كم كردن ميانگين در بورس چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
كم كردن ميانگين در بورس

ميانگين كم كردن در بورس چيست و چه کاربردی دارد؟ كم كردن ميانگين در بورس یک استراتژی معاملاتی است که معمولا افراد برای این که متوسط قیمت خرید خود را در یک دارایی کاهش دهند انجام می دهند تا با افزایش قیمت آن دارایی، سریع تر به سوددهی برسند. استفاده از استراتژی كم كردن ميانگين در بورس نیازمند این است که نقدینگی لازم برای انجام این کار را در اختیار داشته باشید و این موضوع لازمه این است که با همه سرمایه خود وارد سهمی نشوید و به صورت پله ای خرید کنید تا میانگین خریدتان در یک سهم پایین آید و زودتر به سود برسید. اگر به صورت دقیق تر می خواهید یاد بگیرید که كم كردن ميانگين در بورس چیست و چگونه انجام می شود، این مقاله برای شما نوشته شده است.

كم كردن ميانگين در بورس

پیش از یادگیری میانگین کم کردن در بورس و آشنایی با مفهوم و معنای آن، هر فعال بورس باید این موضوع را قبول کند که ممکن در خرید و زمان مناسب برای انجام خرید با اشتباه روبرو شود و هیچکس حتی حرفه ای های بازار هم قادر نیستند مدعی شوند که همه معاملاتشان سودآوری لازم را خواهد داشت، ولی به منظور حل این مشکل دقیقا بایدی چیکار کنیم؟ آیا بایستی در این مواقع با زیان از معامله خارج شویم؟ خوشبختانه جواب این سوال ها خیر است و راهکارهایی برای کاهش ضرر و زیان و تسریع کردن دستیابی به سود وجود دارد که قصد داریم یکی از مهم ترین آن ها یعنی کم کردن میانگین در بورس را مورد بررسی قرار دهیم.

حتما برایتان جالب است : روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس

در همچین مواقعی روش میانگین کم کردن راه حل اصلی معامله گران به حساب می آید، ولی باید این را در نظر داشته باشیم که میانگین کم کردن در بازار بورس همیشه هم بهترین گزینه نیست و حتی در مواقعی می تواند اوضاع را بدتر کند و زیان ما را افزایش دهد، لذا همیشه باید هوشمندانه رفتار کنیم و بدانیم چه زمانی باید از کم کردن میانگین استفاده کنیم تا زیان معامله انجام شده را به سود تبدیل کنیم. در این مقاله همراه ما بمانید تا چم و خم انجام این کار و زمان مناسب برای انجام آن را به زبان ساده مورد بررسی قرار دهیم.

ميانگين كم كردن در بورس چيست؟

وقتی که معامله گری مطابق با تحلیل های بنیادی سهمی را ارزشمند مشاهده می کند و برای خرید آن اقدام می کند ولی به دلایل گوناگون از جمله جو بازار، اخبار انتشار یافته پیرامون صنعت سهم و … سهم وارد روند نزولی می شود و دچار افت قیمتی می شود، چنانچه سهامدار در قیمت های پایین مجدد برای خرید سهام شرکت مورد نظر اقدام نماید، میانگین خرید سهم او کاهش پیدا خواهد کرد و با آغاز روند صعودی سهم سهامدار سریع تر وارد سود می شود و بدین ترتیب معامله در اصطلاح میانگین کم کردن گفته می شود. روش میانگین کم کردن کم کردن تا حدودی به خرید پله ای شباهت دارد ولی دقیقا آن نیست.

تفاوت اصلی خرید پله ای در زمان به کار گیری استراتژی است، چرا که خرید پله ای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فعالان بازار بعد از تحلیل سهم و در ابتدای ورود به آن به صورت پله ای برای خرید در قیمت های گوناگون اقدام می کنند تا از درستی تحلیل خود اطمینان حاصل کنند اما کم کردن میانگین در بورس در روند های نزولی بازار و وقتی که سهم با کاهش قیمت روبرو می شود، کاربرد خواهد داشت. لذا به صورت کلی میانگین کم کردن یعنی شما کاری می کنید که پیش از این که قیمت سهم در روند صعودی به قیمت خرید اولیه شما برسد، سوددهی تان شروع شود نه این که صبر کنید تا قیمت سهم به قیمت خرید اولیه شما برسد تا زیان شما بدین وسیله جبران شود؛ در حقیقت شما با کم کردن میانگین مدت زمان خارج شدن از زیان را کم خواهید کرد.

نحوه ميانگين كم كردن در بورس

یک فرمول میانگین کم کردن در بورس که بیشتر فعالان قدیمی بازار آن را مورد استفاده قرار می دهند، روش مارتینگل می باشد که به وسیله یک آمریکایی به جهانیان معرفی شده است. در این روش شما می بایست سرمایه اولیه خود را که برای خرید یک سهم در نظر گرفته اید را به بخش های نامساوی تقسیم بندی نمایید و در ادامه با کاهشی شدن قیمت سهم در قیمت های گوناگون بر مبنای این ضرایب برای خرید مجدد اقدام کنید. به عنوان مثال چنانچه سهمی را در پله اول به مقدار 1000 سهم در قیمت 1000 تومان خریداری کرده باشید و انتظار رشد آن را داشته باشید، ولی بنابر دلایل گوناگون سهم با افت مواجه شود می توانید از این روش استفاده نمایید.

حتما برایتان جالب است : استراتژی معاملاتی گن به زبان ساده و عامیانه

بدین ترتیب می توانید از این روش کم کردن میانگین استفاده کنید و پس از افت 5 درصدی سهم در قیمت 950 تومان باید پله دوم خرید خود و به مقدار دو برابر پله قبل یعنی 2000 سهم را خریداری فرمایید. در مرحله سوم با افت 5 درصد دیگر از قیمت سهم شما باید به میزان 4000 سهم دیگر در قیمت 902 تومان بخرید؛ به این ترتیب در این مرحله میانگین قیمت تمام شده هر سهم برای شما 930 تومان است و تنها با رشد 3.5 درصدی سهم شما وارد سود خواهید شد و احتیاجی نیست که سهم به مبلغ 1000 تومان که اول بود برسد تا معامله شما سودآوری لازم را داشته باشد و این می تواند برای معامله گران بسیار جذاب باشد.

چه زمانی باید میانگین کم کنیم؟

واقعیت امر اینجاست که روش کاهش میانگین خرید هم می تواند زیان های شما را کاهش دهد و موجب دستیابی شما به سود شود و هم می تواند موجب شود به میزان زیان شما اضافه شود، بنابراین پیش از آن که برای استفاده از این روش اقدام کنید باید در نظر داشته باشید که آیا کم کردن میانگین در سهم مورد نظرمان خوب است یا خیر و بعد از آن در زمان مناسب برای کم کردن میانگین اقدام کنید.

تحت شرایطی که ما از بنیاد یک سهم اطمینان داشته باشیم و مطابق با تحلیل های بنیادی آن را بخریم، می توانیم برای کم کردن میانگین اقدام کنید، به این خاطر که در بیشتر اوقات بازار در یک بازه زمانی کوتاه مدت در مورد قیمت بعضی از سهم ها دچار اشتباه می شود و قیمت بیش از حد کاهش پیدا می کند و چنانچه شما از بنیاد این سهم ها مطمئن باشید، در این اوقات  بهترین فرصت برای کم کردن میانگین و شکار سهم های ارزشمند با قیمت هایی بسیار پایین تر از ارزش ذاتی آن سهام هاست.

نحوه ميانگين كم كردن در بورس

لذا چنانچه شما سهمی با بنیاد قوی را برای این کار انتخاب کنید، می توانید با خیالی آسوده برای کم کردن میانگین اقدام نمایید، به این خاطر که شرکت در آینده نه چندان دور با سوددهی بالایی مواجه خواهد شد. به منظور کم کردن میانگین هم قادرید با استفاده از تحلیل تکنیکال استراتژی مناسبی را اتخاذ کنید و در نقاط مناسب برای این کار اقدام کنید.

ولی از طرف دیگر، سهم هایی که بنیاد قوی ندارند نیز می توانند با افت های قیمتی وحشتناکی که حد و مرزی ندارند مواجه شوند و چنانچه شما در این گونه سهم ها برای استفاده از استراتژی کاهش میانگین قیمت استفاده کنید؛ بعد از آن که شما آخرین پله خود را هم خرید کردین، باز هم شاهد افت قیمتی سهم باشید و در نتیجه نه تنها کم کردن میانگین به شما کمکی نمی کند بلکه ضرر و زیان شما را تا حدود زیادی افزایش خواهد داد.

مدیریت سرمایه هنگام میانگین کم کردن

در هنگام میانگین کم کردن آن چیزی که بیشتر از همه چیز حائز اهمیت است، مدیریت سرمایه است. تشخیص زمان مناسب به منظور میانگین کم کردن نیز اهمیت بسیاری دارد، اما هنگامی پیش می آید که محاسبات ما اشتباه بوده باشد و پس از میانگین کم کردن باز هم قیمت ها روند کاهشی را دنبال کند و ما ضرر کنیم که دقیقا به این علت می گوییم، به صورت پله ای خرید فرمایید. البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که علاوه بر میانگین کم کردن برای جبران ضرر می توانید از تکنیک های نوسان گیری هم به منظور جبران ضرر خود بهره بگیرید.

حتما برایتان جالب است : چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

نوسان گیری به صورت معمول در زمان خنثی بودن بازار کارایی بالاتری دارد، بدین شکل که سهم های مناسب نوسان گیری را شناسایی می کنید و در قیمت پایین می خرید و بعد در همان روز و یا چند روز دیگر با قیمت هایی بالاتر به فروش می رسانید و از این سود ها می توانیم برای میانگین کم کردن استفاده نماییم. البته نباید این موضوع را فراموش کنید که همواره 30 درصد از سرمایه خود را به صورت نقد نگهدارید و هیچ گاه با کل سرمایه خود برای ورود به بازار اقدام نکنید. این قانون برای تمام بازار های سرمایه گذاری پیشنهاد می شود.

نکات مهم در زمان میانگین کم کردن چیست؟

هر زمانی و هر سهمی برای میانگین کم کردن مناسب نمی باشد. این استراتژی تنها برای سهام یا سهام هایی مناسب است که از بنیاد قوی برخوردار هستند و شما از ارزش ذاتی و بنیادی سهم مطمئن هستید، لذا در زمان تصمیم‌ گیری برای کاهش میانگین خرید قیمت سهام، نکاتی را باید در نظر داشته باشید و چنانچه سهمی ویژگی های زیر را داشت، مجاز به میانگین کم کردن روی سهم مورد نظر خواهید بود؛

  • ** سهم از پتانسیل رشد در بلندمدت برخوردار باشد.
  • ** نقاط حمایتی سهم را از نظر تکنیکالی بررسی کنید.
  • ** سهمی باید بنیاد قوی و جایگاه رقابتی خوبی داشته باشد.
  • ** میانگین کم کردن قیمت خرید سهام محدود به سه مرحله باشد.
  • ** با توجه به وضعیت سهم و صنعت آن همچنین عملکرد شرکت، سهم موردنظر ریسک کاهش قیمت بیشتر قیمت نداشته باشد. 
  • ** روند بازار در تعادل باشد، چرا که چنانچه بازار وارد فاز ریزشی شده باشد، حتی چنانچه سهام شما از نظر بنیادی هم ارزشمند باشد، تحت تأثیر شرایط بازار، روند نزولی آن مجدد خود را نمایان خواهد کرد.
  • ** ارزش کف و بنیادی سهام را تعیین فرمایید و چنانچه ارزش ذاتی و نقطه حمایتی خود را از دست نداده‌ اند، برای میانگین کم کردن اقدام کنید.

نکته : به این موضوع توجه داشته باشید که این روش در سهام شرکت‌ هایی که با ریسک افت قیمت روبرو هستند، به هیچ عنوان منطقی نخواهد بود.

مزایای میانگین کم کردن چیست؟

چنانچه سهم با کاهش قیمت مواجه شود، معامله‌ گر متضرر نمی شود و روند دستیابی معامله گر به سود نیز تسریع خواهد شد حتی در شرایط ریزشی بازار! در شرایطی که قیمت سهم به نسبت قیمت خرید اولیه کم می شود، می‌ توان به کمک این روش، پیش از آن که قیمت سهم به قیمت خرید اولیه برسد، سود به دست آورد و در غیر این صورت تنها بایستی صبر کرد تا قیمت سهم دوباره به قیمت خرید اولیه بازگردد. حتی این امکان وجود دارد که قیمت سهم بعد از کاهش، به سادگی به قیمت‌ های پیشین باز نگردد.

در این بین معامله‌ گر می بایست مدت زیادی را متظر بماند تا از ضرر خارج شود. این موضوع امکان دارد از نظر زمانی توجیه‌ نداشته باشد. در همچین مواقعی خیلی از افراد، منتظر نمی مانند و با ضرر معامله را ترک خواهند کرد تا دارایی خود را در موقعیت دیگری سرمایه‌ گذاری و ضرر را جبران نمایند. از طرفی چنانچه بعد از میانگین کم کردن در بورس، سهم افزایش قیمت را تجربه کند، به این علت که معامله‌ گر تعداد سهام خود را به مرور افزایش داده است، سود به مراتب بالاتری به دست خواهد آورد.

معایب میانگین کم کردن چیست؟

هیچ وقت نمی توانید روشی را پیدا کنید که هیچ گونه عیب و ایرادی نداشته باشد و در تمامی موارد بتواند به سود شما کار کند. کسانی که به هر نحوه از جمله روش مارتینگل میانگین کم می‌ کنند، می بایست از یک عیب بزرگ این روش اطلاع داشته باشند. معامله‌ گران بزرگی از این روش استفاده کرده اند و هر کدام با توجه به استراتژی معاملاتی که داشتند، آن را شخصی‌ سازی کرده‌ اند، لذا معامله‌ گر می‌ تواند چندین مرتبه این کار را تکرار کند. هر چقدر قیمت سهم بیشتر با افت مواجه شود، معامله‌ گر میانگین قیمت خرید خود را به این قیمت نزدیک‌ تر می کند. درست است که می‌ توان از این روش بارهای بار استفاده نمود، ولی بالاخره سرمایه شما محدود است و نمی‌ توان تا ابد دوبرابر خرید قبلی، خرید جدید انجام داد.

حتما برایتان جالب است : ترفندهای استثنایی خرید و فروش سهام

بنابراین می توان این طور گفت که زمانی که چند مرحله که از این کار بگذرد، حجم خرید افزایش خواهد یافت و این موضوع سرمایه به مراتب بیشتری را نیاز خواهد داشت. به عنوان مثال چنانچه در هشت مرحله بخواهید به روش مارتینگل میانگین کم کنید، به سرمایه بسیار بالایی نیاز خواهید داشت. این طور فرض کنید در مرحله اول 10 میلیون خریداری کرده باشید و در مرحله هشتم باید مبلغ 1 میلیارد و 280 میلیون سرمایه در اختیار داشته باشید تا بتوانید همچنان با این استراتژی پیش روید. علاوه بر این تا مرحله هفت هم شما 1 میلیارد و 270 میلیون خریداری کرده اید که خودش عدد کوچکی نیست. افزایش تصاعدی مبلغ، به تریدر اجازه نمی دهد که این روش را همیشه مورد استفاده خود قرار دهد. 


نتیجه گیری و کلام پایانی

میانگین کم کردن در بورس می‌ تواند در بسیاری از اوقات کارایی های لازم را داشته باشد. این روش به معامله‌ گر کمک می کند تا زودتر از ضرر خارج شود و همچنین زودتر به سود دست یابد. به منظور انجام آن نیز می بایست نکاتی را در نظر داشته باشید؛ سهامی که از نظر بنیادی ارزشمند است، برای میانگین کم کردن بهترین گزینه است و همچنین باید از نظر تکنیکال نیز سهم را رصد کنید که در موقعیت خوبی برای خرید های مجدد و میانگین کم کردن اقدام نمایید.

البته این را هم باید در نظر داشت که افزایش تعداد مراحل این استراتژی می‌ تواند ضررهای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین می بایست این مراحل را محدود فرمایید. در انتها باید گفت که مدیریت سرمایه، عامل اساسی حضور بلند مدت در بازارهای مالی به حساب می آید و باید همواره دقت کنید که چیدمان سبد سهام‌ خود را به شکلی انجام دهید که از گروه‌ های گوناگون سهام خریداری کرده باشید. یک نکته طلایی که باید حتما مد نظر قرار دهید این است که حوستان را جمع کنید، میانگین کم کردن باعث تک‌ سهم شدن تان نشود.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، هر چیزی که در راستای كم كردن ميانگين در بورس باید می دانستید را توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد کنترل هیجانات در بورس با روش های ساده اطلاعات کسب کنید، بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت نمایید.

از نظر شما میانگین کم کردن در بورس کار منطقی است یا نه؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *