سهام جایزه بورس | چه زمانی سهام جایزه به پرتفوی اضافه میشود؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سهام جایزه بورس

سهام جایزه بورس یکی از آن دسته از مواردی است که سهامداران علاقه بسیاری به آن دارند، چرا که سهامداران برای دریافت آن نیاز به پرداخت پولی ندارند و به همین دلیل به آن سهان جایزه گفته می شود. حال این که سهام جایزه بورس چیست و با سهام جایزه چه کنیم و یا این که سهام جایزه به چه کسانی تعلق میگیرد را در این مطلب کامل و به زبان ساده مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین خواهیم گفت که فرق سهام جایزه با حق تقدم چیست و سهام جایزه چقدر طول میکشد تا به پرتفوی افراد اضافه شود و در واقع چه زمانی سهام جایزه قابل فروش است ، پس اگر دوست دارید بدانید سهام جایزه بورس دقیقا چیست و چه زمانی سهام جایزه به پرتفوی اضافه میشود ، این مطلب برای شما نوشته شده است.

سهام جایزه بورس چیست؟

سهام جایزه یا همان Bonus share به سهامی گفته می شود که پس از افزایش سرمایه از طریق سود انباشته به سهامداران قبلی سهم که پیش از بسته شدن سهم برای مجمع افزایش سرمایه سهامدار سهم بوده اند، تعلق می گیرد و از سودی که در سال های اخیر شرکت کنار گذاشته بوده است، انجام می شود و به همین خاطر نیاز به پرداخت ارزش اسمی سهام جایزه یعنی 100 تومان به ازای هر سهم نخواهد بود و به صورت رایگان و کاملا اتوماتیک بعد از مدت زمان مشخصی که با توجه به هر شرکت متفاوت است، برای سهامداران آن شرکت منظور می شود و پس از ثبت افزایش سرمایه در شرکت سپرده گذاری مرکزی، امکان خرید و فروش سهام جایزه برای سهامداران فراهم می آید و سهامداران می توانند علاوه بر پرتفوی لحظه ای، دارایی خود در آن سهام را در پرتفوی سرمایه گذاری هم مشاهده کرده و در صورتی که قصد فروش سهم جایزه را داشتند، برای این کار به مانند یک سهم عادی اقدام نمایند.

چگونه سهام جایزه بورس را به پرتفوی اضافه کنیم ؟ 

پس از آن که یک شرکت بورسی به علت متناسب سهام جایزه به سهامداران خود تخصیص داد، این سهام را در پرتفوی سرمایه گذاری خود مشاهده می کنید. در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه سهام جایزه را به پرتفوی اضافه کنیم. همچنین به موارد مرتبط بین سهام جایزه و افزایش سرمایه پاسخ خواهیم داد. اما همان طور که احتمالا مشاهده کرده اید، این تعداد سهام اضافه شده در دارایی سهام شما وارد نشده و قادر به معامله آن نیستید. البته که معمولا نیاز است که چیزی بین 2 تا 4 ماه صبر کنید تا سهام جایزه ثبت شده و به دارایی شما اضافه شود و قابلیت معامله را پیدا کند.

حتما برایتان جالب است : بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است؟

آن وقت است که در واقع سهام جایزه به سهام عادی تبدیل شده و در پی آن امکان معامله این سهام نیز برای شما فرآهم می شود، لذا برای تبدیل سهام جایزه به سهام عادی قرار نیست که سهامدار هیچ کاری انجام دهد و تنها اقدام لازم منتظر ماندن برای زمان ثبت سهام در سبد دارایی ها و امکان معامله آن خواهد بود. در صورتی که این زمان و حتی کمی بیشتر از آن سپری شده و همچنان خبری از اضافه شدن سهام جایزه به دارایی سهام شما نبود، لازم است که با کارگزاری خود تماس برقرار کرده و علت را جویا شوید.

چه زمانی سهام جایزه قابل معامله است

بر اساس قانون، وقتی که سهام جایزه به سهامداری تعلق پیدا می کند، پس از آن که امور سهامداری شرکت بورسی مادر، سهام جایزه را پس از تائید شرکت سپرده گذاری، به پرتفوی سهامداران اضافه می کند، این سهام به حالت فعال در معاملات در می آید. درست از این زمان به بعد است که شما مقدار سهام جایزه را در میزان سهام عادی خود دیده و می توانید آن را در صورت تمایل بفروشید. البته ترجیحا تا پر شدن گپ قیمتی نماد بورسی که سهام جایزه داده است، نگه داشتن سهام به سودآوری نزدیک تر است.

شرکت ها چرا سهام جایزه می دهند؟

این امکان وجود دارد که شرکت ها به خاطر دلایل مختلفی تعدادی سهام جایزه به سهامداران خود بدهند. یکی از دلایلی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند، سرمایه گذاری درآمدهای ناپایدار و بازسازی ذخایر شرکت است. از دیگر دلایلی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند، این موضوع است که وقتی یک شرکت پول کم تری داشته باشد، ممکن است سهام جایزه را بدهد تا سهامداران بتوانند سهام خود را برای پول به فروش برسانند. دلیل سومی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند، این است که شرکت ها می توانند با پرداخت اوراق بهادار سهام به سهامداران، قیمت سهام را کاهش دهند و به این روش سرمایه گذاران جدید را برای خرید سهام تشویق می کنند.

مزیت دریافت سهام جایزه بورس چیست؟

معمولا انتظار می رود که پس از اعمال افزایش سرمایه، قیمت سهام به دنبال پر کردن گپ ایجاد شده باشد و در مدت زمانی بین 2 تا 10 ماه، به قیمت سابق خود، پیش از افزایش سرمایه و اضافه شدن سهام جایزه بازگردد. در صورتی که اوضاع شاخص بورس مناسب و صعودی بوده و سهام نیز سیر پیش بینی شده خود را طی کرده و گپ قیمتی را پر نماید، سهامدارانی که سهام جایزه دریافت کرده اند، به سود قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد. درست به همین خاطر است که معمولا سهامداران از دریافت سهام جایزه بسیار خوش حال می شوند.

نماد هر شرکت چند روز قبل از افزایش سرمایه بسته میشود؟

نماد هر شرکت برای افزایش سرمایه به این شیوه ۴۸ ساعت پیش از برگزاری مجامع متوقف شده و پس از انتشار گزارش مجمع در سامانه کدال، نماد یادشده مجاز به فعالیت در سامانه tsetmc می‌ شود.

از کجا بفهمیم سهام جایزه داریم؟

یکی از سوالات معمول در مورد سهام جایزه، این است که در چه صورت سهام جایزه تعلق میگیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینید که در سهامی که دارید در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده اید یا خیر و مهم تر اینکه سهمی که دارید افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی داشته یا نه؟ این را اگر متوجه شوید، خواهید فهمید که سهام جایزه دارید یا خیر.

چرا سهام جایزه قابل فروش نیست؟

پاسخ به این سوال این است که سهام جایزه قابل فروش است. پس از اعمال افزایش سرمایه بین 2 الی 4 ماه نیاز است که سهام جایزه به پرتفو شما اضافه شود. بعد از اضافه شدن نیز اغلب بین 2 تا 3 هفته اجازه فروش داده نمی شود، تا برای همه اعمال شود و پس از آن می توان سهام جایزه را بفروش رساند.

چه زمانی سهام جایزه بورس به پرتفوی اضافه میشود؟

همانطور که گفتیم، معمولا در بازه زمانی بین 2 تا 4 ماه پس از برگزاری مجمع افزایش سرمایه، سهام جایزه به پرتفو شما اضافه می شود. البته این زمان به درصد افزایش سرمایه نیز بستگی دارد. اگر افزایش سرمایه درصدی بالاتری داشته باشد این زمان به مراتب طولانی تر خواهد بود و اگر به عنوان مثال زیر 100 درصد باشد این زمان باید کوتاه تر باشد.

تبدیل سهام جایزه به سهام عادی

وقتی که به شما سهام جایزه تعلق می گیرد، به این موضوع توجه داشته باشید که به عنوان مثال اگر شما 100 سهم داشته باشید بعد از سهام جایزه تعداد سهام های شما افزایش پیدا کرده و به عنوان مثال به 200 سهام تبدیل می شود ولی قیمت سهام ها به میزانی تغییر می کند که دارایی شما تغییری نکند ولی تعداد سهام افزایش پیدا کند به این دلیل است که افزایش سرمایه به این شکل صورت می پذیرد. پس سهام شما همان سهام عادی میشود و شما به همان روش های گذشته میتوانید سهام های خود را مورد معامله قرار دهید و سود کسب کنید.

اگر بعد از مجمع سهم خود را بفروشیم، باز سهام جایزه تعلق می گیرد؟

مبنای تعلق سهام جایزه، زمان برگزاری مجمع است. این بدین معنی است که اگر شما در زمان برگزاری مجمع سهم مورد نظر را در پرتفو خود داشته اید، حتما سهم جایزه، در صورتی که سهم افزایش سرمایه داشته باشد، به شما تعلق می گیرد. حتی اگر سهم خود را بعد از مجمع به فروش برسانید، باز سهام جایزه به شما تعلق می گیرد و تنها این تفاوت را دارد که در زمان تعلق سهام جایزه، به این دلیل که سهام اصلی خود را به فروش رسانده اید، برای مشاهده دارایی سهام جایزه و فروش آن باید تغییر کارگزار ناظر بدهید، وگرنه قادر به فروش سهم جایزه مورد نظر نخواهید بود.

سهام جایزه چه تاثیری بر قیمت سهم دارد؟

این مورد را با یک مثال توضیح می دهیم؛ فرض کنید قیمت سهم فولاد 1200 تومان است و شما 3 هزار از این سهم را دارید. سهم فولاد تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی بدهد. فرض کنید این شرکت تصمیم گرفته است که 200 درصد افزایش سرمایه دهد.

قبل مجمع : 

  • ** تعداد سهام : 3000 سهم
  • ** قیمت سهم : 1200 تومان
  • ** کل دارایی شما : 3000 * 1200 = 3/600/000 تومان

بعد مجمع : 

  • ** تعداد سهام : 3000 سهم (از قبل داشتین) + 6000 سهم (سهم جایزه) = 9 هزار سهم
  • ** قیمت سهم : 400 تومان
  • ** دارایی شما بعد از مجمع : 9000 * 400 = 3/600/000 تومان

اتفاقی که پس از مجمع شاهد آن هستیم این است که قیمت سهم تقسیم بر سه می شود و تعداد سهام شما نیز سه برابر می شود. یعنی بعد از مجمع اینطور خواهد بود؛ همانطور که ملاحظه می فرمایید، عملا دارایی شما قبل و بعد از مجمع تغییری پیدا نکرده است. فقط به اندازه سه برابر تعداد سهام قبلی خودتون به شما سهم جدیدی به عنوان سهام جایزه اختصاص پیدا می کند. 

حتما برایتان جالب است : افزایش سرمایه از محل سود انباشته چگونه است؟

حال سوال اینجاست که این اتفاق چه مزیتی دارد؟ در بورس بطور کلی یک اصل وجود دارد که وقتی قیمت سهم کم باشد تقاضای بیشتری برای آن بوجود می آید. به عنوان مثال مردم در بورس سهم 400 تومانی را راحتر از 1200 تومان می خرند. از دیگر مزایای این اتفاق می توان به آپدیت و بروز شدن صورت های مالی شرکت اشاره کرد.

آیا برای دریافت سهام جایزه بورس باید مبلغی بپردازیم ؟

خیر، برای دریافت سهم جایزه نیاز به هیچگونه پرداختی به شرکت نیست. یکی از مزایای این نحوه افزایش سرمایه همین مورد است.

اگر بعد از مدت تعیین شده سهام جایزه اضافه نشد چه کنیم؟

اگر بعد از 2 تا 4 ماه خبری از سهام جایزه در پرتفو شما نشد، بهتر است ابتدا تغییر ناظر دهید. اگر پس از تغییر ناظر نیز خبری از سهم جایزه نشد با کارگزاری خود تماس بگیرید.

سهام جایزه همان حق تقدم است؟

خیر؛ حق تقدم از افزایش سرمایه آوردی نقدی به سهامدار اعطا می شود و این در حالی است که سهام جایزه پس از افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی به سهامدار تعلق می گیرد. از دیگر تفاوت های سهام جایزه و حق تقدم می توان به این مورد اشاره کرد که شما برای دریافت حق تقدم باید به شرکت مبلغی واریز کنید در حالی که در سهام جایزه این مورد نیاز نیست و به صورت اتوماتیک به شما اهدا خواهد شد.

نکات مهم درباره سهام جایزه بورس

  • 1) بعد از افزایش سرمایه، برای ثبت سهام جدید مدت زمانی طول می‌کشد. در این زمان می ‌توانید سهام قبلی را به فروش برسانید.
  • 2) سهام جایزه یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به دارندگان سهام در زمان مجمع تعلق خواهد گرفت.
  • 3) اگر در زمان برگزاری مجمع در خصوص افزایش سرمایه، شما سهام شرکت رو داشته باشید، به عنوان سهامدار شناخته می شوید و افزایش سرمایه و سهام جایزه به شما تعلق خواهد گرفت.
  • 4) نحوه دریافت سهام جایزه به این صورت است که اغلب دو ماه بعد از ثبت آگهی افزایش سرمایه، سهام جایزه به پرتفو سهامداران بصورت رایگان اضافه و قابلیت معامله را خواهد داشت.
  • 5) زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی و زمان فروش سهام جایزه؛ سهام جایزه برای ثبت شدن به صورت میانگین ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد، شما بعد از این مدت، می توانید آن را بفروشید.
  • 6) افزایش سرمایه های بالای ۱۰۰ درصد باید قبل از بازگشایی نماد به ثبت برسد و قابلیت معامله شود. و در صورتی که در حدود قیمت تئوریک بازگشایی شود، ضرری را برای کسی به دنبال ندارد.
  • 7) یک نکته بسیار مهم در خصوص سهام جایزه وجود دارد که در قالب مثال آن را توضیح می دهم؛ به عنوان مثال شما سهم دماوند در آذر 99 افزایش سرمایه داد و در اسفند 99 اعمال شده و سهام جایزه به پرتفو اضافه شد. اگر شما بین آذر تا اسفند 99 اگر سهم دماوند را فروختید حتما حداقل یک مورد از سهام را نگهدارید. مثلا اگر شما 1000 سهم دماوند دارید 999 عدد را بفروش برسانید و یک عدد را نگه دارید. در غیر اینصورت از زمان اضافه شدن سهام جایزه خبردار نخواهید شد و نیاز دارید که از طریق تغییر کارگزار ناظر مجدد سهم جایزه را به پرتفو خود اضافه کنید.

خلاصه مطلب و کلام پایانی

پس به منظور دریافت سهام جایزه به هیچ عنوان نیازی نیست که کار خاصی انجام دهید و همین طور پرداخت مبلغ هم نیاز نخواهد بود. تنها مالک سهام نماد شرکت بورسی مورد نظر بودن، موجب می شود که در صورت تخصیص سهام جایزه به سهامداران، شما نیز از آن برخوردار شوید. معمولا پس از دو ماه تا چهار ماه از زمان اعلام تخصیص سهام جایزه، این سهام قابل معامله می شود.

اما در صورتی که تعداد سهام جایزه اختصاص داده شده، به پرتفوی شما پس از این مدت اضافه نشد، حتما با کارگزاری خود تماس حاصل نموده و موضوع را پیگیری کنید. البته در نظر داشته باشید که باید افزایش سرمایه شرکت به صورت کامل ثبت شود تا سهام جایزه امکان فروش داشته باشد. به صورت کلی یکی از مواردی که در زمان اضافه شدن سهام جایزه به پرتفو شما مهم است، درصد افزایش سرمایه است. هر چقدر درصد افزایش سرمایه شرکت بیشتر باشد زمان اضافه شدن سهم جایزه به پرتفو شما نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

در بعضی از مواقع، بین انتشار آگهی سهام جایزه و اعمال آن سهام جایزه در بعضی از کارگزاری ها مثل مفید به پرتفو شما اضافه می شود ولی قابل معامله نیست. پرتفو لحظه به صورت کلی ملاک نیست و باید منتظر باشید که افزایش سرمایه اعمال شود. به عنوان مثال در آبان 99 سهم فملی اقدام به افزایش سرمایه نموده اما زمان اعمال آن و اضافه شدن سهام جایزه اسفند 99 بوده است و در این زمان سهام جایزه به پرتفو اضافه نمی شود و حتی اگر اضافه هم شود قابل معامله نخواهد بود.

در انتها امیدوارم از این مقاله سهام جایزه را بررسی کرد و به سوال سهام جایزه چه زمانی اضافه میشود پاسخ داد، استفاده های لازم رو برده باشید.

نظر شما در مورد سهام جایزه در بورس چیست؟ ( تا به حال همچین سهامی را دریافت کرده اید؟)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

2 دیدگاه برای “سهام جایزه بورس | چه زمانی سهام جایزه به پرتفوی اضافه میشود؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *