بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود

در ایران همواره دیده ایم که بازارهای مالی مختلف با رکود اقتصادی مواجه شده اند. بازار مسکن، بورس، طلا و سکه، خودرو، ارز و … همگی بازارهای مالی بودند که چندین بار رکود تورمی و رکود اقتصادی را تجربه کرده اند. حال موضوع اصلی شناسایی بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود است. در واقع اگر بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود را بتوانیم تشخیص دهیم، مطمئنا می توانیم از بازارهای راکد استفاده کنیم تا در زمان رونق همان بازار، با سود بسیار شیرینی از معاملات خود خارج شویم. در واقع اگر بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود را انجام دهیم، زمانی که خریداری نیست می خریم و زمانی که خریدار بسیار است به فروش می رسانیم، پس مشکل نقدشوندگی سرمایه گذاری ما به صورت کامل حل خواهد شد، فقط باید بازار درستی را برای این کار انتخاب کنیم که در ادامه آموزش های این موضوع را برایتان آورده ایم.

بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود

تفاوتی ندارد که فعال عرصه تجارت و اقتصاد باشید یا خیر، رکود به هر حالت روی زندگی شما تاثیرگذار خواهد بود. این موضوع را در سال های اخیر به وضوح احساس کردیم، به این خاطر که کرونا به رکود اقتصادی در کل دنیا منتهی شد. با این‌ حال امکان دارد به درستی ندانیم که معنای رکود اقتصادی چیست! هنگامی که بحران و کسادی کل جامعه را در خود می گیرد، رکود اقتصادی اتفاق افتاده است. شرایطی که نقطه مقابل آن، دوران رونق و شکوفایی را در یک کشور به همراه دارد. رکود موضوعی است که رخ دادن آن امری طبیعی در اقتصاد و تجارت محسوب می شود.

شرایط بدتر جایی اتفاق خواهد افتاد که در کنار رکود اقتصادی، رکود تورمی را نیز شاهد باشیم، یعنی زمانی که باید هم با تورم کنار آمد و هم با رکود اقتصادی که مطمئنا وضعیت سخت تر خواهد شد. بحران‌ هایی که در برهه‌ ای از زمان اتفاق می افتند، می‌ توانند به معنای نشانه‌ ای برای شروع رکود به حساب آیند. دولت‌ ها در راستای مقابله با این شرایط، سیاست‌ های گوناگونی را اتخاذ می کنند، ولی در همین دوران هم اقداماتی وجود دارد که دولت ها می توانند در راستای بهبود اوضاع انجام دهند، البته اگر بخواهند از رکود اقتصادی و تورمی خارج شوند، چرا که اگر نخواهند، می توانند حتی به این رکود دامن بزنند و حتی سو استفاده هایی از این انتظار تورمی و رکود داشته باشند!

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان

سرمایه‌ گذاری در رکود موضوعی است که شاید بسیاری از افراد آن را ناموفق بدانند ولی بزرگان بازارهای مالی از هر فرصتی در راستای سودآوری خود استفاده خواهند کرد. به منظور سرمایه‌ گذاری، در ابتدا می بایست استراتژی معاملاتی خود را بچینید؛ باید مشخص کنید که آیا با دید بلندمدت قصد سرمایه‌ گذاری دارید یا کوتاه‌ مدت؟ همچنین میزان سرمایه‌ ای که در اختیارتان است و قصد سرمایه گذاری با آن را دارید نیز باید در این مرحل دقیقا مشخص شود.

رونق، رکود و تورم مواردی به حساب می آیند که در هر اقتصادی اتفاق می افتد. به این علت لازم است که قبل از وقوع همچین پدیده هایی، خود را برای سرمایه‌ گذاری در این شرایط آماده کرده باشیم. در دوران رونق و رکود شرایط بسترهای مالی و بازارهای گوناگون مانند مسکن، طلا و سکه شاید متفاوت باشد ولی همواره موقعیت های کسب سود وجود خواهد داشت. بنابراین باید بنا به شرایط موجود، اقدامات بعدی خود را برنامه‌ ریزی نماییم. در ادامه ابتدا 4 مورد از بهترین سرمایه گذاری ها در دوران رکود را خدمت شما معرفی کرده و توضیح داده ایم و سپس بهترین راهکارهای سرمایه‌ گذاری در دوران تورم را خدمتتان شرح داده ایم و امیدواریم که تا انتها همراه ما بمانید و از آموزش های رایگان این مطلب نهایت استفاده را ببرید.

بهترین سرمایه گذاری در دوران رکود اقتصادی

سرمایه‌ گذاری بلندمدت در بازارهایی مثل مسکن،‌ طلا، سکه، ارز و بورس به این دلیل که به صورت معمول بعد از گذر از دوران رکود، شاهد جهش قیمت هستیم، به تمامی عزیزان پیشنهاد می شود. بدین ترتیب چنانچه در دوران رکود، با دید بلندمدت برای سرمایه‌ گذاری در این بازارها اقدام کنیم، توانایی کسب سود بسیار خوبی را خواهیم داشت. تنها نباید توقع داشت که در کوتاه‌ مدت از سرمایه‌ گذاری خود نتیجه گیری کنیم. در این بخش 4 مورد از گزینه های اصلی سرمایه گذاری در دوران رکود را توضیح داده ایم که مطمئنا می تواند دید خوبی در خصوص سرمایه گذاری در این دوران به شما بدهد؛

1) خرید سهام از صنایع خاص بورسی

وقتی که شاهد رکود اقتصادی در جامعه هستیم، بازار سهام هم احتمالا راکد می شود. در دوران تورم هم شاهد روندی عکس این قضیه خواهیم بود، ولی با این حال در دوران رکود اقتصادی نیز می‌ توان به سراغ صنایع خاص رفت. در واقع منظور صنایعی است که احتیاجات روزانه را تامین می‌ کنند؛ صنایعی مثل مواد غذایی و خوراکی و شوینده‌ ها که همواره و در دوران رکود نیز می توانند فروش و سودآوری خود را تا حدود زیادی حفظ نمایند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 چیست؟

با سرمایه گذاری در سهام این چنین شرکت هایی می‌ توان سود معقولی در دوران رکود اقتصادی کسب کرد. البته بعضی افراد با این استدلال به سراغ سهام دیگر صنایع بورسی نمی روند که این امر درست نیست، به این خاطر که چنانچه استراتژی بلندمدت را به عنوان مبنای کار خود انتخاب کرده اید، می‌ توانید در دوران رکود سهام را بخرید و بعد از عبور از این دوران سود مناسبی را کسب کنید.

2) خرید صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

در حال حاضر قصد داریم بدانیم بهترین روش سرمایه‌ گذاری در دوران رکود اقتصادی چیست و باید به صندوق‌ های با درآمد ثابت نیز سری بزنیم. سود این صندوق‌ ها در قیاس با سایر صندوق‌ ها به مراتب کم تر می باشد ولی در عوض ریسک کم‌ تری برای شما به همراه خواهند داشت و همین موضوع موجب می شود که سرمایه‌ گذاری در آن ها در دوران رکود اقتصادی یکی از بهترین گزینه‌ های ممکن به حساب آید، چرا که ریسکی به همراه ندارد و سود به نسبت معقولی نیز برایتان به دنبال خواهد داشت و شرط حفظ اصل سرمایه در دوران رکود نیز در این صندوق ها رعایت می شود.

3) سپرده گذاری در بانک

درست است که سود بانکی زیاد نیست و به همین خاطر کم‌ تر مورد توجه است، ولی در شرایطی که شاهد رکود در سطح کلان جامعه هستیم، می توانیم به عنوان یک گزینه، بانک را نیز در گوشه ذهن خود داشته باشیم. هنگامی که افراد دانش لازم برای سرمایه‌ گذاری در دیگر بازارهای مالی را نداشته باشند و ریسک‌ گریز باشند، می‌ توانند با سپرده‌ گذاری پول خود در بانک، سودی را در دوران رکود کسب کنند. اگرچه با توجه به دیگر روش‌ ها، دیگر گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری در رکود اولویت بیشتری خواهند داشت.

4) خرید اوراق بهادار

از جمله راهکارهای سرمایه‌ گذاری در دوران رکود می توان به خرید اوراق گوناگون اشاره داشت. اسناد خزانه و اوراق مشارکت دو مورد از اصلی ترین و مرسوم ترین اوراقی محسوب می شوند که برای سرمایه‌ گذاری می‌ توان روی آن ها حساب باز کرد. شایان ذکر است که سرمایه‌ گذاری در این اوراق ریسک بسیار کمی به همراه دارد؛ و بدیهی است که به دلیل ریسک پایین، مطمئنا سود سرمایه‌ گذاری شما در آن ها نیز به مراتب کم خواهد بود.

بهترین سرمایه گذاری در دوران رکود اقتصادی

تحت شرایطی که شاهد رکود اقتصادی در جامعه هستیم، سود تضمینی این اوراق می‌ تواند راهکار کارگشایی به حساب آید. البته که با توجه به وجود گزینه های به مراتب بهتر و متنوع، سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار بهترین روش برای سرمایه‌ گذاری در دوران رکود به حساب نمی آید، به این خاطر که می‌ توان در سایر بازارها، سود به مراتب بیشتری را کسب کرد و ریسک زیادی را هم متحمل نشد.

بهترین راهکارهای سرمایه‌ گذاری در دوران تورم

در این بخش به گزینه‌ های ممکن برای سرمایه‌ گذاری در دوران تورم اشاره داشتیم. همین ابتدا این را در نظر داشته باشید که سرمایه‌ گذاری در این شرایط با ریسک بیشتری همراه است، بنابراین لازم است در این مسیر از افراد متخصص کمک بگیرید.

  • ** استفاده از سود سرمایه‌ گذاری‌ های قبلی : چنانچه در دوران رکود اقتصادی به فکر سرمایه‌ گذاری بوده‌ اید، در دوران تورم می‌ توانید حاصل آن را ببینید. البته لازمه این موضوع صبوری است و نمی‌ توان در کوتاه‌ مدت انتظار بازدهی داشت.
  • ** ورود به بازار بورس : در دوران رکود می‌ توان سهام بعضی از شرکت‌ های خاص را خرید ولی در دوران رونق اقتصادی بهتر است صنایعی را مد نظر خود قرار دهید که به دنبال رونق اقتصاد کلان، سود قابل توجهی را نصیبتان کند. رونق اقتصادی می‌ تواند به دلایل گوناگونی مثل لغو تحریم‌ ها اتفاق افتد. با توجه به این موضوع می توانید به سراغ صنایعی بروید که رونق اقتصادی روی آن‌ ها اثرات بیشتری می گذارد. به این ترتیب با سرمایه‌ گذاری در این صنایع در دوران رونق اقتصادی سود بسیار بالایی کسب خواهید کرد. البته این که نقطه ورود خود را به درستی تشخیص دهید نیز یکی از مهم ترین مواردی است که در این استراتژی باید به آن توجه داشته باشید.
  • ** ورود به بازارهای مالی مثل مسکن، سکه و ارز با رعایت جوانب احتیاط : سرمایه‌ گذاری در بازارهای مسکن، سکه و ارز، نقدینگی به مراتب بیشتری را نیاز خواهد داشت، از همین روی لازم است که جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنید. بهترین سرمایه‌ گذاری در دوران تورم به وضعیت و ثبات اقتصاد کلان وابسته است. همچنین پیش‌ بینی‌ آینده نیز در این بین بسیار حائز اهمیت خواهد بود. درک شرایط تورمی و پیش‌ بینی خروج از این وضعیت کلیدی ترین نکته ای است که می‌ تواند در امر سرمایه‌ گذاری شما را یاری کند.
  • ** تشخیص زمان مناسب برای سرمایه گذاری : در زمان تورم بایستی به نقطه ورود خود به بازارهای مالی توجه داشته باشید؛ یعنی وقتی که میانگین قیمت‌ ها هنوز جای رشد دارد. به عنوان مثال در شرایطی که قیمت مسکن به بیشترین حد خود رسیده است، بدیهی است که موقعیت مناسبی برای سرمایه‌ گذاری نیست، به این خاطر که سرمایه‌ گذاری در این شرایط می‌ تواند ضرر و زیان شما را به همراه داشته باشد.

بهترین سرمایه‌ گذاری در دوران بهبود اقتصاد

هنگامی که دوره رکود اقتصادی به اتمام می‌ رسد و بهبود اوضاع را شاهد هستیم، سرمایه‌ گذاران هم باید استراتژی‌ های خود را بر مبنای وضعیت جدید تنظیم نمایند. سه دسته سهامی که در ابتدای مطلب به‌ عنوان بدترین سهام برای سرمایه‌ گذاری در دوران رکود به آن ها اشاره شد، بهترین گزینه‌ ها در دوران بهبود وضعیت اقتصادی محسوب می شوند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران

با عادی شدن شرایط، شرکت‌ های مورد نظر اگر از رکود جان سالم به در برده باشند، نخستین شرکت‌ هایی هستند که از خوش‌ بینی و هیجان موجود سود خواهند برد. با ترغیب شدن سرمایه‌ گذاران به طرف دارایی‌ های در حال رشد، ارزش سهام غیردوره‌ ای یا همان شرکت‌ هایی که خلاف جهت تغییرات کلان حرکت می‌ کنند، کاهش پیدا می کند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در شرایطی که رشد اقتصاد در طول چند دوره منفی شود، تولیدات داخلی و قیمت کالاها کاهش می یابد، عرضه و تقاضا همخوانی ندارند و به صورت کلی اقتصاد در بحران قرار دارد، شاهد رکود اقتصادی هستیم. کاهش میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز، دریافت وام در شرایط رونق اقتصادی، احساس و هیجان از عواملی به حساب می آیند که همگی به ایجاد رکود دامن خواهند زد. البته در همین حال هم می‌ توان برای سرمایه‌ گذاری اقدام کرد.

در دوران رکود اقتصادی، می‌ توان با خرید اوراق بهاداری که در حال حاضر قیمت آن‌ ها کاهش چشمگیری را تجربه کرده است، چشم‌ اندازی به دوران پس از رکود داشت. دورانی که قیمت همین اوراق بهادار افزایش می یابد و صاحبان این اوراق از این رشد قیمت سود به دست خواهند آورد. همچنین با سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های با درآمد ثابت، مسکن، سکه، و حتی به کمک سود بانکی هم می‌ توان به سوددهی در این دوران امیدوار بود، ولی در شرایطی که رکود بر جامعه حاکم است، این امکان وجود دارد که شاهد بروز تورم نیز باشیم. در این شرایط با پدیده‌ ای روبرو هستیم که به رکود تورمی شهرت دارد.

کشور‌هایی که صادرات آن‌ ها به منابعی همچون نفت و گاز وابسته هستند،‌ بیشتر با چنین پدیده‌ ای روبرو می‌ شوند. مشکل بزرگ در این بین از جایی شروع می‌ شود که دولت‌ مردان قصد دارند سیاست‌ هایی را در راستای جلوگیری از این رکود مورد استفاده قرار دهند، ولی اقداماتی که باعث از بین رفتن رکود می‌ شود، به افزایش تورم دامن می‌ زند. از طرفی هم سیاست‌ هایی که با تورم مقابله می‌ کنند، به افزایش رکود می‌ انجامند. در نتیجه برون‌ رفت از این شرایط،‌ نیازمند راهکارهای تخصصی‌ تر است تا بتوان کشور را از این بحران خارج نمود.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب سعی داشتیم در مورد بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود دید مناسبی به شما بدهیم.

اگر دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم چیست مطمئنا بهترین راهنمایی را از این مطلب قادرید دریافت کنید.

بهترین سرمایه گذاری در زمان رکود از نظر شما چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *