بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 چیست؟

بهترین سرمایه گذاری در سال 1400

سرمایه گذاری در ایران و در شرایط حاضر دیگر امری واجب است، چرا که تورم روزافزون و افزایش شدید قیمت تمامی اجناس و دارایی ها موجب شده است تا مردم در صورت عدم سرمایه گذاری مناسب، بخش یا کل ارزش سرمایه ای که دارند را نابود شده ببینند، پس در سال جدید هم باید بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 را شناسایی کرد و در بازارهای مالی درست سرمایه گذاری کرد. از نظر شما بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 چیست؟ سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین میتواند گزینه خوبی باشد و یا مثل همیشه سرمایه گذاری در حوزه مسکن سودآورتر خواهد بود؟ در ادامه قصد داریم انواع بازارهای مالی را سال جدید را بررسی کنیم و ببینیم بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 کدام بازار است، پس همچنان همراه ما بمانید.

بهترین سرمایه گذاری در سال 1401

بهترین سرمایه گذاری در ایران چیزی است که مردم معمولا ارزش زیادی برای آن قائل هستند ولی بعضا راه و روش درست آن را نمی دانند. شاید شما هم تا حالا با خود فکر کرده‌ باشید سرمایه گذاری با پول کم در ایران فایده‌ ای ندارد و سود مناسبی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد. در این شرایط به احتمال زیاد پولتان مصرف موارد غیر ضرور می شود و در خیلی جاها کالاهای بی دوامی خریداری می کنید که سودی برای شما نداشته باشد.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود | بهترین جا برای سرمایه گذاری

ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که دیدن نتایج بلند مدتِ سرمایه گذاری می تواند دیدگاه شما را به صورت کامل تغییر دهد. توصیه ما این است که در شرایط حال حاضر که پول مدام در حال بی ارزش تر شدن است، سعی کنید همواره سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار دهید و با هر میزان پولی که دارید، سرمایه گذاری های مختلف و مناسب انجام دهید. شاید مثلا بپرسید که با 5 یا 10 میلیون تومان کجا می توانم سرمایه گذاری کنم؟ جواب ما به شما این است که چندین گزینه برای سرمایه گذاری با پول کم در سال 1401 وجود دارد. در ادامه با هم نگاهی به بهترین بازارهای مالی برای سرمایه گذاری در سال 1401 خواهیم انداخت. حتی شاید این متن دیدگاه شما را نسبت به سرمایه گذاری در ایران و لزوم انجام این کار تغییر دهد.

1) سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال در سال 1401 مطمئنا یکی از بهترین و سودده ترین گزینه هایی است که می توانید در آن سرمایه گذاری انجام دهید. این گزینه هم می ‌تواند سرمایه های خرد و پول های کم را به خود جلب کند و هم می تواند برای پول های بزرگ سودآوری و اطمینان بالایی به همراه داشته باشد، اما با این وجود چند مشکل در این زمینه وجود دارد؛ یکی این است که سرمایه گذاری در این ارزها نیازمند آشنایی با این بازار و پیچیدگی های آن است. علاوه بر آن، ریسک بازار کریپتو بسیار بالاست. لذا توصیه ما این است که با وجود این که این بازار برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی به حساب می آید، در صورت عدم آشنایی با آن، وارد نشوید. در غیر این صورت میزان ضرر و زیانی که می‌ کنید اصلا مشخص نمی باشد.

البته در بازار ارزهای دیجیتال چند مدل سرمایه گذاری میتوان انجام داد که مثلا سرمایه گذاری بلندمدت در آنها شاید به دانش و آگاهی خیلی زیادی نیاز نداشته باشد و با استراتژی مناسب و در زمان مناسب میتوانید این نوع سرمایه گذاری را در این بازار پرسود و پرخطر دنبال کنید. بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، ریپل، پولکادات و … ارزهای دیجیتالی هستند که اعتبار و آینده بسیار خوبی دارند و می توانید برای استخراج، نوسان گیری از آن ها و همین طور سرمایه گذاری بلندمدت روی هر کدام از ارزهای دیجیتال اقدام کنید و به طرق مختلف در سال 1401 از این بازار سود به دست آورید.

2) سرمایه گذاری در بازار بورس ایران

بازار سهام یکی از بازارهایی است که میتوان با هر مقدار سرمایه ای برای ورود به آن اقدام کرد ولی بازار سهام نیز مثل بازار ارزهای دیجیتال بازاری تکنیکی است و افراد باید با دانش و آگاهی کافی برای ورود و سرمایه گذاری در آن اقدام کنند وگرنه احتمال متضرر شدن افراد تا حدود زیادی افزایش خواهد یافت. حتی اگر 500 هزار تومان پول دارید، می توانید وارد بازار سرمایه شوید.

چرا که در واقع حداقل مبلغ لازم برای ورود به این بازار و معامله یک سهم 500 هزار تومان است، ولی شاید از بازار سهام ترس داشته باشید و از دوستان و آشنایان شنیده باشید که در این بازار زیان کرده اند، ولی نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بازار سهام در بلندمدت سودآورترین بازار است و تنها در سه سال اخیر حدود 12 برابر شده است و این بدین معنی است که حتی با وجود تمام ریزش های اخیر، چنانچه بلند مدت به این بازار نگاه کنید، سود بسیار خوبی برای شما به ارمغان می آید.

لذا چنانچه قصد دارید وارد بورس شوید، باید در نظر داشته باشید که؛ سهامی را انتخاب کنید که ارزنده باشد. چنانچه هم خودتان چنین سهامی را سراغ ندارید، از متخصصان و کارشناسان خبره یا شرکت های سرمایه گذاری کمک بگیرید. مورد بعدی این که با نوسانات کوچک، سریع در نقش فروشنده سهم ظاهر نشوید. بازار سهام پر است از نوسانات قیمتی و در این بازار صبر و حوصله بسیار میتواند راهگشا باشد. اگر سهام مناسبی انتخاب کرده‌ اید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و با کمی صبر مزد انتظار خود را دریافت خواهید کرد.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

نکته بعدی که باید در خاطر داشته باشید این است که چنانچه دانش کافی در خصوص بازار سرمایه ندارید، تلاش کنید ابتدا آموزش های لازم را ببینید و با صرف هزینه های کم در بازار تجربه کسب کنید. در مجموع، خوبی بازار سهام عایدی و سود زیاد آن است. نکته منفی آن نیز لزوم آشنایی با این بازار و ریسک موجود در آن است، لذا چنانچه دانش کافی را در مورد بورس ندارید یا حس می کنید از نظر اعصاب و روان بازار سنگینی است و انرژی شما را می‌ گیرد، گزینه ‌های دیگری برای سرمایه گذاری برایتان سراغ داریم که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

3) سرمایه گذاری در صندوق های سهام

چنانچه دانش کافی در مورد سرمایه گذاری در بورس را ندارید، می توانید از صندوق های سهام استفاده نمایید. چنانچه فامیل یا آشنای شما که با بازار آشنایی دارد برای خرید یک دارایی از شما پول بخواهد و بگوید شما را در آن دارایی شریک می کند، چه جوابی به او خواهید داد؟ خرید صندوق های سهام هم شبیه همین است. در این روش سرمایه گذاری، شما صندوق های سهام را خریداری می کنید و دیگر احتیاجی نیست به صورت مستقیم  وارد بازار سهام شوید و هر لحظه بازار را رصد کنید و استرس داشته باشید.

به صورت معمول در این صندوق‌ ها کارشناسان خبره ‌ای وجود دارند که سبدی از دارایی‌ ها و سهام ارزشمند تشکیل می‌ دهند. شما با خرید این صندوق ‌ها در حقیقت مالک بخشی از آن سبد سهام خواهید شد. نکته مثبت در این روش این است که هم عایدی خوبی برای شما دارد و هم نیاز به دانش خیلی خاصی ندارد. همچنین با سرمایه اندک هم می‌ توان برای ورود به آن اقدام کرد. با این حال در صندوق‌ های سهام هم ریسک وجود دارد ولی به مراتب از بازار بورس و سایر بازارهای مالی کم تر است. البته صندوق های سرمایه گذاری در سهام یک نوع از صندوق های سرمایه گذاری است که سطوح ریسک و سود در آنها متفاوت است.

4) سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

پیش تر گفتیم که سهام و صندوق‌ ها از جمله گزینه‌ های مناسب و سودده به حساب می آیند، ولی ریسک آن ها موجب می شود برای همه افراد مناسب نباشند، از همین روی هم گزینه دیگری را در اینجا مطرح کرده ایم. طلا از قدیم به عنوان گزینه ای پرطرفدار و امن مورد توجه همه قرار داشته است. از قدیمی‌ ترها و سالمندان تا جوانان همه به طلا به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری مناسب به ویژه وقتی تورم در کشور زیاد باشد و اوضاع سیاسی و اقتصادی مناسب نباشد، فکر می ‌کنند.

بهترین بازار سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰

خرید طلا مزیت های بسیاری دارد، برای مثال قدرت خرید شما را حفظ خواهد کرد، سرمایه گذاری مطمئنی است و ریسک سرمایه گذاری در آن هم پایین است. بنابراین برای سرمایه گذاری در سال 1401 هم مثل سال های گذشته و سالیان آینده، طلا یک گزینه روی میز سرمایه گذاران و افراد است. در نظر داشته باشید که خرید طلای گرمی معمولا با اجرت همراه است که خودش قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

سکه هم دچار حباب می ‌شود و قیمت آن گاهی بالاتر از ارزش واقعی اش قرار می ‌گیرد. به صورت کلی در زمان خرید طلا توجه داشته باشید که چرا دارید طلا می خرید! مثلا اگر فقط برای سرمایه گذاری است، بهتر است آبشده طلا بخرید که کارمزد کمی (1 تا 3 درصد) پرداخت کنید و اگر قصد سرمایه گذاری و در صورت لزوم کادو دادن را دارید، سکه میتواند گزینه مناسبی باشد و اگر هم قصد سرمایه گذاری و هم استفاده را دارید، خرید طلای دست دوم مناسب ترین گزینه است و اگر هم تنها قصد استفاده را دارید، می توانید طلای نو و مطابق با سلیقه خود را انتخاب و خریداری کنید ولی در این صورت کارمزد طلا فروش و مالیات بر ارزش افزوده را شما پرداخت خواهید کرد.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

نکته دیگر این که خرید طلای فیزیکی همیشه ترس از گم شدن و دزدی یا تقلبی بودن را به همراه خواهد داشت. به صورت کلی، سرمایه گذاری در طلا با پول خیلی کم چندان شدنی نیست و سرمایه های متوسط به بالا را جذب می ‌کند، ولی اصلا نگران نباشید. یک گزینه دیگر برای خرید طلا سراغ داریم که بتوانید با پول کم هم در طلا سرمایه گذاری کنید. بهترین سرمایه گذاری با پول کم در فلزات قیمتی، شاید خرید صندوق های طلا باشد.

5) سرمایه گذاری در صندوق های طلا

صندوق طلا یکی از ابتکاراتی است که از طرف برخی شرکت ‌های سرمایه گذاری ارائه می ‌شود. صندوق های طلا مثل صندوق ‌های سهام عمل می کنند اما تفاوت‌ های ریزی با یک دیگر دارند. فکر کنید یکی از آشنایان معتبر شما قصد داشته باشد در سکه، طلا و برخی دارایی ‌های مشابه سرمایه گذاری نماید، چنانچه از شما بخواهد در این کار با او مشارکت کنید، در جواب چه خواهید گفت؟ بزرگترین ویژگی این صندوق ‌ها آن است که با سرمایه اندک هم می ‌شود برای سرمایه گذاری در آن ها اقدام کرد.

از همین روی برای افرادی که سرمایه کمی در اختیار دارند و قصد متحمل شدن ریسک زیادی را هم ندارند، مناسب ترین گزینه به حساب می آید. در صندوق‌ های طلا، حداقل 70 درصد از سرمایه گذاری روی خرید سکه طلا است و سایر سرمایه هم اوراق درآمد ثابت خریداری خواهد شد. در حقیقت با این کار شما به صورت غیرمستقیم روی طلا سرمایه گذاری کرده ‌اید. لازم به ذکر است که این صندوق‌ ها در بورس تهران هم قابل خرید و فروش هستند و در حال حاضر 4 صندوق طلا در بورس معامله می شود.

6) سرمایه گذاری در بانک

یکی از نکات مثبت بانک این است که سرمایه گذاری با پول کم نیز در آن امکان پذیر است. بانک ها به صورت معمول برای اقشار سنتی و مسن‌ تر ها جذابیت دارند، ولی در سالیان گذشته اقبال نسبت به آن ها تا حدود بسیاری کاهش یافته است و دلیل آن هم این است که تورم کشور ما بسیار بالاست و سود بانکی به نسبت تورم بسیار پایین! در سالیان اخیر هم تورم بیشتر شده است. حتما شما هم احساس کرده اید که سود بانکی کم تر از تورم رشد کرده است و احتمالا از میزان آن رضایت ندارید. در حقیقت دلیل استقبال افراد از بانک ها، ریسک اندک و توانایی سرمایه گذاری با پول کم در آن ها است.

حتما برایتان جالب است : روش های سرمایه گذاری در استارتاپ + راهنمای گام به گام

البته عیب آن ها هم این است که سودی که می‌ دهند به ویژه در شرایط تورمی اصلا جالب نخواهد بود. همین موضوع موجب شده است تا بانک بهترین سرمایه گذاری با پول کم نباشد. بانک تقریبا سالانه ۱۸ درصد سود می ‌دهد که با توجه به تورم بلندمدت ایران یعنی حتی تورم را هم پوشش نمی‌ دهد. تازه بگذریم که در سال های اخیر تورم افزایش بسیار زیادی داشته است. چنانچه سود بانکی را سالانه ۱۸ درصد و مرکب آن را ۱۹٫۵ درصد در نظر بگیریم، ۵ میلیون تومان شما در بانک بعد از یک سال کمی کمتر از ۶ میلیون می‌ شد که با توجه به نرخ تورم واقعی، این میزان سود فاجعه بار است.


همانطور که در ابتدا قول دادیم، 6 نمونه از گزینه های بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 را کامل مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر به سرمایه گذاری علاقه دارید، می توانید مطلب خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری را هم مطالعه کنید.

از نظر شما بهترین بازار سرمایه گذاری در سال 1401 چیست؟

هر سوال یا ابهامی در راستای شناسایی بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 داشتید، از طریق بخش دیدگاه ها از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *