واریز پول فروش سهام عدالت چطور انجام میشود؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
واریز پول فروش سهام عدالت

چرا واریز پول فروش سهام عدالت به صورت کامل صورت نمی گیرد؟ علت تاخیر برای واریز پول فروش سهام عدالت چیست؟ خب همان طور که مستحضر هستید، مشمولان سهام عدالت تا به امروز میتوانند 60 درصد از سهام عدالت خود را به فروش برسانند. روش فروش سهام عدالت به صورتی است که متقاضی برای فروش سهام عدالت در بانک یا سامانه سعدی سهام عدالت اقدام می کند و فرم های مربوطه را تکمیل کرده و منتظر واریز پول فروش سهام عدالت خود می ماند، اما اخیرا فروش سهام عدالت کمی با تاخیر انجام می شود و مشکلاتی در واریز پول سهام عدالت دیده می شود و سعید داریم در این مطلب راهنما دلایل این موضوع را بررسی کرده و راهکاری مناسب برای آن ارائه دهیم، پس اگر سهام عدالت دارید و فکر فروش آن را در سر می پرورانید، این مقاله بهترین راهنمای شما عزیزان خواهد بود.


واریز پول فروش سهام عدالت

آن دسته از کسانی که در سامانه آزادسازی سهام عدالت ثبت نام کرده اند و احراز هویت سهام عدالت رو هم انجام داده اند و برای دریافت کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری نیز اقدام کرده اند و در انتها میتوانند برای فروش 60 درصد سهام عدالت خود به بانک مراجعه نمایند، ولی مراجعه داشته اند هم بعضا هنوز یا کلا پولی برای آن ها واریز نشده است، یا این که وجه واریزی بسیار کم و بسیار با تاخیر بوده است و اصل پول حاصل از فروش 60 درصد سهام عدالت سهامداران به ندرت به صورت کامل به آن ها پرداخت شده است.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

این طور که به نظر می رسد که احتمالا امسال پرونده آزادسازی کامل سهام عدالت بسته شود، به این خاطر که طبق وعده ریاست جمهور، 30/40 درصد باقی مانده هم برای 22 بهمن آزادسازی خواهد شد و مشمولان سهام عدالت می توانند برای فروش کل سهام عدالت خود اقدام نمایند. بنابراین افرادی که در حال حاضر قصد فروش سهام عدالت را دارند می توانند نسبت به فروش 60 درصد سهام عدالت خود در بانک اقدام نمایند تا پول فروش سهام عدالت به حساب آن ها واریز شود. جالب است بدانید که مشکلات واریز پول فروش سهام عدالت اخیرا کاهش یافته است و سهامداران رضایت به مراتب بیشتری از مسئولان سامانه سعدی و بانک ها دارند، اما هنوز هم مشکلاتی مثل تاخیر و عدم شفافیت در رقم های واریزی از جانب بانک ها وجود دارد.

نکته مهم : مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیرو اعلام وزیر اقتصاد، طی اطلاعیه ای از فروشندگان سهام عدالت خواست که اگر با تأخیر غیرمعمول در واریز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالتشان مواجه شده اند، می توانند مشکل خود را در بخش ارتباط مستقیم با وزیر امور اقتصادی و دارایی که در پورتال این وزارتخانه به نشانی mefa.gov.ir تعبیه شده است، با درج مشخصات فردی، شماره تماس و کد هویت ملی مطرح نمایند. در این اطلاعیه، شماره تلفن 33967300-021 نیز برای پیگیری این گروه از مردم درج شده است که مشمولان معترض سهام عدالت میتوانند از این طریق نسبت به دریافت حق خود اقدام نمایند.


دلایل بانک و کارگزاری برای عدم واریز واریز پول فروش سهام عدالت!

عده‌ ای از مخاطبان نیز این طور گفته اند که در روز‌های اخیر با واریزی ‌های انجام شده در وهله اول مطمئن شدند که اطلاعات و شماره شبای آن ‌ها درست ثبت شده بود و این در حالی است که در پیگیری‌ های آن‌ ها اولین دلیل عدم واریزی از سوی بانک ‌ها و کارگزاری ‌ها تکمیل نبودن اطلاعات عنوان شده بود! این طور که مشخص است بانک ها و کارگزاری ها با توجه به دلایلی که برای خود ایجاد کرده اند مثل صحیح نبودن شماره شبای مشمول و … تا جایی که امکان دارد واریزی را کم و با بیشترین تاخیر انجام می دهند و از پاسخ مناسب به سهامداران مشمول سر باز می زنند و مشکلات سیستمی را دلیل این مسائل میدانند! 

واریزی بانک ها و کارگزاری ها اغلب در ارقام مختلف و کاملا بی ربط به فروش 30 یا 60 درصد از سهام عدالت گذارش شده است و افراد اغلب تا به امروز حتی نصف پول فروش سهام عدالت خود را هم دریافت نکرده اند و یا بانک واریزی خود را مجددا از حساب مشمول برداشت کرده است و به صورت کلی میتوان گفت که هیچ گونه نظمی در این فرآیند دیده نمی شود و این عدم نظم مناسب و نظارت مستقیم مقامات بر واریز صحیح و دقیق پول حاصل از فروش سهام عدالت، موجب ضرر و زیان مشمولان سهام عدالت شده و آن ها را با مشکل مواجه خواهد ساخت و باید گفت که بسیاری از مشمولان سهام عدالت برای مصارفی مانند کرایه خانه، رهن خانه و مایحتاج زندگی روی فروش 30 یا 60 درصد از سهام عدالت خود حساب باز کرده بودند، اما متاسفانه با واریز وجهی بسیار کم تر از ارزش 30 یا 60 درصد سهام عدالت خود در بازه های زمانی مختلف و بعضا با تاخیرهایی بیشتر از 1 ماه روبرو شده اند که واقعا جای تاسف دارد!


راهکاری مناسب برای فروش سهام عدالت 

با توجه به مواردی که پیش تر عنوان شد و بود نظم مناسب در فرآیند فروش سهام عدالت، به تمامی سهامداران عدالت توصیه داریم تا به هیچ عنوان برای فروش سهام عدالت در بانک و یا کارگزاری اقدام نکنند و صبور باشند تا فرآیند واریزی بانک ها و کارگزاری ها به صورتی شود که نظم مشخصی را پیدا کند و نظارت بر بانک ها افزایش یابد تا دیگر شاهد احمال کاری مسئولین این کار در قبال پرداخت پول فروش سهام عدالت با تاخیر زیاد و ارقام بسیار پایین تر از ارزشی که دارد، نباشیم.

واریز پول فروش سهام عدالت

همچنین در نظر داشته باشید که روند شاخص کل بورس صعودی است و سهام های موجود در بسته سهام عدالت افراد هم معمولا از شرکت های به نام بورس هستند و وضعیت تکنیکالی و بنیادی مناسبی دارند و میتوان به آن ها به چشم یک سرمایه گذاری میان مدت و حتی بلند مدت نگاه کرد و منتظر ماند تا هم مشکلات بانک ها و کارگزاری در این خصوص برطرف شود و هم ارزش ریالی سهام عدالت افزایش پیدا کند و این موج فروش سهام عدالت کمی کاسته شود و بتوانید در آرامش و با قیمتی مناسب سهام عدالت خود را مدیریت کنید و بعضا به فروش سهام عدالت خود به صورت کامل و نه 60 درصد از آن فکر کنید. 


گفته های فهیمی؛ سخنگوی سهام عدالت

فهیمی با بیان اینکه افرادی که اعلام می ‌کنند بیش از ۱۰ روز است سفارش فروش داشته‌ اند، ولی هنوز به درخواست آنها رسیدگی نشده است، بهتر است سفارش خود را دوباره به صورت غیرحضوری در شبکه یکی از کارگزاری ‌ها وارد کنند و در نظر داشته باشند که اگر در ادامه ثبت سفارش فروش، خطای عدم اعتبار تلفن همراه یا شماره شبا داده شد باید به سامانه سهام عدالت به آدرس sahamedalat.ir مراجعه و اطلاعات وارد شده را اصلاح نمایند. او در خصوص با اعتراض مردم جهت عدم پاسخگویی بانک ‌ها برای واریز نشدن پول حاصل از فروش سهام عدالت گفت؛ همه شعب بانک‌ ها به مراکز اطلاعاتی بازار سرمایه متصل نیستند و در این زمنیه با مشکلاتی برای پاسخگویی به مردم مواجه هستیم!

پیشنهاد مطالعه : سامانه سهام عدالت سعدی

مشکلاتی مانند؛ عدم خرید سهام عدالت توسط برخی از بانک ها ، مشکلات سیستمی در فرآیند فروش سهام عدالت که به نظر سهوی نمی آید ، اعلام مشکل شماره شبا و شماره تلفن اشتباه و سپس واریز بانک به همان حساب های به ظاهر اشتباه ، خرید سهام عدالت توسط بانک ها با قیمت هایی به مراتب پایین تر از ارزش اصلی سهام عدالت ، تاخیرا 20 تا 40 روزه برای واریز پول فروش سهام عدالت ، عدم پاسخگوی به سهامداران و شفاف سازی در خصوص درخواست آن ها ، واریز مبالغی بسایر کم و بی ربط با پول فروش سهام عدالت در نوبت های مختلف ، برداشت کل پول و یا درصدی از پول واریز شده توسط بانک ها ، نبود نظارت مناسب در کل فرآیند فروش سهام عدالت و مواردی از این دست از عواملی است که با گفته های آقای فهیمی (سخنگوی سهام عدالت) مطابقت ندارد و باید دید نارضایتی مشمولان سهام عدالت و صبحت ها و اقدامات ضد و نقیض دولت و سخنگوی سهام عدالت و عدم شفاف سازی و نظارت مناسب در فرآیند فروش سهام عدالت به کجا خواهد انجامید.


نتیجه گیری و کلام آخر

در پایان باید گفت که توصیه ما این است که برای فروش سهام عدالت اقدام نکنید و اگر هم خواستید این کار را بکنید، سعی کنید تا انتهای سال که فرآیند آزادسازی کامل سهام عدالت به صورت کامل انجام شود، صبر کنید و سپس به این کار اقدام کنید و اگر فوری به پول آن نیاز دارید، بهتر است به فروش سهام عدالت به کارگزاری ها اقدام کنید و در بانک به فروش سهام خود اقدام نکنید، ولی باز هم در نظر داشته باشید که باید روی تاخیری 10 تا 20 روزه حساب کنید و در خاطر داشته باشید که نظارت مناسبی روی فرآیند واریز پول فروش سهام عدالت وجود ندارد و هر بانک و یا کارگزاری به صورت دلبخواه نسبت به زمان واریز و مبالغ واریز تصمیم گیری می کند که واقعا جای تاسف دارد.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. 

هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص واریز پول فروش سهام عدالت داشتید از بخش ارسال نظرات بنویسید و اگر تجربه ای هم در زمینه فروش سهام عدالت دارید، حتما عنوان کنید تا سایرین هم بتوانند از آن ها استفاده کنند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *