آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی

اگر به آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی نیاز دارید، مطمئنا این مطلب برایتان مفید است، چرا که در این مطلب علاوه بر این که اندیکاتور فیبوناچی و سطوح مختلف آن را خدمت شما معرفی می کنیم، آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی و استراتژی های معامله گری با استفاده از این اندیکاتور را به همراه روش های دریافت سیگنال خرید و فروش از خطوط فیبوناچی را در اختیارتان قرار می دهیم، بنابراین اگر به تحلیل تکنیکال علاقه دارید و دوست دارید آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی که یکی از دقیق ترین و شناخته شده ترین اندیکاتورهای دنیاست را یاد بگیرید، این مطلب را تا انتها دنبال فرمایید.

آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی

اندیکاتور فیبوناچی یکی از مشهورترین و پرکاربردترین اندیکاتورهاست که به چهار نمونه‌ اصلاحی، گسترشی، انبساطی و بازتابی تقسیم بندی می شود. آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی بخش حائز اهمیتی از تحلیل تکنیکال است و به این منظور که یک معامله‌ گر بتواند به درستی از همه فرصت‌ های معاملاتی در بازار بورس و حتی بازارهای مالی دیگر استفاده کند، بهترین کار شناخت انواع این ابزار و نحوه‌ عملکرد آن‌ هاست.

حتما برایتان جالب است : بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس کدام است؟

در این مطلب ابتدای امر قصد داریم چهار مدل اندیکاتور فیبوناچی را خدمت شما معرفی کنیم و در ادامه مفهوم سطوح فیبوناچی و جزئیات دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم تا دیگر برای رسم و استفاده از اندیکاتور فیبوناچی به مقاله دیگری نیاز نداشته باشید، پس همچنان همراه ما بمانید.

1) اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی

اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی یا RET کاربردی‌ ترین و پرطرفدارترین ابزار این اندیکاتور به حساب می آید. بهترین زمان استفاده از این اندیکاتور زمانی است که قیمت در یک روند در حال حرکت است. این اندیکاتور، زمان های  اصلاح قیمت و نقطه ورود و خروج را در اختیار سهامداران می گذارد.

2) اندیکاتور فیبوناچی بازتابی

اندیکاتور فیبوناچی بازتابی یا پروجکشن یا PRO ابزاری است که به منظور رسم آن به 3 نقطه کف، سقف و اصلاح در تحلیل تکنیکال احتیاج می باشد. وقتی که در این اندیکاتور سقف به کف متصل شود، هدف شناسایی حمایت است و زمانی که در این اندیکاتور کف به سقف اتصال یابد، مقاومت‌ های بعدی یک سهم در بازار سرمایه تعیین خواهد شد.

3) اندیکاتور فیبوناچی انبساطی 

اندیکاتور فیبوناچی انبساطی یا EXP بسیار به اندیکاتور بازتابی شبیه است. جالب است بدانید که هدف از این ابزار شناسایی مسیر یک روند تا انتهای آن می باشد. در حقیقت این اندیکاتور از ترکیب فیبوناچی گسترشی و بازتابی به وجود می آید و تنها فرق آن با فیبوناچی بازتابی، استفاده از دو نقطه است.

2) اندیکاتور فیبوناچی گسترشی 

اندیکاتور فیبوناچی گسترشی یا EXT برای وقتی مناسب است که قیمت از کانال قبلی خود عبور کرده باشد. در حقیقت هدف از این اندیکاتور شناسایی هدف‌ های قیمتی جلوتر و سطوح مقاومتی جدید در بازار سهام می باشد. به منظور رسم این اندیکاتور، می بایست دو نقطه سقف و کف را تعیین کنید و آن ها را به یکدیگر وصل نمایید.

حتما برایتان جالب است : نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی

به‌ صورت کلی هدف از آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی در تکنیکال بورس ایران، شناسایی و تحلیل حرکت‌ های برگشتی یا ادامه روند می باشد. درصدهایی که در این ابزارها مورد استفاده قرار می گیرند، از نسبت درصدهای میان اعداد فیبوناچی حاصل شده اند. هر کدام از این اعداد، تقریبا 1.618 برابر عدد قبلی خود هستند، ولی با این وجود و به همان صورت که پیش تر هم گفتیم، فیبوناچی اصلاحی از دیگر اندیکاتورهای فیبوناچی کاربردهای به مراتب بیشتری دارد و امکانات بیشتر و دقیق تری را در اختیار استفاده کنندگان اندیکاتور قرار می دهد.

نحوه استفاده از ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

در ابتدای امر می بایست یک ‌روند خاص را تعیین کنیم که این روند می‌ تواند نزولی یا صعودی باشد. نکته ای که در این خصوص باید آن را در خاطر داشته باشید اینجاست که تشخیص استفاده از ابزار کاملا شخصی است و بدون تردید تجربه می‌ تواند نخستین مولفه حائز اهمیت در استفاده از آن باشد و به منظور تشخیص نقاط کف و سقف، تجربه به‌ صورت محسوس خود را نشان می‌ دهد. به منظور رسم بایستی در روند صعودی بعد از انتخاب ابزار، کف را به سقف و در روند نزولی سقف را به کف وصل کنیم. برای نحوه‌ معامله بایستی برای واکنش معامله‌ گران در یکی از سطوح فیبوناچی صبر کنیم.

آموزش کامل اندیکاتور فیبوناچی

به ‌عبارتی به منظور تشخیص این که این سطح حمایت یا مقاومت است، می بایست همه پارامترهایی که برای یک حمایت یا مقاومت در حالت عادی مورد بررسی قرار می دادید، را در نظر بگیرید. در این بین نسبت های ۶۱.۸ درصد و ۳۸.۲ درصد از اهمیت برگشتی به مراتب بالاتری برخوردار هستند. نخست می بایست روی تراز ۳۸.۲ درصد حساس بود و تحت شرایطی که از این تراز عبور کرد، به ۶۱.۸ درصد حساس شد و در شرایطی که از این تراز هم رد شد، تراز بعدی ۷۸.۶ درصد است و در صورتی که این سطح نیز شکسته شود، احتمالا با کف قیمتی برخورد خواهد کرد و احتمالا این کف را نیز خواهد شکست!

مفهوم سطوح مختلف فیبوناچی چیست؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم فیبوناچی سطوح متفاوتی دارد و این اندیکاتور را می‌ توانید برای هر نوع دارایی در بازار سرمایه رسم نماییم. هر سطح فیبوناچی، نشان دهنده میزان اصلاح حرکت پیش از خود است. طبیعتاً، با توجه به عمق این سطوح، مفهوم این سطوح هم متفاوت است.

سطح 23.6 درصد فیبوناچی اصلاحی عمق کمی دارد و به صورت معمول به عنوان منطقه حمایتی شناخته نخواهد شد. سطح 38.2 تا 50 درصد عمق بیشتری دارد و از حمایت بالاتری نیز برخوردار است. سطح 61.8 درصد در فیبوناچی اصلاحی بیشترین عمق را داراست و به‌ عنوان اصلاح طلایی در نظر گرفته می شود.

چه اطلاعاتی از سطوح اندیکاتور فیبوناچی کسب می کنیم؟

از سطوح اندیکاتور فیبوناچی می‌ توان برای تعیین زمان ورود به معامله، زمان توقف و قیمت‌ هدف استفاده نمود. به عنوان مثال یک تریدر امکان دارد که رشد قیمت یک سهام را در بورس ببیند و در ادامه این سهام به انداز 61.8 درصد رشدش عقب‌ نشینی نماید. در این جا چنانچه قیمت مجددا رو به بالا پرش نماید، به علت آغاز  حرکت از سطح فیبوناچی، روند رو به بالای بلندتری داشته و سرمایه‌ گذار قادر است برای خرید اقدام کند. این را در نظر داشته باشید که نقطه توقف در این حالت می‌ تواند روی 78.6 و یا 100 درصد قرار گیرد.

حتما برایتان جالب است : آموزش رسم خطوط روند به زبان ساده

از سطوح اندیکاتور فیبوناچی در سایر اشکال تحلیل تکنیکال هم بهره گرفته می شود. به عنوان مثال از این نسبت‌ ها در امواج الیوت و یا الگوهای گارتلی بسیار استفاده می شود و در حقیقت پایه و اساس این الگوها همین نسبت‌ های فیبوناچی در بازار سرمایه است. روال کار بدین شکل است که زمانی که قیمت به سمت بالا و یا پایین حرکت می‌ کند، یک تصحیح قیمتی و یا عقب‌ نشینی از حرکت خود انجام می‌ دهد. در این الگوها این عقب‌ نشینی‌ ها و تصحیح قیمت‌ ها در نزدیکی سطوح فیبوناچی رخ خواهد داد.

سطوح عقب‌ نشینی اندیکاتور فیبوناچی برعکس میانگین متحرک ساکن و ایستا هستند. همین ماهیت ایستای سطوح قیمت‌ ها، امکان تشخیص سریع و آسان سیگنال‌ های بازار سرمایه را فراهم می کند. نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که این سطوح فیبوناچی برای گسترش و اضافه شدن قیمت هم استفاده می شود و این اندیکاتور تنها مختص عقب‌ نشینی قیمت یک سهم در بازار بورس نمی باشد.

سطوح مقاومت و حمایت در اندیکاتور فیبوناچی

سطوح حمایت و مقاومت فیبوناچی همان سطوحی به حساب می آیند که در آن‌ ها می‌ توان انتظار بازگشت روند را داشت. در حقیقت این سطوح قادرند مشابه سیگنال ورود در تحلیل تکنیکال عمل کنند. هنگامی که قصد دارید از سطوح حمایتی و مقاومتی بهره بگیرید، بهتر است منتظر بمانید تا از ثبات روند قیمت اطمینان پیدا کنید. بعضی اوقات امکان دارد درجا زدن قیمت در بورس بیشتر از حد انتظار زمان نیاز داشته باشد. وقتی که قیمت به سطح حمایتی می‌ رسد، نقطه‌ مناسب برای خرید و ورود به بازار است. در مقابل، هنگامی که قیمت در روند نزولی قرار دارد و به سطح مقاومت فیبوناچی می رسد، زمان مناسبی برای فروش به حساب می آید.

هنگامی که از ابزار تکنیکال کمک می گیرید، بایستی این را در خاطر داشته باشید که قیمت‌ه ا رفتار گذشته خود را تکرار خواهند کرد. توجه به رفتار قیمت از نکته های حائز اهمیت معامله گری می باشد. هنگامی که یک قیمت به سطح مشخصی واکنش نشان می‌ دهد، این معنی را می دهد که این سطح در تاریخچه قیمت این دارایی نقش حائز اهمیتی را بازی می کند. با درک این موضوع و مشخص کردن استراتژی معاملات خود، می‌ توانید از الگوی فیبوناچی در بازار بورس بهره لازم را ببرید. تحلیل تکنیکال و آموزش کار با فیبوناچی شما را یاری خواهد کرد تا زمان‌ های مناسب ورود و خروج را به بهترین شکل شناسایی کنید.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت کدام است؟

ولی همان طور که پیش تر هم عنوان کردیم، هیچ اصلاحی به معنای بازگشت به روند قبلی نخواهد بود. در حقیقت هنگامی که قیمت به سطح موردنظر می‌ رسد، به این معنا نیست که آن نقطه سیگنالی قطعی برای ورود و به دست آوردن سود است. هرچند اندیکاتور فیبوناچی ابزاری کاربردی در تحلیل تکنیکال است، ولی وقتی می‌ تواند بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد که در کنار یک استراتژی مناسب و چندین اندیکاتور دیگر مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌ توانید از اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی در کنار ابزار دیگری مانند شناسایی خط روند، میانگین‌ های متحرک، RSI و سایر اندیکاتورهای هم پوشان استفاده نمایید.

کاربرد فیبوناچی در بازار بورس

تا به اینجا به زبانی ساده با مفهوم اعداد فیبوناچی و کاربرد آن در بازارهای مالی به صورت مختصر آشنا شدیم و در این بخش می خواهیم کاربرد اعداد فیبوناچی در بازار سهام را با نگاه ریزبینانه تری مورد بررسی قرار دهیم. از سری اعداد فیبوناچی تا بخشی می‌ توان برای پیش‌ بینی روند قیمت سهم‌ ها در بازار استفاده نمود.

تحلیل‌ گران بازار سرمایه وقتی که به صورت دقیق نمودار قیمتی سهم‌ ها را مورد بررسی قرار می دهند تلاش می کنند در میان تحلیل‌ های سهم از ارتباط موجود در سری فیبوناچی و روند قیمتی سهم ارتباط‌ های نزدیک را بیابند و با استفاده از آن تا حد خوبی به پیش‌ بینی‌ های قیمتی در آینده سهم دستی یابند.

همان‌ طور که احتمالا مستحضر هستید، در فرآیند تحلیل تکنیکال، ابزارهای گوناگونی وجود دارند که در این بین از ابزار فیبوناچی هم می توان به منظور تعیین نقاط ورود و خروج، به نوعی نقاط حمایت و مقاومت استفاده نمود. در این بین با استفاده از سری فیبوناچی در تکنیکال سهام، توانایی این کار را خواهیم داشت تا با ابزارهایی مانند؛ فیبوناچی اصلاحی، فیبوناچی خارجی، فیبوناچی انبساطی، فیبوناچی پروژکشن، فیبوناچی اکسپنشن و … روند انجام معاملات خود را در بازار بورس تسهیل ببخشیم و با درصد اطمینان بیشتری وارد معاملات خود شویم.

البته همان طور که می دانید استفاده از یک تک اندیکاتور برای تصمیم گیری در خصوص خرید یا فروش به تنهایی فاقد اعتبار لازم است و بهتر است از اندیکاتورهای مختلف در کنار مبانی دیگر تحلیل تکنیکال، بنیادی، روانشناسی بازار، تابلوخوانی و … استفاده کنید تا ضریب خطای شما تا حدود زیادی کاهش یابد و سود مطمئن تری را به دست آورید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

هنگامی که به دنبال استفاده از تحلیل تکنیکال و آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی در بورس هستید، این را باید هموارد در نظر داشته باشید که هیچ ابزاری به صورت کامل عملکرد مثبت و قطعی از خود نشان نداده است و نشان نخواهد داد! به هر حال تعداد زیادی از معامله‌ گران با این اندیکاتور کار می‌ کنند و استراتژی‌ های خود را مطابق با آن تنظیم کرده اند و اتفاقا سود های مناسبی را نیز کسب کرده اند.

در نظر داشته باشید که بهترین روش استفاده از اندیکاتور فیبوناچی، استفاده‌ ترکیبی از آن با دیگر ابزارهای کمکی در تحلیل تکنیکال و بنیادی است. در آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی در بورس گفتیم که چهار نمونه‌ رایج اندیکاتور فیبوناچی، مدل‌ های فیبوناچی اصلاحی، گسترشی، انبساطی و بازتابی وجود دارد.

وقتی که اندیکاتور فیبوناچی را با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مانند RSI و میانگین متحرک ترکیب نمایید، مطمئنا نتیجه مطمئن تر و مناسب تری را دریافت خواهید کرد. در انتها باید این نکته را یادآور شویم که این ابزار تنها برای نشان دادن یک مسیر احتمالی کاربرد دارد و داشتن هدف و استراتژی مشخص در معامله‌ گری، مهم ترین موضوع است که تنها به عهده‌ خودتان می باشد و هیچ ابزار کمکی نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی پرداختیم.

اگر دوست دارید بدانید استراتژی معاملاتی گن به زبان ساده و عامیانه چیست، مطمئن باشید این مطلب بهترین راهنمای شماست!

به نظر شما آموزش اندیکاتور فیبوناچی می تواند در روند انجام معاملات سودده ما را یاری کند؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *