توکن های بر بستر اتریوم کدامند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
توکن های بر بستر اتریوم

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، مطمئنا ارز دیجیتال اتریوم که یک پلتفرم متن باز بر پایه بلاک چین است را می شناسید ولی امکان دارد توکن های بر بستر اتریوم را نشناسید که اصلا ایرانی هم ندارد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینجاست که در حال حاضر فعالیت های بسیاری در بستر پلتفرم اتریوم در حال انجام است و شما برای سرمایه گذاری های بلندمدت و حتی میان مدت باید با توکن های بر بستر اتریوم آشنا باشید تا بتوانید سازوکار آن ها را در شبکه اتریوم درک کنید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم جذاب ترین و بزرگ ترین توکن های بر بستر اتریوم که در بازار ارزهای دیجیتال شهرت بسیاری پیدا کرده اند را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

توکن های بر بستر اتریوم

بر اساس اطلاعات درون شبکه ای اتریوم، بیشتر از 3 هزار اپلیکیشن غیر متمرکز بر روی بلاک‌ چین اتریوم در حال فعالیتند. جالب است بدانید که اپلیکیشن‌ های غیر متمرکز با اپ‌ های معمول موبایل و وب متفاوت هستند، چرا که در مورد داده‌‌ ای که اپ‌ ها مدیریت می‌ کنند کنترل بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهند. اپ‌ های مرسوم مثل رابین‌‌ هود یا توییتر، به وسیله یک مقام مرکزی مدیریت می شوند که در خصوص نحوه حفاظت از داده‌ کاربران و استفاده‌ درست یا نادرست از آن‌ حرف نهایی را خواهند زد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اپلیکیشن‌ غیر متمرکز رویکردی غیر متمرکز به مدیریت داده دارد و از نظر تئوری، به کمک تکنولوژی بلاک‌چین که اساس شبکه‌ اتریوم است، کنترل را به کاربران می دهد. اتریوم از لحاظ ارزش بازار دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا و نخستین پلتفرم برای تسهیل ایجاد دپ‌ می باشد و نکته جالب در مورد مارکت کپ یا همان ارزش بازار این ارز این است که رفته رفته و با گذشت زمان، ارزش بازار اتریوم در حال نزدیک تر شدن به بیت کوین می باشد و بعید نیست که در آینده بتوانیم شاهد جابجایی های این دو ارز غول پیکر در دنیای ارزهای دیجیتال و در لیست بزرگ ترین رمزارزها باشیم.

اتریوم برای طرفداران تکنولوژی وعده‌ ای فریبنده به حساب می آید، ولی این پلتفرم، متن‌ باز طراحی شده و این بدین معنی است که پروژه‌ های طراحی شده بر روی آن، به صورت معمول آزمایشی و بعضی مواقع کلاهبرداری بیش نیستند! البته ما در این مطلب سعی کردیم 10 مورد از معتبرترین پروژه های بستر اتریوم را برای شما بررسی کنیم؛

1) ماتیک – MATIC

شبکه پلی گان و یا ماتیک، در حقیقت یک پلتفرم توسعه دهنده و مقیاس پذیر برای اتریوم می باشد که با استفاده از آن تراکنش های ERC20 اتریوم می توانند در کم تر از چند ثانیه انجام شوند. به صورت کلی هدف اصلی این شبکه این است که کار را برای کاربران شبکه و توسعه دهندگان تسهیل نماید. شبکه ماتیک از 4 لایه برخوردار است که شامل لایه اتریوم، لایه امنیت، لایه پلی گان و لایه اجرایی می باشد.

رمز ارز ماتیک ارز دیجیتال اصلی این شبکه است که یکی دیگر از توکن های معروف اتریوم می باشد. با توجه به ارزش بالای بازار این توکن، می توان گفت در همه صرافی های معتبر مثل بایننس، یونی سواپ، هات بیت و کوین بیس می توانید ماتیک را مورد معامله قرار دهید. با توجه به تکنولوژی و پروژه های پشت این شبکه، می توان گفت این رمز ارز، یکی از ارز های دیجیتال آینده دار دنیای امور مالی غیرمتمرکز دیفای به حساب می آید. 

2) چین لینک – Chainlink

رمزارز چین لینک تحت عنوان یکی از بهترین توکن های اتریوم خود را مطرح کرده است که مثل سایر توکن های اتریوم، از استاندارد ERC20 پیروی می نماید. چین لینک خود یک شبکه غیرمتمرکز به حساب می آید که ارتباط میان قراردادهای هوشمند را با دنیای واقعی، از طریق اوراکل ها برقرار می کند. چین لینک بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود و راه حل های بلاک چینی را برای امور مالی سنتی در دنیای واقعی، ارائه می دهد. قراردادهای هوشمند اتریوم طبق داده ها در بلاک چین عمل می کنند و ارتباطی با دنیای بیرون ندارند، هدف از برنامه چین لینک در حقیقت ایجاد این ارتباط بوده است.

کاربرد دیگر چین لینک برای توسعه دهندگان است، در حقیقت چین لینک، بلاک چین های ارائه دهنده قراردادهای هوشمند را توانا می کند که پرداخت های خود را در سایر شبکه ها با سایر رمزارزها انجام دهند. همچنین پروژه چین لینک این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا به حساب های خارج از زنجیره خود وصل شوند و پرداخت های خود را در صرافی های غیرمتمرکز انجام دهند. 


حتما برایتان جالب است : بهترین کیف پول چین لینک برای ایرانی ها


این را در نظر داشته باشید که رمز ارز چین لینک یک توکن ERC20 به حساب می آید، بنابراین همه کیف پول ها و صرافی هایی که از رمزارز اتریوم پشتیبانی می کنند، از ارز دیجیتال لینک هم پشتیبانی به عمل می آورد. البته چین لینک بنا دارد در آینده شبکه بلاک چین خود را راه اندازی کند، بنابراین پس از این اتفاق، دیگر وضعیت پشتیانی این رمزارز در پلتفرم ها متفاوت است.

3) یونی سواپ – Uniswap

یونی‌ سواپ صرافی غیر متمرکز می باشد و این بدین معنی است که برخلاف بیشتر صرافی‌ ها، کنترلی روی پول کاربر ندارد و پرطرفدارترین صرافی غیر متمرکز کنونی به حساب می آید. این صرافی سنگ ‌بنای جنبش دیفای اتریوم است و معامله کوین‌ به‌ کوین را تسهیل می نماید. این پروژه رقیبی جدی به نام سوشی‌ سواپ را مقابل خود می بیند که همه کاربران یونی‌ سواپ را بلعیده است. قابلیت دیگر یونی‌ سواپ استفاده از سیستم بازارسازی اتوماتیک است که معامله را تسهیل می نماید، بدین شکل که استخرهای نقدینگی که معامله کوین را مدیریت می‌ کنند، به وسیله قرارداد هوشمند اجرایی خواهند شد تا نقطه مقابل سیستم سفارش‌ گذاری سنتی است.

در زمان معامله در صرافی مرکزی معمولی ارز دیجیتال، قیمت بازار برای یک سرمایه به وسیله عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد. به منظور معامله، می بایست شخصی را در مقابل خود پیدا کند که نقدینگی را برای تکمیل تراکنش تامین کند. با استفاده از صرافی مبتنی بر AMM مثل یونی سواپ، الگوریتم قیمت‌ گذاری نرخ بازار هر سرمایه را تعیین می کند. کاربران به منظور تامین نقدینگی تشویق خواهند شد تا با هم استخر تشکیل دهند و کل معاملات را در قیمت‌ های تعیین‌ شده‌ انجام می دهند.

4) آگور – Augur 

این اپلیکیشن در طول سال های اخیر توسعه پیدا کرده است تا سرویس پیش بینی کننده ای باشد که دچار انحراف و تغییر نشود. این قابلیت ها صفات کلیدی برای آگور به حساب می آیند تا همچنان یک پیش بینی کننده قابل اعتماد برای بازار سهام باشد و این اطمینان و حس اعتماد آن بر روی بلاک چین، بدین معنی است که محتوا و اطلاعات آن اصلا قابل ویرایش و تغییر نخواهد بود. 

زمانی که به موارد استفاده آن نگاه کنیم، جدا از پیش بینی بازار سهام و تغییرات آن، مزیت های بسیاری در اختیارتان قرار می دهد. به عنوان مثال می شود از این نوع تکنولوژی در راستای گزارش یک رویداد بدون اعمال نفوذ در اطلاعات آن و بسیاری موارد دیگر استفاده نمود. برای اطلاعات بیشتر از کارکرد آگور در این که چگونه می تواند چنین اطلاعات دقیق و غیر متمرکز از پیش‌ بینی بازار را به کاربران خود پیشنهاد دهد، شما قادرید به وب سایت این سرویس مراجعه کنید.


حتما برایتان جالب است : توکن های حوزه گیمینگ | معرفی بهترین توکن های گیمینگ


ولی با این وجود چنانچه بخواهیم به صورت مختصر آن را توضیح دهیم، باید گفت که اطلاعات بسیاری از کاربران بر روی سرویس وجود دارد که این اطلاعات جمع آوری شده و به منظور پیش بینی و آگاهی از این که کی و چه زمانی سرمایه گذاری ها انجام می شوند استفاده می شوند.

5) رپد بیت‌کوین – WBTC

رپد بیت‌ کوین توکنی در اتریوم معادل یک‌ به‌ یک بیت‌ کوین به شمار می آید که هدف از طراحی آن تامین نقدینگی بیت‌ کوین به اتریوم می باشد. این کوین به این خاطر طرفداران بسیاری پیدا کرده است که سرمایه‌ گذاران می‌ توانند با قفل کردن بیت‌ کوین در اتریوم به سوددهی دست پیدا کنند.

پروژه های بر بستر اتریوم

6) اکسی اینفینیتی – Axie Infinity

ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی بازی نقش‌ آفرینی آنلاین می باشد که در آن کاربران شخصیت‌ های فانتزی دیجیتال به نام “اکسی” را پروش می‌ دهند و همچنین می توانند با جمع آوری آن ها برای کسب درآمد اقدام کنند. به صورت کلی اکسی‌ ها نوعی توکن‌ غیر مثلی محسوب می شوند و این بدین معنی است که هر کدام از این اکسی‌ ها از نظر رمزنگاری منحصربه‌ فرد است، بازیکنان مالک مطلق آن‌ ها را هستند و برخی از آن‌ ها به علت ذات نادر و کلکسیونی بودن، ارزش پولی دارند.

7) کامپوند – Compound

برنامه کامپوند مطمئنا جزو بهترین برنامه های غیرمتمرکز اتریوم در سال 2019 به حساب می آید. توسعه دهندگان این برنامه در حال ایجاد مجموعه‌ ای از برنامه‌ ها به حساب می آیند تا وام‌ دهی و وام‌ گیری رمزارز را امکان پذیر کند. چنانچه رمزارز در اختیار دارید، این توانایی را دارید رمزارز خود را وام دهید تا سود قابل توجهی به دست آورید. به عنوان مثال امروزه قادرید با وام دهی DAI سود سالانه 11 درصدی و با وام دهی USDC سود سالانه 8 درصدی دریافت نمایید. همچنین این توانایی را دارید تا بدون نیاز به انجام مراحل تایید هویت و دیگر کاغذبازی های رایج، از این پلتفرم وام دریافت نمایید.

8) تتا – THETA

از دیگر توکن های اتریوم، تتا به حساب می آید که رویکردی متفاوت نسبت به سایر رمزارزها دنبال می کند. چنانچه بیشتر به دنیای رمزارزها توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که هدف پشت بیشتر پروژه های رمزارزها، ذخیره سازی داده، بهبود عملکرد، افزایش سرعت و امنیت در دنیای غیرمتمرکز است، ولی پروژه رمزارز تتا، مربوط به پخش محتوای ویدئویی و تبلیغات دیجیتال می باشد.


حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتالی تتا | همه چیز درباره ارز دیجیتال theta


در سالی که کاربرد بلاک چین و رمزارزها به بیشترین مقدار خود رسیده است، پلتفرم های استریم ویدئو آنلاین هم پیشرفت فوق العاده ای کرد و همین امر باعث شد تا افراد علاقه مند به این دو حوزه، با همکاری یکدیگر، یک پلفترم ارسال ویدئو طراحی نمایند که با استفاده از رمزارز تتا فعالیت می کند و از شبکه بلاک چین اتریوم بهره می گیرد.

در حقیقت بستری که این رمزارز به وجود آورده است، اینترنت را از کسانی که اینترنت قوی دارند، می گیرد و در شبکه پخش می کند، با این کار کسانی که اینترنت ضعیفی دارند، هم می توانند ویدئو های آنلاین را مشاهده کنند. در عوض این کار، به کسانی که اینترنت خود را در اختیار این شبکه قرار می دهند، رمزارز تتا داده می شود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که تتا امکان تبدیل شدن به دلار و یا معامله در صرافی های گوناگون را دارد.

9) بالانسر – Balancer

با عملیاتی شدن این پروژه بر بستر شبکه اتریوم، بالانسر را می‌ توان یک پروتکل طراحی بازار به طور خودکار دانست که این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا را در استخرهای نقدینگی شخصی‌ سازی شده داشته باشند. امروزه پروتکل AMM تنها استخرهای دو توکنی را با نسبت ارزش یک به یک پشتیبانی می‌ کند و این در حالی است که استخرهای بالانسر قادرند تا 8 توکن را با هر ارزش دلخواه پشتیبانی نمایند.

این مدل به فراهم‌ کنندگان نقدینگی امکان انعطاف‌ پذیری بیشتری در نحوه دریافت کارمزد می‌ دهد و آن‌ ها اختیار بیشتری در نحوه استفاده از توکن خود بر پایه شبکه اتریوم دارند. به علاوه بالانسر یک کمپین استخراج نقدینگی نیز  معرفی کرده که به کاربران خود در ازای راه‌ اندازی این پروتکل، توکن BAL پاداش می دهد.

10) آراگون – Aragon

آراگون یک پروژه بلندپروازانه به حساب می آید که به دنبال رفع محدودیت مدیریت کسب و کار محلی می باشد. در حال حاضر بیشتر کسب و‌ کارها در یک کشور واحد ایجاد خواهند شد و به این صورت پایبند قوانین و مقررات آن کشور هستند. این شرایط موجب خواهد شد تا مدیریت سخت تر شود، چرا که روز به روز کارمندان بیشتری درصدد این هستند که برای گذران زندگی خود به شکل دورکاری اقدام نمایند. آراگون کل تلاش خود را بر پشتیبانی از کارفرمایان آینده برای ایجاد سازمان های مستقل غیرمتمرکز، در نظر می گیرد.


حتما برایتان جالب است : توکن های متاورس کدامند؟


به صورت کلی آراگون با در نظر گرفتن امکانات اینترنت در ایجاد و مدیریت مشاغل از راه دور طراحی و اجرا شده است. آراگون یک برنامه غیرمتمرکز به منظور ایجاد و مدیریت سازمان های مستقل غیرمتمرکز یا همان DAO ها است. مفهوم DAO را می‌ توان برای همه سازمان ها، شرکت ها و بنیادهای غیرانتفاعی استفاده کرد تا سطح بالاتری از شفافیت و نظارت کارآمدتر این نهادها ارائه شود. این مفهوم همچنین به حذف واسطه های غیرضروری که قادرند با قراردادهای هوشمند قابل نظارت اتریوم جایگزین شوند کمک می نماید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در سال‌ های اخیر افزایش بی‌ سابقه توسعه، فعالیت و بلوغ برنامه های غیرمتمرکز اتریوم را شاهد بودیم. البته با وجود راهکارهای مقیاس پذیری اتریوم مانند شاردینگ، این طور انتظار می رود که اتریوم در این عرصه پیشرو باشد. تا اینجای کار مسیر آینده تا حدود بسیار زیادی مشخص شده است. تاثیر شبکه اتریوم افزایش یافته است و با این نوع پروژه‌ ها، می توان این طور گفت که شبکه اتریوم با فاصله زیادی از رقیبان سبقت گرفته است و مطمئنا در آینده این پروژه ها افزایش پیدا می کند و بلاک چین اتریوم نیز عمیق تر خواهد شد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب 10 تا از بهترین و معروف ترین توکن های بر بستر اتریوم را معرفی کرده و سازوکار آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود مطالب خوبی یاد بگیرید، حتما این مطلب را بخوانید.

به نظر شما کدامیک از توکن های بر بستر اتریوم آینده بهتری دارد؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *