بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا کدام است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی

در یک کشور تورمی چگونه سرمایه گذاری می کنید؟ آیا منطقی است که پول نقد نگه داری کنید و یا اصلا به فکر خرید دارایی و سرمایه گذاری نباشید؟! بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا چیست؟ بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا قطعا سرمایه گذاری است که بتواند ارزش دارایی های شما را در طول زمان حفظ کند و در اصطلاح، قدرت خرید شما تغییر نکند و یا حتی افزایش پیدا کند! یعنی اگر تورم واقعی 50 درصد است، شما 65 درصد سود به دست آورید تا از تورم پیشی بگیرید! در این مطلب آموزشی قصد داریم یک بار برای همیشه بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا را به شما آموزش دهیم، پس تا انتها همراه ما بمانید.

بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا

چنانچه دقت کرده باشید، دریافته اید که سرمایه گذاری در زمان تورم ریسک بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در رکود دارد، از همین روی بهترین کار استفاده از تجربه افرادی است که در دوره های تورمی پیشین توانسته اند عملکرد خوبی از خود نشان دهند و ارزش دارایی های خود را حفظ کنند.

اگر شما پیش از تورم سرمایه گذاری را آغاز کرده اید، می توانید وقتی که تورم اقصادی است سود بسیاری به دست آورید. در واقع چنانچه شما سرمایه گذاری طلا را پیش از تورم شروع کرده باشید، بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم برای شما خواهد بود. البته باید سرمایه گذاری خوبی را شروع کرده باشید تا در زمان تورم بتوانید از افزایش ارزش دارایی خود منتفع شوید و در بدترین حالت، ارزش دارایی هایتان حفظ گردد.


حتما برایتان جالب است : روش های سرمایه گذاری دلاری از ایران


نکته مهم دیگر برای بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم، سنجیدن زمان است. این یعنی شما زمان درست سرمایه گذاری را انتخاب کنید و سپس سرمایه گذاری را آغاز کنید و وارد بازار شوید. اگر در زمان رکود بخواهید سرمایه گذاری کنید بهتر است که سهام شرکت های پر سود را خریداری کنید. اما در زمان تورم اوضاع فرق می کند و شما باید دید خود را نسبت به اوضاع عوض کنید. بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم جایی است که شما به بازار سرمایه به صورت حرفه ای نگاه می کنید و به صورت حرفه ای برای سرمایه گذاری اقدام می کنید. به عنوان مثال می توانید کالا یا صنایعی را بخرید که در زمان تورم اقتصادی از آن منتفع شوید.

بنابراین چنانچه به دنبال بهترین روش سرمایه‌ گذاری در زمان تورم بالا هستید، باید توجه کنید که سرمایه‌ گذاری ترکیبی پیشنهاد مناسب تری به حساب می آید. بدین شکل که شما بخشی از سرمایه تان را متناسب با سلیقه و حد ریسک‌ پذیری‌ خود به سه بازار مختلف اختصاص دهید. به عنوان مثال، آن بخش از دارایی ریالی خود را که تا 10 سال آینده به آن احتیاج ندارید، بین بازارهای طلا، زمین و بورس تقسیم نمایید.

در شرایط مطمئن بین سهام، صندوق سهامی و صندوق‌ های درآمد ثابت چند مورد را انتخاب کنید تا پرتفوی بورسی خوبی برای بلندمدت تشکیل دهید و بدین وسیله، ریسک خود را نیز مدیریت کنید. به این شکل، در کنار پوشش ریسک مناسب، بازدهی خوبی در بلندمدت برای شما به ارمغان خواهد آمد. البته توجه داشته باشید که رشد بازارها به یکدیگر وابسته است و چنانچه هدف شما سرمایه‌ گذاری است، باید از اتخاذ تصمیمات هیجانی شدیدا دوری کنید. در واقع باید با حساب‌ و کتاب برای ورود به بازار اقدام کنید و سرمایه‌ خود را به دارایی‌ های متنوع و ارزشمند تبدیل نمایید که در زمان تورم شدید می توانند سود خوبی برایتان بسازند؛ شاید هم بتوانید در بهترین حالت از تورم جلو بزنید و ارزش سرمایه خود را در زمان تورم افزایش دهید!

تورم چیست؟

تورم همان افزایش عمومی قیمت خدمات و کالاها در طول زمان است که قدرت خرید شما را کم می کند؛ در واقع حرکت رو به بالا و پایدار در سطح کلی قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد را تورم می نامند.


حتما برایتان جالب است : چطور ارزش پول را حفظ کنیم و از تورم جلو باشیم؟


اساسا نرخ تورم به نرخ رشد عرضه پول نسبت به رشد اقتصاد بستگی دارد، ولی نرخ تورم کوتاه مدت و میان مدت امکان دارد تحت تاثیر فشارهای عرضه و تقاضا در اقتصاد و تحت تاثیر کشش نسبی دستمزد، قیمت‌ ها و نرخ بهره قرار گیرد. حال سوال دیگر این است که چرا تورم ایجاد می شود؟

  • افزایش دستمزد
  • کاهش ارزش پول
  • افزایش عرضه پول
  • تورم ناشی از هزینه
  • سیاست‌ ها و مقررات

نحوه محافظت از ارزش پول در برابر تورم شدید

در تعریف ساده سرمایه گذاری، می‌ توان گفت که سرمایه‌ گذاری تبدیل نقدینگی به یک یا چند نوع دارایی است و با حفظ ارزش مالی سرمایه، با هدف کسب سود برای سرمایه گذار. لذا بازارهای گوناگونی برای سرمایه‌ گذاری در دسترس مان است؛ بازار‌هایی که امکان دارد در یک بازه زمانی خاص، سوددهی مناسبی داشته باشند و در بازه دیگر، سرمایه‌ گذاران را با ضرر مواجه کنند.

مولفه‌ های حائز اهمیتی مثل حجم سرمایه‌ گذاری، میزان نقد شوندگی و سهولت تبدیل سرمایه به پول نقد و … از عوامل تاثیرگذار در سرمایه‌ گذاری به حساب می آیند. لذا سرمایه‌ گذاران می بایست در ابتدای امر با بازارهای سرمایه‌ گذاری به خوبی آشنا شوند و پیش از هر اقدامی، نسبت به عملکرد و قابلیت های آن‌ بازار اطلاعات کسب کنند تا در ادامه بتوانند بهترین بازار را برای سرمایه خود را انتخاب نمایند که این انتخاب می تواند با انتخاب شخص دیگر متفاوت باشد، پس نمی توان الزاما یک یا چند بازار را برای چند نفر مناسب دانست، چرا که شرایط سرمایه گذاران مختلف، متفاوت است.

تورم کاهش ارزش پول را به همراه دارد و ما تنها با سرمایه‌ گذاری قادریم از آن جلوگيری کنیم، ولی بهترین بازار برای سرمایه گذاری شخص ما کدام است؟ در حال حاضر بازارهای بسیاری برای سرمایه‌ گذاری افراد وجود دارد که امکان دارد در کنار حفظ ارزش پول، سود زیادی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. نکته مهم این است که هر شخص می بایست بهترین بازار را متناسب با سطح سواد و دانش، سطح ریسک‌ پذیری، میزان سرمایه و … خود انتخاب نماید، پس این انتخابی است که شما باید انجام دهید. در ادامه به بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در شرایط تورمی اشاره کرده ایم؛

1. سرمایه گذاری در حوزه مسکن

سرمایه گذاری در مسکن یکی از مرسوم ترین روش‌ های سرمایه گذاری در کشور ماست و در عین حال این روش یکی از کم ریسک ترین روش های سرمایه گذاری نیز به حساب می آید و اکثر قدیمی‌ ها که به روش ها و بازارهای سرمایه گذاری‌ های جدید اطمینان ندارند، همچنان بازار مسکن را بهترین و سودده ترین بازار برای سرمایه گذاری در هر شرایطی، به ویژه تورم می دانند.


حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری کم ریسک در ایران


رشد قیمت بازار مسکن در سالیان اخیر، این تصویر را در ذهن این افراد ساخته است که از آن به عنوان روشی امن برای حفظ ارزش دارایی خود بهره گیرند و همچنین بازار مسکن ثابت کرده‌ است که قدرت حفظ ارزش سرمایه را نسبت به تورم دارا می باشد.

بهترین سرمایه گذاری زمان تورم

روند حرکت قیمت مسکن به سرمایه گذاران نشان داده است که به هیچ عنوان ضرر در این بازار وجود ندارد و همواره سوددهی خود را برای سرمایه گذارانش خواهد داشت. البته باید گفت که هر بازاری نوسانات منفی و مثبت مخصوص به خود را داراست. حال سوال اینجاست که مزایای سرمایه گذاری در حوزه مسکن چیست؟

  • ریسک پایینی برای حفظ سرمایه دارد
  • دریافت تسهیلات بانکی و طرح‌ های حمایتی
  • عدم تاثیرپذیری از ریسک‌ های سیستماتیک و غیرسیستماتیک مثل فعالیت‌ ها و تنش های سیاسی
  • تنوع زیادی برای کسب سود از طریق مسکن وجود دارد مثل، ساخت ملک، خرید ملک و آگارتمان، خرید و اجاره دادن مغازه، دریافت اجاره‌ بها، رهن کامل و …

2. سرمایه گذاری در بازار بورس

بازار بورس ایران به صورت معمول همبستگی بالایی با نرخ تورم و همچنین نرخ ارز دارد. لذا در شرایطی که اقتصاد تورمی را شاهد هستیم، بازار سهام به صورت متاخر از بازارهای دیگر، حرکت خود را آغاز خواهد کرد و می تواند سود بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران و سهامداران شرکت های باارزش به همراه آورد.

با این وجود این بدین معنی نیست که در زمان رکود اقتصادی بازار سهام گزینه مناسبی نیست، بلکه سهام هایی وجود خواهند داشت که به خاطر افزایش سودآوری، انجام طرح های توسعه ای، انتشار اخبار مثبت، وضعیت مناسب تکنیکالی و بنیادی و … سود خوبی را می توانند برایتان به همراه آورند؛ پس همیشه سهم هایی هستند که پتانسیل سوددهی بالایی دارند و شما می توانید از فرصت های مختلف در بازار بورس به نحو احسن استفاده نمایید.


حتما برایتان جالب است : سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس


به باور بیشتر کارشناسان، در زمان تورم بهتر است به سراغ سهام صنایعی برویم که بیشترین ارتباط قیمتی را با قیمت دلار و بازارهای جهانی دارند؛ برای مثال سهام شرکت های پتروشیمی، فلزی، شیمیایی و به صورت کلی سهام های دلاری بازار بورس می توانند بهترین گزینه برای دوران تورمی کشور به حساب آیند و سهامداران در این زمان بهتر است که برای خرید سهام های ریالی که تولید و فروش محصولات آن ها در داخل انجام می شود، خودداری کنند.

سهام های دلاری به دلیل افزایش قیمت دلار در زمان تورم، حاشیه سود بیشتری پیدا خواهند کرد و با این وجود که قیمت تولید آن ها ثابت می ماند، با افزایش قیمت و ارزش فروش محصولات و خدمات خود می توانند سود به مراتب بیشتری را برای شرکت و سهامداران خود بسازنند و این افزایش سوددهی، مطمئنا در قیمت روز سهام در بازار بورس نیز تاثیرات خود را خواهد گذاشت و سهامداران این سهام های بنیادی و دلاری را نیز در زمان تورم به بهترین حالت منتفع خواهد کرد.

3. سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه را شاید بتوان بهشت سرمایه‌ گذاران در زمان وقوع ریسک‌ های سیستماتیک دانست. هر زمان که ریسک سرمایه‌ گذاری در سایر بازارها افزایش یابد، سرمایه ‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌ های خود، طلا خریداری می کنند. بازار طلا و سکه در ایران تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که در این بین می توان به قیمت جهانی طلا، وجود انتظارات تورمی، نوسانات نرخ ارز، نوسانات شاخص سهام و تحریم های بین المللی اشاره کرد.

رکود در اقتصاد آمریکا و تورم کم، بانک مرکزی این کشور را از ادامه برنامه افزایش نرخ بهره منصرف کرده و احتمال آغاز سیاست‌ های انبساطی در آینده را افزایش داده است، از طرف دیگر بدهی‌ های خارجی سنگین دولت و بخش خصوصی در نبود شرایط لازم برای رشد اقتصادی آمریکا می‌ تواند خروج سرمایه از این کشور و کاهش ارزش شاخص دلار و رشد طلای جهانی را به همراه داشته باشد.

همچنین ریسک‌ ها و نااطمینانی موجود در سطح بین ‌الملل مانند جنگ تجاری چین و آمریکا، مشکلات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، بحران‌ های خاورمیانه و مسائل داخلی دولت آمریکا، بستر لازم برای افزایش قیمت طلای جهانی را فراهم کرده است.

نرخ ارز هم از موثرترین عوامل است و تاثیر زیادی بر قیمت طلا در بلند مدت و کوتاه مدت خواهد داشت. سرمایه‌ گذاری در طلا و سکه از قدیم روش مناسب و قابل اعتمادی برای مردم به حساب می آمده ولی این روش هم مثل روش مسکن، به علت نوسانات گذشته در قیمت طلا و سکه سود زیادی در مدت کوتاه ندارد.

افراد زیادی بر این باورند که طلا هیچ گاه ارزش خود را از دست نخواهد داد، پس سرمایه گذاری بر روی آن همواره می تواند سود منطقی را در طول زمان به همراه داشته باشد. در مورد طلا بررسی تمام جوانب اعم از بازارهای جهانی و داخلی نشان می‌ دهد بستر مناسبی برای حفظ سرمایه به حساب می آید و شما در زمان تورم نیز می توانید به این دارایی باارزش پناه ببرید.

4. سرمایه گذاری در بازار ارزهای خارجی

بازار ارز همواره علاقه مندان مخصوص به خود را دارد و به دلیل نوسانات بالای قیمتی، اندک کسانی تمایل به ورود و سرمایه گذاری در این بازار، به خصوص در بلندمدت را دارند. ولی این بازار ویژگی حائز اهمیتی دارد و آن هم همین نوسان است؛ نوسانات غیرقابل کنترل و زیان‌‌ های مالی فراوان، باعث شده بازار ارز بازاری پر ریسک برای سرمایه‌ گذاری محسوب شود و کم تر افرادی ریسک سرمایه گذاری در آن را قبول کنند. با کاهش ارزش پول داخلی یکی از انتخاب‌ های سرمایه گذاری، تبدیل و نگهداری پول به ارز کشور دیگری است.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی


درست است که این روش سرمایه گذاری از کاهش ارزش پول تا حدودی جلوگیری می‌ کند اما با در نظر گرفتن عواملی شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی و بی‌ ثباتی اقتصاد و … پیش‌ بینی روندهای این بازار کار چندان ساده ای نیست و ریسک بسیار بسیار بالاست. ضمن این که سرمایه گذاری در این بازار در عمل سفته بازی محسوب می شود و سرمایه گذاری مولدی نیست و هیچ کمکی به بحث تامین مالی و رشد اقتصادی نخواهد کرد.

5. سرمایه گذاری در بازار خودرو!

در بیشتر کشورهای دنیا، خودرو یک کالای مصرفی و هزینه بر است، ولی متاسفانه در کشور ما، به دلیل تورم و افت ارزش ریال، خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است و حتی خودروهای کارکرده و فرسوده هم همواره افزایش قیمت را تجربه می کنند و افراد زیادی به دنبال نوسان گیری از آن ها هستند! لذا یکی دیگر از بازارها برای سرمایه گذاری در زمان تورم، بازار خودرو است که می تواند قدرت خرید شما را حفظ نماید و بررسی بازدهی بازارهای گوناگون در ایران، نشان می دهد که بازار خودرو در قیاس با بورس سوددهی به مراتب کم تری داشته است.

از طرفی خرید خودرو و سرمایه گذاری کردن در این بازار، سود سالیانه و بلندمدتی را به همراه نخواهد داشت و منتفع شدن شما فقط از ناحیه افزایش قیمت خودرو است؛ برای مثال سرمایه گذاری روی سهام یک شرکت بنیادی، علاوه بر حفظ دارایی در برابر تورم، در مجامع سالیانه این شرکت ها، سودهای تقسیمی خوبی را برایتان به همراه دارد و یا این که در بازار مسکن، در کنار افزایش ارزش ملک، شما قادرید با اجاره دادن آن، به صورت ماهیانه هم سود به دست آورید، ولی این موضوع در بازار خودرو تعریف نشده است، شاید چرا که اصلا بازار خودرو جای سرمایه گذاری و نوسان گیری دلالان و افراد مختلف نیست!!

6. سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

در زمان تورم و به دلیل افزایش قیمت دلار، اگر قیمت دارایی های دیجیتالی را نیز ثابت فرض کنیم، شاهد افزایش ارزش دارایی های دیجیتالی خواهیم بود، چرا که قیمت دلار در ایران افزایش پیدا می کند و این ارزهای دیجیتال را نیز تنها به وسیله دلار (تتر که معادل یک دلار است) می توان مورد معامله قرار داد؛ پس زمانی که شاهد افزایش نرخ دلار هستیم، خرید ارزهای دیجیتال نیز می تواند سوددهی بالایی داشته باشد، البته باید در نظر داشته باشید که ریسک سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی به شدت بالاست و در عین حال نیز سودهای باورنکردنی که در سایر بازارهای مالی امکان پذیر نیست را در این بازار پرنوسان و جذاب شاهد هستیم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


لذا شما می توانید بخشی از سرمایه خود را در زمان تورم به خرید ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، کاردانو، سولانا، ریپل و سایر ارزهای قدیمی و آینده دار تخصیص دهید و این را هم در نظر داشته باشید که جدا از بحث افزایش قیمت دلار، می توانید از افزایش قیمت خود ارزهای دیجیتال نیز منتفع شوید و در صورت ثبات قیمت دلار و افزایش قیمت ارز در بازار نیز می توانید سود دلاری بسیار خوبی کسب کنید، پس حتما بازار رمزارزها را هم در گوشه ذهن خود داشته باشید و سعی کنید در مورد سازوکار این بازار و نحوه کسب سود بلندمدت در آن اطلاعات کسب کنید.

آیا بانک گزینه خوبی برای سرمایه‌ گذاری در زمان تورم است؟!

قطعا خیر! زمانی که تورم واقعی (نه اعلامی) در سطح بالای 60 درصد قرار دارد، سود بانکی آنقدر پایین است که ما نباید به خودمان اجازه دهیم حتی به آن فکر کنیم! به نظر می‌ رسد که سپرده‌ گذاری دیگر پاسخگو نیست و به منظور حفظ ارزش سرمایه بایستی در بازارهای مالی مناسب تری سرمایه گذاری کنید.

البته سپرده بانکی می‌ تواند قسمتی از سرمایه‌ تان را که امکان دارد در کمتر از 6 ماه آینده به آن احتیاج داشته باشید را به خود اختصاص دهد، ولی نباید بخش بزرگی از دارایی‌ خود را نزد بانک قرار دهید، چرا که اصلا سودی ندارد و ارزش پول شما در میان مدت و بلندمدت بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع قطعا مقصود نهایی شما از سرمایه گذاری نیست!


نتیجه گیری و کلام پایانی

در شرایط فعلی ایران، تورم شدید باعث کم ‌ارزش شدن سرمایه ها شده است و فقط با سرمایه گذاری قادریم ارزش دارایی های خود را حفظ کنیم. برای این کار بازارهای زیادی وجود دارد، ولی نکته مهم اینجاست که امکان دارد یک بازار سود بسیاری را برای سرمایه گذاران خود به همراه آورد، ولی بهترین بازار که متناسب با سطح سواد و دانش، ریسک ‌پذیری، میزان سرمایه و شرایط دیگر شما باشد، نیست!

به صورت کلی بازارهای مالی مثل بورس، ارزهای دیجیتال، طلا و سکه، ارز و دلار، خودرو و حوزه مسکن می توانند گزینه های اصلی شما به عنوان بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا به حساب آیند که با توجه سطح ریسک پذیری، دانش و اطلاعات و تجربه سرمایه گذاری، مدت زمان سرمایه گذاری، میزان سرمایه و … باید بهترین گزینه یا گزینه ها را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید و مطمئن باشید که بدین وسیله، بهینه ترین سرمایه گذاری را انتخاب خواهید کرد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این پست در مورد بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا و نحوه انتخاب بین آن ها در شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید با انواع سرمایه گذاری مخاطره پذیر آشنا شوید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا از نظر شما چه نوع سرمایه گذاری است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *