند. برای سرمایه‌ گذاری روی ارز تلاش کنید ارزی را انتخاب کنید که هم در کوتاه‌ مدت و هم در بلندمدت سودآوری مناسبی داشته باشد و تشخیص این امر با بررسی سوابق قیمتی آن به خوبی قابل تشخیص خواهد بود. دلیل بررسی سودآوری کوتاه مدت و بلند مدت این است که اگر در شرایطی نتوان ارز را به ریال تبدیل کرد، برای سرمایه‌ گذار نگرانی از بابت ضرر در آینده ایجاد نشود و بدانید که اگر ارز خود را نگه دارد، سود خوبی را کسب خواهد کرد.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بازار دلار (ارز)

سرمایه گذاری در بازار ارز

  • قبل از آنکه به توصیه افراد غیر متخصص در بازار توجه کنید، به ارقامی توجه کنید که نشان دهنده ارزش برابری ارزها هستند و البته چشم انداز رشد اقتصادی کشورها نیز می تواند برای شما در راستای انتخاب بهترین ارز جهت سرمایه گذاری مفید باشد.

  • برای حضور در همه بازارهایی که قیمت در آن ها شناور است، بورس بازان یک هدف مشخص دارند، در کم ترین قیمت ممکن خرید و در بالاترین قیمت ممکن فروش، این شرایط در بازار ارز هم صدق می کند و این در حالی است که عامه مردم وقتی که قیمت ها شروع به افزایش می کند، وارد بازار ارز و دلار می شوند و وقتی که قیمت روند کاهشی به خود می گیرد ، برای خروج از بازار به صف های فروش هجوم می آورند و همیشه هم عدم رضایت از شرایط بازار ارز دارند، در حالی که اگر شما برعکس جریان شنا کنید قادرید بیش ترین و بهترین سود ها را به دست آورید، این موضوع برای تمام بازارهای مالی صدق می کند.
  • بازار ارزهایی که روی بورس اند و بیشترین مبادلات بازار را به آن ها اختصاص دارد، الزاما بهترین ارز برای سرمایه گذاری به شمار نمی آیند و در بسیاری از موارد ارزهایی که در حاشیه بازار خرید و فروش می شوند، قادرند سود های بهتری برای شما عزیزان به همراه داشته باشند. اکثرا دولت ها به شکل محسوس و نامحسوس سعی در کنترل بازار ارزهای اصلی دارند و از نوسان شدید آن جلوگیری به عمل می آورند و حتی گاهی قیمت این نوع ارزها را به صورت مصنوعی در کف های قیمتی حفظ می کنند.

  • به منظور سرمایه گذاری در بازار ارز هدف زمانی مشخص کنید، شما برای چه دوره ای وارد بازار می شوید؟ کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت؟ هدف از این کار آن است که توقع خود را از بازار شناسایی کنید و بدانید که قصد داریم به چه میزان سودی در چه بازه زمانی و با چه حد ضرری دست پیدا کنید. نوسانات بازار ارز در ایران هرچه دوره سرمایه گذاری در آن بیشتر شود ریسک کم تری از نظر حسابداری برای شما به همراه خواهد داشت، پس به افرادی که آشنایی کم تری از بازار ارز مخصوصا دلار دارند، توصیه می کنیم برای دوره های بلند مدت تر سرمایه گذاری روی ارزهایی مانند دلار و یا یورو را مد نظر قرار دهند.
  • وقتی که تصمیم گرفتید وارد بازار ارز شوید، از صرافی های رسمی اقدام به خرید کنید، خرید ارز با وجود ارزهای تقلبی ریسک بالایی دارد، البته استفاده از حساب ارزی بانک ها نیز می تواند به عنوان یکی از منابع رسمی مطمئن به حساب آید، اما به شرط آنکه هنگام خرید ارز از بانک در زمینه نرخ کارمزد اطلاعات کافی را داشته باشید، به خاطر این که همین تفاوت می تواند در صورتی هدف گذاری کوتاه مدت امکان سود دهی سرمایه گذاری را کاهش دهد.

  • توجه داشته باشید که خرید ارز کشورهایی که پیش ‌بینی رشد اقتصادی آن‌ ها  زیاد است، می ‌تواند سود قابل توجهی را نصیب شما کند. کشورهایی که سیستم اقتصادی قدرتمند و پایداری ندارند، امکان دارد با نوسان ‌های بزرگی مواجه شوند و دارایی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

  • برخی از ارزها نوسان‌ های زیادی دارند، به عنوان مثال یورو در مقایسه با دلار معمولا نوسان‌ های بیشتری را به خود می بیند و در زمانی خاص امکان دارد سود یا زیان بیشتری نسبت به دلار نصیب شما کند.

  • ارزهای گران‌ قیمت، در هنگام خرید و فروش با قیمت روز، حاشیه سود کمی دارند، اما ارزهای ارزان قیمت که در حجم بالا خریداری شوند، با کمی افزایس و یا کاهش قیمت، حاشیه سود بیشتری را نصیب شما خواهند کرد. به عنوان مثال خرید 10 واحد ارز با قیمت 10000 تومان و فروش آن با قیمت 10100 تومان تنها 1000 تومان برای شما سود خواهد داشت، اما خرید 1000 واحد ارز با قیمت 100 تومان و فروش به قیمت 110 تومان برای شما 10000 تومان سود به همراه خواهد داشت، پس می توان برای سرمایه گذاری در ارز، به سمت ارزهای کوچک تر با قیمت پایین تر و در حجم بالاتر رفت و البته باید موضوع نقدشوندگی آن ارز را هم در نظر گرفت.
  • تجربه ثابت کرده است که اگر دلار نتواند طی 3 هفته از یک کانال قیمتی عبور کند، در مسیر افزایشی با مشکل روبرو خواهد شد. به عنوان مثال اگر دلار در کنال 19 هزار تومان بیشتر از 3 هفته گیر کند و نتواند خود را به کانال قیمتی 20 هزار تومان برساند، در روند افزایش وقفه زمانی ایجاد خواهد شد و چه بسا مجدد به کانال های 18، 17 هزار تومان و یا حتی پایین تر بازگردد، برای مثال شاخص ارزی وقتی نتوانست طی حدود 3 هفته کانال 11، 13 و 16 هزار تومانی را بشکند، به ترتیب 98، 70 و 57 روز در همان کانال درجا زد. همانطور که میدانید یک دارایی به عنوان مثال دلار، هر چقدر زمان بیشتری را در یک کانال گیر کند، نشان از مقاوم تر بودن آن کانال برای دلار است و به مراتب شکستن آن مقاومت هم سخت تر خواهد بود.

نکات مهم درباره سرمایه گذاری در بازار دلار

سرمایه گذاری در بازار ارز

  1. در نظر داشته باشید که ساعات غیراداری یا روزهای تعطیل و به صورت کلی وقتی که بانک ‌ها تعطیل هستند، برای تهیه ارز اقدام نکنید، به خاطر این که قیمت ‌ها غیرواقعی تعیین می شود.
  2. توصیه ما این است که برای انجام فرآیند خرید در بازه زمانی 2 تا 4 بعد از ظهر اقدام کنید تا بازار هم از نوسانات ایجاد شده در بازه اولیه صبح فارغ شده باشد و هم این که تحت تاثیر جوسازی‌ هایی که معمولا دلالان در زمان‌ پایانی کار خود برای کسب سود بیشتر در خرید و فروش به راه می اندازند، قرار نگیرید.
  3. صرافی هایی که با سامانه سنا بانک مرکزی کار می کنند، کارت ملی شما به عنوان خریدار ارز را تحویل گرفته و فاکتوری به اسم شما صادر خواهند کرد و همچنین در همان زمان که خرید در سیستم ثبت شد، پیامکی از سوی بانک مرکزی به شماره شما ارسال می شود که شامل جزئیات کامل معامله مانند؛ نوع ارز خریداری شده، تعداد خرید، قیمت روز ارز و تاریخ معامله است.
  4. اگر قصد شما از خرید دلار، یورو و … برای مسافرت های عیدانه است سعی کنید قبل از عید و در زمان مناسبی که صرافی ها خلوت و نرخ ارز ثابت است به خرید اقدام کنید، به خاطر این که آخرهای سال معمولا هم نرخ ارز به دلیل تقاضای بالا برای خرید افزایش می یابد و هم وقتی که باید برای خرید ارز در صف های صرافی ها صرف کنید بیشتر می شود و همین طور امکان دارد اصلا دلار برای خرید گیرتان نیاید! پس از پیش و در آرامش و با قیمتی منطقی که ارزش واقعی دلار است، اقدام به خرید آن کنید.
  5. اگر برای مقاصد گردشگری برای خرید ارز مراجعه کردید، علاوه به نکته قبل باید این موضوع را بدانید که چه ارزی می خواهید خریداری کنید؟ برای این منظور توصیه ما این است که اگر به کشور هایی مثل ترکیه، چین، هند، آذربایجان و … می روید، از اینجا با خود دلار ببرید و در کشور مقصد به واحد پولی آن کشور تبدیل کنید و اگر به اروپا می روید، حتما با خودتان یورو به همراه داشته باشید و در آنجا از آن استفاده کنید و یا آن را تبدیل به واحد پولی کشور مقصد کنید تا با توجه به نرخ برابری ارز ها، کم ترین ضرر متوجه سرمایه شما شود. به عنوان مثال اگر قصد سفر به انگلستان را دارید، در تهران پول خود را به یورو تبدیل کرده و در صرافی های انگلیس اقدام به تبدیل یورو به پوند کنید تا بیشترین مقدار پوند را با توجه به پولی که داشتید، در اختیار شما قرار دهند.
  6. برای خرید ارزی مثل دلار باید ابتدا آن را بشناسید. این کار را قادرید با استفاده از اینترنت یا دنیای مجازی انجام دهید. کافی است نام کشور مورد نظر و واحد پول آن را تایپ کنید تا با تقسیم‌ بندی واحد پول کشور مورد نظر و شکل و شمایل اسکناس و نکات امنیتی که در طراحی اسکناس به کار رفته است، آشنا شوید. در ادامه نکات امنیتی مهمی را در خصوص با خرید ارزها و مخصوصا دلار خدمت شما عرض خواهیم کرد تا احتمال خرید دلار تقلبی را به صفر برسانید.
  7. برای خرید از صرافی ها، قیمت را در چندین صرافی چک کنید، چون ممکن است قیمت دلار در یک روز و یک ساعت مشخص، در صرافی های مختلف کمی با یک دیگر متفاوت باشد. پس سعی کنید از چند صرافی قیمت بگیرید و از مناسب ترین آن ها خرید خود را انجام دهید.
  8. در زمان ورود به صرافی به مجوز بانک مرکزی که باید در دید مخاطبان نصب شده باشد، دقت کنید. این مجوز بر اساس قوانین باید در معرض دید همگان نصب شده باشد و به راحتی قابل مشاهده است، البته قادرید صحت مجوز صرافی مورد نظر خودتان را از طریق وب سایت رسمی بانک مرکزی مورد بررسی قرار داده و سپس به آنجا مراجعه کنید.
  9. چنانچه قصد خرید دلار از صرافی را دارید، در نظر داشته باشید که اغلب صرافی ‌ها مهر بسیار کوچکی که نشان دهنده اصالت اسکناس و فروشنده است، دارند، پس از فروشنده بخواهید این مهر را برای شما روی اسکناس ‌ها بزند.
  10. از فروشنده صرافی بخواهید به شما فاکتور فروش بدهد که شماره سریال‌ اسکناس‌های خریداری شده در آن ذکر شده باشد. البته امروزه دستگاه ‌های پول ‌شمار در برخی صرافی ‌ها این کار را انجام می ‌دهند، ولی این نکته را در یاد داشته باشید.
  11. از فروشنده بخواهید اسکناس ‌ها را زیر دستگاه یا همان نور ماوراء بنفش برای شما چک کند. هرچند اگر از صرافی های معتبر و بانک اقدام به خرید ارز کنید، نیاز به رعایت های اینچنینی نخواهد بود، اما این نکات را در هنگام خرید از دلالان ارزی و یا از هر جایی غیر از بانک و صرافی های معتبر به شدت مد نظر خود قرار دهید.
  12. به تاریخ انتشار اسکناس ‌ها توجه داشته باشید، به ویژه برای دلار این موضوع اهمیت بسیاری دارد.
  13. هیچ گونه اسکناس معیوبی را تحویل نگیرید، به خاطر این که با کوچک ترین عیب در اسکناس، در هنگام فروش با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

چگونه دلار اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه دلار اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

 

  1. در قدم اول برای تشخصی اصالت دلار می توانید، برجستگی های حروف روی اسکناس را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه اسکناس 100 دلاری خریداری می کنید، به عدد 100 توجه کنید، در حقیقت زمانی که از روبرو و مستقیم به آن نگاه کنید، رنگ سبز خاصی دارد، ولی وقتی کمی اسکناس را بچرخانید، رنگ سبز عدد 100 به سیاه تبدیل می شود و این یعنی زاویه دید شما نسبت به اسکناس باعث تغییر رنگ عدد 100 درج شده روی آن می شود.
  2. نوع نوشته‌ های روی اسکناس هم رکن مناسبی برای تشخیص اصالت دلار است. در واقع اسکناس ‌اصلی نوشته ‌هایی کاملا واضح، منظم و بدون هیچ حاشیه دارد و این در حالی است که اسکناس تقبلی اغلب نوشته ‌های منظمی ندارد و یا به نوعی می توان یک نوع بی نظمی و نکته شبه انگیر در نوشته های روی آن یافت.
  3. با احتیاط اسکناس را از دو سر بکشید، اسکناس اصلی به هیچ عنوان پاره نخواهد شد. توجه کنید که احتیاج نیست اسکناس به شدت کشیده شود. کاملا معمولی بکشید و از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.
  4. بعضا می توانید از حس بویایی خود هم استفاده کنید و اسکناس را بو کنید! بوی اسکناس دلار اصل، خاص و کاملا قابل تشخیص است.
  5. می توانید اسکناس 100 دلاری را در برابر نور بگیرید تا تصویر بنجامین فرانکلین در قسمت خالی اسکناس، قابل رویت شود.
  6. می توانید اسکناس 50 دلاری را در برابر نور بگیرید تا تصویر گرانت (رئیس جمهور اسبق آمریکا) در قسمت خالی اسکناس، قابل رویت شود. اگر این اسکناس را کج کنید، عدد 50 نوشته شده در پایین سمت راست از رنگ مسی به سبز تغییر رنگ خواهد داد.
  7. نرخ امنیتی به صورت عمودی روی 100 دلاری و 50 دلاری وجود دارد که با نور ماوراء بنفش قابل تشخیص است و در اسکناس 100 دلاری به رنگ صورتی و در اسکناس 50 دلاری به رنگ زرد در می آید.
  8. شماره سریال روی اسکناس اصلی کاملا یکسان و با فاصله ‌ای مشخص چاپ شده است، در حالی که در اسکناس ‌های تقلبی فواصل اعداد کاملا بدون توازن است و از قاعده ‌ای پیروی نمی ‌کند و یا می توان در آن بی نظمی های کوچکی دید.
  9. برش اسکناس را چک کنید، چون نباید کوچک ترین ایرادی در آن دیده شود.
  10. اسکناس دلار اصلی علاوه بر سریال سال ساخت و سریال، شماره سری هم دارد.
  11. اسکناس دلار اصل هیچ گاه در مواجه با آب، رنگ پس نمی دهد و تداخل رنگ پیدا نمی کند.
  12. در مواقعی حجم بالایی دلار مورد معامله قرار می گیرد و ریسک تقلبی بودن آن هم وجود دارد، می توانید از خط دور اسکناس دلار که میکروپرینت است استفاده کنید و آن را با ذره‌ بین بخوانید و اصالت دلارها را تایید کنید.
  13. در نظر داشته باشید که جاعلان دلار حرفه ای هستند ولی اگر تمام مواردی که گفته شد هم عینا شبیه به دلار اصل طراحی کنند، باز هم نمی توانند دلاری را جعل کنند که زیر نور ماوراء بنفش با دلار اصلی تفاوت نکند! پس نور ماوراء بنفش در خرید های ریسکی و با حجم بالا، همیشه مطمئن ترین گزینه خواهد بود.

ارزهای مناسب برای سرمایه گذاری در ایران

بررسی‌ ها نشان داده است که در چندین سال گذشته نرخ تمامی ارزها در برابر ریال رشد زیادی را به خود دیده است و این ناشی از شرایط اقتصادی و تورمی کشور است و به‌ احتمال ‌زیاد، به علت سیاست توسعه صادرات در دولت ‌های مختلف بوده است. حال این امر موجب شده است که سرمایه ‌گذاری در بازار ارز به نظر سودآور به نظر آید، ولی در واقع حفظ ارزش سرمایه است. با این‌ وجود ارزهای که می ‌توان در آن سرمایه ‌گذاری کرد را برای شما عنوان خواهیم کرد.

ارزهایی مثل دلار، پوند و یورو از طرفداران زیادی در بازار برخوردار هستند و تعداد معاملات آن‌ ها به مراتب بیش تر است، به این دلیل که این ارزها بیشتر شناخته ‌شده اند و حجم نقدی آن بیشتر در کشور موجود است و همین‌ طور این ارزها به ‌سادگی قابل‌ تبدیل در هر صرافی است، سرمایه گذاری در آن بیشتر است، ولی چنانچه قصد داشته باشید با بررسی ‌های دقیق در یک ارز سرمایه‌ گذاری کنید با توجه به مشاهده تحولات قیمتی قطعا، یورو گزینه بهترین به حساب می آید. نرخ نوسانات سالانه یورو از ارزهایی مانند پوند و دلار آمریکا بیشتر است و می ‌تواند سود های به مراتب بالاتری را نصیب سرمایه گذاران خود کند.

سرمایه گذاری در بازار دلار

ارزهای دیگری مثل دلار استرالیا هم نسبت به ریال رشد قیمتی بالایی دارند و می ‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری به حساب آیند. این موضوع را در خاطر داشته باشید که ارزهایی مثل کرون دانمارک و یوان چین نیز برای سرمایه ‌گذاری مناسب اند، ولی به شرطی که قطعاً صرافی ‌هایی را داشته باشید که هر زمان مایل به تغییر آن به ریال بودید، از طریق آن ها به فروش اقدام کنید. یعنی نقد شوندگی این ارزها تامین شود، شاید در بیشتر مواقع ارزهای ناشناخته تر برای سرمایه‌ گذار بیشتر از دلار سودآوری داشته باشند.

دلار نیوزلند به دلیل امن بودن این ارز برای سرمایه ‌گذاری مناسب است و دلار سنگاپور هم به علت افزایش ارزش و قدرت آن برای سرمایه گذاری گزینه خوبی است که پیش روی سرمایه گذاران قرار داد. شایان ذکر است که سنگاپور از نظر مالیاتی برای سرمایه‌ گذاران بسیار مناسب است و پول ‌های مخفی زیادی در آن وجود دارد، در نتیجه ورود سرمایه ‌های خارجی به این کشور موجب افزایش ارزش ارز آن کشور خواهد شد و از همین جهت برای سرمای گذاری در ارز این کشور ریسک پایینی برای سرمایه گذاری شما وجود خواهد داشت.

با در نظر داشتن مواردی که گفته شد مورد انتخاب ارز سرمایه ‌گذاری و همچنین معرفی ارزهایی که می‌ توان بر روی آن ‌ها سرمایه‌ گذاری کرد، باید دقت لازم را در انتخاب ارز سرمایه ‌گذاری داشته باشید تا در کنار حفظ ارزش دارایی و قابلیت نقد شوندگی بالا، سودآوری بیشتری را نیز برای شما به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که در ارزهای معروف مثل؛ دلار آمریکا، یورو و پوند، یورو در چندساله گذشته سود به مراتب بهتری را نصیب سرمایه ‌گذاران خود کرده است و برای سرمایه گذاری در ارزهای پرسود دیگر نیز باید نکاتی همچون نقد شوندگی و موارد دیگر را بررسی و در ادامه برای خرید آن ها اقدام کرد.

معایب سرمایه گذاری در بازار دلار

سرمایه گذاری روی دلار و ارزهای دیگر و داشتن انتظار تورمی برای آن کمی غیر منطقی است. همان طور که پیش تر هم خدمت شما عزیزان گفته شد، بازار ارز، بازاری به شدت امنیتی است و همه دولت ها من جمله دولت ایران سعی در کنترل نوسانات این بازار دارد و اگر هم ارزش واحد پولی کشورهای دیگر تغییر کند، دولت ایران سعی در کنترل آن خواهد بود و با ترفند هایی که دارد، تلاش دارد تا رشد این بازار را متوقف کند.

از طرفی شما با خرید ارزهایی مانند دلار، یورو، پوند و … در واقع ریسک نگهداری و سرقت آن را به خاطر انتظار سودی که از آن دارید به جون می خرید و ممکن است سرمایه شما به کلی نابود شود. همچنین با وجود اعمال کنترل در این بازار و مخصوصا ارزهای رایج و نام داری مانند دلار و یورو، بازهم نوسانات شدیدی شامل حال بازار ارز است و این موضوع برای سرمایه گذاران کوتاه مدت و میان مدتی می تواند بسیار خطرناک و ریسکی باشد.

معایب سرمایه گذاری در بازار دلار

همچنین باید گفت که بازار دلار به اندازه بازار بورس و یا ارزهای دیجیتال، بازار تکنیکالی نیست و حتی حرف ها و پیام های رئسای جمهور کشورها هم می تواند این بازار را با نوسانات گسترده ای روبرو کند و همین امر عدم قطعیت روند احتمالی را در این بازار به همراه دارد و ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد. به صورت کلی تحولات سیاسی و اقتصادی کشور ها تاثیر زیادی روی ارز دارد و همین امر موجب عدم جذابیت این بازار برای عده ای از سرمایه گذاران شده است. به این صورت که امکان دارد با یک توافق سیاسی بین دو کشور، ارزش ارز آن ها با کاهش چشم گیری روبرو شده و سرمایه ما نابود شود.

همانطور که میدانید، با خرید دلار و یا به صورت کلی سرمایه گذاری روی ارز کشورهای مختلف، نقدینگی شما از چرخه اقتصادی کشور خارج می شود و این می تواند در اندازه های بزرگ تر موجب رکود اقتصادی در یک کشور و تورم بیش از حد شود. به همین خاطر بسیاری بر این باورند که سرمایه گذاری در بورس می تواند گزینه بسیار مناسب تر و سودده تری نسبت به سرمایه گذاری در ارز باشد و در عین حال که سرمایه گذاری انجام شده است، نه تنها به گردگش نقدینگی در بازارهای مالی کشور کمک شده است بلکه پول در سرمایه گذاری بورسی دقیقا به شرکت ها و کارخانه های فعال تزریق شده و موجب رشد و توسعه صنعت کشورمان هم خواهیم بود و به نوعی به صورت غیر مستقیم در فرآیند اشتغال زایی جوانان هم قدمی برداشته ایم.

به عنوان آخرین نکته در این بخش از مقاله باید عنوان کرد که خرید و فروش ارز همیشه با ریسک همراه است و یکی از این ریسک ها، ریسک عدم نقدشوندگی مناسب است! درست شنیدید، جالب است بدانید که در بازار ارز زمان هایی وجود دارد که صرافان و حتی دلالان بازار دلار هم خرید و فروش نمی کنند و یا بالاتر از قیمت روز می فروشند و زیر قیمت روز از شما می خرند! معمولا زمان هایی که بازار دلار و ارزهای دیگر گارد صعودی و یا نزولی به خود می گیرد، صرافان و دلالان به بهانه های مختلف از خرید و یا فروش ارز سر باز می زنند و یا همان طور که گفتیم، قیمت دلبخواه خود را برای خرید و فروش پیشنهاد می دهند که این موضوع هم باید به عنوان یک مشکل برای این بازار ذکر میشد تا دید مناسبی داشته باشید.

عوامل موثر بر نرخ دلار در ایران

ارز هم مانند هر کالای دیگر در اقتصاد متاثر از تحولات بازار عرضه و تقاضاست، ولی همانطور که پیش تر هم گفتیم، سیاست ها و مسائل اقتصادی داخلی و خارجی هم تاثیر بسزایی در ارزش گذاری ارز کشورهای مختلف مخصوصا دلار دارد. لذا این تحولات معمولا شامل اتفاقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داخلی هر کشور و حتی بین ‌المللی است و از همین روی نوسان نرخ ارز در هر کشور را نمی ‌توان تنها متاثر از وقایع داخلی یک کشور به حساب آورد.

به بیانی دیگر قسمت هایی از تغییرات نرخ ارز را باید در اتفاقات بیرون از مرزها مانند تغییر در سیاست‌ های کلان کشورهای دیگر علیه یک کشور، کاهش یا افزایش قیمت نفت، طلا و ارزش دلار در برابر سایر ارزها در بازارهای جهانی جستجو کرد. به عنوان مثال چنانچه دولت آمریکا با وضع تعرفه، قانون، مالیات و جریمه موجب شود که هزینه خرید کالا و خدمات در ایران برای شهروندانش افزایش یابد، ارزش دلار در ایران نسبت به ریال بیشتر خواهد شد.

عوامل موثر بر نرخ دلار در ایران

قسمت دیگری از تغییرات نرخ ارز به درآمد های ارزی یا همان میزان عرضه ارز و نوسانات آن در یک کشور بستگی دارد. در حقیقت هر چقدر درآمدهای حاصل از صادرات و توان جذب توریست یک کشور بالاتر باشد، درآمدهای ارزی و در نتیجه میزان عرضه ارز در آن کشور هم افزایش پیدا خواهد کرد. این طور فرض کنید که تقاضا برای ارز ثابت بماند، هر عاملی که بتواند عرضه ارز را افزایش دهد منجر به پایین آمدن نرخ آن می شود و برعکس، لذا متغیرهای سیاسی و فشارهای خارجی وارد آمده بر یک کشور می‌ توانند دسترسی کشور مذکور به بازارهای مالی جهانی و انجام تراکنش ‌های مالی را محدود کرده و نوساناتی در بازار ارز آن کشور ایجاد کنند.

در این وضعیت عرضه ارز در این کشور کم شده و در نتیجه نرخ ارزهای خارجی در آن افزایش خواهد یافت مگر این که تقاضای داخلی برای ارزهای خارجی نیز همزمان کم شود، ولی آیا موضوع را کسی دیده است؟ بازار تقاضای ارز را بیشتر ارز لازم برای واردات شامل؛کالاهای اساسی، لوکس، واسطه‌ ای و سرمایه‌ ای، مخارج خاص دولت و تقاضای احتیاطی یا بیمه ‌ای ارز تشکیل می ‌دهند که تحت تاثیر سیاست ‌های موقت و متغیرهای فاندامنتال داخلی و تحولات بازار عرضه تغییر می‌ کنند. در کشورهایی که بنیان اقتصادی و سیاسی محکمی وجود ندارد، سهم تأثیر و عمق عوامل و متغیرهای داخلی بر میزان تقاضای ارز، همواره بر عوامل بیرونی غالب خواهد بود.

عوامل زیر بیشترین نقش را در تعیین قیمت ارز (دلار) در ایران بازی می کنند :

  • سیاست گذاری پولی کشور های قدرتمند
  • موضوعات مربوط به یارانه انرژی
  • عرضه و تقاضا در بازار
  • نرخ برابری ارزها
  • رکود اقتصادی
  • سفته بازی
  • نرخ بهره بانکی
  • قیمت جهانی نفت
  • تورم واقعی موجود در یک کشور
  • ثبات سیاسی و عملکرد اقتصادی
  • کسر بودجه ها و میزان بدهید یک کشور
  • قیمت دلار به حجم صادرات و میزان انتقال درآمد ناشی از صادرات به ایران هم وابسته است
  • تحریم و یا محدودیت های ارتباطی پول که جلوی ورود و خروج ارز را بگیرد
  • انتظارات تورمی سرمایه گذاران و مردم برای کسب سود از روند قیمتی ارزها
  • وضعیت بازارهای مالی موازی در ترغیب و جذب سرمایه های سرگردان
  • تضعیف درآمد های نفتی و تشدید تقاضای سفته ‌بازی
  • ارزش و اعتبار و گردش های مالی در اقتصاد آمریکا برای ارزشگذاری دلار
  • سیاست گذاری های بانک مرکزی هر کشور در خصوص با کنترل و یا عدم کنترل بازار ارزهای خارجی در بازه های زمانی مختلف

این موراد مهم ترین دلایل نوسانات نرخ ارز در یک کشور است. اگر شما عزیزان به صورت مداوم از خارج از کشور پول ارسال یا دریافت می ‌کنید، مطلع بودن از این فاکتورها می ‌تواند به شما کمک شایانی کند تا بهترین زمان برای انتقال بین ‌المللی پول شناسایی کنید. باید توجه داشته باشید که پیچیدگی‌ های زیادی در اقتصاد و دلایل بسیار زیاد دیگری در کاهش یا افزایش نرخ ارز و مخصوصا نرخ دلار وجود دارد و معمولا چندین فاکتور به صورت همزمان باعث تغییرات عمده در نرخ ارز می ‌شود.

نتیجه گیری پایانی و کلام آخر

همان طور که پیش تر گفتیم، سرمایه گذاری در بازار ارز و به خصوص دلار، برای افراد ریسک پذیر بلند مدتی بهترین گزینه خواهد بود. یعنی اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارز را دارید، بهتر است درگیر نوسانات کوتاه مدت قیمت ارز نشوید.

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارز و سوددهی بالا را دارید و همچنین برای تبدیل ارزهای مختلف به ریال دغدغه ای ندارید، بهتر است در ارزهایی مانند؛ کرون دانمارک، دلار استرالیا، یورو، دلار سنگاپور، دلار نیوزلند و … را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، چرا که سرمایه گذاری امن تر و سودده تری خواهید داشت.

همچنین عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز و مخصوصا نرخ دلار را بررسی کردیم و مهم ترین آن ها را برای شما عزیزان ذکر کردیم تا در صورت خرید و فروش به دید سرمایه گذاری و حتی خرید ارز برای سفر و یا مقاصد شغلی، بتوانید بهترین زمان برای خرید و فروش ارزهای مختلف را تعیین کنید.

البته سرمایه گذاری در دلار و ارزهای دیگر معایبی هم دارد که همین امر بازارهای مالی موازی مثل؛ بازار بورس، طلا و سکه، مسکن و ارزهای دیجیتال را سودده تر و جذاب تر کرده است. به عنوان مثال؛ خارج کردن پول از چرخه اقتصاد کشور، امکان سرقت و یا آسیب دیدن اسکناس ها، امکان خرید اسکناس های تقلبی، تاثیر بیش از اندازه سیاست های داخلی و خارجی که می تواند به از دست رفتن سرمایه شما منجر شود و مواردی از این دست، معایب سرمایه گذاری در بازار ارز و به ویژه ارز محبوب دلار به حساب می آیند.

ضمنا یکی از مهم ترین بخش های این مقاله شامل نکته هایی بود که در خصوص با سرمایه گذاری در بازار ارز،  سرمایه گذاری روی دلار و نحوه تشخیص دلار اصلی از تقلبی بود که توصیه دارم حتما کمی زمان بگذارید و آن ها را به دقت مطالعه کنید. مطمئن باشید که به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد.

امیدوارم از این مطلب آموزشی رایگان نهایت استفاده رو برده باشید. در انتها توجه داشته باشید که اگر هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با سرمایه گذاری در بازار ارز داشتید، می توانید از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگزارید تا پاسخ سوالتان را در کوتاه ترین زمان دریافت نمایید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *