خرید سهام قبل از مجمع | خرید سهام قبل از مجمع افزایش سرمایه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید سهام قبل از مجمع

رفته رفته به فصل برگزاری مجامع مختلف شرکت ها نزدیک می شویم و سوالی که برای تازه واردان به بورس پیش می آید این است که مجمع شرکت ها چیست و انواع آن کدام است و ما به عنوان سهامدار چگونه می توانیم از مجامع شرکت های بورسی سود به دست آوریم؟ آیا خرید سهام قبل از مجمع کار عاقلانه ای است یا خیر؟ به صورت کلی نمی توان گفت که خرید سهام شرکت ها قبل از مجمع کار درست و سوددهی است یا خیر ولی این موضوع برای هر شرکت متفاوت است و به شکل کلی به روند بازار در روز بازگشایی و همین طور آینده ای که سرمایه گذاران و سهامداران بورسی به بورس و سهام مورد نظر دارند نیز ارتباط زیادی دارد. پس خرید سهام قبل از مجمع هم می تواند سودده باشد و هم می تواند زمینه ساز خرید سهمی باشد که در بازار طرفدار زیادی ندارد، پس باید همه چیز درباره مجامع شرکت های بورسی و سود سالانه شرکت ها را بدانید و در ادامه برای خرید یا فروش سهم قبل از مجمع اقدام کنید.

خرید سهام شرکت ها قبل از مجمع

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که مجامع بورسی، به عنوان مثال مجمع عمومی سالیانه که معمولا برای تقسیم سود سالانه سهم تشکیل می شود به خودی خود سودی برای سهامداران به همراه نخواهد داشت! این طور فرض کنید که شما 100 سهم فولاد با قیمت 1000 تومان در اختیار دارید و با شرکت فولاد مبارکه سپاهان به مجمع عمومی سالیانه می روید و شرکت به ازای هر سهم 20 تومان به سهامداران اختصاص می دهد.

حتما برایتان جالب است : مجامع شرکت های بورسی | همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی

این بدین معنی است که شما به اندازه 100*20=2000 تومان سود کسب کردید و در زمان بازگشایی سهم، این 2 هزار تومان از کل دارایی شما در سهم فولاد کاهش می یابد تا میزان مالکیت شما از شرکت تغییری نکند و تنها نکته ای که در این بین می تواند برای شما سود به همراه داشته باشد، بازگشایی سهم فولاد پس از برگزاری مجمع بدون دامنه نوسان است. این بدین معنی است که اگر سهم فولاد در روز بازگشایی در روند خوب و مثبت بازار و با تقاضای بالایی برای خرید بازگشایی شود، می توانید سود خوبی را از درصد بازگشایی سهم در روز بازگشایی کسب کنید و سود شرکت که در ادامه از بانک دریافت می کنید و یا مستقیم به حسابتان واریز می شود، قبل از بازگشایی سهم از دارایی شما در سهم فولاد کسر می شود.

پس مثلا سهم فولاد اگر در روز بازگشایی با مثبت 15 درصد بازگشایی شود و شما سهم را به فروش برسانید، شما در اصل همین 15 درصد سود را از مجمع شرکت فولاد کسب کرده اید و اگر هم سهم بد در روز بد و شرایط جوی و ناامیدی بازار به آینده بورس بازگشایی شود، نه تنها تقاضا برای سهم در روز بازگشایی وجود ندارد، بلکه عرضه ها بسیار زیاد است و این امکان وجود دارد که سهم با منفی بازگشایی شود و شما اگر برای خرید سهام شرکت قبل از مجمع اقدام کرده باشید، متضرر خواهید شد و یا باید با سهم بمانید تا به سود برسید که معلوم نیست چه موقع این اتفاق رخ دهد و یا باید سهم را در منفی و با ضرر به فروش برسانید تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنید که هر دو مورد هم بسیار نامناسب است.

بنابراین در خاطر داشته باشید که تشخیص سهام مناسب در زمان مناسب و تشخیص آینده روند شاخص کل در روز بازگشایی بسیار حائز اهمیت است و اگر بدون اطلاع و بررسی این موارد برای خرید سهام قبل از مجمع اقدام کنید، امکان دارد سود به دست بیاورید ولی این امکان نیز وجود دارد که متضرر شوید، بنابراین راهنمایی هایی که در ادامه مطلب راجب خرید سهام شرکت ها قبل از مجمع آورده ایم، قطعا می تواند در این زمینه شما عزیزان را راهنمایی کند تا نه تنها ضرر نکنید، بلکه سود های خیلی خوبی را در فصل برگزاری مجامع شرکت ها کسب کنید، پس همچنان همراه ما باشید تا ابتدا کمی بیشتر با مجامع شرکتهای بورس آشنا شویم و در ادامه به موضوع اصلی مقاله بپردازیم؛

انواع مجامع شرکت های بورسی

مجامع در بورس به دو دسته مجمع عادی سالیانه و مجمع فوق العاده تقسیم بندی میشوند؛

مجمع عادی یا عمومی سالیانه : هیئت مدیره شرکت ها موظف اند هر سال یک بار سهامداران شرکت را به مجمع دعوت نمایند و گزارش عملکرد سالیانه شرکت را ارائه بدهند. همچنین در این مچمع عمومی در رابطه با مسائل مهم شرکت مانند میزان سود تقسیمی بین سهامداران یا انتخاب اعضاء هیئت مدیره تصمیم گیری و رأی گیری انجام می شود. به این مجمع و گردهمایی سالیانه سهامداران و هیئت مدیره شرکت مجمع عمومی سالیانه گفته می شود.

حتما برایتان جالب است : فوت و فن خرید سهام در بورس ایران

مجمع عادی سالیانه طبق سال مالی شرکت ها برگزار می شود. منظور از سال مالی دوره یک ساله ای هست که مبنای محاسبه سود و زیان شرکت ها و گزارش های مالی شرکت است. به صورت معمول سالی مالی شرکت ها از اول فروردین تا انتهای اسفند آن سال در نظر گرفته می شود، ولی امکان دارد در برخی از شرکت ها سال مالی به شکل دیگری در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که شرکت ها بعد از پایان سال مالی باید گزارش صورت سود و زیان خود را ارائه دهند و بدین وسیله میزان سود آوری شرکت نیز تعیین خواهد شد.

مجمع فوق العاده : به جز مجمع عادی سالیانه، هر مجمع دیگری که به وسیله شرکت ها برگزار می شود را مجمع فوق العاده می نامیم. در مجمع فوق العاده در مورد مسائلی مثل تغیر نام شرکت، تغیر آدرس شرکت و یا مسائل مهم تری مثل افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری می شود. همیشه در توضیحات درباره مجامع بورسی، اصطلاحاتی را مثل سود نقدی و یا افزایش سرمایه شنیده اید که سعی داریم در ادامه به زبان ساده آن ها را شرح دهیم تا نکته ابهام برانگیزی در این خصوص باقی نماند.

سود نقدی یا EPS به چه معنی است؟

به سود نقدی که شرکت ها به صورت سالانه به سهامداران می پردازند، سود نقدی گفته می شود. سود نقدی بین فعالان بازار به EPS شهرت دارد. سود نقدی از تقسیم کل سود شرکت در پایان سال مالی بر تعداد سهام منتشر شده به وسیله شرکت حاصل می شود. سود نقدی می تواند با توجه به شرایط گوناگون تغییر یابد. به عنوان مثال چنانچه دلار را به عنوان یک فاکتور متغیر در EPS در نظر بگیریم رشد و نزول دلار می تواند بر کم یا زیاد شدن سود نقدی تاثیر بگذارد. بر همین اساس شرکت ها امکان دارد تعدیل مثبت یا منفی بدهند.

سود تقسیمی هر سهم یا DPS چیست؟

از تقسیم کل سود شرکت بر تعداد سهام منتشر شده سود نقدی حاصل می شود، ولی امکان دارد همه مبلغی که به عنوان سود نقدی تعیین می شود بین سهامداران تقسیم نشود. بعضی اوقات امکان دارد شرکت ها در مجمع سالیانه تصمیم بگیرند که بخشی از سود نقدی را جهت انجام طرح های توسعه در نظر بگیرند. این تصمیم گیری در مجمع عمومی سالیانه و با رای سهامداران صورت می پذیرد.

لذا آن بخش از سود نقدی شرکت را که بین سهامداران تقسیم می شود، به عنوان سود تقسیمی یا همان DPS شناخته می شود. به عنوان مثال شرکتی را در نظر میگیریم که در پایان سال مالی به فرض 250 تومان EPS یا سود نقدی داشته باشد. چنانچه شرکت در مجمع سالیانه تصمیم بگیرد که 80 تومان را برای انجام طرح توسعه اختصاص دهد و تنها 170 تومان را به سهامداران تقسیم نماید؛ سود تقسیمی یا DPS برابر با 170 تومان خواهد بود.

حتما برایتان جالب است : سهام جایزه بورس | چه زمانی سهام جایزه به پرتفوی اضافه میشود؟

برخی از شرکت ها کلیه سود نقدی را میان سهامداران خود تقسیم می کنند، اما برخی دیگر از شرکت ها نیز با توجه به برنامه های توسعه ای یا سیاست هایی که دارند، امکان دارد این طور تصمیم گیری کنند که سود کم تری را به سهامداران بپردازند و مابقی آن را در طرح های شرکت بهره بگیرند و یا به عنوان سود انباشته ذخیر کنند. بعد از تعیین میزان سود تقسیمی شرکت می بایست سود سهامداران را حداکثر تا 8 ماه پس از برگزاری مجمع به حساب سهامداران بپردازد.

سود مجمع به چه کسانی تعلق میگیرد؟

سود مجمع به تمامی سهامدارانی که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده باشند، تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که الزاما قرار نیست شما حتما یک سال سهامدار شرکت باشید تا سود نقدی را دریافت کنید، بلکه حتی اگر شما در آخرین دقایق روز معاملاتی سهم قبل از برگزاری مجمع نیز به جمع سهامدارن بپیوندید سود تقسیمی به شما تعلق خواهد گرفت. همه اطلاعات مربوط به مجامع و مشاهده سود نقدی و زمان بندی پرداخت سود را شرکت ها در اطلاعیه هایی منتشر می کنند. این اطلاعیه ها را می توانید در سامانه جامع اطلاعات رسانی ناشران یا همان سایت کدال مشاهده فرمایید.

خرید سهام قبل از مجمع منطقی است؟

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع همواره به عنوان یکی از سوالات سرمایه گذاران می باشد که آیا باید سهام شرکت ها را قبل از مجامع خرید و در مجامع شرکت کرد یا نه. در این مطلب خواهیم گفت که سهام چه شرکت هایی را قبل از مجمع خریداری کنیم و در چه مجامعی هم شرکت نکنیم و در هنگام شركت در مجامع، چه نكاتی را حتما باید در نظر داشته باشیم و آيا شرايط بازار سرمايه در هنگام برگزاری مجمع می تواند به عنوان يک عامل تعيين كننده برای حضور در مجمع باشد يا خير.

حال سوال دیگر این است که دلیل خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع چه چیز می تواند باشد. به صورت کلی شرکت ها به دو دسته رشدی و ارزشی در بازار سرمایه تقسیم می شوند؛ شرکت های رشدی به شرکت هایی گفته می شود که درآمدهای آن نسبت به گذشته با نرخ بالاتری در حال افزایش است و لذا انتظار سودآوری آن در آینده بالا است. این شرکت ها اغلب سودهای سالیانه خود را تقسیم نمی کنند و در پروژه های جدید سرمایه گذاری می نمایند.

خرید سهام شرکت ها قبل از مجمع

لذا خرید سهام شرکت هایی که سود آن ها در حال افزایش است اما تقسیمی ندارند، از نظر سرمایه گذاری جذابیت کافی را ندارد. از طرف دیگر شرکت های ارزشی به شرکت هایی می گویند که سودآوری آن ها مناسب است و در نتیجه درصد تقسیم سود نقدی آن ها در مجامع نیز بالاست. توجه داشته باشید که شرکت های ارزشی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت هم بسیار مناسب هستند.

کدام شرکتها برای خرید سهام قبل از مجمع مناسب هستند؟

در ابتدا باید گفت که سود پیش ‌بینی ‌شده و سود ساخته ‌شده شرکت دقیقا همان سودی نیست که به هر برگ سهم تخصیص پیدا می کند. بلکه شرکت قادر است تا 90 درصد این سود را به‌ عنوان سود انباشته در شرکت نگهدارد و از آن برای کارها و پروژه های گوناگون مورد استفاده قرار دهد. نکته مهم دیگر این است که شما پیش از تشکیل مجمع و تصمیم آن نمی ‌توانید به‌ صورت دقیق مطلع شوید که شرکت قرار است چند درصد سود را تقسیم و مابقی را نزد خود نگهدارد. تنها راه شما برای کشف این موضوع نگاه به تاریخچه شرکت در سایت کدال و سودهای تقسیمی نقدی نوشته‌ شده در سایت tse است. مطمئنا هر چه سود تقسیمی یک شرکت بیشتر باشد، برای سهامداران از جذابیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

شایان ذکر است که در این حالت دو نوع شرکت داریم؛ شرکت ارزشی شرکت ‌هایی هستند که سودآوری خوبی دارند و به صورت معمول درصد بالایی را تقسیم می ‌کنند و شرکت‌ های رشدی شرکت‌ هایی هستند که اغلب در حال رشد و گسترده تر شدن هستند و به سود انباشته بیشتری نیازمندند، به همین خاطر این شرکت ‌ها علاقه دارند درصد بیشتری از سود حاصله را برای گسترش شرکت مورد استفاده قرار دهند، لذا برای خرید سهام قبل از مجمع رفتن سراغ شرکت‌ های ارزشی بیشتر حائز اهمیت است.

حتما برایتان جالب است : انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام اند؟

نکته مهم دیگر این است که هر شرکت بعد از اتمام سال مالی فرصت چهار ماهه برای برگزاری مجمع دارد و در ادامه نیز فرصت هشت ماهه برای پرداخت سود نقدی به سهامداران دارد، به همین خاطر شرکت ‌هایی برای سرمایه ‌گذاری و خرید سهام قبل از مجمع جذابیت بیشتری دارند که در مدت‌ زمان کوتاه ‌تری این سود را بپردازند. در این مورد نیز تنها اطلاعیه‌ های موجود در سامانه کدال می تواند راهگشا باشد و تنها حدس و گمان‌ ها است که تعیین خواهد کرد این شرکت امکان دارد کی سود حاصله را بپردازد.

آیا در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم ؟

همیشه در بین سرمایه گذاران بورسی این سوال وجود دارد که آیا در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم یا نکنیم؟ البته شرکت در مجامع بورسی به استراتژی سرمایه گذار بستگی دارد. برای مثال سرمایه گذارانی که به فکر معاملات کوتاه مدتی و یا نوسان گیری هستند، معمولا در مجامع شرکت نخواهند کرد ولی سرمایه گذارانی که دیدگاه میان مدت و بلند مدت در سهم دارند یعنی کوتاه مدتی معامله نمی کنند در مجامع شرکت ها حضور پیدا کرده و سود نقدی دریافت می کنند، ولی یک سری از عوامل که هر سرمایه گذاری باید آن را برای شرکت در مجامع مد نظر قرار دهد شامل موارد زیر است :

  • 1) نسبت سود نقدی به سود هر سهم : به صورت کلی هر چقدر نسبت سود نقدی تقسیمی در مجمع نسبت به سود ساخته شده آن سال بیشتر باشد در گام نخست سهم جذابیت بالایی را خواهد داشت. برای مثال این طور فرض کنید که سود ساخته شده هر سهم حدود 100 تومان باشد و در مجمع تصمیم گرفته شود که بالای 80 درصد از سود محقق شده را در مجمع بین سرمایه گذاران تقسیم کنند، این یعنی شرکت از سود تقسیمی مناسبی برخوردار است.
  • 2) نسبت p/e پایین بعد از تقسیم سود نقدی : هر چقدر P/E سهم پس از تقسیم سود در مجمع مناسب تر باشد می تواند گپ قیمیت ایجاد شده ناشی از تقسیم سود را کم تر کند. برای مثال این طور فرض کنید سود تحلیلی سهام شرکت 100 تومان و قیمت سهم نیز 500 تومان است و سهم با P/E=5 در بازار خرید و فروش می شود. از طرف دیگر شرکت قرار است مجمع خود را در چند روز آینده برگزار کند و شما قرار است تصمیم بگیرید که آیا در مجمع سهامدار باشید یا سهام خود را پیش از مجمع به فروش برسانید. با فرض تقسیم سود 100 تومانی، قیمت تئوریک سهم پس از برگزاری مجمع 400 تومان می شود که با فرض سود تحلیلی برای سال آینده P/E=4 می شود و می توان گفت که انتظار رشد قیمت سهم بعد از مجمع تا P/E=5 در بازار در میان مدت وجود خواهد داشت و این امر محتمل خواهد بود.
  • 3) مدت زمان واریز سود بعد از مجمع : بر اساس قانون شرکت ها وظیفه دارند حداکثر 8 ماه بعد از برگزاری مجمع سود نقدی را بین سهامداران خود تقسیم کنند که هر چه مدت زمان ذکر شده کم تر باشد، سهم از جذابیت بالاتری برای شرکت در مجمع برخوردار خواهد بود. این طور فرض کنید شما مالک 100 هزار سهم از شرکتی هستید و با فرض تصویب سود 100 تومانی در مجمع، شرکت باید 10 میلیون سود به حساب شما واریز کند، لذا تا زمانی که این سود به حساب شما واریز نشده ؛ این پول بلوکه است. پس هر چقدر زمان واریز سود نقدی کمتر باشد سهم جذابیت بیشتری برای خرید دارد.

شرايط كلی بازار برای شركت در مجامع مهم است؟

از دیگر معیار های خريد سهام شركت ها پیش از مجمع  شرايط كلی بازار بورس است، به شکلی که چنانچه بازار در هنگام برگزاری مجامع صعودی باشد، انتظار افزایش قیمت سهام شرکت ها را در هنگام بازگشایی نماد خواهیم داشت، اما چنانچه وضعیت بازار نزولی و راکد باشد باید با توجه به نسبت سود نقدی به سود هر سهم و از طرف دیگر P/E سهم اقدام به تصمیم گیری در خصوص شرکت در مجامع کرد. بنابراین شرط وجود نقدينگی در بورس در هنگام برگزاری مجامع می تواند به عنوان يكی از عوامل تاثيرگذار در تصميم گيری سرمايه گذار برای شركت در مجمع باشد.


نتیجه گیری و کلام آخر

بهترین زمان برای خرید سهام قبل از مجمع چه زمانی است؟ همیشه به یاد داشته باشید که سود تقسیمی متعلق به خود برگه سهم است و نه فرد، این یعنی این که برای شرکت و نماد اهمیتی ندارد که این برگه سهم دست چه سهامداری است و سود متعلق به خود این برگه سهام است؛ یعنی شما چنانچه یک سال مداوم دارنده این برگه سهم باشید و پیش از مجمع آن را به شخیص دیگر واگذار نموده باشید، سود مجمع به فرد مذکور تعلق دارد و نه شما و برعکس این موضوع نیز صدق می کند.

نکته حائز اهمیت دیگر برای خرید سهام قبل از مجمع این است که روند بازار را باید دقیقا رصد کنید و در نظر بگیرید. بهترین حالت این است که شما در یک روند مثبت و یا خنثی بازار وارد مجمع شوید، چرا که وقتی در روند منفی اگر خرید سهام قبل از مجمع را انجام دهید بعد از باز شدن سهام امکان دارد با منفی قابل‌ توجهی روبرو شوید، به خاطر این که بر اساس قانون پس از باز شدن سهام بعد از مجمع محدوده نوسان برداشته می‌ شود و آن روز معاملاتی امکان دارد شما تا 100 درصد منفی قیمت را تجربه کنید و این می ‌تواند سرمایه اولیه شما را با خطر مواجه سازد.

نکته پایانی و مهمی که بایستی در خرید سهام قبل از مجمع به آن توجه نمایید، این است که پس از مجمع و نسبت به سود تقسیمی قیمت سهام کاهش می یابد. به منظور خرید سهام قبل از مجمع باید نمادی را انتخاب کنید که بتواند این گپ قیمتی را دوباره پر کند تا شما از ضرر خارج شوید.

به بیانی دیگر این اتفاق موجب شده است که افراد تنها برای دریافت سود مجمع سراغ خرید سهام قبل از مجمع نیایند؛ یعنی شما وقتی یک روز پیش از مجمع اقدام به خرید سهام قبل از مجمع و اگر قیمت باز شده مجمع با محدود 5 درصد باشد، عملا شما هیچ سودی نکرده‌ اید. این نکته حائز اهمیتی در خرید سهام قبل از مجمع به حساب می آید.

در این مطلب تلاش داشتیم مجموعه‌ ای از نکات بسیار مهم برای خرید سهام قبل از مجمع را برای شما جمع آوری و بیان کنیم. این را در نظر داشته باشید که چه در خرید سهام قبل از مجمع و چه در سایر موارد مهم بورسی تنها زمان نیست که اهمیت دارد، همان‌ طور که کاملا مشخص است مباحثی گوناگونی در یک تصمیم ‌گیری تاثیرگذار خواهد بود که باید به آن ها توجه کافی را داشته باشید. به عنوان مثال در این مقاله می توانید بهترین استراتژی خرید و فروش سهام را به صورت رایگان یاد بگیرید.

در انتها امیدوارم از این مطلب که راهنمای انتخاب سهم قبل از برگزاری مجمع را ارائه داد، نهایت استفاده را برده باشید.

چنانچه هر گونه سوال یا ابهامی در مورد خرید سهام قبل از مجمع داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *