چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم

چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم و در بازارهای مالی مختلف سرمایه فعال داشته باشیم؟ در پاسخ به این سوال که چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم شاید به صورت کلی بتوان گفت که وقتی سرمایه فعال در بازارهای مالی داشته باشیم، هر چقدر که این سرمایه کم باشد، ما را به دنبال کردن و رصد کردن بازار ترغیب کرده و سرمایه ما بدین وسیله در بازارهای مالی مختلف افزایش چشم گیری را تجربه خواهد کرد. پس اگر دوست دارید دقیق تر بدانید که فعالیت در بازارهای مالی چطور باید آغاز شود، این مطلب تحت عنوان چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم را تا انتها مطالعه کنید.

چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم؟

باید گفت که سرمایه‌ گذاری یعنی با پولتان یک دارایی خریداری کنید که فکر می‌ کنید در آینده می ‎توانید آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید، ولی سرمایه‌ گذاری دقیقا چه چیزی نیست؟ این که پول خود را در یک حساب بانکی پس‌ انداز کنید، سرمایه‎ ‌گذاری به حساب نمی آید. اگرچه محتاط بودن و نگه داشتن جانب احتیاط و دسترسیِ آسان و سریع به حسابی که در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده نمایید، بسیار حائز اهمیت است.

حتما برایتان جالب است : مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در ایران

با این وجود می بایست این نکته را در نظر داشته باشید که در بانک هیچ فرصتی برای رشد پول شما، فراتر از نرخ سود بانکی وجود ندارد. از طرفی این طیف، باید بدانید که سرمایه‌ گذاری قمار نیست. اگرچه امکان دارد سرمایه‌ گذاران در بازار بورس متحمل زیان شده و قسمتی از سرمایه خود را از دست بدهند، ولی مثل قمار همه پول آن ها از بین نخواهد رفت.

با چه مبلغی سرمایه‌ گذاری را شروع کنید؟

برای مبلغی که وارد بازارهای مالی می‌ کنید، باید چندین نکته را مد نظر قرار دهید؛ چنانچه مبلغ چشمگیری را وارد این بازار کنید، قطعا بازدهی شما هم از نظر میزان و هم سرعت بالاتر خواهد بود، با این وجود روزهای نزولی بازار را هم باید در نظر داشته باشید. بنابراین چنانچه با مبلغ بالایی وارد بازار شوید، خطر زیان همیشه در کمین شما خواهد بود.

روش دیگر مشارکت به مرور زمان ولی مکرر می باشد تا از این طریق بتوانید نوسانات بازار را شناخته و راحت‌ تر آن‌ ها را پشت سر بگذارید. هر دو استراتژی از مزایا و معایبی برخوردار هستند که با توجه به سطح ریسک‌ پذیری و سرمایه مورد نظر باید درباره آن تصمیم گیری کنید، ولی یک اصل کلی در بازار سرمایه این است؛ پول راکدی را که به آن نیاز ندارید وارد بازار نمایید، نه پولی که امکان دارد دو ماه دیگر به آن احتیاج پیدا کنید.

اصل تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری

تنوع‌ بخشی به معنای داشتن طیف وسیعی از دارایی‌ هاست که در شرایط خاصی عملکرد متفاوتی دارند. این استراتژی به منظور کاهش ریسک در دستور کار قرار می گیرد. در همچین شرایطی اهمیت ندارد که عملکرد اقتصاد کشور چگونه است؛ برای مثال چنانچه قیمت طلا کاهش پیدا کرده و قسمتی از دارایی‌ های شما طلاست، بورس در حال سودآوری است و بدین ترتیب شما متحمل ضرر و زیان نخواهید شد یا میزان زیان قابل توجه نمی کنید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود | بهترین جا برای سرمایه گذاری

حتما این ضرب‌ المثل را که همه تخم‌ مرغ‌ های خود را در یک سبد قرار ندهید، به گوشتان خورده است، لذا می توانید قسمتی از سرمایه‌ خود را برای خرید طلا، قسمتی از آن را برای اوراق مشارکت، صندوق‌ ها، سبد متفاوتی از دارایی‌ها در بورس، ارز و … در نظر بگیرید. همچنین باید در نظر داشته باشید که تنوع‌ بخشی به سبد دارایی به معنای داشتن انواع گوناگون سهام شرکت‌ های گوناگون در صنایع مختلف نمی باشد! لازم به ذکر است که پرتفوی شلوغ به نظارت، تمرکز و انرژی به مراتب بیشتری نیاز خواهد داشت.

بازارهای مالی مناسب برای شروع سرمایه گذاری

شروع سرمایه گذاری در ایران

در ادامه 5 بازار مناسب برای سرمایه گذاری و شروع فعالیت در بازارهای مالی را خدمت شما معرفی کرده ایم و مزایا و معایب هر کدام را نیز مورد بررسی قرار داده ایم.

1) استفاده از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

به جای سرمایه‌ گذاری به صورت مستقیم در بازار بورس، این توانایی را دارید که از طریق خرید صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه هم حضوری فعال و همراه با سود داشته باشد، هم وقت، انرژی و دانش خود را به این بازار اختصاص ندهید. جالب است بدانید که این صندوق‌ ها از دارایی‌ های متنوعی تشکیل می‌ شوند و خریداری آن ها برای افراد مبتدی به شدت می تواند تجربه مناسبی محسوب شود. اگر این سوال را دارید که چگونه صندوق سرمایه گذاری بخریم این مطلب به شما راهنمایی کاملی خواهد کرد.

  • ** مزایا؛ افراد متخصص و با تجربه مدیریت این صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری را برعهده دارند و شما زمان و انرژی برای معامله آن ها صرف نمی‌ کنید. این صندوق‌ ها به این دلیل که طیف گسترده ای از دارایی‌ ها را در بر می‌ گیرند، در قیاس با سرمایه‌ گذاری به شکل مستقیم به مراتب ریسک کم تری را به همراه خواهند داشت.
  • ** معایب؛ در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بازدهی در قیاس با روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس کم تر خواهد بود.

2) سرمایه گذاری در بازار بورس

خرید سهام یک شرکت یعنی خرید قسمتی از آن شرکت! در واقع زمانی که سهامی را می خرید، بدین معنی است که مالکیت بخشی از آن شرکت را در اختیار می گیرید، لذا زمانی که آن شرکت عملکرد مناسبی در طول زمان داشته باشد، ارزش سهام شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر رشد ارزش سهام، تقسیم سود نقدی سهام فرآیندی است که سالانه در دستور کار شرکت ها و سازمان بورس قرار دارد. اگر دوست دارید همه چیز درباره سرمایه گذاری در بورس را یاد بگیرید، این مقاله را نیز مطالعه فرمایید. اما مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه چیست؟

  • ** مزایا؛ با سرمایه‌ ای کم این توانایی را دارید که سهام هر شرکتی، کوچک یا بزرگ را در بورس انتخاب و خریداری کنید. امکان ورود به بازار با سرمایه‌ های بسیار کم‌ تر از 500 هزار تومان، بدون نیاز به رفت و آمد و معامله سهام به صورت آنلاین، بازده بسیار بالا در مدت زمان یکسان نسبت به دیگر بازارها، تنوع در سرمایه گذاری در قسمت های گوناگون صنعت، کسب سود هم با سهامداری در شرکت‌ های گوناگون و هم با نوسان قیمت و … بخشی از مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس ایران به حساب می آید.
  • ** معایب؛ باید در نظر داشته باشید که شما مسئول انتخاب های خود هستید. چنانچه بنگاه یا شرکتی را انتخاب کنید که پیش‌ بینی شما از عملکرد آن در آینده درست از آب در نیاید، بی شک متضرر خواهید شد و این امکان وجود دارد که قسمتی از سرمایه‌ اولیه خود را نیز از دست بدهید. محدود بودن به ساعات مشخصی در طول روز، ریسک متوسط در سرمایه گذاری و تأثیر اخبار سیاسی، اقتصادی و جهانی در این بازار با قدرت زیاد را می توان از دیگر معایب این بازار برای سرمایه گذاری افراد دانست.

3) سرمایه گذاری در بازار ارز 

با توجه به کاهش شدید ارزش پول ملی در مقایسه دلار، بسیاری از افراد این طور ترجیح می‌ دهند در بازار ارز، عمدتا دلار و یورو سرمایه‌ گذاری و از کاهش شدید ارزش دارایی‌ های خود جلوگیری به عمل آورند. چنانچه دوست دارید همه چیز در خصوص سرمایه گذاری در بازار دلار  را یاد بگیرید، این مقاله را نیز مطالعه فرمایید. در ادامه نیز مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار ارز به خصوص دلار و یورو را آورده ایم؛

  • ** مزایا؛ سرمایه شما به شکل فیزیکی حفظ خواهد شد و امکان خرید و فروش آنی، یا به عبارت دیگر نقدشوندگی سریع وجود دارد. رشد قیمت‌ ها همسو با بازار جهانی، حفظ ارزش پول در میان‌ مدت برای سرمایه‌ گذاران، امکان ورود با سرمایه نسبتا متوسط و نقد شوندگی نسبتا خوب بازار از دیگر ویژگی های مثبت این بازار به حساب می آید.
  • ** معایب؛ قیمت دلار به اخبار سیاسی و اقتصادی خیلی سریع واکنش نشان‌ می‌ دهد، به همین خاطر بازار ارز بازاری پرالتهاب و پرتنش به شمار می رود. با این وجود احتمال سرقت دارایی یکی از بزرگ‌ ترین معایب این نوع سرمایه‌ گذاری محسوب می شود.

4) سرمایه گذاری در بازار ملک

با توجه به رشد چشمگیر بازار مسکن، یکی دیگر از گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری، خرید خانه، آپارتمان، مغازه و زمین است. شما همچنین قادرید با رهن و اجاره از آن درآمدزایی کنید و این را باید در نظر داشته باشید که بازار ملک و املاک هیچ موقع نزولی شدید نشده است و همواره اثرات تورمی را به خوبی گرفته است. اگر دوست دارید همه چیز درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن را یاد بگیرید، این مطلب را نیز مطالعه نمایید.

  • ** مزایا؛ ارزش ملک همواره افزایش پیدا می کند، به خصوص چنانچه از موقعیت خوبی برخوردار باشد. درآمد منظم از اجاره ملک یکی دیگر از مزایای آن است. شما بدون احتیاج به داشتن تخصص‌ های خیلی زیاد این توانایی را دارید که برای خرید و فروش در این بازار را اقدام نمایید.
  • ** معایب؛ سرمایه‌ گذاری بر روی ملک هزینه‌ بر است و زمان زیادی را می بایست برای آن صرف کرد. با این وجود مدیریت مستاجر و فروش به موقع ملک از چالش‌ های دیگر این نوع سرمایه‌ گذاری به حساب می آید. احتیاج به سرمایه بسیار زیاد اولیه برای ورود به بازار، خواب سرمایه زیاد در پاره‌ ای از مواقع و دیر بازده بودن بازار، نقد شوندگی بسیار پایین بازار، گاها شما نیاز به ماه‌ ها زمان برای فروش ملک خود دارید.

5) سرمایه گذاری در طلا و سکه

خرید طلا که به نوعی سرمایه‌ گذاری سنتی به شمار می رود که دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. انواع سکه را می توانید هر زمان که احساس کردید بازار تورمی است و یا دوست داشتید سرمایه گذاری بلندمدت انجام دهید، خریداری کرده و به خوبی در جای مناسبی نگهداری کنید. برای خرید سکه در نظر داشته باشید که حباب آن را نیز در نظر بگیرید؛ به صورت عادی حباب برای سکه های کم قیمت تر مثل سکه های گرمی و سکه های ربع بیشتر نمود پیدا می کند. اگر دوست دارید همه چیز درباره سرمایه گذاری در طلا و سکه  را یاد بگیرید، این مطلب را نیز مطالعه کنید.

  • ** مزایا؛ طلا همیشه سرمایه‌ گذاری امن بوده و امکان نقدشوندگی آن هم مثل دلار بالاست. قابلیت سرمایه گذاری با سرمایه‌ های متوسط، اطمینان به افزایش قیمت در بازه‌ های زمانی بلندمدت، بازدهی زیاد در بازار سکه، حرکت قیمتی بالاتر از میزان تورم و نقد شوندگی خوب بازار از مزایای این بازار مولد محسوب می شود.
  • ** معایب؛ قیمت طلا در ایران تحت تاثیر دو عامل؛ یعنی قیمت دلار داخلی و قیمت اونس جهانی تعیین خواهد شد، لذا به همان دلایلی که بازار ارز تنش بسیاری را دارد، بازار طلا نیز می‌ تواند بالا و پایین های بسیاری را تجربه کند. اعمال هزینه اجرت در خرید طلاهای زینتی، هزینه‌ های لازم برای نگهداری طلا و سکه در حجم‌ های سنگین و ریسک زیاد بازار در کوتاه‌ مدت نیز از دیگر معایب سرمایه گذاری در بازار طلا به حساب می آید که باید تمامی آن ها را پیش از اقدام به سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که چگونه سرمایه گذاری را شروع کنیم.

همچنین چنانچه دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم چیست بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت کنید.

به نظر شما در حال حاضر کدام سرمایه گذاری بازدهی بیشتری دارد؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *