پروژه های اسکم و کلاهبرداری در بازار رمزارزها

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
پروژه های اسکم

چنانچه در بازار رمزارزها حتی 1 ریال سرمایه فعال داشته باشید، باید با پروژه های اسکم یا همان پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال آشنایی داشته باشید، چرا که این پروژه ها تنها یک ارز نیستند که با نخریدن آن، بتوانید از دارایی خود محافظت کنید، بلکه بعضی مواقع صرافی، کیف پول، ایردراپ و … هستند و کلاه برداری از کاربران را مبنای فعالیت خود قرار داده اند، اما سوال اصلی اینجاست که ما چطور پروژه های اسکم و کلاهبرداری را از پروژه های جدید و قوی تشخیص دهیم؟ نکته مهم اینجاست که پروژه های اسکم خودشان را لو خواهند داد و تنها کافی ترفندهای شناسایی این پروژه ها و انواع آن ها را بشناسید تا بتوانید آن ها را از سایر پروژه ها تشخیص دهید، در این مطلب ما همه چیزی که در مورد پروژه های کلاهبردار ارز دیجیتال باید بدانید، در اختیارتان قرار خواهیم داد.

پروژه های اسکم

ظهور دنیای دیفای توجه بیشتر سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است و همین طور فقدان قوانین، کلاهبرداری های زیادی را به همراه داشته است، به همین خاطر اگر فکر می‌ کنید امکان دارد بخواهید کمی جستجو کنید، قبل از شروع به جستجوی طلای دیجیتال، اطمینان حاصل کنید که از ریسک های آن مطلع هستید تا فریب پروژه های کلاهبرداری با طرح های اسکم را نخورید. در این مطلب ابتدا انواع ریسک ها و کلاهبرداری هایی که در بازار رمزارزها وجود دارد را عنوان کرده ایم تا یک دید کلی نسبت به این موضوع پیدا کنید و در ادامه نحوه شناسایی پروژه های اسکم از واقعی را بررسی کردیم و در انتها هم 5 پروژه کلاهبرداری بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال را به همراه سازوکار آن ها توضیح داده ایم تا دقیقا متوجه وخامت اوضاع شوید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


دنیای ارزهای دیجیتال پتانسیل های زیادی برای سودآوری و سرمایه گذاری دارد، به ویژه میان توکن های جدید با ارزش بازار کوچک تر، پتانسیل صعودی اغلب بسیار بزرگ تر از بیت کوین یا اتریوم است، به همین خاطر همه امیدوارند که دوج کوین بعدی را پیدا کنند که در عرض یک ماه صد برابر می شود. با این حال در زمان سرمایه گذاری در پروژه های کوچک تر، ریسک به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. بیشتر پروژه ها در ابتدا بسیار امیدوارکننده به نظر می آیند، ولی کمی بعد مشخص خواهد شد که توکن مربوطه اسکم است یا سرمایه گذاران درگیر کلاهبرداری راگ پول شده اند و حاویی خود را از دست داده اند. حال سوال اینجاست که چطور باید پروژه های واقعی را از فیک تشخیص دهیم؟ در ابتدا باید انواع پروژه های اسکم را بشناسیم؛

  • ** فیشینگ
  • ** بدافزارها
  • ** جعل هویت
  • ** ماینینگ جعلی
  • ** پروژه های پانزی
  • ** حقه پامپ و دامپ
  • ** اسکم های Black Mail
  • ** انواع اسکم در ارز دیجیتال
  • ** صرافی ها و کیف پول های تقلبی
  • ** عرضه اولیه ها و ایردراپ‌ های جعلی
  • ** روش های تشخیص پروژه های اسکم

نحوه تشخیص پروژه های اسکم از واقعی

در واقع سازوکار یک طرح کلاهبرداری ساده است؛ ابتدا ایجاد کننده های پروژه، یک بستر دیجیتالی جدید را راه اندازی یا توصیه می کنند که بر پایه یک ایده بسیار امیدوارکننده راه اندازی شده است. در ادامه از طریق عرضه اولیه ارز دیجیتال، سازمان دهندگان این طرح، برای جذب سرمایه اقدام می کنند، سپس فرار می کنند و بدین صورت سرمایه گذاران پول خود را از دست خواهند داد. البته این را هم باید گفت که در طول این مسیر، همواره علائمی وجود دارد که سرمایه گذاران می بایست آن ها را مورد توجه قرار دهند و مراقب باشند که در این بخش 4 مورد از مهم ترین آن ها را آورده ایم؛

1) کارا نبودن محصول : چنانچه یک پروژه دیجیتالی تنها بر اساس یک ایده ارائه شده و نه برای یک مدل کارا و عملیاتی، پیش بینی این که محصول نهایی پروژه هیچ وقت ارائه نمی شود، دشوار نیست. این موضوع که بعضی فناوری ها روزی فقط یک ایده بوده اند کاملا درست است، ولی وقتی که صحبت از دنیای غیر متمرکز می شود، هر ایده نو و پیشگامی می بایست پیش از جمع کردن سرمایه، به نوعی در یک بستر عملیاتی اجرایی شده باشد.

2) وایت پیپر متزلزل و بیخود : در طرح های کلاهبرداری، یا وایت پیپر در حال بررسی است یا کیفیت بسیار کمی دارد. برای مثال امکان دارد وایت پیپر از بخش های کاملی برخوردار است که مستقیما و کامل از دیگر پروژه های ارائه شده کپی شده و یا پر از اشتباهات و غلط های املایی و دستوری زبان است.

3) جزئیات در مورد تیم : در سال 2017 تعدادی از عرضه های اولیه، با این وجود که هیچ جزئیات شفاف و مشخصی را در مورد پروژه خود ارائه نکرده بودند، موفق شدند مبالغ زیادی سرمایه جذب کنند. نه فقط این، بلکه تعداد زیادی از سرمایه گذاری های صورت گرفته در گذشته صرفا مطابق با لایک ها، توییت ها و دنبال کننده های موجود در رسانه های اجتماعی گوناگون انجام می شد و پروژه ها از این موارد در راستای کسب اعتبار بهره می بردند، لذا خیلی مهم است که افراد تحقیقات خود را در خصوص تیم موسس و پشتیبانان یک عرضه اولیه خاص که قصد سرمایه گذاری در آن را دارند، در دستور کار قرار دهند.

4) تجسم و ارائه سود غیرواقعی : از دیگر علائمی که بیانگر کلاهبردار بودن یک پروژه است، ادعاهای جسورانه و عجیب در مورد بازده مالی پروژه می باشد. برای مثال بیت کانکت، بعد از انتشار وعده داده بود که 1 درصد از درآمد روزانه خود در اختیار مشتریان اصلی خود قرار دهد.


حتما برایتان جالب است : منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست


مقداری که سرمایه 1000 دلاری اولیه سرمایه گذاران را در مدت فقط 3 سال به 50 میلیون دلار می رساند. آن زمان این پروژه توجه بنیانگذار اتریوم؛ ویتالیک بوترین را به خود جلب کرد، تا این که آن را یک طرح پانزی نامید و این موضوع نیز درست بود، به این خاطر که چند ماه بعد بیت کانکت تمام خدمات مربوط به مبادلات و شرکت در عرضه اولیه خود را مسدود کرد. این کار به کاهش ارزش بازار این پروژه از 2.7 میلیارد دلار در سال 2017 به حدود 17 میلیون دلار در پایان سال 2018 منتهی شد. 

پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال

پروژه های کلاهبرداری ارز دیجیتال

در این بخش سایت هایی را معرفی می کنیم که برای شناسایی توکن های اسکم و پروژه های کلاهبرداری که هر روز اتفاق می‌ افتند، استفاده نمایید. حتی در زمان استفاده از این ابزارها، سرمایه گذاری با ریسک همراه است، ولی بعد از مطالعه کامل این مقاله آموزشی، می توانید پروژه های اسکم و کلاهبرداری را بسیار سریع تر تشخیص داده و از آن جلوگیری نمایید.

1) یونیک فاینانس – Unique Finance

ادعای این شرکت که سرشاخه آن دی ماه 1398 دستگیر شد، کسب سودهای هنگفت از بازار بورس بود! ادعای توانایی به دست آوردن درآمد ماهیانه 100 هزار دلار به سادگی گویای پانزی یا هرمی بودن فعالیت‌ های این شرکت بود، با این وجود برخی همچنان در دام این شیادان افتادند. جالب است بدانید که آن‌ ها نزدیک به 130 میلیارد تومان کسب درآمد کرده و از ایران فرار کرده بودند. اعضای یونیک فایننس با روش هایی مثل خرید ارز دیجیتال، قربانیان را ترغیب به سرمایه‌ گذاری کرده بودند.


حتما برایتان جالب است : صرافی آنلاین معتبر ایرانی | لیست 10 تایی


لذا یکی از مرسوم ترین روش های کلاهبرداران برای جلب توجه افراد به طرح های پانزی و هرمی خود، ارتباط دادن آن‌ ها به افراد، شرکت‌ ها و پروژه‌ های معتبر است. یونیک فاینانس در اصل یک شرکت معروف سوئیسی است که در بازار سهام و بورس فعالیت های بسیار خوبی دارد. شبکه هرمی ایرانی نام برده، از اسم آن به نفع خود سواستفاده و با وعده “سرمایه‌ گذاری در بورس‌ های خارجی برای کسب سود چند برابری نسبت به سود بانکی در ایران” برای عضوگیری اقدام کرده بودند.

2) بیت کوین اِرا – Bitcoin Era

شما همین حالا 250 دلار پول نقد دارید؟ یک پروژه‌ جذاب در حال فعالیت است که می‌ تواند در کم تر از یک سال، 250 دلار شما را تبدیل به 1 میلیون دلار کند. بی تردید وعده‌ هیجان‌ انگیزی به حساب می آید ولی این وعده‌ ها تنها یک پرچم قرمز دیگر برای نشان دادن یک پروژه‌ پانزی محسوب می شوند. بیت کوین ارا یک پلتفرم برای معامله‌ بیت کوین و سایر رمزارزها است.

در این پلتفرم وعده داده می شود که تنها با روزی 20 دقیقه معامله به ویسله یک ربات، قادرید سودی بالغ بر 1100 دلار به دست آورید! پروژه‌ بیت ارا امروزه همچنان در حال فعالیت است. این پروژه خود را یک الگوریتم قوی معرفی کرده است که از استراتژی‌ های پنهان بهترین معامله گران به وجود آمده است و قادر است سودهای بسیار زیادی برایتان به همراه داشته باشد، ولی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی در مطمئن‌ ترین سرمایه‌ گذاری‌ ها هم ضرر کردن دور از انتظار نیست و باید همیشه حواسمان را جمع کنیم.

3) کینگ مانی – King Money

رمزارز کینگ مانی از دیگر پروژه‌ های کلاهبرداری پانزی و هرمی به حساب می آید. رتبه کنونی این ارز دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ زیر 4 هزار می باشد. نکته مهم دیگر این که این پروژه جدید بوده و در سال 2018 تاسیس شده است. به ادعای وب سایت مربوط به پروژه، این ارز دیجیتال با هدف فراهم کردن امکان انتقال راحت دارایی در صنعت نتورک مارکتینگ فعالیت های خود را آغاز کرده است و به این خاطر که این یک ارز دیجیتالی به حساب می آید، باید وایت پیپر آن را قبل از اقدام به سرمایه گذاری بررسی کنیم.

در وایت پیپر کینگ مانی ادعا شده تمرکز آن روی بازاریابی شبکه‌ ای است و پروژه مورد حمایت شرکت‌ های نتورک مارکتینگ قرار دارد. ارز دیجیتال KIM امکان استخراج دارد و برا این کار از الگوریتم SHA-256 بهره می گیرد که مشابه به روند استخراج بیت کوین می باشد. در وایت پیپر آن همچنین توضیحاتی کوتاه در خصوص نحوه ماین کردن کینگ مانی به چشم می خورد. در بخش رودمپ یا همان نقشه راه، اثری از اقدامات صورت گرفته تاکنون و اقداماتی که قرار است در آینده انجام بشود، دیده نمی شود!


حتما برایتان جالب است : جدید ترین شت کوین ها در سال 2022


در حالی که نقشه راه، یکی از حائز اهمیت ترین بخش های یک وایت پیپر می باشد و در واقع وجه تمایزی برای طرح های پانزی و هرمی با پروژه‌ های واقعی است. شایان ذکر است که فهرست شدن کینگ مانی در کوین مارکت کپ هرگز به معنی اعتبار آن نخواهد بود. حتی چنانچه بخواهیم این موضوع را معیاری برای اعتبار دادن به پروژه دیجیتالی KIM بدانیم، نباید از رتبه 4 رقمی آن در وب سایت کوین مارکت کپ هم غافل شویم! همچنین باید توجه داشت که رتبه آن حدود کمی پیش 2164 بود، ولی در طول چند ماه اخیر به جای رشد، 1662 شماره عقب گرد را تجربه کرد! این برای شما جای سوال ندارد؟!

4) بیت کانکت – BitConnect

بیت کانکت یک طرح پانزی و هرمی بود که در سال 2016 شروع به فعالیت کرد. در این طرح سرمایه گذاران فکر می کردند که با سرمایه‌ گذاری بیت کوین، ماهانه بیش از 40 درصد سود می گیرند و اصل سرمایه خود را بین 120 تا 299 روز پس خواهند گرفت ولی این تنها وعده این کمپانی به افراد بود!

جالب است بدانید که شرط حضور در این پروژه سرمایه‌ گذاری حداقل 100 دلار و معرفی تعدادی زیرمجموعه به پروژه بود، مثل سایر طرح‌ های هرمی. در این نوع طرح پانزی، سودآوری برای نفرات اول پروژه امکان پذیر بود، به این خاطر که هر چقدر تعداد زیرمجموعه‌ ها افزایش یابد، در عمل مدیریت انتقال پول میان سطوح گوناگون زیرمجموعه‌ ها امکانپذیر نخواهد بود. در طرح بیت کانکت هم دقیقا شاهد همین موضوع بودیم. سرمایه‌ گذاران اولیه 5 درصد کارمزد، سطح بعدی 3 درصد و سطح بعدی 2 درصد از کارمزد خرید اعضای رده پایین‌ تر را می گرفتند.


حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 چیست؟


ولی در ادامه پاداش‌ ها قطع شد، چرا که هر چقدر گروه بزرگ‌ تر شود، شکست پروژه محتمل تر خواهد شد. هر طرح هرمی مثل بیت کانکت نوعی طرح پانزی است. نوع برنامه دریافت سود بیت کانکت به صورتی بود که چنانچه فردی 1000 دلار سرمایه‌ گذاری کرده و 3 سال به آن دست نزند، باید 50 میلیون دلار سود به دست آورد و این دقیقا همان چیزی است که تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست و از همین موضوع باید غیر منطقی بودن این وعده ها و پانزی بودن پروژه را تشخیص می دادند.

5) صرافی QuadrigaCX

ژوئن سال 2020 بود که گزارش کمیسیون اوراق بهادار انتاریو نشان داد، بزرگترین صرافی دیجیتالی کانادا، یک طرح پانزی بوده است! پس از مرگ جرالد کوتن، بنیانگذار این صرافی مشخص شد، کوتن چندین اکانت ساختگی با موجودی حساب غیر واقعی به وجود آورده بود که در زمان سقوط قیمت ارزها، کسری حساب صرافی را با سپرده‌ های سایر مشتریان پوشش می داد.

تاخیر در تسویه‌ حساب‌ های ارزی و دلاری و همچنین شفاف نبودن حساب‌ های ارزی صاحب صرافی از علائم هشدار دهنده ای بود که می توانستید به این پروژه شک کنید ولی به صورت کلی باید گفت هک تشخیص پروژه‌های اسکم در صرافی‌های ارز دیجیتال سخت‌تر از سایر طرح‌های پانزی است، به این خاطر که در این نوع فعالیت، شخص اسکمر میزانی ارز و دارایی از کاربران دارد که می‌ تواند مدت طولانی سرقت‌ های خود را مخفی کند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همه باید بدانند که ایجاد امنیت برای دارایی هایی که خریداری می کنند، بر عهده خودشان است. کسب درآمد از طریق مبادلات دیجیتالی یا سرمایه گذاری در آن ها به دقت کافی از جانب سرمایه گذار نیازمند است، لذا بهتر است که سرمایه گذاران پیش از اتمام تحقیقات و کارهای لازم را در مورد یک پروژه رمزنگاری انجام داده باشند. به بیانی دیگر فناوری بلاک‌ چین یک نوآوری بی‌ نظیر به حساب می آید، ولی طمع انسان همچنان در آن به چشم می خورد.

لذا هر چقدر پول و توجه بیشتری به این بازار وارد شود، برای کسانی که قصد دارند با فریب سرمایه‌گذاران زودباور و بی‌ اطلاع به‌ سرعت پولی به دست آورند، فرصت بیشتری مهیا خواهد شد. نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که مواردی که در اختیار شما قرار دادیم، به‌ هیچ‌ عنوان جامع و کامل نبود، ولی با این حال چنانچه از پروژه‌ هایی که وعده‌ های غیرواقع‌ گرایانه می‌ دهند، هیچ شاهد و مدرکی ندارند، هویت اعضای تیم آن ها مشخص نیست و بیش از اندازه برای بازاریابی خرج می‌ کنند، دوری کنید و مطمئن باشید که خود و سرمایه تان را تا حد زیادی در برابر پروژه‌ های اسکم بیمه کرده‌ اید. به صورت کلی در یک جمله میتوان گفت که به دنبال کسب درآمد بسیار زیاد در بازه زمانی کوتاه نباشید، چرا که امکان پذیر نیست!

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب ابتدا با انواع پروژه های اسکم آشنا شدیم و در ادامه با نحوه شناسایی این پروژه های فیک و همین طور 5 نمونه از آن ها آشنا شدیم تا دید شما در این خصوص بازتر شود.

همچنین اگر دوست دارید بهترین ارز دیجیتال برای ماینینگ در سال 2022 را بشناسید، توصیه می کنم حتما این مقاله را بخوانید.

شما در مورد کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال چه تجربه هایی دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید تا ما و مخاطبان دیگر هم آگاه شوند. 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *