توکن های متاورس کدامند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
توکن های متاورس

توکن های متاورس اخیرا در بازار ارزهای دیجیتال غوغایی به پا کرده اند، چرا که آینده ارزهای متاورسی مثبت ارزیابی می شود و به همین دلیل است که الان که همه به سمت دنیای متاورس هجوم نبرده اند و قیمت توکن های متاورس افزایش قابل توجهی نکرده است، باید در ابتدا بدانید که ارزهای متاورس کدامند و در ادامه لیست توکن های متاورس را بررسی کنید تا بتوانید بهترین ارز متاورسی برای سرمایه گذاری را بیابید ولی این مستلزم شناخت توکن های متاورس است که به همین خاطر در این مطلب سعی داریم توکن های متاورسی را بررسی کنیم تا در انتها شما یک دید کلی نسبت به متاورس و انتخاب بهترین ارز متاورس پیدا کنید.

توکن های متاورس

پیش از این که گزینه‌ های مناسب برای سرمایه‌ گذاری در حوزه متاورس را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا بیایید نگاهی به این که متاورس چیست و قرار است چه اتفاقاتی را رقم بزند بپردازیم. متاورس به زبان ساده یک دنیای دیجیتال می باشد که در آن هر چیزی که بتوانیم متصور شویم، امکان پذیر است. اصطلاح “meta” به معنی فراتر و “verse” به معنای دنیاست و لذا فراتر از دنیا به معنای امتداد جهان واقعیت فیزیکی و مجازی است. متاورس آن فضای مجازی جمعی و مشترک است که وقتی به وجود می آید که قلمرو فیزیکی با قلمرو مجازی همگرایی پیدا کند و شامل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


Metaverse پتانسیل این را دارد تا در دهه آینده به یک اقتصاد جداگانه بدل شود. لذا ای طور به نظر می آید که دارایی‌ های دیجیتال و رمزارزها مهم ترین عامل در پیشبرد و ظهور متاورس واقعی محسوب می شوند، به همین خاطر معمولا درباره NFT ها چیزهایی شنیده ایم. توکن‌ های غیر قابل تعویض یا همان NFT ها نخستین مرحله برای ادغام مالکیت فردی با دارایی‌ های دیجیتال محسوب می شوند. توکن NFT یک کالای دیجیتالی می باشد که می‌تواند بدون اجازه یا پشتیبانی هیچ شرکت متمرکزی به وجود آید، به فروش رسانده شود یا در بازار آزاد خریداری شود و به وسیله هر کاربر شخصی مالک و کنترل شود.

به این منظور که اقلام دیجیتال ارزش پایدار و واقعی داشته باشند، می بایست مستقل از نهادی وجود داشته باشند که امکان دارد هر لحظه تصمیم به حذف یا غیرفعال کردن آیتم بگیرد. چیزی که NFT ها برای نخستین بار قابل انجام است، یک نمایش دیجیتالی غیرمتمرکز و جهانی و لایه مالکیت است که از طریق آن می توان کمبود، یکتا بودن و اصالت را به صورت شفاف مدیریت نمود.

بهترین ارزهای متاورس برای سرمایه گذاری

1) سهام توکن شده فیسبوک (FB)

مارک زاکربرگ سعی دارد تا شرکت خود یعنی فیسبوک را به یک شرکت متاورس بدل شود، لذا تعجبی ندارد که فیسبوک شدیدا روی متاورس سرمایه گذاری داشته و تا به امروز این غول فناوری 50 میلیون دلار در پروژه‌ های متاورس خود به نام “صندوق برنامه‌ ها و تحقیقات” سرمایه‌ گذاری کرده است. با توجه به پولی که فیسبوک در متاورس سرمایه‌ گذاری می نماید، سرمایه‌ گذاری در سهام توکن‌ شده فیس‌ بوک می‌ تواند در سال های آتی سوددهی بسیار بالایی داشته باشد.

سهام توکن شده فیس بوک یا همان FB مشتقات نشانه گذاری شده ای به حساب می آیند که بیانگر اوراق بهادار سنتی می باشند. به بیان ساده تر آن ها یک نسخه توکن شده از سهام به شمار می آیند که به صورت معمول به وسیله سهام پایه ۱:۱ پشتیبانی می شوند. با سهام توکن شده فیس بوک، می توانید به جای کل سهام، کسری از آن را بخرید. این شهام با توجه به محل زندگی شما، نقدینگی بیشتری در قیاس با سهام واقعی دارد و برخلاف سهام واقعی فیسبوک، می توان آن ها را 24/7 مورد معامله قرار داد. سهام توکن شده فیسبوک در FTX و Bittrex در دسترس اند.

2) استار اطلس (ATLAS)

استار اطلس یک بازی آنلاین چند نفره مبتنی بر بلاکچین می باشد که در ژانویه 2021 و بر روی بلاک‌ چین سولانا ایجاد و عرضه شد. بازیکنان در استار اطلس متاورس می‌ توانند آواتارها را به وجود آورند، بازی کنند و در فضای مجازی سه بعدی به کسب درآمد بپردازند. امروزه می توانید از صرافی‌ هایی مانند هات بیت، اف تی ایکس و … برای خرید و فروش این ارز دیجیتال حوزه متاورس استفاده کنید.

3) رادیوکاکا با نماد RACA

رادیو کاکا یکی از توکن های حوزه ی متاورس است و یک توکن حاکمیتی از یونیورسال متاورس و بازی بلاک‌ چین متامون به حساب می آید. این توکن در شبکه بایننس اسمارت چین راه اندازی شده است. همچنین رادیو کاکا محرک امور مالی غیرمتمرکز و بازی‌ های غیرمتمرکز در متاورس USM نیز به حساب می آید. این پروژه، در شبکه اجتماعی ردیت، با عنوان دروازه‌ ای برای بازارهای گوناگون NFT شناخته می شود.


حتما برایتان جالب است : شاخص ترس و طمع بازار کریپتو چیست؟


رادیو کاکا NFT مدیر رسمی NFT برای Maye Musk می باشد و این توکن شاهد حجم معاملات 3 میلیارد دلاری در شبکه بایننس اسمارت چین بوده است. جالب است بدانید که نسخه بتا یونیورسال متاورس در سال 2021 عرضه شد. همچنین نکته قابل توجه دیگر این که معاملات این توکن در صرافی‌ های متمرکز و غیر متمرکز مثل هات بیت، پنکیک سواپ و یونی سواپ صورت می پذیرد.

4) توکن MANA (دیسنترالند)

از دیگر توکن های متاورس که نباید آن را از یاد برد، می توان به توکن Decentraland اشاره داشت. دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاک چین می باشد که به وسیله آن کاربران قادرند در حین بازی، ایجاد محتوا و تعامل با یکدیگر زمین خریداری کنند، توسعه دهند و یا به فروش برسانند. دیسنترالند بزرگترین دنیای مجازی در فضای NFT به حساب می آید و تحت عنوان یک توکن غیر قابل تعویض ERC-71 به نام LAND فعالیت می کند. نکته جالب توجه اینجاست که هر قطعه زمین در دیسنترالند یکتا می باشد و مالکان قادرند انتخاب کنند که با زمین خود چه کاری دوست دارند انجام دهند.

لذا کاربران قادرند با استفاده از مانا، زمین را در پلتفرم بخرند و به علاوه استفاده برای خرید زمین، MANA توکن اصلی کاربردی در دیسنترالند می باشد که به عنوان یک توکن ابزار بومی، برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. شایان ذکر است که این پروژه در بستر اتریوم بنا شده است و می توان آن را با دیگر رمزارزها یا ارزهای فیات مورد معامله قرار داد. مجموع عرضه مانا ثابت و 2.6 میلیارد مانا می باشد و این بدین معنی است که هرگز بیش از این عدد رمزارز مانا، در دنیا وجود نخواهد داشت. اگر دوست دارید همه چیز درباره ارز دیجیتال دسنترالند (MANA) را یکجا یاد بگیرید، در این مطلب به معرفی ارز دیجیتال مانا پرداخته ایم.

5) آوه گوچی (GHST)

آوه گوچی یک پروژه بازی NFT در بستر اتریوم می باشد که با مکانیزم وام‌ دهی Aave ادغام شده است. این پروژه متاورسی همچنین لایت‌ پیپر متاورس را منتشر و یک توکن معرفی کرده که می‌توان آن را درREALM land  فارم کرد؛ کاری که مشابه آن در پروژه دیسنترالند نیز انجام می گردد. مکانیزم این بازی بسیار جذاب و جالب است و در آن شما می‌ توانید با استفاده از NFT ها، در بازی‌ های کوچک شرکت کرده و به علاوه هر NFT که از استاندارد ERC-721 پشیبانی ‌کند، به آدرسی که از وثیقه‌ ERC-20 روی آوه برخوردار می باشد، متصل می‌ شود.


حتما برایتان جالب است : توکن سوزی در ارز دیجیتال دقیقا چیست؟


این توکن‌ ها فارم شده و مقدار ERC-20 درون NFT در طول زمان بیشتر خواهد شد، لذا هر اندازه توکن بیشتری را به صورت بلندمدت نگهداری کنید، ارزش NFT بیشتر خواهد شد و برعکس این موضوع نیز صدق می کند. نکته جالب دیگر این که شما در زمان بازی، نقش شخصیت‌ ها و تامین ‎‌کنندگان نقدینگی را بازی می کنید. به علاوه بازیکنان با انجام برخی امور مثل معرفی به دوستان می‌ توانید ایردراپ‌ و پاداش دریافت نمایید. ساخت کاراکتر و ایفای نقش‌ از جمله کارهایی است که آوه گوچی برای بازیکنان خود فراهم کرده است.

6) سندباکس (SAND)

SAND با حداکثر عرضه 3 میلیاردی، توکن دیگری است که در دنیای متاورس می توان به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری به آن نگریست. Sandbox یک دنیای مجازی می باشد که مثل بیشتر پلتفرم‌ های معرفی شده، بر بستر اتریوم بنا شده است. لذا در این پلتفرم، بازیکنان قادرند تجربه بازی خود را طراحی کنند، به کسب درآمد بپردازند تا از آن بهره لازم را ببرند. این پلتفرم از توکن SAND بهره می گیرد که یک توکن کاربردی ERC-20 به حساب می آید که برای حاکمیت، سهام‌ گذاری و انتقال استفاده می‌ شود.

7) ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ)

از دیگر توکن های حوزه متاورس که قطعا یکی از بهترین ارزهای متاورس نیز است، ارز دیجیتال انجین کوین می باشد. این ارز برای صنعت بازی های مجازی ساخته شده است. امروزه شرکت انجین که دفتر مرکزی آن در سنگاپور واقع شده است و با بیش از 20 میلیون گیمر در کل دنیا در ارتباط می باشد و می توان گفت که محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است. انجین با شرکت های سامسونگ و مایکروسافت همکاری بسیار خوبی دارد و در سال 2019 طرح های خود را بر روی یکی از مدل های موبایل سامسونگ پیاده سازی نمود.

بهترین ارز متاورسی برای سرمایه گذاری

انجین کوین از قرارداد های هوشمند با پشتیبانی اتریوم بهره گرفته و یک توکن ERC-20 به حساب می آید و همین طور از نظر شرایط فاندامنتالی هم این ارز بازاری در حدود 2.3 میلیارد دلار در اختیار دارد و با سهم 0.08 درصدی از کل بازار، همواره جزو 100 ارز دیجیتال برتر در دنیا بوده است و قصد دارد این جایگاه را بهبود ببخشد. اگر بخواهیم در مورد آینده ارز دیجیتال انجین کوین نیز به صورت کلی نظر دهیم، با توجه به توجهات و سرمایه گذاری ها در پروژه متاورس، انتظار می رود که آینده روشنی در انتظار این رمزارز باشد و همچنین با فراگیر تر شدن هر چه بیشتر متاورس، قیمت انجین کوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

8) ارز دیجیتال متاورس ایندکس (MVI)

رمزارز MVI نیز یکی دیگر از توکن های متاورسی محسوب می شود که یک ارز ERC-20 می باشد و بر بستر اتریوم راه اندازه شده است. با توکن متاورس ایندکس، کاربران قادرند در زمینه NFT ها، بازی های آنلاین و واقعیت مجازی فعالیت های خوبی داشته باشند. البته باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر این ارز مارکت بزرگی در اختیار ندارد و ارزش کل بازار آن در آینده باید رشد بیشتری را تجربه کند. 

9) اکسی اینفینیتی (AXS)

Axie Infinity یک بازی ویدئویی آنلاین مبتنی بر NFT می باشد که از توکن‌ های دیجیتال مبتنی بر اتریوم مثل AXS و SLP بهره می گیرد. در این بازی با هدف کسب درآمد، بازیکنان حیوانات خانگی دیجیتال خود را که به نام Axies نامگذاری شده اند، پرورش می دهند تا بزرگ شود و از طریق آن ها به جنگ خواهند پرداخت. از آنجایی که بازی اکسی اینفینیتی از توکن گاورننس AXS بهره می گیرد، دارندگان این توکن قادرند رأی بدهند و جهت دنیای بازی را مشخص نمایند. این بازی با بازی‌ های سنتی که توسعه‌ دهندگان بازی تمام تصمیمات را خودشان می گیرند، تفاوت های بسیاری دارد و شاید اصلا همین موضوع باشد که آن را بیشتر از همیشه جذاب می کند.


حتما برایتان جالب است : آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی به زبان ساده


دارندگان AXS نه تنها قادرند توکن‌ های خود را سهام گذاری یا استیک کنند و درآمد ثابت دلاری داشته باشند، بلکه قادر هستند به پیشنهادهای گوناگون حاکمیتی هم رای دهند. دنیای Axie از توکن SLP هم استفاده می کند که این توکن به صورت معمول در زمینه رشد و پرورش حیوانات خانگی کاربرد دارد، لذا بازیکنان می‌ توانند توکن SLP را با برنده شدن در ماجراجویی‌ ها و نبردهای بازی کسب کنند. فرق عمده میان توکن SLP و AXS این است که SLP یک توکن گاورننس به حساب نمی آید، پس برای رأی دادن نمی توان از آن استفاده کرد.

10) ارز دیجیتال FLOKI

فلوکی اینو یک شت کوین به حساب می آمد ولی با توجه به این که شرکت موسس آن یک مجموعه مجازی از ارزهای دیجیتال به وجود آورده و در حال توسعه یک بازی مبتنی بر واقعیت مجازی است، می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در آینده به حساب آید. جالب است بدانید که چندی پیش حامیان کریپتو Floki برای ارائه بازی متاورس مبتنی بر NFT به کاربران اقدام کردند که نام آن Vahalla است. نکته جالب توجه دیگر این که یکی از شخصیت‌ های درون بازی، از روی شخصیت ایلان ماسک ساخته شده است!

مردم فلوکی را به عنوان جایگزینی بهتر برای دوج‌ کوین به حساب می آورند و این طور به نظر می آید که هر چقدر ارزش بازار دوج کوین افزایش پیدا کند، فلوکی هم به رتبه بالاتری در متاورس خواهد رسید، از همین روی اگرچه در حال حاضر نمی توان این رمزارز را برای سرمایه گذاری مناسب دانست، ولی این ارز می تواند با تحقق اهدافی که دارد و همچنین پیشروی کردن متاورس، آینده مناسبی برای خود و کاربرانش رقم بزند.

11) توکن بلاک توپیا (BLOK)

بلاک توپیا یک آسمان‌ خراش VR با 21 میلیون طبقه است! حال سوال پیش می آید که چرا 21 میلیون طبقه؟ چون بیت کوین 21 میلیون واحد است و به افتخار این موضوع، از این عدد استفاده شده است. این پروژه یک متاورس می باشد که بنا دارد به یک کانون سرگرمی/آموزشی برای تمام سطوح تجربه رمزارزی بدل شود. این برج بسیار پیشرفته از یک جهان رو به ویرانی رشد کرده و به یک اقتصاد مبتنی بر NFT متکی می باشد که این امکان را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد تا مالک زمین شوند و آن را به عنوان یک ملک مجازی با تبلیغات و رویدادها توسعه دهند.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید تتر با ریال چگونه است؟


بلاک توپیا به وسیله شبکه پالی‌ گان پشتیبانی می شود و بر بستر موتور بازی Unity طراحی شده است و برای بازدیدکنندگان این امکان را فراهم می سازد تا در برنامه‌ های آموزشی حظور پیدا کنند و همچنین به کسب درآمد بپردازند. امکان بلزی با دوستان، شبکه سازی و فعالیت های جالب دیگر نیز از دیگر قابلیت های این پلتفرم به حساب می آید. حال باید دید در آینده و با افزایش بازی های کریپتویی و پیشرفت دنیای متاورس، این رمزارز بین رقبای خود می تواند جایگاه مناسبی داشته باشد یا خیر.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به معرفی 11 مورد از بهترین توکن های متاورس پرداختیم.

همچنین اگر قصد دارید رمز ارزهای ارزان و آینده دار بازار کریپتو را بشناسید، به هیچ عنوان دوست ندارید این مطلب را از دست بدهید.

به نظر شما کدامیک از توکن های متاورس می تواند آینده روشن تری برای خود رقم بزند؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *