سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس

سهام های دلاری و غیردلاری

اگر بخواهید در بازار بورس ایران معاملات خود را انجام دهید، بهتر است ابتدا سهام های دلاری و غیردلاری را بشناسید، چرا که زمان سرمایه گذاری در سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس با یک دیگر متفاوت است. همان طور که مشخص است، زمانی که بازار دلار در حال رشد است، سودی که شرکت های صادرات محور مثل پتروشیمی ها افزایش خواهد یافت و این افزایش به بیشتر شدن قیمت سهم آن شرکت ها نیز کمک می کند ولی زمانی که قیمت دلار در حال کاهش است و یا ثابت می باشد، شرکت های واردات محور پتانسیل سود سازی به مراتب بیشتری از سهام های دلاری خواهند داشت. اگر دوست دارید این موضوع را با جزئیات بیشتر یاد بگیرید و سهام های دلاری و غیردلاری بورس ایران را بهتر بشناسید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سهام های دلاری و غیردلاری

یک سری شرکت در بورس ایران هستند که صادرات محور هستند و محصولات خود را در ایران تولید کرده ولی در خارج از ایران و به دلار به فروش می رسانند. خب طبیعی است که با افزایش قیمت دلار در ایران، سوددهی این شرکت ها که درآمد دلاری دارند نیز افزایش پیدا خواهد کرد ولی هزینه های آن ها ثابت خواهد ماند و یا با شیب بسیار کمتری افزایش را تجربه می کند و همین می شود که افراد با سرمایه گذاری به موقع در این گونه شرکت ها، مثل شرکت های نفتی و پتروشیمی، می توانند از افزایش حاشیه سود آن ها که روی ارزش سهامشان نیز تاثیرگذار است، استفاده کرده و سود مناسبی را کسب کنند.

حتما برایتان جالب است : روش های کسب درآمد دلاری در ایران | 100% واقعی

سهام های غیردلاری نیز سهام هایی به حساب می آیند که درآمدشان به دلار نیست. در بورس شرکت هایی وجود دارند که برای تولید نیاز به مواد اولیه دارند. این مواد اولیه چنانچه در کشور تولید نشود، شرکت باید آن ها را از سایر کشورها وارد کند. حالا این واردات مواد اولیه با ریال و تومان نیست، بلکه با دلار صورت می پذیرد. حالا این واردات دلاری با افزایش هزینه های تولید بر روی میزان سوددهی شرکت اثر منفی خواهد گذاشت. به عنوان مثال صنایع خودرو، غذایی، دامپروری و … جزو سهام های غیردلاری بورس ایران به حساب می آیند.

در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که سهام دلاری و سهام های غیردلاری کدام سهام ها هستند و نمونه های متعددی از هر کدام مثال خواهیم زد تا این موضوع کاملا برای شما جا بیفتد.

سهام دلاری چیست؟

در بازار بورس شرکت هایی هستند که به علت صادرات محور بودن آن ها، با افزایش قیمت دلار سودآوری شرکت نیز افزایش می یابد که شما عزیزان می توانید از این فرصت استفاده کنید و در زمان افزایش قیمت دلار روی این شرکت ها سرمایه گذاری نمایید که اصطلاحا به این سهم ها “سهام دلاری” می گویند و در زمان های مختلفی می توانند سودهای بسیار خوبی را به سهامداران باهوش خود بدهند.

به بیان دیگر به شرکت هایی که محصولات آن ها در داخل کشور به ریال تولید می شود ولی به هر صورتی توسط دلار به فروش می رسد که به اصطلاح صادرات محور نیز هستند، سهام دلاری گفته می شود. سهام دلاری همان طور که مشخص است به قیمت دلار بستگی دارد و این بدین معنی است که قیمت آن ها با توجه به بالا یا پایین رفتن دلار تعیین خواهد شد.

چه زمانی روی سهام های دلاری سرمایه‌ گذاری کنیم؟

شرایط بد اقتصادی و سیاسی مانند تحریم بر تغییرات قیمت دلار اثر گذار است، لذا سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های صادرات‌ محور منطقی‌ تر تلقی خواهد شد. ولی توقف رشد نرخ ارز و کاهش التهابات ناشی از آن، می‌ تواند کاهش رشد قیمتی سهم‌ های صادرات محور را به ارمغان بیاورد.

کاهش نرخ ارز می‌ تواند برای شرکت‌ه ایی که مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می‌ کنند، بسیار جذاب باشد. در حقیقت کاهش نرخ دلار می‌ تواند اقبال عمومی بازار را به سمت صنایع خودروسازی و بانکی بکشاند و به رشد قیمتی سهام این شرکت‌ ها منتهی شود. البته باید توجه داشته باشید که گفتیم این تغییرات می‌ تواند به رشد قیمت سهام این صنایع منتهی گردد و لزوما وقوع این اتفاق را به همراه نخواهد داشت.

حتما برایتان جالب است : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس چگونه است؟ + نکات طلایی

بررسی سایر عوامل مانند وضع یا لغو تحریم‌ ها هم قادر است موجب روانه شدن پول به سمت صنایع خاصی از بازار شود. به عنوان مثال رفع تحریم‌ های بانکی می‌ تواند موجب برقراری مجدد راه‌ های ارتباطی بانک‌ های داخلی و خارجی شود و امکان همکاری بیشتری را برای آن‌ ها فراهم نماید. به منظور داشتن انتخاب مناسب برای سرمایه‌ گذاری، فقط بررسی یک عامل و تاثیر آن بر صنایع کفایت نخواهد کرد.

سهام های دلاری بورس

به عنوان مثال چنانچه شما می خواهید در یکی از شرکت‌ های صنعت فولاد سرمایه گذاری داشته باشید، می بایست به عواملی مانند سهم صنعت فولاد ایران از بازار جهانی، روند تغییرات جهانی قیمت فولاد، افزایش یا کاهش قدرت دلار و موارد این چنین را مد نظر خود داشته باشید. در واقع این بدین معنی است که در کنار عوامل بنیادین، بررسی ارزش دلار به نسبت ریال نیز می‌ تواند به شما در انتخاب صنعت هدف کمک نماید. در ادامه لیست مهم ترین سهام های دلاری بازار بورس ایران را آورده ایم تا دید بسیار خوبی نسبت به آن ها پیدا کنید؛

  • ** پتروشیمی جم (جم)
  • ** کالسیمین (فاسمین)
  • ** معادن بافق (کبافق)
  • ** آلومینیوم ایران (فایرا)
  • ** ملی صنایع مس (فملی)
  • ** فولاز خوزستان (فخوز)
  • ** پتروشیمی پارس (پارس)
  • ** ذوب آهن اصفهان (ذوب)
  • ** پتروشیمی مارون (مارون)
  • ** پتروشیمی پردیس (شپدیس)
  • ** پتروشیمی خارک (شخارک)
  • ** پتروشیمی زاگرس (زاگرس)
  • ** فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)
  • ** نفت و گاز پارسیان (پارسان)
  • ** فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه)
  • ** سرمایه گذاری غدیر (وغدیر)
  • ** فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)
  • ** پتروشیمی بندر عباس (شبندر)
  • ** صنایع شیمیایی ایران (شیران)
  • ** پتروشیمی خلیج فارس (فارس)
  • ** معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)
  • ** معدنی و صنعتی صبانور (کنور)
  • ** معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)
  • ** تولید و صادرات ریشمک (ریشمک)

سهام غیر دلاری چیست؟

سهام غیردلاری دقیقا بر خلاف سهام دلاری بورس است. سهام های دلاری، آن دسته از سهام هایی به حساب می آیند که درآمدشان به دلار است. شرکت هایی هستند که مواد اولیه آن ها کاملا در داخل کشور وجود دارد یا تولید می شود و فروش آن ها در خارج از کشور است و در حقیقت صادرات محور است. خب شرکتی که مواد اولیه آن به سادگی در داخل کشور به ریال و تومان تامین می شود، هزینه های تولیداتش کم تر می شود و موجب می شود که سوددهی شرکت افزایش یابد.

حتما برایتان جالب است : سهام های مناسب برای نوسان گیری

در واقع از طرفی هزینه های شرکت پایین است از طرف دیگر فروش محصولات در کشورهای خارجی و به دلار انجام می شود. این بدین معنی است که شرکت از دو طرف سود به دست خواهد آمد. به عنوان مثال صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، معادن و فلزات و صنایع مشابه جزو سهام های دلاری می باشند. به عنوان مثال این طور فرض کنید که شرکت های معدنی مواد اولیه خود را در داخل ایران تهیه می کنند و استخراج این شرکت ها در داخل کشور است نه در خارج از ایران، ولی مواد خام یا محصولات خود را به کشور های خارجی صادر می کند و فروش خارجی دارد. حال چنانچه قیمت دلار افزایش پیدا می کند سود آنها نیز افزایش پیدا می کند و در مقابل چنانچه قیمت دلار کاهش پیدا کند، سود شرکت نیز به مراتب کم تر خواهد شد.

رشد دلار و تورم چه تاثیری بر قیمت سهم ها دارد؟

بعد از این که قیمت دلار زیاد شود، یک موج تورمی شدید در اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت و آن را مختل خواهد کرد و موجبات افزایش قیمت ها را فراهم خواهد کرد. شرکت‌ های داخل بورس که دارایی‌ هایی مانند زمین یک کارخانه، ماشین آلات صنعتی و یا محصول تولیدشده در انبار یا و … دارند با افزایش تورم و افزایش قیمت هایی که با موج تورم همراه می شوند و قیمت آن‌ ها افزایش خواهد یافت.

بنابراین هنگامی که کشور در وضعیت تورمی قرار دارد، بهتر است سهام شرکت هایی را بخریم که دارایی‌ های ارزشمندی داشته باشد و با افزایش قیمت دلار ارزش دارایی های شرکت هم افزایش پیدا می کند و ارزش پول شما در برابر تورم حفظ گردد. افزایش ارز از نگاه بنیادی در طولانی مدت موجب سوددهی سهام های دلاری و ضرر شرکت های غیر دلاری می شود ولی با توجه به این که تورم و دلار محرک اصلی بازار بورس هستند با افزایش قیمت ارز، بازار بورس نیز رشد خوبی را تجربه خواهد کرد، هر چند که امکان دارد این بازار اصلاحاتی هم داشته باشد ولی به صورت کلی روند کلی بازار صعودی در نظر گرفته می شود.

سهام دلاری بهتر است یا سهام غیر دلاری؟

باید گفت که هرچند در ظاهر سهام غیر دلاری سود به مراتب بیشتری را به همراه دارد و شرکت بیشتر درآمدزایی دارد، اما به دلیل این که نرخ ارز و به خصوص دلار در جامعه همواره در حال افزایش است، خرید سهام دلاری می تواند به مراتب صرفه بیشتری داشته باشد، البته از این موضوع نباید غافل شد که در نظر گرفتن روند بازار ارز و به ویژه دلار، می تواند در این خصوص که چه زمانی به سمت چه سهام هایی برویم، بسیار موثر واقع شود.

حتما برایتان جالب است : نحوه چیدن سبد سهام بصورت اصولی

به خاطر این که درآمد این شرکت ها به قیمت دلار وابسته است و با افزایش قیمت دلار، درآمد آن ها افزایش می یابد و به همین خاطر سهام شرکت ارزشمند تر شده و قیمت سهام آن زیادتر می شود. در حال حاضر قیمت دلار در کشور بسیار نوسان دارد و معمولا بر قیمت آن افزوده می شود، به همین خاطر خرید سهام دلاری می تواند موجب سود بیشتر افراد و سهامداران گردد.


خلاصه مطلب و کلام آخر

به صورت خلاصه در بازار سرمایه شرکت هایی وجود دارند که به دلیل صادرات محور بودن آن ها با افزایش قیمت دلار سودآوری شرکت نیز افزایش می یابد که می توانید در زمان افزایش قیمت دلار روی این شرکت ها سرمایه گذاری کنید یا به جای خرید طولانی مدت دلار در این سهم ها سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید. به این خاطر که با افزایش دلار در کوتاه مدت یا در میان مدت با افزایش سوددهی خود صعود می کنند. بنابراین به شرکت هایی که محصولات آن ها در داخل ایران به ریال تولید می شود، اما به هر صورتی به وسیله دلار فروخته می شود و به اصطلاح صادرات محور هستند سهام دلاری می گویند که می تواند با نوسانات مثبت دلار، سود خوبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد.

در نقطه مقابل سهام های دلاری، سهام های غیردلاری قرار می گیرند؛ سهم‌ های غیر دلاری به آن دسته از سهام هایی گفته می شود که بازار هدفشان داخل کشور است و این بدین معنی است که به ریال درآمد دارند ولی قسمتی از هزینه‌ هایشان به دلار است. مانند تامین مواد اولیه برای تولید یک محصول از خارج از کشور توسط واردات. کاهش نرخ ارز می‌ تواند برای شرکت‌ هایی که مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می‌ کنند، خبر خوبی به حساب آید و همچنین افزایش دلار می تواند تاثیرات منفی بر این گروه ها داشته باشد. می توان گفت که کاهش نرخ ارز می‌ تواند اقبال عمومی بازار را به سمت صنایع خودروسازی و بانکی متمایل کند و رشد قیمتی سهام این شرکت‌ ها را به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری روی این شرکت ها در زمان کاهش نرخ دلار، می تواند سود بسیار خوبی را برای سهامداران این شرکت ها به همراه داشته باشد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مقاله سهام های دلاری و غیردلاری بورس ایران را معرفی کردیم.

اگر دوست دارید همه چیز درباره سرمایه گذاری در بورس را یاد بگیرید، از این مطلب جامع تر در فضای وب پیدا نمی کنید!

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *