نحوه خرید اوراق مسکن در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه خرید اوراق مسکن در بورس

اگر بخواهید برای دریافت تسهیلات مسکن اقدام کنید، نیاز پیدا می کنید تا اوراق مسکن را در بورس خریداری کنید، پس باید نحوه خرید اوراق مسکن در بورس را بلد باشید؛ به همین خاطر در این مطلب تصمیم گرفتیم به آموزش نحوه خرید اوراق مسکن در بورس به زبان ساده بپردازیم تا شما بدانید چطور اوراق مسکن را در بورس خرید و فروش کنید و چطور وام مسکن مورد نظر خود را بدین وسیله به سادگی دریافت کنید، پس تا انتها با مای مانی همراه بمانید.

نحوه خرید اوراق مسکن در بورس

خرید خانه به احتمال زیاد بزرگ‌ ترین خریدی است که افراد در زندگی خود تجربه می کنند. شاید برای شما هم پیش‌ آمده باشد که برای خرید خانه مد نظر خود به پول به مراتب بیش‌ تری احتیاج داشته باشید. اوراق مسکن (تسه) از جمله تسهیلاتی است که بانک مسکن برای ساخت یا خرید خانه برای افراد در نظر گرفته است و این بدین معنی است که افراد قادرند با خرید اوراق وام مسکن، امکان خرید یا ساخت خانه مورد نظر خود را فراهم آورند، ولی استفاده از این وام شرایطی دارد که چنانچه قصد استفاده از این اوراق را دارید، می توانید از بانک مسکن در خصوص با شرایط اوراق وام مسکن سوال کنید، ولی در این مطلب سعی می کنیم درباره نحوه خرید اوراق مسکن در بورس اطلاعات کافی و بروزی در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.


حتما برایتان جالب است : وام مسکن روستایی 1402 + جزئیات


پیش از این، افراد به منظور دریافت وام مسکن می بایست به بانک مسکن مراجعه می کردند و برای بازگشایی حساب یک ساله اقدام می کردند که در این صورت، سرمایه آن ها تا زمان پرداخت وام به مدت 1 سال بدون تغییر باقی می‌ ماند. با توجه به طولانی بودن این روند، مدیران بانک مسکن به منظور سهولت و کوتاه‌ تر شدن آن، تصمیم به عرضه اوراق تسهیلات مسکن گرفتند. در نهایت، افراد با پرداخت مبلغی این اوراق را می خرند و برای دریافت وام نسبت به دیگران در اولویت قرار می‌ گیرند.

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه، برگه امتیازی به حساب می آیند که به وسیله بانک مسکن منتشر و در بازار فرابورس خرید و فروش می شوند. لذا دارندگان این اوراق قادرند به ازای هر برگ، 500 هزار تومان وام مسکن از بانک دریافت نمایند. همچنین در کنار دریافت تسهیلات، قادرند آن ها را مثل دیگر اوراق بهادار با قیمت روز مورد معامله قرار دهند.

به بیان ساده تر، تسه یا اوراق تسهیلات مسکن در بورس قابلیت معامله دارد و کسانی که قصد خرید خانه دارند ولی به علت نداشتن وجه کافی نمی توانند خانه مد نظر خود را بخرند، می توانند از این اوراق استفاده نمایند. حال بعضی از افراد با سپرده گذاری در بانک مسکن در حسابی به عنوان تسهیلات صندوق پس انداز یکم به مدت یک سال آن هم با نصف وجه مورد نیاز خود میتوانند از این وام بهره بگیرند ولی برخی دیگر به علت نیاز ضروری به این وام مجبور به خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در بورس و ارائه آن به بانک مسکن برای دریافت وام هستند. با مای مانی همراه بمانید تا صفر تا 100 تسهیلات مسکن و نحوه خرید اوراق مسکن را یاد بگیرید ولی پیش از آن نگاهی به چیستی اوراق مسکن می اندازیم؛

اوراق مسکن “تسه” چیست؟ 

اوراق مسکن “تسه” وامی است که برای خرید ملک یا زمین دریافت می‌ شود. این اوراق به وسیله بانک مسکن منتشر و در بازار فرابورس قابلیت معامله دارد. وام گیرنده برای خرید یا نگهداری خانه یا ساخت و تعمیر املاک و مستغلات از آن استفاده می‌ کند و موافقت می‌ کند با گذشت زمان، به صورت معمول در یک سری پرداخت‌ های منظم، آن را بازپرداخت کند.

در این مدت ملک به عنوان وثیقه برای تامین وام عمل می‌ کند و این بدین معنی است که تا وقتی که وام آن پرداخت نشود، در مقابل، ارزش خانه شما به عنوان ضمانت است. در صورتی که قادر به ادامه بازپرداخت وام نباشید، وام‌ دهنده می‌ تواند خانه شما را پس گرفته و آن را به فروش برساند تا پول خود را دریافت کند. چنانچه قصد دارید بدانید برای خرید اوراق وام مسکن بایستی از کجا اقدام کنید، ادامه مطلب بهترین راهنمای شماست. شما می‌ توانید به صورت مستقیم از طریق بانک مسکن و شعب آن این وام را دریافت نمایید.


حتما برایتان جالب است : اوراق سلف در بورس کالا چیست؟


همچنین می‌ توانید از یک کارگزار یا مشاور مالی استفاده نمایید و با حساب کارگزاری خود برای خرید اوراق مسکن اقدام کنید. زمانی که با کارگزاران تماس می‌ گیرید، آن ها همه موارد را درباره این وام به شما می گویند و این که قیمت و شرایط وام اوراق مسکن را توضیح می دهند. دریافت مشاوره از متخصصان این حوزه مطمئناً بهترین کمک برای شما خواهد بود. انتظار می‌ رود که در خصوص با شرایط دریافت وام اوراق مسکن جواب این پرسش‌ ها را بدانید:

  • چه نوع وامی نیاز دارید؟
  •  دقیقاً چه ملکی را قصد دارید بخرید؟
  • چقدر می‌ خواهید وام بگیرید و برای چه مدت؟
  • میزان نرخ بهره‌ ای که قصد دارید با آن وام بگیرید، چه‌ قدر است؟

شرایط کلی دریافت اوراق وام مسکن

  • سن بنا نباید بیشتر از ۲۰ سال باشد.
  • مبلغ وام نباید بیش از ۸۰ درصد قیمت ملک باشد.
  • متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی داشته باشد.

نماد اوراق تسه یا اوراق مسکن

در گذشته اوراق وام مسکن به شکل ماهانه منتشر و خرید و فروش می شدند، ولی از ابتدای سال 1401 برای هر سال تنها یک اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده و معامله می شود. اوراق وام مسکن با نماد “تسه” شناخته می شود. البته در کنار کلمه تسه سال انتشار و معامله آن نیز درج می شود که برای سال 1402 به ترتیب تسه 1402 می باشد.

ویژگی های بارز اوراق مسکن (تسه)

  • قیمت این اوراق به عرضه و تقاضا وابسته است.
  • این اوراق مثل دیگر اوراق بهادار در بازار فرابورس خرید و فروش می شود.
  • با اتمام سررسید این اوراق، مبلغ پرداخت شده به شخص، بازگردانده نخواهد شد.
  • هر چقدر فاصله زمانی تا سررسید این اوراق بیشتر باشد، قیمت سهم افزایش پیدا خواهد کرد.
  • سررسید این اوراق 2 ساله است و در صورت نیاز، تا 6 ماه دیگر نیز قابلیت تمدید خواهد داشت.

محدودیت های اوراق تسهیلات مسکن

هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی مجاز به خرید حداکثر 560 ورقه تسهیلات مسکن می باشد. تعداد خرید اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، به میزان تسهیلات موردنظر متقاضی وابسته است؛ به عنوان مثال چنانچه متقاضی تمایل به دریافت حداکثر تسهیلات خرید یا احداث واحد مسکونی یعنی مبلغ 200 میلیون تومان دارد، باید تعداد 200 ورقه اوراق تسهیلات مسکن با ارزش هر ورقه تقریبا 100 هزار تومان را خریداری کند و در ادامه با در دست داشتن گواهی اوراق خریداری‌ شده و دیگر مدارک لازم، به شعب بانک مسکن مراجعه کند تا مراحل دریافت وام را تکمیل کند.

برای دریافت وام مسکن چقدر باید اوراق بخریم؟

قیمت روز اوراق تسه در فرابورس بین 80 الی 100 هزار تومان است، ولیارزش ریالی هر ورق اوراق تسه پس از خریداری، ۵۰۰ هزار تومان محاسبه خواهد شد. برای مثال چنانچه شما برای دریافت وام ۴۰۰ میلیونی مسکن اقدام نمایید، باید ۸۰۰ برگه اوراق تسه بخرید.


حتما برایتان جالب است : بهترین اوراق قرضه برای سرمایه گذاری در ایران


جدا از بهره ۱۸ درصدی بازپرداخت وام، 90 میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه خرید اوراق تسه می شود. بعد از انجام مراحل بانکی و دریافت وام از بانک مسکن، اوراق مربوطه توسط شعبه بانک باطل شده و قابلیت فروش نخواهد داشت. در زمان ثبت سند در دفاتر ثبت اسناد رسمی مبلغ چک وام از طرف نماینده بانک در اختیار فروشنده قرار خواهد گرفت.

چگونه اوراق مسکن بخریم؟

به منظور خرید اوراق مسکن می‌ توانید از طریق خرید اوراق بهادار و یا خرید از صندوق پس‌انداز مسکن اقدام نمایید. پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به صورتی است که ۵۰ درصد مبلغ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌ تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و ۵۰ درصد مابقی از محل منابع بدون سپرده (به صورت کلی تا سقف‌ های ابلاغی تسهیلات خرید مسکن اوراق گواهی حق‌ تقدم)، پرداخت می‌ شود.

چگونه اوراق مسکن بخریم

لذا متقاضیان فقط برای نیمی از تسهیلات نیازمند خرید اوراق هستند. جالب است بدانید که فرق این دو در مدت بازپرداخت وام است. دوره بازپرداخت از روش خرید اوراق ۱۲ سال و از طریق تسهیلات بدن سپرده ۵ سال است. خرید اوراق وام مسکن به روش‌ های زیر قابل انجام است:

1. بانک

در ایران به این دلیل که تنها بانک مسکن اوراق مسکن “تسه” را انتشار می دهد، لذا از شروط دریافت وام بانک مسکن داشتن حساب سپرده ممتاز می باشد که در ازای سپرده‌ گذاری در این حساب، اوراق دریافت نمایید یا اگر حسابی در این بانک ندارید، برای بازکردن حساب صندوق پس‌ انداز یکم اقدام کنید و به مدت 1 سال موجودی خود را در این حساب نگه دارید.

بعد از گذشت 1 سال امکان دریافت اوراق مسکن برای شما امکان پذیر خواهد بود، ولی بعضی اوقات افراد به منظور خرید یا ساخت ملک مورد نظر خود فرصت کافی ندارند که در این زمان باید از طریف روش دیگری اقدام کنند.

2. معامله در بورس

اوراق مسکن در بازار فرابورس با نماد “تسه” خرید و فورش می شود، لذا شما تنها با دریافت یک کد بورسی از کارگزاری، توانایی معامله کردن این اوراق را خواهید داشت. به عنوان کارمزد معاملات درصدی از حساب سرمایه‌ گذار در زمان معامله اوراق تسهیلات مسکن از حساب سرمایه‌ گذار کسر خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : بهترین صندوق های قابل معامله در بورس


به این دلیل که این اوراق از مالیات معافند، کارمزد معاملات اوراق تسهیلات مسکن مثل کارمزد سهام قابل معامله معادل ۰.۰۴۹ درصد کامزد خرید و ۰.۰۲۴ درصد کارمزد فروش در نظر گرفته شده است. شاید معامله در بورس برای بعضی از افراد خیلی آسان به نظر نیاید که در این صورت متقاضی می تواند با مراجعه به شعب بانک مسکن در سرتاسر ایران، برای خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن اقدام کند. البته راحت ترین مسیر برای خریداران اوراق وام مسکن همین روش است، ولی قیمت خرید از هر کدام از روش هایی که گفتیم، یکسان است.

مدارک لازم برای خرید اوراق مسکن

حال که دیگر نحوه خرید اوراق مسکن در بورس را می دانید، به سراغ مدارکی که برای این کار نیاز دارید می رویم؛ مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت تشکیل پرونده تسهیلات ساخت مسکن به شرح زیر می باشد:

برای اشخاص حقیقی

  • تکمیل نمونه فرم‌ های مربوطه
  • اصل و کپی تمام صفحات اسناد مالکیت
  • اخذ قرارداد آسانسور در صورت وجود آسانسور
  • اصل و کپی بنچاق؛ در صورت لزوم و تشخیص شعبه
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالکین؛ تمام صفحات
  • نقشه سازه مربوطه؛ در مورد پروژه‌ های بیش از یک واحد
  • تصاویر مربوط به هزینه‌ های قابل‌ قبول؛ عوارض شهرداری و انشعابات
  • اصل و کپی کلیه مجوزهای ساختمانی مربوطه اعم از پروانه، عدم خلاف و …
  • استعلام تسهیلاتی و استعلام چک‌ های برگشتی برای دارندگان حساب‌ جاری
  • اصل و کپی تمامی نقشه‌ های معماری مورد تایید شهرداری مربوطه؛ ممهور به مهر شهرداری

نکته : در صورت تکمیل بودن مدارک فوق و تایید کلیه مراتب به وسیله شعبه ذی‌ ربط، مدت زمان مورد نیاز برای ارسال پیش نویس به دفترخانه حداقل ۲۸ روز کاری خواهد بود.

برای اشخاص حقوقی

  • تکمیل نمونه فرم‌ های مربوطه
  • ارائه کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت
  • اصل و کپی تمام صفحات اسناد مالکیت
  • اصل و کپی آگهی‌ های تغییرات ثبتی شرکت
  • اخذ قرارداد آسانسور در صورت وجود آسانسور
  • اصل و کپی بنچاق؛ در صورت لزوم و تشخیص شعبه
  • نقشه سازه مربوط؛ در مورد پروژه‌ های بیش از یک واحد
  • تصاویر مربوط به هزینه‌ های قابل‌ قبول؛ عوارض شهرداری و انشعابات
  • اصل و کپی کلیه مجوزهای ساختمانی مربوطه اعم از پروانه، عدم خلاف و …
  • لیست اعضا ممهور به مهر اداره کل تعاون؛ در مورد شرکت‌ های تعاونی مسکن
  • اصل و کپی نقشه‌ های معماری مورد تایید شهرداری مربوطه؛ ممهور به مهر شهرداری
  • اصل و کپی اساسنامه شرکت؛ انجام عملیات احداث در موضوع فعالیت شرکت باید درج شده باشد
  • اظهارنامه مالیاتی و صورت‌ های مالی حسابرسی شده توسط حسابرس مستقل مربوط به ۳ سال اخیر شرکت
  • اصل و کپی آگهی راه اندازی ثبتی شرکت؛ حداقل مدت‌ زمان فعالیت شرکت از تاریخ ثبت باید 1 سال تمام باشد
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌ مدیره، سهامداران ۱۰ درصد و بیشتر و صاحبان امضای شرکت

اوراق تسه چقدر اعتبار دارد؟ 

بانک مسکن هر ماه اوراق مجزایی انتشار می دهد که قیمت این اوراق با یکدیگر فرق می کند. برای مثال تسه 1402 قسمت تسه که بیانگر اوراق بهادار بانک مسکن است، قسمت عدد که 1402 است یعنی بانک در سال 1402 این ورق را منتشر کرده است. از کجا بفهمید کدام اوراق را باید بخرید؟ بهترین اوراق برای شما کدام است؟ قیمت اوراق و تاریخ انقضا از جمله موارد حائز اهمیت در مورد مناسب بودن اوراق به حساب می آید.

هرچه به تاریخ انقضا و سررسید اوراق نزدیک‌ تر شویم، قیمت خرید اوراق ارزان‌ تر و هرچه تاریخ انتشار اوراق جدیدتر باشد، قیمت آن گران تر خواهد بود. مهلت انقضا اوراق از زمان انتشار تا 2 سال بعد از آن است و بعد از گذشت ۲ سال از تاریخ انتشار، اوراق ابطال خواهند شد و دیگر نمی توانید وام مورد نظر خود را دریافت کنید. این امکان وجود دارد که این مدت تا ۶ ماه هم تمدید شود.


حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری کم ریسک در ایران


در مثالی که زدیم تسه 1402 بود، زمان ابطال سال 1404 است، احتمال دارد تاریخ انقضا تا مهرماه 1405 نیز تمدید شود. ممکن است از زمان خرید اوراق تا مرحله دریافت وام حدود دو ماه زمان نیاز باشد، لذا به تاریخ انقضا و ابطال اوراق توجه اکید فرمایید و در صورت نیاز با مسئول مربوطه در بانک مسکن مشورت کنید.

نرخ سود و شرایط بازپرداخت اوراق مسکن

نرخ سود این وام ۱۷٫۵ درصد است و مدت‌ زمان بازپرداخت اقساط آن نیز ۱۲ سال در نظر گرفته شده است. بازپرداخت اقساط نیز به روش ساده و هم به روش پلکانی امکان پذیر است. در روش ساده شما یک مبلغ مشخص را هر ماه در کل دوره بازپرداخت می پردازید، ولی در روش پلکانی مبلغ اقساط رفته رفته افزایش پیدا خواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که چنانچه خانه موردنظرتان در بافت فرسوده باشد، سود وام به ۱۶ درصد کاهش خواهد یافت. بانک برای قسط‌ بندی بازپرداخت وام مسکن سه‌ راه پیش روی مشتریان خود قرار می دهد؛

روش ساده این است که کل اقساط تا ۱۲ سال آینده مبلغ ثابتی دارند. طرح پلکانی سه درصد بدین شکل است که هر سال معادل 3 درصد به مبلغ اقساط افزوده شود و سومین روش طرح پلکانی ۲۰ درصد است که هر 4 سال یک‌ بار مبالغ اقساط وام، ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند. چنانچه وام ۱۰۰ میلیونی گرفته باشید، در روش ساده تا ۱۲ سال می بایست ماهانه 1 میلیون و ۶۶۵ هزار تومان برای اقساط وام پرداخت کنید. اقساط اول در روش پلکانی 3 درصد ماهانه 1 میلیون و ۴۹۲ هزار و برای پلکانی ۲۰ درصد، ماهانه 1 میلیون و ۴۸۷ هزار تومان خواهد بود.

نکته : مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن بعد از صدور، به مدت 2 سال است. قیمت این اوراق در ماه های گوناگون، متفاوت است و علت گران یا ارزان بودن آن ها، نزدیک یا دور بودن به زمان سررسید اوراق است؛ در واقع هر چقدر زمان سررسید این اوراق بیشتر باشد، زمان برای دریافت وام هم بیشتر است، بنابراین این اوراق قیمت بالاتری خواهند داشت. بعد از سررسید زمانی، اوراق تسهیلات باطل شده و هیچ ارزشی نخواهند داشت. بنابراین اصلی ترین ملاک در خرید اوراق تسهیلات، توجه به تاریخ سررسید آن هاست.

مزایا و معایب دریافت وام اوراق تسهیلات وام مسکن

دریافت اوراق مسکن هم مانند مثل وام ها و انواع سرمایه گذاری های دیگر، از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردار است که در این بخش این موارد را به زبان ساده بیان کرده ایم؛

نقاط قوت

  • پس از خرید اوراق، قادرید بلافاصله مسکن مورد نظر خود را تهیه کنید. بنابراین در زمان صرفه‌ جویی خواهید کرد.
  • دارندگان مسکن و کسانی که خانه اولی نیستند هم قادرند به وسیله اوراق تسهیلات مسکن، وام بگیرند.
  • قیمت اوراق مسکن برای دریافت وام، در قیاس با مبلغ سپرده‌ گذاری بسیار اندک است. برای مثال، به منظور دریافت وام 100 میلیون تومانی، خرید 200 برگه اوراق تسهیلات کفایت می کند. چنانچه بخواهید از طریق سپرده‌ گذاری برای دریافت وام اقدام کنید، به منظور دریافت وام 100 میلیون تومانی، می بایست مبلغ 50 میلیون را به مدت 1 سال نزد بانک سپرده کنید.

نقاط ضعف

  • اگر بعد از خرید این اوراق، معامله مسکن انجام نشود، وام به شخص تعلق نخواهد گرفت. همچنین 4 ماه بعد از خرید اوراق، حق فروش آن وجود نخواهد داشت.
  • نرخ بهره وامی که از طریق اوراق تسهیلات دریافت می‌ شود، 17.5 درصد در نظر گرفته شده است و این در حالی است که اگر از طریق سپرده‌ گذاری اقدام به دریافت وام کنند، نرخ بهره 8 درصد خواهد بود. همچنین اگر ملک مورد نظر، بافت فرسوده به حساب آید، این نرخ سود به میزان 6 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

فرق اوراق اوراق بانک مسکن و ملی در چیست؟

  1. سقف دریافت وام در این دو بانک با یکدیگر فرق می کند و مبلغ دریافت وام جعاله در بانک ملی، نصف بانک مسکن در نظر گرفته شده است.
  2.  مدت زمان بازپرداخت وام هم در این دو بانک متفاوت است ولی نرخ سود در هر دو بانک 17.5 درصد می باشد.
  3. در دریافت وام اوراق تسهیلات بانک ملی، شرط وجود سن بنا حذف شده است و این در حالی است که این شرط در بانک مسکن برای بناهای با سن بالای 25 سال وجود دارد و این بناها شامل دریافت وام نخواهند شد.
  4. میزان اوراق تعلق گرفته به حساب های ممتاز در این دو بانک فرق می کند. در بانک ملی بعد از 1 سال، برابر موجودی و تا سقف 38 میلیون تومان وام تعلق می‌ گیرد و این در حالی است که در بانک مسکن بعد از گذشت یک سال، 27 درصد از میزان سپرده گذاری تعلق خواهد گرفت.

نحوه درآمدزایی از طریق تسهیلات اوراق مسکن

روش های دیگری که می‌ توانید از بانک، تسهیلات خرید یا تعمیر منزل مسکونی بگیرید، این است که با افتتاح حساب صندوق پس‌ انداز و نگهداری موجودی در آن، در سال‌ های بعد وام دریافت کنید، ولی اگر بخواهید زودتر از موعد از وامتان بهره بگیرد یا این که در بانک سپرده نداشته باشید، می‌ توانید امتیاز وام فرد دیگری را بخرید. همچنین در صورت تمایل قادرید امتیاز وام خود را به افراد نزدیک و بستگان درجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک خود واگذار نمایید.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت


افراد زیادی در بانک سپرده‌ گذاری می‌ کنند و با این کار صاحب‌ امتیاز وام می‌ شوند، ولی به هر دلیلی نمی خواهند از وام خود استفاده کنند و یا از خرید خانه صرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نظر می‌ کنند و این امتیاز را از طریق کارگزاری بورس می فروشند. اوراق تسهیلات مسکن یا تسه، همان اوراقی است که فروشنده با به فروش گذاشتن آن در سامانه‌ آنلاین از مزایای مالی استفاده کرده و خریدار هم می تواند از مزایای وام خرید یا تعمیر خانه، بدون نیاز به سپرده‌ گذاری و صرف وقت بهره گیرد.

البته که در این شرایط می بایست هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های مربوط به خرید اوراق را متحمل شود. در این بین نکته اینجاست که قیمت این اوراق مثل همه سهم های موجود در بورس ماهیتی نوسانی دارد و افراد زیادی با توجه به اخبار حوزه مسکن، ترجیح می‌ دهند سهم مورد معامله‌ خود را از این اوراق انتخاب نمایند.

نکات مهم درباره تسهیلات مسکن (تسه و تملی)

  • اوراق تسهیلات مسکن از طریق دو بانک ملی و بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که در این بین، اوراق تسه مربوط به بانک مسکن و اوراق تملی مربوط به بانک ملی می باشد .
  • امکان نوسان‌ گیری در اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن (تسه) و بانک ملی (تملی) وجود ندارد. در حقیقت چنانچه تعدادی از این اوراق را بخرید و همان روز بخواهید آن ها را به فروش برسانید، سفارش فروش شما با خطا مواجه شده و انجام نخواهد شد.
  • به ازای خرید هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن، ۵۰۰ هزار تومان وام به دارنده اوراق تعلق خواهد گرفت.
  • توجه داشته باشید که اوراق بانک مسکن تا ۴ ماه بعد از خرید امکان فروش ندارند و در پرتفوی شما قابل مشاهده نخواهد بود؛ مگر این که کم تر از ۴ ماه تا انقضای اوراق خریداری شده زمان باقی مانده باشد.
  • در مورد اوراق‌ گواهی صادره بانک مسکن‌ (تسه) و تسهیلات‌ بانک ملی (تملی) محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۵۶۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است.
  • در زمان ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی، مبلغ چک وام از طرف نماینده بانک در اختیار فروشنده قرار می گیرد.
  • هرچه به سررسید اوراق تسهیلات مسکن نزدیک تر شویم، قیمت آن اوراق هم کاهش پیدا خواهد کرد، از همین روی توصیه داریم که اگر قصد خرید خانه دارید و فکر می کنید پروسه دریافت وام، کم تر از 4 ماه زمان نیاز دارد، حتما اوراقی را بخرید که نزدیک به سر رسید آن باشد.
  • اگر قصد دریافت وام با استفاده از گواهی حق‌ تقدم دریافت تسهیلات مسکن تسه را دارید، گواهی مذکور باید به وسیله فردی که قصد دریافت وام را دارد، خریداری شود و چنانچه زوجین هر دو بخواهند از تسهیلات بهره بگیرند، باید جداگانه از طریق سیستم معاملات به خرید اوراق تسه اقدام کنند. قبل از خرید گواهی مذکور با بانک مربوطه در ارتباط بوده و با توجه به میزان مبلغ تسهیلات دریافتی برای خرید اوراق تسه اقدام کنند.
  • چنانچه همین حالا قصد استفاده از اوراق خریداری شده خود را دارید، ارزان‌ ترین اوراق موجود در بورس را بخرید. همان طور که گفتیم، ارزان‌ ترین اوراق، اوراقی اند که زمان کمی به ابطال آن‌ ها باقی‌ مانده و با توجه به این که کارکرد اوراق خریداری شده در بازار، هیچ فرقی با هم ندارد، تنها باید در نظر داشت که فرصت استفاده از اوراق خریداری شده را با توجه به مدت زمانی که امکان دارد به واسطه کارهای بانکی صرف کنید، در نظر بگیرید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

اوراق مسکن (تسه) اوراق بهاداری است که بانک مسکن به‌ عنوان تسهیلات برای متقاضیان خرید یا ساخت ملک مسکونی در نظر گرفته است. کسانی که توانایی پرداخت مبلغ خرید مسکن یا ساخت آن را ندارند، قادرند برای خرید اوراق وام مسکن اقدام کنند. متقاضیان این وام می بایست از شرایط وام اوراق مسکن اطلاع یابند که بدین منظور مشورت با کارگزاران و یا کارمندان بانک مسکن بهترین گزینه ممکن به حساب می آید.

ولی یکی از شروط اصلی آن قدمت ملک است که نباید بیش از ۲۵ سال باشد. مبلغ این وام با توجه‌ به وضعیت تاهل و شهر خرید ملک متفاوت است. قیمت اوراق مسکن با توجه به میزان عرضه و تقاضای آن در بازار فرابورس مشخص خواهد شد. همچنین نرخ سود انواع وام مسکن بدون سپرده ۱۷٫۵ درصد و مدت‌ زمان بازپرداخت آن ۱۲ سال خواهد بود.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب درباره نحوه خرید اوراق مسکن در بورس با شما صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید برای خرید اوراق مشارکت در بورس اقدام کنید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

حال که نحوه خرید اوراق مسکن در بورس را می دانید، اوراق مسکن تسه یا تملی را برای خرید انتخاب می کنید؟ چرا؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *