سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سرمایه گذاری در طلا و سکه

با وجود تورمی که در حال حاضر در کشور ما وجود داره، لزوم سرمایه گذاری در طلا و سکه و یا حتی در بورس، مسکن، ارزهای دیجیتال و … بیشتر از همیشه حس میشه. حالا اینکه برای سرمایه گذاری در طلا و سکه چه استراتژی باید داشته باشیم، بهترین زمان برای خرید طلا و سکه کی هستش، روند قیمتی طلا و سکه به چه مواردی وابسته هستش، چگونه از طلا و سکه سود کسب کنیم، پیش بینی های قیمت جهانی طلا به چه صورتی هست و مواردی از این دست رو قصد داریم در این مقاله تحت عنوان سرمایه گذاری در طلا و سکه به صورت کاملا جامع بررسی کنیم.

مهم ترین موردی که در این مطلب قصد داریم بهش اشاره داشته باشیم این است که سرمایه گذاری در طلا و سکه در سال 99، میتونه یک سرمایه گذاری مطمئن و سودده باشه یا خیر و قیمت سکه و همینطور قیمت طلا به کدام سمت حرکت میکنه؟ این ها مواردی هستند که سعی میکنیم به بهترین شکل به آن ها جواب دهیم.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

طلا به عنوان مهم ترین استاندارد پولی در دنیا مطرح بوده و هست و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلاست. همچنین از این فلز گران بها به عنوان ذخایر پولی و همچنین یک سرمایه ملی و پشتوانه اقتصادی کشور استفاده می شود. سکه طلا قطعه‌ ای فلزی دایره شکل و تختی است که از وزن، جنس، عیار و شکل از پیش تعیین شده ای برخوردار است. هر کدام از انواع سکه‌ ها در دو طرف خود دارای اشکال و علائم رسمی خاصی هستند که آن‌ ها را از یکدیگر متمایز می کند. جالبه بدونید که سکه طلا در گذشته پشتوانه مالی کشورهای زیادی بوده و در بعضی از کشورها هنوز هم هست، در نتیجه ضرب آن می بایست به صورت کاملا قانونی انجام شود. شایان ذکر است که عیار طلای سکه‌ های طلا در ایران 900 از 1000 است.

طلا چیست؟

فلز گرانبها چیست

طلا یا زَر با نشان شیمیایی Au نام یک عنصر است که از کلمه‌ Aurum به معنی “درخشش سپیده دم” که اسم لاتین آن است گرفته شده است. همونطور که همه میدونیم، طلا گرانبهاترین فلز موجود در دنیا به حساب میاد و از بالاترین درجه از نظر اقتصادی و بازرگانی برخوردار هستش و اینم بگیم که طلا از معادن به صورت سنگ استخراج می‌ شود. جالبه بدونید که طلای خالص به رنگ زرد سیر است، از شروع تاریخ مکتوب بشر طلا همواره فلزی گران بها و محبوب به حساب می آمده و به منظور ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری مورد استفاده قرار می گرفته است.

طلا در کنا کاربرد سرمایه‌ ای و استفاده در جواهرات، کاربردهای مختلف دیگری مانند؛ استفاده در دندان‌ پزشکی، تولید شیشه‌ های رنگی و صنایع الکترونیک دارد و با توجه به رسانایی الکتریکی بالا در سیم‌ کشی الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. طلا رسانای خوب گرما و جریان برق است و از نظر شیمیایی رطوبت هوا و بر آن تاثیری نخواهد گذاشت و به همین خاطر برای ساخت سکه و جواهرات، طلا مناسب ترین گزینه خواهد بود.

انواع طلا

جالبه بدونید که چنانچه طلا را با مس و نقره ترکیب نماییم، طلای زرد به دست می آید که البته شرطش این است که مقدار طلای این ترکیبات از بقیه عناصر بیشتر باشد، ولی چنانچه طلا را با نقره، مس و روی ترکیب کنیم، طلای سبز حاصل می شود که شرطش زیادتر بودن نقره در ترکیب است و چنانچه طلا و مس را با شرط بیشتر بودن مس مخلوط کنیم، طلای قرمز یا همان طلای صورتی به دست می آید که به آن رزگلد نیز گفته می شود. طلای سفید هم ترکیبی از طلا، پالادیوم، نیکل، روی و نقره است.

تاریخچه پیدایش طلا و سکه در دنیا

تاریخچه پیدایش سکه

احتمالا در ابتدا ريزه های براق طلا در کنار رودخانه ها جلب توجه کرده باشد و زمینه پیدایش و استفاده از این فلز گرانبها فراهم آمده باشد. دانشمندان بر این باورند که تا به امروز از پوسته زمين قريب 95 هزار تن طلا استخراج شده است که اين مقدار از 1 ميليونيم حجم موجود در پوسته زمين، کم تر است. این فلز از قدیمی‌ ترین فلزات شناخته ‌شده به حساب می آید كه کاربردهای گوناگونی داشته، بخاطر این که قابلیت شكل‌ پذیری بسیار بالایی دارد. هندی‌ ها نخستین بار در كتاب مقدس خود حدود 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح به طلا اشاره کرده بودند. جالبه بدونید که قدیمی‌ ترین معدن طلا 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح، در بین‌ النهرین و همینطور خاورمیانه و مربوط به سومریان بوده‌ است.

سکه طلا برای نخستین بار در دوران هخامنشیان و حکومت داریوش اول و در حوالی سال‌ های 486 تا 521 قبل از میلاد میسیح ضرب شده است. در آن دوران با ارزش‌ ترین سکه “دریک” نام داشت که وزن آن 8.41 گرم محاسبه شده است. بعد از ورود ماشین ضرب سکه و معلوم شدن وزن و اندازه استاندارد سکه‌ ها به صورت رسمی در سال 1293 اولین سکه‌ های طلا با عیار 900 در 1000 ضرب و واحد چرخه مالی ایران شدند. ضرب سکه‌ های طلا با وزن و اندازه امروزی نخستین بار در سال 1310 شروع شد و در واقع پس  از انقلاب اسلامی و در سال 1357، سکه بهار آزادی با همان وزن و عیار و اندازه قبلی، اما با طرحی متفاوت، جایگزین سکه های پیشین شد و تاکنون با همین نام و ابعاد در بازار مورد معامله قرار می گیرد.

منظور از عیار طلا چیست؟

سرمایه گذاری در طلا و سکه

عیار میزان یا واحدی به منظور تعیین خلوص طلاست. در حقیقت به نسبت طلای استفاده شده در هر قطعه طلا به وزن کل آن قطعه عیار طلا می گویند. جالبه بدونید که عیار طلای خالص معادل 1000 تعریف شده است و این یعنی در 1 کیلوگرم طلا، 1000 گرم طلای خالص وجود دارد. لذا طلای 24 عیار یعنی طلایی که از خلوص کامل برخوردار است. با این وجود چون هیچگاه طلایی با این عیار یافت نشده است، شمش‌ ها با عیار 999.9 مورد معامله قرار می گیرند. البته در نظر داشت هباشید که کارهایی مانند؛ النگو، سرویس و انگشتر، در کشور ما معمولا با عیار 750 تولید می شوند و این طلاها در واقع همان‌ طلاهایی هستند که در ویترین طلافروشی‌ ها مشاهده می کنید.

مطمئنا دیده اید که در کنار فاکتورهای طلافروشان و قیمت طلایی که با آن می‌ فروشند، عدد 750 یا عدد 18عیار را مشاهده می کنید که چنانچه بخواهیم به صورت درصدی مورد رو بیان کنیم، طلا 18عیار یعنی جواهر انتخابی ما از خلوص 75 درصدی برخوردار است و 25 درصد باقی‌ مانده آن شامل فلزات دیگری مانند زینک، مس، نیکل و … می باشد که انگلیسی آن 18k است و حرف k مخفف karat به معنی عیار است. بهترین نوع عیار برای خرید ایرانی ها کدام است؟ طلای 18 عیار.

منظور از حباب سکه چیست؟

منظور از حباب در بازارهای مالی

به زبان ساده حباب سکه یعنی اختلاف ارزش طلای به کار رفته در سکه و قیمت روز سکه که می تواند منفی، مثبت و یا مساوی باشد. به عنوان مثال یعنی این که من قصد خرید سکه یک گرمی دارم و قیمت خرید سکه یک گرمی 700 هزار تومان است، ولی ارزش یک گرم طلا در آن روز 650 هزار تومان است و این یعنی آن سکه یک گرمی 50 هزار تومان حباب قیمتی مثبت دارد. در نظر داشته باشید که با افزایش نرخ طلا و کم شدن قدرت خرید مردم، سکه های کوچک تر معمولا با حباب قیمتی بیشتری همراه هستند.

به صورت کلی سعی کنید زمانی برای خرید سکه اقدام کنید که حباب منفی داشته باشد، یعنی ارزش طلای استفاده شده در سکه بیشتر از قیمت سکه باشد. برای نوسان گیری از بازار سکه، توجه به حباب قیمتی و اندازه آن در هنگام خرید، بسیار حائز اهمیت است. فرمول محاسبه حباب انواع سکه بهار آزادی به شرح زیر است :

قیمت طلای به کار رفته در سکه : قیمت انس  جهانی طلا * قیمت روز دلار/4249

این قیمت را اگر تقسیم بر دو کنیم، قیمت طلای به کار رفته در نیم سکه حاص خواهد شد و اگر تقسیم بر چهار کنیم، قیمت طلای به کار رفته در ربع سکه بدون حباب را به ما خواهد داد. توجه داشته باشید که قیمتی که به دست می آید قیمت طلای موجود در سکه است و با کم کردن این عدد از قیمت روز سکه، حباب سکه به صورت دقیق به دست می آید.

عوامل موثر در تعیین قیمت طلا و سکه

عوامل موثر در تعیین قیمت طلا و سکه

دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد این را ترجیح می دهند که در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و سیاسی، سرمایه خود را به دارایی‌ های مطمئن، مخصوصا طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، ارزش پول آن‌ ها حفظ گردد، در نتیجه اتفاقات مختلف اقتصادی و بعضی سیاسی و اجتماعتی موجب افزایش تقاضا در بازار طلا و سکه می شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا، قیمت آن هم به مراتب افزایش خواهد یافت. حالا عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه کدام است و چه موارد اقتصادی، سیاسی و یا اجتماعی در تعیین قیمت طلا و سکه موثر است؟ 8 اصل مهم در تعین قیمت طلا و سکه تاثیرگذار است که به شرح زیر است :

  • عرضه و تقاضا : مثل هر کالای دیگری، عرضه و تقاضا بر قیمت طلا و سکه هم تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. بدین شکل که چنانچه تقاضا برای طلا افزایش یابد، قیمت آن زیاد تر خواهد شد و وقتی که عرضه طلا رو به افزایش رفت، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.
  • نوسانات قیمت دلار : بین قیمت طلا و دلار در دنیا رابطه معکوسی وجود دارد، بدین شکل که تقویت شاخص دلار آمریکا با کم شدن قیمت طلا همراه خواهد بود و در شرایطی که دلار روندی نزولی داشته باشد، خرید طلا جذاب خواهد شد و قیمت آن زیادتر خواهد شد.
  • تغییرات قیمتی انس جهانی طلا : در بیشتر مواقع همزمان با افزایش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه بهار آزادی نیز به شدت افزایش می یابد که بیانگر تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار طلا و سکه است. کلا قیمت طلا و سکه بهار آزادی تا حدود زیادی از قیمت طلای جهانی پیروی می کند. محاسبات به عمل آمده نشان داده است که قیمت طلا و سکه در 81.3 درصد موارد با تغییرات قیمت انس طلای جهانی هم جهت می باشد.
  • نرخ تورم : نرخ تورم هم ارتباط مستقیمی با قیمت طلا خواهد داشت، بدین شکل که هرچقدر نرخ تورم افزایش یابد، علاقه مردم به سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی مطمئنی مانند طلا زیادتر خواهد شد، به این صورت تقاضا برای خرید طلا افزایش خواهد یافت و قیمت آن روند صعودی به خود خواهد گرفت. از طرف دیگر با کم شدن نرخ تورم، سرمایه گذاری در طلا و سکه به عنوان یک دارایی امن جذابیت خود را از دست می دهد و در نهایت قیمت سکه و طلا روند نزولی به خود خواهد گرفت.
  • بی‌ ثباتی اقتصادی : قیمت طلا و سکه با افزایش عدم قطعیت سیاسی و بی‌ ثباتی اقتصادی افزایش خواهد یافت. میتوان گفت که این عامل روانشناختی است و به رفتار سرمایه‌ گذاران بستگی خواهد داشت.
  • صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا : صندوق سرمایه گذاری طلا نوعی سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا به حساب می آید. تاثیر صندوق‌ ها بر قیمت طلا زیاد نیست، اما بی تاثیر هم نخواهد بود. بدین شکل که هرچقدر تقاضا برای خرید واحد این نوع صندوق‌ ها زیاد شود، قیمت طلا زیادتر خواهد شد و بالعکس این قضیه نیز صدق می کند.
  • اطلاعات و داده‌ های اقتصادی : داده‌ های اقتصادی مهمی مانند؛ نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ دستمزد، نرخ تولید، داده های رشد ناخالص داخلی بر تصمیمات و سیاست‌ ها فدرال رزرو تاثیرگذار است و در نهایت بر قیمت طلا موثر واقع خواهد شد.
  • سیاست های پولی ایران و دنیا : سیاست های مالی در ایران و دنیا به ترتیب شامل مواردی مانند؛ تصمیمات دولت‌ های بزرگ، نرخ بهره کشورهایی مانند آمریکا، تصمیمات فدرال رزرو آمریکا و دیگر نهادهای مالی قدرتمند همینطور افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی در کشور و … موجب تغییرات قیمتی طلا و سکه در مقیاس جهانی و داخلی خواهد شد.

بهترین زمان برای خرید طلا در ایران

تجربه ثابت کرده است که فصل زمستان تا ماه‌ های اردیبهشت و همچنین پایان مرداد، زمانی است که قیمت‌ طلا نسبت به دیگر مواقع پایین ‌تر است و در نتیجه زمان بهتری برای خرید به حساب می آید. همچنین ارقام و داده‌ ها بر این موضوع تاکید دارند که به ‌طور حتمی باید خرید‌های خود را تا پیش از پایان مرداد انجام دهید. همچنین این احتمال وجود دارد که با خرید طلا در سال جاری، قیمت بهتری نسبت به سال آینده دریافت خواهید کرد.

هر مقداری که قصد سرمایه‌ گذاری در طلا را دارید، در سال جاری انجام دهید، نه سال آینده به دلیل اینکه شیب قیمتی طلا به صورت سالیانه همیشه مثبت و رو به صعود است. به‌ طور میانگین، طلا در طول ماه‌ های اول سال میلادی؛ یعنی حدود اواخر آذر تا اواخر بهمن، رشد قیمت ناگهانی را به خود می بیند و بعد ‌از آن در فصل‌ های بهار و تابستان ثبات در قیمت‌ های پایین را تجربه می ‌کند و نکته مهم در نمودارهای سال های پیش طلا این است که قیمت طلا هیچ ‌گاه به کمترین قیمت سال پیش خود باز نمی گردد.

به بیانی دیگر می توان این طور گفت که هر زمان که ثبات در بازار ارز کشور (دلار) برقرار نباشد، 80 درصد تاثیر از نرخ ارز می گیرد و 20 درصد از انس جهانی طلا و زمانی که ثبات در بازار ارز (دلار) برقرار باشد، این نسبت وارونه می شود و قیمت طلا در ایران، 20 درصد متاثر از نرخ ارز می شود و 80 درصد متاثیر از انس جهانی طلا. پس نتیجه ای که می توان از این تحلیل گرفت این است که؛ 

  • اگر برای بلند مدت به فکر خرید و سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه هستید؛ شرایط انس جهانی در روند صعودی است و نرخ دلار برای ورود به بازار طلا مناسب است، پس می توان به خرید طلا فکر کرد.
  • اگر انس جهانی طلا در سقف قیمتی قرار دارد و قمیت دلار هم در ارقام بالایی معامله می شود، بهترین زمان فروش طلا به شمار می رود.

سکه طلا و انواع آن برای سرمایه گذاری

سکه طلا و انواع آن برای سرمایه گذاری

جالب است بدانید که سکه ‌ها در انواع مختلف و با وزن ‌های متفاوت و همین طور با عیارهای مختلفی ضرب شده و به بازار عرضه می شوند که بنابر مشخصات آن ‌ها قیمت گذاری روی آن ها انجام می شود، البته مرجع اصلی قیمت گذاری روی هر نوع سکه، بانک مرکزی هر کشور است که تعیین کننده قیمت نهایی، مالیات ارزش بر افزوده و حق ضرب هر نوع سکه است.

همچنین در مورد سال ضرب هر سکه جالب است این را هم بدانید که از سال 1358 تا 1386 هر سکه ‌ای که ضرب می ‌شد، تاریخ همان سال روی آن حک می ‌شد، ولی از سال 1386 به بعد در هر سالی که سکه ضرب می ‌کنند این تاریخ را روی آن حک می ‌کنند. بله درست متوجه شده‌ اید: یعنی سال تولید اولین مدل سکه را روی سکه حک می ‌کنند نه سالی که آن را ضرب می‌ کنند، به عنوان مثال چنانچه سکه بهار آزادی طرح امامی در سال 1359 ضرب شود باز هم تاریخ روی آن را 1386، یعنی تاریخ سالی که برای اولین بار ضرب شد، حک خواهد شد. در ادامه تمامی انواع سکه های مختلف موجود در بازار ایران را با مشخصات کامل برای شما آورده ایم :

  • سکه تمام بهار آزادی یا سکه طرح قدیم با عیار 21.6 که معمولا آن را 22 عیار یا با همان عیار 900 می شناسند و وزن آن 8.133  گرم و قطر آن 22 میلی متر است.
  • سکه امامی یا سکه طرح جدید با عیار 21.6 که معمولا آن را 22 عیار یا با همان عیار 900 می شناسند و وزن آن 8.133 گرم و قطر آن 22 میلی متر است (سکه‌ های طرح قدیم و سکه‌ های طرح جدید هر دو از نوع سکه‌ های بهار آزادی هستند و تنها در سال ضرب آن ها تفاوت است).
  • نیم سکه بهار آزادی با وزن 4.0665 گرم و با قطر 19 میلی متر و عیار آن 22 در بازار برای خرید در دسترس است.
  • ربع سکه بهار آزادی با وزن 2.03225 با قطر 14 میلی متر و عیار آن 22 در بازار برای خرید در دسترس است.
  • سکه ‌های بهار آزادی 1 گرمی از سال 1390 بانک مرکزی به ضرب سکه ‌های یک گرمی پرداخت؛ وزن دقیق این سکه ‌ها 1.01 گرم است و قطر آن‌ ها 13.3 میلی متر. همچنین عیار این سکه 900 است و طرح یک روی آن مانند سکه‌ های طرح جدید تصویر امام خمینی است و طرح یک روی دیگر آن طرح نام حضرت علی است. در نظر داشته باشید که این سکه‌ ها مانند دیگر سکه‌ های بهار آزادی گرد و دایره‌ ای اند ولی کوچکتر.
  • سکه های پارسیان یا سکه‌ های گرمی، با گران شدن قیمت سکه و کم شدن قدرت خرید مردم، به بازار طلا و سکه راه پیدا کردند. سکه‌ های گرمی یا همان سکه‌ های پارسیان که چیزی حدود 10 سال است که روانه بازار ایران شده اند، مورد استقبال مردم عادی واقع شدند. وزن سکه‌ های گرمی از 0.2 گرم یا همان 20 سوت آغاز شده تا بالاتر. عیار سکه ‌های گرمی 18 است و قیمت آن طبق قیمت یک گرم طلای روز به علاوه اجرت و کارمزد ساخت آن قابل ارزیابی خواهد بود. این نکته را هم در خاطر داشته باشید که در ابتدا سکه‌ های پارسیان به صورت دایره ‌ای ضرب می ‌شدند، اما برای این ‌که با سکه‌ های بهار آزادی به اشتباه گرفته نشوند، آن ‌ها را اخیرا به صورت شش ضلعی ضرب می ‌کنند.
  • سکه ‌های پاسارگارد از نظر عیار و وزن مانند سکه‌ های پارسیان اند و با هر وزنی ضرب می‌ شوند، ولی نکته جالب توجه که بهتر است در خصوص با این نوع سکه بدانید این است که سکه پاسارگارد در اصل سکه نیست و نوعی پلاک طلا به حساب می آید که طرح مشاهیر ایرانی روی آن است و تنها به دلیل شباهتی که به سکه دارد به عنوان سکه پاسارگارد معروف شده است.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در طلا و سکه

سرمایه گذاری در طلا و سکه

  1. سکه بهار آزادی طرح جدید یا همان سکه امامی، نسبت به سکه طرح قدیم به دلیل متداول بودن در بازار قابلیت نقدشوندگی بالاتری دارد. 
  2. هزینه ضرب سکه بین 5 الی 7 هزار تومان است.
  3. برای خرید سکه زمانی اقدام کنید که یا حباب قیمتی نداشته باشد و یا حباب قیمتی منفی داشته باشد که این یعنی؛ ارزش طلای به کار رفته در سکه، بیشتر از قیمت سکه باشد که حباب آن منفی شده و برای خرید زمان مناسبی است.
  4. اگر در یک طلا فروشی از فروشنده شنیدید که قیمت یک انگشتر به این دلیل که طلای خارجی در آن استفاده شده و اجرت بیشتری دارد، بالاتر است، از آنجا خارج شوید. در خاطر داشته باشید که طلای یزد از طلای ساخت ایتالیا هم بهتر است و حتی برای صادرات به کشور های بسیاری استفاده می شود.
  5. زمانی که قصد دارید سکه را بخرید، حتما باید به سال ضرب سکه توجه کنید که سکه امامی ضرب سال 1386 باشد. به این دلیل که اغلب بازار این سکه ‌ها از رونق بیشتری برخوردار است و این موجب خواهد شد تا در زمان نیاز به راحتی آن را به فروش برسانید.
  6. در هنگام خرید طلا، با خودتان ماشین حساب به همراه داشته باشید. یکی از شگرد‌های طلا فروشان این است که هیچ گاه قیمت واحد هر گرم طلا را در فاکتور نمی نویسند و تنها به نوشتن وزن کل، عیار و قیمت کل بسنده می ‌کنند. این امر باعث می شود تا شما در همان لحظه متوجه نشوید بالاخره آیا قیمت را همان گونه که به شما گفته بودند، محاسبه کرده اند یا خیر، اما اگر شما ماشین حساب همراه داشته باشید، به سادگی با تقسیم قیمت کل به وزن کل می ‌توانید این را بفهمید و در صورت مغایرت به فروشنده اطلاع دهید. تلاش کنید وزن را خودتان از روی ترازو بخوانید، به خاطر این که این موضوع بار های بار دیده شده است که در موقع خرید طلا، وزن آن را روند به پایین و برای فروش طلا وزن آن را روند به بالا می ‌کنند.
  7. ساده ترین راه برای تشخیص طلای دست دوم، یک نگاه به ظاهر آن، به ویژه به قفل و بندی است که در آن به کار رفته است. در طلای دست دوم، این قسمت ها در قیاس با بخش های دیگر کم تر براق است و به علت استفاده هایی که از طلا شده، خش هایی هم در این بخش ها دیده می شود، اما کلا تشخیص طلای دست دوم با نو اندکی سخت و نیازمند تجربه بسیار است.
  8. در نظر داشته باشید که چهارراه استامبول و سبزه‌ میدان از مراكز عمده خرید سكه در تهران به حساب می آیند. برای اطمینان بیشتر از اعتبار و اصالت سكه آن را از صرافی ‌ها و اتحادیه‌ هایی بخرید كه مجوز اتحادیه صنف طلا و جواهر یا بانک مركزی داشته باشند. در ضمن سکه ‌ها حتما بايد به‌ صورت پلمب ‌شده (پرس ‌شده در کارت، ‌بصورت وکيوم) خريداری شوند و روی پلمب، علاوه بر نام و نشانی فروشنده، بايد عباراتی مانند “تضمين بانکي” يا “مجوز اتحاديه” نیز وجود داشته باشد.
  9. همیشه در نگهداری و حفظ فاکتور طلا کوشا باشید. ارزش فاکتور طلا را وقتی خواهید فهمید که بخواهید طلای خود را به فروش برسانید، در ضمن فاکتور نوعی سند مالکیت شما بر روی ‌یک قطعه طلا محسوب می شود و همچنین اثباتی بر سرقتی و یا تقلبی نبودن آن است.
  10. پیش از خرید سکه سعی کنید از چند مغازه در شهر خود که بورس خرید و فروش سکه هستند قیمت سکه را بپرسید یا اینکه به وسیله اینترنت در سایت‌ ها قیمت ‌ها را چک کنید تا وقتی که قصد دارید سکه را بخرید از وضعیت بازار اطلاع داشته باشید و از ناآگاهی شما سواستفاده نشود.
  11. سال 1391 بود که اتحادیه طلا و جواهر فاكتورهایی را به همه واحدهای تولیدی و فروش طلا و جواهرات فرستاده است كه در آن تمامی اطلاعات مربوط به یک قطعه طلا نوشته شده است. در این فاكتورها می بایست كد واحد فروش و آدرس فروشگاه مورد نظر به صورت خوانا درج شده باشد و فروشنده همه اطلاعات مانند؛ گرم طلا، مزد ساخت و محاسبات دیگر را به تفکیک در جایگاه خاصی كه در این فاكتور تعبیه شده است، بنویسد. در ضمن تاجایی که امکان دارد از طلافروش آشنا و با سابقه، طلای خود را خریداری کنید.
  12. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادید که برای سرمایه گذاری و پس انداز برای خرید طلا اقدام کرده اید، سعی کنید در ابتدا خرید طلای دست دوم را در دستور کار داشته باشید و بدانید که با این کار، شما هزینه ای برای مالیات بر ارزش افزوده نخواهید داد و سود مغازه دار هم کم تر می شود و در واقع شما با همان پول می توانید، مقدار گرم طلای بیشتری خریداری کنید.
  13. از چانه زدن با طلافروش خسته نشوید و مطمئن باشید با کسر درصدی از مبلغ طلا، طلا فروش باز هم سود خوبی خواهد برد. همچنین تخفیف را از مبلغ کل پایین ‌تری شروع کنید تا نهایتا فروشنده به 2 تا 3 درصد تخفیف راضی شود.
  14. اگر هدق شما از خرید طلا استفاده از کاربرد زینتی آن نیست و به قصد سرمایه گذاری قصد خرید طلا را دارید، سکه بخرید. سکه هیچ اجرت ساختی ندارد و در زمان فروش با کم ترین ضرر میتوان آن را به پول نقد تبدیل کرد.
  15. به این دلیل که فروش حلقه ازدواج در تابستان کمتر است، اکثر جواهر فروشان با مشتریان خود بهتر راه می آیند و انعطاف پذیر تر عمل می کنند. برعکس، در حوالی عید سال نو تقاضا برای حلقه های نامزدی زیاد شده و قیمت آن ها هم افزایش خواهد یافت.
  16. كمترین اجرت ساخت را النگوها دارند و سپس زنجیرها و بعد خرده ‌ریزهایی شبیه آویزهای کوچک و از این قبیل. اتحادیه طلا و جواهر هر سال برای تمامی مصنوعات نرخ می ‌دهد. برای مثال زنجیرهای 5 تا 10 گرمی 3200 تومان و خرده ریزها برای هر گرم 2850 تومان. به این صورت فروشنده باید این مبلغ را به قیمت طلای خام در بازار اضافه کند و سپس اجازه دارد 7 درصد سود برای مغازه اش حساب كند كه این میزان به مبلغ اضافه می شود.
  17. شاید نگین و سنگ های زینتی، زیبایی طلا را تا حد زیادی افزایش دهد، اما قیمت محصول هم تا حد زیادی افزایش خواهد داشت و در هنگام فروش هم تنها آن بخش از محصول که طلا دارد مورد محاسبه قرار می گیرد، پس اگر قصد سرمایه گذاری دارید به هیچ وجه به خرید طلایی که در آن نگین و سنگ های زینتی کار شده است، تن ندهید، چه بسا که آن نگین یا سنگ تقلبی هم باشد و شما متحمل ضرر شوید.
  18. ماه محرم و صفر که مراسم های عروسی برگزار نمی شود، بهترین زمان برای خرید سکه و طلا به حساب می آید. به این دلیل که تقاضا برای خرید طلا و سکه کم است، قیمت طلا هم کاهش خواهد داشت و قدرت چانه زنی شما هم افزایش پیدا می کند.
  19. بازار طلا بازاری است که نوسان قیمتی بالایی در آن حکم فرماست و اگر به عنوان سرمایه گذار، فکر اقتصادی مناسبی نداشته باشید، ضرر خواهید کرد. طلافروش ها با توجه به تجربه کاری و شگردهای مخصوص به خود، سرمایه خود را با میزان ثابتی طلا در سال نگه می دارند، لذا سعی کنید سنجیده عمل کنید تا متحمل ضرر نشوید.
  20. در صورت اشکال در محاسبات فروشنده سعی در رفع مشکل پیش آمده با خود او کنید و اگر موفق با بر طرف کردن مشکل نشدید، به اتحادیه سنف طلافروشان مراجعه کنید تا موارد تخلف را پیگیری نمایند.
  21. اصلا فریب چیزی به اسم طلای 24 عیار را نخورید. تنها طلایی که 24 عیار خالص است، شمش طلاست و به این دلیل که شمش فلز نرمی است، نمی شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا به این منظور که آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابلیت ساخت و شکل دهی پیدا کند.
  22. خرید طلا یک کار مهمه و حساس است. سعی کنید روزهای شلوغ و پرتقاضا برای خرید طلا مانند روز مادر و … را برای خرید طلا و سکه انتخاب نکنید تا با خیالی راحت گزینه های جدید را بررسی کرده و بهترین خرید را داشته باشید. همچنین در روز های پرتقاضای طلا، به دلیل نظام عرضه و تقاضا امکان دارد قیمت طلا و سکه افزایش پیدا کند، پس اگر قصد خرید دارید، چند روز قبل تر خرید خود را انجام دهید.
  23. از گذشته تا به امروز خرید و فروش سکه بدون فاکتور انجام شده است، به خاطر این که به صورت قانونی سکه‌ ها به وسیله بانک مرکزی ضرب می ‌شوند و در بسته‌ های 100 تایی به طلافروشان، سکه فروشان یا صرافان فروخته می شود تا آن‌ ها در بازار به مشتریان و متقاضیان خود ارائه دهند.
  24. برای سرمایه گذاری سعی کنید سکه بخرید و آن را هم در بورس خریداری کنید تا نقدشوندگی آن بالا رود و مشکلات مربوط به نگهداری و خطرات آن هم در میان نباشد.
  25. در خاطر داشته باشید که تقاضا برای خرید سکه های گرمی و حتی ربع سکه به دلیل قدرت خرید بهتر مردم، بیشتر است، پس در هنگام خرید حباب قیمتی سکه هایی با وزن کم تر، بیش تر است و همین طور در ماه های حرام که عروسی برگزار نمی شود و تقاضا برای این نوع از سکه ها کم تر است، حباب آن ها بعضا خالی شده و یا به حباب منفی می رسند و برای خرید مناسب اند و در کوتاه مدت که دوباره با تقاضا روبرو شدند، میتوانید آن ها را به فروش رسانده و سود خوبی کسب کنید.

خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

امروزه خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس و به صورت مشخص در بورس کالای ایران به راحتی قابل معامله است. برای خرید سکه در بازار بورس کافی است گواهی مدت دار سکه را به صورت واحدی خریداری کنید تا از نوسانات بازار سکه منتفع شوید و همین طور برای خرید طلا در بازار بورس می توانید در چهار صندوق سرمایه گذاری طلای بورسی استفاده کنید که؛ طلا ، گوهر ، زر و عیار هستند و شما می توانید با حداقل خرید 500 هزار تومان از آن ها، از نوسانات بازار طلا سود کسب کنید و دیگر احتیاجی هم به صرف کارمزد های کلان برای خرید طلا و سکه فیزیکی و همین طور دغدغه های نگهداری و خطرات احتمالی محافظت از آن را ندارید و هر زمان که بخواهید می توانید آن ها را به پول نقد تبدیل کرده و از حساب بورسی خود به حساب بانکی خود انتقال دهید.

نکته مهم دیگر این است که برای خرید سکه و طلا در بازار بورس نیاز به صرف هزینه کامل یک سکه کامل و مقدار مشخصی طلا را ندارید و می توانید با هر میزان سرمایه ای که دارید، اقدام به خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس کنید و از نوسانات پیش آمده در آن بازار کسب سود کنید.

در نظر داشته باشید که صندوق سرمایه گذاری طلای پشتوانه لوتوس با نماد طلا در بورس، قدیمی ترین و معتبرترین نماد برای خرید طلا در بورس است. پس اگر قصد سرمایه گذاری روی طلا و سکه را دارید، می توانید با تشخیص زمان مناسب جهت ورود به این بازار، از طریق بورس اقدام به خرید و فروش این دارایی کنید و از مزایای این روش نسبت به روش خرید طلا و سکه فیزیکی بهره مند شوید.

در ارتباط با گواهی های خرید سکه به این نکته توجه داشته باشید که بعد از خرید گواهی سکه سرمایه گذار می تواند یا همان گواهی را دوباره در بازار بورس به فروش برساند و از اختلاف قیمت خرید با فروش سود کسب کنید و یا می تواند به همراه گواهی سکه به بانک عامل مراجعه کرده و سکه خود را به صورت فیزیکی و در زمان مشخص شده از بانک تحویل بگیرد.

زمان معاملات گواهی سکه طلا نیز در حال حاضر از ساعت 12:30 الی 15:30 در نظر گرفته شده است. ساعت 12:30 الی 13:00 مرحله پیش گشایش در این بازار جذاب به حساب می آید که در ساعت 13:00 قیمت مشخص خواهد شد و حراج پیوسته یا همان معاملات عادی از ساعت 13:00 الی 15:30 در جریان خواهد بود.

برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه؟

سرمایه گذاری در طلا و سکه

همانطور که پیش تر هم گفتیم، برای سرمایه گذاری روی طلا و کسب سود، اگر قصد استفاده از مصارف زینتی طلا را نداشته باشیم، خرید سکه پیشنهاد می شود، به این دلیل که اجرت ساخت و سود کم تری برای فروشنده دارد و در هنگام فروش می توان آن را با کم ترین کارمزد و با بیشترین سود به فروش رساند.

همانطور که گفته شد، از تفاوت ‌هایی که بین سکه و طلا در سرمایه‌ گذاری وجود دارد این است که طلای ساخته ‌شده دارای کارمزد است، اما سکه به این صورت نیست.

در حقیقت این بدین معنی است که شما زمانی که یک طلای ساخته ‌شده را خریداری می کنید، درصدی را بابت اجرت ساخت آن طلا می پردازید که در هنگام فروش دیگر لحاظ نمی‌ شود و به همین دلیل همواره شما طلایی را که می ‌خرید باید با قیمت پایین‌ تر به فروش برسانید و یا باید صبر کنید تا سود قیمتی آن به حدی برسد که این هزینه های اضافی مربوط به خرید طلا را پوشش داده و در ادامه شما و سرمایه گذاری شما را وارد سوددهی کند که اصلا مناسب نیست و به خاطر همین گفته می شود که برای سرمایه گذاری، خرید سکه نسبت به خرید طلا مناسب تر است. شایان ذکر است که قیمت فروش سکه و خرید آن در بازار، تفاوت چندانی ندارد.

نکته دیگر اینجاست که شما هیچ ‌گاه سکه‌ های خود را در معرض دید دیگران قرار نخواهید داد و همیشه درجایی امن مثل گاوصندوق از آن محافظت می کنید، ولی طلا به این دلیل که استفاده زینتی دارد، اغلب در معرض دید است و خطر به سرقت رفتن آن نسبت به سکه بیشتر خواهد بود.

اگر هم الزاما قصد خرید طلا را دارید سعی کنید که طلای دست دوم خریداری کنید تا هنگام فروش کمتر ضرر کنید و همین طور سعی کنید که در طلایی که می خرید سنگ یا نگینی به کار نرفته باشد، چون در هنگام فروش، قیمت آن به حساب نمی آید. به عنوان نکته آخر در خاطر داشته باشید که بهتر است طلایی را انتخاب کنید که اجرت ساخت پایین تری داشته باشد مثل النگو ها، تا در زمان فروش بیشترین سود و کمترین ضرر متوجه سرمایه و دارایی شما شود.

سرمایه گذاری در طلا و سکه برای چه افرادی مناسب است؟

به صورت کلی میتوان گفت که سرمایه گذاری روی طلا و سکه همیشه در بلند مدت سوددهی قابل توجهی دارد و اگر سالیانه به خرید طلا و سکه می پردازیم، هیچ گاه متضرر نخواهیم شد، ولی در سال های تورمی که وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و بازارهایی مانند بورس، ارز، مسکن، خودرو و … با رشد های شدید قیمتی مواجه می شوند، طلا همیشه روند آرام و منطقی خود را دارد و به همین دلیل همانطور که در سرمایه گذاری های اینچنینی، سود های کلان مانند دیگر بازارهای مالی وجود ندارد، ضرر های سنگین و غیر قابل جبران هم وجود ندارد، پس این نوع سرمایه گذاری برای افرادی که ریسک پذیری نسبتا پایینی دارند، بهترین گزینه است.

افرادی که به هیچ عنوان ریسک پذیر نیستند، سرمایه خود را در بانک قرار میدهند و در ازای مقدار سودی مشخص و مطمئن سعی در حفظ ارزش پول خود در برابر تورم دارند، ولی افرادی که ریسک پذیری نسبتا کمی دارند، می توانند در بازار طلا و سکه سرمایه گذاری بلند مدت را در دستور کار خود داشته باشند.

به صورت کلی این را در خاطر داشته باشید که سرمایه گذاران بازارهای مختلف مالی، وقتی در یک حوزه مالی احساس خطر کنند، همگی برای انتقال سرمایه خود به یک محلی امن، به بازار طلا و سکه روی می آورند و تقاضا در زمان ها آشفته اقتصادی برای بازار طلا و سکه بسیار زیاد است و همین امر موجب رشد این بازار در زمان های نامناسب اقتصادی می شود.

چگونه از طلا و سکه سود کنیم؟

چگونه از طلا و سکه سود کنیم؟

همانطور که میدانید، راه های کسب سود از سرمایه گذاری روی طلا و سکه بسیار است و این سوددهی به موارد بسیاری مانند؛ تورم، وضعیت اقتصادی کشور، انس جهانی طلا و … بستگی دارد، ولی مهم ترین نکته در سرمایه گذاری روی طلا و سکه، استراتژی خرید و فروش مناسب است.

به عنوان مثال یک استراتژی مناسب برای کسب سود از بازار طلا و سکه این است که در ماه محرم و صفر که عروسی برگزار نمی شود و تقاضا به صورت کلی برای خرید طلا و سکه در ایران کم است و حباب قیمتی سکه هایی با وزن پایین در کم ترین حد خود قرار دارد، می توانید 4 سکه ربع بهار آزادی خریداری کنید و در ادامه که این 2 ماه حرام تمام شدند، می توانید 3 سکه خریداری شده را با قیمتی که 4 سکه را خریده بودید، به فروش برسانید و 1 سکه ربع بهار آزادی را به عنوان سود نزد خود نگه دارید.

مثلا قیمت ربع سکه 1 میلیون تومان است و ما چهار ربع سکه میخریم که میشود 4 میلیوت تومان. بعد از تمام شدن ماه های حرام و افزایش تقاضا و رشد حباب سکه مخصوصا در سکه هایی با وزن پایین تر که تقاضا و قدرت خرید مردم برای آن ها بیشتر است، قیمت ربع سکه به 1 میلیون و سیصد می رسد و ما می توانیم 3 ربع سکه را با قیمت حدودی 4 میلیون تومان بفروشیم و 1 عدد از آن ربع سکه ها را به عنوان سود از این استراتژی معاملاتی کسب کنیم.

نتیجه گیری نهایی و کلام آخر

اگر قصد سرمایه گذاری دارید، خرید سکه بهتر است طلاست و اگر استفاده زینتی از طلا مد نظرتان است، خرید طلای دست دوم که اجرت ساخت کمی دارد و در ساخت آن از نگین و سنگ های زینتی استفاده نشده است، بهترین گزینه برای خرید و همین طور سرمایه گذاری خواهد بود.

برای سرمایه گذاری روی سکه، همیشه حواستان به حباب انواع سکه باشد و با فرمولی که خدمت شما عرض شد، می توانید به راحتی حباب انواع سکه را محاسبه کنید و در کنار فاکتور های دیگر که برای خرید و فروش باید لحاظ کنید، از آن استفاده کنید تا بیشترین سود و کم ترین ضرر را متحمل شوید.

همانطور که دیدیم سرمایه گذاری در طلا و سکه برای افرادی که ریسک پذیری نسبتاً کمی دارند بهترین گزینه است و خرید طلا و سکه برای بلند مدت همیشه سوددهی لازم را خواهد داشت و سعی کنید اگر که قصد فروش سکه و یا سرمایه گذاری کوتاه مدت در این بازار را دارید، سکه های یک گرمی و یا ربع سکه خریداری کنید تا در کوتاه مدت سودده باشند، البته تشخیص زمان مناسب برای خرید و فروش و همین طور داشتن استراتژی معاملاتی هم بسیار مهم است.

در انتهای مقاله یک نمونه استراتژی معاملاتی برای خرید سکه در ماه ها حرام به شما عزیزان گفتیم که می توانید استفاده کنید.

همچنین دیدیم که امروزه سرمایه گذاری روی طلا و سکه در بورس ایران امکانپذیر شده است و می توانید با توجه به استراتژی خود و با توجه به مزیت های که این نوع سرمایه گذاری در مقابل سرمایه گذاری روی سکه و طلا به صورت فیزیکی دارد و پیش تر هم عنوان شد، به سرمایه گذاری روی طلا و سکه در بورس بپردازید و سود خوبی را در نهایت آرامش و اطمینان تجربه کنید.

در این مقاله ما به انواع سکه که در بازار ایران وجود دارد، اشاره داشتیم و تمامی آن ها را مورد بررسی قرار دادیم تا دید مناسبی قبل از اقدام به سرمایه گذاری داشته باشید.

همچنین 25 نکته طلایی برای سرمایه گذاری روی طلا و سکه را بیان کردیم که حاصل سال ها تجربه است و برای شما آوردیم تا با چشمی باز و آگاهی کاملی برای خرید و فروش و انجام معاملات در بازار طلا و سکه اقدام کنید.

همین طور بهترین زمان برای خرید طلا و سکه در ایران و همین طور عوامل تاثیرگذار داخلی و خارجی در قیمت طلا و سکه را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم که می توانید از این مطلب آموزشی رایگان نهایت استفاده رو ببرید.

هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگزارید تا پاسخ سوالتان را در کوتاه ترین زمان دریافت کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

یک دیدگاه برای “سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *