پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس

زمان عرضه سهام استقلال و پرسپولیس مشخص شد و بنابر آن قرار است از 15 اسفند ماه سال 1400 به مدت 30 روش شاهد پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس باشیم. شایان ذکر است که پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس در بورس انجام می پذیرد و تمامی متقاضیان و هودارانی که قصد خرید سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال را دارند، باید کد بورسی داشته باشند تا بتوانند برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس در بورس اقدام کنند. پس اگر دوست دارید از جزئیات پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس به زبان ساده و کاملا دسته اول باخبر شوید، این مطلب برای شما نوشته شده است؛

پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس

همان طور که احتمالا در جریان هستید، واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس پس از چندین سال بالاخره به مرحله اجرایی شدن رسید و البته باید در نظر داشت که حذف باشگاه های ایرانی به خصوص استقلال و پرسپولیس از جام باشگاه های آسیا به دلیل عدم رعایت موارد حرفه ای در سال 2022 نیز دلیل محکمی بود تا روند عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس تسریع شود، وگرنه با اوضاع صورت های مالی این دو باشگاه که اصلا شفاف نیست و بدهی بسیار زیادی که این دو باشگاه دارند، نمی توانستیم مسیری برای بورسی شدن آن ها متصور باشیم.

موضوع خصوصی سازی سرخابی ها بسیار قدیمی است ولی در حال حاضر نقد شده است و تمامی افرادی که کد بورسی دارند و دوست دارند برای خرید سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس در بورس اقدام کنند، باید مطابق با اطلاعیه سازمان بورسی که چندی پیش اعلام شد، با توجه به شرایط اعلامی، برای ثبت سفارش در نماد پرسپولیسح و استقلالح اقدام نمایند. دلیل این “ح” در انتهای نام دو باشگاه، افزایش سرمایه ای است که از محل صرف سهام صورت گرفته است و در واقع می توان این طور گفت که شما در حال حاضر، در حال خریداری حق تقدم سهام این دو باشگاه هستید و پس از گذشت مدت زمانی که معمولا چند ماه است، سهام این دو باشگاه بازگشایی خواهد شد و دیگر می توانید برای معامله آن اقدام نمایید.


حتما برایتان جالب است : نحوه پذیره نویسی در صندوق etf بورس


نحوه خرید سهام پرسپولیس و استقلال نیز کاملا ساده است و قرار است از طریق پذیره نویسی انجام شود و باید در نظر داشت که در زمان ثبت سفارش خرید در بورس، پذیره نویسی و عرضه اولیه تفاوتی نخواهند داشت و بنابراین اگر شما نحوه خرید عرضه اولیه در بورس را می دانید، به سادگی می توانید در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس نیز شرکت کنید و سفارش خود را برای سازمان بورس ارسال نمایید. لذا برای این کار تنها کافی است وارد پنل کاربری خود در کارگزاری شوید و نماد پرسپولیسح یا استقلالح را جستوجو نمایید و در ادامه قیمت و حجم خرید خود وارد کرده و گزینه ثبت سفارش را انتخاب کنید و دیگر نیاز به کار خاصی نخواهد بود و باید تا زمان تخصیص سهام صبر کنید. البته در ادامه بیشتر و دقیق تر این موضوع را آموزش خواهیم داد.

این که سهام این دو باشگاه را خریداری کنیم و یا نه به خودتان بستگی دارد ولی باید در نظر داشته باشید که وضعیت صورت های مالی این دو باشگاه اصلا مناسب نیست و بدهی انباشت آن ها موجب می شود که نتوانند در بازار بورس این دو باشگاه را عرضه کنند و همین موضوع باعث شده است تا این دو باشگاه در بازار پایه نارنجی فرابورس عرضه شوند و این بدین معنی خواهد بود که دامنه نوسان سهام این دو باشگاه پس از بازگشایی و در روزهای عادی بورس، مثبت و منفی 2 درصد خواهد بود و نمی توان هیجان سهامداران تازه وارد در خصوص خرید و سهامداری این دو باشگاه را نیز در خرید سهام آن ها در نظر نگرفت!

شرایط خرید سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس

چندی پیش بود که فرابورس، اطلاعیه قطعی شرایط پذیره نویسی سهام پرسپولیس و استقلال در بورس را منتشر کرد که در آن، قیمت سهام دو باشگاه، نماد بورسی که باید ثبت سفارش پذیره نویسی روی آن انجام شود، تعداد حداقلی و حداکثری برای هر سفارش توسط هر کد بورسی و … به صورت کاملا دقیق مشخص شده است و ما در این بخش نیز قصد داریم این اطلاعات را به دقت با شما عزیزان مرور کنیم؛

قیمت هر سهم پرسپولیس : ۳,۳۷۸ ریال

نماد سهام پرسپولیس در بورس : پرسپولیسح

زمان عرضه سهام پرسپولیس : از ۱۵ اسفند به مدت ۳۰ روز

حجم مجاز خرید : ۱ الی ۸۸۵ سهم به ازای هر کد سهامداری

بازه نوسانی سهم پرسپولیس در بازار نارنجی پایه فرابورس : مثبت و منفی ۲ درصد

نقدینگی لازم برای خرید حداکثری سهام پرسپولیس در پذیره نویسی : 300 هزار تومان


قیمت هر سهم استقلال : ۲,۹۱۰ ریال

نماد سهام استقلال در بورس : استقلالح

زمان عرضه سهام استقلال : از ۱۵ اسفند به مدت ۳۰ روز

حجم مجاز خرید : ۱ الی ۱۰۳۹ سهم به ازای هر کد سهامداری

بازه نوسانی سهم استقلال در بازار نارنجی پایه فرابورس : مثبت و منفی ۲ درصد

نقدینگی لازم برای خرید حداکثری سهام استقلال در پذیره نویسی : 300 هزار تومان

آموزش گام به گام خرید سهام استقلال و پرسپولیس

همان طور که پیش تر هم گفتیم، برای خرید سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس باید کد بورسی داشته باشید تا بتوانید سفارش خرید خود را در پذیره نویسی ثبت نمایید، بنابراین اگر کد بورسی دارید که می توانید برای خرید سهام این دو باشگاه اقدام کنید ولی اگر تا به حال کد بورسی دریافت نکرده اید و یا مراحل دریافت کد بورسی شما تکمیل نشده است، در این بخش توضیحات مختصری می دهیم تا بتوانید ابتدا کد بورسی خود را دریافت کنید تا توانایی خرید سهام این دو باشگاه را پیدا کنید، ولی اگر کد بورسی دارید، می توانید این بخش از مقاله را مطالعه نکنید و مستقیما به بخش بعدی که آموزش خرید است مراجعه کنید؛

مراحل دریافت کد بورسی {رایگان}

1) برای دریافت کد بورسی شما ابتدا باید عبارت “سامانه سجام” را در اینترنت جستوجو کنید و در سایت اول که مربوط به سامانه سجام می باشد، کلیک فرمایید و به این سایت وارد شوید.

2) پس از ورود به سامانه، اگر تا به حال به این سامانه مراجعه نکرده اید، بر روی گزینه “ثبت نام در سجام” کلیک نمایید تا وارد صفحه مربوطه شوید. در صفحه جدید که برای شما باز می شود نیز اطلاعات شخصی تان را وارد نمایید تا وارد صفحه اصلی ثبت نام در سامانه سجام شوید.

3) در صفحه جدید چندین فرم قرار دارد که بیشتر شامل اطلاعات شخصی، خانوادگی، بانکی و عمومی می باشد؛ لذا باید تمامی این اطلاعات را بدون کوچک ترین اشکال و اشتباهی تکمیل کنید و در انتها نیز گزینه “ثبت نهایی” را انتخاب نمایید تا اطلاعات شما برای سامانه سجام ارسال شود. در این مرحله اگر اطلاعات ارسالی شما نقص یا مغایرتی نداشته باشد، معمولا پس از گذشت 1 ساعت از ارسال فرم ها، یک کد 10 رقمی به شماره همراهی که وارد کرده اید، ارسال می شود که این کد را باید یادداشت کنید و داشته باشید. (شماره همراه اعلامی شما در سامانه سجام باید به نام شخص شما باشد)


حتما برایتان جالب است : حق تقدم در بازار بورس چیست؟


4) پس از دریافت کد 10 رقمی سجام، باید احراز هویت کنید که برای این کار هم می توانید به صورت اینترنتی اقدام نمایید و هم به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت که نزدیک به محل سکونت شما هستند. برای احراز هویت حضوری، حتما کارت ملی، شناسنامه و کد 10 رقمی سجام را به همراه داشته باشید. اگر هم قصد دارید برای احراز هویت اینترنتی سجام اقدام کنید، از طریق سایت سجام و گزینه “احراز هویت” می توانید مراحل مربوطه را طی کنید تا در نهایت، فرآیند احراز هویت شما در سامانه سجام تکمیل شود.

5) در گام بعدی باید یک کارگزاری مناسب را برای انجام معاملات خود در بازار بورس، انتخاب کنید. جالب است بدانید که بیش از 100 کارگزاری در ایران فعالیت می کنند که از معروف ترین آن ها می تواند به کارگزاری مفید، آگاه، فارابی، حافظ، اقتصاد بیدار و … اشاره کرد که شعبات بسیار زیادی در کل کشور دارند. البته برای انتخاب کارگزاری مناسب، باید مواردی مانند مشتری مداری، تعداد شعبات کارگزار در کل کشور و شهر محل سکونت خود، خدماتی که توسط کارگزار ارائه می شود، امتیازاتی که انتخاب آن کارگزاری دارد، اعتبار و شهرتی که دارد، پاسخ گویی و پشتیبانی که از معامله گران خرد و مبتدی انجام می دهد و … اطلاع پیدا کنید و سپس کارگزاری مناسبی را برای خود انتخاب کنید. البته نباید خیلی حساسیت به خرج دهید، چرا که اگر با کارگزاری خاصی به مشکل بر خورید، به سادگی می توانید از خدمات سایر کارگزاری های مجاز استفاده نمایید و سقفی برای افتتاح حساس در کارگزاری های مختلف توسط یک شخص در نظر گرفته نشده است.

6) پس از انتخاب کارگزار، باید وارد سایت کارگزاری مورد نظر شوید و ثبت نام اولیه انجام دهید و در ادامه نیز باید فرآیند احراز هویت را برای کارگزاری نیز به اتمام برسانید.

7) در گام آخر باید صبر کنید تا از طرف کارگزاری، به ایمیل و شماره همراهی که پیش از این اعلام کرده اید، پیامی ارسال شود مبنی بر این که حساب کاربری شما در آن کارگزاری فعال شده است و پس از این که این پیام را دریافت کردید، به سادگی می توانید با رمز عبور و نام کاربری که پیش از این در فرآیند ثبت نام خودتان انتخاب کرده اید، وارد حساب بورسی خود در کارگزاری مورد نظر شوید و سپس می توانید هر سهامی که خواستید را مورد معامله قرار دهید.

خرید سهام پرسپولیس و استقلال

اما اگر کد بورسی دارید و یا با توجه به مواردی که گفتیم، کد بورسی دریافت کرده اید، این مراحل را باید برای شرکت در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس انجام دهید :

1) وارد حساب کاربری خود در کارگزاری شوید

2) نماد باشگاه استقلال (استقلالح) و یا پرسپولیس (پرسپولیسح) را جستوجو نمایید تا صفحه مربوط به سهام باشگاه مورد نظرتان را مشاهده کنید.

3) در این مرحله باید بر روی گزینه خرید کلیک فرمایید تا صفحه کوچکی برایتان به نمایش درآید که در آن می توانید سفارش خرید سهام مورد نظر خود را تکمیل کنید. در نظر داشته باشید که برای ثبت سفارش و شرکت در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس باید در ساعت کاری بورس اقدام نمایید که از 9 صبح الی 12 ظهر روزهای کاری می باشد و در صورت تغییر ساعت پذیره نویسی، در قسمت پیام ها، ناظر این موضوع را کاملا اطلاع رسانی خواهد کرد و زمان دقیق شروع و اتمام پذیره نویسی را عنوان خواهد کرد.

4) در این مرحله باید قیمت و تعداد سهامی که قصد خرید آن را دارید وارد کنید تا سفارش شما قابلیت ثبت پیدا کند. در نظر داشته باشید که همیشه قیمت در پذیره نویسی مشخص است و از بازه قیمتی که در عرضه های اولیه بورسی وجود داشتند، خبری نیست پس همان قیمتی که برای هر سهم هر کدام از باشگاه ها در نظر گرفته شده است و ما هم پیش تر عنوان کردیم را در بخش قیمت وارد نمایید و در قسمت تعداد سهم نیز بین 1 تا آن مقدار سهامی که به عنوان حداکثر مشخص شده است، بنابر میزان پولی که دارید، عددی را وارد نمایید.


حتما برایتان جالب است : نحوه دریافت سود مجمع به زبان ساده


5) در انتها کافی است گزینه ثبت سفارش را کلیک نمایید تا سفارش شما ارسال شود. در نظر داشته باشید که از این به بعد، دیگر نیاز نیست شما کاری انجام دهید و باید صبر کنید تا فرآیند عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس به اتمام برسد و سهام این دو باشگاه بازگشایی شود تا سهام های مورد نظر به شما تعلق پیدا کنید و شما در ادامه بتوانید برای فروش، نگهداری و یا خرید بیشتر از آن سهم ها اقدام نمایید.

در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس شرکت کنیم یا نه؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم، این موضوع کاملا به خودتان بستگی دارد ولی چند نکته را در این خصوص باید در نظر داشته باشید؛

  • باشگاه های استقلال و پرسپولیس هر دو بدهی های بسیاری دارند و باشگاه های سودآوری به حساب نمی آیند!
  • اسپانسرینگ و حق پخش تلویزیونی که دو منبع اصلی درآمدزایی این دو باشگاه ها هستند، در قیمت سهام این دو باشگاه ها، لحاظ نشده اند!
  • سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال، در ادامه قرار است در بازار پایه نارنجی فرابورس با دامنه نوسان مثبت و منفی 2 درصد معامله شود که این موضوع ریسک نگهداری سهام را در ادامه کاهش می دهد ولی به مراتب روند سوددهی این دو باشگاه را نیز در روندهای صعودی کند خواهد کرد.
  • تیم های پرسپولیس و استقلال در ایران طرفداران بسیاری دارند و همین موضوع موجب خواهد شد تا قیمت سهام این دو باشگاه، تحت تاثیر افکار عمومی قرار گیرد؛ بنابراین به همین خاطر و همین طور به دلیل فشار تبلیغاتی که روی این موضوع قرار دارد، احتمالا سهام این دو باشگاه در زمان بازگشایی، با مثبت خوبی کار خود را آغاز خواهد کرد و این به معنی عملکرد خوب سهام این دو باشگاه در ادامه روند معاملاتیشان در بورس نخواهد بود!
  • اگر به صرف هواداری قصد سرمایه گذاری و شرکت در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس را دارید، توصیه می کنم این کار را انجام ندهید، چرا که وضعیت این دو باشگاه در بازار بورس و بعد از اتمام تبلیغات و جمع آوری پول بی زبان از جیب مردم، به هیچ عنوان مشخص نیست و باید در نظر داشته باشید که طرف حساب شما در این سرمایه گذاری، دولت ایران است و بر اساس اتفاقات گذشته می توان سرنوشت صندوق دارایکم و پالایش را نیز برای این دو باشگاه متصور بود!

نکته : اما اگر تمامی این ریسک ها را می پذیرد و قصد دارید در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس شرکت کنید، سعی کنید مسئولیت این سرمایه گذاری را بپذیرید و اگر سودی به همراه داشت، آن را به خود و تصمیم خود نسبت دهید ولی اگر ضرر و اعصاب خوردی هم به همراه داشت، آن را از تصمیم خودتان بدانید نه دولت، رسانه و …، چرا که ریسک های این سرمایه گذاری و این که این دو باشگاه تحت شرایطی خاص عرضه می شوند و مقدار عرضه سهام هم زیاد نیست، از همین ابتدا مشخص است و تجربه های قبلی خرید مردم از دولت نیز به آن ها ثابت کرده است که دولت تنها به فکر تامین بخشی از کسری بودجه خود از دارایی های خرد مردم عادی است و باید این را در نظر داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این همه چیز درباره پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس را به زبان ساده به شما عزیزان آموزش دادیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس را نیز یاد بگیرید، توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

حال که نحوه خرید سهام استقلال و پرسپولیس را یاد گرفتید، قصد شرکت در پذیره نویسی آن ها را دارید یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *