چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چگونه در بازار نزولی سود کنیم

تا به حال این سوال را داشتید که چگونه در بازار نزولی سود کنیم ؟ وضعیت بازارهای مالی مثل کریپتوکارنسی، بورس، ارز و … همواره مثبت نیست و این امکان وجود دارد که روند بازار نزولی شود، حال باید چه کاری انجام دهیم؟ از بازار خارج شویم؟ خیر ما باید تنها بلد باشیم که چگونه در بازار نزولی سود کنیم و این سود را چطور در روند منفی بازار کسب کنیم. لذا اگر دوست دارید یاد بگیرید که در بازارهایی که صعودی و رنج نیست، کسب سود کنید، این مطلب تحت عنوان چگونه در بازار نزولی سود کنیم را تا انتها مطالعه فرمایید.

چگونه در بازار نزولی سود کنیم ؟

وقتی که بازارهای مالی روند نزولی به خود می گیرند، دیگر به هیچکس رحم نخواهند کرد. خوشبختانه به صورت معمئل بازارهای نزولی نسبت به بازارهای صعودی، کوتاه مدت تر هستند و چنانچه به درستی به سبد سهام خود تنوع بخشیده باشید، می توانید با ضرر و زیان بسیار کم تری از دوره نزول بازار بگذرید. برای سرمایه گذارانی که هوش سرمایه گذاران و معامله گری دارند، بازارهای نزولی می تواند موقعیت هایی را در اختیارشان قرار دهد تا پرتفوی خود را ارتقاء دهند و با انجام کارهای اساسی، ثروت بیشتری در بلندمدت به وجود آورند.

حتما برایتان جالب است : نحوه ترید در بازار ارز دیجیتال به بیان عامیانه

در ادامه این که چگونه در بازار نزولی به کسب سود بپردازیم را در دو بازار محبوب و پرطرفدار کریپتوکارنسی یا همان ارزهای دیجیتال و بازار بورس مورد بررسی قرار داده ایم و در انتها نیز نکته های مهمی برای کسب سود در بازارهای ریزشی را عنوان کرده ایم که مطمئنا برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

انواع روش‌ های سود در بازار نزولی ارز دیجیتال

خرید و فروش توکن‌ های اهرم دار : یکی از روش‌ هایی که می‌ توانید با استفاده آن از شورت کردن کسب سود کنید، معاملات توکن‌ های لوریج شده در بعضی از صرافی‌ ها می باشد. به عنوان مثال در بایننس، توکن‌ هایی که انتهای آن‌ ها Up و Down دارد را توکن‌ های لوریج‌ دار می نامند. چنانچه بخواهید معامله‌ ای مثل پوزیشن Short انجام دهید، بایستی توکن‌ های Down را خریداری کنید. جالب است بدانید که قیمت این توکن‌ ها در زمان ریزش بازار افزایش پیدا می کند و سودهای چند درصدی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


ولی طبیعی است که در همان زمان توکن‌ های Up در ضرر هستند و قیمت آن‌ ها در حال کاهش است، بنابراین قیمت توکن‌ های UP و Down برعکس یک دیگر عمل می کند. نقطه قوت توکن‌ های لوریج‌ دار این است که ریسک لیکوئید شدن وجود ندارد، به این خاطر که شما توکنی قرض نمی‌ کنید و خودِ این توکن‌ ها را می خرید.

معاملات مارجین : این نوع معامله در واقع ساده‌ ترین نوع معاملات شورت به حساب می آید. شما از صرافی یک کوین قرض گرفته و معامله خود را انجام می‌ دهید. در این معامله پول شما واقعا افزایش می یابد و سفارش شما از طریق دفتر سفارش‌ ها صورت می پذیرد. از صرافی‌ های معتبری مانند؛ Binance، Bitmex، Etoro، PimeXBT، CEX IO و XENA می توانید به عنوان بستری برای انجام این نوع معاملات استفاده نمایید.

معاملات فیوچرز : در معاملات فیوچرز یا آتی، ارزی مورد معامله قرار نمی گیرد و در اصطلاح یک معامله کاغذی است که تنها قیمت پیش‌ بینی می‌ شود. در این معامله برخلاف مارجین، پول واقعی در اختیارتان قرار نخواهد گرفت و ارزی هم خریداری نخواهید کرد، بلکه کل فرایند به صورت مجازی انجام خواهد شد. از آنجایی که قیمت هر توکن در تئوری می‌ تواند تا بی‌ نهایت افزایش یابد، در نتیجه خطر از دست دادن دارایی‌ تان در یک فروش Short نامحدود خواهد بود.

انواع روش‌ های سود در بازار نزولی بورس

مرحله اول؛ قلاب : با در نظر گرفتن این که حدود 700 سهم در بازار بورس وجود دارد و ما قادر نیستیم تمامی آن ها را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم، در ابتدا می بایست سهم هایی را در دیده‌ بان خود قرار دهیم و آن ها را زیر نظر بگیریم و در حقیقت روند معاملاتی و قیمتی آن ها را رصد کنیم. برای این کار باید از یک قلاب استفاده کنیم تا سهام مستعد رشد را به ما نشان دهد. فیلترهایی مانند خرید گروهی، حجم مشکوک و فیلتر سهم‌ هایی که ورود پول هوشمند داشته‌ اند در این مسیر می توانند چکیده ای از بهترین سهم های بازار را با توجه به فیلتری که انجام داده ایم، به ما نشان دهند.

حتما برایتان جالب است : راههای افزایش سود در بورس چیست؟

همچنین یکی از قلاب‌ هایی که به شدت می تواند برای ما کارایی مثبتی داشته باشد، لیست سهامی است که در بازه خاصی، مثلا 5 روز گذشته، قدرت دست خریداران بوده است اما قیمت پایانی تغییر قابل توجهی نداشته است. همچنین چنانچه از فیلتر پول هوشمند استفاده می‌ کنیم، بهتر است نسبت به سهام هایی حساسیت نشان دهیم که قیمت پایانی آن ها در چند روز اخیر تغییرات زیادی را تجربه نکرده است و یا حداقل در روزی که پول هوشمند وارد سهم شده است، قیمت پایانی سهم حوالی صفر تابلو یا منفی باشد.

نحوه معامله در بازار نزولی

مرحله دوم؛ کنترل پارامتر : از میان سهامی که در لیست دیده بان خود قرارشان داده ایم، وقتی که بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز کرد، آن هایی که 3 شرط زیر را دارند، از نظر پارامترهای مهم مورد بررسی قرار می دهیم :

  • 1) روند ارزش معاملات سهم در 3 روز گذشته صعودی باشد.
  • 2) سهم به هیچ وجه صف خرید نباشد و ترجیحا حوالی صفر تابلو یا منفی معامله شود.
  • 3) اندازه سهم کوچک باشد و این بدین معنی است که ارزش بازار آن از 50 میلیارد تومان بیشتر نباشد.

در ادامه و بعد از محقق شدن 3 شرطی که گفتیم، باید چند پارامتر مهم را مورد ارزیابی قرار دهیم. در ابتدا نسبت خریدار به فروشنده را در تایم بازار به صورت دقیق بررسی می کنیم. برای درک بهتر، فرض کنید نماد X در ابتدای بازار، قدرت خریدار به فروشنده 0.6 دارد. وقتی که این نسبت به صورت لحظه‌ ای روند صعودی شروع کرد و به عنوان مثال از 0.6 تا مقدار 1 رسید، یک “جهش” یا به اصطلاح “جامپینگ” در قدرت خریداران اتفاق افتاده است که نشان می دهد شرط اول محقق شده است.

حتما برایتان جالب است : روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس

تحت شرایطی که روند ورود و خروج پول حقیقی از سهم نیز صعودی شد، یعنی حتی از منفی 2 میلیارد تومان به سمت صفر حرکت کرد، سهام مورد نظر برای ورود می تواند گزینه مطلوبی باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، نرخ برنده شدن و رسیدن به حد سود بیش از 69 درصد بوده است و این بدین معنی است که از هر ده معامله تقریبا 7 معامله به حد سود رسیده است، بنابراین به صورت کلی می توان این استراتژی را برای خرید و فروش مورد استفاده قرار داد.

مرحله سوم؛ خروج به موقع : به منظور خروج به موقع از سهم، باید مثل استراتژی ورود عمل کرد. وقتی که سهم در منفی مورد معامله قرار می گیرد و قدرت دست فروشندگان است، 90 درصد پول خود را سیو سود نمایید و تنها با 10 درصد باقیمانده با سهم بمانید.

نکات مهم برای معامله کردن در بازارهای نزولی

  • 1) تنها حق داریم با بخشی از سرمایه خود در بازار منفی به خرید و فروش بپردازیم. به صورت معمول در بازار منفی، نهایتا تا 15 درصد کل سرمایه خود را به معامله کردن در بورس تخصیص می دهیم.
  • 2) در بازار منفی حتما باید حد ضرر قیمتی و زمانی در نظر بگیریم. حد ضرر هم که یعنی از نظر قیمتی، به عنوان مثال سهمی را 1000 تومان می خریم و تعیین می‌ کنیم حدضرر ما 950 تومان باشد و این بدین معنی است که به محض رسیدن قیمت سهم به این نقطه، سهم را به فروش برسانیم. حد ضرر زمانی هم یعنی این که به عنوان مثال تصمیم می‌ گیریم بیش از 4 روز معاملاتی با سهم نمانیم و چه در سود باشیم چه در ضرر، برای فروختن سهم مورد نظر بعد از 4 روز کاری بورس اقدام می کنیم.
  • 3) میانگین کم کردن در بازار نزولی کار درستی به حساب نمی آید. یکی از کارهایی که در معاملات خود در بازار منفی به هیچ وجه نباید انجام شود، آن است که وقتی که به حد ضرر رسیدیم، سهام را مجدد خریداری کنیم تا میانگین قیمت خرید کم شود! این را در نظر داشته باشید که با این روش 3 مرحله‌ ای، تعداد سهام بسیار زیادی را می‌ توان پیدا کرد و به هیچ وجه احتیاجی نیست به سهم خاصی تعصب نشان دهیم و شکست را نپذیریم.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی در نظر داشته باشید که زمانی به بهترین نتیجه دست پیدا خواهیم کرد که تحلیل تکنیکال، تابلوخوانی، پرایس اکشن را در کنار هم و به صورت اصولی در نظر داشته باشیم. همچنین بدیهی است که استفاده از امواج الیوت در کنار این روش‌ ها، قدرت شما را چند برابر می کند. آموزش تابلوخوانی در بورس را در این مطلب رایگان یاد بگیرید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در بررسی این که چگونه در بازار نزولی سود کنیم پرداختیم.

همچنین چنانچه دوست دارید بدانید سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت نمایید.

خود شما در بازارهای مالی وقتی نزولی هستند، سرمایه گذاری و خرید و فروش می کنید یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *