بهترین روش برای کسب سود در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین روش برای کسب سود در بورس

اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته باشید و یا به عنوان یک عضو فعال در بورس فعالیت داشته باشید، باید بهترین روش برای کسب سود در بورس را بلد باشید. در واقع در ابتدا باید انواع روش های سودآوری در بورس را بشناسید تا بتوانید با توجه به دانش و شرایطی که دارید، بهترین روش برای کسب سود در بورس را از میان آن ها انتخاب کنید. در این مطلب ما در ابتدا روش های گوناگون کسب سود در بورس ایران را معرفی می کنیم و در انتها هم سعی می کنیم بهترین روش برای کسب سود در بورس را از دیدگاه های مختلف بررسی کنیم تا در پایان بتوانید یک تصمیم گیری خوب از این مطلب آموزشی داشته باشید، پس تا انتها همراه ما بمانید.

بهترین روش برای کسب سود در بورس

در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال یافتن راه دومی برای کسب درآمد می گردند. منبع درآمدی که به سرمایه گذاری اولیه زیادی نیاز نداشته باشد و بتوان ریسک و بازده دلخواه خود را در آن در نظر گرفت. شاید شما هم جزو همین دسته از افراد باشید. در واقع بورس یکی از بازارهایی است که می تواند برای ما پول ساز به حساب آید. چنانچه این سوال را دارید که چگونه؟ برای آشنایی با انواع روش های کسب سود در بورس بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید. در ابتدا بهتر است این موضوع رو با مثالی ساده آغاز کنیم. فرض کنید شما و یکی از دوستانتان، خانه ای به ارزش 200 میلیون تومان خریده اید که سهم هر کدام از شما در آن 100 میلیون تومان می باشد.

حتما برایتان جالب است : اصول تشکیل سبد سهام بهینه و سودده در بورس

چنانچه شما این خانه را اجاره دهید و 5 میلیون تومان اجاره دریافت نمایید و فرض کنیم مخارج تعمیرات خانه در هر ماه یک میلیون تومان باشد، آن وقت سود خالص شما از این خانه مجموعا چهار میلیون تومان یعنی برای هر نفر دو میلیون تومان خواهد بود. حال این طور فرض کنید که پس از گذشت مدتی تصمیم بگیرید این خانه را به فروش برسانید و خانه شما آن زمان 300 میلیون تومان ارزش داشته باشد، لذا در این صورت سهم هر کدام از شما 150 میلیون خواهد بود که این مبلغ 50 میلیون بالاتر از ارزش اولیه آن است.

این در حقیقت به این معنی است که شما 50 میلیون سود به دست آورده اید. بنابراین به صورت کلی شما از دو روش مختلف سود کسب کرده اید. یکی سود حاصل از درآمد و دیگری سودی که از فروش خانه کسب کرده اید. در حقیقت کسب سود در بورس نیز به همین روش است. بعد از 1 سال مالی، عملکرد شرکت ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و سود حاصل از آن بین سهامداران تقسیم می گردد. از طرفی چنانچه قیمت خود سهم ها افزایش پیدا کند، سود حاصل از آن نصیب سرمایه گذاران می شود.

1) کسب سود از بورس به استفاده از افزایش قیمت سهام

روش کسب سود از افزایش قیمت سهام بسیار ساده است و همه ما بارها در زندگی خود از آن در زمینه های گوناگون استفاده کرده ایم. در واقع وقتی که شما به روش افزایش قیمت سهام سود به دست می آورید که سهامی که مدتی قبل خریده باشید را بتوانید در زمان فروش با قیمت به مراتب بالاتری به فروش برسانید. در این جا رشد قیمت سهام همان سود شما خواهد بود.

برای مثال این طور فرض کنید شما سهامی را در قیمت 200 تومان خریده اید. بعد از چند ماه نگهداری آن، می خواهید برای فروش آن اقدام کنید و در حال حاضر قیمت سهم به 350 تومان رسیده است، لذا در این صورت 150 تومان مابه تفاوت قیمت به وجود آمده، همان سود شما از افزایش قیمت سهام است. چنانچه تعداد سهم های خود را در 150 تومان ضرب کنید، کل سودی که از این طریق کسب کرده اید، مشخص خواهد شد.

2) کسب سود از بورس به استفاده از سود تقسیمی شرکتها

شرکت هایی که سهام آن ها در بورس مورد معامله قرار می گیرد، در یک تاریخ مشخص در پایان هر سال مالی خود، جلسه ای با حضور تمامی سهامداران خود تشکیل می دهند که مجمع سالانه نام دارد. جالب است بدانید که در این مجمع گزارشی از عملکرد شرکت در سال گذشته ارائه می شود و هر سهامدار به نسبت مالکیت خود حق رای دارد. در این جلسه صورت های مالی شرکت تصویب می شود و به پیشنهاد هیئت مدیره، قسمتی از سودی که شرکت کسب کرده میان سهامداران تقسیم خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : روش های تقسیم سود شرکت سهامی در بورس

سهام داران باید بدانند که سهام مربوطه یک روز کاری پیش از برگزاری مجمع بسته می شود به این معنی که آن سهم قابل خرید و فروش نیست. همچنین تنها ملاک دریافت سود حاصل از فعالیت های 1 سال شرکت این است که در روز برگزاری مجمع، شما سهام دار آن شرکت باشید. روزی که مجمع برگزار می شود، مقداری سودی که به هر سهامدار تعلق می گیرد، مشخص می شود و روز بعد، بعد از تعیین کم و کیف سود، سهم دوباره باز و آماده معامله خواهد شد. چنانچه مجددا در جلسه ای تقسیم سودی مصوب شود، مبلغ آن در پنل کارگزاری سهامداران قابل رویت است.

به منظور درک بهتر این فرآیند این مثال را در نظر بگیرید؛ فرض کنید شما تعدادی سهم از شرکت الف در اختیار دارید و قرار است مجمع عمومی شرکت مربوطه در روز سه شنبه تشکیل شود. در این صورت یکشنبه آخرین روز معاملاتی این سهام خواهد بود. در حقیقت سهام در روز دوشنبه بسته می شود و قابلیت معامله آن وجود ندارد.

روش های کسب درامد از بورس

حال این طور فرض کنید که مجمع در روز سه شنبه برگزار شده و شرکت در این سال 1000 میلیون تومان سود به دست آورده باشد. همچنین این شرکت یک میلیون سهم منتشر کرده باشد، لذا سود هر سهم 1000 تومان خواهد بود. در این زمان امکان دارد هیئت مدیره پیشنهاد دهد که 300 تومان از این 1000 تومان میان سهامداران توزیع گردد.

در این صورت سود تقسیمی برای هر سهم 300 تومان است. بنابراین باقی مبلغ نزد شرکت باقی خواهد ماند تا برای مواردی مانند سرمایه در گردش و پروژه های توسعه ای استفاده شود. پیش از بررسی روش دیگر بهتر است در نظر داشته باشید که تمامی شرکت ها سود تقسیمی نمی پردازند. چنانچه شرکتی زیان ده باشد یا به نقدینگی نیاز داشته باشد و یا به دلایل دیگری، امکان دارد هیچ سود تقسیمی نپردازد.

چه شرکت هایی برای کسب درآمد در بورس مناسب تر هستند؟

این مورد به استراتژی شما بستگی دارد؛ برای مثال چنانچه علاقه مند به سهام تقسیم سهام هستید و می خواهید سال ها سرمایه خود را حفظ نکنید، قصد دارید سهام شرکت های مستقر را خریداری کنید. در قیاس با شرکت های نوپا یا شرکت های جوان، این شرکت های باتجربه بایستی هر سهم سود سهام خود را به سهامداران خود پرداخت کنند. هرچند این مشاغل از زمان تاسیس نیز فرصت های کم تری برای گسترش دارند، ولی این نوع سرمایه گذاری در قیاس با پشتیبان شرکت جدید ریسک پذیری بسیار کم تری دارد. قدم مهم دیگر، فکر کردن عملی در مورد یک شرکت صرف نظر از زمان فعالیت آن و رشد پیش بینی شده درآمد آن است.

حتما برایتان جالب است : بهترین سهام برای خرید | نحوه تشخیص بهترین سهام های بورسی

برای مثال چنانچه مشاغل موجود در فضای خرده فروشی رشد فوق العاده ای را پیش بینی کرده است، امکان دارد نیاز باشد فروشگاه های جدیدی را اضافه کنید، سرمایه انسانی خود را زیاد کنید یا تغییرات دیگری را برای تحقق آن اهداف به وجود آورید. رشد پیش بینی شده هم بر فروش و عادات مصرفی پیش بینی شده دلالت دارد. اینها می توانند تغییر کنند، ولی مهم تر از همه برای سرمایه گذاران، این پیش بینی ها می توانند غیر واقعی باشند، برای مثال تخمین رشد بیشتر از آنچه در حقیقت مشتریان می توانند پایدار باشند، لذا حتی با بهترین ابزارهای تحلیلی که در اختیار شماست، بایستی در مورد این نوع محدودیت ها واقع بین باشید.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

بازار سرمایه هم مثل تمامی بازار های دیگر ریسک و بازده های مختص خود را دارد و هر سرمایه گذار بایستی با توجه به استراتژی معاملاتی خود برای فعالیت اقدام کنید که با توجه به شناخت و تجربه خود از این بازار و فراز و نشیب های آن سود و زیان را تجربه می کند.

لذا نمی‌ توان گفت که همه سرمایه گذاران به سوددهی می رسند یا ضرر می کنند. همچنین هیچ سود ثابت ماهانه ای نیز در این بازار دیده نمی شود مگر از طرف بعضی از صندوق های سرمایه گذاری. همین عدم قطعیت و البته پتانسیل بالای این بازار، آن را به گزینه جذابی برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است. در انتها نیز دو مثال از روش های مختلف سودآوری در بورس آورده ایم که این موضوع کاملا جا بیفتد؛

  • ** روش اول؛ شما سهام شرکت x را به قیمت 250 تومان می خرید و بعد از مدتی آن سهام به قیمت 450 تومان می‌ رسد. چنانچه شما سهامی که خریداری کردید را به فروش برسانید، میزان اختلاف قیمت خرید و فروش سهام، همان سود شما خواهد بود. البته باید بدانید که این تنها یک مثال برای روشن‌ تر ساختن ماجراست و احتمال هر چیزی در بورس وجود دارد. نمی ­‌توان به صورت 100 درصدی گفت که شما بعد از خرید یک سهام، سود می ­‌کنید یا دچار ضرر می‌ شوید. به‌ صورت کلی، بورس یک بازی غیرقابل پیش‌ بینی است.
  • ** روش دوم؛ شما سهام شرکت y را خریداری کنید. بعد از برگزاری مجمع عادی سالیانه، این شرکت مبلغی سود بین سهامدارانش توزیع می کند. چنانچه هنگامی که مجمع برگزار می­‌ شود، شما نیز سهام آن شرکت را در پرتفوی سهام خود داشته باشید، سود سهام به شما هم تعلق می گیرد. البته این امکان وجود دارد که یک شرکت به دلیل زیا‌ن‌ ده بودن، عدم تحقق پیش‌ بینی‌ ها، نیازهای شرکت به نقدینگی و … سود نقدی تقسیم نکند. به منظور به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تقسیم سود، پیش‌ بینی سود، زمان و حتی شیوه تقسیم آن سایت کدال بهترین راهنمای شما خواهد بود.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب بهترین روش ها برای کسب سود در بورس را معرفی کردیم.

چنانچه می خواهید بدانید در سال جدید کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر است و بیشتر سود می دهد، مطلب بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 میتواند برای شما مفید باشد.

همچنین اگر در راستای استفاده و درک راه های کسب درامد از طریق بورس با مشکلی مواجه شدید، اصلا نگران نباشید و در بخش دیدگاه ها که در ادامه مشاهده می کنید، موضوع و یا سوال خود را مطرح کنید تا کاملا رایگان شما را راهنمایی کنیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *