حجم معاملات چیست و چه کاربردی دارد؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
حجم معاملات چیست

آیا میدانید حجم معاملات چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر بخواهیم حجم معاملات به زبان ساده شرح دهیم، باید گفت که به تعداد معاملات خرید و فروشی که در یک بازه زمانی بر روی یک سهم انجام می شود، حجم معاملا‌ت سهم در بورس و به تعداد معاملات خرید و فروش کل سهام موجود در بازار در یک بازه زمانی، حجم معاملات بازار می گویند. حال که تقریبا متوجه شدید حجم معاملات چیست قصد داریم به این بپردازیم که حجم معاملات نشانه چیست و چطور می توانیم از آن سیگنال خرید و فروش بگیریم. پس اگر دوست دارید دقیق تر بدانید حجم معاملات چیست و چطور می توانید از آن استفاده کنید، تا انتها همراه ما باشید.

حجم معاملات چیست ؟

در پاسخ به این سوال که حجم معاملات چیست باید گفت به تعداد معاملاتی که در یک بازه زمانی بر روی یک سهم انجام می شود، حجم معاملا‌ت آن سهم و همچنین به تعداد معاملات کل سهام موجود در بازار در یک بازه زمانی، حجم معاملات بازار می گویند. شایان ذکر است که بازه زمانی را می ­توان روزانه، هفتگی و یا ماهانه در نظر گرفت. حجم معاملا‌ت را می‌ توان برای همه قسمت های بازار مثل شاخص بورس، شاخص صنعت و یا سهم خاص بررسی کرد. یکی از نکات مهمی که در خصوص حجم معاملا‌ت وجود دارد، این است که حجم معاملا‌ت بایستی تایید کننده روند معاملات باشد و این حائز اهمیت ترین کاربردی است که حجم معاملات می تواند در تحلیل سهام از خود نشان دهد.

حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟

در واقع حجم معاملا‌ت سنگین‌ ­تر از تمایل خریداران به سهم و یا فشار فروش بیشتر بر روی یک سهم حکایت می کند که هم راستا با روند حرکتی سهم می باشد. چنانچه روند قیمتی یک سهم صعودی باشد، برای تداوم این صعود نیاز است حجم در روزهای مثبت سنگین­تر و بالعکس چنانچه روند نزولی بر سهم حاکم باشد، تا وقتی که حجم معاملات در روزهای منفی سنگین‌ تر است، روند نزولی همچنان ادامه دارد، به همین خاطر می گویند که باید حجم معاملات تایید کننده روند باشد.

ارتباط حجم معاملات با معکوس شدن روند بازار

نکته دیگری که در خصوص حجم معاملات بسیار مهم است، به ارتباط معکوس معاملات با روند بازار ارتباط دارد. در بیشتر اوقات وقتی که حجم معاملات یک سهم کم می شود، بیان گر رشد آن در بازه زمانی نه چندان دور است و از طرف دیگر وقتی که حجم معاملات یک سهم روند نزولی به خود می گیرد، ولی قیمت‌ ها همچنان بالا هستند، نشان دهنده روند نزولی آن در آینده خواهد بود.

حجم معاملات و ارتباط آن با ورود/خروج پول هوشمند

حجم معاملات، اطلاعات بسیاری را در اختیار شما می گذارد، اندیکاتورها و بسیاری از شاخص‌ ها در بورس به کمک میزان حجم معاملات، داده‌ های بسیار حائز اهمیت و اساسی در اختیار کاربران می گذارند که از جمله آن ها می‌ توان به ورود و خروج پول هوشمند در معاملات اشاره کرد. همچنین باید در نظر داشت که میزان حجم معاملات یک سهم، ارتباط مستقیمی با ورود یا خروج نقدینگی در آن دارد. بسیاری از اشخاص مبتدی وقتی که افزایش حجمی را در یک یا چند سهم مشاهده می‌ کنند، فکر می کنند که این سهم روند مثبتی در آینده نزدیک دارد و برای آن ها سوددهی لازم را به همراه دارد، ولی حقیقت امر این است که ورود و خروج پول هوشمند را نمی‌ توان با یک نقد و بررسی ساده تخمین زد.

افزایش حجم معاملات با این که می تواند خبرهای خوبی به همراه داشته باشد، می‌ تواند نشان دهنده وضعیتی هشداردهند نیز باشد! به این منظور که بتوان اطلاعات دقیق‌ تری در این خصوص کسب کرد، لازم است در نظر بگیرید که این میزان حجم معاملات در چه شرایطی انجام شده است. برای کسب این اطلاعات بایستی تعداد معامله کنندگان را در نظر بگیرید، چنانچه حجم معاملات یک سهم بالا و قیمت روز آن سهم مثبت باشد، ولی تعداد کمی آن را خریده باشند، می‌ تواند بیانگر ورود پول هوشمند به آن سهم باشد و از طرفی دیگر چنانچه حجم معاملات بورسی بالا ولی تعداد فروشندگان کمی داشته باشد، نشان دهنده خروج پول هوشمند در آن سهم می باشد.

حتما برایتان جالب است : چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

ضمنا در این حالت قیمت روز سهم هم در بازه منفی قرار دارد، لذا به سادگی قادرید فرصت‌ های معاملاتی خوبی را پیدا کنید و همچنین از ایجاد روندهای نزولی احتمالی، ممانعت به عمل آورید. به صورت کلی حجم معاملات را می توان یک ابزار مفید در بازار بورس دانست. در حال حاضر روش‌ های بسیاری به منظور استفاده از حجم معاملات وجود دارند که به سادگی از طریق آن ها می‌ توان روند آینده یک سهم را مورد پیش بینی قرار داد؛ بسیاری از تحلیلگران این شاخص حائز اهمیت را به عنوان تاییدی بر حرکات و روند معکوس یک سهم به حساب می آورند؛ البته در این بین باید به حجم مشکوک هم توجه کنید، چرا که بعضی مواقع شاهد افزایش سریع حجم معاملات هستیم که در چنین شرایطی بررسی و تشخیص حجم مشکوک برای تحلیل گران بسیار حائز اهمیت است.

حجم معاملات در بورس نشانه چیست؟

در صفحه TSE هر سهم در سایت سازمان بورس و حتی پنل کارگزاری مورد نظر، می توانید حجم معاملات سهم در آن روز به همراه میانگین حجم ماه را مشاهده کنید. زمان هایی که در یک سهم حجم معاملات بسیار زیادتر از میانگین حجم ماه است، باید سهم رو با وسواس بیشتری رصد کنید و امکان دارد یکی از سه حالت های زیر باشد؛

  • 1) چنانچه در کف های قیمتی و پس از اصلاح بلند مدت سهم، دیدید حجم معاملات به نسبت میانگین ماه افزایش پیدا کرد، روی سهم حساسیت بیشتری به خرج دهید، به این خاطر که ممکن است بازی بزرگ رشد سهم به زودی آغاز گردد. به صورت معمول در این حالت کد به کد حقوقی به حقیقی اتفاق می افتد و نسبت خریدار به فروشنده هم بهتر می شود.
  • 2) در شکست ها به صورت معمول حجم معاملات افزایش پیدا می کند. چنانچه با مبانی تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشید، می توانید رصد کنید زمانی که سهم قرار است خط روند نزولی یا مقاومت مهم یا تراکم را به سمت بالا بشکند، به صورت معمول پرحجم مورد معامله قرار خواهد گرفت و این گونه سهم ها نیز می توانند برای خرید مناسب به حساب آید.
  • 3) چنانچه سهم در پایان روند صعودی قرار بگیرد، آنجایی که بازیگران سهم در حال خروج از سهم هستند، در این حالت هم حجم معاملات زیاد می شود و این افزایش حجم از دو حالت پیشین بسیار بالاتر خواهد بود. از نشانه های پایان روند این است که سهم در سقف های قیمتی است و امکان دارد با اخبار خوب سهم همراه باشد.

نکته : از دیدگاه تکنیکال و با رسیدن قیمت به حمایت های معتبر سهم، انتظار داریم تقاضا و حجم معاملات افزایش پیدا کند و در مقاومت ها هم انتظار داریم حجم فروش و عرضه ها افزایش پیدا کند که این موضوع کاملا منطقی خواهد بود.

نکته : وقتی قیمت سهامی کاهش پیدا می کند و حجم معاملات هم کاهش می یابد، نمی تواند از آن یک سیگنال قوی گرفت، ولی چنانچه حجم معاملات پایین همراه با افزایش قیمت باشد، سیگنال قوی تری بدین وسیله صادر شده است.

تفسیر حجم معاملات در 4 حالت مختلف

یکی از حائز اهمیت ترین مواردی که باید در خصوص حجم معاملات در نظر داشته باشید اینجاست که باید حجم معاملات تایید کننده روند حرکتی بازار باشد و این نکته می تواند اصلی ترین نکته ای باشد که تحلیل گران تکنیکال به صورت روزانه از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال وقتی که حجم معاملات سنگین می شود حاکی از تمایل فشار فروش بیشتر یا افزایش تمایل خریداران بر روی سهم مورد نظر است که هم جهت روند حرکتی قیمت است.

حتما برایتان جالب است : كم كردن ميانگين در بورس چگونه است؟

چنانچه روند برای یک سهم یا یک ارز صعودی باشد، لازم است که حجم هم در آن بازه زمانی سنگین تر باشد و برعکس. چنانچه روند نزولی باشد، فشار فروش افزایش خواهد یافت و حجم معاملات در آن کندل قرمز می شود و این بدین معنی است که فروشنده در آن کندل قدرت بیشتری دارد و بیشتر به فروش رسانده و توانسته کندل را منفی نماید. بررسی حجم معاملات با توجه به روند حرکت قیمت یک سهم می تواند تا حدودی تعیین کنتده مسیر آینده سهم باشد. به صورت کلی چهار حالت بین حجم معاملات و حرکت قیمت رایج است که به شرح زیر می باشد؛

1) حجم معاملات زیاد شود و روند قیمتی سهم صعودی باشد : در این حالت بهترین اتفاق رخ می دهد، به شکلی که چنانچه سهمی به محدوده مقاوتی برسد، می تواند مقاومت را بشکند و روند صعودی ادامه دار باشد.

2) حجم معاملات کم شود و روند قیمت صعودی باشد : در این حالت با توجه به روند صعودی که از پیش داشتیم، آرام آرام تقاضا برای خرید سهم و حجم معاملات کاهش پیدا می کند و ممکن است که قیمت سهم از این به بعد روند صعودی پیشین خود را نداشته باشد و وارد رنج منفی و نزولی گردد.

3) حجم معاملات زیاد شود و روند قیمتی نزولی باشد : در این حالت با توجه به میل بیشتر فروشندگان قیمت سهم به مسیر نزولی خود ادامه می دهد و به احتمال زیاد حمایت ها شکسته خواهند شد.

4) حجم معاملات کم شود و روند قیمتی نزولی باشد : در این حالت با توجه به کاهش میل فروشندگان برای فروش حجم معاملات کم شده و احتمال دارد که روند قیمتی سهم تغییر کند و به صورت صعودی یا رنج درآید.

حجم معاملات به زبان ساده

نحوه سیگنال گرفتن از حجم معاملات

توجه به الگوهای حجم معاملات سهم در طول زمان موجب می وشد تا سرمایه گذاران در خصوص نقاط قوت یا ضعف افزایش یا کاهش بخش معینی از بازار بورس یا کل آن به درکی عمومی دست یابند و سیگنال ها را تا حدودی پیدا کنند. در حقیقت حجم معاملات سهم نقش اساسی در تحلیل تکنیکال بازار در قیاس با سایر اندیکاتورها ایفا می کند.

در واقع زمانی که حجم معاملات سهم را بررسی می کنیم، به صورت معمول چندین راهنما برای معین کردن حرکت بازار وجود خواهد داشت. شما نیز به عنوان یک سرمایه گذار باید بتوانید آن ها را از یک دیگر تشخیص دهید، در حرکات قوی بازار مشارکت کنید و تا جایی که میتوانید از حرکات ضعیف آن به دور بمانید. البته این را هم باید گفت که این راهنماها در تمامی شرایط صدق نخواهد کرد، ولی می توانند به طور کلی در تصمیم گیری شما مفید باشند و به شرح زیر هستند؛

تایید روند

یکی از نکات حائز اهمیتی که به ما کمک می کند تا ساده تر متوجه شویم چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم، روند حرکت بازار بورس است. زمانی که بازار صعودی است، متناسب با آن نیز حجم معاملات سهم زیاد می شود و خریداران هم برای آن که بتوانند به مقدار قیمت ها فشار وارد کنند و آن ها را بالا نگه دارند، می بایست تعداد اوراق و انگیزه را افزایش دهند. افزایش قیمت و کاهش حجم می تواند نشانه ای از عدم وجود سود باشد و این موضوع سیگنالی مبنی بر بازگشت بالقوه است.

حتما برایتان جالب است : بازارگردانی بورس چیست و بازارگردان کیست؟

درک این موضوع شاید در نگاه اول خیلی ساده نباشد، ولی این امر یک حقیقت است که کاهش قیمت در زمانی که حجم معاملات سهم کاهش پیدا می کند، سیگنال مناسب و قوی نیست. در حقیقت کاهش یا افزایش قیمت در حجم معاملات سهم بالا، سیگنال قوی به حساب می آید که موضوعی در بازار بورس به صورت اساسی تغییراتی را به خود دیده است.

حرکت خستگی و Volume

مورد بعدی که کمک می کند متوجه شویم چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال دریافت کنیم، حرکات خستگی بازار به حساب می آید. در یک بازار صعودی یا نزولی، حرکت خستگی را می توان دید. این حرکات به صورت معمول حرکات تند و شدید در قیمت هاست که افزایش شدید حجم معاملات سهم را هم به همراه خواهد داشت. این موقعیت، سیگنالی مبنی بر پایان بالقوه یک روند در بازار سرمایه است.

خوشبختانه کاهش قیمت ها وقتی که بازار در انتهای خود قرار دارد، تعداد بسیاری از سرمایه گذاران را تحت فشار قرار می دهد. نتیجه این امر، نوسان و افزایش حجم معاملات سهم است. بعد از این که در این موقعیت قله ای در نمودار ایجاد شد، کاهشی در حجم معاملات اتفاق خواهد افتاد، ولی به منظور تعیین این که این حجم معاملات قرار است چگونه در روزها، هفته ها و ماه ها عمل کند، به راهنماهای دیگری برای بررسی احتیاج است.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که حجم معاملات چیست و چگونه از آن سیگنال بگیریم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید صنایع فعال در بورس ایران کدامند اطلاعات کسب کنید، بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت نمایید.

حالا که این مطلب را مطالعه کردید، به نظر شما کم شدن حجم معاملات نشانه چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *