چطور ارزش پول را حفظ کنیم و از تورم جلو باشیم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چطور ارزش پول را حفظ کنیم

آیا می دانید چطور ارزش پول را حفظ کنیم و از تورم چند قدیمی جلو باشیم؟ این که چطور ارزش پول را حفظ کنیم یک سوال کلی است که نیازمند این است که این درک را پیدا کرده باشیم که نگهداری پول نقد در شرایط تورمی ایران کار غیراصولی به حساب می آید. روشهای حفظ ارزش پول بسیار است و بازارهای مالی بسیاری وجود دارند که می توانید از آن ها برای سرمایه گذاری و جلوگیری از کاهش ارزش داراییتان استفاده کنید و در این مطلب قصد داریم بهترین روش حفظ ارزش پول را بیان کنیم تا به این سوال پاسخ داده باشیم که چطور ارزش پول را حفظ کنیم و از اثرات تورمی در امان بمانیم.

چطور ارزش پول را حفظ کنیم؟

در شرایط حاضر جامعه و با نرخ تورم موجود در کشور، می‌ توان گفت هر روز ارزش پول ملی در حال کم شدن است، لذا از قدرت خرید ما نیز کاسته می شود. این دغدغه بین افراد کشور ما که در طی سالیان اخیر، نوسانات اقتصادی بسیاری را به چشم دیده اند، قابل توجه است. به همین خاطر افراد همیشه به دنبال انتخاب بازاری مناسب برای سرمایه گذاری می گردند تا در کنار حفظ ارزش پول خود از خلق ثروت و کسب سود نیز استفاده نمایند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان

در این مطلب قصد داریم راهکارهای مناسب سرمایه‌ گذاری در شرایط نامناسب اقتصادی ایران را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و ارزش دارایی‌ های خود را افزایش دهیم. ارزش پول علاوه بر معنای داخلی از معنای جهانی نیز برخوردار است؛ در سطح جهانی ارزش پول ملی ما در قیاس با دیگر ارزها مورد ارزیابی قرار می گیرد و در سطح داخلی به این معنی است که در ازای پول پس‌ انداز شده، توانایی خرید چه چیزهایی را خواهیم داشت.

باید در نظر داشته باشید که ارزش پول ملی تابعی از قدرت اقتصادی هر کشور هم در عرصه بین‌ المللی و هم در داخل است و به میزانی که تعاملات اقتصادی یک کشور وسیع تر باشد، ارزش پول ملی هم افزایش خواهد یافت. در طی سالیان اخیر و به علت دگرگونى‏ هاى پرسرعت اقتصاد، کشورهاى در حال توسعه نرخ تورم ‏‌هاى دورقمى را تجربه خواهند کرد و همین موضوع باعث کاهش ارزش پول ملی و نمایان شدن مشکلات حقوقى و اقتصادى می شود و برای افراد با درآمد ثابت و سرمایه داران نگرانی‌ هایی را به دنبال خواهد داشت.

سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول

چنانچه قصد دارید ارزش دارایی‌ های خود را با سرمایه گذاری حفظ نمایید، در ابتدای امر باید بتوانید به تورم غلبه کنید و در ادامه به اندازه‌ مورد انتظارتان سود به دست آورید. برخی سود سالانه‌ 20 درصد را هدف قرار می‌ دهند، بعضی هم 80 درصد. در واقع این امر در نگاه اول شاید ساده باشد، به این خاطر که بانک‌ ها سود بالای 15 درصد می‌ دهند، ولی وقتی که شما در یک بازار با ریسک بالا مانند بورس برای سرمایه گذاری اقدام می نمایید، این امکان وجود دارد که سرمایه‌ شما تا حدود بسیاری کاهش یابد، بنابراین اگر همیشه قسمت کوچکی از پول‌ خود را در بانک یا اوراق دولتی سپرده‌ گذاری نمایید، ریسک سرمایه گذاری و فعالیت در بازارهای مالی پر ریسک تر را کاهش خواهید داد.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 چیست؟

به صورت کلی این که سبد دارایی های خود را به چه صورت می چینید، به ویژگی های شخصیتی شما، میزان دارایی شما، سحط ریسک پذیری، اطلاعاتان از بازار مورد نظر و … بستگی دارد و بهترین بازار برای هر شخصی متفاوت است. هر فرد سطح ریسک‌ پذیری مشخصی دارد که بر مبنای آن، بایستی استراتژی سرمایه گذاری خودش را اجرا کند. بدون توجه به این که چه میزان ریسک را می توانید تحمل کنید، در انتخاب استراتژی دچار اشتباه می شوید، مثل شخصی که قصد دارید مسیر تهران به اصفهان را سریع طی کند، ولی بجای هواپیما سوار قطار شود! قطار برای فرد محتاط بهترین گزینه است، نه ریسک پذیر!

اثرات تورم بر اقتصاد و ارزش پول چیست؟

ارزش پول ملی به عنوان هویت ملی ساکنان یک کشور مطرح است و تمامی بخش ها و نهادهای مالی و اقتصادی کشور موظف هستند که از ارزش و جایگاه پول ملی در برابر نوسانات اقتصادی حفظ کنند و تقویت آن همیشه باید در اولویت قرار داشته باشد. مقدار سالم و کم تورم امری مثبت به حساب می آید، چرا که به افزایش دستمزدها و تولید سودده و شناور شدن سرمایه در اقتصادی رو به رشد منتهی خواهد شد و تا وقتی که همه‌ چیز به صورت هماهنگ تغییر کنند، این شاخص زیان‌ آور نیست.

روشهای حفظ ارزش پول

این پارامتر یکی از شاخص‌ های حائز اهمیت در سنجش ثبات اقتصادی و سیاسی یک کشور محسوب می شود و بررسی و تحلیل آن، می‌ تواند نقش عمده ای در تحلیل مسائل اقتصادی داشته باشد. مشکلات تورمی وقتی خودشان را نشان خواهند داد که افزایش این شاخص با افزایش درآمد مردم مطابقت نداشته باشد و چنانچه درآمد افراد جامعه به میزان افزایش قیمت کالا و خدمات افزایش نیابد، رفته رفته قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا خواهد کرد که نتیجه این اتفاق بدون شک کاهش رشد اقتصادی و بروز رکود خواهد بود.

راهکارهای حفظ ارزش پول در حال حاضر چیست؟

  • 1) هنگامی که سرمایه ها به صورت موقت از تعادل خارج می شوند، می توان به شکل کوتاه مدت سودهای مناسبی را به دست آورد. به صورت معمول این نوع سرمایه گذاری ماهیت مولد بودن را ندارد. به عنوان مثال در سالیان اخیر ارز و طلا به نرخ غیرتعادلی مورد معامله قرار گرفتند و این بدین معنی است که تغییر قیمت آن ها تناسبی با دیگر متغیرهای اقتصادی، مانند نقدینگی، رشد اقتصادی، و تورم نداشت.
  • 2) در شرایط عدم ثبات اقتصادی و سیاسی، بازار از آرامش و روند خاصی  پیروی نمی کند و هر خبر و رویداد می تواند در روند حرکتی بازار موثر باشد و آینده به شدت تابع تصمیمات سیاسی و متغیر است. در واقع این بدین معنی است که بجای اینکه بازار تابع منطق اقتصادی باشد، به تصمیمات بستگی خواهد داشت. در این وضعیت، تصمیمات سیاسی تقریبا غیرقابل پیش‌ بینی خواهند بود و متعاقباً پیش‌ بینی‌ های اقتصادی دقت خود را از دست خواهد داد و در این زمان ها بهترین استراتژی می تواند حفظ سرمایه باشد که باید از طرف تمامی افراد به کار گرفته شود، چرا که نخستین اصل کسب سود، حفظ سرمایه می باشد و این استراتژی به این دلیل باید اتخاذ شود که ما نمی دانیم بازار به چه سمت و سویی می رود، بنابراین از خیر دستیابی به سودهای بالا می گذریم و صرفا استراتژی حفظ سرمایه را پیش می گیریم.
  • 3) در شرایط عادی و با ثبات، بهترین کار سرمایه ‌گذاری در فعالیت های مولد است. کارآفرینی مستقیم، خریدن سهام در بازار بورس یا حتی سپرده‌ گذاری در بانک از انواع این گروه از سرمایه گذاری ها به حساب می آیند. شایان ذکر است که در این شرایط بهترین کار ساختن سبدی متنوع از سرمایه‌ گذاری ‌های مولد اقتصادی می باشد.

بازارهای مختلف برای حفظ ارزش پول کدامند؟

1) سرمایه گذاری در حوزه مسکن

سرمایه گذاری در بازار مسکن به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت می تواند بهترین گزینه برای حفظ ارزش پول در بلندمدت باشد. نکته مهم اینجاست که سرمایه گذاری در ملک و املاک به دارایی زیادی نیاز دارد و سرمایه گذاری های کوتاه مدت و میان مدت در آن نمی تواند سوددهی قابل توجهی داشته باشد، از طرفی نقدشوندگی این بازار بسیار پایین است و به همین دلیل با پولی که فکر می کنید چندی بعد به آن نیاز خواهید داشت، نباید برای ورود به این بازار اقدام کنید ولی اگر سرمایه اضافی دارید و افق زمانی بلندمدت را مد نظر دارید، بهترین و سودآورترین بازار مالی برای شما در ایران، بدون شک بازار مسکن خواهد بود.

  • ** استهلاک دارد.
  • ** نقدشوندگی پایینی دارد.
  • ** همزمان با تورم رشد می‌ کند.
  • ** هزینه انتقال سند و هزینه مالیاتی دارد.
  • ** هنگام خرید و فروش، هزینه بنگاهی دارد.
  • ** پیدا کردن مشتری برای فروش امری زمان بر است.
  • ** با اجاره یا رهن دادن، امکان درآمدزایی از طریق آن وجود دارد.

2) گذاشتن سرمایه روی خودرو

به صورت کلی نمی توان روی بازار خودرو به عنوان یک بازار سرمایه گذاری نگاه کرد، حال آن که در کشورهای دیگر نیز این طور نیست و در ایران هم به دلیل سیاست هایی که اتخاذ شده است، مبنی بر این که قیمت کارخانه خودرو با قیمت بازار آن متفاوت است، این موضوع برای سرمایه گذاران و فعالین بازار خودرو جذاب شده است ولی اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم، در بازار خودرو نیز با خرید و فروش می توان به سوددهی دست یافت ولی این سود به غیر از فعالان بازار خودرو برای سایر افراد همیشگی نیست و معمولا برای هر فرد در خرید و فروش یک یا نهایتا دو ماشین خلاصه می شود ولی به صورت کلی اگر برای استفاده قصد خرید ماشین دارید، توصیه ما به شما خرید است ولی اگر برای خرید در قیمت پایین تر و فروش در قیمت بالاتر قصد خرید و سرمایه گذاری دارید، به هیچ عنوان بازار خودرو نمی تواند برای شما مناسب باشد و آسیب های اقتصادی جبران ناپذیری نیز به اقتصاد ما می زند.

  • ** استهلاک بالایی دارد.
  • ** با نرخ دلار رشد می نماید.
  • ** عملا قابل اجاره دادن نمی باشد.
  • ** پیدا کردن مشتری برای آن به زمان نیاز دارد.
  • ** ارزش آن متاثر از سیاست های تعرفه‌ ای دولت می باشد.

3) خرید انواع طلا

بازار طلا در ایران و کل دنیا همیشه جذابیت های خاص خود را داشته است. طلای نو، طلای دست دوم، آب شده یا شمش از آن دسته از طلاهایی هستند که خرید آن ها برای سرمایه گذاری و بعضا برای استفاده به تمامی سرمایه گذاران در بازه های زمانی مناسب، توصیه می شود و می تواند ارزش آفرینی کند و ارزش سرمایه شما را در برابر تورم حفظ نماید. به صورت کلی در نظر داشته باشید که خرید طلای آب شده به دلیل این که مالیات و اجرت ساخت ندارد و سود طلا فروش نیز در آن محدود است، برای سرمایه گذاری بهترین گزینه به حساب می آید. همچنین این نکته را هم در خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری در بازار طلا، بهتری است به صورت بلندمدت و یا حداقل میان مدت باشد تا سود مورد نظر شما تحقق یابد. اگر می خواهید در مورد سرمایه گذاری در طلا و سکه بیشتر بدانید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

  • ** استهلاک ندارد.
  • ** از نقدشوندگی بالایی برخوردار است.
  • ** به نرخ دلار واکنش جدی نشان می دهد.
  • ** به قیمت جهانی طلا واکنش جدی نشان می دهد.
  • ** در زمان معامله، هزینه بنگاهی یا کارگزاری چندانی نخواهد داشت.

4) خرید زمین

خرید زمین به قصد سرمایه گذاری و یا ساخت همواره مورد توجه سرمایه گذاران در ایران و جهان بوده است. در حال حاضر که زمین های خالی در تهران بسیار کم است، این موضوع در حومه تهران و استان های شمالی ایران بسیار به چشم می خورد و سازندگان به دنبال مکان هایی هستند که بتوانند از آن برای ساخت واحد های مسکونی و تجاری استفاده کنند و به همین دلیل می توان گفت که اگر زمین خریداری کنید، هیچ موقع ارزش آن کاهش نخواهد یافت و چنانچه این سرمایه گذاری به صورت بلندمدت نیز انجام شود، سود بسیار بالایی همراه خواهد داشت و البته نکته منفی اینجاست که ممکن است در زمان فروش و برای نقد کردن دارایی خود، کمی زمان بیشتری نیاز داشته باشید تا بتوانید به سرمایه خود دسترسی پیدا کنید.

  • ** استهلاک ندارد.
  • ** با تورم رشد می‌ نماید.
  • ** درآمدزایی از محل اجاره نخواهد داشت.
  • ** در زمان خرید و فروش، هزینه بنگاهی دارد.
  • ** ارزش آن از رونق در بخش ساختمان‌ سازی تاثیر می پذیرد.
  • ** نقد شوندگی پایینی دارد و پیدا کردن مشتری برای آن امری زمان بر می باشد.
  • ** ارزش آن تا حدودی تابع سیاست های شهری‌ مانند؛ جواز، تراکم، خیابان‌ کشی‌ های آینده و … است.

5) سرمایه گذاری روی انواع سکه

بازار سکه نیز مانند بازار طلا می تواند در بلندمدت و یا میان مدت سوددهی قابل توجهی داشته باشد. با خرید سکه های مختلف شما می توانید از قابلیت نقدشوندگی بالای این بازار استفاده کنید و هر زمان که نیاز به پول نقد داشته باشید، این توانایی را دارید که سرمایه خود را در اسرع وقت نقد کنید. البته در این بازار حباب سکه نیز مطرح می باشد که در بازار طلا با آن مواجه نبودیم و بدین معنی است که حباب قیمتی (اختلاف قیمت سکه ای که به فروش می رسد با قیمت طلایی که در ساخت آن سکه استفاده شده است) موجب می شود خرید و فروش روی آن، کمی سخت تر باشد، چرا که اگر حباب قیمتی مثبت داشته باشیم، بهتر است برای خرید سکه صبر کنیم و اگر حباب قیمتی منفی داشته باشیم، یعنی این سرمایه گذاری می تواند در کوتاه مدت مناسب باشد.

  • ** استهلاک ندارد.
  • ** نقدشوندگی نسبتا بالایی دارد.
  • ** به نرخ دلار واکنش نشان خواهد داد.
  • ** به قیمت جهانی طلا واکنش نشان خواهد داد.
  • ** ریسک تقلب در عیار و وزن بسیار پایین است.
  • ** در زمان خرید و فروش، هزینه بنگاهی یا کارگزاری نخواهد داشت.

6) خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری

در پاسخ به این سوال که چطور ارزش پول را حفظ کنیم می توان گفت که اگر آن قدر ریسک پذیر نیستید که بخواهید در بازارهای مالی پرخطرتر سرمایه گذاری کنید و از طرفی سود دریافتی در بانک نیز شما را راضی نمی کند، بهترین استراتژی برای شما می تواند استفاده از انواع صندوق های سرمایه گذاری باشد، چرا که صندوق های سرمایه گذاری سودی به مراتب بالاتر از سود بانکی به شما می دهد و ریسک سرمایه گذاری در بورس، مسکن، ارزهای دیجیتال و … را نیز برای شما به همراه نخواهد داشت، پس می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر می خواهید بدانید صندوق های سرمایه گذاری چیست و نحوه خرید آن چگونه است این مطلب را مطالعه کنید.

  • ** فروش این سرمایه‌ گذاری زمان بر است، ولی نهایتا ظرف یک هفته انجام خواهد شد.
  • ** تاثیر‌پذیری این نوع سرمایه‌ گذاری از کیفیت مدیریت شرکت، یا وضعیت یک صنعت، نسبت به سایر روش ها کمتر است. دلیل این تفاوت، تنوع سهام‌ های درون سبد صندوق است.

7) استفاده از سپرده مدت‌ دار بانکی

سپرده های بلندمدت بانکی می تواند برای افرادی که ریسک گریز هستند، گزینه مناسبی به حساب آید. افراد ریسک گریز معمولا حوصله، زمان و یا دانش کافی را برای فعالیت در سایر بازارهای مالی ندارند و به همین دلیل سرمایه خود را بدون هیچ گونه دردسری در بانک قرار می دهند و مثلا ماهی 20 درصد سودشان را دریافت می کنند و این رویه سرمایه گذاری رضایت دارند، پس سپرده های بلندمدت بانکی می تواند گزینه جذابی برای این افراد باشد.

  • ** نقد کردن پیش از موعد جریمه دارد.
  • ** ریسک عدم دریافت اصل و سود تقریبا وجود ندارد.
  • ** نسبت به تمامی روش ها، نسبت به تورم آسیب‌ پذیرتر است.
  • ** سود ثابت از پیش تعیین شده دارد که به جهش‌ های تورمی و ارزی واکنشی نشان نخواهد داد.

8) خرید سهام یک شرکت

سرمایه گذاری در بورس نیز یکی دیگر از روش های حفظ ارزش سرمایه در ایران و کل دنیاست. بازار سهام به دلیل تنوعی که دارد، طیف گسترده ای از سرمایه گذاران را می تواند به خود جذب کند؛ به عنوان مثال خرید طلا و سکه در بازار بورس امکان پذیر است، خرید صندوق های سرمایه گذاری سهامی در بورس امکان پذیر است و همچنان سهام های عادی بورس و فرابورس را نیز می توانید با دریافت یک کد بورسی ساده انجام دهید. بازار سهام معمولا متاخر از بازار دلار حرکت می کند و اگر سیاسیت های بی جای دولت محترم نباشد، می تواند برای سرمایه گذاری جایگاه امنی باشد، ولی به شرط آن که این بازار را بگذاریم تا با منطق خودش جلو رود و خط حرکتی به آن ندهیم!

  • ** از تورم تاثیر می پذیرد.
  • ** متاثر از شرایط اقتصادی کشور می باشد.
  • ** متاثر از کیفیت مدیریت شرکت می باشد.
  • ** متاثر از سیاست‌ خارجی و تحریم می باشد.
  • ** از نقدشوندگی بالایی در بورس برخوردار می باشد.
  • ** برعکس موارد قبل، سرمایه در کنترل فیزیکی مالک نیست.
  • ** هزینه کارگزاری و مالیات در زمان معامله به نسبت خانه کم تر است.
  • ** متاثر از شرایط اقتصادی صنعت خاصی‌ است که شرکت در اون فعالیت می‌ نماید.
  • ** متاثر از کیفیت سیاست گذاری اقتصادی دولت مانند؛ سیاست بودجه‌ ای، سیاست پولی، بانکی و ارزی است.

9) سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

در پاسخ به این سوال که چطور ارزش پول را حفظ کنیم می توان گفت که بازار ارزهای دیجیتال نیز یکی دیگر از گزینه هایی است که در حال حاضر روی میز ایرانیان نیز قرار گرفته است و افراد زیادی به ترید و سرمایه گذاری در این بازار پرنوسان مشغول هستند. سرمایه گذاری در این بازار به دلایل بسیاری جذاب است؛ اول این که سرمایه گذاری در آن به صورت دلاری انجام می شود و این بدین معنی است که ایرانیان هم می توانند از افزایش قیمت دلار در این بازار بهره مند شوند و هم می توانند از طریق افزایش قیمت ارز دیجیتالی که خریداری می کنند، سود به دست آورند و این واقعا جذاب ترین ویژگی این بازار محسوب می شود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به صورت کلی نیز سرمایه گذاری در این بازار چند روش اصلی دارد؛ سرمایه گذاری بلندمدت، ترید روزانه و نوسان گیری از ارزهای دیجیتال و روش سوم نیز استخراج رمزارزهاست که در مقاله های پیشین راجب آن صحبت کردیم.

  • ** ریسک سرمایه گذاری در این بازار بسیار بالاست.
  • ** ریسک کلاه برداری افراد و صرافی ها وجود دارد.
  • ** نوسانات مثبت دلار می تواند سود شما را چندین برابر کند.
  • ** از سیاست های کلی دنیا تاثیر می پذیرد و دخالت افراد و دولت های مختلف در آن محدود است.
  • ** امکان مسدود شدن حساب های کاربردی در صرافی های خارجی به دلیل تحریم آمریکا وجود دارد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که چطور ارزش پول را حفظ کنیم.

اگر دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم چیست بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت کنید (به شرط).

با توجه به این توضیحات، به نظر شما بهترین روش حفظ ارزش پول چیست؟ 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *