بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال

چنانچه در بازار رمزارزها فعالیت کرده باشید، مطمئنا به دنبال بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال هستید تا رمزارزهای مورد نظر خود را خریداری کنید و به صورت بلندمدت و بی دردسر از آن ها نگهداری کنید تا سود بسیار خوبی برایتان حاصل شود. بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال در واقع سبدی است که از ارزهای دیجیتالی مختلف ولی نه بیشتر از 5 ارز تشکیل شده باشد و تنوع در نوع رمزارزهای انتخاب شده در این پرتفو، به خوبی دیده شود، لذا این تنها گوشه ای از نکات انتخاب بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال بود، پس برای یادگرفتن تمامی نکات چینش صحیح سبد سرمایه گذاری رمزارزی، این مطلب از مای مانی را تا انتها مطالعه کنید.

بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال

داشتن سبد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و به صورت کلی هر بازار مالی دیگری بسیار حائز اهمیت است، چرا که بازارهای مالی ساختاری دارند که همواره در حال صعود و یا همواره در حال نزول نیستند و اگر سبد سرمایه گذاری شما متنوع باشد، می توانید برآیند معاملاتی خوبی داشته باشید و همواره ریسک سرمایه گذاری های خود را کاهش دهید. در نظر داشته باشید که بازار کریپتوکارنسی ماهیتی نوسانی و غیر متمرکز دارد و به همین خاطر است که ریسک سرمایه گذاری در آن بسیار بالاست، از همین روی تشکیل سبد سرمایه گذاری مناسب برای سرمایه گذاری و فعالیت در این بازار الزامی است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته این را هم باید گفت همانطور که ریسک سرمایه گذاری در بازار رمزارزها بالاست، به همان اندازه هم می توان سود بسیار خوبی از این بازار گرفت، بنابراین نباید نسبت به سرمایه گذاری در این بازار دلسرد شوید، بلکه باید برای تشکیل بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال اقدام کنید تا هم ریسک سرمایه گذاری خود را پایین آورید و هم از سود رمزارزهای مختلف در کنار هم منتفع شوید. در این مطلب با مای مانی همراه شوید تا به شما آموزش دهیم که چطور می توان یک پرتفوی ارز دیجیتال مناسب برای بلندمدت تهیه کرد و چه رمزارزهایی برای سرمایه گذاری بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال به شما توصیه می شود.

سبد یا پرتفوی ارز دیجیتال چیست؟

همان طور که می دانید در طول سال های اخیر، بیت کوین بهترین عملکرد را بین تمام دارایی‌ های دنیا از خود نشان داده است. به بیانی دیگر بیت کوین و بزرگ‌ ترین رمزارزها از نظر ارزش بازار در قیاس با تمام سهام شرکت‌ های موجود در بازار و همچنین طلا و دیگر کالاها بازده به مراتب بالاتری به ارمغان آورده اند. بنابراین سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال و سایر رمزارزهایی که قرار است در آینده مسیر بیت کوین را طی کنند، بسیار منطقی و جذاب به نظر می آید.

جالب است بدانید که زمانی که کل دنیا از هجوم مردم برای خرید این طلای دیجیتال شگفت زده شده بود، دارندگان بیت کوین حتی یک ساتوشی از دارایی خود را به فروش نرساندند، چرا که به آن به دید یک سرمایه‌ گذاری بلندمدت یا به اصطلاح جامعه ارزهای دیجیتال “هودل” نگاه می کردند. در این مطلب هم سعی داریم روش انتخاب بهترین ارزها برای تشکیل سبد هودل رمزارزها را توضیح دهیم و در انتها نیز بهترین پروژه های متاورس، دیفای، nft، وب 3 و ارزش بازار را معرفی می کنیم که مطمئنا برایتان جذاب خواهد بود.


حتما برایتان جالب است : نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال


اما پیش از آن باید گفت که سرمایه‌ گذاری بلند مدت همان طور که از اسمش پیداست، به معنی داشتن دید بلند مدت به سرمایه‌ گذاری می باشد. البته امکان دارد هر شخصی تعریف متفاوتی از عبارت “بلند مدت” داشته باشد. به عنوان مثال در بازار سهام این عبارت به معنای نگه داشتن یک دارایی برای چندین سال است، ولی با توجه به ماهیت نوسانی بازار رمزارزها، می‌ توانیم این عدد را به چند ماه یا 1 سال نسبت دهیم. در بخش بعدی قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه بهترین سبد سرمایه از رمزارزها را می توان تشکیل داد؛

چطور بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال را بسازیم؟

حال که دیگر می دانید سرمایه گذاری بلندمدت در بازار رمزارزها تا چه اندازه می تواند سوددهی بالایی داشته باشد و ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش دهد، باید تصمیم گیری کنید که چه ارزهایی را می خواهید در سبد سرمایه گذاری خود قرار دهید تا بیشترین سود را کسب کنید؟ در ابتدای امر بیایید با برخی از معیارهایی آشنا شویم که می‌ توانیم به منظور سنجیدن پتانسیل ارزهای دیجیتال در بلند مدت آن ها را مورد استفاده قرار دهیم؛

1) ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظر : ارزش بازار را می توان به عنوان نسبت کل ارزش بازار یک ارز دیجیتال به نسبت ارزش کل بازار تعریف کرد. سهم زیاد از بازار معمولا نشان دهنده تسلط آن ارز بر بازار ارزهای دیجیتال می باشد. برای مثال سهم بازار بیت‌ کوین را اگر 40 در نظر بگیریم، نشان دهنده این است که از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال، 40 درصد آن به بیت کوین تعلق دارد و به همین خاطر ریزش یا صعود قیمتی بیت کوین، می تواند تاثیر زیادی بر بازار کریپتو داشته باشد.

همچنین ما می توانیم از این رقم به عنوان شاخصی به منظور تعیین موفقیت بلند مدت ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین، در سبد سرمایه گذاری خود استفاده کنیم. در این راستا به پروژه‌ هایی توجه کنید که ارزش بازار آن ها حداقل 1 میلیارد دلار باشد. پروژه‌ هایی با ارزش بازار کم، به عنوان مثال چند 10 میلیون دلار، به سادگی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. با این وجود آن ها هم می توانند پتانسیل رشد بیشتری داشته باشند. بنابراین عوامل بنیادی یک رمزارز در انتخاب آن برای سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت می باشد.

2) توسعه مداوم : این یکی از جوانب حائز اهمیت ارزهای دیجیتال و ساخت یک پرتفوی رمزارزی می باشد. چنانچه فناوری پشت یک ارز دیجیتال مناسب هدف آن نباشد، ممکن است که در طولانی مدت این ارز دیجیتال با شکست مواجه شود.

اتریوم به علاوه سافت فورک و هارد فورک‌ های متعدد در سال ۲۰۱۹ در حال کار کردن بر روی اثبات سهام و راه‌ اندازی اتریوم ۲.۰ بود که این کار را انجام داد. این پیشرفت فنی مثبت افزایش احتمال روی آوردن به اتریوم را به همراه داشت و همان طور که احتمالا می دانید، قیمت ارز دیجیتال اتریوم را تا حدود زیادی افزایش داد.

3) حجم معاملات و تراکنش‌ های روزانه : به منظور اطمینان حاصل کردن از این موضوع که یک ارز دیجیتال قابل استفاده است یا خیر، می‌ توانید تعداد تراکنش‌ های روزانه و همین طور حجم آن را مورد بررسی قرار دهید. البته باید مواظب باشید تراکنش‌ های واقعی را با تراکنش‌ های تقلبی اشتباه نگیرید!


حتما برایتان جالب است : سبد هولد ارز دیجیتال | بهترین ارزها برای سال 2030


بنابراین در نظر گرفتن میانگین تعداد تراکنش‌ های یک ارز دیجیتال در روز را باید بررسی نمایید. به صورت کلی در کنار عوامل بنیادی، عوامل تکنیکالی یک ارز دیجیتال را هم باید مورد بررسی قرار دهید تا بهترین ارزهای دیجیتال را برای سبد سرمایه گذاری خود انتخاب کنید.

4) کاربرد ارز دیجیتال مورد نظر : هنگام گمانه‌ زنی درباره ماندگاری یک ارز دیجیتال تا چند سال آینده باید از خود سوال کنیم که آیا این ارز دیجیتال مفید است و این پروژه قادر است کاربران زیادی را به خود جذب کند یا خیر؟ به عنوان مثال ارزش کاربردی اتریوم ناشی از این قابلیت است که این ارز دیجیتال این امکان را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز را بر بستر بلاکچین آن طراحی کرده و به اجرا درآورند.

سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال

در مثالی دیگر میتوان از بایننس کوین نام برد؛ بایننس کوین به عنوان توکن کاربردی بزرگ‌ ترین صرافی از لحاظ حجم معادله، یعنی صرافی بایننس، خود را مطرح کرده است. از این توکن به منظور پرداخت کارمزدهای صرافی بایننس و همچنین مشارکت در عرضه اولیه صرافی توسط بایننس بهره گرفته می شود.

5) اخبار و احساسات بازار : اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال که شامل گزارش‌ هایی درباره پروژه‌ های خاصی هستند امکان دارد در عملکرد قیمت توکن، به خصوص توکن هایی با ارزش بازار کم تأثیرگذار باشد. برخی از پروژه‌ ها به لطف روش‌ های بازاریابی موفق‌ خود، بیشتر مورد پسند رسانه‌ها هستند و این در حالی است که دیگر پروژه‌ ها این طور نیستند!

به عنوان مثال بودجه‌ بازاریابی ترون به احتمال زیاد بیشتر از بودجه مونرو است، از همین روی بهتر است با دنبال کردن اخبار ارزهای دیجیتال مربوط به پروژه‌ های‌ تان همیشه به روز باشید و همچنین احساسات بازار را زیر نظر بگیرید. همچنین توصیه داریم با عضویت در وب‌ سایت پروژه‌ خود آخرین اخبار مربوط به توسعه‌ ارز دیجیتال را دریافت نمایید.

6) تخصیص ریسک : انتخاب یک ارز دیجیتال خاص در درجه اول به میزان تحمل ریسک شما وابسته است. بازارهای جهانی را برای مثال در نظر بگیرید؛ چنانچه تحمل ریسک شما خنثی باشد می‌ توان گفت که یک سبد سرمایه گذاری مناسب برای یک شخص جوان شامل ۵۰ درصد سهام و ۵۰ درصد اوراق قرضه است. به صورت معمول سهام در قیاس با اوراق قرضه پرریسک تر است ولی به همان اندازه نیز می تواند سود بیشتری برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد و این به دلیل نسبت ریسک به ریوارد است. برعکس، اوراق قرضه دارایی‌ های مطمئن تر و کم ریسک تری هستند ولی خب به همان اندازه هم سود کمتری به همراه دارند.


حتما برایتان جالب است : پر پتانسیل ترین ارزهای دیجیتال


بنابراین تشکیل سبدی متشکل از هر دو دارایی موجب کاهش ریسک و افزایش بازده سرمایه‌ گذاری برای افراد معمولی خواهد شد. چنانچه این تمهیدات را در دنیای رمزارزها نیز اجرا کنیم، متوجه وجود شباهت‌ هایی بین این بازار و بازارهای سنتی می شویم. شاید بتوان گفت سرمایه‌ گذاری در بیت کوین نسبت به سرمایه گذاری در آلت کوین ها (تمامی رمزارزها به جز بیت کوین) ریسک کم تری به همراه دارد.

با توجه به این موضوع می‌ توانیم میزان تحمل ریسک خود را تعیین کرده و سبد سرمایه گذاری نهایی را مطابق با آن تشکیل داد. برای مثال یک سبد سرمایه گذاری پر ریسک، امکان دارد شامل ۸۰ درصد از ارزهای دیجیتال دارای ارزش بازار متوسط یا کم و ۲۰ درصد بیت کوین باشد. بالعکس، یک سبد سرمایه گذاری بلند مدت مطمئن تر، می‌ تواند شامل ۹۰ درصد بیت کوین و ۱۰ درصد از آلت کوین‌ های با ارزش بازار متوسط یا بالا باشد. ولی به صورت کلی این موارد و تخصیص دارایی ها، تا حدود زیادی به ویژگی های شخصیتی شما مثل میزان ریسک پذیری و همین طور سرمایه شما در این بازار بستگی دارد.

چطور ریسک سبد سرمایه گذاری رمزارزی خود را کاهش دهیم؟

شاید آسان ترین روش مدیریت ریسک در بازار، تنها تبدیل‌ کردن دارایی به پول در زمان افزایش قیمت‌ ها باشد. البته این را هم باید در نظر داشت که در مورد فروش دارایی هم خطراتی وجود دارد. بعضی اوقات ممکن است معامله گر زود از بازار خارج شود و رشد قیمت‌ ها ادامه یابد، که در این صورت سود بیشتری را از دست خواهد داد. اینجاست که راهبرد محبوب میانگین‌ گیری یا همان DCA می تواند راهگشا باشد.

میانگین‌ گیری بدین معنی است که به‌ جای صرف کردن کل سرمایه در یک خرید یا یک فروش، به‌ صورت تدریجی برای انجام معاملات اقدام کنیم. DCA در بازارهای نوسانی مانند بازار کریپتوکارنسی بسیار کاربردی به حساب می آید. با این روش می‌ توان شک‌ و‌ تردید در ارتباط با حرکت قیمت را مدیریت نمود. این روش برای تصمیم‌ گیری در مورد زمان فروش هم مناسب است. معامله گر به‌ جای فروش کلی دارایی در یک بازار صعودی، می‌ تواند با صعودی‌ شدن بازار رفته رفته برای فروش اقدام نماید.


حتما برایتان جالب است : ارزهای دیجیتال آینده دار 2022 که اگر نخریم، باختیم!


بسیاری از معامله گران موفق، هر کدام به‌ نوعی این استراتژی را دنبال می کنند. بعضی‌ ها از DCA جهت خرید تدریجی ارز دیجیتال با حقوق ماهانه و بسیاری هم به‌ صورت روزانه یا هفتگی استفاده می کنند. صرافی‌ های متمرکزی مانند کوین‌ بیس ابزارهایی برای اجرای خودکار راهبرد DCA به کاربران ارائه می‌ کنند. تاریخ بازار کریپتوکارنسی نشان داده که دوره‌ های نزولی یا خرسی بازار بهترین زمان‌ ها برای جمع‌ کردن و خرید دارایی و بازارهای صعودی هم بهترین زمان برای فروش هستند، لذا به منظور استفاده از DCA درست وقتی باید وارد عمل شوید که بازار ماهیت و روند معمول خود را دنبال می کند.

بهترین ارزها برای قرارگیری در سبد سرمایه گذاری

  • بهترین ارزهای حوزه nft : تزوس، تتا نتورک، فلو و الوویوم
  • بهترین ارزهای مبتنی بر ارزش بازار : بیت کوین، اتریوم و بایننس کوین
  • بهترین ارزهای حوزه دیفای : ترا، آوه، پولکادات، چین لینک، یونی سواپ، انکر و کامپوند
  • بهترین ارزهای حوزه web3 : فایل کوین، پولکادات، بیت تورنت، کوزاما و اوشن پروتکل
  • بهترین ارزها در حوزه متاورس : دیسنترالند، سندباکس، بلاک توپیا، آکسی اینفینیتی و انجین

خلاصه مطلب و کلام پایانی

تشکیل سبد سرمایه‌ گذاری یکی از مهم ترین جنبه های مدیریت ریسک به شمار می رود. انتخاب دارایی موردنظر برای خرید و مقدار آن می‌ تواند تأثیر زیادی بر میزان ریسک کلی سبد سرمایه‌ گذاری ما داشته باشد. همیشه می بایست نسبت میان مبلغ سرمایه‌ گذاری در رمزارزها به دیگر دارایی‌ ها و حساب‌ های پس‌ انداز خود را در نظر داشته باشید. همچنین انتخاب پروژه‌ های مناسب رمزارزی برای سرمایه‌ گذاری، بخش حائز اهمیتی از مدیریت ریسک به حساب می آیند.

جداکردن بخشی از سبد سرمایه‌ گذاری که معمولا برای انجام معاملات در نظر گرفته شده اند از دیگر بخش‌ ها، در مدیریت ریسک بسیار حائز اهمیت است. به صورت کلی خوب است همیشه به ارزش بازار هر دارایی در سبد سرمایه‌ گذاری خود توجه کنید. با آنکه رمزارزهای بزرگی مانند بیت کوین و اتریوم نوسان‌ی هستند، نسبت به پروژه‌ هایی که ارزش بازار کمتری دارند، کم‌ ریسک‌ تر بوده و نقدشوندگی بالاتری خواهند داشت. به صورت کلی هر چقدر عمر یک پدیده بیشتر شود، امید به ماندگاری آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با این وجود پروژه هایی با ارزش بازار کم نیز قادرند سود بسیاری خوبی را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشند. تشکیل سبد سرمایه‌ گذاری نهایتا به ریسک‌ پذیری، اهداف مالی و زمان‌ بندی‌ های سرمایه‌ گذاری هر شخصی وابسته است. داده‌ های تاریخی نشان می دهد که سرمایه‌ گذاری در پروژه‌ هایی که ارزش بازار بزرگ‌ تری دارند، می‌ تواند در بلندمدت سوددهی بیشتری داشته باشد. البته همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، سبد سرمایه‌گذاری را می‌ توان به انواع گوناگونی از دارایی‌ ها اختصاص داد.

در پایان این نکته را هم می توان بیان کرد که توکن‌ های غیرمثلی یا همان nft ها قابلیت تبدیل ندارند و این در حالی است که دارایی‌ هایی مانند بیت کوین و اتریوم در هر صرافی‌ با قیمت مشخصی قابل‌ معامله‌ هستند. زمانی که علاقه مردم به بازار کم شود، پیدا کردن خریدار با قیمت مطلوب سخت تر خواهد شد، چرا که توکن‌ های غیرمثلی یک فناوری نوظهور در یک فضای نوپا محسوب می شوند، لذا سرمایه‌ گذاری در آن ها هنوز پر ریسک ولی در بلندمدت جذاب است.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب سعی کردیم در مورد نکات مهم برای تشکیل بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال با شما صحبت کنیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه ساخت توکن nft را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید، حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال از نظر شما شامل چه ارزهایی است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *