قیمت سهم بعد از مجمع عادی سالیانه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
قیمت سهم بعد از مجمع عادی سالیانه

آیا میدانید قیمت سهم بعد از مجمع عادی سالیانه چطور تغییر می کند؟ کاهش قیمت سهم بعد از مجمع به دلیل تقسیم سود شرکت در مجمع عادی سالیانه است و با توجه به سودی که به ازای هر سهم در مجمع عمومی سالیانه شرکت بین سهامداران تقسیم شده است، از قیمت سهم در روز قبل از بسته شدن سهم برای مجمع کسر خواهد شد و در روز بازگشایی هم سهم بدون دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد و به صورت کلی قیمت سهم بعد از مجمع عادی سالیانه با گپ قیمتی مواجه می شود که سهم تمایل دارد به سرعت آن را پر کنید و این طور است که سود برای سهامداران شرکت حاصل خواهد شد. حال در ادامه خصوص قیمت سهم بعد از مجمع عادی سالیانه و علت کاهش قیمت سهم بعد از مجمع بیشتر توضیح خواهیم داد.

قیمت سهم بعد از مجمع عادی سالیانه

شرکت‌ های سهامی عام در انتهای سال مالی خود، بر اساس قانون تجارت باید برای برگزاری مجمع عمومی سالیانه و ارائه گزارش از عملکرد اقدامات یک‌ ساله خود اقدام نمایند و این برای تمامی شرکت های بورسی الزامی است. جالب است بدانید که در این مجمع در مورد برخی امور مانند تقسیم سود تصمیم‌ گیری می کنند. شرکت‌ هایی که سوددهی خوبی داشته اند، سالیانه یک بار سود نقدی بین سهامداران خود توزیع می نمایند که سهامداران به روش های مختلف می توانند از این سود باخبر شوند و آن را دریافت کنند.

حتما برایتان جالب است : مجامع شرکت های بورسی | همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی

در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که قیمت سهم پس از تقسیم سود چه تغییری را تجربه خواهد کرد و نحوه محاسبه قیمت سهام پس از تقسیم سود به چه صورت خواهد بود؟ به صورت کلی در نظر داشته باشید که قیمت سهام پس از تقسیم سود تغییر خواهد کرد و این موضوع روی تصمیماتی که سهامداران اتخاذ می کنند نیز موثر خواهد بود. به صورت معمول سهامداران ترجیح می دهند هرچه زودتر سود تقسیمی را بگیرند اما در مقابل مدیران شرکت‌ ها به منظور تامین نقدینگی و اجرای طرح‌ های توسعه ای گوناگون همواره قصد دارند سودها را تا جایی که امکان دارد نزد خود نگه دارند.

نحوه محاسبه قیمت سهم بعد از تقسیم سود نقدی سالیانه

وقتی که در مجمع نمادی تصمیم گیری می کنیم که سود نقدی میان سهامداران توزیع شود، در کنار این که نماد پس از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود، میزان سود تقسیمی مورد تایید در مجمع از قیمت سهم کسر خواهد شد که این در واقع بدین معنی است که قیمت تئوریک از کم کردن سود تقسیمی از قیمت سهام قبل از مجمع قابل محاسبه خواهد بود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت سهم پس از کسر مقدار سود نقدی، طبق نظام عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. در حقیقت نحوه محاسبه قیمت سهم پس از تقسیم سود در روز بازگشایی به شکل زیر خواهد بود :

سود تقسیمی تصویب شده در مجمع – قیمت سهم روز قبل از مجمع =  قیمت سهم در روز بازگشایی

لذا قیمت سهم بعد از بازگشایی برابر با قیمت روز پیش از مجمع منهای سود تقسیمی است، ولی قیمت سهم بعد از بازگشایی بر اثر میزان عرضه و تقاضای فروشندگان و خریداران تغییر یافته است و در قیمت‌ های بالاتر یا پایین‌ تر معامله خواهد شد. این طور فرض کنید قیمت سهمی پیش از برگزاری مجمع  600 تومان است، حال در مجمع تصمیم گیری می شود که به ازای هر سهم 30 تومان سود نقدی پرداخت شود.

حتما برایتان جالب است : خرید سهام قبل از مجمع | خرید سهام قبل از مجمع افزایش سرمایه

باید توجه داشت که قیمت ابتدایی سهم در زمان بازگشایی 570 تومان خواهد بود ولی قیمت اولین معامله در روز بازگشایی، پس از برگزاری مجمع مطابق با نظام عرضه و تقاضا تعیین می شود و محدودیت نوسان 5 درصد معمول برای سهم اعمال نمی شود. با مفهوم سود نقدی سالیانه و تغییرات قیمت سهام پس از تقسیم سود آشنا شدید و نحوه محاسبه قیمت سهم پس از تقسیم سود توضیح داده شد. در مواردی را بررسی کرده ایم که شما بیشترین سوالات و ابهامات را در خصوص آن ها دارید، پس همچنان همراه ما باشید؛

سود نقدی شرکت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در واقع هر فردی که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشد، سود نقدی را می تواند دریافت کند. تفاوتی نمی کند که یک روز پیش از مجمع سهم را خریده‌ باشید یا مدت‌ ها پیش روی سهام شرکت مورد نظر سرمایه‌ گذاری کرده‌ بودید. در حقیقت هر چه تعداد سهم‌ های شما بیشتر باشد، سود به مراتب بیشتری نیز از این طریق کسب خواهید کرد.

سود تقسیمی سالیانه شرکت کی به دستمان میرسد؟

شرکت‌ ها تا 8 ماه بعد از برگزاری مجمع زمان دارند سود نقدی را به سهامداران خود بپردازند. در نظر داشته باشید که شما می توانید اطلاعات مربوط به زمان‌ بندی پرداخت و جزئیات دیگر را در وب سایت کدال مشاهده فرمایید.

گپ قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، پس از برگزاری مجمع و در زمان بازگشایی سهام، سود تقسیم شده از قیمت سهم کسر خواهد شد. به تفاوت قیمت بازگشایی و قیمت پیش از مجمع گپ قیمتی می گویند. به عنوان مثال سهم بانک تجارت قبل از مجمع 250 تومان بوده است و در مجمع تصمیم به تقسیم 50 تومان سود نقدی گرفته شده است. بعد از مجمع و در هنگام بازگشایی قیمت سهم 200 تومان خواهد بود.

به صورت کلی بر اساس یک قانون نانوشته قیمت سهام بعد از بازگشایی به سمت قیمت پیش از مجمع میل خواهد کرد و این یعنی در مثال بالا در میان مدت یا حتی کوتاه مدت که به شرایط کلی بازار و گزارش های منتشر شده از سهم بستگی دارد، قیمت سهم بانک تجارت می تواند به 250 تومان دست یابد و این یعنی اینکه هم سود نقدی دریافت کرده اید و هم قیمت سهم مجددا افزایش را تجربه کرده است.

دلایل خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

به صورت کلی شرکت های بازار بورس را می توان به دو گروه رشدی و ارزشی تقسیم بندی کرد؛ شرکت های رشدی به شرکت هایی می گویند که درآمدهای آن نسبت به گذشته با نرخ بالاتری در حال افزایش است، بنابراین انتظار سوددهی آن در آینده زیاد است. این شرکت ها به صورت معمول سودهای سالیانه خود را تقسیم نمی کنند و در پروژه های جدید و توسعه ای سرمایه گذاری خواهند کرد.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

لذا خرید سهام شرکت هایی که سود آن ها در حال افزایش است اما تقسیمی ندارند از نظر سرمایه گذاری برای سمرایه گذاران جذابیتی ندارد. از طرف دیگر شرکت های ارزشی به شرکت هایی می گویند که سوددهی مناسب در طول زمان دارند و در نتیجه درصد تقسیم سود نقدی آنها در مجامع هم به مراتب بیشتر است. در این خصوص باید در نظر داشته باشید که شرکت های ارزشی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت نیز گزینه های بهتری برای سرمایه گذاری به حساب می آیند.

آيا شرايط کلی بازار در زمان شركت در مجامع مهم است؟

شرایط کلی بازار سرمایه یکی دیگر از عوامل مهم برای خرید سهم پیش یا پس از برگزاری مجمع و به صورت کلی در هر زمان دیگری است، به شکلی که اگر بازار در زمان برگزاری مجامع که معمولا در ماه های خرداد و تیر است صعودی باشد، انتظار افزایش قیمت سهام شرکت ها را در هنگام بازگشایی نماد را خواهیم داشت، اما چنانچه وضعیت بازار نزولی و راکد باشد بایستی با توجه به نسبت سود نقدی به سود هر سهم و از طرفی P/E سهم برای شرکت در مجامع تصمیم گیری فرمایید. بنابراین شرط وجود نقدينگی در بورس در زمان برگزاری مجامع می تواند به عنوان يكی از عوامل مهم در تصمیم  گیری سرمايه گذار به منظور شركت در مجمع به شمار رود.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

در اين مطلب تلاش داشتیم تا اطلاعات كاربردى در خصوص نحوه بازگشايی سهم پس از مجمع و همچنين قيمت سهام پس از مجمع را برای شما توضیح دهیم. هر شركتى كه در بورس فعاليت دارد، بایستی پس از پايان سال مالى خود، گزارش عملكرد خود را ارائه دهند و همچنین در خصوص موضوع تقسيم سود تصميم گیری کند. شركت‌ ها هم باتوجه به وضعيت خودشان در خصوص تقسيم بندى يا عدم تقسيم بندى و همينطور مقدار سود نقدى براى تقسيم بندى، تصميم گیری خواهند کرد.

روز بعد از اتمام مجمع سهام، نماد در بازار سرمایه بازگشایی می شود و با كم كردن ميزان سود از قيمت سهم، معامله آغاز مى‌ شود. در اين اوضاع، عرضه و تقاضا در بازار و همچنين شرايط بازار به صورت كلى، قيمت‌ ها را معين می کرد و محدوديت نوسان هم در اين شرايط وجود ندارد و هر كسى كه در زمان برگزارى مجمع، سهام شركت مورد نظر خود را كه قرار است به مجمع برود در اختيار داشته باشد، مشمول سود آن سهم می شود و تفاوتی نمی کند تنها یک روز پیش يا يک سال پیش ان سهم را خريداری کرده باشید.

هنگامی که در مجمع یک نماد، سود نقدی تصویب خواهد شد، نماد بدون محدودیت دامنه نوسان باز می شود و میزان سود تقسیمی مورد تایید در مجمع، از قیمت سهم کم خواهد شد، در حقیقت قیمت تئوریک ماحصل کسر سود تقسیمی از قیمت سهام پیش از مجمع خواهد بود.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که قیمت سهم بعد از کسر مقدار سود نقدی طبق عرضه و تقاضا مشخص می شود، بنابراین قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی برابر باقیمت روز پیش از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب‌ شده در مجمع است، ولی با توجه به اثر عرضه و تقاضای خریداران و فروشندگان، این قیمت می‌ تواند تغییر کند و بالاتر و یا پایین‌ تر مورد معامله قرار گیرد.

به‌ عنوان مثال این طور فرض کنید قیمت سهم X پیش از مجمع 550 تومان است و در مجمع تصمیم به تقسیم سود نقدی 20 تومان گرفته‌ شده باشد. قیمت ابتدایی تابلو نماد در زمان بازگشایی 530 تومان خواهد بود، ولی قیمت نخستین معامله در روز بازگشایی، بعد از برگزاری مجمع طبق عرضه و تقاضا تعیین می شود و محدودیت نوسان 5 درصد معمول برای سهم در نظر گرفته نخواهد شد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، به اینکه قیمت سهم بعد از مجمع عادی سالیانه چطور تعیین می شود اشاره داشتیم.

اگر به بازار بورس و سرمایه گذاری در آن علاقه دارید، مطلب نحوه خرید سهام در صف خرید سنگین نیز در این خصوص برایتان جذاب است.

اگر همچنان در مورد قیمت سهام بعد از مجمع عمومی سوال یا ابهامی در ذهنتان وجود دارد، حتما در بخش دیدگاه ها از کارشناسان بورسی ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *