روش های تقسیم سود شرکت سهامی در بورس

روش های تقسیم سود شرکت سهامی

دانستن روش های تقسیم سود شرکت سهامی برای هر سهامداری یک الزام به حساب می آید. سهامداران بورسی چطور میتوانند حق و حقوق خود را از شرکتی که سهامدار آن هستند دریافت کنند وقتی روش های تقسیم سود شرکت سهامی را بلد نیستند! پس بسیار منطقی است که فعالان بورس چه مبتدی و چه حرفه ای روش های تقسیم سود شرکت سهامی در بورس را بلد باشند تا بتوانند در صورت لزوم و در زمان مقرر، حق خود را به بهترین شکل از شرکت های بورسی دریافت کنند. در این مطلب جهت افزایش آگاهی مخاطبان سایت و کاربران بورسی، قصد داریم نحوه تقسیم سود سهام را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم، پس به هیچ عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید.

روش های تقسیم سود شرکت سهامی

همانطور که احتمالا می دانید، هر ساله در پایان سال مالی شرکت ها سود به دست آمده در آن سال مالی را تحت عنوان سود نقدی سالیانه بین سهامداران خود تقسیم می کنند. جالب است بدانید در صورتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه، تقسیم سود تصویب شود، شرکت موظف می باشد تا حداکثر 8 ماه از زمان تصویب، سود تقسیمی DPS را به سهامداران بپردازد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع روش های تقسیم سود شرکت سهامی در بورس اوراق بهادار بپردازیم.  

شرایط و نحوه دریافت سود نقدی سالیانه شرکت ها

سالیانه یکبار شرکت‌ های سودده به سهامداران‌ خود سود نقدی می پردازند ولی سود نقدی سهام دقیقا چیست؟ سود نقدی سهام مبلغی است که شرکت از محل سود محقق شده به سرمایه‌ گذاران خود می پردازد و با پرداخت سود نقدی ارزش قیمت هر سهم تقریبا به اندازه سود نقدی سهم کاهش پیدا می کند. مجمع عادی سالیانه در هر سال یک بار برگزار می شود و شرکت ها به سهامدران خود به اندازه تعداد سهامی که در زمان برگزاری مجمع دارند، سود تقسیمی که به آن dps می گویند می پردازند و سهامداران آن شرکت مطابق با اعلام رسمی شرکت، نوع دریافت این سود را متوجه خواهند شد و موظفند اگر از طریق پرداخت در شعب بانک بود به بانک مراجعه کنند و یا روش های دیگری خواهد داشت که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

حتما برایتان جالب است : عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام چیست؟

از کجا بدانیم مجمع عادی سالیانه شرکتی که سهامدار آن هستیم کی برگزار می شود؟ دریافت سود سهام شرکت ها بدون مراجعه حضوری چگونه است؟ بعضی شرکت ها سود تقسیمی را بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق شماره شبا اعلام شده در سامانه سجام می پردازند ولی بعضی دیگر نیز سود مجمع سالیانه را از طریق بانک ها می پردازند. بنبراین لازم است که سهامداران از زمان تشکیل مجمع عادی سالیانه شرکت ها خبر داشته باشند تا جهت دریافت سود سهام خود در زمان مناسب اقدام لازم را انجام دهند.

در ادامه عنوان می کنیم از کجا پیگیر پرداخت سود تقسیمی سهام خود باشید. حال سوال بعدی این است که از کجا بفهمیم سود تقسیمی به ما تعلق گرفته یا خیر؟ همان طور که پیش تر نیز گفتیم، از آنجایی که سامانه سجام تقریبا به صورت کامل با شرکت ها ست شده است و تعداد بیشتری از شرکت ها سود سهم رو از طریق سجام می پردازند، باید حتما از طریق کدال پیگیر سود مجمع سالیانه سهم های خودتان باشید. اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تمامی شرکت های سهامی سود نمی پردازند چرا که این امکان وجود دارد که؛

  • ** در یک سال مالی شرکت نتواند هیچگونه سودی محقق کند و حتی زیان داشته باشد.
  • ** برخی اوقات هم امکان دارد شرکت بتواند سود حاصل کند، اما در مجمع تصمیمی مبنی بر ذخیره سود سالیانه برای برنامه های توسعه ای شرکت در سال های آینده اتخاذ شود.

روش اطلاع از مقدار سود سهام و روش پرداخت

به منظور دسترسی به اطلاعات سود نقدی سالیانه سهام شرکت مورد نظر خود، وارد سایت کدال شوید و به صورت زیر اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید :

  • 1) وارد سایت codal.ir شوید.
  • 2) روی منوی جستجوی اطلاعیه کلیک کنید.
  • 3) در فیلد نماد، نماد بورسی شرکت را بنویسید.
  • 4) برای گزینه نوع اطلاعیه روی “زمان بندی پرداخت سود” کلیک نمایید.
  • 5) در نهایت روی دکمه جستجوی اطلاعیه‌ ها در پایین فرم کلیک نمایید.
  • 6) چنانچه اطلاعیه‌ ای از طرف شرکت ارسال شده باش نشان داده خواهد شد که روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون‌ ها، بصورت فایل pdf یا عکس اطلاعات را دانلود فرمایید.
  • 7) این را در نظر داشته باشید که نحوه دریافت سود تقسیمی بورس در اطلاعیه شرکت ذکر شده است.

نحوه تقسیم سود سهام

روش های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس

روش دریافت سود سهام در شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس گوناگون است ولی به صورت معمول به سه روش زیر صورت می پذیرد :

واریز سود سهام سالیانه به حساب بانکی سهامدار : در روش واریز به حساب بانکی سهامدار، به منظور پرداخت سود سهامدار می بایست مشخصات حساب بانکی‌ خود را برای شرکت ارسال کند. برخی شرکت‌ ها به حساب بانکی خاصی سود را می پردازند که در این صورت چنانچه سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، در ابتدای امر بایستی یک حساب در آن بانک باز کند و مشخصات مربوطه را از طریق سایت شرکت، فکس، ارسال پستی، ایمیل و یا مراجعه حضوری به امور سهام برای شرکت ارسال نماید.

مراجعه سهامدار به یک بانک خاص برای دریافت سود سهام : در این روش، شرکت با یک بانک قرارداد تنظیم می کند تا سود سهامداران خود را از طریق آن بانک خاص به سهامداران پرداخت نماید. به منظور دریافت سود سهام از طریق مراجعه سهامدار به یک بانک خاص کافی است سهامدار با کارت ملی و کدمعاملاتی خود به یکی از شعب بانک معرفی شده به وسیله شرکت، مراجعه کند. این را در نظر داشته باشید که ممکن است در بانک، کپی کارت ملی را از شما درخواست کنند، لذا بهتر است کپی کارت ملی را هم به همراه دیگر مدارک همراه داشته باشید.

حتما برایتان جالب است : اصول تشکیل سبد سهام بهینه و سودده در بورس

پرداخت سود مجمع بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق سامانه سجام : این که سهامدار برای دریافت سود هر شرکتی بخواهد از طریق مراجعه حضوری، ارسال فرم دریافت سود سهام به شرکت و یا افتتاح حساب در بانک های گوناگون اقدام نماید، خیلی درست نییست و سهامدار را با مشکل روبرو خواهد کرد و از طرف دیگر سود مجمع برخی سهم ها بسیار ناچیز است و ارزش صرف وقت را ندارد، از همین روی بهتر است شرکت ها سود مجانع سالیانه خود را از طریق سجام بپردازند.

سود تقسیمی چقدر باید باشد؟

مطابق با ماده ۸۶ قانون تجارت مجمع عمومی عادی می‌ تواند نسبت به تمامی امور شرکت به‌ جز آنچه در صلاحیت مجمع عمومی مؤسس و فوق‌ العاده است تصمیم بگیرد بر این اساس تصمیم‌ گیری در مورد سود قابل‌ تقسیم بر عهده مجمع عمومی است.

سود نقدی هر سهم شرکت به چه سهامدارانی تعلق می‌گیرد؟

سود هر سهم به سهامداری تعلق خواهد گرفت که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت، مالک آن سهم باشد، لذا زمان خرید یا فروش سهام ملاک نیست. شما حتی چنانچه دو روز پیش از برگزاری مجمع، سهام شرکت را خریداری کنید و در زمان برگزاری مجمع، سهامدار شرکت باشید، سود نقدی به شما تعلق خواهد گرفت.

در شرکت‌های سهامی عام در چه صورت سود سهام به سهامداران پرداخت می‌ شود؟

در این شرکت‌ ها پرداخت سود سهام، مشروط به وجود سود قابل‌ تقسیم و تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام در مورد تقسیم سود است.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بعد از تصویب سود نقدی سهام یک شرکت در مجمع سالیانه، بایستی منتظر ماند تا زمان توزیع سود فرا رسد. بعضی اوقات شرکت در اطلاعیه زمان‌ بندی پرداخت سود، از سهامداران درخواست می‌ کند تا شماره‌ح ساب بانکی خود، همراه با کد بورسی به ایمیل شرکت ارسال یا برای امور سهام شرکت فکس کنند. لازم به ذکر است که در این حالت بعد از دریافت مشخصات و شماره‌ حساب شما، سود تعلق‌ گرفته به‌ حساب شما در موعد مقرر واریز خواهد شد.

اگرچه در بیشتر اقوات شرکت‌ ها، بانک موردنظر خود جهت پرداخت سود به سهامداران معرفی می‌ کنند. شما با در دست داشتن کارت شناسایی و کد سهامداری به بانک مراجعه می‌ نمایید. با تکمیل فرم دریافت سود نقدی شرکت در بانک، شما قادرید سود تعلق‌ گرفته را به‌ صورت نقدی دریافت نمایید یا درخواست کنید آن را به‌حساب شما واریز کنند.

همانطور که در ابتدای مقاله به شما عزیزان قول داده بودیم، روش های تقسیم سود شرکت سهامی را توضیح دادیم و تمامی نکات وابسته به این موضوع را بررسی کردیم.

اگر به بورس علاقه دارید به شما پیشننهاد می کنم حتما مطلب خرید سهام قبل از مجمع | خرید سهام قبل از مجمع افزایش سرمایه را نیز مطالعه فرمایید.

چنانچه هر گونه سوال یا ابهامی در مورد نحوه تقسیم سود سهام داشتید، حتما از طریق بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *