صرافی ارز دیجیتال چیست و کدام یک صرافی آنلاین معتبر ایرانی است؟

صرافی ارز دیجیتال چیست

اگر شما هم مثل بسیاری دیگر اطلاع دقیقی ندارید که صرافی ارز دیجیتال چیست و کدامیک از آن ها برای انجام معامله ارزهای دیجیتال معتبر و مطمئن است، حتما این مطلب رو تا انتها بخوانید چرا که پاسخ تمام سوالاتی که در مورد صرافی های ارز دیجیتال دارید را خواهید گرفت. ولی اگر بخواهیم یک تعریف مختصر و ساده برای این سوال که صرافی ارز دیجیتال چیست بیاوریم باید گفت که صرافی ارز دیجیتال در واقع بستری است که در آن معاملات ارزهای دیجیتال انجام می شود و در واقع بیشتر آن ها خریدار را به فروشنده متصل می کنند و کارمزد صرافی از رقم معامله کسر خواهد شد. البته که موضوع به همین جا ختم نمی شود و نکات بسیار مهمی برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان وجود دارد که در ادامه با زبان ساده گفته ایم، پس اگر دوست دارید بدانید صرافی ارز دیجیتال چیست و کدام یک صرافی آنلاین معتبر ایرانی است، این مطلب بهترین راهنمایی رایگان را برای تمامی افراد با هر سطح دانشی از دنیای رمزارزها فراهم کرده است.

صرافی ارز دیجیتال چیست ؟

در جواب به سوال صرافی ارز دیجیتال چیست ابتدا باید گفت که صرافی‌ های ارز دیجیتال مکانی مجازی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند. نرخ و قیمت یک ارز دیجیتال به وسیله همین عرضه و تقاضا در صرافی‌ ها تعیین می گردد. بدیهی ا‌ست که هر چقدر تقاضای خرید یک ارز بیشتر باشد، قیمت آن نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت و بالعکس. البته باید این را هم در نظر داشت که عوامل مصنوعی دیگری هم می ‌تواند در قیمت ‌ها موثر واقع شود. صرافی‌ های ارز دیجیتال قادرند از لحاظ امکانات و عملکرد با یکدیگر فرق داشته باشند، ولی در بیشتر آن ها، صرافی ‌های ارز دیجیتال واسطه‌ ای برای خریداران و فروشندگان به حساب می آیند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


میتوان گفت که عملکرد آن‌ ها بدین شکل است که وظیفه بهم‌ رسانی سفارشات خرید و فروش بین کاربران را انجام می‌دهد و از هر معامله انجام شده کارمزد خود را اخذ می نمایند. این نوع صرافی‌ ها برای ارزهای پشتیبانی شده در سایتشان، کیف پول در نظر می گیرند تا کاربر بتواند ارزهای دیجیتال مختلف را به صرافی وارد یا آن را برای معاملات بعدی ذخیره نماید. نوع دیگر صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که کاربران با مالکان سایت خرید و فروش می ‌کنند. این صرافی‌ ها معمولا محلی هستند و به کاربران کشور یا منطقه خاصی سرویس می‌ دهند.

ویژگی های صرافی ارز دیجیتال

پس از این که یاد گرفتیم صرافی ارز دیجیتال چیست بهتر است به قابلیت های صرافی های ایرانی و خارجی ارز دیجیتال بپردازیم تا موضوع کاملا جا بیوفتد. صرافی ها قابلیت های زیادی را برای معامله کنندگان ارز دیجیتال ارائه می دهند. به منظور استفاده از خدمات این پلتفرم های آنلاین شما ابتدا باید در آنها ثبت نام نمایید. صرافی ارز دیجیتال برای افرادی که در این پلتفرم ها ثبت نام و احراز هویت می کنند، امکانات بسیاری را فراهم می کنند. یک صرافی می تواند تحت عنوان کیف پول برای دارایی های ارز دیجیتال عمل کنند. هر صرافی کیف پول خود را دارد که با ثبت نام در آنها کیف پول حساب شما ساخته خواهد شد.

البته امنیت کیف پول این صرافی ها همگی بالا نیست و قرار دادن دارایی در صرافی خیلی امنیت بالایی برای دارایی شما نخواهد داشت. همان طور که گفتیم ویژگی مهمی که صرافی ها ارائه می دهند خرید و فروش ارز دیجیتال است. شما همچنین می توانید از این پلتفرم ها برای ترید یا معامله بهره بگیرید. می توانید در صرافی سفارش خرید یا حد ضرر انتخاب کنید و با انتخاب آنها صرافی به طور خودکار ارز شما را خرید یا فروش می کند. می توان گفت صرافی های ارز دیجیتال کمی به کارگزاری های بازار سنتی شباهت دارند، ولی به صورت کلی تفاوت های زیادی باهم دارند.

این صرافی ها در ابتدا قابلیت هایی مانند خرید و فروش ارز دیجیتال را برای معامله کنندگان در نظر می گرفتند، ولی با گسترش این حوزه، امروزه صرافی های بزرگ امکانات بسیاری را برای معامله گران و کاربران ارز دیجیتال ایجاد کرده اند. امکاناتی مانند معاملات مارجین و فرابورس و قراردادهای آتی نیز برای در صرافی های بزرگ این حوزه وجود دارد. جالب است بدانید که درآمد این صرافی ها از مقدار کارمزدی که بابت خدمات ارائه می دهند تامین می شود. در واقع برای هر کاری در صرافی شما باید کارمزد آن کار را پرداخت نمایید. البته توجه داشته باشید که هر صرافی در این حوزه با توجه به کاربران خود قابلیت های خاصی را ارائه می دهند که با یکدیگر فرق می کنند.

صرافی متمرکز یعنی چی؟

متمرکز بودن بدین معنی است که یک واسطه معتبر برای رسیدگی به هر دارایی استفاده شده در معاملات، وجود داشته باشد، برای مثال در یک بانک، یک مشتری پول خود را به بانک می ‌دهد تا آن را برایش نگهداری کند، لذا بانک کنترل کامل پول مشتری را در اختیار دارد و برای ارائه این خدمات از کاربر هزینه ای را اخذ می کند. در بیشتر اوقات اعتماد به واسطه بسیار امن تر از این است که یک فرد خودش راهی برای مدیریت پول خود پیدا کند.

بانک ها از تدابیر امنیتی بالایی برخوردارند و یک تیم برای نظارت بر پول مشتریان دارند و در حقیقت صرافی متمرکز ارز دیجیتال نیز به همین نحو عمل می کنند. یک کاربر می تواند پول خود را در یک اکسچنج ذخیره کند. ارز او در اختیار اکسچنج است و اعتماد به یک واسطه برای مشتریان، امکان بازیابی رمز عبور گمشده یا ۲FA را به راحتی فراهم می کند، چرا که این مشتری دسترسی به حساب خود را به صورت کامل به این اکسچنج واسطه داده است. قرار دادن پول در اکسچنج، امکان کنترل ۱۰۰ درصد پول را از مشتری می ‌گیرد.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش ترید ارز دیجیتال در سال 2021 کدام است؟

داستان‌ های بسیاری از سرمایه گذارانی وجود دارد که به علت گم کردن کلید های خصوصی خود، صدها هزار دلار پول خود را از دست داده ‌اند. چنانچه پول آنها در یک اکسچنج متمرکز بود، آنها نگران این موضوع نبودند و به راحتی با نشان دادن گذرنامه یا تأیید کارت شناسایی بازیابی پول‌های آن ها امکان پذیر بود. البته زیاد شنیده می شود که صرافی های این حوزه هک شده اند و سرمایه زیادی از صرافی ها به سرقت رفته است و ۱۰۰ درصد نمی توان به آنها اعتماد داشت. مزایا و معایب صرافی های متمرکز به شرح زیر است؛

مزایا و معایب صرافی متمرکز

مزایا

1. استفاده آسان و بی دردسر از صرافی.
2. نقدینگی بالایی در جریان است.
3. اعتماد به صرافی در سطوح بالایی است.

معایب

1. اکثر صرافی های متمرکز نیاز به احراز هویت دارند.
2. در صورت هک شدن صرافی دارایی شما از بین خواهد رفت.
3. معاملات به وسیله شرکت توسعه دهنده صرافی کنترل می شود.

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

علاوه بر صرافی متمرکز، صرافی غیرمتمرکز هم در این حوزه وجود دارد. صرافی ارز دیجیتال به صورت متمرکز می باشد و سازمان واسطه ای بر روی آن کنترل دارد و این شرکت هر وقتی که به دلایل مسایل احراز هویت یا پول شویی ایرادی در حساب شما پیدا کند و یا کشور شما را تحریم کند می تواند حساب شما را مسدود نماید و از این نظر نگرانی هایی در دارایی های شما در خطر هستند، ولی صرافی های غیرمتمرکز با این ایده که دارایی های دیجیتال خود غیرمتمرکز می باشند وارد این سیستم شدند.

به بیانی ساده، یک صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال با ایجاد یک محیط بدون اعتماد و بسیار هوشمند، واسطه را از بین می برد. در صرافی غیرمتمرکز معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود تا پول از دست واسطه ‌ای عبور نکند. همین طور صرافی غیرمتمرکز کنترلی بر روی سرمایه شما ندارد. این نوع صرافی یک سیستم همتا به همتا است. با این حال این نوع صرافی ها در نوع خود بسیار جالب و برای کشورهایی که جز تحریم قرار دارند می تواند فرصت بسیار مناسبی باشد.

آیا با متصل نمودن کیف پول به صرافی های غیر متمرکز، خللی برای امنیت کیف پول ایجاد نمی شود؟ خیر. صرافی های غیر متمرکز به اطلاعات خصوصی کیف پول شما دسترسی پیدا نخواهند کرد، به این خاطر که توانایی انجام این چنین کاری را ندارد. تنها می توانند حسابتان را مدیریت کنند و اینکه از حسابتان مبلغی کم می شود به دستور خودتان است، ولی به این موضوع توجه کنید که اگر صرافی دیجیتال غی متمرکز هک شود، احتمال هک شدن کیف پول شما نیز وجود دارد، به این دلیل که هکران می توانند با استفاده از ترفند، از این طریق به کیف پولتان دسترسی داشته باشند.

مزایا و معایب صرافی های غیر متمرکز

مزایا

1. در اکثر صرافی های غیر متمرکز، نیاز به احراز هویت ندارید.
2. به صورت مستقیم با کاربر برای معامله اقدام می کنید.
3. هیچگونه اطلاعات اضافه ای به صرافی نمی دهید و به وسیله صرافی کنترل نمی شوید.

معایب

1. بیشتر صرافی های غیر متمرکز رابط کاربری سختی دارند و این موضوع موجب می شود تا کاربران مبتدی نتوانند با آنها در ابتدا راحت کار کنند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران

دلیل اختلاف قیمت جزئی ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف

به این علت که صرافی ‌های ارز دیجیتال به صورت جداگانه فعالیت می کنند، نسبت به عرضه و تقاضا و خرید و فروش‌ های صورت گرفته در هر صرافی قیمت متفاوت است و قیمت ‌های جهانی از برآیند قیمت‌ های گوناگون در صرافی‌ ها حاصل می شود. البته تفاوت قیمت در صرافی‌ ها بسیار کم است، چرا که در صورت وجود یک اختلاف قیمت بالا، معامله گران زیادی برای کسب سود به آن صرافی حجوم خواهند برد و دوباره قیمت متعادل خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : بهترین رمز ارزها برای سرمایه گذاری کدام است؟

پس در هر صرافی، قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال نسبت به حجم معاملات و عرضه و تقاضا ارزیابی می شود. این بدان معنی است که هر چه یک صرافی بزرگ تر باشد، قیمت مناسب و واقعی تری نسبت به قیمت جهانی به دست می آید. برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مشابه با آن قیمت ثابت معنایی ندارد و در هر لحظه می ‌تواند تغییراتی را تجربه کنند.

آیا می ‌توانم از تفاوت قیمت‌ در صرافی ‌های مختلف کسب سود کنم؟

همانطور که گفتیم تفاوت قیمت‌ ها در صرافی‌ های ارز دیجیتال خیلی زیاد نیست، لذا برای کسب یک سود بسیار کوچک نیاز به صرف سرمایه بسیار بالا دارید که یک لحظه تغییر قیمت می‌ تواند شما را با ضرر زیادی مواجه سازد. قیمت بیت کوین در صرافی ‌های مختلف بیش از ۱ تا ۲ درصد اختلاف ندارد.

البته بعضی مواقع به علت مشکلات فنی، تفاوت قیمت در یک صرافی به حد زیادی افزایش می یابد که در این صورت مدیران صرافی آن را به حالت تعلیق در می ‌آورند و امکان برداشت را سلب می ‌کنند. همین طور باید کمسیون و کارمزدهای معاملات یک صرافی‌ هم در نظر گرفته شود که این خود یک ریسک بزرگ برای این کار است. به صورت کلی در بحث کسب سود از اختلاف قیمت در صرافی های مختلف نیاز به شرایط بسیار حساسی است که اغلب اوقات فراهم نخواهد شد و این کار را به هیچ عزیزی توصیه نمی کنیم.

آیا صرافی ارز دیجیتال امن است؟

هیچ صرافی از خطر هک شدن در امان نمی باشد. در تاریخ ارزهای دیجیتالی هک ‌‌های بسیاری برای صرافی ها اتفاق افتاده است، ولی در بیشتر اوقات، اکسچنج‌ ها ضرر مشتریان را از جیب پرداخته اند. صرافی های متمرکز مشهور درست به اندازه بانک ‌ها امن هستند. برای مثال صرافی معتبری نظیر بایننس با وجود هک خود سرمایه کاربران را از صندوق سرمایه ای که پیشتر تامین کرده بود پرداخت نمود.

نکته تاسف انگیز اینجاست که شهروندان ایرانی معمولا در بیشتر صرافی ها تحریم هستند و بهتر است از صرافی های معتبر ایرانی برای خرید و فروش استفاده کنند و یا اگر می توانند با استفاده از پاسپورت خویشاوندان مورد اعتماد خود در کشورهای دیگر در صرافی های خارجی ثبت نام کنند. البته باید مراقب مسائل امنیتی باشند و برای اتصال به چنین حساب هایی حتما از VPN یا VPS استفاده نمایند.

روش های افزایش امنیت حساب کاربری در صرافی های ارز دیجیتال

اگر فهمیده باشید که صرافی ارز دیجیتال چیست و نحوه کار ان به چه صورت است، قطعا موضوع امنیت حساب های کاربری را هم درک کرده اید. در واقع روش های بسیاری است به این منظور که کاربران بخواهند امنیت صرافی خود را بالاتر ببرند هست، ولی در این بخش ما به سه روشی اشاره خواهیم داشت که برای انجام این کار کمک بسیاری به شما می کنند. اگر شما دقیقا مراحلی که در ادامه قرار است بگوییم را دنبال کنید، به راحتی می توانید امنیت خود را چندین پله بالا ببرید. موارد امنیتی که باید به وسیله کاربران رعایت شوند، عبارت اند از:

1. فعالسازی قابلیت های امنیتی

فعالسازی امکانات امنیتی در برخی از صرافی ها امکان پذیر است و برخی های دیگر نیز ممکن نیست. در اصل می توان گفت، صرافی هایی که امکانات امنیتی را ندارند، از این قابلیت ها پشتیبانی به عمل نمی آورند. قابلیت های امنیتی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بهتر و امن تر، ورود و همچنین نقل و انتقالات حساب خود را کنترل نمایید. هر صرافی امکان دارد از یک و یا دو قابلیت امنیتی را پشتیبانی کند، ولی به طور کلی ما دو قابلیت از قابلیت های امنیتی مهم را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد تا با آن ها آشنا شوید و در صورت نیاز اقدام به کار با آن ها کنید. این دو قابلیت عبارت اند از؛

قابلیت چند امضایی : چنانچه قابلیت چند امضایی در حساب کاربری شما فعال باشد، می توانید به راحتی امنیت حسابتان را چند پله افزایش دهید، به این خاطر که با وجود این قابلیت، دیگر فردی نمی تواند از حساب شما کوین و یا توکنی برداشت نماید. برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید، بگذارید تا یک مثال بزنیم. فرض کنید گاوصندوقی دارید که مقداری پول در آن گذاشته اید، چنانچه بخواهید از گاوصندوقتان مقداری بردارید، نیاز به کلید دارید و گاونصدوق نیز تنها با دو کلید باز می شود که اگر یکی از آن کلید ها نباشد، درب گاوصندوق برایتان باز نمی شود. دقیقا قابلیت چند امضایی نیز برای همین موضوع استفاده می شود. اگر امضا دوم نباشد، برداشت حساب از کیف پولتان دیگر امکان پذیر نیست و همین موضوع به تنهایی موجب می شود تا امنیتان چند پله افزایش یابد که خبر بسیار خوبی است.

حتما برایتان جالب است : نحوه تبدیل بیت کوین به ریال | چگونه بیت کوین خود را نقد کنیم؟

تایید هویت دو عاملی : تایید هویت دو عاملی، موجب می شود تا یک گذرواژه مجدد به حسابتان اضافه گردد. شاید نام تایید هویت دو عاملی را زیاد شنیده باشید، به این خاطر که در بیشتر برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در اوایل که بحث هک نرم افزار پیام رسان تلگرام داغ بود، توسعه دهندگان آن در بیانه ای عنوان کردند که برای امنیت بیشتر تایید هویت دو عاملی خود را فعال کنید. تایید هویت دوعاملی شمارا کمک می کند تا یک پله امنیت را افزایش دهید. اگر در این مورد سوالی داشتید حتما در انتها و در بخش ارسال دیدگاه ها بنویسید و نگذارید که سوال یا ابهامی در ذهنتان بی جواب بماند.

2. حفاظت از اطلاعات محرمانه

حفاظت از اطلاعات و یا همان افشا نکردن اطلاعت نیز جزو مهم ترین بخش ها به حساب می آید. هکران می توانند به سادگی از طریق خودتان، به اطلاعاتتان دسترسی یابند. این موضوع موجب می شود تا دیگر کار برایشان آسان شود و بدون هیچ گونه سختی، تمامی اطلاعات شما را به صورت یکجا بیابند. هیچ وقت هیچگونه از اطلاعات خود را برای هیچ فرد و یا افرادی نفرستید. اطلاعات محرمانه شما تنها برای خودتان محفوظ است و نه شخص دیگری، هرچند اگر به آن اعتماد کامل داشته باشید.

چنانچه می خواهید هرگز دارایی تان به وسیله افراد غریبه تهدید نشود، پیشنهادات ما را جدی بگیرید. چنانچه از افرادی که تا به حال سرمایه شان به وسیله هکران از بین رفته است بپرسید که چگونه این اتفاق رخ داده است، آن ها رعایت نکردن یکی از این دلایل را دلیل کلاهبرداری انجام شده می دانند که بیشتر نیز به موضوع افشای اطلاعات ذخیره می کنند. این موضوع را بدانید که هکران همیشه از راحت ترین کار استفاده می کنند که در همه قسمت ها آسان ترین راه برای هک، افشای اطلاعات است.

3. انتخاب گذرواژه های مناسب

بسیاری از افراد، برای گذرواژه های خود، ساده ترین ارقام را انتخاب می نمایند. این موضوع امکان دارد به ضرر شما تمام شود، به خاطر این که این موضوع را تمامی هکران می دانند و آن ها در هنگام هک کاربر در ابتدایی ترین قدم به سراغ تست این گذرواژه ها می روند. شاید پیش آمده باشد برای یک بار هم که شده است از گذرواژه های آسان استفاده کرده باشید. پیشنهاد ما این است که هرگز این کار را نکنید، به خاطر این که احتمال هک شدن حسابتان چندین پله افزایش خواهد یافت که اصلا خبر خوبی نخواهد بود.

حتما برایتان جالب است : آلت کوین در ارزهای دیجیتال چیست و چه آینده ای دارد؟

همواره از گذرواژه های سخت و غیر قابل حدس استفاده کنید، به خاطر این که اگر این کار را انجام دهید، هکران یکی دیگر از مرحله هایی که می توانند با آن به آسانی شما را هک کنند را از دست می دهند. همان طور که مثال زدیم، دیدی که امنیت تا چه مقدار در این بازار حائز اهمیت است، لذا هیچگاه از امنیت صرافی های دیجیتال و یا کیف پول های دیجیتال و یا هر قسمت دیگر از دنیای رمز ارز ها را به سخره نگیرید، چون که برایتان مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد که از مهم ترین این مشکل ها متاسفانه از دست رفتن سرمایه شماست!


نتیجه گیری و کلام پایانی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، صرافی های دیجیتال محلی مجازی برای خرید و فروش رمز ارز ها هستند و فاقد هرگونه دفتر در بستر فیزیکی برای خرید فروش هستند، به خاطر این که ارز های دیجیتال تنها در بستر اینترنت مورد معامله قرار می گیرند. چنانچه قصد استفاده از صرافی های دیجیتال را دارید، به نکاتی که گفتیم توجه داشته باشید، چون که اگر به آن ها بی اعتنایی کنید، با مشکلات متعددی رو به رو می شوید که یکی از این مشکلات از دست رفتن دارایی شما در این بازار است.

همواره به یاد داشته باشید که به نظرات کاربران توجه کنید، آن ها را بخوانید تا با معایب و مزایا صرافی آشنا شوید. این موضوع بسیار می تواند به شما کمک کند، به خاطر این که آن ها می توانند کمک بسیاری به شما بکنند. شایان ذکر است که در بین نظرات امکان دارد با نظرات فیک مواجه شوید. حتما با دقت نظرات را بخوانید و کاربرانی پروفایل کاربرانی که نظر داده اند را چک نمایید تا در دام سودجویان نیوفتید.

همچنین زمانی که صرافی مورد نظرتان را انتخاب کردید، برای اطمینان از اصالت ابتدا سری به تاریخچه صرافی بزنید. سال ساخت و اطلاعات این چنینی را ملاحظه نمایید. بعد از مشاهده این موارد به سراغ آشنایی با توسعه دهندگان آن بروید. با توسعه دهندگان صرافی آشنا شوید و ببینید کدام یکی از توسعه دهندگان، معروف هستند و چه پروژه های موفقی تا به کنون اجرا کرده اند. پس از آشنایی با توسعه دهندگان، به سراغ آدرس و همچنین شماره تماس صرافی بروید و آنها را یادداشت کنید. چنانچه در تمام مواردی که گفته شد، صرافی توانست رتبه مناسبی کسب کند، می توانید تا حدودی به آن با احتیاط اطمینان نمایید.

در این مقاله یاد گرفتیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد.

امیدوارم از این مقاله که به توضیح همه جانبه این که صرافی ارز دیجیتال چیست پرداخت، نهایت استفاده رو برده باشید.

در خصوص استفاده از صرافی های ایران هر گونه سوال یا ابهامی داشتید، فقط کافیه در بخش دیدگاه ها بنویسید تا کارشناسان ما به سرعت و کاملا رایگان شما را راهنمایی کنند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *