ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام

ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام را میدانید؟ اگر به عنوان یک سهامدار فعال در بازار بورس فعالیت کنید، متوجه خواهید شد که سهامداری و اقدام برای خرید و فروش سهام های مختلف در بازه های زمانی گوناگون، کار خیلی ساده ای نیست و نیاز به مهارت و کسب تجربه دارد. در این راستا اگر ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام را بلد باشیم، بهتر و سریع تر قادریم فوت و فن خرید سهام در بورس ایران را یاد بگیریم و از این روی، معاملات ما ساده تر و سودده تر خواهد بود، لذا من اگر جای شما بودم، به هیچ عنوان مقاله رایگانی در مورد ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام را از دست نمی دادم!

ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام

خرید و فروش سهام در بورس ایران نه خیلی ساده است که هر شخصی بدون هیچ دانشی بتواند آن را انجام دهد و نه آنقدر مشکل است که اگر شخصی بخواهد آن را یاد بگیرید و تجربه کند با مشکل مواجه شود. در واقع بورس بازاری است که با کسب تجربه و دانش در آن می توان به سودهای بسیار بالایی دست پیدا کرد، اما کسب سود در بازارهای صعودی و بعضا نزولی بورس، نیازمند این است که ما موارد متعددی را در کنار هم رعایت کنیم.

تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، روانشناسی بازار بورس، تابلوخوانی در بازار بورس و … از موارد کلی هستند که اگر همه آن ها را در کنار یکدیگر بدانیم، نه تنها در بازار سرمایه بلکه در تمام بازارهای مالی سود بسیار خوبی را قادریم کسب کنیم. اما در این مطلب قصد داریم 11 مورد از نکات مهم برای خرید و فروش سهام در بورس را به شما عزیزان یاد بدهیم که قطعا ارزش مطالعه دارد، چرا که رعایت کردن این موارد، می تواند دید بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در بورس و یا سایر بازارهای مالی به شما بدهد که مطمئنا اگر همین الان آن را یاد نگیرید، در آینده خود را سرزنش خواهید کرد.

1) عدم ترس یا دودلی در فروش سهام

برخی اوقات تحلیل و پیش بینی که برای یک سهام داشتیم، اشتباه می شود و روند مورد انتظار ما را دنبال نخواهد کرد. در همچین شرایطی برای نگهداری سهام خود اصرار نورزید. تعداد زیادی از کارشناسان بر این باورند که وقتی که سهام روند نزولی به خود گرفت و با تحقیق در این زمینه دریافتید این روند نزول در آینده نیز قصد ادامه دار شدن دارد، تجزیه و تحلیل دوباره ای انجام دهید و در صورت بحرانی بودن آن سهم را به فروش برسانید. اشتباهی که خیلی از سرمایه گذاران در همچین مواقعی مرتکب می شوند این است که در چنین شرایطی به خود امید واهی می دهند و منتظر می مانند تا شرایط دوباره بهبود پیدا کند.

حتما برایتان جالب است : نحوه خرید و فروش سهام | آموزش معامله سهام بصورت آنلاین در بورس

مطمئن باشید فروش به موقع از یک سهام و پذیرش ضرر جزیی نسبت به پایبندی و ادامه دادن روندی که ادامه آن ضرر هرچه بیشتری را دارد، در مجموع برای شما بازده بهتر و مفیدتری به همراه خواهد داشت. بنابراین با تعیین حد ضرر در معاملات خود، در صورت ورود قیمت سهم به روند نزولی و رسیدن آن به حد ضرر به امید آن که امکان دارد بازار مجدداً صعودی شود تردید و دودلی نکنید و از سهم خارج شوید.

2) شناسایی سهام با ظرفیت معاملات بورس

شما باید تلاش کنید برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه سهامی را انتخاب کنید که از ظرفیت و توانایی رشد زیادی در بازار بورس برخوردار باشد. بدین منظور می توانید از روش ها و تکنینک هایی که در حال معرفی آن ها هستیم استفاده کنید. البته شایان ذکر است که تکنیک هایی که گفتیم، تنها اشاراتی به هر یک از این تکنیک هاست و برای استفاده کردن هر یک از این تکنیک ها لازم است سرمایه گذار، دانش و توان علمی و تجربی کافی داشته باشد.

تکنیک اول؛ معمولا وقتی که یک سهام روند نزولی به خود می گیرد، بعد از طی این دوره، قیمت آن در روند افزایشی قرار می گیرد. لذا بهترین موقع برای ورود به یک سهام و خریداری آن، وقتی است که سیر نزولی خود را طی کرده و وارد سیر صعودی خود میشود.

تکنیک دوم؛ استفاده از خرید پله ای سهام است که به معنای خرید یک سهام به صورت گام به گام در هنگام سیر نزولی آن است. زمانی از این روش باید استفاده کنید که کف قیمت سهام معلوم نیست و نمی توانید پیش بینی کنید که آیا سهام پس از طی این دوره، روند صعودی دارد یا نه. افرادی این تکنیک ها را مورد استفاده قرار می دهند از دانش و تجربیات بالایی در بازار برخوردارند و دیگر آنکه ریسک پذیری بالایی دارند و توان بالایی در سرمایه گذاری از خود نشان می دهند.

3) صف‌ نشینی همیشه هم خوب نیست

بهتر است جزو آن دسته از افراد نباشید که همیشه در صف خرید و فروش گیر می کنند. یکی از اصلی ترین ترفندهای خرید و فروش سهام این است که صف برایتان وجود نداشته باشد. کسانی که در صف هستند، به قولی پیروان بازار محسوب می شوند. رفتار گله‌ ای الزاما روش درستی برای معاملات نیست. معاملات در صف تنها بعضی اوقات گزینه مناسبی است و در بیشتر موارد رفتاری هیجانی می باشد.

4) نقد شوندگی

از نکات مهم برای انتخاب سهم، میزان نقد شوندگی سهم می باشد. سرمایه شما باید در گردش باشد تا سودآوری را به همراه داشته باشد. نقد شوندگی سهام، به معنی سهولت در ترفندهای خرید و فروش سهام است؛ یعنی وقتی که شما سهام یک شرکت را می خرید، چقدر احتمال می دهید بتوانید آن را به سادگی به فروش برسانید.

5) در نظر گرفتن سود شرکتها

در حقیقت شرکت ها وظیفه دارند در ابتدای سال مالی خود برای سال مالی آینده، صورت سود و زیان پیشنهادی خود را در اختیار تریدرها قرار دهند. شرکت ها هر 3 ماه گزارشات مالی انتشار می دهند و در این گزارشات برخی مواقع صورت سود و زیان پیشنهادی بیشتر و بعضی اوقات کمتر از پیش بینی در می ‌آید که در اصطلاح به آن تعدیل مثبت و منفی می گویند.

حتما برایتان جالب است : روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس

ای پی اس سودآوری از تقسیم سود یا زیان پس از کسر مالیات، بر تعداد کل سهام قابل محاسبه است. در نظر داشتن میزان سوددهی یک شرکت یا همان نرخ EPS و DPS کمک شایانی به پیش بینی آینده شرکت و تشخیص روند صعودی آن سهم در آینده می کند.

6) محاسبات دقیق کارمزد کارگزاری به ویژه برای نوسان گیری

چنانچه کسی بخواهد معاملات کوتاه‌ مدت را در دستور کار خود قرار دهد، می بایست حتما محاسبه‌ گر دقیقی داشته باشد و از میزان کارمزد در ترفندهای خرید و فروش سهام اطلاع داشته باشد. هرچقدر حجم معاملات بیشتر شود، میزان کارمزد نیز به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر در بیشتر سیستم‌ های معاملات آنلاین یک محاسبه‌ گر اتوماتیک تعبیه شده است تا کارمزد کارگزار را مورد محاسبه قرار دهد. به صورت کلی تمامی معامله‌ گران باید این مبالغ را در محاسباتی که دارند در نظر بگیرند، به خصوص آن دسته از افراد که در تایم فریم های کوتاه نوسان گیری می کنند، چرا که کارمزد کارگزاری نیز جزئی از هزینه‌ های کار به حساب می آید و برای دستیابی به سود باید در نظر داشته باشید که چه هزینه ای را تقبل می کنید.

7) خرید و فروش‌ های منظم

زمانی که طبق استراتژی، یک سیگنال معاملاتی صادر می‌ شود، می بایست دقیق مطابق آن عمل کنیم. چنانچه نوسانات بیشتر یا کمتر از انتظارات ما بود اهمیتی ندارد. آن ماهیگیری که تور خود را به دریا می‌ اندازد هر ماهی و هر اندازه از ماهی؛ کوچک یا بزرگ امکان دارد در تور ماهیگیر بیافتند.

نکات خرید و فروش سهام در بورس

به این معنی که یک معامله‌ گر حرفه‌ ای نباید صرفا منتظر صیدهای خیلی بزرگ باشد؛ هر معامله‌ ای که سوددهی لازم را داشته باشد، ارزشمند است و مقدار سود هرچقدر باشد بازهم مهم نیست، ولی از طرفی باید ضررها را به حداقل ممکن رساند.

8) داشتن استراتژی دقیق و اختصاصی

زمانی که شناخت مناسبی از شرایط و روحیات خودتان یافتید، بهتر است استراتژی خاصی و مناسب خود را انتخاب نمایید. تغییر مدام استراتژی و از این شاخه به آن شاخه پریدن، سرمایه شما را با تزلزل مواجه می کند. بهتر است در نظر داشته باشیم که ممکن است هر استراتژی برای یک شخص خاصی کار کند و شاید روش یک فرد برای شما جواب ندهد. تغییر مدام روش، روی حالات روانی و هیجان‌ های شما موثر است و به اشتباهات معاملاتی بیشتر شما در طول انجام معاملاتتان منتهی خواهد شد.

9) قدرت پیش‌ بینی حداقل یک هفته‌ ای

این حائز اهمیت است که بتوانیم چرخش قیمتی کل گروه‌ ها و سهم‌ ها را برای حداقل یک هفته‌ آینده یا 5 روز معاملاتی آتی پیش‌ بینی کنیم و یادداشت کنیم. زمانی که قصد تحلیل بازار را داریم، علایق شخصی خود را نباید در آن دخیل کنیم، بلکه باید سعی کنیم در بازار کاملا بی‌ طرف باشیم تا بتوانیم سمت و سوها را بهتر تشخیص دهیم.

حتما برایتان جالب است : سهام بلند مدت یا کوتاه مدت بخریم؟

به عنوان مثال این امکان وجود دارد که نمادی صف خرید سنگینی داشته باشد و ما آن سهم را در سبد سهامی خود نداشته باشیم، در اینجا نباید نسبت به افرادی که آن سهم را دارند حسادت کنیم. لذا این حالات و رفتار امکان دارد ما را از واقعیات بازار منحرف کند. در واقع باید به تحلیل بپردازیم و حتی اگر درست هم از آب در نیامد، این که پیش‌ بینی ما به واقعیت بپیوندد یا غلط باشد چندان اهمیتی ندارد و مهم این است که ما یاد می‌ گیریم با نگاه به آینده خرید و فروش کنیم و هر چه بیشتر در این خصوص سعی از خود نشان دهیم، حرفه‌ ای‌ تر خواهیم شد و ضریب خطایمان تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

10) هماهنگی با شرایط

یک تریدر حرفه‌ ای، خود را با شرایط بازار تطبیق می‌ دهد. این شخص، وقتی بازار، نشانه‌ هایی از خروج سهامداری دارد، سهم‌ های ریسکی و کوتاه‌ مدتی خود را نقد می‌ کند و سبد خود را با سهم‌ های کم ریسک تر تعدیل می‌ نماید.

همچنین زمانی که بازار در روند صعودی قرار دارد، قسمتی از سبد خود را به سهم‌ های تهاجمی و ریسکی تر تخصیص می‌ دهد تا از رشد بازار بیشتری استفاده را ببرد. در این مهارت، دانش مدیریت ریسک بسیار حائز اهمیت است. معامله‌ گر ماهر می‌ داند که بازار ذاتا با نوسانات درگیر است و همواره شرایط یکسان نیست، پس سبد سهام خود را با توجه به شرایط انتخاب می کند.

11) آرامش معامله‌ گر

یک تریدر حرفه‌ ای به همان مقدار که آرامش دارد، قادر است معاملات موفقی را تجربه کند. موفقیت در معامله‌ گری به صورت مستقیم با آرامش رابطه‌ دارد. هیجانات موجب کاهش ضریب موفقیت یک معامله‌ گر خواهد شد. پریشانی ذهن، حواس‌ پرتی، پریدن از یک گروه به گروه دیگر، معاملات بی‌ نظم و خارج از استراتژی، همگی موجب برهم خوردن بیشتر آرامش خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : اصول تشکیل سبد سهام بهینه و سودده در بورس

بنابراین این طور نتیجه می گیریم که شما باید آرامش‌ تان را حفظ کنید و در این راستا کارهایی که موجب افزایش آرامش شما می‌ شوند را جایی یادداشت کنید و هر زمان آرامش‌ تان به هم خورد، آن کارها را حتما انجام دهید. شاید گوش دادن به یک موسیقی آرام‌ بخش در زمان بازار بتواند به این موضوع کمک شایانی نماید.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، 11 مورد مهم از ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام را توضیح دادیم.

اگر دوست دارید بدانید خرید و فروش حقوقی چه چیزی را نشان می دهد، مطلب بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست؟ میتواند در این خصوص به شما کمک کند.

اگر در مورد خرید و فروش سهام در بورس سوال یا ابهامی دارید، در بخش دیدگاه ها از کارشناسان ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *