توکن سوزی در ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
توکن سوزی در ارز دیجیتال

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید و یا اخبار این بازار را دنبال کنید، مطمئن چیزی به نام توکن سوزی در ارز دیجیتال به گوشتان خورده است ولی آیا می دانید توکن سوزی در ارز دیجیتال چیست و این توکن سوزی چه تاثیری دارد و قیمت رمزارز را چگونه افزایش می دهد؟ به صورت خلاصه توکن سوزی در ارز دیجیتال به فرآیندی گفته می شود که بخش از پیش تعیین شده ای از یک رمزارز، برای همیشه به کیف پول هایی که رمزهای آن مشخص نیست ارسال می شود تا برای همیشه از دسترس خارج شوند و عرضه را در این ارز دیجیتال کاهش می دهند تا ارزش آن رمزارز افزایش یابد. البته در ادامه توضیحات به مراتب کامل تری در این خصوص ارائه داده ایم.

توکن سوزی در ارز دیجیتال

اصطلاح توکن سوزی ارز دیجیتال معنای سوزاندن توکن را دارد که در بازار کریپتو از آن استفاده می شود. در شبکه بلاکچین مقدار توکن که چاپ و در جامعه در حال گردش است را مدیریت می کنند. یکی از روش هایی که میتوان توکن ها را کنترل نمود، سوزاندن آن ها به حساب می آید، برای مثال چنانچه بانک مرکزی قصد داشته باشد اسکناس را بیش از حد چاپ و توزیع کند، به کاهش ارزش پول منتهی می شود. در شبکه ارز هم به همان صورت است، چنانچه تعداد توکن یا کوین ها بیشتر از حد معین در نتورک یک ارزهای دیجیتال باشد، موجب کاهش ارزش آن خواهد شد.

بنابراین با سوزاندن توکن ها ارزش ارز را در بازار کنترل کرده و ثبات ارز را تضمین خواهد کرد، ولی آیا واقعا توکن ها سوزانده خواهند شد؟ توکن ها در حقیقت سوزانده نخواهند شد بلکه به جایی غیر قابل بازگشت و مطرود ارسال می شوند. الگوریتم های ثابتی برای سوزاندن توکن ها وجود دارد. توکن سوزی رمزارز به منظور حفظ ارزش توکن ها و کنترل تورم صورت می پذیرد. توکن سوزی به صورت کامل رایج است و برخلاف تصور بسیاری از افراد برای تمامی افراد سودمند است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


توکن سوزی رمزارز فرایندی شبیه ایده خرید مجدد سهام شرکت های سهامی عام است. سوزاندن توکن موجب کاهش توکن های در گردش و کمیابی توکن در نهایت افزایش ارزش توکن های موجود خواهد شد. از انواع توکن سوزی می توان به نابودی کوین های بومی برای حقوق استخراج، تعادل سوزاندن و استخراج و نابودی بیت کوین ها برای تولید کوین بومی جدید اشاره نمود. توکن سوزی به صورت معمول به منظور افزایش انگیزه خرید همچنین افزایش میزان ارزش توکن های موجود مورد استفاده قرار می گیرد. توکن هایی مثل تتر، اتریوم و بیت کوین توکن سوزی ندارند و به صورت معمول این عمل برای سایر توکن ها اتفاق می افتد.

دلیل توکن سوزی دقیقا چیست؟

سوزاندن توکن ها آن ها را به معنای واقعی تجزیه نمی کند بلکه آن ها را در آینده ها را غیر قابل استفاده می کند. روش های گوناگونی به منظور سوزاندن توکن ها وجود دارد. در بعضی از روش ها بعد از عرضه اولیه، یکباره سوختگی را مورد استفاده قرار می دهند تا هرگونه توکن فروخته نشده را از گردش خارج کنند، در برخی دیگر از روش ها توکن ها به شکل دوره ای و در فواصل و حجم ثابت و یا متغیر سوزانده می شوند هدف اصلی از سوزاندن این توکن ها حفظ ارزش ارزهای دیجیتال و کنترل تورم است. به صورت خلاصه 4 مورد زیر از مهم ترین دلایل توکن سوزی در بازار ارزهای دیجیتال به حساب می آیند :

  • 1) محافظت در برابر اسپم
  • 2) مکانیزم اجماع کارآمدتر
  • 3) تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه
  • 4) افزایش ارزش ارز دیجیتال با سوزاندن توکن یا کوین

روش‌ های مختلف سوزاندن توکن چیست؟

  • ** نابودی کوین‌ های بومی برای حقوق استخراج : پیش از این که یک کاربر بتواند به عنوان یک استخراج‌ کننده نقش خود را بازی کند، باید قسمتی از توکن‌ ها را نابود نماید.
  • ** نابودی بیت کوین‌ ها برای ایجاد کوین‌ های بومی جدید : بعضی بلاک‌ چین‌ ها، برای کسب مقدار متناظر ارز دیجیتال، متکی بر از بین بردن تعدادی بیت کوین هستند. این روش ارزش بالاتری به ارز دیجیتال جدید می‌ دهد، به این خاطر که ارزش متناظر در دسترس است.
  • ** تعادل سوزاندن و استخراج : از این مدل به صورت معمول در شبکه‌ های مبتنی بر اثبات سهام که از استیک رمزارزها برای رسیدن به اجماع استفاده می کنند، بهره گرفته می شود. بدین ترتیب توسعه‌ دهندگان با تورم شدید ارز مقابله می کنند. حقوق برای بهره بردن از سرویس‌ ها می بایست رد و بدل شوند، به صورتی که موجودی با وجود استیکینگ کاهش می یابد.

هدف از سوزاندن توکن چیست؟

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال، توکن‌ ها را می سوزانند تا ارزش توکن‌ هایی را که در گردش باقی می مانند، افزایش دهند. در حقیقت این خیلی به‌ آنچیزی که در حوزه نفت اتفاق می‌ افتد بی شباهت نیست. چنانچه قیمت هر بشکه نفت خام به علت اشباع در عرضه کاهش یابد و تقاضا به نسبت بالا نباشد، کشورهای تولیدکننده نفت عرضه را کاهش خواهند داد تا قیمت‌ ها مجددا افزایش پیدا کند.


حتما برایتان جالب است : نگهداری ارز دیجیتال در صرافی خوب یا بد؟


همان پویایی عرضه و تقاضا در پشت فرآیند نقش دارد. این امکان نیز وجود دارد که حتی پیش از راه‌ اندازی یک شبکه، سوزاندن توکن اجرا گردد. بعضی از توسعه‌ دهندگان بر این باورند که در پایان عرضه اولیه سکه، ارزهای دیجیتال باقی مانده و فروخته نشده را از بین ببرند.

چه زمانی توکن سوزی را در ارز دیجیتال شاهد هستیم؟

توکن سوزی به صورت معمول به منظور افزایش انگیزه خرید همچنین افزایش میزان ارزش توکن های موجود مورد استفاده قرار می گیرد. توکن هایی مثل اتریوم و بیت کوین توکن سوزی ندارند و اغلب این عمل برای سایر توکن ها رخ می دهد. توکن سوزی در روش های گوناگون و با حجم ثابت یا متغیر صورت می پذیرد که به صورت معمول زمان عرضه اولیه ارزها بیشترین مقدار توکن سوزی را دارد.

اثبات سوزاندن کوین یعنی چی؟

همان طور که پیش تر هم بیان کردیم، وقتی سوزاندن کوین اجرا می شود، تراکنش انجام شده در بلاک اکسپلورر بلاکچین مورد نیاز قابل دیدن و تایید برای هر فردی است و این بدین معنی است که می توان متوجه شد که چه مقدار کوین به چه آدرسی فرستاده شده و این که این آدرس به وسیله هیچ شخصی کنترل نمی شود، قابل تایید خواهد بود.

مفهوم توکن سوزی چیست

لذا این موضوع یک اثباتی بر سوزانده شدن کوین ها به حساب می آید. نکته دیگر در بحث کوین سوزی این است که توکن ها یا کوین هایی که داخل شبکه یا در درست توسعه دهندگان آن ارز است حذف خواهدن شد و برای ارزهایی که در دست کاربران یا داخل کیف پول آنها موجود است، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

مزیت های توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی برای فعالان در این حوزه مزایای بسیاری دارد و موجبات حفظ ارزش ارز را فراهم میک ند. در ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم عمل توکن سوزی را شاهد نیستیم. با انجام عمل توکن سوزی عرضه توکن کاهش یافته و در نتیجه ارزش و قیمت توکن های در حال گردش افزایش پیدا می کند. توکن سوزی رمزارزها همچنین باعث حفاظت در برابر حملات نیز خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : استیک ارز دیجیتال در تراست ولت چگونه است؟


از سایر مزایای توکن سوزی می توان به مکانیزم اجتماع کارآمدتر و افزایش تعهد نسبت به پروژه خواهد شد. توکن سوزی بسیار مرسوم است و برخلاف تصور بسیاری از افراد برای تمامی سرمایه گذاران و حتی تیم پروژه سودمند است. توکن هایی مثل اتریوم و بیت کوین توکن سوزی ندارند و به صورت معمول این عمل برای سایر توکن ها اتفاق می افتد.

  • ** استلار : استلار هم شرکت دیجیتالی دیگری است که یکی از بزرگترین توکن سوزی‌ های تاریخ ارزهای دیجیتال را در سال 2019 در دستور کار خود قرار داد. به گزارش کوین‌ تلگراف این شرکت 55 میلیون استلار را برای افزایش قیمت این توکن سوزاند. این حجم از توکن استلار در آن زمان 4.7 میلیارد دلار ارزش داشت که عدد بسیار قابل توجهی است.
  • ** ریپل : ریپل یکی دیگر از بازیگران مهم حوزه ارزهای دیجیتال نیز همین کار را برای توکن اصلی خود یعنی XRP به روش دیگری انجام می‌ دهد. ریپل هزینه تراکنش‌ های XRP را به جایی نپرداخته و آنرا نابود می‌ کند. در نتیجه با گذشت زمان به صورت تدریجی XRP های در گردش کاهش پیدا کرده و قیمت ثبات پیدا خواهد کرد.

توکن سوزی روی موجودی کاربران تاثیری دارد؟

از دیگر نگرانی‌ های کاربران مبتدی به حوزه ارزهای دیجیتال، نتیجه توکن سوزی و تاثیر آن بر موجودی کاربران است. آن‌ ها تصور می‌ کنند سوزاندن توکن های شبکه روی موجودی آن‌ ها اثرگذار خواهد بود، از همین روی سوالاتی در این رابطه مطرح می‌ کنند.

حائز اهمیت ترین هدف از رویداد کوین برن حفظ ارزش یک ارز دیجیتال و ایجاد ارزش بیشتر برای سرمایه‌ گذاران است. چنانچه بخشی از موجودی کاربران در این فرآیند از بین برود، این هدف نقض خواهد شد. توسعه‌ دهنده یک ارز دیجیتال همواره با بخشی از سود خود، به عنوان مثال کارمزد تراکنش‌ ها، برای خرید بخشی از توکن ها یا کوین ها از بازار اقدام می کند و در ادامه آن را می‌ سوزاند.

سوزاندن سکه برای سرمایه گذاران خوب است یا بد؟

توکن سوزی تا حدود زیادی می تواند قیمت رمزارز مورد نظر را کنترل کرده و تورم شدید قیمت توکن را متوقف نماید. به علاوه سوزاندن تعداد معینی توکن برای آغاز تراکنش جهت بروزرسانی نیز اتفاق می افتد. بعضی از ماینرها امکان دارد بخواهند رمزارز خود را بسوزانند تا به استخراج ارزان تر و ایجاد بلوک سریع تر دست یابند. سوزاندن توکن برای سرمایه گذاران خوب است نه برای معامله گران. برای افرادی که قصد دارند رمزارزها را به صورت بلندمدت نگهداری کنند، توکن سوزی سود بسیاری به همراه دارد.


حتما برایتان جالب است : رمز ارزهای ارزان و آینده دار بازار کریپتو


این امکان وجود دارد که ارزش ارزهایی که در آن ها توکن سوزی انجام شده است، در طول زمان افزایش پیدا می کند. این مکانیسم به ماینرها و هولدرهای طولانی مدت برای حفظ ارزش رمزارزها پاداش می دهد که موجب افزایش ارزش سبد سهام آن ها خواهد شد. بنابراین بله، سوزاندن توکن می تواند برای سرمایه گذاران سودآور باشد. توکن سوزی، چه بخواهید و چه نخواهید بخشی از نحوه عملکرد بلاکچین محسوب می شود. به طور کلی سوزاندن سکه تأثیر مثبتی بر روی بلاکچین یک پروژه خاص دارد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

با توجه به مواردی که بیان کردیم، بسته به دیدگاه های متفاوتی که در سرمایه گذاری رمزارزها وجود دارد، سوزاندن سکه کاربرد‌های گوناگونی دارد. همچنین، تعداد زیادی رمزارز وجود دارد که برای جلوگیری از عرضه اولیه یا فروش توکن، مستقیما توکن سوزی را اجرا کرده‌ اند.

پلتفرم های بسیاری مثل بایننس وجود دارند که پیوسته توکن های خود را می‌ سوزانند تا به دارندگان و سرمایه گذاران توکن خود پاداش دهند. سوزاندن توکن را می توان یک مزیت دانست، به این خاطر که گویی کسب بازده مناسب را به نحوی تضمین خواهد کرد. در نظر داشته باشید که شما می توانید با مراجعه به سایت coindar لیست و تاریخ ارزهایی که توکن سوزی را در برنامه خود دارند، مشاهده کنید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مقاله به بررسی فرآیند توکن سوزی در ارز دیجیتال پرداختیم.

همچنین اگر به بازار رمزارزها علاقه دارید، در این مطلب به معرفی ارز دیجیتال مانا پرداخته ایم.

به نظر شما توکن سوزی در ارز دیجیتال چقدر در افزایش قیمت ارز تاثیرگذار است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *