استراتژی معاملاتی گن به زبان ساده و عامیانه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
استراتژی معاملاتی گن

آیا تا به حال اسم استراتژی معاملاتی گن به گوشتان خورده است؟ روش ها و استراتژی های زیادی برای تحلیل و انجام معاملات در بازارهای مالی مختلف وجود دارد که استراتژی معاملاتی گن نیز یکی از آن هاست که کم تر به آن پرداخته شده است ولی کارایی آن کم تر از استراتژی های معروف و شناخته شده دنیا که همه ازشان استفاده می کنند، نیست. در این مطلب ما سعی کردیم به آموزش استراتژی معاملاتی گن به زبان ساده بپردازیم و همه چیزی که شما در خصوص استفاده از این استراتژی معامله گری نیاز دارید را به شما عزیزان آموزش دهیم، پس به هیچ عنوان ادامه این مطلب راهنما را از دست ندهید.

استراتژی معاملاتی گن چیست؟

در دنیای معامله‌ گری روش‌ های گوناگونی وجود دارد که در طول تاریخ تکامل یافته اند و در حال حاضر ما به عنوان یک روش تحلیلی با آن ها آشنایی داریم و از آن ها در راستای پیش بینی بازار و کسب سود استفاده می کنیم. در این بین نام فردی به نام ویلیام دلبرت گن در تاریخ بازارهای مالی وجود داشته است به چشم می خورد که داستانی کاملا اسرارآمیز دارد! گن روش مخصوص به خود را داراست و به نظر می‌ آید که خیلی ساده نیست و به کمک این روش او با دقت بالایی می توانست حرکت قیمت سهام را پیش بینی نماید.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

چنانچه شما در حال مطالعه این مطلب آموزشی هستید، به احتمال زیاد درباره گن و ابزار گن در تحلیل تکنیکال مواردی به گوشتان خورده است و کنجکاو شده‌ اید که آیا این روش می تواند موجب موفقیت در بازار بورس و یا سایر بازارهای مالی شود یا خیر. بنابراین در این مطلب با ما همراه باشید تا به آموزش ابزار گن در تحلیل تکنیکال بپردازیم. همچنین در خلال متن به نکاتی اشاره می کنیم که حاصل تجربه و تحقیق نگارنده این مقاله است و پایانی خواهد بود بر نقاط تاریک و مبهم روش گن، پس حتما تا انتها همراه ما باشید.

خطوط گان در تحلیل تکنیکال

بنابر برخی دلایل هر چیزی در ارتباط با گان به نظر اسرارآمیز و گنگ می آید! البته مقالات بسیاری از این رویکرد استفاده می کنند و در توضیحات آن، روش سختی را برای یادگیری استفاده کرده اند. برای فهمیدن کامل این تکنیک و جهت باور آن باید ابتدا تابوی گیج کننده آن از بین برود و این باور ایجاد شود که کار با آن در حقیقت مجموعه ای از تکنیک ها را شامل می شود و به صورت کلی ما سعی می کنیم مطالب را ساده و قابل فهم بیان کنیم. در ابتدا باید گفت که آقای W.D.Gann مجموعه ای تکنیک ها را برای معاملات خود مورد استفاده قرار می داد و دلیل اینکه گان در پیش بینی های خود بسیار دقیق بود، نه به خاطر وجود یک تکنیک واحد بلکه به علت استفاده درست از ابزار در زمان های صحیح بود که او در این کار استاد بود.

جالب است بدانید که وی یک ریاضی دان عالی بود و از یک حافظه کارا و سریع برخوردار بود. به عنوان مثال او می توانسته حالت بیش خرید در بازار را بدون استفاده از هیچ گونه ادیکاتوری محاسبه نماید! استوکاستیک فرمولی است که بر پایه علم ریاضیات طراحی شده است تا حالات بیش فروش و بیش خرید را نشان دهد. شاید گان توانایی این را داشته است این اندیکاتورها را در ذهن خود با نگاه کردن به قیمت محاسبه نماید. دیدگاه GET استفاده ساده و کاربردی از تکنیک های گان و بهبود آن است، از همین روی اطلاعات خود را به آن اضافه کرده تا محاسبات کامپیوتری پیچیدگی آن را تا اندازه ممکن کم کند. هنگامی که معادلات کامپیوتری ساختاربندی شد و با قدرت پاسخ داد، شما همچنین قادرید به طور عملی آن را اضافه کرده و از آن برای کسب سود استفاده کنید.

سیکل های ترس و طمع

پیش بینی ترس و طمع تردیدرها خیلی کار ساده ای نیست. به هر روی ما موفق شدیم با مشکلات زیاد به راه حلی دست یابیم. وقتی که بازار یک Low یا Bottom اصلی می سازد که خود نتیجه یک نوسان قیمت خیلی بزرگ می باشد و منطقی هم هست چرا که احساسات عمومی به نقطه انتهایی خود رسیده است. به بیان دیگر در یک Top اصلی طمع معامله گرها افت کرده است و توالی های سقوط بازار به دلیل ترس تریدرها است. با روشن شدن این موضوع ها این توانایی را خواهیم داشت که به مرحله بعدی برویم و مراحلی که در ادامه عنوان می کنیم را دنبال کنیم. هنگامی که یک Top اصلی ایجاد می شود احساسات تریدهای بسیاری برای یک حرکت در این زمان با هم در یک راستا قرار می گیرد.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده

لذا زوایای گان در این قبیل Top های اصلی نشات گرفته از جزئی از فاز سیکل های احساس بعدی معامله گران است. زوایای گان که از یک Top اصلی ترسیم می شوند می توانند بهتر سیکل های احساسی بزرگ را به نسبت زوایای گان که از Top های فرعی ترسیم می شوند نشان دهند. به بیان دیگر زوایای گان که از نوسان بزرگ قیمت تولید می شوند و جهت روشن کردن نوسان قیمت بعدی به کار می روند بسیار مفیدتر از زوایای گانی هستند که از نوسانات فرعی قیمت تولید می شوند. نرم افزار GET نقاط بسیار حائز اهمیتی برای کشیدن زوایای گان اصلی را به وجود می آورد.

29 قانون معامله گری گن

1) اصلا یک موقعیت بازنده را هج نکنید.

2) معاملات را بدون یک دلیل خوب نبندید.

3) سعی نکنید که سقف یا کف را حدس بزنید.

4) توصیه های یک انسان کور را دنبال نکنید.

5) بر اساس پلن نوشته شده قوی تحلیل و ترید نمایید.

6) از ورود و خروج به مدت زیاد از بازار بپرهیزید.

7) مثلث صادر می شود زمان که یک روند قوی داشته باشد.

8) هیچ وقت موقعیت خود را بدون یک دلیل خوب تغییر ندهید.

9) راضی باشید که از هر دو سوی بازار پول به دست بیاورید.

10) هیچ وقت دستوراتتان را محدود نکنید و در بازار معامله کنید. 

11) وقتی در شک هستید، خارج شوید و وقتی در شک هستید وارد نشوید.

12) هیچ وقت خرید و فروش نکنید، به خاطر این که قیمت پایین یا بالا است.

13) پس از دوره های طولانی موفقیت یا شکست، از معامله گری پرهیز کنید.

14) هیچ وقت نگذارید یک سود به ضرر تبدیل بشود. از طمع های بیمورد بپرهیزید.

15) ریسکتان را به طور برابر بین بازارهای مختلف توزیع کنید. وهمبستگی ها را بشناسید.

16) از برداشت سودهای کوچک و زیانهای بزرگ پرهیز کنید. در هنگام ضرر صبر نکنید.

17) به معامله هایی وارد نشوید اگر از روند نامطمئن هستید. هیچ وقت با روند مخالفت نکنید.

18) هیچ وقت یک زیان را میانگین گیری نکنید و از سودهای کوچک تر ومطمئن تر غافل نشوید.

19) نتایج ترید ها را برای بررسی نفاط ضعف و قدرت پلن معاملاتی تان یاد داشت وبررسی کنید.

20) هیچ وقت بیش از حد معامله نکنید. برای تعداد معاملات در روز و هفته حداکثری قرار دهید.

21) بعد از این که اولین زیان را کردید، کمی به خودتان زمان بدهید تا تمرکزتان را مجدد باز یابید.

22) هیچ وقت برای گرفتن یک سود بزرگ معامله نکنید و از بازار اندازه منطقی توقع سود داشته باشید.

23) مثلث سازی باید وقتی انجام شود که سطوح مقاومت را رد کرده باشد و ناحیه ی توزیع را شکسته باشد.

24) هیچ وقت بیشتر از 10 درصد سرمایه ی معامله گری خود را در یک معامله ی تنها به مخاطره نیندازید.

25) فقط در بازارهای فعال معامله کنید و معاملاتی را قبول کنید که نسبت سود به ضرر حد اقل 3 به 1 داشته باشند.

26) هیچ وقت از بازار خارج نشوید چون صبرتان را از دست داده اید یا وارد نشوید چون از انتظار مضطرب شدهاید.

27) هیچ وقت یک توقف زیان را لغو نکنید پس از آن که معامله را قرار دادید و همچنین تصمیم عمل کرده را تغییر ندهید.

28) همیشه حد ضرر را به کار ببرید. حتی در سبک هایی که استاپلاس احتیاج نیست هم حدضرر را دورتر قرار دهید برای جلوگیری از شارپ های گوناگون.

29) پول های اضافی از معاملات موفق باید در یک حساب جدا قرار بگیرند. حد اکثر بالانستان را بدانید تا در گام های شارپ گوناگون کل سرمایه تان از دست نرود.

نحوه استفاده از ابزار گن فن برای تحلیل تکنیکال

تا کنون درباره فعالیت های گن برای تخمین روند بازار صحبت کردیم. این فعالیت ها در هنگامی که هیچ ابزاری برای کمک به تحلیل تکنیکال وجود نداشت، بسیار کارا و موثر بود، ولی در حال حاضر در بیشتر پلتفرم های بازار فارکس امکان استفاده از ابزار گن فن وجود دارد. این ابزار با کمک روش های گن به شما در تحلیل تکنیکل بازار کمک می کند.

حتما برایتان جالب است : بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس کدام است؟

در حقیقت این ابزار گن قیمتی در تحلیل تکنیکال است که به صورتی ساده در اختیار ما قرار گرفته اند. در اکثر پلتفرم ها از این ابزار مورد استفاده قرار می گیرد، ولی در متاتریدر کم تر به این امر پرداخته شده است. ابزار گن فتن خطوطی که گن در زمان تحلیل بازار می کشید را برای ما ترسیم می کند. بهترین پلتفرم برای استفاده از گن فن، نرم افزار پلتفرم تریدینگ ویو است. در این نرم افزار بر خلاف سایر نرم افزارها زوم این و زوم اوت به سادگی انجام شده و امکان تحلیل را برای شما فراهم خواهد کرد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

آنچه ویلیام گن به ما یاد می دهد این است که زاویه حرکت روند بسیار حائز اهمیت است. چنانچه شیب خطوطی که به روش گن قیمتی در تحلیل تکنیکال رسم می کنید را به صورت صحیح تشخیص ندهید، در هر معامله ای متضرر خواهید شد. چنانچه خطوطی که یبن هر قله نصب می کنید هر باز کم تر شود، بهترین کاری که می توانید انجام دهید فروش خواهد بود، به این خاطر که زاویه حرکت روند باز به مراتب درحال کم تر شدن است و حال چنانچه خطوطی که بین قله ها نصب می کنید، هر بار تیزتر و بیشتر شود بهترین فرصت برای خرید در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

دلیل هم این است که زاویه حرکت روند بازار در حال افزایش است و با سرمایه گذاری در این معامله می توانید سود خوبی کسب کنید. بنابراین چنانچه همه روش های گن را بلد باشید ولی نتوانید زاویه حرکت روند بازار را به درستی مشخص کنید، مطمئنا ضررهای بسیار انتظار شما را می کشد، ولی در نقطه مقابل چنانچه قادر باشید با چشم باز در نمودار بازار خطوط مهم را به هم وصل کنید و شیب روند بازار را به درستی تعیین کنید، شک نکنید که با سودی که مد نظر داشتید از معامله خارج خواهید شد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، حال دیگر همه چیز را درباره استراتژی معاملاتی گن می دانید.

اگر دوست دارید کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس را متوجه شوید، از این مقاله جامع تر در اینترنت پیدا نمی کنید (به شرط).

با توجه به این توضیحات، به نظر شما استراتژی معاملاتی گن برای انجام معامله مناسب است؟ 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *