بهترین زمان برای خرید ملک در سال جدید

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین زمان برای خرید ملک

اگر قصد خرید خانه برای سرمایه گذاری و یا زندگی را دارید، باید بدانید بهترین زمان برای خرید ملک چه زمانی است تا در زمان نامناسبت و با قیمت های بالا برای خرید مسکن اقدام نکنید. تشخیص بهترین زمان برای خرید ملک شاید در نگاه اول کار ساده ای به نظر نرسد ولی به صورت کلی نکاتی برای شناسایی بهترین زمان برای خرید ملک وجود دارد که در این مطلب قصد داریم آن ها را برای اولین بار و به صورت کاملا رایگان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، پس بدون فوت وقت به شرح موضوع این مقاله خواهیم پرداخت.

بهترین زمان برای خرید ملک

در بازار مسکن همواره دو نوع تقاضا برای املاک وجود دارد که هر کدام از آن ها شرایط و تدابیر مخصوص به خود را نیازمند است و باید به آن ها توجه نمایید. معمولا بخش تقاضا در بازار مسکن با دو دیدگاه انجام می شود که شامل؛ دیدگاه مصرفی و خرید ملک با هدف سکونت و دیدگاه سرمایه گذاری و خرید با هدف افزایش سرمایه و حفظ ارزش پول می باشد و همچنین بهترین زمان برای خرید ملک نیز به هدف شما از خرید ملک بستگی دارد. می توان گفت که خرید ملک با هر کدام از این دیدگاه ها از دیگری متفاوت است.

در واقع وقتی که فردی با دید مصرفی برای خرید ملک اقدام می کند، بالاترین اولویتش داشتن سرپناه و خانه شخصی است، ولی در دیدگاه سرمایه گذاری اولویت فرد در خرید ملک، افزایش سرمایه در بالاترین میزان آن و در کوتاه ترین زمان است و این دو کاملا متفاوت هستند. ولی به صورت کلی چه با دیدگاه سرمایه گذاری به بازار ورود کنیم و چه با دید مصرفی، سوالی در ذهن ما ایجاد می شود و آن هم این است که چه زمانی برای خرید ملک بهترین زمان ممکن است؟ ایا الان وقت خرید خانه است؟ در این مطلب قصد داریم پاسخگوی این نمونه سوالات باشیم و ابهاماتی که در خصوص تعیین زمان مناسب برای خرید ملک دارید را برطرف کنیم، پس تا انتها همراه ما بمانید.

حتما برایتان جالب است : فوت و فن سرمایه گذاری در ملک + نکات مهم در سرمایه گذاری مسکن

با توجه به دو دیدگاهی که مطرح کردیم، می توان دو نوع بررسی گوناگون برای انتخاب بهترین زمان خرید ملک تعریف کرد که شامل؛ بهترین زمان برای خرید ملک برای سکونت و بهترین زمان خرید ملک برای سرمایه گذاری می باشد. بازار مسکن مثل سایر بازارها نوسانات و دوره های گوناگونی دارد که با آگاهی از آن ها می توان بهترین زمان خرید ملک را شناسایی و برای خرید ملک در بهترین زمان ممکن اقدام کرد.

ولی بعضی دیدگاه ها و تفکرات در خصوص بازار مسکن میان عموم مردم جا افتاده است که کاملا اشتباه است و توجه کردن به آن ها می تواند شرایط متفاوتی را برای فرد و سرمایه او رقم بزند. بنابراین توصیه ای که به این افراد داریم این است که قبل از ورود به بازار مسکن، ابتدا اطلاعاتی هرچند جزئی در مورد شرایط و دوره های گوناگون بازار مسکن به دست آورند و سپس برای خرید ملک اقدام کنند، به این خاطر که اطلاعات ملکی شما هرچند کم، می تواند در زمان تصمیم گیری شما را یاری برساند تا بتوانید بهترین انتخاب را در بهترین زمان ممکن داشه باشید. در ادامه بهترین زمان خرید ملک برای خریداران مصرفی و سرمایه گذاران را در دو بخش مجزا مورد بررسی قرار داده ایم؛

1) بهترین زمان خرید مسکن جهت سکونت

هنگامی که شخص با دیدگاه سکونت برای رصد بازار مسکن اقدام می کند، شرایط زیر در مورد وی وجود دارد؛

  • ** خریدار مصرفی به احتمال زیاد در حال پرداخت اقساط وام برای خرید ملک است.
  • ** خریدار مصرفی مدت زمانی طولانی را صرف جمع کردن سرمایه لازم کرده است.
  • ** خریدار مصرفی ملک، حداقل تا 1 الی 2 سال آینده به هیچ وجه به فروش ملک فکر نمی کند.
  • ** اولویت بالاتر برای خریدار مصرفی سکونت است و در کنار آن افزایش سرمایه نیز اهمیت خواهد داشت.
  • ** خریدار مصرفی به منظور تامین هزینه ها سرمایه های بزرگ و کوچک خود را یک جا کرده و برای خرید اقدام کرده است.

با در نظر گرفتن شرایط خریداران مصرفی می توان این طور گفت که وقتی بالاترین اولویت سکونت است، می بایست به شکلی پیش روی کرد که این نیاز فرد و خانواده او در سریعترین زمان برطرف شود. چنانچه با هدف سکونت بازار مسکن را مورد بررسی قرار داده اید، نکاتی را باید در نظر داشته باشید که به شرح زیر می باشد؛

  • ** قیمت مسکن هر ساله با افزایش تورم افزایش پیدا خواهد کرد. 
  • ** در بازار ملک همواره افزایش قیمت وجود دارد، تنها میزان افزایش آن متفاوت است.
  • ** رکود بازار مسکن به معنی کاهش قیمت ها نیست و در این زمان کاهش معاملات را شاهد خواهیم بود. 
  • ** کوچک ترین تعللی در بازار ملک می تواند خانه دار شدن افراد را تا مدت زمان زیادی به تاخیر بیندازد.
  • ** افزایش قیمت مسکن علاوه بر تاثیر پذیری از بازارهای موازی مثل ارز، تحت تاثیر تورم و اقتصاد کشور است.
  • ** با توجه به واکنش های بازار ملک به اتفاقات سیاسی و اقتصادی در طول زمان، نوسانات قیمت هیجانی نیست و در طولانی مدت تغییر خواهند کرد.
  • ** در دوران رونق بازار قیمت ها به سرعت افزایش خواهد یافت و در بازه ای کوتاه خانه های مورد نظرتان دیگر قابل خرید نخواهد بود.

با توجه به مواردی که عنوان کردیم، بازار ملک و املاک همواره با رشد همراه بوده است و حتی در دوران رکود نیز ما افزایش قیمت را هرچند جزئی تجربه خواهیم کرد. بنابراین به خریداران مصرفی پیشنهاد می شود هر زمان که توانایی خرید ملک را پیدا کردند، برای انجام معامله و خرید اقدام نمایند و به هیچ وجه تعلل نکنند، به این خاطر که در بلند مدت سرمایه آن ها افزایش دارد ولی انتظار برای رشد بازار در شرایطی که اولویت شما سکونت است، خطرناک خواهد بود، به این دلیل که با رونق گرفتن بازار قیمت ها روزانه افزایش یافته و سرمایه شما برای خرید خانه ای با شرایط پایین تر نسبت به روز گذشته مناسب خواهد بود.

دوره‌ های گوناگون وضعیت بازار مسکن و بهترین استراتژی برای خریداران مصرفی

داده‌ های آماری از سالیان گذشته این موضوع را اثبات کرده اند که بازار ملک و املاک در ایران به صورت معمول در یکی از چهار روند زیر قرار دارد. در این بخش ضمن توضیح وضعیت بازار در هر کدام از این روندها، این سوال را پاسخ داده ایم که به چه علت بهترین زمان خرید مسکن و خانه برای خریداران شخصی وقتی است که فارغ از وضعیت بازار؛ آن ها شرایط خرید را داشته باشند.

دوران رکود بازار مسکن : بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند که دوران رکود بهترین زمان خرید ملک به منظور استفاده شخصی است، ولی واقعیت امر چیز دیگری است. در دوران رکود مثل سال 1400 شاید در ابتدا قیمت مسکن نسبت به دوران رونق افت کمی را تجربه کند، ولی باز هم قیمت‌ ها روند صعودی به خود خواهد گرفت.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

با این فرق که دیگر خبری از جهش‌ های بالا نخواهد بود و به صورت معمول درصدی پایین‌ تر از تورم رشد می کند. با این اوصاف منطقی نیست شخصی که سال‌ ها پس‌ انداز کرده، در حال حاضر به امید کاهش قیمت‌ ها دست نگه دارد، به این خاطر که ملک سرمایه کلان به حساب می آید و به صورت معمول فروشندگان در این دوران نمی خواهند که تخفیف‌ های محسوسی به خریداران بدهند.

دوران گذار از رکود به رونق : ولی در دوران گذر از رکود به رونق، قیمت‌ ها رفته رفته در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت تا در آینده‌ ای نزدیک وارد دوران رونق شویم. در اینجا هم منطقی نیست که افراد برای خانه‌ دار شدن، دست دست کنند و اگر سرمایه لازم را در اختیار دارند، باید سریعا برای خرید خانه مورد نظر خود اقدام نمایند.

ایا الان وقت خرید خانه است

دوران رونق بازار مسکن : پس از آن دوران رونق فرا خواهد رسید. در دوران رونق قیمت‌ ها به صورت روزانه افزایش یافته و هر روز تعلل خریدار، موجب از دست رفتن موقعیت‌ های مناسب برای خرید می شود. به عنوان مثال ممکن است ملکی طی یک هفته جهش چند درصدی را به خود ببیند.

دوران گذار از رونق به رکود : در نهایت به دوران گذار از رونق به رکود خواهیم رسید. در این دوران هم فروشندگان انتظار تورمی دارند و این در حالی است که خریداران دیگر توان لازم به منظور پاسخ به این تقاضا را نخواهند داشت، ولی اگر افراد جهت استفاده شخصی بخواهند ملکی را خریداری کنند، باز هم بهتر آن است که در صورت توان لازم، این کار را انجام دهند، به این خاطر که امکان دارد به دلیل انتظارات بالا، فروشنده قیمت ملک را باز زیاد کند.

2) بهترین زمان خرید مسکن جهت سرمایه گذاری

برای کسی که با هدف سرمایه گذاری در حال رصد بازار مسکن است، اولویت بالاتر، رشد سرمایه در کوتاه ترین زمان ممکن است. به بیانی دیگر برای سرمایه گذاری مدت زمان رشد سرمایه تاثیری بسیاری در انتخاب بازارهای گوناگون دارد. چنانچه با این هدف بازار مسکن را تحلیل کنیم، دوره رونق بازار مسکن به خصوص اوایل دوره رونق، شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری دارد، ولی از کجا دریابیم که بازار در دوره رونق قرار دارد یا رکودی است؟ از جمله نشانه های دوره رونق بازار می توان به تب و تاب بازار مسکن و تلاش افراد برای خرید خانه اشاره داشت. در این زمان افراد همه تلاش خود را می کنند تا بتوانند خانه ای هرچند کوچک خریداری کنند تا بتوانند از این طریق سود مناسبی را کسب کنند.

همچنین چنانچه بازارهای موازی مثل ارز در طول مدتی کوتاه افزایش داشته باشند، به خاطر تاثیر پذیری بازارها از یکدیگر نشانه های رونق بازار مسکن نیز نمایان خواهد شد. معمولا و با توجه به رفتار بازار در سال های گذشته هر 3 یا 4 سال بازار مسکن رشد بالایی را به خود می بیند که در طول آن نرخ مسکن با افزایش چشم گیری مواجه خواهد شد. در این بین نکته مهم اینجاست که برای خرید ملک با هدف سرمایه گذاری مدت زمان رسیدن به سود بسیار حائز اهمیت است.

حتما برایتان جالب است : حباب مسکن چیست و عوامل ایجاد آن کدامند؟

دلیل هم آن است که چنانچه سرمایه شما در بازاری با سودآوری پایین و یا بلند مدت قرار بگیرد، در قیاس با بازارهای دیگر رشد خوبی را تجربه نخواهد کرد. در بازار ملک و املاک نیز چنانچه سرمایه گذار به شراط بازار توجه نکند و در دوره رکود بازار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت اقدام کند، زمان به مراتب بیشتری برای دستیابی به سود نیاز خواهد داشت و در صورتی که بخواهد ملک خود را به فروش برساند نیز با مشکل مواجه خواهد شد، به این خاطر که افزایش نرخ مسکن با تورم برای سودآوری سرمایه چندان جذاب نیست و شخص باید تا شروع دوره رونق منتظر بماند.

دوره‌ های گوناگون وضعیت بازار مسکن و بهترین استراتژی برای سرمایه گذاران ملکی

در قسمت قبلی که مربوط به خریداران ملکی مصرف کننده بود، به ویژگی‌ های چهار دوره زمانی بازار مسکن اشاره داشتیم و عنوان کردیم که خریداران شخصی باید یک استراتژی مشخص و ثابتی را در پیش بگیرند. آن دسته از کسانی هم که به دنبال سرمایه‌ گذاری و کسب سود در بازار مسکن هستند، بایستی فارغ از وضعیت بازار یک استراتژی ثابت در هر کدام از دوران‌ های گفته شده داشته باشند که در ادامه توضیح داده ایم.

در واقع بهترین زمان برای خرید ملک به منظور سرمایه گذاری افراد، ابتدای دوره رونق است، به این خاطر که به فاصله زمانی کمی، قیمت‌ ها به یکباره افزایش زیادی را تجربه خواهد کرد و امکان دارد سرمایه شخص چندین برابر شود، در حالی که ورود سرمایه‌ گذاران به بازار در دیگر دوران‌ ها، آن ها را با ریسک خواب سرمایه روبرو می کند، به این خاطر که ممکن است سرمایه آن ها به مدت طولانی بازدهی بسیار اندکی را داشته باشد و نسبت به تورم یا دیگر بازارها با زیان مواجه شوند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری مسکن در پردیس | بهترین فاز برای سرمایه گذاری

اگرچه ریسک خواب سرمایه در هر کدام از دوران‌ ها می‌ تواند متفاوت باشد! به عنوان مثال این ریسک در دوران گذار از رکود به رونق نسبت به دوران رکود به صورت معمول کم تر خواهد بود، ولی در هر صورت بهترین زمان خرید ملک برای سرمایه‌ گذاری، همان ابتدای دوره رونق است. عامل زمان در سرمایه‌ گذاری معیار حائز اهمیت دیگر به حساب می آید. در بیشتر اوقات این زمان ورود و خروج از بازار است که موفقیت در سرمایه‌ گذاری را تضمین می کند. همچنین افراد انتظار دارند که در یک بازه زمانی مناسب سود مناسبی را به دست اورد تا دچار به اصطلاح خواب سرمایه نشوند.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، بهترین زمان برای خرید ملک را از دو دیدگاه مصرف کننده و سرمایه گذار بررسی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در ایران اطلاعات به دست آورید، بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت نمایید.

از نظر شما ایا الان وقت خرید خانه است یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *