آموزش رسم خطوط روند به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش رسم خطوط روند

آموزش رسم خطوط روند بسیار ساده است ولی به هر حال چنانچه قصد داشته باشید از ترسیم خط روند در بازارهای مالی مختلف مانند بورس، ارز دیجیتال، فارکس، بورس جهانی، طلا و سکه، دلار و … استفاده کنید، باید یاد بگیرید که دقیقا چطور می توانید خطوط روند را به صورت اصولی رسم کنید. آموزش رسم خطوط روند به شما کمک می کند تا قوانین ساده و بسیار سودآور را در این بازار یاد بگیرید و معاملاتتان را با حد ضرر و حد سود آغاز کنید و همچنین برای خودتان برنامه و استراتژی معاملاتی خاصی تدوین کنید، بنابراین اگر می خواهید روش ترسیم خطوط روند را یاد بگیرید، همین الان در این مطلب آموزش رسم خطوط روند را به صورت رایگان یاد بگیرید.

آموزش رسم خطوط روند

چنانچه در دنیای بورس و یا سایر بازارهای مالی فعال باشید یا حتی چنانچه فقط چند دقیقه پای آموزش‌ های سرمایه‌ گذاری در بازارهای بورسی نشسته باشید، مطمئنا عنوان خط روند را شنیده اید. تریدرها و اساتید بازارهای مالی بر این باورند که این خط می‌ تواند حائز اهمیت ترین و کاراترین ابزار یک معامله‌ گر یا سرمایه‌ گذار در بازار باشد. به منظور درک مفهوم خط روند لازم نیست به سراغ مفاهیم دیگر برویم، چرا که مفهوم این خط بسیار ساده و روشن است. البته روشن بودن این مفهوم به هیچ وجه به معنی کم‌ اهمیت بودن آن نخواهد بود.

حتما برایتان جالب است : حجم معاملات چیست و چه کاربردی دارد؟

اتفاقا معامله‌ گران حرفه‌ ای و سرمایه‌ گذاران پیشرفته به خطوط روند اعتماد بسیاری دارند و عملا بیشتر از هر اندیکاتور و شاخصی به این خطوط وابسته اند و این امر تنها نشان دهنده یک چیز است؛ خط روند ساده ولی بسیار مهم است. لذا در همین ابتدای کار باید گفت که ساده بودن مفهوم خطوط روند نباید موجب شود که شما تصور کنید کارایی این خط اهمیت بالایی ندارد. به بیان ساده تر چنانچه به یک سرمایه‌ گذار یا معامله‌ گر حرفه‌ ای و قدیمی بازارهای مالی بگویند که فقط حق انتخاب یک یا دو اندیکاتور دارد و بایستی مطابق با آن ها برای معامله اقدام کند، تردید نداشته باشید که خطوط روند نخستین انتخاب آن‌ هاست ولی سؤال اینجاست که این خطوط دقیقا به ما چه می گویند؟ در بخش بعدی به توضیح این مورد پرداخته ایم؛

خطوط روند چه چیزی به شما ‌میگویند؟

آموزش ترسیم خط روند‌ یکی از حائز اهمیت ترین ابزار‌های تحلیل تکنیکال در بورس به شمار می رود. تحلیل تکنیکال به جای در نظر گرفتن فاکتور‌های بنیادی‌ یا عملکرد شرکت در گذشته، به دنبال روند‌ها و حرکت های قیمتی است. به صورت کلی خط روند به تحلیلگران تکنیکال کمک ‌می‌ کند تا جهت حرکت فعلی قیمت‌ های بازار را پیش بینی کنند. تحلیلگران تکنیکال معتقند که روند دوست آن‌ ها است و پیدا کردن آن نخستین گام در مسیر انجام‌ یک معامله‌‌ سودآور محسوب می شود.

یک تحلیلگر بورس به منظور ترسیم یک خط روند به حداقل دو نقطه در نمودار قیمت احتیاج خواهد داشت. برخی از تحلیلگران دوست دارند از بازه‌ های زمانی گوناگونی مثل 1 دقیقه‌ یا 5 دقیقه استفاده نمایند و این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران تکنیکال از نمودار‌های روزانه‌ یا هفتگی بهره می گیرند. برخی از تحلیلگران نیز به هیچ عنوان از بازه‌ های زمانی استفاده نمی‌ کنند و به جای آن‌ ها روند‌ها را در بازه‌ه ایی که بازار از یک روند ثابت بوده است، مورد بررسی قرار می دهند.

خطوط روند بدون توجه به بازه‌‌ زمانی، یا دوره‌ های تعیین شده، ‌می‌ توانند روند‌ها را به تحلیلگران نشان دهند، از همین روی ترسیم خطوط روند در کل دنیا و در تمام بازارهای مالی که نمودار دارند مرسوم است و محبوبیت بالایی نیز دارد. به عنوان مثال چنانچه سهام شرکت A در قیمت 3500 تومان معامله ‌می‌ شود و قیمت آن در روز بعد به 4000 هزار تومان می رسد و در ادامه در سه روز بعد به 4500 تومان برسد، تحلیلگر سه نقطه برای کشیدن روی نمودار در اختیار خواهد داشت.

حتما برایتان جالب است : پولبک زدن در بورس به چه معناست؟

نمودار از 3500 تومان آغاز شده و در ادامه از 4000 و 4500 تومان عبور ‌کرده است. چنانجه تحلیلگر‌ یک خط از همه‌‌ این نقاط عبور دهد، متوجه‌ یک روند صعودی ‌خواهد شد. این خط روند‌ یک شیب مثبت دارند، بنابراین به تحلیلگر ‌می گویند که زمان خرید فرا رسیده است، ولی چنانچه قیمت سهام شرکت A از 3500 تومان به 2500 تومان برسد، خط روند‌ یک شیب منفی خواهد داشت و تحلیلگر با توجه به این که در بازار نزولی قرار دارد، بهتر است برای فروش سهام خود اقدام کند تا در فرصت مناسب تری و با شکست خط روند نزولی، بتواند مجددا به سهم ورود کرده و سود مناسبی را کسب نماید.

خط روند چگونه رسم میشود؟

این سوال از این لحاظ حائز اهمیت است که اولا شما به‌ عنوان یک تریدر باید بتوانید به شکل دستی آن‌ ها را ترسیم نمایید و در ادامه مسیر بتوانید از انواع بهترین اندیکاتور خط روند استفاده کنید، به همین خاطر است که آموزش رسم خط روند نخستین گام شما در دنیای سرمایه‌ گذاری و معامله‌ گری به حساب می آید و باید در رسم اصولی آن مهارت های لازم را کسب کنید.

لذا به صورت کامل مشخص است که شما قرار نیست کار خاصی بکنید و همه آموزش رسم خط روند به احتمال زیاد در یک خط تمام شود. در حقیقت شما با اتصال دونقطه کف یا دونقطه قله می‌ توانید به راحتی خطوط روند خودتان را رسم نمایید. هیچ اندیکاتور یا شاخصی را نمی‌ توان یافت که به این اندازه ساده باشند و کارایی های فوق العاده ای از خود نشان دهنده و همین طور نیاز خاصی به انواع نرم‌ افزار رسم خط نداشته باشند، ولی این پایان کار نیست و رسم خطوط روند جزئیات ساده ای دارد که آن ها را هم باید در نظر داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت.

استفاده از سایه‌ یا بدنه‌‌ شمع‌ ها برای رسم خط روند

برخی از معامله‌ گران به منظور ترسیم خط روند در بورس از بدنه‌‌ شمع‌ ها استفاده ‌می‌ کنند و این در حالی است که برخی دیگر ترجیح ‌می‌ دهند از سایه‌ های آن‌ ها استفاده نمایند! استفاده از سایه روش معمول تری به حساب می آید ولی استفاده از بدنه‌‌ شمع نیز برای رسم و کار با خطوط روند قابل قبول است.

نحوه ترسیم خط روند

انواع روندها در تحلیل تکنیکال

نکته مهم اینجاست که یک چارت عادی و نرمال شاید ده ها و صدها نقطه کف یا قله بزرگ و کوچک داشته باشد! لذا در این حالت آیا باید به‌ همه این خطوط اعتماد کرد؟ پیش از رفتن سراغ ادامه مبحث به این نقطه توجه کنید که هر خط از برخورد دو نقطه به وجود می آید، بنابراین به منظور رسم یک خط روند قرار است شما دو قله یا تو کف یا یک قله و یک کف را به یکدیگر وصل نمایید. این‌ که در ادامه این خط مشاهده می کنید بعضی از قله‌ ها یا کف ها به این خط برخورد می‌ کند، از معجزات خطوط روند می باشد. 3 نکته بسیار مهم در خصوص ترسیم و استفاد از خطوط روند را در این بخش آورده ایم که توجه به آن ها ضروری است؛

1) هر خط روند در تحلیل تکنیکا که تعداد برخوردهای بیشتری داشته باشد، به مراتب از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود و این بدین معنی است که خطوط روندی که تعداد کف یا قله بیشتری به آن برخورد کرده و مسیر خود را عوض کرده‌ اند و در اصطلاح این خط را نشکسته‌ اند، نشان دهنده این است که این خط روند بسیار قدرتمند و همچنین معتبر است.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

2) جالب است بدانید که به صورت معمول خطوط روند در چهارمین برخورد می بایست شکسته شوند. در حقیقت این خطوط در 4 امین حمله چارت به خطوط روند نمی‌ تواند مقاومت یا حمایت خودش را نشان بدهد و اغلب شکسته خواهد شد. هر اندازه از این تعداد برخورد بیشتر شود، عملاً چند حالت بیشتر وجود نخواهد داشت؛ یا این‌ که سهم وارد رنج شده است و این بدین معنی است که قرار است در میان یک بازه قیمتی نوسانات قیمتی را در مدت زمانی طولانی تجربه کند یا در حالت دوم امکان دارد شما خط روند اشتباهی رسم کرده باشید و در حالت سوم احتمال دست‌ کاری قیمت‌ ها وجود دارد که فقط در بازار بورس ایران است که می توانیم این انتظار را داشته باشیم!!

3) بهترین اندیکاتور خط روند وقتی کشیده می شود که بازه زمانی در نظر گرفته‌ شده بلندمدت‌ تر باشد. به بیان ساده خطوط روند در بلندمدت از اعتبار به مراتب بیشتری برخوردار هستند. این خطوط در ماهانه اعتبار بیشتری از هفتگی و درنهایت اعتبار بالاتری در تایم روزانه خواهند داشت.

تفاوت میان خطوط روند و کانال‌ ها

البته این را هم باید گفت که برای‌ یک نمودار ‌می‌ توان چنیدن خط روند ترسیم نمود. معامله‌ گران بورسی به صورت معمول به منظور ساخت کانال‌ ها از خطوط روندی که در‌ یک دوره نقاط بالایی را به هم وصل می کنند، به همراه خطوط روندی که در‌ یک دوره‌‌ دیگر نقاط پایینی را به هم وصل می‌کنند استفاده ‌می‌ نمایند. یک کانال بازه‌‌ تغییر قیمت در بین دو سطح مقاومت و حمایت را نشان ‌می‌ دهد. مثل اندیکاتور خط روند، معامله‌ گران تحلیل تکنیکال مراقبند تا هر زمان که قیمت با خطوط کانال برخورد کرد، پرایس اکشن را از کانال بیرون ببرند. همچنین امکان دارد آن ها با توجه به روش معامله‌‌ خود از نقطه‌‌ شکست به عنوان نقطه‌‌ ورود‌ یا خروج استفاده کنند.

نحوه گرفتن سیگنال از خطوط روند

سیگنال خرید در روند افزایشی : در روندهای صعودی می ­‌توان از خط روند به منظور تعیین زمان مناسب برای خرید استفاده کرد، بدین صورت که هر زمان قیمت به خط روند نزدیک شود یا روی آن قرار بگیرد، زمان مناسب برای ثبت سفارش خرید به حساب می آید. البته معامله‌­ گرانی که جوانب احتیاط را بیشتر رعایت می کنند، ابتدا اندکی صبر می کنند تا منحنی قیمت بعد از برخورد با خط روند به سمت بالا حرکت نماید و حتی پولبک خود را هم بزند تا در ادامه برای خرید آن دارایی اقدام کنند.

حتما برایتان جالب است : شناسایی پول هوشمند در بورس چگونه است؟

سیگنال فروش در روند کاهشی : در روندهای نزولی توصیه می شود که تا زمان شکسته شدن خط روند نزولی، منتظر بمانید، اما در شرایطی که به اشتباه در روند نزولی سهمی را خریدید، زمان مناسب برای ارسال سفارش فروش وقتی است که منحنی قیمت به خط روند نزدیک ‌شود و یا روی آن قرار بگیرد. معامله ‌­گران برای کسب اطمینان بیشتر باید منتظر بمانند تا منحنی قیمت پس از برخورد با خط روند به سمت پایین حرکت کند تا برای فروش دارایی اقدام نمایند.


خلاصه مطلب و نتیجه گیری

توصیه می شود که تحلیلگران در راستای افزایش اعتبار تحلیل و کاهش ریسک معاملات از تکنیک تحلیل چند زمانی کمک بگیرند؛ به عنوان مثال چنانچه قصد دارید بر اساس خط روند صعودی در دوره زمانی هفتگی خرید و فروش نمایید، بهتر است که مطابق با خطوط روند هم‌ پوشان در نمودار روزانه عمل کنید.

اما به صورت کلی به هیچ وجه از روی تعصب و تصورات ذهنی اشتباه، برای رسم خطوط و تنظیم اجباری منحی ها اقدام نکنید، چرا که این تعصبات بر روی نحوه کشیدن خط روند موثر واقع می شود و باعث اشتباه در شناسایی سطوح حمایت و مقاوت می‌ شود. لذا چنانچه خط روند، به صورت کامل بر قوانین تحلیل نموداری منطبق نیست، به دنبال ابزار و یا الگوهای دیگری باشید. چهار نکته زیر را در این خصوص در نظر داشته باشید؛

  • 1) در روند صعودی هر کف جدید می بایست بالاتر از کف قیمتی پیش از خود باشد. لزومی به بالاتر بودن هر قله از قله قبلی خود نیست ولی چنانچه این شرط برقرار باشد، ادامه وضعیت فعلی محتمل‌ تر خواهد بود.
  • 2) در روند نزولی هر سقف جدید می بایست پایین‌ تر از سقف قیمتی پیش از خود باشد و لزومی به پایین‌ تر بودن هر دره از دره پیشین خود نیست.
  • 3) چنانچه از نمودارهای کندلی استفاده می‌ کنید، خط روند نباید به هیچ عنوان بدنه کندل را قطع نماید. در حقیقت صرفا می‌ تواند منطبق بر قیمت پایانی یا ابتدایی و کمترین و بیشترین قیمت باشد ولی تاکید می کنم که به هیچ وجه نباید بدنه کندل را قطع کند. این قانون در زمان ترسیم خطوط حمایت و مقاومت نیز صادق است.
  • 4) ترسیم خط روند با حداقل دو نقطه قابل انجام خواهد بود، ولی به منظور تایید اعتبار آن، بهتر است حداقل سه نقطه داشته باشیم.
  • 5) هرگز تلاش نکنید خط روند را منطبق با تصورات ذهنی خود ترسیم نمایید! تعصب شخصی نباید در تحلیل تکنیکال نقشی داشته باشد، لذا به زور چند نقطه را به یکدیگر وصل نکنید تا بگویید که ما خط روند را رسم کرده ایم و کانال قیمتی را کشف نموده ایم!

نکته : سه پارامتر حائز اهمیت برای بررسی اعتبار Trend line عبارت است از؛ تعداد دفعات برخورد، شیب خط، تایم فریم تحلیل.

نکته : همان طور که گفتیم هر چقدر قیمت‌ های بیشتری خط روند را لمس کند، آن خط روند اعتبار بیشتری پیدا خواهد کرد. در حقیقت هر چقدر تعداد نقاط برخورد بیشتر شود، می‌ توان اعتبار بیشتری را برای آن خط قائل شد، به این خاطر که نشان از عدم تمایل بازار برای شکست آن دارد و احتمال واکنش مثبت قیمت‌ ها در آینده نسبت به این خط بسیار زیاد است. به عنوان مثال خطی که از اتصال 20 نقطه به وجود آمده باشد، از خطی با 5 نقطه اتصال اعتبار به مراتب بالاتری خواهد داشت.

  • ** خطوط روند با استفاده از‌ یک خط صاف روند حرکت قیمت را نشان ‌می‌ دهند.
  • ** خطوط روند ‌می‌ توانند به منظور ساخت کانال‌ ها به نقاط بالایی و پایینی اعمال شوند.
  • ** به منظور درک بهتر مسیر روند به جای‌ یک نمودار قیمت، ‌می‌ توان از‌ یک خط روند استفاده نمود.
  • ** دوره‌ های زمانی و نقاط استفاده شده به منظور ترسیم خط روند به انتخاب خود معامله‌ گران وابسته است.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به آموزش رسم خطوط روند پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری در ایران را یاد بگیرید، این مطلب جامع شما را راهنمایی می کند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *