سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود | بهترین جا برای سرمایه گذاری

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود

همواره کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر و اجناس مختلف باعث شده است تا افراد به دنبال سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود باشند. سرمایه گذاری در ایران و به صورت کلی سرمایه گذاری در بازارهای مالی گوناگون عضو جداناپذیری از زندگی افراد در ایران و حتی کل دنیاست. بعضی از افراد ریسک پذیری بیشتری دارند و روی سرمایه ای که دارند خطر می کنند ولی بعضی دیگر سود بسیار زیادی نمی خواهند و دوست ندارند ریسک زیادی را متحمل شوند. در این بین افرادی وجود دارند که دوست دارند سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود داشته باشند و سودی معقول در کنار ریسک پایین را در سرمایه گذاری های خود تجربه کنند. اگر شما هم دوست دارید سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود در ایران را تجربه کنید، این مطلب بهترین راهنمایی را در این زمینه ارائه داده است.

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود

در سرمایه گذاری احتیاجی به این که همیشه افراد سرمایه های کلانی داشته باشند نیست، بعضی مواقع این طور پیش می اید که فردی قصد سرمایه گذاری با سرمایه ای بسیار کم را داشته باشد. درست است که هر چقدر سرمایه بیشتر باشد سوددهی نیز بیشتر است، ولی می بایست به ریسک آن نیز توجه داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل شخص ضرر مالی زیادی متحمل نشود، از همین روی امکان دارد بعضی از افرادی که سرمایه زیادی در اختیار دارند نیز ابتدای کار ترجیح دهند سمت سرمایه گذاری پرسود با ریسک کم بروند. در حال حاضر پرسش اصلی این است که چه سرمایه گذاری هایی از ریسک کمتر و همچنین سود معقول برخوردار است. پاسخ به این سوال برای افراد با بودجه های مختلف متفاوت می باشد.

حتما برایتان جالب است : راه های آسان برای کسب درآمد + راهنمای رایگان

همین طور باید در نظر داشته باشید که در سرمایه گذاری ها نقدینگی، مدت زمان و مواردی از این قبیل نیز مطرح می باشد. با این وجود چند توصیه به شما می کنیم تا برای سرمایه گذاری های آینده کار ساده تری را پیش رو داشته باشید. چنانچه قصد سرمایه گذاری بلند مدت و با سرمایه زیاد و ریسک معقولی با توجه به شرایط فعلی که قیمت ملک همواره در حال افزایش است را دارید، بازار مسکن برای شما مناسب است، ولی شاید به اندازه خرید ملک سرمایه نداشته باشید، لذا در ادامه 9 مورد از بهترین سرمایه گذاری های کم ریسک و پرسود را خدمت شما عزیزان معرفی کرده ایم که به سرمایه زیادی نیاز ندارند و با رقم های خیلی کم نیز می توان برای سرمایه گذاری در آن ها اقدام کرد؛

1) سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس

همان طور که احتمالا می دانید، سرمایه گذاری در بازار بورس از دو روش مستقیم و توسط شخص و یا به صورت غیر مستقیم و به وسیله شرکت های سبدگردان قابل انجام است. سرمایه گذاری مستقیم بدین معنی است که افراد با تجربه و آگاهی خود برای انجام معاملات بورسی اقدام می کنند، ولی در روش غیر مستقیم، افراد مدیریت پرتفوی و سبد دارایی خود را به شرکت های معتبر سبدگردان و کارشناسان حرفه ای آن ها واگذار می کنند که همین موضوع ریسک سرمایه گذاری در بورس را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد.

شایان ذکر است که شرکت های سبدگردان تحت نظارت سازمان بورس و با دریافت مجوز رسمی از آن سازمان در حال فعالیت در بورس هستند. ممکن است این پرسش به ذهنتان برسد که آیا سرمایه گذاری از طریق سبدگردان بهتر است و یا توسط خودمان؟ در پاسخ می توان گفت که چنانچه دانش و آگاهی کافی از بورس و روند انجام معاملات و یا آشنایی کافی با تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را ندارید، قطعا استفاده از خدمات سبدگردان برای شما مناسب تر خواهد بود. البته در انتخاب سبدگردان و مقایسه شرکت های سبدگردان نیز باید نهایت دقت خود را به خرج دهید تا سبدگردان معتبر و با سابقه سوددهی طولانی مدتی را برای سرمایه گذاری امن خود انتخاب نمایید.

2) صندوق های سرمایه گذاری

به غیر از سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس، چگونه در بازار بورس سرمایه گذاری کم ریسک داشته باشیم؟ در پاسخ می توان گفت که افتتاح صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه است. صندوق های سرمایه گذاری گوناگون عبارت اند از؛ صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، صندوق‌ سرمایه‌گذاری شاخصی، صندوق قابل معامله‌، صندوق‌های تأمین مالی، صندوق‌ سرمایه‌ گذاری مختلط، صندوق‌های اختصاصی بازارگردان و … که البته باید در نظر داشت که صندوق های سرمایه گذاری هم با ریسک همراه است، ولی به خاطر این که متنوع هستند، می توانید کم ریسک ترین آن ها را برای سرمایه گذاری انتخاب و سرمایه گذاری خود را آغاز کنید.

به عنوان مثال، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت از کم ریسک ترین آنها به حساب می آید. این را در نظر داشته باشید که سرمایه شما در این صندوق ها صرفه خرید اوراق کم ریسک مثل اوراق بهادار با درآمد ثابت که این اوراق شامل اوراق اجاره، اوراق مشارکت، اوراق قرضه دولتی، اوراق بهادار رهنی و … سرمایه‌ گذاری می ‌شود. سود صندوق ها سرمایه گذاری با سود ثابت، به حساب سرمایه گذار واریز میگردد و امکان دارد بعضی اوقات سودی نداشته باشد و سود سرمایه گذار از افزایش قیمت واحدهای سرمایه گذاری به دست خواهد آمد.

حتما برایتان جالب است : راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سال 1400

همه صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می کنند و از قابلیت های سرمایه صندوق های سرمایه می توان به شفافیت آن ها اشاره کرد، چرا که آن ها موظف هستند که همه اطلاعات با اهمیت مانند میزان دارایی ‌های خود را در سایت صندوق به اطلاع عامه مردم برسانند. صندوق های سرمایه گذاری ETF و یا همان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در دسته سرمایه گذاری های با ریسک کم قرار دارند. به منظور خرید واحد های صندوق های سرمایه گذاری که می توانید با کد بورسی و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ ها اقدام کنید و یا حضوری به دفاتر صندوق ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک هویتی و مبلغ مورد نظر در این نوع صندوق ها سرمایه گذاری فرمایید.

3) خرید اوراق مشارکت

چنانچه به دنبال سرمایه گذاری با ریسک کم در بازار بورس هستید، می توانید اوراق مشارکت را انتخاب نمایید. اوراق مشارکت، اوراق بهادار با نام و بی نامی هستند که برای تامین بودجه واحدهای تولیدی توسط شرکت ‌های دولتی و پروژه های عمرانی و … بر اساس قانون و یا مجوز بانک مرکزی ایران با قیمت اسمی معین برای زمان مشخص از طریق عرضه عمومی منتشر می شود.

شاید این سوال مطرح باشد که شیوه پرداخت سود اوراق مشارکت به چه شکل است؟ سود تضمین شده اوراق مشارکت به دارندگان آن به صورت علی الحساب پرداختخ می شود و ناشر اوراق سود قطعی پروژه را در زمان سر رسید و در پایان پروژه را محاسبه کرده و سود علی الحساب را از آن کسر می کند و باقی مانده را به دارندگان اوراق پرداخت می کند. از آنجایی که سرمایه گذاری در اوراق مشارکت دارای سود ثابت می باشد، از کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها به حساب می آید، ولی می توان گفت سود آن در برابر سایر سرمایه گذاری ها کم تر است.

4) خرید اوراق قرضه

در واقع یکی دیگر از انواع اوراق بهادار، اوراق قرضه است که یک سرمایه گذاری با ریسک کم در بورس به حساب می اید. شرکت منتشر کننده این اوراق موظف هستند که مبالغ مشخصی را در زمان ‌هایی خاص به دارنده آن بپردازند و اصل مبلغ را در زمان سررسید پرداخت کنند. دارندگان اوراق قرضه هیچ مالکیتی در شرکت ندارند، ولی این توانایی را دارند که به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را داشته باشند.

5) خرید اسناد خزانه

از دیگر روش های سرمایه گذاری که هنوز هم خیلی از افراد در مورد آن اطلاعات کافی ندارند، میتوان به اسناد خزانه اشاره داشت. دلیل عدم اطلاع مردم از روش ذکر شده این است که عموم افراد در این زمینه تحقیقات مناسبی نکرده اند و از همین روی نمی توانند تعریف درستی از کاربرد این اسناد به شما ارائه دهند، ولی در این بخش ما شما را با این روش به خوبی آشنا خواهیم کرد.

بهترین سرمایه گذاری در سال 1400

یکی از وظایف دولت پرداخت بدهی پیمانکاران در زمان مشخص می باشد. حال این طور فرض کنید دولت بنا به دلایلی در تاریخ مقرر قادر به پرداخت بدهی این افراد نباشد. در این شرایط دولت اوراقی را به پیمانکاران ارائه می دهد که در آن تعهد می کند، برای مثال تا یک سال دیگر بدهی پیمانکاران را تسویه کند. حال امکان دارد پیمانکاری بنا به دلایلی به پول خود نیاز داشته باشد تنها راه حل برای او فروش اسناد خزانه در فرابورس با قیمتی پایین تر است.

حتما برایتان جالب است : بهترین اوراق قرضه برای سرمایه گذاری در ایران

در این شرایط سرمایه گذاران می توانند با خرید این اسناد و انتظار برای سر رسیدن موعد آن بدون آن که ریسک بالایی کرده باشند سود زیادی کنند. در این روش از سرمایه گذاری سود سرمایه گذاران تفاوت بین قیمت خرید اسناد با قیمت اصلی آن است.همچنین از آن جایی که یک طرف قضیه دولت است ضمانت نقد شوندگی این روش بسیار مناسب است.

6) اوراق سپرده بانکی

چنانچه به دنبال روشی کوتاه مدت و با سود مناسب هستید این اوراق مناسب شما می باشد. با سرمایه گذاری روی این اوراق بانک متعهد می شود در تاریخ مقرر،  مثلا بعد از یک سال اصل و سود پول را به سرمایه گذار برگرداند. از آن جایی که تضمین کننده این اوراق بانک ها هستند بنابراین ریسک این نوع سرمایه گذاری و متعاقبا سود آن کم تر از سایر روش ها می باشد؛ با این وجود افرادی نیز هستند که این نوع سرمایه گذاری را می پسندند.

7) بازار طلا و سکه

یکی دیگر از سرمایه گذاری های پرسود و با ریسک پایین، بازار سکه و طلا در ایران است. این روش سرمایه گذاری که در حال حاضر بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است، یکی از مناسب ترین مکان ها برای سرمایه گذاری به حساب می آید. از جمله مزایای این روش نقدشوندگی بسیار مناسب آن است؛ بدین معنی که در بسیاری از مواقع به سادگی قادر به فروش و تبدیل آن ها به پول نقد خواهید بود. ریسک سرمایه گذاری در این روش بسیار پایین است کافی است به روند افزایش قیمت آن طی چند سال اخیر نگاه کنید تا منظورمان را بهتر متوجه شوید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

اصلی ترین تفاوت این بازار با بازار ارز و دلار نیز همین مورد به حساب می آید. عدم ثبات بازار دلار موجب می شود سرمایه گذاری در آن نیازمند ریسک پذیری بالایی باشد، ولی خوشبختانه این میزان ریسک پذیری در بازار سکه بسیار کم می باشد. در حال حاضر امکان دارد این سوال برایتان پیش بیاید که چنانچه بازار طلا و سکه تا این اندازه پرسود و دارای ریسک کم است چرا تمامی مردم در آن سرمایه گذاری نمی کنند؟ پاسخ ساده است؛ به خاطر این که سرمایه گذاری در این بازار یک سرمایه گذاری بلند مدت است؛ یعنی برای رسیدن به سود مناسب باید حداقل چند سال منتظر بمانید، لذا چنانچه سرمایه تان مدتی است راکد است و تا مدتی به خرج کردن آن احتیاج ندارید، سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه یکی از مناسب ترین راه های موجود محسوب می شود.

8) سرمایه گذاری کم ریسک در کسب و کار اینترنتی

در حال حاضر در هر کاری تکنولوژی یکی از ملزومات اصلی محسوب می شود، از همین روی چنانچه بتوانید کاری پیدا کنید که به نوعی مرتبط با تکنولوژی باشد، می توانید با خیال راحت در آن سرمایه گذاری نمایید. کسب و کارهای اینترنتی رفته رفته در حال گسترش بیشتری هستند که این پیشرفت موجب می شود افراد بیشتری بتوانند از خدمات آن ها استفاده کنند و سرمایه گذاری های بیشتری هم در این حوزه صورت گیرد.

ولی آیا تا به امروز به این موضوع فکر کرده اید که به چه دلیل این کسب و کارها تا این اندازه مورد استقبال افراد به ویژه کارفرماها قرار گرفته اند؟ به این دلیل که بیشتر کسب و کارهای اینترنتی را می توان با سرمایه کم استارت زد. در واقع سرمایه گذاری در کسب و کار اینترنتی یکی از روش های سرمایه گذاری کم خطر به حساب می آید.

9) سرمایه گذاری در آموزش

بودجه لازم جهت این روش سرمایه گذاری کم ریسک بین چهار تا ده میلیون تومان است؛ البته برای شروع. جالب است بدانید که یکی از روش های سرمایه گذاری کم خطر به همراه سود قابل توجه آموزش است. اگر در موضوعی مهارت دارید و می توانید آن را به خوبی به دیگران انتقال دهید بهتر است به فکر کسب درآمد از طریق آموزش مهارت ذکر شده باشید، ولی برای شروع این کار چه میزان سرمایه و چه امکاناتی نیاز دارید؟ ابتدا باید حوزه آموزشی خود را تعیین فرمایید. برای مثال مشخص کنید که قصد دارید آموزش هایتان در رابطه با چه موضوعی باشند و در گام بعدی نوبت به نحوه آموزش خواهد رسید.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در ایران

با توجه به موضوع انتخابی، شما قادرید به صورت تصویری و یا صوتی برای آموزش اقدام کنید. البته امکان آموزش به وسیله متن و حتی اسلاید نیز وجود دارد، ولی چنانچه به دنبال سود قابل توجهی هستید، بهتر است در نظر داشته باشید که محتواهای آموزشی که تصویری هستند بیش از دیگر محتواها مورد توجه هستند. در انتها نیز باید سایتی و یا بستری بیابید که محتوا خود را در آن برای فروش قرار دهید. البته این را هم در نظر داشته باشید که چنانچه مشتریان خود را در اختیار دارید یا به نظرتان می توانید بدون دردسر و به سادگی مشتریان خود را جذب کنید، قادرید حتی در شبکه های اجتماعی نیز به فعالیت بپردازید. در خصوص سرمایه نیز شما حداقل نیاز به یک کامپیوتر یا لپ تاپ متوسط، دوربین فیلم برداری و البته اتصال مناسب اینترنت دارید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

هر کدام از 9 روش بیان شده در بالا مزایا و معایب مخصوص به خودشان را دارند. همچنین باید این را در نظر داشته باشید که هر اندازه که سود یک روش بالاتر باشد میزان ریسک آن نیز افزایش می یابد، اما با این حال با استفاده از برخی راهکارها میتوان این ریسک را کاهش داد.

قرار دادن سرمایه در صندوق های سرمایه گذاری یکی از این روش ها به حساب می آید. همچنین اگر بازار سکه را در نظر بگیریم با سرمایه گذاری بلند مدت در آن قادر خواهید بود سود مناسبی کسب نمایید. لذا به منظور انجام یک سرمایه گذاری پرسود و با ریسک کم، سرمایه گذاری در صندوق ها و همچنین سرمایه گذاری های بلند مدت بسیار مناسب خواهند بود.

در انتها امیدوارم دید خوبی نسبت به سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود پیدا کرده باشید.

اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص سرمایه گذاری های مختلف در این اوضاع داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *