گواهی سپرده طلا در بورس چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
گواهی سپرده طلا در بورس

آیا می دانید گواهی سپرده طلا در بورس چیست و چطور می توان این گواهی ها را در بازار سرمایه مورد معامله قرار داد؟ امکان معامله گواهی سپرده طلا در بورس برای سهامداران و افرادی که کد بورسی دارند، فراهم است و بسیاری از این افراد هنوز نمی دانند که امکان خرید و فروش گواهی سپرده طلا در بورس وجود دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم صفر تا 100 گواهی سپرده طلا در بورس را در این مطلب مورد بررسی قرار دهیم؛ پس در صورت تمایل به یادگیری نحوه خرید و فروش گواهی سپرده طلا در بورس این مطلب میتواند به شما کمک کند.

گواهی سپرده طلا در بورس

پیش از این افراد پول و دارایی های شبه پول خود را به شکل فیزیکی نگه می داشتند؛ ولی به مرور زمان و با پیشرفته شدن جوامع و پیشرفت تکنولوژی در مشاغل مالی و بانکی، این دارایی های فیزیکی جای خود را به دارایی های الکترونیکی، کارت بانکی و اعداد و ارقام در حساب بانکی دادند که زندگی را برای همه انسان ها ساده تر کرد. زحمت جابجایی مقادیر زیاد پول و ریسک سرقت یا دزدیده شدن آن ها تا حدود زیادی کاهش پیدا کرد تا جایی که امروزه کم تر کسی را می بینیم که با خود مقادیر زیادی پول برای خرید و انجام معاملات روزمره حمل نماید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


با این حال همچنان درباره بعضی دارایی های شبه پول مثل سکه طلا این سنت شکنی به صورت کامل رخ نداده است و هنوز شاهد نگهداری سکه و طلا به شکل فیزیکی هستیم و این در حالی است که اوراقی برای آن ها هم تعبیه شده اند که همان وظیفه کارت های بانکی را ایفا می کند و از امنیت بالایی حتی به نسبت صندوق امانات بانک برخوردارند. گواهی سپرده کالایی سکه طلا یکی از این اوراقی به حساب می آید که بدین منظور تعریف شده اند و در این مطلب بنا داریم شما را با این گواهی های سپرده ای آشنا کنیم.

گواهی سپرده چیست؟

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری می باشد که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا می باشد و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که به وسیله انبارهای مورد تایید بورس کالا صادر می شود. گواهی سپرده ها از انواع گوناگونی برخوردار است بر مبنای نوع دارایی پایه دسته بندی های مختلفی دارند که در این مطلب قصد داریم گواهی سپرده سکه طلا را برای شما مورد بررسی قرار دهید.

گواهی سپرده سکه طلا چیست؟

با توجه به تعریف گواهی سپرده کالایی، باید گفت که گواهی سپرده سکه طلا هم اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر سکه طلاست. در حقیقت پشتوانه این مالکیت رسیدی است که بعد از تحویل سکه به انبار مورد نظر به سرمایه گذار داده خواهد شد. گواهی سپرده سکه طلا از سال 94 به دلایل زیر خرید و فروش شد :

  • افزایش امنیت سرمایه‌ گذاری در بازار طلا
  • تسهیل فرایند کشف قیمت رسمی سکه طلا
  • ایجاد شفافیت در بازار طلا و کمک به مهار بازار سیاه

این گواهی‌ ها امروزه بسیار مورد توجه سرمایه گذاران بورسی می باشد، به این خاطر که معاملات آن به سهولت و سرعت صورت می پذیرد و از نقدشوندگی و شفافیت خوبی برخوردارند. نکته‌ جالب درباره گواهی‌ های سپرده سکه طلا اینجاست که امکان انتقال به غیر را ندارند و تنها به نام صاحب سکه ثبت می‌ شوند، لذا نگرانی بابت گم شدن اوراق وجود نخواهد داشت.

قیمت گواهی سپرده سکه طلا

هر گواهی سپرده کالایی سکه طلا معادل یک صدم یک سکه طلاست. این بدین معنی است که برای این که شما یک سکه را به طور کامل در اختیار داشته باشید، می بایست ۱۰۰ عدد برگه اوراق گواهی سپرده سکه را بخرید.


حتما برایتان جالب است : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


حال چنانچه بخواهید ۵ عدد سکه طلا را از بورس بخرید، می بایست تعداد ۵۰۰ گواهی سپرده سکه را خریداری نمایید یا این که می توانید تعداد سکه‌ ای را که قصد دارید خریداری کنید، در ۱۰۰ ضرب کنید و به اندازه عدد حاصله گواهی سکه طلا بخرید، از همین روی در سفارشات ثبت شده و پذیرفته شده خرید سکه مشاهده خواهید کرد که سفارشات صورت گرفته کم تر از ۱۰۰ واحد نیست و همه اعداد مضربی از عدد ۱۰۰ می باشند.

نحوه خرید گواهی سپرده طلا 

معامله گواهی سپرده طلا به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود؛ ولی به احتمال زیاد این سوال در ذهن شما ایجاد می شود که اصلا منظور از سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم چیست؟ سرمایه گذاران مستقیم آن دسته از سهامدارانی هستند که خودشان به صورت مسقتیم در بورس خرید و فروش می کنند.

برای مثال تصمیم گیری می کنید وارد بازار بورس شوید، خودتان سهم را خریداری کرده و به فروش می رسانید. سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم ولی نقطه مقابل سرمایه‌ گذاری مستقیم به حساب می آید و زمانی شاهد آن هستیم که شما به واسطه شخصی ثالث سرمایه‌ گذاری می‌ کنید و مدیریت دارایی خود را به شخص یا صندوق دیگری می سپارید. صندوق های سرمایه گذاری مختلف می توانند بارزترین نمونه سرمایه گذاری غیرمستقیم افراد در بازار سرمایه به حساب آیند. لذا با توجه به مطالب ذکر شده، خرید سپرده سکه طلا به دو صورت زیر قابل انجام می باشد:

  1. خرید مستقیم گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا
  2. خرید واحدهای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مبتنی بر طلا

در ادامه هر کدام از این دو روش را به صورت کامل برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد؛

1. خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا

بورس کالا مثل بورس اوراق بهادار بازاری است که در آن کالاهایی مشخص شده تحت قوانین خاصی مورد معامله قرار می گیرند که در این بین می توان به زعفران، پنبه، زیره و سکه طلا اشاره داشت.

از سال 94 معامله گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا به شکل رسمی شروع شد. لذا به منظور معامله گواهی سپرده طلا به شکل مستقیم می بایست کد فعال بورسی داشته باشید. به منظور دریافت کد بورسی در ابتدای امر می بایست در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنید و در ادامه در یکی از کارگزاری‌ ها ثبت‌ نام کرده و کد بورسی بگیرید. بعد از دریافت کد بورسی با مراجعه حضوری به کارگزار یا به شکل آنلاین به سادگی می توانید گواهی سپرده طلا بخرید.


حتما برایتان جالب است : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


معامله گواهی سپرده طلا دقیقا مثل سهام می باشد و این بدین معنی است که می بایست سفارش خرید یا فروش ثبت نمایید و در ادامه تعداد واحدهای معاملاتی مورد نظر خود را مورد معامله قرار دهید. زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا از ساعت 13:00 تا 15:30 است و از ساعت 12:30 الی 13 هم مرحله پیش‌ گشایش معاملات می باشد. سکه‌ های مورد معامله در بورس کالا بایستی مورد تایید انبار باشد. سکه‌ های مورد تایید انبار می بایست همگی سکه تمام بهار آزادی با عیار 22 (درصد خلوص 900 از 1000) و وزن 8.133 گرم باشند.

ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با 0.1 یک سکه طلاست و این بدین معنی است که برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی می بایست 10 گواهی سپرده خریداری کنید. برای مثال چنانچه قصد خرید 6 سکه تمام بهار آزادی را دارید، باید 60 گواهی سپرده خریداری کنید. به عبارت دیگر هر تعداد سکه که قصد خرید آن را دارید ضرب در 10 نمایید.

جالب است بدانید که قیمت سکه در بورس کالا دامنه نوسان 10 درصدی دارد. برای دسترسی به اطلاعات لحظه‌ ای معاملات گواهی سپرده طلا می بایست به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه نمایید و با جستجوی عبارت “سکه” به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

هر ۱۰۰ گواهی معادل یک سکه 

ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با ۰.۰۱ یک سکه طلاست و این بدین معنی است که برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی می بایست ۱۰۰ گواهی سپرده بخرید. برای مثال چنانچه قصد خرید ۶ سکه تمام بهار آزادی را دارید، باید ۶۰۰ گواهی سپرده خریداری کنید.

کارمزد خرید گواهی سکه

در خرید سکه، در کنار قیمت روز سکه، مبلغی نیز به عنوان کارمزد از شما اخذ می شود. بعضی از این مبالغ که در قیمت نهایی سکه لحاظ شده اند و به صورت زیر می باشد:

  • کارمزد معامله : ۰/۰۰۱۲۵ ارزش معامله
  • هزینه انبارداری : ۷۰ تومان به ازای هر سکه خریداری شده
  • کارمزد کارشناسی سکه : ۲ هزار تومان به ازای هر سکه خریداری شده

نکته مهم : با خرید سکه از بورس دیگر احتیاجی نیست که مالیات معامله را بپردازید، این در حالی است که برای معاملات سهام ۵/۰ از ارزش معامله به عنوان مالیات کسر خواهد شد.

2. خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا

پیش تر بیان کردیم که خرید گواهی سپرده طلا به دو شکل قابل انجام است؛ به شکل مستقیم و غیرمستقیم. سرمایه‌ گذاری مستقیم در سپرده سکه طلا که همان خرید از بورس کالاست، حال به سراغ نحوه سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم در گواهی سپرده طلا به وسیله صندوق های سرمایه گذاری می رویم؛ صندوق سرمایه‌ گذاری یکی از ابزارهای جدید مالی به حساب می آید که پول سرمایه‌ گذاران خرد را جمع کرده و به وسیله تیمی متخصص در حوزه بازارهای مالی به شکل کلان در سهام، اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌ های بانکی، سپرده‌ های طلا و … سرمایه‌ گذاری می نماید.


حتما برایتان جالب است : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


صندوق‌ های سرمایه گذاری طلا 70 تا 95 درصد از دارایی خود را در سپرده گواهی طلا سرمایه‌ گذاری می‌ کنند و مابقی را به اوراق با درآمد ثابت کم ریسک مثل سپرده‌ های بانکی، اوراق مشارکت، اوراق قرضه و … می‌ سپارند. در ایران چندین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا در حال فعالیت هستند که تمامی آن ها از نوع قابل معامله در بورس هستند. در نظر داشته باشید که منظور از قابل معامله صندوقی است که واحدهای آن در بورس قابل معامله هستند. صندوق‌ های طلا به این خاطر که یک کالا را مورد معامله قرار می‌ دهند، در بورس کالا قابل خرید و فروش هستند.

امکان دریافت فیزیکی سکه‌ ها با استفاده از گواهی سپرده وجود دارد؟

چند بانک از طرف بانک مرکزی به‌ عنوان همکار بورس کالا مشخص شده اند که انبارهایی را به‌ عنوان خزانه‌ داری به بازار اختصاص دهند. امروزه بانک‌ های رفاه، صادرات، ملی و سامان به‌ عنوان همکار بورس کالا محسوب می شوند. هنگامی که گواهی سپرده طلا را می خرید، گواهی صادر شده برای شما از طرف یکی از بانک‌ های فوق است. سکه هم در انبار این بانک‌ ها ذخیره خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : سهام ارزان بخریم یا گران قیمت؟


به فاصله یک روز پس از خرید گواهی قادرید برای دریافت دارایی خود به شکل فیزیکی به خزانه‌ داری بانک مربوطه مراجعه فرمایید. به صورت معمول از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ روزهای کاری، خزانه‌ داری‌ های بانک‌ ها کار تحویل سکه‌ ها را به شکل فیزیکی انجام می دهند. در مدت زمانی که سکه‌ های شما در خزانه‌ داری بانک می باشد نیز روزانه مبلغی معادل ۷۰ تومان از شما کارمزد اخذ خواهد شد.

مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا

  • شفافیت بیشتر در بورس کالا
  • معافیت مالیاتی گواهی سپرده ها
  • حذف ریسک تقلبی بودن معامله  سکه طلا
  • پرداخت کارمزد پایین تر برای انجام معاملات
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری و نگهداری فیزیکی سکه طلا
  • تعیین قیمت سکه طبق عرضه و تقاضا و نه به شکل دستوری
  • معامله گواهی سپرده سکه طلا به شکل آنلاین خیلی سریع و ساده
  • پایین بودن اختلاف قیمت معامله در بورس کالا به نسبت صرافی ها
  • حذف شدن ریسک نگهداری سکه طلا به شکل فیزیکی مثل گم شدن و به سرقت رفتن سکه
  • گواهی سپرده سکه طلا قابلیت وثیقه گذاری به منظور دریافت انواع تسهیلات در بعضی از بانک‌ ها را دارد؛

نکات مهم برای خرید گواهی سپرده طلا

  • دامنه نوسان گواهی سکه طلا در هر روز مثبت و منفی 10 درصد است.
  • همه با هر میزان سرمایه می‌ توانند با این روش طلا خریداری کنند و سرمایه‌ گذاری نمایند.
  • ساعت معامله گواهی سپرده سکه از شنبه تا چهارشنبه و در ساعت‌ های ۱۳ تا ۱۵:۳۰ می باشد.
  • صندوق‌ های پشتوانه طلا یکی از روش‌ های معامله طلا به حساب می آیند که در آن سرمایه‌ های جمع‌ آوری شده افراد در گواهی سپرده طلا، منبع سرمایه‌ گذاری است. در حقیقت این صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری همان کاری را می کنند که علاقه‌ مندان به سرمایه‌ گذاری روی طلا با خرید طلا همواره در دستور کار خود قرار می دادند.

فرق معاملات گواهی سپرده با سهام عادی چیست؟

سازوکار معامله گواهی سپرده سکه طلا در سامانه آنلاین تقریبا شبیه به خرید و فروش سهام عادی در بازار بورساست و نماد آن در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده است، ولی تفاوت های هم دارند که در این بخش به آن اشاره کرده ایم:

  • به منظور خرید سهام، با انتخاب نماد آن نیاز است قیمت و حجم مورد نظر در زمان ارسال سفارش درج شود. ولی به منظور خرید گواهی سپرده به جای حجم سفارش مدنظر، می بایست حاصل ضرب آن را در عدد ۱۰ وارد کرد. برای مثال به منظور خرید ۱ گواهی سپرده می بایست عدد ۱۰ و برای خرید ۲۰ گواهی سپرده می بایست عدد ۲۰۰ در بخش حجم سفارش ثبت شود. همچنین قیمت واحد درج شده در سفارش برابر است با قیمت مجاز سکه تقسیم بر عدد ۱۰؛ برای مثال جهت معامله سکه در قیمت 23,000,000 تومان، مشتری می بایست درخواستی با تعداد ۱۰ سفارش 2,300,000 هزار تومانی را در سامانه ثبت نماید.
  • معمولا معاملات این اوراق گواهی سپرده در بازه زمانی ۱۳ تا ۱۵:۳۰ روزهای کاری بورس اوراق بهادار صورت می پذیرد. ولی معاملات سهام عادی همواره در بازه زمانی ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر روزهای کاری انجام می شود.
  • دامنه نوسان سهام عادی در بازار بورس و فرابورس برای بیشتر نمادها 5± درصد در نظر گرفته شده است ولی دامنه نوسان گواهی سپرده سکه طلا ۱۰± درصد لحاظ شده است.
  • معاملات سهام در زمان فروش ۰٫۵ درصد کارمزد در بردارد ولی معاملات گواهی سپرده فاقد مالیات است.
  • با فروش سهام عادی، ۳ روز کاری بعد پول از حساب معاملاتی مشتری قابل برداشت است، ولی بعد از فروش اوراق گواهی سپرده، یک روز کاری بعد، می‌ توان پول حاصل از فروش را برداشت زد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

باید گفت که خرید گواهی‌ های سپرده از جهات گوناگونی ارزشمند است. شاید فکر کنید تا وقتی که طلا را به شکل فیزیکی در دست نداشته باشید، خیالتان راحت نخواهد بود، ولی این نکته را باید در نظر داشت که نگهداری و تامین امنیت این دارایی‌ های ارزشمند کار خیلی ساده ای نخواهد بود و استرس خودش را برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین معامله فیزیکی مالیات و کارمزد بیشتری را هم برای شما به همراه دارد.

در انتها باید اشاره کرد که اوراق گواهی سپرده کالایی با هدف افزایش ایمنی مشتریان در معاملات سکه نقدی به وجود آمده اند. معاملات این اوراق به عنوان شاخه جدیدی از معاملات اوراق بهادار دارای قوانین و شرایط خاص خود است، بنابراین باید متقاضیان محترم با اطلاع و آگاهی کافی اقدام به معامله اوراق گواهی سپرده کنند. دقت به زمان معامله، نحوه اعتبارسنجی سکه‌ ها، نحوه انجام معامله و مواردی از این دست بخشی از اطلاعاتی است که می بایست به آن توجه داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد گواهی سپرده طلا در بورس صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید از خطرات سرمایه گذاری در بورس ایران اطلاعات خوبی به دست آورید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

در مورد گواهی سپرده طلا در بورس هر نکته، سوال یا ابهامی داشتید، لطفا در بخش ارسال دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *