شناسایی پول هوشمند در بورس چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی

شناسایی پول هوشمند در بورس در حال حاضر دیگر بسیار ساده است، چرا که با استفاده از فیلتر پول هوشمند در بورس به سادگی می توانید برای شناسایی پول هوشمند در بورس اقدام کنید و ببینید در چه سهم هایی با ورود پول هوشمند روبرو هستیم و برعکس در چه سهم هایی شاهد خروج پول هوشمند هستیم. البته که شناسایی پول هوشمند در بورس می تواند بسیار کمک کننده باشد ولی نباید به صورت تنها به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش در نظر گرفته شود، بلکه باید در کنار موارد دیگر، ورود و خروج پول هوشمند به سهم را نیز مورد بررسی قرار دهید. حال این که در این خصوص چطور باید عمل کنید را در این مطلب به زبان ساده آموزش داده ایم.

شناسایی پول هوشمند در بورس

پول هوشمند سرمایه‌ ای است که به وسیله سرمایه گذاران و متخصصان بزرگ مالی، شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری، خبرگان بازار و … به منظور ایجاد روندهای بزرگ قیمتی وارد سهم می شود. سرمایه‌ گذاران عمده بازار با درک بالای خود از احتیاجات بازار و همچنین دسترسی به اطلاعات نهانی و بیشتری نسبت به دیگر افراد، با قدرت خود، جهت حرکت سهم را تعیین می نمایند. پول هوشمند به‌ اندازه‌ ای بزرگ است که می‌ تواند به طور مصنوعی روند قیمت یک سهم را عوض کند و اثرات بسیاری بر بازار به وجود آورد. با ورود پول هوشمند به بازار، دیگر بخش‌ های آن هم تحت تأثیر قرار می گیرد و باعث افزایش یا کاهش قیمت‌ ها می گردد.

هنگامی که سرمایه گذاران اصلی و عمده بازار با توجه به شرایط موجود حس کنند که نیاز است تا بر روی یک سهم سرمایه گذاری خاصی داشته باشند، برای خرید سهم موردنظر در حجم‌ های بالا اقدام می نمایند و موجی قوی و مثبت روی آن سهم به وجود می آورند. به صورت معمول بعد از چند روز و افزایش چند درصدی قیمت های سهم، دیگر سرمایه‌ گذاران مثل سرمایه گذاران ثانویه و خرد، متوجه این موج قوی خواهند شد و هیجان بالایی برای خرید سهم ایجاد می شود که می تواند روند سهم را قدرتمندتر کند و موج کاهشی یا افزایش را تثبت نماید.

حتما برایتان جالب است : كم كردن ميانگين در بورس چگونه است؟

در این زمان شایعات در بازار زیاد خواهد شد و هدف‌ گذاری‌ های جدیدی برای قیمت سهم به وجود خواهد آمد. با افزایش این هیجانات و خریدهای بالای سهم، قیمت بیشتر خواهد شد و در نهایت سهم رشد بسیاری خواهد کرد. بعد از گذشت مدت‌ زمانی از رشد قیمت سهام، همان سهامداران عمده با همان سرعتی که برای ورود به بازار اقدام کرده اند و قیمت سهم را افزایش دادند و به سود مورد نظر خود دست پیدا کردند، از سهم خارج خواهند شد و برای فروش سهم اقدام خواهند کرد. لذا پول هوشمند از سهم خارج می شود و قیمت آن سهم رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد.

از آنجایی که تعداد زیاد یاز سرمایه گذاران خرد از این امر مطلع نیستند، امکان دارد این ریزش قیمتی را اصلاح قیمتی بپندارند و همچنان به سهامداری سهم ادامه داده و انتظار رشد قیمت داشته باشند. این گروه از سرمایه‌ گذاران با توجه به عدم اطلاع از ورود و خروج سهامداران عمده یا همان پول هوشمند، همچنان سرمایه خود را در سهام موردنظر نگه می‌ دارند و درنتیجه ضررهای بسیاری را متحمل خواهند شد. حال بیشتر سهامداران غیر عمده در قیمت‌ های بالا سهام را خریده اند و به این خاطر که نقدینگی و قیمت سهم روند نزولی به خود گرفته است، شانس خروج از سهم کاهش خواهد یافت، بنابراین پول هوشمند قدرتمندتر می شود و این چرخه را چندین بار تکرار خواهد کرد.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که ورود پول هوشمند به بازار اتفاقی نیست که به صورت مکرر دیده شود و افراد بتوانند به سادگی آن را شناسایی کنند. معمولا امکان دارد برای یک سهم خاص، این اتفاق یک یا دو بار در سال اتفاق افتد که موجب رشد سریع قیمت سهم گردد. علت این موضوع ورود پول هوشمند و در ادامه خروج آن است که باعث کسب سودهای بیشتر برای عده‌ ای از سهامداران خواهد شد.

با توجه به مطالب عنوان شده می‌ توان گفت که پول هوشمند وقتی وارد بازار خواهد شد که قیمت سهم در کف خود قرار دارد یا به پایین‌ ترین حد خود رسیده است و نسبت به سهم امیدی وجود ندارد و تقاضایی برای خرید سهم دیده نمی شود. پول هوشمند به این خاطر وارد سهم می گردد تا این عدم تقاضا را برطرف کند و فشار فروش سهم را کم کرده و قیمت سهم را افزایش دهد. بدین ترتیب یکی از اهداف اصلی ورود پول هوشمند، اثرگذاری روی قیمت‌ های بازار است تا از این طریق در قیمت‌ های پایین خرید صورت گیرد و در قیمت‌ های بالا سهم به فروش برسد و سود مورد نظر حاصل شود.

سه گام برای شناسایی پول هوشمند در بورس

به منظور شناسایی پول هوشمند در بورس از طریق تابلو خوانی سه گام کاملاً ساده در نظر گرفته شده است و شما با توجه به چند نکته حائز اهمیت در تابلو سهم این توانایی را خواهید داشت که پول هوشمند در بورس را شناسایی کنید و از آن در راستای کسب سیگنال های خرید و فروش استفاده کنید. این سه مورد به شرح زیر می باشند؛

1) حجم معاملات : نخستین حرکتی که شما باید در تابلو خوانی برای شناسایی پول هوشمند در بورس انجام دهید این است که حجم معاملات چند روز کاری سهم را مورد بررسی قرار دهید. به صورت معمول یک سهم یا نماد حجم معاملاتی مشخص و خاصی دارد و از محدوده مشخصی بالاتر یا پایین‌ تر نخواهد رفت. زمانی که این حجم معاملات یک روز یا چند روز پشت سر هم افزایش چند برابری می یابد، اولین زنگ خطر برای پول هوشمند در بورس به صدا درآمده است.

2) قدرت خریداران : نخستین چیزی که ما پیش از سرمایه‌ گذاری در یک سهم باید در نظر بگیریم این است که بتوانیم سهم سودده را پیدا کنیم، لذا عملاً به دنبال ورود پول هوشمند در بورس خواهیم بود. بعد از این که توانستید سهمی را بیابید که حجم معاملات غیرعادی در آن دیده می شود، به قدرت خریداران نسبت به فروشندگان آن روزهای حجم‌ های غیرعادی توجه فرمایید. در واقع هر چقدر قدرت بیشتر دست خریداران باشد، بدین معنی است که تعداد خریداران نسبت به فروشندگان قوی‌ تر است و این یعنی افراد قدرتمندتری برای ورود به این سهم اقدام کرده اند و پول‌ های درشتی در سهم در حال جریان است که این می‌ تواند نوید روزهای خوبی را برای سهم داشته باشد.

3) معاملات بلوکی نباشد : مرحله انتهایی و حائز اهمیت که موجب می شود شما از انتخاب یک سهم اشتباه اجتناب کنید، این است که معاملات بلوکی مربوط به سهم را پیدا کنید. به بیان ساده تر چنانچه سهمی را یافتید که دو شرط بالا را داشت، هنوز ممکن است که به‌ جای پول هوشمند در بورس تنها معاملات بلوکی در آن انجام شده باشد و این موضوع برای سرمایه گذاران و سهامداران خیلی موضوع جذابی به حساب نمی آید.

حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟

جهت اطمینان از این موضوع باید در قسمت فیلتر نویسی، دستوری را تایپ کنید که برای شما سهم هایی را نمایان کند که عدد 2 در انتهای آن وجود دارد. اگر در بین این سهم‌ ها نام سهام پیداشده به وسیله شما وجود داشته باشد، وارد آن شوید و از اطلاعات معاملات بلوکی صورت گرفته استفاده کنید. چنانچه این اطلاعات با همان روزهای افزایش حجم و افزایش قدرت خریدار یکی باشد، این سهم ورود پول هوشمند را تجربه نکرده است و تنها یک معامله ساده بلوکی اتفاق افتاده است که نمی تواند آنقدر جذابیت داشته باشد.

دلیل اهمیت شناخت پول هوشمند در بورس

پول هوشمند در بورس و در تمامی بازارهای مالی و سرمایه قادر است جریان‌ سازی نماید و تحولات بسیار زیادی قیمتی در سهم‌ه ای گوناگون را به همراه داشته باشد. پول هوشمند به صورت معمول به شکل منسجم وارد بازارهای مالی و سرمایه می شود و حجم و ارزش معاملات در یک بازار را با بازدهی بالا روبرو می کند، بنابراین شناسایی جریان پول هوشمند، از جمله روش‌ هایی است که بعضی از سرمایه‌ گذاران به منظور سرمایه‌ گذاری از آن بهره می گیرند.

پول هوشمند در بازار بورس

بدین ترتیب وقتی که پول هوشمند وارد سهمی شد، سیگنال مناسبی برای خرید تلقی خواهد شد، به این خاطر که موجب می شود سهم رشد مناسبی داشته باشد. مطمئنا در همچین شرایطی سرمایه‌ گذاران قادرند سود خیلی خوبی را از سرمایه‌ گذاری در این سهم به دست آورند. خبر خوب این است که حتی چنانچه شما با تحلیل تکنیکال هم آشنایی نداشته باشید، باز هم این توانایی را دارید که با ریسک به نسبت بیشتری پول هوشمند را در سهم شناسایی کنید و با خریداران سهم همراه شوید و سهام خوب را شکار نمایید.

ویژگی پول هوشمند در بازار سهام

پول هوشمند از قدرت بسیار بالایی برخوردار است، به این خاطر که سرمایه‌ گذاران عمده این پول را در اختیار دارند و آن ها این توانایی را دارند که پیش از دیگران جریان سرمایه را شناسایی،‌ ایجاد و یا پیش‌ بینی نمایند. پول هوشمند توانایی جریان‌ سازی در بازارهای سرمایه را داراست. بدین ترتیب می‌ تواند قیمت سهام گوناگون را با تغییرات بسیار زیادی روبرو کند. با این تفاسیر معلوم است که تشخیص جریان پول هوشمند که به شکل حساب‌ شده به بازار تزریق شده است، از جمله روش هایی است که سرمایه‌ گذاران از آن به منظور سرمایه‌ گذاری خود بهره می گیرند.

حتما برایتان جالب است : بازارگردانی بورس چیست و بازارگردان کیست؟

این پول موجب افزایش بازدهی و حجم معاملات خواهد شد ولی موضوع حائز اهمیت، شناسایی به موقع جریان پول هوشمند می باشد. در حقیقت مهم این است که در زمان مناسب برای ورود به سهام ارزشمند خود اقدام کنید یا آن را به فروش برسانید. قبل از این که بتوانیم راهکارهایی در این باره ارائه دهیم، لازم است که نشانه‌ های ورود پول هوشمند سهام و همچنین تحرکات مرتبط با آن را تشخیص دهیم. در بخش بعدی فیلتر پول هوشمند در بورس را معرفی کرده ایم که می توانید از آن استفاده نمایید.

فیلتر پول هوشمند در بورس

بعضی اوقات پیدا کردن سهمی که مشخصات ورود پول هوشمند را داشته باشد از بین همه سهام های بازار کار ساده ای نخواهد بود. برای این کار می‌ توانید از فیلتر پول هوشمند استفاده نمایید. فیلتر پول هوشمند که در ادامه آورده ایم، سهم‌ هایی را برای شما به نمایش خواهد گذاشت که نشانه‌ های ورود پول هوشمند در آن دیده شده است. توجه داشته باشید که استفاده از فیلتر زیر به تنهایی سیگنال خرید صادر نخواهد کرد و باید در کنار موارد دیگری که در نظر می گیرید، از آن کمک بگیرید؛

true == function () {
var h1 = 0;
for (i=0; i<=20; i++) {
h1 = h1 + [ih][i].QTotTran5J;
}
var s1 = h1 / 21;
a = [is50] / [is58];
b = [is70] / [is78];
sa = a * ([is1]/[is5]);
sb = b * ([is1]/[is5]);
if ( (ct).Buy_I_Volume > s1 * 1.5 && ( (ct).Buy_I_Volume / (ct).Buy_CountI ) > ( (ct).Sell_I_Volume / (ct).Sell_CountI ) * 3 && sa-sb >=0 ) {
return true;
}
}()

نکته : این فیلتر رو کپی کنید و در قسمت فیلتر سایت سازمان بورس پیست (الصاق) نمایید و تایید کنید تا سهم هایی که ورود پول هوشمند را تجربه کرده اند به شما نمایش داده شود.

نکات مهم برای یافتن ردپای پول هوشمند

  • ** به صورت معمول سهامداران خرد در قیمت‌ های بالاتر برای ورود به سهم اقدام می کنند. لذا با توجه به افت قیمت سهام و روند نزولی نقدینگی، شانس خروج از سهم کاهش خواهد یافت. این موضوع به قدرتمندتر شدن پول هوشمند در بورس کمک خواهد کرد و این چرخه به صورت مکرر تکرار خواهد شد.
  • ** این را همواره باید در نظر داشت که ورود پول هوشمند به بازار همیشگی نیست! در واقع چنین اتفاقی در یک سهم به صورت معمول نهایتا 1 تا 2 بار در سال اتفاق خواهد افتاد. البته باید در نظر داشت که شناسایی این روند برای سهامداران عادی کار ساده ای نخواهد بود.
  • ** به صورت کلی پول هوشمند وقتی به بازار تزریق خواهد شد که سهم در کف قیمتی خود قرار داشته باشد. یعنی درست وقتی که هیچ‌ گونه امیدواری در سهم به چشم نمی خورد. معلوم است که در این شرایط، تقاضای خرید این سهم نیز پایین خواهد بود، از همین روی پای پول هوشمند به این جریان باز خواهد شد تا فشار فروش را کاهش دهد و در نتیجه موجبات افزایش قیمت سهام را فراهم آورد.
  • ** با آگاهی از این موضوع که صاحبان پول هوشمند چه افرادی هستند و در کجا برای سرمایه‌ گذاری اقدام می کنند، می‌ توان سود بسیار خوبی را کسب کرد.
  • ** به علت عدم آگاهی سهامداران غیرحرفه‌ ای از ورود و خروج پول هوشمند، بعضی اوقات ریزش‌ های سهم به عنوان اصلاح در نظر گرفته خواهد شد، لذا سهامداران امکان دارد منتظر رشد قیمت بعد از هر اصلاح یا ریزش باشند، ولی امکان دارد این موضوع هیچ وقت اتفاق نیافتد و سهامداران خرد بدین وسیله ضرر و زیان بسیاری را متحمل شوند. بنابراین آن‌ ها فاکتور ارزشمند زمان را از دست خواهند داد و خود را از فرصت‌ های مناسب تر سرمایه‌ گذاری محروم خواهند کرد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت خلاصه پول هوشمند را می‌ توان برای توصیف شرایطی استفاده کرد که طی آن سرمایه‌ گذاری‌ های زیادی در یک سهم رخ می دهد. به صورت معمول سرمایه‌ گذاران بزرگ این پول را وارد بازار سرمایه می کنند و در زمان مناسب آن را از بازار خارج می‌ نمایند. بنابراین همچین موضوعی جهت‌ گیری دستوری بازار را به همراه خواهد داشت که شرایط دقیق آن و اتفاقاتی که به دنبال دارد را به صورت کامل توضیح دادیم.

به صورت کلی هنگامی که بازار بسیار امیدوار است، پول هوشمند از جانب سهامداران خرد زودتر به بازار یا سهام تزریق می گردد، به این خاطر که سهامداران به دنبال به دست آوردن سود هستند و احتمال می دهند که سرمایه‌ گذاری در چنین سهمی سوددهی مناسبی به همراه داشته باشد ولی اگر بخواهیم مهم ترین هدف پول هوشمند را بیان کنیم، باید گفت که هدف اصلی پول هوشمند در بورس، تاثیر بر قیمت سهام می باشد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به ذکر روش های شناسایی پول هوشمند در بورس پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید آموزش سرخطی زدن در بورس به زبان ساده اطلاعات کسب کنید، بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت نمایید.

به نظر شما پول هوشمند در تابلوخوانی چقدر اهمیت دارد و دقیق است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *