راههای افزایش سود در بورس چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
راههای افزایش سود در بورس

هر شخصی که کد بورسی دریافت می کند و سرمایه گذاری خود را در بازار بورس آغاز می کند، به منظور کسب سود و حفظ ارزش سرمایه اش وارد این بازار شده است و بنابراین باید راههای افزایش سود در بورس را بلد باشد. در واقع فعالان بورس اگر راههای افزایش سود در بورس را یاد نگرفته باشند، چطور می توانند مسیر سرمایه گذاری موفقی را در طول زمان حفظ کنند و معاملات سوددهی در بازار سرمایه انجام دهند؟! لذا اگر شما هم در بازار بورس ایران فعالیت دارید و دوست دارید راههای افزایش سود در بورس را بصورت رایگان و به زبانی ساده یاد بگیرید، هیچ مطلبی را بهتر از این مقاله پیدا نخواهید کرد.

راههای افزایش سود در بورس

بازار بورس پتانسیل های بسیاری برای کسب سود دارد و این سرمایه گذاران و سهامداران هستند که با اصولی پیش رفتن می توانند این میزان سود را افزایش دهند، ولی به صورت کلی راهکارهایی وجود دارد که شما اگر از آن ها مطلع شوید، می توانید دید بهتری نسبت به سودآوری و نحوه انجام آن در بازار بورس ایران داشته باشید و مطمئنا به شما کمک می کند سود خود را در این بازار افزایش دهید. در این مطلب ابتدا 5 مورد از این موارد را گفته ایم و در ادامه به روش های کلی کسب سود در بورس پرداخته ایم و در انتها نیز 3 روش عملی برای درآمدزایی از طریق بازار سرمایه را بیان کرده ایم که می تواند دید جامع و خوبی در این خصوص به شما بدهد.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش برای کسب سود در بورس

برای بیشتر افراد بهترین روش برای کسب درآمد در بورس، داشتن و نگهداری اوراق بهادار و دریافت بهره و سود سهام است. این یک روند بلندمدت می باشد، اما اگر به درستی روش های سرمایه گذاری و کسب سود در بازار بورس را دنبال کنید، می توانید سود خوبی از طریق نوسان گیری قیمت در تایم فریم های گوناگون به دست آورید. این 5 نکته زیر را ابتدا در نظر داشته باشید تا در بخش های دیگر این موضوع را تکمیل کنیم :

  • ** تمرکز بر بازده کل : در هنگام سرمایه گذاری در بورس معاملات کوتاه مدت و یا حتی میان مدت را مبنای تصمیم گیری خود در خصوص سود و زیان قرار ندهید، بلکه بهتر است تمرکزتان را بازدهی کلی که در سال به دست می آورید بگذارید و این نرخ را با نرخ سود بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری، طلا و به صورت کلی بازارهای مالی دیگر مقایسه کنید تا متوجه شوید عملکردتان خوب بوده است و یا اگر پولتان را در بازار دیگری می گذاشتید، می توانستید سود به مراتب بیشتری کسب کنید.
  • ** سرمایه گذاری طولانی مدت : سرمایه گذاران بزرگ هیچ موقع به فکر فروش سهام خود نمی افتند و سهامداری بلندمدت را مبنای کار خود قرار می دهند. همان طور که می دانید بازار سرمایه در تمامی کشورهای دنیا نوسانات قیمتی بالایی دارد و بورس ایران نیز از این نوسانات مستثنی نیست ولی برنده آن دسته از افراد صبوری هستند که با فکر سرمایه گذاری می کنند و تحت تاثیر جو بازار برای فروش سهام های ارزشمند خود اقدام نمی کنند و بازه زمانی حداقلی 5 ساله را برای سرمایه گذاری های خود در نظر می گیرند و سود خود را در این بازه زمانی مورد بررسی قرار می دهند.
  • ** انتخاب بهترین شرکت ها برای این استراتژی : شرکت هایی که سابقه سودآوری خوبی دارند، خوش نام هستند و روند سودآوری در آن ها با ثبات بسیار خوبی روبرو است، می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری بلندمدت به حساب آیند، چرا که در بلندمدت ارزش خودشان را از دست نخواهند داد و با توجه به ارزنده بودن سهم این شرکت ها، در طول زمان قیمت سهام آن ها افزایش چشم گیری خواهد داشت و شما از این طریق به سود بسیار خوبی دست پیدا خواهید کرد.
  • ** توجه به محل قرار دادن دارایی : بعضی از شرکت ها به هیچ عنوان سود سهام نقدی نمی پردازند و این در حالی است که بعضی از آن ها همواره درصد از سود سهام بدهی سهامداران را می پردازند. در واقع می توان گفت که این یک تفاوت بسیار بزرگ در سبک مدیریت به شمار می آید، ولی هر دو نوع شرکت هنوز هم می توانند سرمایه گذاری خوبی داشته باشند. برای تصمیم گیری در کدام نوع مشاغل ارزش سرمایه گذاری، به فکر قرار دادن دارایی باشید. حتی می توانید سرمایه گذاری خود را در هر دو نوع شرکت متنوع کنید و دارایی های خود را به صورت هوشمندانه تنظیم کنید تا سود سالانه مرکب پس از مالیات را بهینه نمایید.
  • ** توجه به نسبت قیمت به درآمد و رشد تعدیل شده در سود سهام : نسبت قیمت به درآمد فرمولی جهت محاسبه ارزش سهام است. این می تواند به شما ثابت کند که یک سهام به صورت بالقوه کم ارزش است. این یک ابزار تحلیلی مفید است، ولی تا حدودی محدود است، لذا می توانید یک گام اضافی برای پیش بینی دقیق تر ارزش یک سرمایه گذاری بردارید و نسبت P/E را نیز محاسبه نمایید و در ادامه رشد سود هر سهم را تقسیم نمایید.

روش های کلی کسب سود در بورس

راههای افزایش سود در بورس بسیار است ولی در این بخش قصد داریم به صورت کلی آن را از دو قاب متفاوت بررسی کنیم؛

روش اول روش های کسب سود : شرکت ها در حال فعالیت هستند و معمولا محصولی را تولید و یا خدماتی را ارائه می کنند که به سوددهی منجر خواهد شد. ما چنانچه سهام یک شرکت را خریداری کنیم، به عنوان مثال 1 درصد از سهام یک شرکت را بخریم و این شرکت طی یک سال یک مبلغی سود می‌ سازد. هزینه پرسنل را می‌ دهد، شاید هزینه و اجاره جایی که داشته باشد را می‌ دهد، هزینه استهلاک، هزینه خدمات و هزین های دیگر را پرداخت می کند و از طرفی هم درآمدزایی داشته است و یا یک فروش و تولیدی دارد که در حقیقت یک سودی از کل شرکت حاصل می شود.

حتما برایتان جالب است : روش های تقسیم سود شرکت سهامی در بورس

حال این طور فرض کنید که در یک سال ارزش کل یک شرکتی 1 میلیارد تومان باشد؛ از آن جایی که ما صاحب یک درصد از سهام اون شرکت هستیم، یعنی 10 میلیون تومان این شرکت بعد از سود و زیانی که در این یک سال داشت 300 میلیون تومان سود ایجاد کرد. حال از این 300 میلیون، یک درصد آن به ما تعلق دارد که می شود ۳ میلیون تومان و باید در زمان مشخصی از طرف شرکت به ما پرداخت شود.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که شرکت می‌ تواند عدد کم تری از این سود را به ما بپردازد، چرا که با ما‌بقی آن پول می‌ تواند شرکت را گسترش بدهد و فعالیت‌ های خودش را گسترش دهد و سود شرکت را در سال بعد افزایش دهد. بنابراین بعضی مواقع یک مقداری از آن سودی که ساخته شده است را به صورت نقدی و تحت عنوان DPS به ما پرداخت می کنند و اختلاف EPS و DPS پرداختی را برای طرح های توسعه ای و آینده شرکت برمیدارند.

راه های افزایش سود در بورس

شرکت با این پول می تواند خط تولید جدیدی و یا کارهای جدیدی راه اندازی کند و البته سودی که آن شرکت به ما نپرداخته اثرش روی سهم و قیمت گذاشته می‌ شود و این بدین معنی خواهد بود که قیمت سهم یک مقداری افزایش یافته و بازار قیمت سهم را با عددهای بالاتری معامله کرده و ارزش پول ما حفظ خواهد شد!.

روش دوم روش های کسب سود : ما می توانیم همچنین با تحت نظر داشتن شرکت ها و یا اخباری که حول آن ها وجود دارد، شرکت هایی را شناسایی کنیم که قرار است در آینده طرح های توسعه ای بسیار خوبی را انجام دهند و وضعیت آن ها و سهام آن ها نیز به همراه آن بهبود خواهد یافت پس اگر این خدمات جدید را ارائه دهد ما پیش بینی می کنیم که سود سالانه این سهم بیشتر خواهد شد. بنابراین برای خرید این سهم اقدام می کنیم و سعی می کنیم از تحلیل های سایر تحلیل گران در خصوص وضعیت تکنیکال و بنیادی آن سهم اطمینان حاصل کنیم.

باید در نظر داشته باشید که این اطلاعات از صورت‌ های مالی شرکت‌ ها قابل مشاهده خواهد بود و مطمئن باشید که در آینده و با راه اندازی و یا آغاز طرح های سودآور و توسعه ای آن شرکت، اقبال عموم برای خرید آن سهم افزایش خواهد یافت و تقاضا وقتی برای سهمی افزایش پیدا کند، به مراتب قیمت نیز افزایش را تجربه خواهد کرد و ما نیز سود مورد نظر خود را از این طریق به دست می آوریم و با اتمام طرح ها می توانیم سهام این شرکت را به فروش برسانیم و سهام شرکتی مشابه که آینده ای روشن برای آن می بینیم را مجددا خریداری کنیم و همان سیکل پیشین را تکرار کنیم تا سود خوبی حاصل شود.

1) سرمایه گذاری در سهام هایی با پتانسیل رشد بالا

در این استراتژی، ما سهام شرکت‌ هایی که از پتانسیل رشد مناسبی در آینده برخوردار هستند برای افزایش سودآوری خود استفاده می کنیم. البته امکان دارد چنین شرکت‌ هایی امروزه سریع‌ تر از سرعت کل بازار رشد کنند و قسمتی از درآمد خود را وقف گسترش کسب‌ و کار خود نمایند، اما این را نظر داشته باشید که تمام صنایع فعال در بازار بورس دارای چند شرکت با پتانسیل رشد بالا هستند و نباید در این خصوص خودتان را محدود به سرمایه گذاری به چند شرکت خاص از چند صنعت خاص کنید.

حتما برایتان جالب است : اصول تشکیل سبد سهام بهینه و سودده در بورس

بیشتر شرکت‌ های قابل رشد، شرکت‌ هایی با محصولات جدید می باشند که انتظار می رود اثرات زیادی بر بازار در آینده داشته باشد ولی همیشه استثنائاتی وجود دارد، برخی از شرکت‌ های با پتانسیل رشد، شرکت‌ هایی هستند که اداره آن ها به خوبی انجام می شود و تجارت خوبی دارند و بر اساس میزان تقاضا برای محصولاتشان سرمایه‌ گذاری می نمایند. این شرکت ها که پتانسیل رشد بالایی در آینده دارند، می توانند با راه اندازی یک خط تولید جدید، ارائه محصول یا خدمات تازه و کاربردی و … در صنعت خود و حتی در سطح یک کشور تحول ایجاد کنند و از این طریق ارزش سهام آن ها افزایش چشم گیری خواهد یافت و تمام افرادی که سرمایه گذاری داشته اند، با سود بسیار خوبی می توانند از این شرکت ها خروج کنند و مجدد شرکت هایی به این صورت را شناسایی کرده و در سیکلی که گفتیم مجدد حرکت کنند.

2) سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی با نرخ سودآوری بالا

سرمایه‌ گذاران به صورت معمول به این‌ گونه سهم‌ ها به‌ عنوان یک منبع درآمد ثابت با سود پرداختی می نگرند. اغلب از ابزارهای تضمین‌ شده مثل اوراق بهادار غیرقابل فروش مثل CDs بیشتر است. دو نوع سهم درآمدی وجود دارد؛ سهم‌ های عام‌ المنفعه که سهم‌ های مرسوم هستند که تقریباً در قیمت ثابت هستند ولی به صورت معمول سود سهام رقابتی را می پردازند. شرکت های صنایع پتروشیمی در ایران معمولا به همین صورت هستند و سود سالانه بسیار بالایی را محقق و بعضا پرداخت می کنند و یک سری سرمایه گذاران و سهامداران را همواره به خود جذب کرده اند.

همچنین باید در نظر داشت که این‌ گونه سهم‌ ها می‌ توانند جایگزین خوبی برای سرمایه‌ گذارانی که تمایلی به ریسک‌ پذیری ندارند به حساب آید. ارزش این‌ گونه سهم‌ ها زمانی که میزان سود افزایش پیدا کرد، کاهش خواهد یافت. در واقع این بدین معناست که قیمت سهام شرکت بعد از تقسیم سود و در زمان بازگشایی کم تر از روزی می شود که شرکت برای تقسیم سود به مجمع رفته است و سود تقسیمی شرکت از قیمت سهم کسر می شود و در عوض قیمت جدید برای سرمایه گذاران جدید جذابیت بیشتری خواهد داشت و یک باور وجود دارد مبنی بر این که گپ قیمتی حاصل از تقسیم سود و حتی افزایش سرمایه به سرعت پر خواهد شد و از این جهت می تواند هم برای سرمایه گذاران قدیمی و هم برای سرمایه گذاران جدید جذاب و سودآور باشد.

3) سرمایه گذاری در سهام شرکت های ارزشمند و معتبر

شرکت‌ های با ارزشِ کم می‌ توانند در طولانی مدت سود خوبی را برای افرادی که به‌ درستی سرمایه‌ گذاری می‌ کنند به ارمغان بیاورند. یک سهم ارزشی، باقیمتی پایین‌ تر از قیمتی که بر اساس وضعیت مالی و شاخصه های بنیادی آن نشان داده‌ شده است مورد معامله قرار می گیرد و دلیل این امر می تواند نسبت پرداخت‌ های بالا در سود تقسیمی و یا نسبت‌ه ای مالی پایین مثل نسبت P/E باشد. همین طور آگاهی مردم از عواملی که تقریبا به فعالیت شرکت ارتباط دارد نیز می‌ تواند به کاهش قیمت سهم منتهی شود؛ به عنوان مثال چنانچه مدیرعامل یک شرکت با رسوایی روبرو شده باشد و مردم از آن اطلاع یابند، قیمت سهام شرکت کاهش پیدا خواهد کرد. سرمایه‌ گذاران باهوش می‌ دانند که این زمان مناسبی برای خرید سهم خواهد بود!

حتما برایتان جالب است : نحوه چیدن سبد سهام بصورت اصولی

به این خاطر که مردم به‌ زودی هر آنچه رخ داده است را از یاد می برند و قیمت‌ ها مجددا به وضعیت پیشین باز می گردد. البته، تعریف افراد از ارزش مناسب یک سهم، دیدگاه کاملا فردی است. این‌ گونه سهم‌ ها به نسبت سهام های رشدی ریسک پایین تری خواهند داشت، چرا که به شرکت‌ های بزرگ‌ تر و باثبات‌ تر تعلق دارند، هرچند همیشه قیمت‌ ها به قیمت‌ های قبل که مورد انتظار افراد است، باز نگردد. اگر بتوانید شرکت هایی که بنیاد بسیار قوی دارند را شناسایی و در آن ها سرمایه گذاری کنید، در آینده قادرید سود بسیار خوبی را کسب کنید و ریسک سرمایه گذاری سبد سهامی خود را نیز کاهش دهید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

پس همان طور که دیدیم، سودآوری در بورس آن قدرها هم که می گویند سخت نیست و روش های بسیاری برای کسب سود وجود دارد، ولی حائز اهمیت ترین قدم این است که پیش از شروع فعالیت، یک زمان مناسب را برای مطالعه و کسب دانش در نظر بگیرید. در حال حاضر موسسات بسیاری برای برگزاری کلاس های آموزشی بورس به صورت آنلاین و حضوری اقدام می کنند و بدین وسیله می توانید سواد بورسی و سرمایه گذاری خود را بهبود ببخشید.

کسب سود در بورس روش های مختلفی دارد ولی بهترین استراتژی می تواند تلفیق روش های مختلف باشد به صورتی که یک سبد سهامی بلندمدت (حداقل 5 ساله) تشکیل دهید و از سهام های بنیادی، تکنیکالی قوی، dps بالا و … در آن قرار دهید و مطمئن باشید که روند قیمتی آن ها بعد از 5 سال شما را از این که روی آن ها سرمایه گذاری کرده اید، پشیمان نخواهد کرد و البته این را هم باید گفت که خود سرمایه گذاری در بورس نیز باید در یک سبد سرمایه گذاری بزرگتر قرار داشته باشد که شامل بازارهای مالی دیگر نیز شود تا هم از سودهای سایر بازارها جا نمانید، هم این که مداوم به دلیل سرمایه فعالی که در بازارهای مختلف دارید، برای رصد آن ها اقدام کنید تا فرصت های جذاب سرمایه گذاری و کسب سود را در طول سال از دست ندهید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به معرفی راههای افزایش سود در بورس پرداختیم.

اگر دوست دارید ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام را متوجه شوید، از این مقاله جامع تر در اینترنت پیدا نمی کنید (به شرط).

با توجه به این توضیحات، به نظر شما بهترین روش کسب سود در بورس چیست؟ 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *