اردر ترس در بورس چیست و چطور آنرا تشخیص دهیم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
اردر ترس در بورس چیست

آیا می دانید اردر ترس در بورس چیست و چطور باید آنرا شناسایی کرد؟ در پاسخ به سوال اردر ترس در بورس چیست باید گفت که سفارش های خرید و فروشی که بازیگران سهم برای فریب سهامداران حقیقی و خرد قرار می دهند را اردر ترس یا همان سفارش ترس می نامند. حال اگر دوست دارید به صورت دقیق تر و با جزئیات بیشتر بدانید اردر ترس در بورس چیست و آیا با فیلترهای بورسی می توان آن را شناسایی کرد یا خیر، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اردر ترس در بورس چیست ؟

احتمالا برخورد داشته اید با اشخاصی که گفته اند سهامشان روند نزولی پیش گرفته است و با ضرر آن را به فروش رسانده اند و با گذشت چند روز، قیمت سهام رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است. شانس این افراد بد نیست بلکه در تله اُردر ترس افتاده اند. اُردر ترس به همان صورت که از اسمش پیداست، به منظور ترساندن سهامداران در جهت جمع آوری هرچه بیشتر سهم در کف قیمتی و حتی بعد از شکست حمایت فیک مورد استفاده قرار می گیرد.

اردر در زبان انگلیسی به معنی سفارش است و اردر ترس یعنی سفارش فروش جعلی که موجبات ترس سهامداران خرد را فراهم می آورد. هنگامی که سهم در بازه اردر ترس قرار دارد، به صورت معمول خریدار برنده و فروشنده بازی را باخته است. معمولا افزایش بالای درخواست ناگهانی برای سهامی می تواند نمونه اُردر سنگین و شک برای رشد به حساب آید ولی تشخیص اردر ترس آن قدرها هم ساده نیست.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

در روند عادی به یک باره و بدون هیچ دلیلی، سفارشات نمی تواند تا این حدود افزایش پیدا کند. معمولا بازیگران، هنگامی که قصد افزایش قیمت سهم را داشته باشند، پیش از بالا بردن قیمت، باید تا جایی که امکان دارد از سهام مورد نظرشان را با کم ترین قیمت خریداری کنند. سهامداران اصلی که تعداد زیادی سهم در اختیارشان است، به منظور خرید سهام بیشتر در قیمت پایین‌ تر صف فروش میلیونی ایجاد می کنند. ابتدا بازارگردان جهت افزایش قیمت سهم حجم مورد نیاز خود را در کف قیمتی جمع می کند تا به خوبی روی قیمت و سهام دار کنترل داشته باشد، از همین روی برای کنترل و پیاده کردن سهامدار خرد و نوسان گیر بازار گردان اردر ترس قرار می دهند تا مالکیت سهم را از نوسان گیر و سهامدار خرد در آورد این کار باعث افت قیمت سهام می گردد.

پس از جمع آوری مقدار مورد نظر سهم توسط بازیگر و در راستای جمع آوری هرچه بیشتر، فرآیند اردر گذاری در سمت فروشنده با حجم اصلی در ردیف های دوم و پایین تر تا اردر پنجم آغاز خواهد شد. بازیگر با اردهای واقعی در سمت فروش سعی می کند تا ترس ایجاد کند و می خواهد با اندکی رنج منفی ترس بیشتری را در دل سهامداران عادی بیندازد تا وضعیت به صورتی به نظر آید که انگار سهم واقعا قصد سقوط دارد. در ادامه و زمانی که ترس لازم در بین سهام داران ایجاد شد، با روش هایی مانند ایجاد حجم نمایشی به عنوان خریداد مجددا حظور پیدا می کند. حجم نمایشی در حقیقت سفارش خرید بازارگردان سهم می باشد.

زمانی که اردر ترس به وسیله بازیگر قرار داده می شود، سهامدار عادی که حس می کند فروشندگان سهم بیشتر شده و سهم قصد سقوط دارد، به این خاطر که سهامدار عادی از اهداف بازیگر اطلاع ندارد، در نتیجه در این زمان‌ ها می ترسد و برای فروش سهم در کف قیمتی و حمایتی سهم اقدام می کند و بازیگر نیز به هدف خود دست پیدا می کند. به این ترتیب وقتی که سهامدار خرد را ترس فرا می گیرد و سهم خود را به فروش می رساند، دقیقا همان فرصتی است که سهامدار عمده به دنبال آن است و یکی از راهکارهای رایج مورد استفاده این افراد، استفاده از اردر مخفی یا همان اردر نمایشی می باشد که آن ها را در این مسیر یاری می کند.

اردر ترس در بورس چگونه اجرا می شود؟

  • 1) به منظور انجام این کار، بازیگر ابتدا مقداری سهم از فروشندگان عادی جمع می کند تا اندازه ای که بتواند اردرگذاری کند.
  • 2) در ادامه و به منظور جمع آوری بیشتر، اردرگذاری در سمت فروشنده با حجم اصلی در ردیف های دوم و پایین تر را آغاز می کند.
  • 3) سهامدار عادی که از اهداف بازیگر اطلاعی ندارد، حس می کند فروشندگان سهم بیشتر شده و سهم قصد سقوط دارد، بنابراین سهامدار می ترسد و برای فروش سهم خود اقدام می نماید.

در حقیقت بازیگر با این کار به آنچه که در ذهن خود داشته می رسد. برای مثال در سمت فروشنده چندین اردر 50 هزار تایی و یا بیشتر قرار می دهند و در این میان بازیگر در سمت خریدار با ترفندی دیگر برای جمع آوری سهم‌ اقدام می کند. عرض کردیم که بازیگر با اردهای واقعی در ردیف های دوم و پایین تر سعی در ایجاد ترس و دلهره در دل سهامداران خرد را دارد.

حتما برایتان جالب است : بازیگران سهم در بورس ایران

در این صورت با کمی رنج منفی ترس بیشتری را چاشنی کار خود قرار داده و سهامداران عادی را مطمئن می کند که سهم واقعا قصد سقوط را دارد. بعد از این که فروشندگان ظاهر شدند؛ این بار بازیگر در سمت خریدار با شگردهای گوناگونی برای جمع آوری سهم اقدام می کند.

نحوه شناسایی اردر ترس در بورس

تشخیص اردر ترس تنها با نگاه کردن به ظاهر سهم و تابلوی معاملات سهام امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین این امکان وجود دارد که صف فروش ساختگی نباشد و سهم واقعاً خط حمایت خود را شکسته و در حال ریزش باشد. لذا تشخیص اردر ترس بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل که با تشخیص درست اردر ترس در یک سهم، چنانچه سهامدار آن سهم هستید، می توانید آن را به امید سودهای شیرین نگه دارید و فریب بازیگران فریبکار را نخورد و چنانچه آن سهم را در اختیار ندارید و پول نقد دارید، می توانید این سهم را به صورت پله ای در کف قیمت و در صف فروش بخرید و به روزهای آینده امیدوار باشید.

به منظور شناسایی اردر ترس بایستی از تحلیل های تکنیکال و بنیادی و همچنین تابلو خوانی در بورس استفاده کنید. چنانچه به این تکنیک ها تسلط کافی دارید و با استفاده از فیلترهای کاربردی می توانید ورود پول هوشمند به سهم را نیز تشخیص دهید و با استفاده ار تحلیل تکنیکال و بنیادی مطمئن شوید که سهم در نقطه حمایتی خود روند صعودی خود را شروع می کند اما در تابلوی معاملات صف فروش مشاهده می کنید که در این صورت احتمالا در سهم از اردرهای ترس استفاده شده است. البته به صف های فروش هم باید توجه کنید که همیشه در ردیف های دوم و سوم و … صف فروش وجود داشته و به محض تغییر قیمت بازیگران سفارشات خود را ویرایش می کنند تا سهامشان فروخته نشود.

حتما برایتان جالب است : بازی حقوقی ها در بورس چگونه است؟

در سهم هایی که اردر ترس دیده می شود، حجم معاملات هم به نسبت روزهای عادی بیشتر است و بیشتر اوقات حجم مشکوک در سهم به چشم می خورد. بنابراین به این دلیل که هم حجم معاملات زیاد است و هم سهم از نظر تحلیل بنیادی وضعیت مناسبی دارد و هم ار نظر تحلیل تکنیکال در نقطه حمایتی قرار گرفته و ورود پول هوشمند با تابلو خوانی بورس و فیلتر نویسی در سهم دیده می شود، بنابراین صف فروش ساختگی است و سهامداران عمده در حال ورود نقدینگی و خرید سهم در قسمت خریدار هستند و مطمئنا از اردر های پنهان خرید بهره می گیرند تا بتوانند سهام را در کف قیمت بخرند و یا در اصطلاح جمع کنند. به عنوان مثال برای این سهم حجم معاملات نسبت به روزهای عادی بالاست.

اردر ترس بیشتر چه زمانی اتفاق می افتد؟

بیشتر مواقع سفارش ترس روی حمایت های معتبر تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد، ولی بعضی اوقات هم بازیگران اجازه می دهند تا حمایت های معتبر به صورت غیر واقعی شکسته شوند و در ادامه اردر ترس را مورد استفاده قرار می دهند و برای خرید حجم زیادی از سهام به شکل پیوسته اقدام می کنند، لذا چنانچه برای مثال، قیمت دو درصد زیر حمایت معتبر خود نفوذ کرد، این طور بپندارید که حمایت، شکسته شده و فروشندگان تمایل زیادی برای فروش سهام خود دارند، بلکه این امکان وجود دارد که چنین اردری هم اردر ترس باشد. بنابراین بهتر است به منظور شناسایی درست اردر ترس، تابلو معاملاتی را برای دقایقی به دقت رصد فرمایید.

اردر ترس چیست

در این راستا چنانچه به صورت مداوم از حجم سنگینی که برای فروش گذاشته شده بود، کم شد و همزمان به حجم معاملات نیز اضافه شد، می توان آن را فروش واقعی به حساب آورد ولی چنانچه هیچ معامله ای انجام نشود و همواره قیمت به شکلی تغییر کند که در سطر دوم و یا سوم باقی بماند، می توان آن را اردر ترس دانست. سفارش و یا اردر ترس مثل کد به کد در بورس روشی برای دور زدن سهامداران عادی برای رسیدن به سود و بازدهی بیشتر است، به همین خاطر و به این منظور که فریب این استراتژی ها را نخورید، بهتر است که پیش از اقدام برای سرمایه گذاری در بورس، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را آموزش ببینید و یا با روش غیر مستقیم برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کنید تا سطح دانش شما در بورس افزایش پیدا کند و در ادامه خودتان قدم در این مسیر بگذارید.

اردر ترس برای تمامی سهم های بازار استفاده میشود؟

سوال پیش می آی که آیا وقتی که اردرهای اینچنینی را دیدیم بگوییم اردر ترس است و سهم حتما بازیگر دارد؟ باید گفت خیر. اردرهایی که در سهام شرکت ها وارد می شود، به اندازه شرکت و شناوری شرکت بستگی دارد. یعنی هر چقدر اندازه شرکت و شناوری آن بیشتر باشد، به همان اندازه حجم اردرها در سمت فروش به صورت معمول بیشتر است.

حتما برایتان جالب است : كم كردن ميانگين در بورس چگونه است؟

برای مثال این طور فرض کنید که در حال تماشای اردرهای دو سهم خودرو و خساپا هستید؛ به صورت معمول اردرهای این دو سهم بعضا چند صد هزارتایی و حتی چند میلیونی است، بنابراین این نمی تواند اردر ترس باشد و ذاتا نوع معاملات سهم به این شکل است، به این خاطر که تعداد سهام ایران خودرو و سایپا بسیار بالاست. برای مثال وقتی که 90 میلیارد از این سهم در بازار شناور باشد و با آن معامله شود، تشخیص اردر ترس کمی سخت تر و متفاوت تر خواهد بود ولی برای سهام کوچک که به عنوان مثال 50 تا 100 میلیاردی هستند، حتی اردرهای چند صد هزارتایی هم می تواند اردر ترس محسوب شود.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، به این پرداختیم که اردر ترس در بورس چیست و چطور آن را شناسایی کنیم.

همچنین اگر دوست دارید آموزش تابلوخوانی در بورس را به صورت کامل مطالعه کنید، این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.

به نظر خودتان تا به حال شما فریب بازیگران سهم که از اردر ترس استفاده کرده اند را خورده اید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *