افزایش سرمایه های جدید – کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
افزایش سرمایه های جدید

همواره یکی از موضوعات داغ در بازار بورس، افزایش سرمایه شرکتهای بورسی می باشد. به دلیل سودسازی هایی که مشاهده کردیم و کاهش محسوس قیمت و در عین حال افزایش تعداد سهام برای عدم تغییر مالکیت فرد روی شرکت، قیمت جدید حاصل از افزایش سرمایه ، جذابیت بسیار بیشتری برای خریداران و معامله کنندگان دارد و از این جهت معمولا شرکت ها پس از افزایش سرمایه های سنگین، اگر بنیاد قوی داشته باشند، گپ قیمتی بعد از افزایش سرمایه را با صف های خرید سنگین سریعا پر می کنند. در این مقاله قصد داریم به افزایش سرمایه های جدید بورس اشاره داشته باشیم و ببینیم که اخبار افزایش سرمایه های جدید شرکتهای بورسی ، نشان از افزایش سرمایه چه شرکت بورسی و از چه منبعی دارد. افزایش سرمایه های جدید بورس مثل افزایش سرمایه وبملت ، افزایش سرمایه بکام ، افزایش سرمایه ونوین ، افزایش سرمایه کفپارس و … که قصد داریم در خصوص هر کدام از آن ها توضیح دهیم و عنوان کنیم که کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند.

افزایش سرمایه های جدید

افزایش سرمایه یکی از جذاب ترین فرصت ها برای سهامداران صبور و بلند مدتی است که سبب می شود تا سهام آن ها بدون پرداخت پول، افزایش یابد. البته بعضی از افزایش سرمایه ها از تجدید ارزیابی دارایی ها نیست و از آورده نقدی است که باید به ازای خرید حق تقدم، این کار انجام شود. در سال ۹۹ که سال رویایی بورس ایران است، صدها سهم برنامه افزایش سرمایه دارند. هر شرکتی برای افزایش سرمایه، بایستی طرح توجیهی افزایش سرمایه داشته و آن را به تایید حسابرس قانونی و سازمان بورس برساند تا اجازه انجام این کار را داشته باشد.

تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام

توجه داشته باشید که اگر قیمت سهمی، ۳۰۰ تومانی باشد و ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه رایگان به آن تعلق بگیرد، تعداد سهام شما ۲ برابر می شود و قیمت نیز از ۳۰۰ تومان به ۱۰۰ تومان کاهش می یابد. شرکت در افزایش سرمایه سهام برای سهامداران صبور، فرصت خوبی برای سودآوری در سال های آینده است.

کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند ؟

امسال شرکت های بسیاری بودند که با افزایش سرمایه های سنگین آن ها موافقت شد و شاهد افزایش سرمایه و در ادامه رشد بسیار شارپی آن ها بودیم، مانند شرکت ایران خودرو با نماد خودرو و شرکت سایپا با نماد خساپا که بعد از افزایش سرمایه، در حال حاضر در حال پر کردن گپ قیمتی بعدی از افزایش سرمایه هستند که اغلب با صف های خرید سنگین میلیاردی همراه بودند. در ادامه قصد داریم عنوان کنیم کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند و درصد افزایش سرمایه و همین طور زمان افزایش سرمایه آن ها به چه صورت است و درخواست افزایش سرمایه آن ها در چه مرحله ای از اجرا قرار دارد، پس با سایت مای مانی همراه باشید.

1) افزایش سرمایه کفپارس

جالب است بدانید که سازمان بورس بعد از اتمام مهلت ۶۰ روزه افزایش سرمایه ۱۵۲۰ درصدی شرکت فرآورده های نسوز پارس از محل تجدید ارزیابی دارایی ها با تمدید 1 ماهه این مجوز موافقت کرد. شرکت فرآورده های نسوز پارس 17 اسفند مجوز افزایش سرمایه 1520 درصدی را گرفت اما نتوانست در مهلت قانونی 60 روزه اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده کند و درخواست تمدید کرد، از همین روی سازمان بورس با تمدید 1 ماهه مهلت استفاده از این مجوز و تا 15 خرداد ماه موافقت کرد. بر این اساس، نماد کفپارس می تواند در مجمع فوق العاده نسبت به این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام کند تا قادر به اصلاح ساختار مالی شود.

افزایش سرمایه یک هزار و ۵۱۹ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریالی شرکت فرآورده‌های نسوز پارس از مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به مبلغ یک هزار و ۶۱۹ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ‌ها از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد. افزایش سرمایه شرکت فرآورده ‌های نسوز پارس به منظور اصلاح ساختار مالی در اجرای مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی می باشد.

2) افزایش سرمایه حکشتی

شرکت کشتیرانی در اطلاعیه ای از پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در مورد افزایش سرمایه 14.5 درصدی از یک محل خبر داد. طبق گزارش توجیهی هیات مدیره مصوبه روز گذشته، قرار است سرمایه “حکشتی” با افزایش 14.5 درصدی از بیش از 1.63 به بیش از 1.87 هزار میلیارد تومان از تک محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش یابد. این تامین مالی بیش از 200 میلیارد تومانی در راستای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های تابعه و ادامه تعهدات سررسید شده ساخت کشتی انجام می پذیرد. در حالی گزارش هیات مدیره جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده که شرکت کشتیرانی انجام افزایش سرمایه یادشده را منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده اعلام کرده است. 

پیشنهاد مطالعه : دارا دوم کی میاد – زمان عرضه دارا دوم در بورس

سهامداران توجه به این موضوع توجه داشته باشند که در افزایش سرمایه حکشتی، به میزان 32 درصد به آنها سهام حق ‏تقدم با نماد حکشتی‌ح تعلق خواهد گرفت. همچنین باید خاطر نشان کرد که پس از مجمع افزایش سرمایه نماد حکشتی بسته شده و قیمت تئوریک سهم تقریبا 23 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. شما با دریافت حق‏ تقدم به معادل دارایی خود قبل از بسته شدن نماد می ‌‏رسید و منفی شدن قیمت جبران خواهد شد. در افزایش سرمایه شرکت، اصلاح ساختار مالی انجام‌ شده است. همچنین در خصوص با حق تقدم در نظر داشته باشید که دامنه نوسان حق ‏تقدم سهام 10 درصد در نظر گرفته شده است.

3) افزایش سرمایه بکام

سهامداران سهام بکام توجه داشته باشند که با افزایش سرمایه، به میزان ۱,۲۴۰ درصد به آن ‏ها سهام جایزه تعلق خواهد گرفت. بعد از مجمع افزایش سرمایه نماد بکام بسته شده و قیمت تئوریک سهم حدودا ۹۲ درصد کاهش خواهد یافت. شایان ذکر است که با دریافت سهام جایزه به معادل دارایی خود پیش از بسته شدن نماد می ‏رسید و منفی شدن قیمت جبران خواهد شد.

بر اساس قانون جدید و به این دلیل که میزان افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصد است، از زمان مجمع تا ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ‏ها، نماد شرکت بسته خواهد بود. همچنین باید در نظر داشت که با افزایش سرمایه بکام ، سهام‏ جایزه زمانی به شما تعلیق خواهد گرفت که شرکت افزایش سرمایه خود را در مرجع ثبت شرکت ‏ها، ثبت کند. همین طور در نظر داشته باشید که موضوع افزایش سرمایه شرکت، اصلاح ساختار مالی است و لازم به ذکر است، مبلغ افزایش سرمایه ۷,۴۴۰,۱۰۳,۶۳۹,۰۰۰ ریال است.

4) افزایش سرمایه صبا جزو افزایش سرمایه های جدید بازار بورس

طبق اطلاعات مندرج در سایت کدال ، پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی نماد “صبا” از سوی هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌ العاده این شرکت داده شد و طبق این پیشنهاد سرمایه صبا از ۱۵ هزار میلیارد ریال به ۴۵ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می کند که این افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار سرمایه خواهد بود. البته این را هم باید در نظر داشت که انجام افزایش سرمایه باید مورد موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع عمومی فوق‌ العاده قرار بگیرد.

5) افزایش سرمایه چکاپا

این شرکت اعلام کرد؛ مجوز افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۲,۳۵۵,۵۹۶ میلیون ریال به‌مبلغ ۹,۳۵۸,۰۶۵ میلیون ریال، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ‌ها مبلغ ۷۰۰۲۴۶۹ میلیون ریال، در تاریخ 7 خرداد ماه امسال در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. سهامداران توجه داشته باشند که با افزایش سرمایه، به میزان 297 درصد به آن ‏ها سهام‏ جایزه تعلق می‏ گیرد. پس از مجمع افزایش سرمایه نماد چکاپا بسته شده و قیمت تئوریک سهم حدودا 75 درصد کاهش خواهد یافت. شما با دریافت سهام ‏جایزه به معادل دارایی خود قبل از بسته شدن نماد می ‏رسید و منفی شدن قیمت جبران خواهد شد.

همچنین باید گفت که سهام‏ جایزه زمانی به شما تعلیق می ‏گیرد که شرکت افزایش سرمایه خود را در مرجع ثبت شرکت ‏ها، ثبت کند. موضوع افزایش سرمایه شرکت، اصلاح ساختار مالی در اجرای مفاد ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان توليدی و خدماتی کشور و حمايت از کالای ايرانی است. همان طور که پیش تر هم گفتیم، بر اساس قانون جدید، به دلیل اینکه میزان افزایش سرمایه بیش از 200 درصد است، از زمان مجمع تا ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ‏ها، نماد شرکت بسته است.

6) افزایش سرمایه وبملت

حسابرس بانک ملت افزایش سرمایه ۳۴۴ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را تایید کرد تا این بانک بعد از اجذ مجوز سازمان بورس اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده کند. بانک ملت در حالی از سال گذشته برنامه 2 افزایش سرمایه ۱۶۰ و ۳۴۴ درصدی از محل تسعیر ارز و تجدید ارزیابی دارایی ها را اعلام کرده بود که پس از مخالفت سازمان بورس با افزایش سرمایه اول و ۱۶۰ درصدی ، پیگیر افزایش سرمایه دوم شد.

پیشنهاد مطالعه : دارا دوم کی میاد – زمان عرضه دارا دوم در بورس

آخرین تحولات مربوط به این رویداد نشان می دهد حسابرس “وبملت” افزایش سرمایه ۳۴۴ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را تایید کرد تا این بانک بعد از اجذ مجوز سازمان بورس اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده کند. به این ترتیب در صورت صدور مجوز سازمان بورس ، سرمایه اسمی بانک ملت از ۵ به بیش از۲۲.۱ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و طرف بهبود ساختار مالی و معافیت مالیاتی مقرر در ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی خواهد شد.

7) افزایش سرمایه سبزوا یکی از افزایش سرمایه های جدید بورس

در مراسم مجمع عمومی فوق ‌العاده این شرکت با دستور افزایش سرمایه به مبلغ ۳.۱۵۸.۳۷۲ میلیون ریال معادل ۵۲۷ درصد موافقت شد. با توجه به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۹ شرکت، افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت‌ ها ثبت می شود. سهامداران توجه داشته باشند که با افزایش سرمایه، به میزان ۵۲۷ درصد به آن ‏ها سهام جایزه تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است که بعد از مجمع افزایش سرمایه نماد سبزوا بسته شده و قیمت تئوریک سهم حدودا ۸۴ درصد کاهش را تجربه خواهد کرد.

شما با دریافت سهام جایزه به معادل دارایی خود قبل از بسته شدن نماد می ‏رسید و منفی شدن قیمت جبران می‏شود. طبق قانون جدید، به دلیل اینکه میزان افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰% است، از زمان مجمع تا ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ‏ها، نماد شرکت بسته خواهد بود. ضمناً سهام‏ جایزه زمانی به شما تعلیق می ‏گیرد که شرکت افزایش سرمایه خود را در مرجع ثبت شرکت ‏ها، ثبت کند.

8) افزایش سرمایه ثاخت از افزایش سرمایه های جدید بورس

سهامداران توجه داشته باشند با افزایش سرمایه، به میزان ۵۰ درصد به آن ‏ها سهام حق‏ تقدم با نماد ثاختح تعلق می‏ گیرد. گفتنی است که پس از مجمع افزایش سرمایه نماد ثاخت بسته شده و قیمت تئوریک سهم حدودا۳۰ درصد کاهش می یابد. شما با دریافت حق‏ تقدم به معادل دارایی خود قبل از بسته شدن نماد می‏ رسید و منفی شدن قیمت جبران می ‏شود. موضوع افزایش سرمایه شرکت، اصلاح ساختار مالی و بازپرداخت تسهیلات بانکی درج شده است.

افزایش سرمایه های جدید

همان طور که پیش تر هم گفتیم، دامنه نوسان حق‏ تقدم ۱۰ درصد است و شما به ۳ روش می‏ توانید از حق ‏تقدم خود استفاده نمایید؛ حق‏ تقدم را با نماد ثاختح به مدت ۲ ماه در بازار به فروش برسانید. صبر کنید تا مدت ۲ ماه مهلت حق ‏تقدم تمام شود و خود شرکت برای شما بفروشد. با پرداخت ۱۰۰ تومان برای هر سهم حق‏ تقدم را به سهام تبدیل کنید.

9) افزایش سرمایه وساپا

شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا طبق گزارش شفاف سازی اعلام کرده که گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 6،100،000،000،000 ریال به مبلغ 10،675،000،000000 ریال از محل سود انباشته، به منظور اصلاح ساختار مالی که در تاریخ 1394.12.02 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهار نظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می شود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع عمومی فوق العاده است.

10) افزایش سرمایه غشان جزو افزایش سرمایه های جدید

پگاه خراسان از برنامه افزایش سرمایه ۷۴۳ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داده است. بر این اساس “غشان” درصدد است سرمایه فعلی را از 20 به 168.6 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت بورسی در صورت موافقت سازمان بورس با هدف اصلاح ساختار مالی اعمال  می شود. لذا گزارش، صنایع شیر ایران 76 درصد سهام که این شرکت را در اختیار دارد مهر سال جاری اعلام کرده بود شرکت های پگاه اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان، فارس، گلستان و گلپایگان در اسرع وقت نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی هایی مثل زمین در برابر مقررات سازمان بورس و نسبت به اطلاع رسانی در سامانه کدال اقدام کنند.

پیشنهاد مطالعه : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار

هیات مدیره شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان پیشنهاد افزایش سرمایه ای معادل ۷۴۳ درصد سرمایه این شرکت را به مجمع عمومی فوق ‌العاده این شرکت پیشنهاد داده است. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد شده به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده بستگی دارد و در این خصوص اطلاع ‌رسانی های لازم انجام خواهد شد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

تجربه در افزایش سرمایه های اخیر بازار بورس مانند؛ افزایش سرمایه غگل ، افزایش سرمایه غسالم ، افزایش سرمایه غپینو ، افزایش سرمایه وپارس ، افزایش سرمایه وتوصا و … نشان داده است که شرکت هایی که برای افزایش سرمایه از محل های مختلف، مخصوصا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام می کنند، پس از مدت زمانی کم دوباره به اوج گیری قیمتی خود خواهند رسید و همین موضوع سرمایه گذاران و معامله گران بورس را بر آن داشته است تا همواره در صفوف خرید شرکت هایی که افزایش سرمایه داشتند، قرار گیرند تا بتوانند در پر کردن گپ قیمتی پس از افزایش، سهم را همراهی کنند.

در این مطلب راهنما سعی کردیم تا افزایش سرمایه های جدید بورس را بررسی کنیم و ببینیم کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند تا بتوانیم در صورت صلاحدید برای خرید آن ها اقدام کنیم. همچنین 10 مورد از افزایش سرمایه های جدید بازار بورس را معرفی کردیم تا دید مناسبی نسبت به سنگین ترین افزایش سرمایه های جدید بورس پیدا کنید و اطلاعات افزایش سرمایه شرکت های متقاضی افزایش سرمایه را بدانید. امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. اگر سوال یا ابهامی دارید، حتما از بخش ارسال نظرات در انتهای صفحه برای پرسش خود استفاده کنید و با ما در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *