منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست

آیا می دانید منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست و چطور می توان به صورت کاملا رایگان و خیلی ساده، پروژه ها و توکن های جدید آن ها را به دست آورد؟ در پاسخ به این سوال که منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست باید گفت در واقع ایردراپ یک روش بازاریابی و افزایش جامع آماری برای ارزهای دیجیتالی است که تیم پروژه آن ها، دوست دارند از این روش بازاریابی برای جلب توجه و افزایش محبوبیت و همچنین مقبولیت در دنیای کریپتو استفاده کنند. البته در ادامه بیشتر در مورد این که منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست صحبت خواهیم کرد و این یک توضیح کلی و ساده در مورد ایردراپ در ارزهای دیجیتال بود، پس حتما تا انتها همراه ما باشید.

منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست ؟

ایردراپ به معنی اهدای رایگان توکن به کاربران می باشد که هدف اصلی آن، جلب توجه مخاطبان به پروژه‌ های جدید بازار کریپتوکارنسی محسوب می شود. در واقع کاربران با شرکت در ایردراپ، توکن‌ ها جدید را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد تا در ادامه و با موفق بودن پروژه، سود خوبی از این طریق به دست آورند. البته این را هم باید گفت که شرکت در ایردراپ‌ های رایگان نیازمند انجام یک سری اقدامات مشخص شده است که باید انجام دهید. لذا نخستین گام برای این کار داشتن یک کیف پول مناسب به حساب می آید. از آنجا که به صورت معمول توکن‌ هایی که در ایردراپ‌ ها توزیع می‌ شوند، در بستر اتریوم قرار دارند، بهتر است از ولت اتریوم استفاده کنید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


ولی بازهم در نظر داشته باشید که تنها داشتن والت اتریوم کافی نخواهد بود و باید در آن به‌ صورت مستمر فعالیت کنید، چرا که معمولا توکن های رایگان، در اختیار کاربران فعال قرار خواهد گرفت. در گام بعدی باید برای ایجاد حساب کاربری در شبکه‌ های اجتماعی و همچنین ایجاد نشانی ایمیل اقدام کنید و اگر دارید، از همان ها استفاده نمایید. اکثر توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال از طریق شبکه‌ های اجتماعی مثل تلگرام، فیس بوک و توییتر برای تبلیغ و اطلاع‌ رسانی‌ های مورد نظر اقدام می کنند. آن‌ ها به منظور افزایش تعداد مخاطبان از کاربران درخواست خواهند کرد که در صفحات مجازی خود به تبلیغ و اطلاع‌ رسانی بپردازند تا توکن های رایگان خود را در اختیارشان قرار دهند.

هدف از انجام ایردراپ ها چیست؟

توزیع رایگان چیزی که ارزش دارد، همیشه این سوال را برای ما مطرح می کند که هدف از انجام این کار چیست؟ به صورت معمول انسان‌ ها بر مبنای منافع شخصی عمل می کنند، لذا در صورتی حاضر به بخشیدن یک دارایی ارزشمند به سایرین هستند که در قبال آن چیز ارزشمندتری دریافت نمایند. بدون تردید شرکت‌ های مختلف بلاک چینی هم دقیقا همین طور خواهند بود و برگزاری ایردراپ برای آن‌ ها منافع بیشتری به همراه دارد. در این قسمت اهداف شرکت‌ ها را از برگزاری ایردراپ ها بیان کرده ایم؛

  • 1) جذب سرمایه
  • 2) جمع‌ آوری اطلاعات
  • 3) جایزه دادن به کاربران
  • 4) آگاهی بخشی در مورد پروژه
  • 5) غیرمتمرکز کردن توزیع توکن‌ ها

انواع ایردراپ کدام است؟

ایردراپ‌ ها به اشکال گوناگونی اجرا می‌ شوند؛ در بعضی از این روش‌ ها کاربران به انجام یک سری فعالیت‌ های ساده ملزم خواهند بود، ولی در هیچکدام از این روش‌ ها پولی از کاربر دریافت نخواهد شد. لذا روش‌ های گوناگون انجام ایردراپ به صورت زیر است؛

  • ** ایردراپ هولدر : در ابتدا باید گفت به افرادی که یک رمزارز را به صورت بلندمدت نگهداری می کنند، هولدر می گویند. در این نوع ایردراپ به افرادی که تعدادی از سکه‌ های یک پروژه را بصورت بلندمدت نگهداری کرده اند، تعدادی کوین جدید اعطا خواهد شد. برای مثال بلاک چین‌ های اتریوم و ایاس، زمانی که پروژه جدید بر بستر آن‌ ها راه‌ اندازی می‌ شود، مقداری از توکن های آن را میان دارندگان رمزارز خود تقسیم می نمایند.
  • ** ایردراپ جایزه : ایردراپ جایزه مدلی از ایردراپ به حساب می آید که در آن، کاربران در ازای انجام یک سری فعالیت‌ های ساده، توکن‌ های پروژه را می گیرند. لازم به ذکر است که این فعالیت می‌ تواند ریتوویت یکی از پست‌ های توییتر پروژه، عضویت در کانال یا گروه تلگرامی آن و یا گذاشتن پست در اینستاگرام باشد، ولی کار عجیب و سختی نخواهد بود.
  • ** ایردراپ استاندارد : ایردراپ استاندارد نخستین روش اجرای ایردراپ به حساب می آید که در آن بدون این که کار خاصی از کاربران درخواست شود، توکن‌ های پروژه جدید به کیف پول افراد واریز خواهد شد.
  • ** ایردراپ انحصاری : ایردراپ انحصاری به طور عمومی برگزار نخواهد شد و مخصوص افرادی است که از قبل در یک پروژه یا وب‌ سایت فعالیت کرده اند. برای مثال در سپتامبر سال 2020 یونی‌ سواپ 2500 توکن “یونی” به هر یک از کاربران وفادار خود اعطا کرد. این مقدار یونی در آن زمان 1200 دلار می ارزید که این مقدار در حال حاضر به مراتب ارزش بالاتری دارد.
  • ** ایردراپ هاردفورک : این ایردراپ با انواع دیگر فرق هایی دارد؛ هاردفورک به معنی بروزرسانی ناسازگار در یک شبکه و تقسیم آن به دو پروژه جدید می باشد. زمانی که شاهد هاردفورک هستیم، هر یک از دارندگان سکه اصلی شبکه به همان مقدار در شبکه جدید صاحب ارز خواهند شد. مثال بارز این نوع ایردراپ هاردفورک، بیت‌ کوین کش می باشد که دارندگان بیت‌ کوین بعد از انجام هاردفورک در شبکه بیت‌ کوین کش، به اندازه دارایی بیت‌ کوین خود، توکن بیت کوین کش دریافت کردند.

بهترین نوع ایردراپ کدام است؟

در تعداد زیادی از ایردراپ‌ های جایزه، کاربران وقت زیادی را صرف انجام فعالیت‌ های خواسته شده می کنند، ولی پاداش تقسیم شده میان کاربران به صورت معمول به قدری کوچک است که در عمل ارزش زیادی ندارد. در ایردراپ‌ های استاندارد، با این وجود که کاربر هیچ کاری نباید انجام دهد، ولی توکن‌ های دریافت شده معمولا بی ارزش اند. معمولا این توکن‌ ها به عنوان طعمه برای کلاهبرداری هم فرستاده می شوند، لذا این ایردراپ‌ ها هم مناسب نیستند و می توانند خطرناک نیز باشند. ایردراپ‌ های هولدر، برای سرمایه‌ گذاران پروژه گزینه مناسبی به حساب می آیند، ولی به صورت معمول، از قبل معلوم نیست که آیا توکنی از پروژه‌ های جدید به هولدرها داده می شود یا خیر.


حتما برایتان جالب است : معرفی ارز دیجیتال هارمونی به زبان ساده


لذا این نوع ایردراپ هم به شانس شما بستگی دارد و از طرف دیگر ریسک سرمایه گذاری بلند مدت در پروژه‌ های دیجیتالی را نیز به همراه دارد. در ایردراپ هاردفورک به صورت معمول مبلغ مناسبی میان کاربران شبکه توزیع می‌ شود، ولی برای شرکت در این ایرداپ کاربر باید هولدر یک ارز دیجیتال در یک بازه زمانی خاص باشد. از طرف دیگر خود فرآیند هاردفورک برای شبکه بلاک چین تهدید می باشد، به این خاطر که کاربران آن را به چند دسته تقسیم بندی می کند. ایردراپ‌ های انحصاری به صورت معمول بهترین نوع ایردراپ ها به حساب می آیند. این ایردراپ‌ ها در اختیار افرادی قرار می گیرد که از ابزارهای یک شبکه پیش از صدور توکن از آن استفاده می‌ کنند. در این صورت کاربران تکنولوژی‌ ها یا ابزراهای جدید شبکه را مورد استفاده قرار می دهند که شاید هیچ ضرری برای آن ها نداشته باشد ولی در قبال آن مقدار قابل توجهی توکن دریافت خواهند کرد.

همچنین باید در نظر داشت که هر چقدر یک پروژه بزرگ تر باشد، امکان دریافت مبالغ بیشتر هم وجود دارد. هرچند بسیاری اوقات نمی‌ توان از ایجاد توکن برای یک پروژه اطمینان حاصل کردف ولی با توجه به نتایج این ایردراپ‌ ها، بهتر است در آن ها شرکت کرد. نمونه موفق این نوع ایردراپ‌ ها، پروژه‌ های صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ و dydx به حساب می آید که سود بسیار خوبی را برای شرکت کنندگان به همراه داشت. در پروژه dydx برای هر کاربری که حداقل به اندازه 1 دلار معامله در صرافی انجام داده بود، 310 توکن و برای افرادی که بالای 1 میلیون دلار معامله انجام داده بودند، 9529 توکن شبکه ایردراپ شد. در روز اول معاملاتی توکن پروژه، قیمت این توکن 14/4 دلار بود. به عبارتی کاربران این شبکه مبلغی بین 4400 و 135000 دلار ایردراپ دریافت کرده بودند.

صفر تا صد ایردراپ

با استفاده از ابزارهای این پروژه‌ ها توانایی این را خواهید داشت که شانس دریافت توکن‌ از ایردرپ احتمالی این پروژه را کسب کنید، برای مثال می‌ توانید در کیف پول توکن خود را به یک توکن دیگر تبدیل کنید یا توکن‌ های خود را به لایه دوم پروژه برده و در آنجا به توکن‌ های جدید تبدیل نمایید. در نظر داشته باشید که هزینه استفاده از شبکه اتریوم زیاد است و برای شرکت در ایردراپ می بایست به این موضوع توجه داشته باشید. همچنین باید در نظر داشت که هیچ قطعیتی برای انجام ایردراپ وجود ندارد، مگر این که تیم مدیریتی پروژه خبر قطعی در این مورد انتشار دهند.

از کجا ایردراپ های جدید را شناسایی کنیم؟

یکی از ساده ترین روش های پیدا کردن ایردراپ‌ های جدید و شرکت در آن‌ ها، استفاده از سایت اینترنتی ایردراپز می باشد. با مراجعه به صفحه اول این سایت، می توانید لیستی از آخرین ایردراپ‌ های در حال برگزاری و همچنین ایردراپ‌ های پرطرفدار میان کاربران را ملاحظه فرمایید و با کلیک روی هر کدام اطلاعات بیشتری مثل این که ایردراپ برگزار شده به چه پروژه ای ارتباط دارد و هدف از توسعه‌ آن چیست را می توانید متوجه شوید.


حتما برایتان جالب است : استیک ارز دیجیتال در تراست ولت چگونه است؟


نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید اینجاست که کاربران این سایت می‌ توانند در صفحه‌ مخصوص هر ایردراپ، در مورد جدی بودن یا کلاهبرداری بودن آن نظر دهند و این طور است که تا حدود زیادی ایردراپ‌ های واقعی از ایردراپ‌ های فیک متمایز خواهند شد. در ادامه ما آدرس اینترنتی 3 تا از اصلی ترین سایت های معرفی و بررسی ایردراپ های کریپتویی را آورده ایم تا بتوانید وارد هر کدام بشوید و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید؛

airdrops.io

Airdropalert.com

coinmarketcap.com/airdrop

امکان کلاه‌ برداری در ایردراپ‌ ها بالاست!

خیلی مراقب باشید چرا که قرار نیست همه‌ ایردراپ‌ ها سوددهی داشته باشند، لذا از آنجایی که قرار نیست هزینه ای برای شرکت در آن پرداخت کنید، این پروژه ها جذاب می شوند و تنها بعضی از آن ها هستند که سود خوبی به همراه خواهند داشت و اغلب آن ها اسکم هستند. زمانی که یک ایردراپ را پیدا می کنید، قبل از هرچیز از اعتبار سازندگان و ارائه‌ دهندگان آن ایردراپ اطمینان حاصل کنید و همیشه این را در خاطر داشته باشید که همه‌ ایردراپ‌ ها ارزش زمانی که برایشان صرف می کنید را ندارند!

بعضی اوقات می شود که از شما می خواهند به منظور دریافت ایردراپ مبلغی را بپردازید، این یکی از نشانه‌ های اسکم بودن آن ایردراپ به حساب می آید. به هیچ وجه برای دریافت ایردراپ مبلغی را نپردازید، چرا که ایردراپ‌ ها به صورت کامل باید رایگان باشند و نکته مهم دیگر این که کلید خصوصی خود را تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ فرد، شرکت و یا پروژه ای قرار ندهید، چرا که کلیدهای خصوصی مثل رمز گاوصندوق شما عمل می کنند و با در اختیار گذاشتن کلیدهای خصوصی خود، در حقیقت اجازه به دسترسی به دارایی های دیجیتالتان را به سایرین خواهید داد. لذا در این راستا توجه به نکات زیر الزامی ایست؛

  • ** به هیچ آدرسی پول ارسال نکنید.
  • ** رسمی بودن منبع ایردراپ را مورد بررسی قرار دهید.
  • ** هرگز کلید خصوصی‌ خود را برای شخص، شرکت و یا پروژه ای نفرستید.
  • ** به هیچ عنوان از ولت اصلی خودتان برای دریافت و نگهداری ایردراپ ها استفاده نکنید و یک کیف پول جدا فقط برای ایردراپ ها ایجاد کنید.

ایردراپ واقعی و جعلی را چطور ازهم تشخیص دهیم؟

برای این که ریسک سرمایه گذاری و استفاده از ایردراپ ها را تا حدود زیادی کاهش دهید، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

1) بررسی کنید که ایردراپ‌ به کانال‌ های رسمی مرتبط باشد : چنانچه یک سایت رسمی وجود دارد، مطمئنا خود وب‌ سایت و صفحات آن در شبکه‌ های اجتماعی گوناگون را مورد بررسی قرار دهید و در نظر داشته باشید که باید ایردراپ در جایی از صفحه رسمی آن ارز دیجیتال توضیح داده شده باشد و یا اشاره هایی به آن هم کافی است. به عنوان مثال استلار وضعیت خوبی داشت و چند سال پیش ایردراپ داشت که اطلاعات مربوط به این ایردراپ را می توانستید در وب‌ سایت و کانال‌ های اجتماعی آن به سادگی مشاهده کنید.

2) گول عرضه رایگان کوین معروف را نخورید : حتی چنانچه پیش از این نام آن ارز دیجیتال را نشنیده باشید، در نظر داشته باشید که پیش از پر کردن فرم، ابتدا کمی در مورد آن تحقیق نمایید. ظاهرا چند سالی پیش ارزهای دیجیتالی مثل ترون، ایاس و وی چین ایردراپ داشته‌ اند. آن‌ ها امروزه در لیست کوین مارکت کپ نیز به چشم می خورند و در رتبه‌ بندی‌ ها نیز بین 30 رمزارز برتر دنیا قرار دارند، ولی آیا فکر می‌ کنید این ارزهای دیجیتالی هنوز هم به تبلیغ و بازاریابی بیشتری نیاز دارند و حاضر هستند توکن های ارزشمند خود را به رایگان در اختیار کسی قرار دهند؟! خیر، پس این موضوع را هم در ذهنتان داشته باشید.

3) تنها به نرم‌ افزار Google Form اکتفا نکنید : تعداد زیادی از ایردراپ‌ های قانونی از طریق Google Forms انجام می شوند، ولی به نظر متخصصان این حوزه، بیشتر ایردراپ‌ های مناسب و باکیفیت از طریق وب‌ سایت‌ های خودشان ارائه می شوند.

4) حساب‌ های تازه به وجود آمده را بررسی کنید : بایستی سابقه فعالیت‌ های این نوع حساب‌ ها مورد بررسی قرار گیرد، مگر این که یک پروژه دیجیتالی تازه به حساب آید. لذا باید حواستان به حساب‌ های جدیدی که در Bitcointalk، فیسبوک و توییتر به وجود می آیند و برای تبلیغ ایردراپ‌ ها اقدام می کند، باشد. چرا که به صورت معمول قابل اعتماد نخواهند بود.

5) درخواست واریز پول قطعا شک برانگیز است : برای هیچ ایردراپی نباید هزینه پرداخت کرد، چرا که در این صورت شبیه به عرضه اولیه سکه خواهد شد. البته امکان دارد ایردراپ واقعی و قانونی باشد، ولی اکثر پروژه‌ ها، ICO های خود را از طریق وب‌ سایت خود انجام می دهند و از طریق گوگل برای این کار اقدام نخواهند کرد.


حتما برایتان جالب است : ارز dy dx چیست و چرا آینده آن رویایی است؟


6) وعده دریافت درآمدزایی بزرگ در آینده، قطعا فریبنده و فیک است : برای کلاهبرداران حتی 1 دلار هم ارزشمند است. چنانچه ایردراپ واقعی و قانونی باشد، قطعا ارزش فرم پر کردن را خواهد داشت ولی متاسفانه هیچ کدام از سکه‌ هایی که قولش را به شما داده بودند، نخواهید گرفت. لذا باید به همه این نوع وعده‌ ها شک کنید. بنابراین چنانچه حس ششم شما می‌ گوید که این پروژه قانونی نیست، اصلا زمان زیادی را برای آن در نظر نگیرید. در پایان شاید چند دلار از دست بدهید ولی در عوض خیالتان آسوده است که قربانی فیشینگ یا کلاه برداری نشده اید.

7) هیچ راهی برای کناره‌ گیری از پروژه، بدون خرید وجود ندارد : برخی اوقات برای ثبت نام در یک سایت اقدام می کنید و توکن‌ه ای رایگان زیادی نیز دریافت خواهید کرد. برای مثال این طور فرض کنید که بیش از 1000 دلار در یکی از پروژه‌ های به ظاهر خوب و قانونی دارید، ولی قادر نیستید حتی یک سکه از آن را هم نقد کنید مگر در صورتی که خودتان یا یکی از افرادی که معرفی کرده‌ اید، ICO بخرید. حال باید از خود بپرسید؛ آیا این نوعی کلاهبرداری است؟ شاید. آیا این پروژه مشکوک است؟ قطعا!

8) اشتباهات املایی و دستوری را جدی بگیرید : درست است که تعداد زیادی از پروژ‌ه‌ ها به مناطقی اختصاص دارند که زبان انگلیسی در آنجا قوی نیست، ولی برای صد ارز دیجیتال برتر، اشتباهات این‌ چنینی یا خیلی کم است و یا اصلا وجود ندارد. بنابراین اگر همچین مواردی به چشمتان خورد، به هیچ عنوان به آن پروژه اعتماد نکنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که گفتیم ایردراپ یک ابزار بازاریابی در پروژه‌ های دیجیتالی محسوب می شود که هدف آن ایجاد جو روانی مثبت بر روی پروژه و معرفی آن به تعداد زیادی از کاربران است. افراد با شرکت در ایردراپ، رمزارز پروژه را رایگان می گیرند. در صورت موفقیت و رشد پروژه‌ ها این ارزها به قیمت مناسب فروخته می شوند و کاربران از آن استفاده خواهند کرد. ایردراپ انواع گوناگونی دارد که در هر یک از آن‌ ها کاربران خاصی مورد نظر هستند.

برای آگاهی از پروژه‌ های ایردراپ در ارز دیجیتال، قادرید از سایت‌ های معتبری استفاده کنید که 3 مورد از آن ها را معرفی کردیم تا دیدتان نسبت به این موضوع باز شود. نهایتا این را باید مد نظر داشته باشید که نباید به هر پروژه ایردراپی اعتماد کنید، لذا برای شرکت در هر ایردراپ حتما می بایست نکات امنیتی که گفتیم را مد نظر داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب بررسی کردیم که منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست و چطور باید از ایردراپ های جدید اطلاع پیدا کنیم.

همچنین اگر دوست دارید توکن های بر بستر اتریوم را بشناسید، توصیه می کنم حتما این مقاله را بخوانید.

نظر شما در مورد ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *