همه چیز راجب عرضه اولیه سهام در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
همه چیز راجب عرضه اولیه

عرضه اولیه همیشه جذابیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاران و سهامداران داشته و دارد. در حال حاضر خرید عرضه اولیه همواره سودده است و استراتژی خرید سهم عرضه شده بعد از اصلاح اول و یا دوم قیمتی هم موجب افزایش جذابیت سرمایه گذاری روی عرضه های اولیه شده است. همه چیز راجب عرضه اولیه را باید بدانید تا بتوانید بهترین تصمیمات را در بهترین مواقع بگیرید. لذا اگر می خواهید همه چیز راجب عرضه اولیه را یاد بگیرید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا همه چیز راجب عرضه اولیه سهام در بورس را اصولی و به همراه ریز ترین نکات آموزش ببینید و هیچ نکته ای در خصوص عرضه اولیه برایتان ناگفته باقی نماند، پس تا انتها همراه ما باشید.

همه چیز راجب عرضه اولیه

عرضه اولیه سهام در بورس یا عرضه اولیه عمومی بورس، به صورت خاص اشاره دارد به سهام یک شرکت خصوصی که خواهان جلب توجه عموم سهامداران و همین طور جذب سرمایه است. عرضه اولیه سهام پیشنهادی جذاب برای سرمایه گذاران تازه واردی است که قصد خرید و فروش سهام دارند، به خاطر این که جذابیت قیمت در عرضه اولیه سهام و رشد قیمت آن در روزهای ابتدایی، معمولا  سودده و وسوسه انگیز می باشد.

حتما بخوانید : نحوه خرید عرضه اولیه | مراحل خرید عرضه اولیه در بورس

وقتی که یک شرکت خصوصی نزد بورس مورد قبول واقع می شود و بخواهد برای نخستین بار برای فروش سهام خود اقدام نماید تا از این طریق به یک شرکت عمومی تبدیل شود، این روند باعث می شود پول سرمایه گذاران به سمت خرید سهام جدید و نه خرید سهام موجود سوق پیدا کند. عرضه اولیه سهام در شرکت های نوپا و جوان با هدف گسترش سرمایه صورت می پذیرد، حال آن که در شرکت های بزرگ، رسیدن به جایگاه شرکت سهامی عام است که هدف قرار می گیرد. عرضه اولیه سهام بدین معنی است که سهام یک شرکت برای اولین بار در فرآیند بورس عرضه شود تا برای اولین بار مردم به خرید این نوع سهام بپردازند.

دلیل این موضوع نیز سودآوری خرید این نوع سهام برای سرمایه گذاران است که در بیشتر اوقات عرضه ‌اولیه سهام سودآور بوده است، از همین روی عرضه ‌اولیه سهام همیشه طرفداران خاص خود را دارد تا با خرید این دست از سهام ها طعم شیرین سودآوری را با زبان خود بچشند، لذا عرضه ‌اولیه سهام یکی از موقعیت هایی است که برای سرمایه گذاران فراهم آمده است. عرضه های اولیه سهام در سال های اخیر از همین روی رشد و رونق چشمگیری را در فرآیند بورس تهران به خود دیده است.

نحوه خرید عرضه اولیه سهام در بورس

پس از آشنایی با عرضه ‌اولیه سهام و سودآوری آن در حال حاضر قصد داریم به نحوه خرید عرضه ‌اولیه سهام در بورس بپردازیم تا با استفاده از آموزش تحلیل تکنیکال و همچنین آموزش تحلیل بنیادین به سودآوری نائل آییم. گفتنی است که خرید عرضه اولیه سهام سازو کارها و شیوه های گوناگونی دارد. عرضه های اولیه اغلب با اولویت زمان همراهند، بدین معنی که در ابتدا سهم در طی یک فرآیند زمانی که سرمایه گذاران در آن دخالتی ندارند، کشف قیمت می شد.

در ادامه با توجه به قیمت خریداری شده آن سهم و با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهام عرضه شده، سهمیه هر فردی مشخص میشد که برای خرید عرضه ‌اولیه سهام اقدام کرده بود و با مشخص کردن ساعت سفارش گذاری این فرآیند نهایی خواهد شد، لذا بر اساس این شیوه، قیمت خرید، ساعت خرید و حداکثر حجم خرید سهام از پیش تعیین شده بود تا در نهایت شخص طی ساعت تعریف شده سفارش خود را در سیستم ثبت نماید. در طی این پروسه اگر تعداد سهم های تقاضا شده از تعداد سهم های عرضه شده بیشتر میشد، اولویت با افرادی می بود که سفارش خود را زودتر از بقیه ثبت کرده باشند.

 همه چیز درباره عرضه اولیه بورس

یکی از نکات قابل ذکری که در اینجا وجود دارد و باید بدان اشاره کرد، این امر است که عرضه‌ اولیه سهام یک شرکت بدین معنی نیست که شرکت مذکور، شرکت تازه ای می باشد، بلکه این معنا را تداعی می سازد که اخیرا اجازه خرید و فروش سهام در بازار بورس به این شرکت صادر شده است. امکان دارد بسیاری از این شرکت ها دولتی بوده و حتی سابقه بسیار زیادی را هم یدک کشیده باشند، اما عرضه سهام اولیه با خرید و فروش عادی سهام اندکی متفاوت است.

فرآیند عرضه اولیه چگونه است؟

  • ** سهام یک شرکت برای نخستین بار حضور در بازار بورس را تجربه می کند، این حضور مسلما باید بر اساس مقررات و عرف بازار بورس کشور باشد و یکی از اهداف آن رسیدن به سطح قابل قبولی از توزیع عمومی است.
  • ** فرآیند مربوط به پذیره نویسی، قیمت گذاری سهام و چگونگی توزیع سهام، تاریخ عرضه اولیه، تعداد کل سهام قابل عرضه، سهمیه هر نفر و بازده قیمت هر سهم و … سایر موارد به طور شفاف در دسترس است.
  • ** وجود سرمایه گذاران متنوع را شاهد هستیم، به خاطر این که خرید در عرضه اولیه عمومی برای همگان آزاد است البته در صورتی که سرمایه گذار دارای کد معاملاتی باشد.
  • ** به علت تمایل بیشتر برای خرید سهام جدید، سهام موجود در تقاضا با کاهش مواجه می شود و این در حالی است که وضعیت عرضه سهام در کل بازار افزایش یافته است.

آنچه در عرضه اولیه سهام یا عرضه عمومی قابل توجه است، نبود پیشینه تاریخی و شفافیت اطلاعاتی از عملکرد شرکت در بازار سرمایه است، به خاطر این که همان طور که در بالا ذکر کردیم، عرضه اولیه همانطور که از اسمش مشخص است، بدون سابقه قبلی وارد بازار بورس می شود. بنابراین چنانچه بگوییم عرضه اولیه سهام برای یک سرمایه گذار حقیقی که نمی تواند، به دلیل کمبود اطلاعات پیش بینی درستی از روند سهام در بازار کند، کمی مخاطره آمیز است بیراه نگفته ایم. از طرف دیگر آموزش تکنیک های موثر در بازار بورس مانند آموزش تابلو خوانی، تکنیک بنیادی و … دقیقا همین جاست که به کار می آید و قدرت خود را نشان می دهد.

عرضه اولیه سهام روشی موثر در افزایش سرمایه

عرضه اولیه سهام از دو طرف قابل بحث است، شرکت برای افزایش سرمایه خود از بین روش های گوناگونی مانند؛ قرض کردن و اخذ وام، ادغام با شرکتی دیگر و یا اتکا به یک سرمایه گذار خصوصی، روش عرضه عمومی اولیه را برای افزایش و تزریق پول به مجموعه خود انتخاب کرده است. در طرفی خریدار سهام است که او نیز با هدف افزایش سرمایه خود، در این مسیر پا گذاشته است. بنابراین منافع هر دو طرف ایجاب می کند که رعایت اصول ورود به بازار بورس و معاملات بورسی را در اهداف خود بگنجانند.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه در روز دوم و سوم چگونه است؟

آنچه در نقشه و طرح کلی عرضه اولیه سهام مطرح است، رشد مورد انتظاری است که آن را روبرو می کند. قبول ریسک، در ازای جبران کسری منابع مالی و افزایش سرمایه با ورود متنوع سرمایه گذاران به شرکت، در سایه یک مدیریت تاثیر گذار و حرفه ای، با درک صحیح از کسب و کار عمومی و بازار عمومی، نتیجه قابل قبولی، هم برای ناشر و هم برای بازار سرمایه دارد.

عرضه اولیه سهام در سایه تجزیه و تحلیل جامع از شرکت، تعیین زمان دقیق عرضه اولیه سهام، تخصیص بهینه و قیمت گذاری عادلانه، ارزیابی نگاه بازار به شرکت و سهام، نتایج مرتبطی مانند؛ رشد و توسعه در پروژه های سرمایه بر شرکت، توسعه مالکیت و دارایی شرکت، تجهیز منابع مالی، مدرنیزاسیون تجهیزات، سهیم کردن کارکنان با انگیزه در مالکیت شرکت، افزایش کنترل های داخلی در شرکت و … را در بر دارد. از طرفی افزایش جذابیت، سرمایه گذاری مطمئن و جذب شرکای جدید را نیز به همراه خواهد داشت.

نمای کلی از عرضه اولیه سهام

نمای شرکت پیش از عرضه اولیه عمومی، شامل سهامداران محدود و سرمایه گذاران اولیه مانند، موسسین شرکت است. آنچه بعد از عرضه اولیه سهام اتفاق می افتد، تنوع سرمایه گذاران و نهادهای سرمایه گذاری است که با خرید سهام شرکت وجه دیگری به شرکت می دهد. پیش از عرضه عمومی سهام شرکت خصوصی نسبت به تعهد به یکی از ارکان اصلی مسئولیت پذیری اجتماعی که همانا شفافیت و افشای اطلاعات مالی و مالیاتی برای عموم است، اجباری حس نمی کند، این تا وقتی قابل توجیه است که عرضه عمومی سهام اتفاق نیفتاده باشد. پس از آن باید تحت قوانین حاکمیت شرکتی کشور خود، ارزیابی صحیحی از اصلاح ساختار سازمانی خود و از اطلاعات مالی و حسابرسی شرکت در اختیار عموم و ذینفعان قرار دهد، و به نظر می رسد شانه خالی کردن از این امر میسر نیست.

عرضه اولیه سهام با ماهیتی سودده در 90 درصد مواقع

آنچه عرضه اولیه‌ سهام را برای فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران تازه وارد جذاب می کند، نتیجه رضایت بخش 90 در صدی از عرضه اولیه‌ سهام در بیشتر اوقات است. عرضه اولیه‌ سهام یک شرکت در بازار بورس بدین معنی نیست که شرکت تازه تاسیس است، بلکه امکان دارد سابقه طولانی داشته باشد، اما برای نخستین بار است که خرید و فروش سهام آن در بازار بورس انجام می شود.

روش دیگری که برای عرضه سهام اولیه کاربرد دارد، بوک بیلدینگ است. در این روش شرکتی که قصد عرضه اولیه سهام را دارد، به وسیله نهادهای مربوطه ارزش گذاری می شود. بر اساس ماهیت روش بوک بیلدینگ کف قیمت مشخص می شود. توجه داشته باشید که در این روش ثبت سفارش می تواند با قیمت های متفاوت انجام شود. بنابراین خریدار حق انتخاب بیشتری دارد، و می تواند با تحلیل های خود وضعیت را به دقت مورد بررسی قرار دهد و در ادامه درخواست قیمت خود را ثبت کند.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

در عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ، ناشر کف قیمتی سهام را مشخص می کند و خریدار سهام بین قیمت کف و یا ده درصد بالاتر، ثبت سفارش می کند. در واقع دامنه قیمت از قبل تعیین شده است. و خریدار سهام این حق را دارد که در این دامنه قیمتی مانور دهد. آنچه پس از پایان دوره ثبت سفارش اتفاق می افتد تخصیص سهام از طرف بازار بورس با توجه به تعداد متقاضیان و تعداد سهام عرضه شده در بازار است. عواملی مانند؛ جو روانی مثبت، محدودیت های خرید هنگام عرضه اولیه، وجود تقاضای بیشتر نسبت به سهام عرضه شده و … باعث افزایش قیمت سهام در روزهای آتی خواهد شد، این گفته مطلق نیست اما در 90 درصد مواقع صحت پیدا می کند.

چرا باید عرضه اولیه بخریم؟

بیشتر عرضه اولیه هایی که وارد بازار شده اند سودده بوده اند. بازده نسبتا بالا در کوتاه مدت، بزرگ ترین دلیلی است که هم افراد مبتدی و هم حرفه ای ها تمایل زیادی به خرید عرضه اولیه ها دارند. اکثرا عرضه اولیه ها کمتر از ارزش ذاتی خود سهم، قیمت گذاری می ‌شوند و همین امر برای سرمایه گذار جذابیت به وجود می آورد، به این دلیل که احتمال افزایش قیمت سهم و رسیدن به ارزش ذاتی آن زیاد است. یعنی انتظار می رود که عرضه اولیه ها سود آور باشند و بازده خوبی در کوتاه مدت داشته باشند.

آیا برای خرید عرضه اولیه قانون حداقل مبلغ وجود دارد؟

بر اساس قانون سازمان بورس، هر سرمایه گذار برای خرید هر سهم باید حداقل مبلغ 500 هزار تومان بپردازد، ولی شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا برای خرید عرضه اولیه هم باید حداقل 500 هزار تومان پرداخت کرد؟ چنانچه طبق روش ثبت سفارش هر نفر تنها بتواند 200 هزار تومان خرید کند چه؟ آیا خرید او حذف می ‌شود؟ باید گفت خیر. عرضه اولیه شامل قانون “حداقل خرید” نمی شوند، لذا شما می توانید مالک هر مقدار سهمی شوید که به شما تخصیص داده شده است، چه آن مبلغ بیش تر از 500 هزار تومان باشد و چه کمتر. به این موضوع توجه داشته باشید که به این دلیل که سهم هر فرد در خرید عرضه اولیه مشخص است و کسی بیشتر از آن مقدار نمیتواند خرید کند، سفارش عرضه اولیه دارای “سقف خرید” است.

چرا در روزهای بعد از عرضه اولیه سهام با وجود صف خرید سهام رشد قیمت ندارد؟

حائز اهمیت ترین نکته این است که حجم مبنای شرکت های فرابورسی دیگر ۱ نیست در صورت کلی باید حجم معاملات با حجم مبنا برابر یا بیشتر از آن باشد تا قیمت پایانی سهم ۵+ تغییر کند اما برخلاف صف خرید عرضه های اولیه در روز های پس از ارائه سهم، به خاطر این که تعداد فروشندگان کم هستند و همه دنبال این هستند که در قیمت های بالاتر سهام خود را به فروش برسانند حجم معاملات کمتر از حجم مبنا می شود و قیمت پایانی رشد زیادی را تجربه نمی کند.

زمان فروش عرضه اولیه

هرچند عرضه اولیه برای سرمایه گذاران جذابیت بسیار زیادی دارد، ولی بعد از مدتی، تقاضا برای این سهم نیز به تدریج کم می شود که در اصطلاح می گوییم سهم متعادل شده است. از آن به بعد قیمت سهام به عملکرد شرکت وابسته خواهد بود، لذا نمیتوان زمان دقیق برای فروش عرضه اولیه مشخص کرد، به خاطر این که عملکرد شرکت، استراتژی سرمایه گذاران و موارد دیگری در زمان فروش سهام موثرند و این زمان برای افراد مختلف، گوناگون خواهد بود. هر سرمایه گذار می تواند سهام خود را برای کوتاه مدت یا بلند مدت نگهداری کند و در هر زمان که شرایط را مناسب ارزیابی کرد همه یا مقداری از سهام عرضه اولیه خود را به فروش برساند.

امیدوارم از این مقاله با عنوان همه چیز راجب عرضه اولیه نهایت لذت را برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی در خصوص عرضه اولیه و خرید و فروش آن داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها از من بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *