شاخص ترس و طمع بازار کریپتو چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
شاخص ترس و طمع بازار کریپتو

به عنوان فعال بازار ارزهای دیجیتال یا یک علاقه مند به بازار کریپتوکارنسی، مطمئنا نام شاخص ترس و طمع بازار کریپتو به گوشتان خورده است، ولی آیا می دانید شاخص ترس و طمع بازار کریپتو چیست و چطور می توان از آن برای دریافت سیگنال های مثبت و منفی به بازار استفاده کرد؟ این که شاخص ترس و طمع چیست و شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چه استفاده ای می تواند داشته باشد را در این مطلب به زبان ساده توضیح داده ایم.

شاخص ترس و طمع بازار کریپتو

در ابتدا باید گفت که شاخص ترس و طمع به وسیله CNNMoney توسعه پیدا کرد تا دو مورد از حائز اهمیت ترین احساسات بازار را به شکل روزانه، هفتگی و ماهیانه مورد ارزیابی قرار دهد. ترس و طمع  در واقع نشان می دهد که سرمایه گذاران و معامله گران تا چه اندازه تمایل دارند برای یک رمزارز، کالا، سهام و … پول بپردازند. در تئوری، این شاخص می‌ تواند منصفانه بودن قیمت ارز دیجیتال را اندازه گیری نماید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به این صورت که ترس بیش از اندازه، قیمت رمزارز مورد نظر را بیش از ارزش ذاتی و واقعی کاهش می دهد و طمع بیش از اندازه هم موجب افزایش قیمت، بیشتر از ارزش واقعی ارز دیجیتال خواهد شد. در این مطلب قصد داریم ابتدا به این بپردازیم که شاخص ترس و طمع چیست و اجزای آن کدام است ولی در ادامه به موضوعاتی مانند نحوه استفاده از این شاخص و همچنین مزایا، معایب و کاربرد آن در بازار کریپتوکارنسی اشاره خواهیم داشت.

شاخص ترس و طمع چیست ؟

شاخص ترس و طمع روش برای شناسایی و ارزیابی احساساتی است که محرک اصلی بازار کریپتو است. در واقع این احساس به صورت یک عدد بین 0 تا 100 قابل اندازه گیری است؛ ترس بیش از حد که با عدد پایین شناسایی خواهد شد، علامت این است که سرمایه گذاران نگران شده و در حال فروش هستند و در واقع این می‌ تواند به نوعی سیگنال خرید برای معامله گران به حساب آید.

در حقیقت این شاخص از بین 0 الی 100 به این احساسات امتیاز می‌ دهد که به صورت معمول عدد 0 تا 50 برای ترس و 51 تا 100 برای طمع مورد استفاده قرار می گیرد. هر سایت و اندیکاتوری که این احساسات را نشان می‌ دهد، امتیازهای گوناگونی دارد، ولی همه آن ها در اصل در حال انجام یک کار هستند. هنگامی که سرمایه گذاران با طمع مواجه می شوند، بدین معنی است که بازار با اصلاح مواجه شده و در حالح اضر افراد در حال خرید هستند. عدد 0 در این شاخص به معنی حداکثر ترس و عدد 100 نیز به معنی بیشترین طمع است.

احساسات بازار را به حرکت در خواهند آورد؛ ترس قیمت را کاهش و طمع آن را افزایش می‌دهد. احساسات انسان غیرمنطقی است؛ زیرا بسیاری از مردم در شرایط خاصی، واکنش یکسانی دارند. این شامل تحلیل تکنیکال نیز می‌ شود؛ استفاده از ابزارهایی مانند حجم و اطلاعات گذشته بازار، برای پیش بینی حرکات قیمتی آینده. مردم در زمان‌ هایی که بازار در مسیر صعود قرار دارد، دچار طمع و در نتیجه فومو یا همان ترس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری و سود می شوند. علاوه بر این معامله گران با مشاهده کاهش قیمت‌ ها و قرمز شدن بازار، معمولا رمزارزهای خود را به فروش می رسانند.


حتما برایتان جالب است : آلت سیزن چیست و چگونه آنرا پیش بینی کنیم؟


این اندیکاتور طبق این فرضیه کار می‌ کند که ترس مفرط می‌ تواند قیمت را به کمتر از حد واقعی خود برساند و طمع زیاد، قیمت ارز دیجیتال را به بالاتر از ارزش واقعی افزایش خواهد داد. به عبارتی حباب مثبت و منفی در قیمت به وجود می آورد. در وب سایت BTCTools شاخص ترس و طمع بیت کوین و سایر رمزارزها در هر 8 ساعت بروزرسانی می گردد. به منظور محاسبه این اندیکاتور، این سایت دیتاها را از 4 منبع گوناگون جمع آوری کرده است که هر منبع یک وزن مشخص دارد و بیانگر اهمیت تخمین احساسات بازار می باشد.

اجزای شاخص ترس و طمع کدام است؟

شاخص ترس و طمع چیست

  • ** Extreme Fear : این عبارت مربوط به بازه‌ 0 تا 25 است و بیانگر وجود ترس شدید در بازار می باشد و آن رمزارز مورد نظر است. برخی از تحلیلگران تکنیکال این موقیعت را برای ورود به بازار مناسب تلقی می کنند.
  • ** Fear : این عبارت هم وقتی نشان داده خواهد شد که عدد نمودار بین بازه‌ 25 تا 50 قرار داشته باشد و نشان دهنده وجود ترس میان سرمایه گذاران است.
  • ** Neutral : این عبارت متناظر عدد 50 در نمودار است و بیانگر برابر بودن میزان ترس و طمع در بازار می باشد.
  • ** Greed : هنگامی که نمودار اعداد بین 50 تا 75 را نشان دهند، شاهد این عبارت هستیم که به معنی طمع سرمایه گذاران به منظور دستیابی به سودهای بیشتر است.
  • ** Extreme Greed : این آخرین وضعیت نمودار و مربوط به بازه‌ 75 تا 100 است که بیانگر طمع شدید فعالان بازار می باشد. تحلیلگران تکنیکال در خصوص با ورود به بازار در این مقطع زمان هشدار جدی می دهند، چرا که به دلیل طمع فعالان بازار و هجوم آن ها برای خرید ارزهای دیجیتال، قیمت ها بیش از اندازه افزایش پیدا کرده است و هر لحظه ممکن است شاهد ریزش شدید قیمت ها باشیم.

نحوه سیگنال گیری از اندیکاتور ترس و طمع

دو روش برای استفاده از این شاخص وجود دارد که به شرح زیر می باشد؛

1) استفاده از احساسات بازار به عنوان تاییدیه : یافتن تغییر از ترس به طمع و یا بالعکس نخستین روش استفاده از شاخص ترس و طمع است. تغییر در احساسات یا روند مداوم در یک جهت برای تایید فرصت‌ های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. این به خصوص هنگامی که اصلاح‌ های بزرگ یا ریزش در بازار را شاهد هستیم، کارایی بسیاری دارد. چنانچه یک روند میان مدت یا بلندمدت از بالا به پایین حرکت کند، سرمایه گذاران می بایست منتظر تاییدیه برای خرید باشند. این موجب کاهش ریسک نزول بیشتر قیمت خواهد شد.

2) مقابله با احساسات بازار : همان طور که می دانید احساسات، محرک اصلی همه بازارها به حساب می آیند و سرمایه گذاران می‌ توانند از این امر به عنوان فرصت استفاده نمایند. شاخص ترس و طمع در دید کلی روند قیمتی بازار و درک ارزش، بسیار مفید و کاربردی است. در اصل، روندهای کوتاه مدت و میان مدت را می‌ توان با میانگین‌ های متحرک 10، 50 و 200 شناسایی نمود. وقتی که قیمت بیشتر از این میانگین‌ ها حرکت کند، روند صعودی و چنانچه پایین‌ تر حرکت کند، روند نزولی خواهد بود.


حتما برایتان جالب است : سبد هولد ارز دیجیتال | بهترین ارزها برای سال 2030


بنابراین چنانچه قیمت بالاتر از میانگین‌ های 10 و 50 باشد، ولی پایین تر از میانگین متحرک 200 حرکت کند، یعنی این که روندهای کوتاه مدت و میان مدت صعودی هستند، ولی روند بلندمدت نزولی خواهد بود. شاخص‌ های احساسات بازار برای زمان سنجی بازار کاربردهای بسیاری دارند؛ لذا یک فرصت عالی برای دریافت سود را زمانی شاهد خواهیم بود که شاخص ترس و طمع سطح بالایی از طمع را در بازار صعودی نشان دهد. اینجا نقطه‌ ای است که شما می‌ توانید از قدرت قیمت بازار استفاده نمایید و اندازه پوزیشن معاملاتی خود را در راستای مدیریت ریسک کاهش دهید. همچنین هنگامی که سطح بالایی از ترس ایجاد می شود، بهترین فرصت برای خرید ارزهای دیجیتال به حساب می آید.

مزایا و معایب استفاده از شاخص ترس و طمع

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا باید شاخص میزان ترس و طمع سرمایه گذاران در بازار را دنبال کنم؟ یکی از پر استفاده ترین شاخص های سرمایه گذاری موفق در کریپتو، تحقیق در مورد روند معاملات ارزهای دیجیتال به شمار می آید که به سهامداران کمک می کند تا بهترین موقعیت های خرید و فروش را به دست آورند و برای استفاده از این موقعیت ها هشیار باشند.

مزایا استفاده از شاخص ترس و طمع : طمع می تواند بر روی مغز ما اثر بگذارد و ما را به طرف ریسک تحریک نماید. بر اساس داده های بازار، بیشتر سرمایه گذاران در زمان ترس یا طمع از روند یک ارز تصمیم به معالمه رمزارزها گرفته اند. در حقیقت طمع عامل اصلی تحریک انسان محسوب می شود. همچنین وجود خطر در یک بازار مالی بسیار طبیعی است و ساختار معاملات را سخت تر خواهد کرد که فرصت های بسیاری برای به دست آوردن سود از سرمایه گذاری مناسب به همراه خواهد داشت.

معایب استفاده از شاخص ترس و طمع : تعداد زیادی از سرمایه گذاران به نسبت نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال با شاخص ترس و طمع خوش بین نیستند، به این خاطر که آن را به عنوان یک ابزار قانونی و لازم به منظور تحقیقات سرمایه گذاری قبول ندارند. کسانی که شاخص ترس و طمع را قبول ندارند، مدعی هستند که نگران بازده نامطلوب این شاخص بر روی بازار ارزهای دیجیتالی هستند. همچنین این شاخص را عامل مهمی در فروش های هیجانی نیز می دانند. به عنوان مثال تحلیلگران بازار عامل اصلی ریزش قیمت اخیر بیت کوین را هیجانات فروش بازار می دانند که وجود شاخص ترس باعث این کاهش قیمت شده و به بازار بیت کوین لطمه زده است.

کاربرد شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال می‌ تواند به منظور بررسی تغییرات احساسات بازار کریپتو، ابزار مناسبی باشد. نوسانات بزرگ امکان دارد فرصتی را برای ورود و یا خروج به همراه داشته باشند. با این وجود این اندیکاتور در تحلیل بلندمدت چرخه‌ های بازار ارز دیجیتال و پیش بینی خرسی یا گاوی بودن بازار رمزارزها در بلندمدت به خوبی کار نمی‌ کند و اغلب برای معامله گران نوسانی کاربرد دارد.

شاخص ترس و طمع کریپتو

با این وجود جهت سرمایه گذاران بلند مدت یا هولدرهای بازار که قصد دارند دارایی خود را برای طولانی مدت نگهداری کنند، پیش بینی تغییر از یک بازار گاوی به یک بازار نزولی تنها از روی شاخص کار ساده ای به نظر نمی رسد. لذا معامله گران به منظور دستیابی به یک چشم انداز بلند مدت، می بایست دیگر جنبه های بازار را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

امکان استفاده از این شاخص برای تحلیل بلندمدت وجود دارد؟

این شاخص در بازار ارزهای دیجیتال برای بازه‌ های طولانی کاربردی نیست، به این خاطر که امکان دارد هر بار که بازار صعودی یا نزولی می‌ شود، احساسات بازار چندین بار تغییر کنند. لذا این تغییرات برای افرادی که نوسان‌ گیری می‌ کنند مناسب است ولی در صورتی که می خواهید ارزهای دیجیتالی خود را هولد کنید و مدت زمان طولانی آن ها را داشته باشید، پیش‌ بینی بازار تنها با استفاده از شاخص ترس و طمع کار بسیار سخت و مبهم خواهد بود، بنابراین به این منظور که یک دید بلندمدت نسبت به بازار پیدا کنید، می بایست سایر جنبه‌ های بازار مثل تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را نیز به دقت مورد ارزیابی قرار دهید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

شاخص ترس و طمع روشی ساده است که با استفاده از آن قادرید معیارهای گوناگونی مانند احساسات بازار را بررسی کنید. در واقع به جای این که این موارد را خودتان به تنهایی محاسبه کنید، می‌ توانید از اندیکاتورهای گوناگون برای بررسی ترندهای گوگل، شبکه‌ های اجتماعی و … استفاده نمایید. بنابراین اگر می خواهید شاخص ترس و طمع کریپتو را مورد استفاده قرار دهید، بهتر است معیارها و اندیکاتورهای دیگر را نیز بررسی کنید تا دید متعادل‌ تری نسبت به بازار پیدا کنید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مقاله به بررسی شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید فومو در بازار مالی چیست و چگونه از آن دوری کنیم ، مطالعه این مقاله را بخوانید.

به نظر شما شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال قابل استناد است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *