خرید عرضه اولیه برای تازه واردها | چرا تازه واردهای بازار بورس باید عرضه اولیه بخرند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید عرضه اولیه برای تازه واردها

تجربه سرمایه گذاری در عرضه های اولیه و بورس برای تازه واردها اغلب بسیار شیرین است. خود من با خرید عرضه های اولیه مختلف سود خوبی به دست آوردم که واقعا شیرین و جذاب بود و من رو برای سرمایه گذاری های بیشتر در بازار سرمایه ترغیب کرد. به صورت کلی خرید عرضه اولیه برای تازه واردها بسیار مناسب است، چراکه خرید عرضه اولیه برای تازه واردها همواره سودده و بدون ریسک است و حس سرمایه گذاری را در افراد شکل می دهد که بسیار شیرین و ترغیب کننده است. افراد مبتدی در بازار بورس بهتر است با خرید عرضه اولیه شروع کنند و در زمانی که به کسب سود شیرین حاصل از عرضه اولیه مشغول هستند، برای یادگیری مفاهیم اولیه و پایه بورس اقدام کنند و تا زمانی که دانش واطلاع کافی از بازار بورس و رفتارشناسی آن نداشتند، نباید اقدام به سرمایه گذاری های جانبی نمایند. به صورت کلی هر چیزی که در مورد خرید عرضه اولیه برای تازه واردها باید بدانید را در این مطلب راهنما عنوان کرده ایم.

خرید عرضه اولیه برای تازه واردها

با توجه به قوانینی که برای ممنوعیت سفارش گذاری برای خرید سهام زیر 500 هزار تومان تعیین شد، سهامداران تازه وارد می توانند عرضه اولیه را بدون در نظر گرفتن این محدودیت خریداری کنند و در حقیقت می توان گفت که عرضه اولیه ها از این قاعده مستثنی هستند، بنابراین این قانون برای آن ها مشکلی به وجود نخواهد آورد. عرضه های عمومی اولیه وقتی در برای خرید در اختیار بورس بازان قرار می گیرد که یک شرکت خصوصی برای فروش سهام خود به بازارهای عمومی راه پیدا کند. بعد از آنکه اولین قیمت به سهام آن شرکت داده شد، با قوانین عرضه و تقاضای حاکم بر قیمت، تجارت در بازار آزاد را آغاز می کند.

افراد حقیقی و حقوقی قادرند این سهام را بخرند. حال در ادامه خواهیم گفت چرا بهتر است تازه واردهای بازار بورس عرضه اولیه خریداری کنند و فرآیند آغازین ورود خود به بازار سرمایه را با تجربه شیرین سوددهی عرضه اولیه شروع نمایند. برای سهامداران تازه وارد، عرضه اولیه ها بهترین راه ورود به بورس است، به خاطر این که سهامداران تازه وارد معمولا از اشتباه کردن و ضرر دیدن ترس دارند. در بسیاری از موارد هم دیده شده که بیشتر آن ها سرمایه ی اولیه بسیار اندکی را در اختیار دارند و با کوچکترین اشتباهی کل سرمایه آن ها به خاطر خواهد افتاد. این افراد در قدم اول باید با یکسری از مفاهیم پایه و اولیه بازار بورس آشنا شوند و یاد بگیرند در بورس چگونه خرید و فروش های اصولی و مطمئن انجام دهند. برای همین عرضه های اولیه بهترین گزینه برای چنین افرادی به حساب می آید.

حتما برایتان جالب است : بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ | استراتژی های معامله عرضه های اولیه

در عرضه اولیه ها اغلب سهامداران سود می کنند و ضرری در کار نیست، ولی باید این نکته را در خاطر داشته باشید که تا ضرر نکنید خیلی از موارد را در بازار بورس یاد نخواهید گرفت. ولی با خرید عرضه اولیه یا همان ipo قادرید نحوه خرید و فروش، مفاهیمی مثل صف خرید و صف فروش، سایت های بورسی، سفارش گذاری، بازدهی روزانه و بسیاری از مفاهیم و اصطلاحات بورسی را یاد بگیرید. حال بهتر است بدانید که شما به عنوان یک تازه وارد، نباید فقط به فکر سود کردن باشید، در حقیقت شاید سود چندانی به دست نیاورید، ولی خیلی چیزهای مختلفی را یاد می گیرید که در آینده برای سرمایه گذاری های دیگر بسیار کاربردی خواهد بود.

خرید سهام عرضه اولیه در بورس

اصطلاح اولیه عرضه عمومی ده ها سال است که در بین سرمایه گذاران بوده است. برای خرید سهام IPO شما باید از طریق یک کارگزاری ثبت نام شده کار خود را در بازار بورس شروع کنید. وقتی که سهامی عرضه اولیه شد، با کارگزار خود تماس بگیرید یا به صورت آنلاین، نماد سهام شرکت را وارد فرمایید و مقدار سهام مورد نظر خود را خریداری کنید. برای این منظور در پنل کارگزاری خود در قسمت جست و جو نام نماد شرکتی که قرار است عرضه شود را سرچ کنید و در ادامه روی آن کلیک کنید.

در گام بعدی گزینه خرید را کلیک نمایید و با وارد کردن تعداد سهامی که قصد دارید خریداری کنید و قیمتی که برای آن در نظر دارید، قادر به ثبت سفارش برای آن عرضه اولیه خواهید بود. البته باید در نظر داشته باشید که تعداد سهام قابل خریداری و قیمت و اطلاعات اینچنینی سهام شرکت را باید از اطلاعیه شرکت متوجه شوید و وارد کنید و این طور نیست که به صورت دلبخواه هر قیمت و تعدادی خواستید ثبت کنید که در این شرایط اصلا سفارش شما در بورس ثبت نخواهد شد.

خریدهای پیش از بازار

سهام عرضه اولیه را می توان پیش یا پس از آنکه کارگزار تحریریه قیمت افتتاح را تعیین کرد خریداری نمود. برای خرید سهام قبل از تعیین قیمت، شما باید یک سرمایه گذار حرفه ای باشید و یا رابطه خاصی با مدیریت داشته باشید. با این وجود این سرمایه گذاری ها به صورت کلی در مبالغ بسیار زیادی معامله می شوند. آنها همچنین از ریسک پذیری بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بازار بورس برخوردارند، چرا که فروش سهام قبل از عرضه اولیه بسیار سخت تر است.

درک قیمت عرضه اولیه

قیمت عرضه اولیه قیمتی رسمی است که بانک سرمایه گذاری تحت عنوان این معامله از آن برای فروش به سرمایه گذاران بزرگ نهادی برای اولین تجارت سهام استفاده می کند. با این وجود افراد نیز در شرایط ویژه فرصت خرید با قیمت عرضه اولیه را دارند. به خصوص چنانچه در همان بانکی که تحت مالکیت عرضه اولیه است حساب کاربری سهام داشته باشید. برای مثال، یک شرکت در اولین سالی که فعالیت خود را شروع می کند، این اجازه را به برخی از مشتریان خود می دهد که خرید و فروش سهام خود را با مبلغی کم برای هر معامله خود شروع کنند، ولی امکان دارد بسیاری از این سرمایه گذاران پول خود را از دست بدهند زیرا سهام در ماه های پس از عرضه اولیه امکا ندارد به شدت فرو ریزد.

خرید عرضه اولیه بعد از ورود به بازار

بعد از شروع معاملات عرضه اولیه، می توانید دقیقاً مانند هر سهام دیگر خریداری یا فروش انجام دهید. در واقع در روز اول معاملات معمولا به دلیل زیاد بودن سهام خریداری شده و فروخته شده، خرید سهام آسان تر است.

حتما برایتان جالب است : همه چیز راجب عرضه اولیه سهام در بورس

برای مثال، در طول عرضه اولیه فیس بوک در سال ۲۰۱۲ بیش از ۸۰ میلیون سهم در ۳۰ ثانیه اول از طریق تجارت رایانه با سرعت بالا خریداری و فروخته شد. هر سرمایه گذار با دسترسی به یک کارگزار بورس یا حساب معاملات می تواند برای بقیه روز سهام را در بازار آزاد خریداری کند.

دلیل رشد قیمت عرضه اولیه

در عرضه اولیه سهام یک شرکت اغلب سهام آن شرکت با قیمتی کمتر از قیمت واقعی خود به فروش می رسد، لذا بلافاصله پس از عرضه میزان تقاضا برای خرید عرضه اولیه افزایش خواهد یافت، چرا که قیمت پایین عرضه اولیه برای خریداران جذابیت دارد و این موضوع موجب می شود تا قیمت سهام شرکت ها بعد از عرضه اولیه رشد کند. البته این موضوع تا زمان خاصی ادامه دارد و باید با کسب تجربه در بازار بورس بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه را تشخیص دهید تا به بهترین سود دست پیدا کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

یادتان باشد که عرضه های اولیه جذاب ترین نوع سهام در بازار بورس به حساب می آیند که اغلب ریسک کمی برای خرید دارند و در اکثر اوقات بدون ریسک هستند، دلیل این موضوع هم محدودیت در تعداد عرضه و افزایش تقاضا بلافاصله بعد از عرضه اولیه است. به صورت کلی می توان گفت خرید سهام عرضه اولیه ها بهترین تجربه برای تازه واردان به بازار بورس است. همین طور سرمایه گذاران جدید با خرید این سهام ها و رصد کردن سایر سهام ها می توانند تجربیات زیادی را کسب کنند. در همین راستا بدانید در خرید عرضه اولیه کسب تجربه خیلی مهم تر از کسب سود است.

تازه واردان بازار بورس بهتر است تنها برای خرید عرضه اولیه اقدام نمایند. خرید عرضه اولیه امکان دارد سود خیلی زیادی نداشته باشد، ولی حداق خیالتان راحت است که ریسک ضرر کردن در بازار بورس را به کم تریم مقدار رسانده اید. اگر خواهان سود بیشتر در بورس هستید، بهتر است از روش غیر مستقیم و از طریق شرکت های سبدگردان وارد بازار بورس شوید، به خاطر این که در سبدگردان ها افراد متخصص مدیریت سبد سهام شما را به عهده می گیرند.

اگر هم نمی خواهید این کار را بکنید، حتما قبل از خریدهای دیگر برای یادگیری تحلیل تکنیکال، بنیادی و رفتارشناسی سهامداران و قیمت سهام های مختلف اقدام کنید تا متحمل ضرر نشوید و سعی کنید آهسته آهسته تجربه خود را افزایش دهید و مدام در حال یادگیری باشید تا بهترین نتیجه برای شما و سرمایه شما حاصل شود.

امیدوارم از این مطلب که در خصوص خرید عرضه اولیه برای تازه واردها بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

همین طور اگر سوالی درباره سرمایه گذاری در عرضه اولیه های بورسی داشتید، حتما از طریق بخش ارسال دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا پاسخ بدم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *