سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال – از صفر تا صد معامله ارزهای دیجیتال در ایران

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال اخیرا و با توجه با رشد قیمتی رمزارزها و به خصوص بیت کوین در سراسر دنیا و به ویژه ایران به شدت طرفدار پیدا کرده است. افرادی که ریسک پذیری بالاتری دارند می توانند با احتیاط و رعایت نکات مهم و ایمنی، برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و مخصوصا بیت کوین، اتریوم و ارزهای بزرگ دیگر اقدام کنند و سودهای بسیار عالی دلاری را حتی در کوتاه مدت کسب نمایند. اما سوال اینجاست که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به چه صورتی هستش؟ طریقه خرید بیت کوین در ایران چجوریه؟ طریقه استخراج بیت کوین به چه شکله و به صورت کلی آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال از چه قرار است و چطور می توان برای سرمایه گذاری در بیت کوین و ارزهای دیگر اقدام کرد.

در این مقاله آموزشی جامع و رایگان قصد داریم تا در خصوص این موارد و موارد دیگری مثل؛ بیت کوین چیست ، فضای بلاکچین کدام است ، چگونه در ایران بیت کوین بخریم ، تبدیل بیت کوین به دلار ، انواع ارزهای دیجیتال معتبر در دنیا برای سرمایه گذاری ، بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت ، هاوینگ بیت کوین ، تبدیل ارز دیجیتال به ریال در ایران ، بهتری سرمایه گذاری در سال 99 و این دست از مطالب صحبت کنیم و در انتها هم یک جمع بندی کلی و کاربردی از بحثمون داشته باشیم. اگر به دنیای رمزارزها و به ویژه بیت کوین و کسب سود دلاری در کوتاه مدت علاقه داری، این مطلب میتونه بهترین راهنمای شما باشه.

فهرست مطالب

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

در ابتدا باید گفت که امروزه مدام از ارزهای دیجیتالی صحبت می ‌شود، ولی با وجود شهرتی که ارزهای دیجیتال و مخصوصا بیت کوین پیدا کرده ‌است، هنوز هم عده زیادی از افراد دقیقا نمی‌ دانند که منظور از ارز دیجیتال چیست و این ارزها دقیقا چه کاربردی در دنیای امروز دارند. باید گفت که ارزهای دیجیتالی در واقع ارزهایی اند که با پروتکل ‌های رمزگذاری ‌شده طراحی شده اند و هدف ‌آن ها کاهش تقلب و جلوگیری از جعل و کلاه‌ برداری ارزی است. چنانچه شما هم کنجکاو شده اید که درباره هویت و کارکرد رمزارزها و روند سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ، بیشتر بدانید بهتر است تا پایان این مقاله آموزشی رایگان با سایت مای مانی همراه باشید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در نظر داشته باشید که حائز اهمیت ‌ترین قابلیت ارز دیجیتال در غیرمتمرکز بودن آن است، این بدین معنی است که هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی، آن را تحت نظارت و کنترل خود ندارد، پس دیگر خبری از دخالت دولت‌ ها در مدیریت و پیشبرد پروژه‌ های موجود در شبکه بلاکچین دیده نمی شود. شبکه بلاکچین، شبکه ‌ای گسترده و عظیم است که ارزهای دیجیتالی به صورت غیر متمرکز و کاملا ناشناس در بستر آن مورد معامله قرار می گیرند. استفاده از انواع ارز دیجیتال برای تراکنش‌ های مالی گوناگون از نقاط مختلف دنیا امکان پذیر است. به منظور انجام هر گونه تراکنش با ارز دیجیتالی در بستری گسترده نیاز به کلید‌های عمومی و خصوصی اختصاصی شما وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

در حقیقت این کلیدها، امنیت فعالیت با رمزارزهای دیجیتالی را تا حدود بسیار زیادی افزایش خواهند داد. گفتنی است که عملیات تراکنش با ارزهای دیجیتال به کمک فرایند های رمزگذاری مسیر تراکنش صورت می پذیرد. در روش‌ های پیشین که نسبت به تراکنش با ارزهای دیجیتال و بلاک ‌چین، سنتی به حساب می آیند، مبلغ زیادی به عنوان کارمزد در جابجایی ارزها و معاملات از سوی موسسات مالی واسطه و بانک‌ها دریافت می ‌شود، ولی انجام فعالیت ‌های مختلف با انواع ارز دیجیتال دیگر این مشکل را به همراه ندارد و این بدین معنی است که به ازای مبلغ بسیار اندکی از کارمزد، امکان تراکنش‌ های مالی و به صورت کلی خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال وجود دارد.

تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال

تعداد محدودی از افراد از پیدایش انواع ارز دیجیتال به صورت کامل اطلاع دارند. این پدیده، در حقیقت به عنوان اختراعی در کنار یک اختراع دیگر، پا به دنیای ارزها گذاشت. جالب است بدانید که بیت‌ کوین، معروف ترین ارز دیجیتالی است که خالق آن، فردی ناشناسی است که ساتوشی ناکاموتو نام دارد. نکته جالب تر اینجاست که هویت این فرد کاملا مشخص نیست و فرضیه‌ هایی وجود دارد که شاید این فرد، نامی جعلی برای گروهی از افراد باشد که اقدام به تولید و طراحی نخستین ارز دیجیتال یعنی بیت‌ کوین کرده‌ اند که اولین و حائز اهمیت ترین پول دیجیتال است و از دیگر انواع ارزهای دیجیتال بیشتر در معرض قضاوت و تحلیل قرار می‌ گیرد. به بیانی دیگر در دنیای دیجیتال به بیت‌ کوین تحت عنوان اولین ارز دیجیتال و معتبر ترین آن ها توجه بسیاری می‌ شود.

تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال

جالب است بدانید که قیمت اکثر ارزهای دیجیتالی را قیمت بیت کوین تعیین می کند و روی مسیری که ارزهای دیگر دیجیتالی طی می ‌کنند، اثرات بسیار چشم گیری دارد، به این شکل که با افزایش 10 درصدی قیمت بیت کوین ، رمزارزهای دیجیتالی دیگر مانند اتریوم، بیت کوین کش، زی کیش، استلار، لایت کوین و … هم تقریبا افزایش قیمتی معادل 10 درصد قیمت خود را تجربه می کنند و همین طور با کاهش قیمت بیت کوین، روند کلی قیمتی در دنیای ارزهای دیجیتال هم با کاهش قیمت همراه خواهد بود و این موضوع اهمیت بیت کوین به عنوان مهم ترین ارز دیجیتال دنیا را برای ما نمایان می سازد.

پیش از این که ایده طراحی و تولید اسکناس‌ های دیجیتالی به عرصه ظهور برسد، بیت ‌کوین به عنوان ارزی روانه بازار شد که برای معامله و انجام تراکنش ‌های مختلف با آن، هیچ واسطه ‌ای بین دریافت ‌کننده و گیرنده دیده نمی شد. در حقیقت ارز دیجیتال بیت کوین در بستری کاملا غیرمتمرکز، امکان معامله میان دو فرد را بدون نیاز به بانک ‌ها و موسسات ایجاد می کند. در حقیقت بیت کوین و شیوه جذاب تراکنش با آن، پیش از این که ایده پول دیجیتالی به منصه ظهور برسد، پا به دنیا گذاشته بود.

ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

ارزهای دیجیتالی برای اجرای تراکنش ‌های خود، مدل ‌های مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند. برای مثال بیت کوین از مدل اثبات کار بهره می گیرد که طی آن استخراج ‌کنندگان یا ماینرها تراکنش ‌ها را تایید می‌ کنند. این مدل ‌های گوناگون در بلاکچین ‌ها که با نام “الگوریتم‌ های اجماع” یا سازوکارهای توافق جمعی نیز شناخته شده اند، نحوه به اتفاق نظر رسیدن مشارکت ‌کنندگان شبکه را در مورد تایید کردن یا نکردن یک تراکنش در شبکه مشخص خواهد کرد. جالب است بدانید که تراکنش‌ ارزهای دیجیتال به شکل همتا به همتا عمل می ‌کند و طبق مدل استفاده شده، نیاز به واسطه ‌ها را از بین خواهند برد.

توجه داشته باشید که مسئولیت نظارت بر شبکه ارزهای دیجیتال و تامین امنیت آن به وسیله نودها تامین می ‌گردد. نودها در شبکه‌ های مختلف به روش‌ های گوناگونی انتخاب می‌ شوند. به عنوان مثال در بیت کوین، استخراج ‌کنندگان یا ماینرها هستند که این مسئولیت را بر عهده دارند، در ایاس و ترون درباره انتخاب این نودها رای‌ گیری شده و در شبکه ‌های اثبات سهام، هر کسی که قسمتی از سکه ‌های خود را در شبکه به صورت سهام قفل کرده باشد، می‌ تواند در خصوص با تراکنش‌ ها تصمیم‌ گیری نماید.

هدف بیت ‌کوین چیست؟

به صورت خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است، در همین راستا آن را می‌ توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن به حساب آورد. بیت کوین در حقیقت کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور خاصی که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها توانایی خرج کردن و انتقال بیت کوین ‌ها را خواهند داشت.

هدف بیت ‌کوین چیست؟

از طرفی پول‌ های دیجیتال همیشه با یک مسئله بزرگ مواجه بوده ‌اند که “دوبار خرج کردن” نام دارد. این مشکل در اسکناس ‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود نداشت، به عنوان مثال شما قادر نبودید پولی را که در قبال خرید یک تلویزیون خرج کرده‌ اید، دوباره برای خرید یک کالای دیگر خرج کنید، ولی در دنیای دیجیتال این موضوع متفاوت است. چنانچه پول دیجیتال مثل یک فایل باشد، شما عزیزان قادرید آن را به صورت همزمان در دو محل جداگانه خرج نمایید و تا فروشندگان از این موضوع اطلاع یابند، شما خریدهای خود را انجام داده اید و دیگر دسترسی به شما امکان پذیر نخواهد بود!

به همین دلیل هم تا پیش از حضور ارزهای دیجیتال همواره یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی‌ های اشخاص وجود داشت تا این مشکل را برطرف نماید، ولی با پیدایش بیت کوین وجود یک سازمان مرکزی از بین رفت و مسئولیت بررسی این تراکنش‌ ها به کل افراد شبکه واگذار شد، بنابراین دیگر هدف مهم بیت کوین، حل مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر بود.

انواع ارزهای دیجیتال چگونه به وجود می آیند؟

میتوان گفت که انواع ارزهای دیجیتال به وسیله استخراج کردن از سوی کارشناسانی تولید می ‌شوند که آن ها را با روش‌ هایی سخت و رایانه ‌هایی مجهز، تولید یا به عبارت بهتر استخراج می‌ نمایند. احتمالا در راستای فرآیند استخراج ارز دیجیتال، چیزی به اسم هَش به گوشتان خورده است،هَش در حقیقت نوعی مکانیزم است که هر بلوک اطلاعاتی در شبکه بلاکچین را به بلوک قبلی خود مرتبط می ‌کند. استخراج‌ کنندگان ارزهای دیجیتالی با تولید هر بلوک و اضافه کردن آن به بلاکچین، کار خود را انجام می دهند.

 

به این منظور که بتوان، ارزهای دیجیتال را استخراج کرد، احتیاج به رایانه‌ های پیشرفته احساس می شود. همچنین در نظر داشته باشید که این فرایند، برق بسیار زیادی هم نیاز خواهد داشت. مصرف برق زیادی که در هنگام استخراج ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد، موجب شده تا دلمشغولی بزرگی برای ماینرها یا همان استخراج ‌کنندگان پول دیجیتال ایجاد شود. بعضی از دولت‌ ها هم بر این باورند که این حجم از الکتریسیته برای هر کشوری، هزینه بسیاری به همراه دارد.

چند مدل ارز دیجیتال وجود دارد؟

تنوع ارزهای دیجیتال بسیار است. بیشتر آن ها کارکرد و قابلیت های یکسانی دارند. همان طور که می دانید معروف‌ ترین آن ها بیت کوین است، ولی موارد و گزینه ‌های مشهور دیگری هم در دنیای ارزهای دیجیتال است که از آنها می ‌توان به ریپل “Ripple”، اتریوم “Ethereum”، لایت‌ کوین “Litecoin” و مونِرو “Monero” اشاره داشت. این ارزهای دیجیتالی، مشهورتر از گزینه‌ های دیگر بازار به حساب می آیند و به نوعی رهبران بازار رمزارزها محسوب می شوند. شاید برای ‌شما این سوال ایجاده شده باشد که وضعیت ارز دیجیتال در ایران به چه صورت است.

انواع ارزهای دیجیتال

در واقع در ایران هم مثل دیگر نقاط دنیا، ارزهای دیجیتال مورد تجزیه و تحلیل افراد خبره‌ ای مثل؛ مهندسان، سرمایه ‌گذاران و از همه مهم ‌تر دولت قرار گرفته ‌اند. البته این را هم باید گفت که در حال حاضر به صورت رسمی و قانونی، خبری درباره استفاده و کاربرد این ارزها دیده نمی شود. نخبگان و کارشناسان زیادی در ایران هم در حال بررسی ارزهای دیجیتال و کارکردهای آن هستند، ولی به صورت کلی کاربرد و موضوعاتی مانند نحوه خرید و فروش، کارمزد و … آن به صورت رسمی و مشخص ابلاغ نشده است.

رمزارزهای دیجیتالی به شدت در حال گسترش هستند و حدود 10 سال از ظهور آنها در دنیا می ‌گذرد و در این مدت کوتاه به اندازه کافی جنجال و خبر به وجود آورده اند. در سال 2018، ارزهای دیجیتالی، وضعیت چندان مطلوبی را پشت سر نگذاشتند و علیرغم پیش ‌بینی ‌ها، ارزش ‌شان به اندازه ‌ای تغییر نکرد که پیش ‌بینی می ‌شد، ولی در سال 2019، همه چیز با تغییرات مثبتی رو به رو شد.

تغییراتی که همه ذی ‌نفعان در بازار ارزهای دیجیتال را به آینده درخشان آن ها امیدوار کرده است. واقعیت این است که ساز و کار و بستری که ارزهای دیجیتال در آن مشغول هستند از ظرفیت بسیار زیادی در راستای رشد و فعالیت در صنایع و عرصه‌ های گوناگون برخوردار است. در نتیجه این طور به نظر می آید که در آینده ‌ای نزدیک، خیلی بیشتر از رمزارزها به گوشمان خواهد رسید.

ارزهای دیجیتال چه فرقی با پول‌ های معمولی دارند؟

بعضی قابلیت های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال موجب ایجاد تمایز میان ارزهای دیجیتال و پول‌ های معمولی شده است. البته این را در نظر داشته باشید که همه این قابلیت ها در تمامی ارزهای دیجیتال دیده نمی شود و می ‌توان استثنائاتی را در موارد مختلف به چشم دید. نخستین قابلیت ارزهای دیجیتال، غیرقابل برگشت بودن تراکنش‌ های انجام شده است.

چنانچه انتقال ارز دیجیتالی را انجام دهید و تراکنش شما تایید شود، دیگر قادر نخواهید بود آن را برگردانید و این کار فقط در حالتی ممکن است که گیرنده مایل به انجام این کار باشد، ولی این شیوه در بانک ‌ها گوناگون است. چنانچه شما به اشتباه پولی را به حساب شخصی دیگر منتقل کنید، در نهایت با پیگیری قضایی قادرید آن را باز پس بگیرید، ولی چنانچه بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری را به اشتباه به آدرس دیگری ارسال کنید، باید از آن مقدار بیت کوین صرف نظر کنید.

قابلیت منحصربفرد دیگری که ارزهای دیجیتال دارند، ناشناس بودن یا نیمه ناشناس بودن آن‌ ها محسوب می شود. آدرس کیف پول‌ ها که همان نقش شماره کارت یا شماره حساب را در حساب ‌های بانکی ایفا می کنند، شامل اطلاعات هویتی شما نیست و در حقیقت این آدرس ‌ها که از رشته عبارات حروف لاتین و اعداد تشکیل شده ‌اند را تنها با بررسی تاریخچه تراکنش‌ ها و تحلیل ‌های عمیق می ‌توان به هویت افراد ارتباط داد. البته بعضی ارزهای دیجیتال پیگیرگریز و حریم خصوصی محور هستند مثل؛ مونرو، زی‌ کش، گرین و … که در واقع به صورتی طراحی‌ شده‌ اند که شناسایی هویت را خیلی سخت و تقریبا غیر ممکن می ‌کنند.

قابلیت بعدی رمزارزها، جهانی یا فرامرزی بودن آن ها می باشد. امکان دارد فرستادن پول به نقاط گوناگون دنیا با سیستم ‌های فعلی تا چندین روز به طول بی انجامد، اما ارزهای دیجیتال این کار را در عرض چند دقیقه می‌ توانند انجام دهند. ارزهای دیجیتال محدودیت مرزی نمی ‌شناسند و آن‌ ها را می ‌توان از هر نقطه‌ ای در دنیا به سایر نقاط ارسال کرد.

قابلیت بعدی امنیت ارزهای دیجیتال به شمار می رود. در واقع این امنیت در مبادلات درون شبکه ‌ای به وسیله قدرت هش به اشتراک گذاشته شده به وسیله افراد تامین می‌ گردد و این در حالی است که سیستم رمزنگاری کلید عمومی و کلید خصوصی این امکان را برای افراد فراهم می کند که خودشان کنترل پول‌ های دیجیتال خود را بر عهده بگیرند و فرد دیگری قادر نباشد به آن ‌ها دسترسی داشته باشد.

آخرین قابلیت بارزی که رمزارزها را نسبت به پول‌‌ های معمولی متمایز می کند، انحصاری نبودن آنهاست. افراد به این منظور که بتوانند از شبکه‌ های ارز دیجیتال گوناگونی مثل؛ بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و … استفاده نمایند، احتیاجی نخواهد بود از فرد یا گروه و سازمانی اجازه دریافت کنید. لازم به ذکر است که آن ‌ها قادرند کل تاریخچه تراکنش‌ ها را دانلود کرده و خودشان بدون نیاز به کسب اجازه اقدام به ارسال یا دریافت ارز دیجیتال نمایند.

مشهورترین ارزها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

انواع ارزهای دیجیتال

بیت کوین – bitcoin

همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، بیت کوین مشهورترین و قدیمی ‌ترین ارز دیجیتال در دنیاست که همواره در کانون توجهات قرار داشته. از زمان ساخت این ارز دیجیتال به وسیله ساتوشی ناکاموتو بیش از 10 سال می‌ گذرد و از آن زمان تا به امروز جایگاه نخست را بین ارزهای دیجیتال برای خود حفظ کرده است و ارزش بازار بسیار زیادی در دنیا دارد که خود می تواند اعتباری برای خرید و سرمایه گذاری روی بیت کوین باشد.

اتریوم – ethereum

جالب است بدانید که ایده اتریوم در سال 2013 میلادی و به وسیله ویتالیک بوترین مطرح شد. عرضه اولیه سکه آن در سال 2014 انجام شد و شبکه آن در سال 2015 راه ‌اندازی شد. اتریوم از همان ابتدا با ایده‌ های نوآورانه پای به دنیای ارزهای دیجیتال گذاشت. ارز دیجیتال این پلتفرم اتر نام دارد و از اتریوم برای ساخت توکن‌ می ‌توان بهره گرفت.

از نظر من بعد از بیت کوین، اتریوم می توان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد، به خاطر این که ارزش بازار بسیار خوب و حجم معاملات و قدرت نقدشوندگی بسیار عالی در بیت آلت کوین ها دارد. اگر برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال قصد خرید اتریوم را دارید، سعی کنید نصف مقدار بیت کوینی که دارید، اتریوم خریداری کنید و این استراتژی را حفظ کنید.

لایت کوین – litecoin

لایت کوین با هدف پرداخت ‌های سریع تر، با اعمال تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین و به وسیله چارلی لی طراحی و روانه بازار شده است. این ارز دیجیتال با نام نقره دیجیتال نیز شناخته شده است و یکی از قدیمی ‌ترین آلت کوین‌ های جهان به حساب می آید و ارزش بازار و حجم معاملات قابل قبولی دارد.

بیت کوین کش – bitcoin cash

یکی از فورک ‌های معروف بیت کوین که با اعمال تغییر بر روی اندازه بلاک ‌ها در سال 2017 میلادی ایجاد شد. شایان ذکر است که بیت کوین کش در سال 2018 به دو زنجیره ABC و SV تقسیم شد، به صورتی که زنجیره ABC با نام بیت کوین کش به فعالیت خود ادامه داد.

ریپل – xrp

ریپل پلتفرم متن ‌بازی محسوب می شود که به منظور انجام تراکنش ‌های ارزان و سریع ساخته و به بازار عرضه شده است. این سیستم پرداختی در سال 2012 عرضه شد و از پول ‌های مرسوم در شبکه خود پشتیبانی به عمل می آورد. ریپل بر روی همکاری با بانک ‌ها و توسعه سیستم پرداختی خود تمرکز کرده و کوین آن اکس ‌آرپی نام دارد.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال چرا جذاب است؟

ارزهای دیجیتال به علت بازار پرنوسانی که در آن قرار دارند، فناوری که در آن ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و همین طور ایده ‌های آزادی ‌خواهانه‌ ای و سیستم غیر متمرکزی که دارند، به سرعت بین مردم به محبوبیت بالایی دست پیدا کردند. بازار ارزهای دیجیتال به علت نوپایی آن ‌ها، نوسانات بسیار زیادی به خود می بیند و امکان دارد در یک روز قیمت یکی از آن‌ ها تا چند صد درصد رشد کرده و یا چند ده درصد ریزش نماید.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

 

فناوری استفاده شده در ارزهای دیجیتال با به کارگیری علم رمزنگاری که پایه آن ریاضیات است، امکان تقلب را از افراد صلب کرده است و سیستم ‌های پرداختی را در راستای راستگویی تشویق می ‌کند. همچنین جنبه آزادی‌ خواهانه و کنار گذاشتن واسطه‌ ها موجب شده است تا افرادی که نسبت به سیستم‌ های مالی سنتی بدبین بودند نیز به سمت ارزهای دیجیتال کشیده شوند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *