طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
طراحی استراتژی معاملاتی در بورس

طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟ چطور میتوانید تعیین کنیم که دقیقا از بازار بورس چی میخواهیم و با چه روندی قرار است معاملات خود در بازار بورس را مدیریت کنیم. برای اینکه بتوانیم برای طراحی استراتژی معاملاتی در بورس اقدام کنیم، ابتدا باید میزان سرمایه، میزان ریسک پذیری، بازه زمانی که قصد سرمایه گذاری داریم، شرایط سنجی بازار و … را مد نظر قرار دهیم تا بهترین استراتژی خرید و فروش در بورس را داشته باشیم. به صورت کلی اگر فردی استراتژی معاملاتی نداشت و با گفته های افراد مختلف، کانال ها، پیج ها و سایت های مختلف اقدام به خرید و فروش سهام کرد، مطمئنا دیر یا زود متضرر خواهد شد و از بازار بورس خواهد رفت، ولی چاره کار یک تصمیم است که باید یک بار برای سرمایه و روند انجام معاملات خود بگیرید و به صورت ماهیانه یا سالیانه آن را مورد بازنگیری و اصلاح قرار دهید تا همیشه بروز و در سود باشید. در این مطلب راهنما یاد خواهید گرفت که طراحی استراتژی معاملاتی در بورس را برای خود چگونه انجام دهید.


طراحی استراتژی معاملاتی در بورس

در واقع طراحی یک سیستم معاملاتی مناسب در بازار باید برای هر سرمایه ‌گذاری به عنوان یک اولویت مهم و اساسی مد نظر باشد، به خاطر این که یک سیستم معاملاتی مناسب و بهینه می ‌تواند به عنوان چراغ راه سرمایه‌ گذار عمل کند و سرمایه‌ گذار هم به سادگی توانایی تشخیص موقعیت های مختلف در خرید و فروش سهام و اتخاذ استراتژی مربوط به آن موقعیت در بورس را پیدا کند. حال اصلا استراتژی معاملاتی چیست؟ در پاسخ میتوان گفت که تمامی قوانینی که معامله‌ گر جهت انتخاب محصول، ورود به معامله و خروج از آن، همچنین حجم خرید و میزان سود و زیان برای خود وضع می‌ کند، استراتژی معاملاتی نام دارد. اصلی ترین هدف برای طراحی یک استراتژی معاملاتی، دوری از معاملات احساسی و بهبود روند معاملات است.

حتما برایتان جالب است : بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ | استراتژی های معامله عرضه های اولیه

معامله‌ گران برای پیدا کردن بهترین نقطه ورود و خروج، زمان معامله، حجم معامله و سایر موارد لازم برای یک معامله از استراتژی معاملاتی خود استفاده می ‌کنند. وظیفه اصلی یک معامله ‌گر یافتن استراتژی همسو با تفکرات و روانشناسی خود است و این موضوع مشخص نمی ‌شود مگر این که مدتی را با آن استراتژی معامله نماید. پس ‌از این که استراتژ ی موردنظر خود را پیدا کرد، باید دائم در حال بهینه کردن آن باشد تا بتواند تغییرات بازار را تشخیص دهد و همواره سود ده باقی بماند. در انتخاب و استفاده از استراتژی معامله‌ گر باید پذیرش این موضوع را نیز داشته باشد که با توجه به اینکه بازارها تغییر می ‌کنند گاهی امکان دارد استراتژی به تغییر اساسی و یا حتی کنار گذاشته شدن نیاز داشته باشد.

مراحل طراحی استراتژی معاملاتی در بورس

همان طور که پیش تر هم گفتیم، یکی از الزامات معامله ‌گری در بورس، داشتن یک سیستم معاملاتی مدون، مکتوب و شخصی است. نداشتن یک سیستم معاملاتی مدون و مکتوب در بازار شبیه این است که بدون داشتن مهارت شنا کردن در جای عمیق شنا کنید. در بازارهای مالی سرمایه ‌گذار بدون داشتن یک سیستم معاملاتی، قادر به حفظ دارایی خود نیست و هیجان موجود در این بازارها به شکلی است که امکان دارد باعث از دست رفتن کل سرمایه سرمایه گذار شود.

استراتژی خرید و فروش در بورس

سیستم معاملاتی مدون و مکتوب به فعالیت معامله‌ گر نظم می دهد و مانع ایجاد هر عامل منفی اثرگذار بر روحیه سرمایه ‌گذار می ‌شود و زمینه سازی لازم برای انجام معاملات بدون استرس و هیجان در بازار را برای سرمایه ‌گذار فراهم می ‌کند. در این حالت سرمایه ‌گذار با ایجاد هر اتفاقی، قادر به تشخیص اقدام بعدی بوده و راهکارهای مورد نیاز برای هر مرحله را می ‌داند. طراحی و ساخت یک سیستم معاملاتی طبق مراحل زیر قابل تعیین و تدوین است؛

1) انتخاب بازه زمانی مورد نظر برای سرمایه گذاری

نخستین گام برای طراحی یک سیستم معاملاتی، انتخاب بازه زمانی مناسب فرد سرمایه گذار است. بازه زمانی استفاده شده در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال بین 1 دقیقه تا 1 ماه است و انتخاب بازه زمانی مناسب برای هر معامله ‌گری به تجربه و یا نوع معاملات او بستگی دارد. برای مثال تحلیلگری که بر روی نمودارهای هفتگی خرید و فروش های خود را انجام می دهد، اجازه فعالیت در بازه زمانی کوتاه مدت را ندارد و از همین روی نیاز نیست که روزانه در سایت ‌های بورسی به دنبال بررسی قیمت سهم، خواندن اخبار و اظهار نظرهای دیگر سرمایه‌ گذاران در مورد سهم باشد.

2) تشخیص روند و گرفتن تایید از آن

به نظر من تشخیص شروع یک روند کار نسبتا سختی است و صرفا با ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال قادر به تشخیص درست آن نیستیم. البته باید در نظر داشت که در بحث امواج الیوت و شمارش موج ‌ها می ‌توان انتهای موج 5 را همراه با مشاهده واگرایی ‌ها، به عنوان شروع روند در نظر گرفت، اما امکان دارد با خطاهایی همراه باشد.

لذا بهتر است با همان شرایط رایج، شروع روند در بازار را تشحیص دهیم. در کل دیدگاه معامله‌ گران مبنی بر وجود یک روند غالب در بازار، موجب ایجاد نظم در معاملات می ‌شود. البته در شروع روند امکان دارد شاهد افزایش قیمت باشیم، اما با تایید روند، سرمایه ‌گذار می ‌تواند با خیال آسوده تری برای خرید سهام اقدام کند و اطمینان بیشتری در مورد آینده قیمتی سهم داشته باشد.

3) مشخص کردن نسبت ریسک به ریوارد

در موضوع ریسک به ریوارد این موضوع آمده است که سرمایه ‌گذار می ‌تواند با چه نسبتی از حد سود و حد زیان، یک معامله موفق در بازار داشته باشد. در موضوع طراحی سیستم‌ های معاملاتی هم باید تعیین کنیم که در یک معامله چه میزان ریسک را قبول کنیم. حال تعیین مقدار ریسک یا باید بر مبنای درصدی از حجم کل سرمایه‌ گذاری و یا باید بر مبنای تحلیل تکنیکال و تعیین نسبت R/R در معامله باشد. به بیانی دیگر با تعیین میزان ریسک، سرمایه‌ گذار باید با رسیدن به حد ضرر، تصمیم درستی گرفته و این موضوع را از قبل به صورت مکتوب تعیین کرده باشد.

4) تعیین مقدار سرمایه در نظر گرفته شده برای خرید سهم

در این مرحله باید تعیین کنیم که چه میزان سرمایه ای برای خرید سهم اختصاص دهیم و این که قرار است خرید را یک باره انجام دهیم و یا برنامه‌ریزی برای خرید پله ای داشته باشیم. نکته مهم در خرید پله ‌ای در نظر گرفتن پتانسیل ‌های سهم است، به خاطر این که در این نوع خرید، حس زیان‌ گریزی موجود در سرمایه ‌گذار برای شناسایی زیان با رسیدن سهم به محدوده حد ضرر، باعث خریدهای مجدد با هدف کاهش میانگین قیمت خرید می ‌شود و این در حال است که امکان دارد سهم مورد نظر، اصلا سهم مناسبی نبوده و سرمایه ‌گذار هم حساسیت بی ‌مورد داشته باشد.

5) تعیین نقاط ورود و خروج سهم 

پس از این که مراحل پیش را با موفقیت پشت سر گذاشتید، باید قادر به تشخیص محدوده مناسب برای ورود به سهم باشید. معمولا کسانی که فعالیت مداوم در بازار بورس دارند، نقاط ورود به سهم را با ابزارهای تکنیکالی تعیین می‌ کنند و به دلیل وجود ابزارهای مختلف برای تشخیص نقطه بهینه ورود به سهم، عموما فضای مشترکی بین همه سرمایه‌ گذاران وجود ندارد. به نظر من تعیین نقطه مناسب برای خرید سهم نباید صرفا با ابزارهای تکنیکالی تعیین شود، بلکه معامله‌ گر باید در کنار این ابزارها، روند حرکتی سهم و رفتار خریداران و فروشنده‌ ها را در نظر بگیرد و اینجاست که سرمایه ‌گذار قادر به تشخیص یک نقطه بهینه برای خرید سهم خواهد بود.

حتما برایتان جالب است : آیا در بورس سرمایه گذاری کنیم | سهامداری یا نوسان گیری؟

به منظور تعیین قیمت فروش هم سرمایه‌ گذار در مرحله اول باید مقاومت ‌های استاتیک و داینامیک موجود در نمودار را مورد استفاده خود قرار دهد، ولی باید در نظر داشته باشد که با رسیدن سهم به محدوده ‌های مقاومتی، شرایط عرضه سهم به وسیله فروشندگان به چه شکلی خواهد بود و آیا با یک خرید قوی در سهم مواجه هستیم و یا با یک فروش قوی و در ادامه تصمیم درست را بگیریم. تعدادی از سرمایه ‌گذاران هم برای کسب حداکثر سود و از طرفی کاهش میزان ریسک بازار، از فروش پله ‌ای و برخی هم از تکنیک تریل کردن استفاده می نمایند.

6) استفاده از سیستم معاملاتی و افزایش کارایی با آزمون و خطا

گام نهایی هم تست سیستم معاملاتی توسط شخص می باشد. در این مرحله، مراحل تدوین شده در سیستم معاملاتی را اجرا و بر اساس اصول و ضوابط تعیین شده معامله کنید و هیچ وقت سعی نکنید اصول را زیر پا بگذارید. سیستم معاملاتی طراحی شده را چند بار تست و هر بار سعی کنید با بهینه کردن سیستم، میزان کارایی آن را افزایش دهید. برای تست سریع‌ تر سیستم هم از داده‌های چند ماه گذشته سهام استفاده نمایید.

برای مثال به 3 ماه گذشته برگردید و شرایط خرید سهم در آن محدوده زمانی را تعیین کنید و در ادامه طبق مستندات موجود، پنج مورد ذکر شده را به ترتیب اجرا کنید و با در نظر گرفتن بازه زمانی مورد نظر در طول 3 ماه، عملکرد معاملاتی خود را مورد سنجش قرار دهید. به این ترتیب قادرید سیستم طراحی شده را تست کنید و مشکلات موجود را تشخیص داده و مرحله به مرحله کارایی سیستم را افزایش دهید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

تمامی افراد در مستندهای حیات وحش شکار کردن شیر را دیده اند، ولی آیا تا به امروز به نحوه‌ شکار یک شیر دقت داشته اند؟ در واقع وقتی یک شیر طعمه ‌ای را انتخاب می کند، در حین شکار حتی اگر طعمه‌ های در دسترس دیگری از کنار او بگذرند، هرگز تصمیم خود را تغییر نخواهد داد و تنها به دنبال طعمه‌ ای است که از قبل انتخاب کرده است. در حقیقت می توان گفت که چه بسا طعمه‌ های دیگری دقیقا از میان پنجه‌ه ای شیر بگذرند، ولی سلطان جنگل اهمیتی به آنها نمی‌ دهد! شما در بازار سهام باید یاد بگیرید که مانند یک شیر شکار کنید، امکان دارد فرصت‌ های زیادی در پیش چشم شما در بازار پدیدار شوند، ولی شما نباید به آنها اهمیت دهید و تنها باید به دنبال آن سودی باشید که آن را می‌ فهمید و از قبل برای بدست آوردن آن برنامه ریزی کرده‌اید.

در حقیقت استراتژی معاملاتی است که هدف شکار را مشخص می کند و یک معامله ‌گر به کمک یک استراتژی معاملاتی مناسب، دقیقا میداند که باید به دنبال چه سودی در بازار برود. شیر میداند که اگر بخواهد هدف خود را رها کرده و به اطراف توجه کند، خیلی زود خسته شده و همان انتخاب اول خود را نیز از دست می دهد. در حقیقت این روشی است که او را در طی تاریخ موفق کرده است. با داشتن یک استراتژی معاملاتی مانند یک شیر در بورس شکار کنید و از طعم شکار خود لذت ببرید.

امیدوارم از این مطلب استفاده های لازم رو برده باشید.

استراتژی معاملاتی شما در بازار بورس چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *