بازده حقوق صاحبان سهام چیست

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بازده حقوق صاحبان سهام چیست

آیا می دانید بازده حقوق صاحبان سهام چیست و چطور محاسبه میشود؟ بازده حقوق صاحبان سهام را به عنوان نسبت roe نیز میشناسند. در این مطلب قصد داریم ابتدا ببینیم بازده حقوق صاحبان سهام چیست و بازده حقوق صاحبان سهام چگونه محاسبه می شود و در ادامه نیز همه نکاتی که درباره نسبت بازده دارایی roe در تحلیل بنیادی باید بدانید را برای شما آورده ایم تا صفر تا 100 نرخ بازده حقوق صاحبان سهام را همین الان در این مطلب به زبان ساده یاد بگیرید؛

بازده حقوق صاحبان سهام چیست

یکی از اصلی ترین روش ها به منظور کسب موفقیت در بازار بورس، یاد گرفتن و شناخت دقیق مفاهیم و اصطلاحات بورسی است که یکی از آن ها بازده حقوق صاحبان سهام است که نشان دهنده این است که مدیریت شرکت با چه میزان کارایی از پولی که سرمایه‌ گذارها برای خرید سهام شرکت پرداخت کردند در جهت ایجاد سود استفاده می کنند. چنانچه جزو فعالان و تریدرهای بورسی هستید، با شناخت و تسلط کامل بر مفاهیم موجود در بازار سرمایه و به ویژه شاخص ROE در بورس و همچنین با استفاده آن ها در راستای درست، می توانید به یکی از موفق ترین معامله گران این بازار تبدیل شوید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بازارهای سرمایه به همان گونه که می‌ توانند سودده و مناسب باشند، اگر اطلاعات و تجربه کافی را نداشته باشید، می توانند کل سرمایه شما را نابود کنند. بنابراین یکی از اصل های مهم سرمایه گزاری در هر بازاری داشتن اطلاعات کافی در مورد آن است. در تحلیل بنیادی یک سهم بورسی نسبت ها و شاخص هایی زیادی وجود دارد که تحلیل گران فاندامنتالی از آن ها استفاده می کنند که یکی از این شاخص ها، شاخص ROE در بازار سرمایه است. این شاخص، یک معیار مفید و کاربردی از اثربخشی مدیریت یک شرکت به حساب می آید که در ادامه بیشتر در مورد این که بازده حقوق صاحبان سهام چیست توضیح خواهیم داد؛

نرخ بازده حقوق صاحبان سهام چیست؟

شاید با نگاه کردن به عنوان بازده حقوق صاحبان سهام بتوانید حدس بزنید که معنای آن چیست؛ شما وقتی در شرکتی برای سرمایه‌ گذاری اقدام می کنید و سهام آن شرکت را خریداری می کنید، منتظر به ثمر نشستن سرمایه‌ گذاری خود خواهید بود. ولی سرمایه شما در چه حالتی افزایش پیدا خواهد کرد؟ این موضوع به مدیریت و عملکرد شرکت وابسته است. شرکت‌ ها با توجه به کارایی و عملکرد خود، درصدهایی را ارائه می دهند که بیان کننده سود هر سهامدار از سرمایه‌ گذاری می باشد.

فرض کنید که شما قصد دارید سهام شرکتی را بخرید؛ پس مبلغی را برای خرید سهام به آن شرکت اختصاص می دهید. شرکت با سرمایه شما به کار می پردازد و از آن برای تولید سود بهره می گیرد. هر سهم درآمد مشخصی را تولید می کند که نهایتا سود خالص شرکت را ایجاد می کند. شما به عنوان سهامدار در بخشی از این سود، سهم خواهید داشت. لذا با توجه به این‌ که چه مقدار از سهام آن شرکت را خریداری کرده اید، سود حاصل از سرمایه‌ گذاری هم به شما اختصاص پیدا خواهد کرد. بنابراین بی‌ جهت نیست که بین سهامداران این نسبت یکی از اصلی ترین نسبت‌ های مالی به شمار می رود.


حتما برایتان جالب است : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


هر چقدر عدد حاصله بزرگ‌ تر باشد، بیانگر آن است که شرکت در خلق سود خالص عملکرد بهتری داشته است. این امر نیز به نفع سهامداران خواهد بود و هم به نفع شرکت که نهایتا باعث افزایش ارزش شرکت می شود. ROE بالا نشان دهنده آن است که شرکت به نسبت سرمایه‌ اندکی که دارد، درآمد خوبی کسب کرده است و همین موضوع موجب می شود تا سودآوری افزایش پیدا کند. بنابراین باید گفت در این فاکتور نسبت سرمایه به درآمد نیز عامل حائز اهمیتی به حساب می آید. این امکان وجود دارد که شرکتی سرمایه‌ بالایی هم داشته باشد اما نتواند از آن درآمد و در نتیجه سود خوبی کسب کند. به صورت کلی نمی‌ توان برای ROE یک عدد تعیین شده را بیان کرد، به این خاطر که این عدد در صنایع گوناگون با هم متفاوت می باشد.

نسبت بازده دارایی roe به شما چه می گوید؟

حال که دریافتید، بازده حقوق صاحبان سهام چیست ، بهتر است درباره مفهوم این نسبت با شما صحبت کنیم؛ بازده حقوق، هر چند خوب یا بد باشد، به آن بستگی دارد که چه چیزی برای همتایان بازار سهام عادی است. بازده حقوق در بخش ابزار، 10 درصد یا کم تر است. یک شرکت در حوزه تکنولوژی یا خرده فروشی با ترازنامه ای کوچک تر، با بازده عادی 18 درصد یا بیشتر همراه است. این خوب است که بازده حقوق با میانگین رقبا برابری کرده یا از آن بیشتر باشد. نسبت های بازدهی حقوق بالا یا پایین، در هر قسمت یا گروه از صنایع به صورت معناداری متفاوت است. استفاده از این نسبت ها زمانی که معنای بیشتری می گیرند که یک شرکت را با شرکتی مشابه آن مقایسه گردد.

فرمول نرخ بازده حقوق صاحبان سهام

روشی برای اندازه‌ گیری میزان سوددهی شرکت است که روش ایجاد سود با استفاده از سرمایه سهامداران را روشن خواهد کرد. در حقیقت ROE به معنی اندازه گیری نحوه استفاده مؤثر یک تجارت از ارزش سهام سهامداران است. به عبارتی بیانگر میزان سود خالص برای شرکت از هر یک ریال حقوق صاحبان سهام است. محاسبه بازده حقوق صاحبان سهام از طریق فرمول زیر انجام می گردد :

بازده حقوق صاحبان سهام = سود خالص / حقوق صاحبان سهام

البته در نظر داشته باشید که بازدهی حقوق صاحبان سهام را نمی‌ توان همواره محاسبه نمود. به این خاطر که باید در درجه‌ اول سود خالص و حقوق صاحبان سهام هر دو مقادیر مثبتی داشته باشند. سود خالص را می بایست پیش از پرداخت سود به سهامداران عادی و پس از پرداخت سود به سهامداران ممتاز و وام‌ دهندگان محاسبه کرد. سود خالص در حقیقت همان مقدار درآمد و هزینه‌ های خالص و مالیاتی است که یک شرکت در دوره‌ ای مشخص آن‌ ها را ایجاد می‌ کند و پارامتر دوم یعنی میانگین حقوق صاحبان سهام هم با افزودن حقوق صاحبان سهام در شروع هر دوره‌ موردنظر محاسبه خواهد شد. لذا باید توجه داشت که دوره‌ ها باید بر هم منطبق باشند.


حتما برایتان جالب است : چرا در بورس ضرر می کنیم؟


در حقیقت این بدین معنی است که دوره‌ ای که سود خالص در آن محاسبه می‌ شود، باید همان دوره‌ ای باشد که میانگین حقوق صاحبان سهام هم در آن برهه در نظر گرفته می‌ شود. درآمد خالص را می‌ توان در صورت سود و زیان یافت که مجموع فعالیت‌ های مالی را در دوره‌ مشخصی نشان می‌ دهد. حقوق صاحبان سهام هم از طریق ترازنامه قابل دسترسی است که عبارت است از تراز جاری تاریخچه‌ تغییرات در دارایی‌ ها و دیون کل شرکت. به این خاطر که بین صورت سود و زیان و ترازنامه عدم تطابق وجود دارد، بهترین روش برای محاسبه‌ ROE بر اساس میانگین حقوق صاحبان سهام در یک دوره خواهد بود.

کاربرد استفاده از نسبت roe در تحلیل بنیادی چیست؟

کاربردهای بررسی و تفسیر ROE فراوان است. سرمایه‌ گذاران قادرند با مشاهده‌ این معیار، متوجه شوند که آیا قرار است بازده خوبی را از سرمایه‌ گذاری در شرکت کسب کنند یا خیر، ولی این کل قضیه نخواهد بود. با هم چند مورد از کاربردهای این نسبت مهم مالی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا دریابیم که چرا این نسبت مالی بسیار حائز اهمیت است؛

1. مقایسه سهام شرکت‌ های گوناگون

شاید بتوان گفت حائز اهمیت ترین کاربرد نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، ایجاد زمینه‌ مقایسه‌ ای باشد. به کمک تفسیر ROE در کنار اطلاع از وضعیت شرکت با توجه به میانگین صنعت، می‌ توان از وضعیت رقبا هم اطلاع پیدا کرد. در واقع این بدین معنی است که می‌ توان سوددهی شرکت های مختلف را با یکدیگر مورد قیاس قرار داد. خوب یا بد بودن نسبت ROE موضوعی است که با توجه به دیگر هم‌ گروه‌ های یک سهام می‌ توان از آن پرده برداشت. برای مثال این امکان وجود دارد که سهام بخش خدمات شهری دارایی‌ ها و بدهی‌ های زیادی در ترازنامه‌ شان داشته باشند، این در حالی است که درآمد خالص‌ آن ها نسبتا کم است.

نسبت ROE نرمال و مرسوم در این قسمت با توجه به این موضوع می تواند ۱۰ درصد یا کم تر باشد، ولی از طرف مقابل امکان دارد یک شرکت فعال در حوزه فناوری یا حتی خرده‌ فروشی ترازنامه‌ کوچک‌ تری داشته باشد، ولی درآمد خالصش بیشتر باشد و این بدین معنی است که می‌ توان ROE‌ رایج و نرمال در این صنعت را ۱۸ درصد یا بیشتر دانست. بنابراین حائز اهمیت است که اگر قصد مقایسه‌ ROE‌ شرکت‌ های گوناگون را داریم، به میزان معمول بازده حقوق صاحبان سهام در آن صنعت توجه نماییم. با مثالی که ارائه کردیم می‌ توان به خوبی دریافت که معنادار نیست بخواهیم شرکتی از حوزه خدمات شهری را با شرکتی از حوزه فناوری مورد قیاس قرار دهیم، به این خاطر که این مقیاس منطقی نیست و نتایج آن نیز قابل استناد نخواهد بود.

2. پیش بینی نرخ رشد

تفسیر REO می‌ تواند به ارزیابی بازده سرمایه‌ گذاری و البته نرخ رشد شرکت منتهی شود. این موضوع یکی از واضح‌ ترین و حائز اهمیت ترین کاربردهای نسبت بازده حقوق صاحبان سهام به حساب می آید. با همین نگرش افزایش یا کاهش ROE را هم می توان بدین صورت تفسیر کرد؛ وقتی که این نسبت کاهش یابد، متوجه خواهیم شد که شرکت در تولید سود خالص عملکرد چندان خوبی نداشته است.


حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی در بورس {هوشمندانه}


البته این را هم باید در نظر داشته باشید که بهتر است این نسبت را در طولانی مدت لحاظ کنیم تا بتوانیم نتایج بهتری بگیریم. به صورت معمول میانگین بازده حقوق صاحبان سهام را در طول 5 تا 10 سال بررسی می‌ کنند تا بتوانند چشم‌ انداز خوبی نسبت به وضعیت شرکت داشته باشند. از طرفی چنانچه ROE در طول زمان افزایش یابد، بیانگر آن است که شرکت می‌ تواند ارزش سهام خود و همچنین بازده سهامداران را بیشتر کند که این امر شرایط خوب شرکت را نشان می دهد.

چنانچه ROE اندکی بالاتر از میانگین صنعت باشد، بسیار خوبی است، ولی چنانچه دو یا سه برابر این میانگین باشد، ممکن است ناشی از موارد نامطلوبی باشد. لذا چنانچه سود خالص در قیاس با حقوق صاحبان سهام بسیار زیاد باشد، نسبت بازده حقوق صاحبان سهم بالا منطقی است، به این خاطر که نشان از عملکرد خوب شرکت خواهد داشت، ولی از طرف دیگر باید در نظر داشت که ROE بسیار زیاد در یک شرکت که حقوق صاحبان سهام آن در قیاس با درآمد خالص کمتر است، بیان کننده ریسک است!

3. پیش بینی آینده‌ سهام

ROE‌ را می‌ توان شاخصی مناسب برای پیش بینی آینده از نرخ رشد سهام و همچنین رشد سود سهام به حساب آورد. برای پیش بینی نرخ رشد آینده‌ شرکت‌ ها می بایست ROE را در معیاری به نام نسبت اندوخته کردن سود ضرب کرد. این نسبت درصدی از سود خالص است که شرکت آن را برای تامین مالی در رشد و توسعه‌ آینده نگهداری می‌ کند یا مجددا سرمایه‌ گذاری می‌ نماید.

4. تحلیل سهام بورسی در بازه‌ های زمانی چندساله

تفسیر و تحلیل ROE در بخش سهام فعال در یک صنعت می‌ تواند کمک شایانی به معامله گران نماید. برای مثال این طور فرض کنید که شرکتی توانسته باشد چند سال گذشته را با عددی بالاتر از میانگین ROE آن صنعت حفظ کرده باشد؛ این تداوم در بازه‌ زمانی چندساله می‌ تواند به ما نشان دهد که مدیریت این شرکت در استفاده‌ بهینه از دارایی‌ ها به منظور ایجاد سود بالاتر، عملکرد خوبی داشته است، ولی چنانچه در همین بازه‌ زمانی این عدد نوسانات فاحشی داشت، این طور برداشت می کردیم که تزلزل در مدیریت این شرکت وجود دارد.

بازده حقوق صاحبان سهام یعنی چه

به این خاطر که امکان دارد در یک سال ROE بیشتر از میانگین صنعت بوده باشد و سال دیگر کم تر از آن. بنابراین نرخ رشد پایدار از دیگر مواردی است که به کمک بررسی ROE در چندین سال می‌ توان به آن دست یافت. این بررسی چندساله همچنین می‌ تواند میزان سود، درآمد و بدهی‌ های شرکت را هم مشخص نماید. ولی چنانچه ROE شرکت‌ ها در طول بازه‌ های زمان طولانی به صورت غیرمعمولی بالا باشند، می‌ توان این طور پیش بینی کرد که احتمال بروز مشکلاتی در این خصوص وجود خواهد داشت.

5. شناسایی مشکلات شرکت های مختلف

منطقی است که تعجب کنید که آیا ROE متوسط یا کمی بالاتر از حد متوسط، بهتر از دو یا سه برابر و یا حتی بالاتر از حد متوسط دیگر گروه ها است یا خیر. آیا سهام با ROE بالاتر، ارزش بیشتری خواهد داشت؟ بعضی مواقع ROE بالا اگر که درآمد خالص در قیاس با سهم بسیار بالا باشد، مثبت ارزیابی می شود. هرچند اکثر اوقات، این نسبت بالا به دلیل سهم کمتر در مقایسه با درآمد خالص است که ریسک را افزایش می دهد. نخستین مشکل درباره ROE بالا می تواند مربوط به سود ناپایدار باشد.


حتما برایتان جالب است : اشتباهات رایج در بورس ایران


این طور تصور کنید یک شرکت برای سال ها هیچ سودی نداشته است. خسارت های هر سال در ترازنامه و در بخش سهم به عنوان خسارت حفظ شده ثبت شده اند. خسارت ها ارزش منفی دارند و سهم سهامداران را کاهش می دهند. تصور کنید LossCo در سالیان گذشته به سرمایه ای دست پیدا کرده و سودمند شده است. مخرج فرمول محاسبه ROE امروزه بسیار پس از سال ها خسارت، بسیار کوچک است که موجب می شود ROE به شکل گمراه کننده ای بالا باشد.

دومین مورد، بدهی های بیش از اندازه است. لذا چنانچه یک شرکت قرض های زیادی داشته باشد، ROE را افزایش می دهد، چرا که سهم برابر است با میزان دارایی ها منهای بدهی ها. بنابراین هر چقدر بدهی ها افزایش یابد، سهم کم تر خواهد شد. یکی از مواردی که امکان دارد منجر به وقوع این مورد شود، وقتی است که شرکت میزان بالایی قرض می کند تا بدهی خود را بپردازد و صاحب سهم شود. این امر سود هر سهم یا همان EPS را بیشتر می کند ولی تاثیری بر نرخ رشد واقعی یا عملکرد نخواهد داشت. نهایتا درآمد خالص منفی و سهم منفی سهامداران می تواند به ROE بالای غیر طبیعی منتهی گردد.

هرچند چنانچه یک شرکت زیان خالص و یا سهم منفی صاحبان سهام داشته باشد، ROE نباید محاسبه شود. چنانچه سهم سهامداران منفی باشد، مرسوم ترین مشکلی که اتفاق می افتد، بدهی بیش از حد و یا سود ناپایدار است. هرچند استثناهایی برای این قانون وجود دارد که برای شرکت هایی است که از پول نقد برای خرید سهام خود بهره می گیرند، صادق است. برای تعداد زیادی از شرکت ها، این موضوع گزینه دیگر برای پرداخت سود سهام محسوب می شود و نهایتا به کاهش سود سهام منجر خواهد شد که سبب منفی شدن محاسبات می شود.

در همه موارد، سطوح خیلی بالا یا منفی ROE می تواند به عنوان هشداری برای نرخ رشد سود به حساب آید. در موارد نادری، نرخ ROE منفی می تواند به دلیل پول نقد باشد که برنامه های رها کردن سهام و یا مدیریت عالی باشد، ولی این موضوع نتیجه ای نادر می باشد که خیلی کم شاهد آن هستیم. به هر روی ROE منفی نمی تواند با مقادیر مثبت ROE مورد قیاس قرار گیرد.

محدودیت‌ های استفاده از نسبت roe در تحلیل بنیادی چیست؟

در بخش قبلی دریافتیم که مزایای استفاده از بازده حقوق صاحبان سهام چیست و در این بخش به معایب و محدودیت های این نسبت اشاره می کنیم؛ این فرض که ROE بالا بیانگر یک مورد مثبت در همه شرایط است، حدسی نه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چندان صحیح است. لذا می بایست در نظر داشت که ROE های بالا نشان از مواردی چون سودهای ناپایدار و یا بدهی‌ های بیش از اندازه دارد.


حتما برایتان جالب است : تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس


نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مهم در خصوص مقایسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روند نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام در طول سالیان گوناگون و یا مقایسه آن در یک شرکت با متوسط صنعت فعال در آن و یا دیگر شرکت های فعال در صنعت مدنظر است. همچنین بازده حقوق صاحبان سهام منفی هم امکان دارد به دلیل زیان خالص شرکت باشد.

اگر بازده حقوق صاحبان سهام منفی باشد، چه میشود؟

نسبت بازده حقوق صاحبان سهام منفی، بیان گر موارد بسیاری است که در مجموع به هیچ عنوان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند نشان دهنده حالت خوبی باشد. در واقع چنانچه نسبت بازده حقوق صاحبان سهام در شرکتی منفی باشد، بدین معنی است که بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها از مقادیر بزرگ‌ تری از دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها هستند و یا بزرگی زیان شرکت به قدری است که تمام‌ پرداخت‌ های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاران و درآمدهای تجمعی شرکت در طول دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های پیشین توانایی پوشش زیان را ندارد.

جالب است بدانید که در چنین وضعیتی شرایطی شرکت به وضعیت ورشکستگی  نزدیک شده و با توجه به این وضعیت اعتباردهندگان و نهادهای ارائه‌ دهنده‌ تسهیلات هم به دلیل پیش‌ بینی کم بودن توان بازپرداخت تسهیلات، برای اعطای تسهیلات اقدامی نخواهند کرد.

تفاوت بین نسبت های roe و roi چیست؟

با این وجود که بازدهی حقوق سهامداران، نسبت سوددهی یک شرکت به حقوق سهامداران است، بازگشت سرمایه به محاسبات بیشتری احتیاج دارد تا محاسبه شود. می توان گفت که منظور از بازگشت سرمایه، سرمایه ای است که یک سازمان از تمامی منابع درآمد خود پس از تقسیم سود به دست می آورد که شامل حقوق سهامداران و بدهی ها هم می باشد. بازدهی حقوق، بدین معنی است که یک سازمان، چه طور از حقوق سهامداران بهره برداری می کند و این در حالی است که بازگشت سرمایه، نشان دهنده چگونگی بهره برداری یک سازمان از سرمایه باقی مانده خود به منظور به دست آوردن درآمد است.

مقایسه وضعیت دو شرکت در یک صنعت از طریق ROE

به صورت کلی چنانچه در یک صنعت بخواهیم دو شرکت را از نظر ROE مقایسه نماییم،‌ شرکتی دارای وضعیت بهتر است که ROE بالاتری داشته باشد. می‌ توان گفت شرکت دارای ROE بالاتر، سود و بهره‌ گیری بیشتری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌ گذارانی که سهام شرکت را خریده اند، برده است و همچنین پتانسیل بنیادی شرکت برای رشد به مراتب بیشتر است. لذا این طور فرض کنید که شرکتی 200 میلیون سرمایه از طریق خرید سهامش توسط سهامداران به دست آورده که 30 میلیون سودآوری برای آن ایجاد کرده است.

همچنین شرکت دیگری را فرض کنید که با همان 200 میلیون سرمایه سرمایه‌ گذاران، 50 میلیون سود به وجود آورده است. با توجه به تعریف و فرمول‌ های گفته شده برای شاخص ROE مشاهده می کنیم که شاخص ROE شرکت دوم بیشتر از شرکت اول بوده می باشد، به این خاطر که از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشابه سود بیشتری ساخته و می‌ توان گفت در آینده هم پتانسیل رشد و سودآوری بیشتری دارد و گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهتری برای سرمایه‌ گذاری به شمار می رود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نسبت بازده حقوق صاحبان سهام یا ROE برای سهامداران و البته شرکت‌ ها بسیار حائز اهمیت است، به این خاطر که بیان کننده میزان سود خالصی است که سرمایه‌ گذاران به ازای هر واحد سرمایه‌ گذاری‌ شان دریافت می‌ کنند. این نسبت را به وسیله تقسیم سود خالص بر میزان حقوق صاحبان سهام محاسبه می کنند. این بازده به صورت درصدی بیان می‌ شود و بیان می کند که عملکرد شرکت و میزان رشد و سوددهی آن با استفاده از سرمایه‌ های سهامداران تا چه اندازه قابل قبول است.

بدین صورت می‌ توان تغییرات شرکت را در قیاس با گذشته‌ هم مشاهده نمود. تحلیل‌ گران به صورت معمول ROE بین ۱۵ الی ۲۰ درصد را مناسب می دانند. البته این هم درست است که مقادیر بالاتر می‌ تواند عملکرد قوی‌ تر را نشان دهد، ولی امکان دارد شرکت با استفاده از استقراض ریسک‌ های موجود را افزایش داده باشد. از طرفی ROE‌ کمتر از ۱۵ درصد هم می‌ تواند هشداری باشد برای وجود مشکلات و نشان از مدیریت محافظه‌ کارانه داشته باشد که امکان دارد خوشایند همه سهام‌ داران نباشد.

یکی از محدودیت‌ ها و مشکلات بازده حقوق صاحبان سهام اینجاست که به تنهایی گویای تمام چیزها نیست. لذا شما قادر نیستید با نگاه کردن به یک عدد، دریابید که آیا شرکت برای ایجاد بازدهی بهتر به بدهی و استقراض روی آورده است یا خیر. همچنین امکان دارد شرکت‌ ها در زمان بازخرید مجدد هم با کوچک‌ تر شدن مخرج کسر فرمول ROE و در نتیجه با افزایش بازده حقوق صاحبان سهام مواجه شوند که این افزایش برای تمامی تحلیل گران و سرمایه گذاران گمراه‌ کننده است.

حتی این امکان وجود دارد که دیگر شرکت‌ ها دارایی‌ های نامشهودی مثلنشان تجاری یا حق اختراع داشته باشند و یک شرکت این دارایی‌ ها را نداشته باشد که در ROE قابل مشاهده نیست و این موضوع می‌ تواند نتایج را منحرف نماید. این معیار به صورت کلی ما را کمک می کند تا بینشی درباره نحوه استفاده از منابع مالی به منظور رشد کسب‌ و کار کسب کنیم.

ROE مستمر در طول زمان ثابت می کند که شرکت به خوبی می‌ تواند برای سهامداران ارزش ایجاد کند، به این خاطر که نشان داده است در استفاده‌ و سرمایه‌ گذاری مجدد سود مهارت دارد. کاهش ROE‌ هم در طول زمان بیان کننده آن است که تصمیم مدیریت در مورد سرمایه‌ گذاری‌ های مجدد، ضعف دارد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب صفر تا 100 این که بازده حقوق صاحبان سهام چیست و چطور محاسبه و استفاده می شود صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید از خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاعات خوبی به دست آورید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

حال که دیگر می دانید بازده حقوق صاحبان سهام چیست و چطور محاسبه می شود و چه کاربردهایی دارد، فکر می کنید در تحلیل بنیادی سهام های مختلف، از این نسبت استفاده می کنید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *