اصطلاحات بازار فیوچرز که باید بدانید

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
اصطلاحات بازار فیوچرز

اگر بخواهید در بازار معاملات فیوچرز سرمایه گذاری کنید، باید اصطلاحات بازار فیوچرز را یاد بگیرید. البته این را هم باید گفت که اصطلاحات بازار فیوچرز بسیار ساده و اندک هستند و در همین مقاله مختصر به صورت کامل تمامی اصطلاحات بازار فیوچرز را به شما آموزش خواهیم داد تا به زبان ساده تمامی آن ها را یاد بگیرید و مسیر ورودتان به بازار فیوچرز هموارتر شود، پس اگر به بازار فیوچرز یا آتی علاقه مندید و دوست دارید اصطلاحات بازار فیوچرز را کاملا رایگان یاد بگیرید، این مطلب برای شماست.

اصطلاحات بازار فیوچرز

در هر زمینه ای، وجود یک سری اصطلاحات خاص می‌ تواند برای افراد مبتدی چالش‌ برانگیز باشد. وجود این نوع از اصطلاحات در بازارهای مالی و به خصوص بازار رمزارزها هم موجبات سردرگمی معامله‌ گران تازه وارد را فراهم آورد است و به همین خاطر است که در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با 13 مورد از اصطلاحات معاملات فیوچرز آشنا کنیم، پس با مای مانی همراه بمانید؛


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در ابتدا می توان گفت که استفاده از حجم معاملات تحت عنوان معیاری برای سرمایه‌ گذاری می‌ تواند برای تریدرهای حرفه‌ ای سود بسیار خوبی به همراه داشته باشد، به صورتی که در بیشتر مواقع می‌ توان از معیار حجم برای ایجاد پویایی در بازار کریپتوکارنسی استفاده نمود. البته این را هم باید در نظر داشت که شرط موفقیت در این راه، مطمئنا استفاده درست از اهرم ها می باشد که هیچ وقت نباید بیش از حد استاندارد لحاظ شود.

برای مثال چنانچه فرد محافظه‌ کاری هستید یا تازه وارد معاملات این چنینی شده اید، اهرم ۵ یا ۲ برابر مطمئن ترین میزان است. بسیاری از افراد فقط با خرید رمزارز و هولد کردن آن، قصد رسیدن به سودهای کلان را دارند، ولی معامله‌ گران حرفه ای از همه ظرفیت‌ های بازار برای تحقق این امر بهره خواهند گرفت که یکی از آن‌ ها بازار فیوچرز می باشد. البته این را هم باید گفت که این بازار از اصطلاحات مهمی برخوردار است که دانستن آن برای هر معامله‌ گری الزامی است. 13 مورد از اصطلاحات بازار فیوچرز که باید بدانید را در بخش بعدی مقاله آورده ایم؛

1) الزامات مارجین 

به منظور ورود به یک معامله فیوچرز کریپتویی، می بایست یک مارجین اولیه داشته باشید. مارجین اولیه برابر با درصدی از ارزش نظری یک پوزیشن قرارداد آتی می باشد که می بایست به وسیله پول نقد یا وثیقه در زمان استفاده از حساب فیوچرز تامین شود. از طرفی مارجین نگهداری به مقدار حداقلی لازم برای باز نگه داشتن پوزیشن فیوچرز گفته می شود. با رسیدن مارجین نگهداری به یک حد خاص، پوزیشن لیکویید می شود.

2) ارزیابی لیکوییدیتی

معامله گران و سرمایه‌ گذاران با بررسی دقیق لیکوییدیتی یا قدرت نقدشوندگی یک دارایی جدید، به تعیین درستی و تمامیت بازار، سرعت تراکنش‌ ها، سیالیت بازار و در کل ارزیابی ثبات آن اقدام می کنند که همه این موارد این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بدون اسلیپیج بالای قیمت، دارایی خود را به سرعت به پول نقد تبدیل کنند. در زمان معامله قرارداد آتی رمزارزها، سه معیار اصلی تعیین‌ کننده قدرت نقدشوندگی خواهند بود که این معیارها شامل دارایی، صرافی و لیکوییدیتی بازار می شود.


حتما برایتان جالب است : نحوه ورود به بازار آتی در بورس ایران


یک معامله همواره بایستی وجود تعداد کافی خریداران، فروشندگان، میکرها و تیکر و وضعیت کلی یک دارایی و بازار را مورد بررسی قرار دهد. به صورت کلی لیکوئیدیتی بیشتر بازارهای معاملات فیوچرز رمزارزها، به دلیل تسویه قراردادهای آتی با پول نقد از صرافی‌ های اسپات بیشتر است. لذا به‌ جز در قرارداد آتی بیت کوین با تحویل فیزیکی، اصلا احتیاجی به خود رمز ارز بیت کوین نخواهد بود. به لطف لیکوییدیتی کافی، ریسک اسلیپیج تا حدود بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. البته این را هم باید گفت که به منظور کاهش ریسک همواره می بایست عوامل بنیادی را هم مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

3) لوریج یا اهرم

اهرم به عنوان یکی از پر استفاده ترین اصطلاح در معاملات فیوچرز رمزارزها می باشد. معامله‌ گران به دلیل اهرم در معاملات فیوچرز بایننس می توانند سودی بیشتر از توان مالی خود بدون پرداخت بهره دریافت نمایند. این طور فرض کنید که شما قصد خرید خانه‌ ای 250 میلیونی را دارید، ولی دارایی شما امروزه 70 میلیون تومان است. لذا بانک برای جبران مابقی پول، وامی به شما می پردازد و علاوه‌ بر دریافت 70 میلیون به منظور ضمانت در ازای آن از شما بهره می گیرد.

شما به جهت بازپرداخت وام 1 ماه فرصت خواهید داشت، در غیر این صورت هم خانه از شما پس گرفته می شود و هم 70 میلیون شما به عنوان جریه به وسیله بانک ضبط خواهد شد. در معاملات فیوچرز هم قضیه ساده است، با این تفاوت که هیچ بهره‌ ای از شما دریافت نخواهد شد. به صورتی که شما به فرض برای خرید 500 دلار بیت‌ کوین 450 دلار وام از بایننس دریافت می کنید. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که این تصمیم تنها بایستی در روند صعودی بازار صورت پذیرد تا مبادا قیمت بیت‌ کوین با نوسان شدید روبرو شود و موجودی شما لیکوئید شود.

بدین منظور شما یک فرصت استثنایی دیگر هم تحت عنوان اهرم خواهید داشت. در صرافی بایننس بازه لوریج در معاملات از ۱ تا ۱۲۵ برابر است و این بدین معنی است که شما با قرار دادن اهرم روی ۲ به ازای هر ۱ درصد رشد بیت‌ کوین ۲ درصد سود می گیرید که عکس این قضیه هم صدق می کند. لذا پیش از تصمیم‌ گیری درباره درجه اهرم، سرمایه‌ گذاران می بایست دستورالعمل های شناخته شده را مورد بررسی قرار دهند.

  • در ابتدای امر باید سطوح پایین اهرم را حفظ نمایید.
  • از دستورات توقف در راستای کاهش روند نزولی و محافظت از سرمایه استفاده نمایید.
  • سرمایه‌ گذاری در فیوچر را به ۱ تا ۲ درصد از کل سرمایه تجاری در هر موقعیتی محدود نمایید.
  • چنانچه فرد ریسک گریز و محافظه کاری هستید یا جدید وارد معاملات ارزهای رمزپایه شده‌ا ید، اهرم ۵ یا ۲ برابر بهترین میزان برای شما به حساب می آید.

4) فاندینگ ریت

فاندینگ ریت معمولا به معنای نرخ بودجه است، ولی به عقیده تریدرهای فیوچرز نمی‌ تواند معنای دقیقی برای آن باشد. فاندینگ ریت در معنی درست خود به مقدار پول یا سودی می گویند که معا‌مله‌ گران طبق اختلاف ایجاد شده، پرداخت و یا دریافت می‌ کنند. میزان نرخ بودجه از نرخ بهره و حق بیمه حاصل می شود.


حتما برایتان جالب است : پوزیشن لانگ و شورت چیست؟


حق بیمه هم مطابق با تفاوت میان قیمت قرارداد دائمی و قیمت لحظه ای رمزارزها تعیین می گردد، لذا نرخ سود در فیوچرز بایننس ۰٫۰۳ درصد در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که این نرخ‌ ها معمولا به وسیله صرافی‌ ها و بازارها به منظور جلوگیری از هرگونه اختلاف در قیمت هر یک از ارزهای دیجیتال بهره گرفته می شود.

تیردرها می بایست از این نرخ‌ ها آگاهی دقیق داشته باشند، چرا که این نرخ‌ ها بر هزینه نگهداری روزانه یک قرارداد دائمی موثر است و همچنین می‌ توانند به عنوان معیار سنجش احساسات بازار در قراردادهای فیوچرز کاربرد داشته باشد. برای مثال فاندینگ‌ ریت‌ های بالا به صورت معمول در بازارهای گاوی و صعودی اتفاق می افتد، جایی که معامله‌ گران بر این باورند که بازار به شدت صعودی است و آن ها مایل به پرداخت حق بیمه در بازه‌ های بلندمدت هستند.

5) هجینگ یا پوشش ریسک

معامله فیوچرز رمزارزها یک روش عالی به منظور پوشش ریسک برای دارایی‌ های سنتی یا در برابر امکان سقوط شارپی قیمت خود ارزهای دیجیتال می باشد. لذا سرمایه‌ گذاران نهادی بیشتر قرارداد آتی بیت کوین را تحت عنوان ابزاری برای هجینگ ترجیح می‌ دهند.

اصطلاحات معاملات فیوچرز

با توجه به این موضوع که معامله آتی رمزارزها از قیمت از پیش تعیین‌ شده در تاریخ انقضا برخوردار می باشد، ترید فیوچرز بیت کوین شما را در معرض ضررهای شدید کاهش قیمت بیت کوین در بازار اسپات قرار نخواهد داد.

6) متنوع‌ سازی

در کنار هجینگ، فیوچرز ارزهای دیجیتال این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا سرمایه خود را متنوع نمایید. بدیهی است که متنوع‌ سازی یکی از بهترین روش های موجود مدیریت پول برای معامله گران و سرمایه‌ گذاران به حساب می آید.

شما می‌ توانید با باز کردن چندین پوزیشن در بیت کوین، اتریوم، چین لینک و …، یک پورتفولیو متنوع مناسب از قراردادهای آتی برای خود طراحی کنید. بدین وسیله توانایی کاهش ریسک موجود در تنها یک ارز واحد در زمان سقوط غیرمنتظره قیمت را خواهید داشت.

7) تاریخ انقضا

این طور فرض کنید که قرارداد فیوچرز مورد معامله شما با پول نقد تسویه شود. لذا بدین صورت می بایست به تاریخ انقضا توجه کنید، چرا که این تاریخ زمان دریافت پول نقد یا استیبل کوین معادل آن است. به هر صورت قبل از رسیدن تاریخ انقضا، امکان فروش قرارداد باز در هر زمانی وجود خواهد داشت.

8) نوسان بازار

یکی از حائز اهمیت ترین موارد درباره معامله ارزهای دیجیتال و اوراق آتی، بالا و پایین های قیمتی است. با این که نوسان به صورت معمول به‌ عنوان ریسک در نظر گرفته می شود، ولی فرصت‌ های بیشتری را به همراه خواهد داشت. این امر به ویژه به نفع معامله گران کوتاه مدتی است که معامله مطابق با تحرکات سریع بازار را بیشتر ترجیح می‌ دهند.


حتما برایتان جالب است : صرافی معتبر بدون احراز هویت برای ایرانی ها


رمزارزها همچنان به نسبت بازارهای سهام و فارکس بازار کوچکی به حساب می آیند، لذا دارایی‌ های دیجیتال مستعد نوسانات برگرفته از فعالیت نهنگ‌ ها یا رویدادهای گوناگون تاثیرگذار بر این صنایع اند.

9) سود باز

سود باز به‌ عنوان یکی دیگر از اصطلاحات کاربردی در معاملات فیوچرز رمزارزها مطرح است. سود باز در واقع بیانگر مقدار سرمایه‌ ای است که به بازار تزریق یا از بازار خارج می‌ شود. چنانچه سرمایه بیشتری وارد بازار فیوچرز بایننس شود، سود باز نیز به مراتب بیشتر خواهد شد و چنانچه سرمایه بیشتری از این بازار خارج شود، سود باز کم می شود.

در حقیقت می توان این طور گفت که سود باز با جمع‌ آوری کل پوزیشن‌ های باز اعم از پوزیشن‌ های خرید و فروش و کسر کردن آن از پوزیشن‌ های بسته شده قابل محاسبه خواهد بود. سود باز با توجه به تعداد قرارداد‌های باز به صورت داینامیک متغییر است. به صورت کلی سود باز با حجم بازار در ارتباط است و رابطه مستقیمی با آن دارد.

10) حجم معاملات

به تعداد معاملاتی که در یک بازه زمانی خاص، به عنوان مثال ۲۴ ساعته بر روی یک نماد شاهد هستیم، حجم معاملا‌ت آن نماد و به تعداد معاملات کل سهام موجود در بازار در یک بازه زمانی خاص حجم معاملات بازار می گویند.

استفاده از حجم به عنوان معیار سنجش می‌ تواند برای تریدرها مفید باشد، به ویژه چنانچه آن‌ ها علاقه‌ مند به دانستن قدرت روند بازار باشند. به صورت معمول می‌ توان از معیار حجم به منظور ایجاد نوسان به خصوص در بازارهای دیجیتالی بهره گرفت. برای مثال چنانچه حجم معاملات در یک بازه زمانی بالا باشد و قیمت یک ارز رمزنگاری شده به صورت ناپایدار به سمت بالا در حرکت باشد، روند صعودی به سادگی قابل توجیه می باشد.

11) صندوق بیمه

صندوق بیمه همان چیزی است که مانع از افت موجودی معامله گران به زیر صفر می شود، با این وجود این اطمینان را می دهد که معامله گران برنده سود خود را دریافت کنند. به منظور درک بهتر مطلب به این مثال توجه کنید؛ این طور فرض کنید احسان 2 هزار دلار در حساب بایننس فیوچرز خود دارد که برای باز کردن یک پوزیشن 10x BNB لانگ با 20 دلار در هر کوین استفاده می شود.

البته این را هم باید گفت که احسان معاملات و خرید خود را از معامله گر دیگری خرید می کند و نه از بایننس. لذا در طرف دیگر معامله، ما عرفان را داریم، با موقعیت شورت و به همان میزان. به دلیل وجود اهرم 10 برابر احسان 1000 بایننس کنوین به ارزش 20 هزار دلار به علاوه 2 هزار دلار وثیقه دارد. با این حال چنانچه قیمت بایننس کوین از 20 دلار به 18 دلار برسد، احسان می تواند پوزیشن خود را به شکل اتوماتیک ببند و این بدین معنی است که سرمایه و دارایی های احسان لیکویید شده و وثیقه 2 هزار دلاری او تماما از بین خواهد رفت!


حتما برایتان جالب است : دائو در ارز دیجیتال چیست و چرا به آن نیاز داریم؟


چنانچه به هر دلیلی سیستم نتواند معاملات احسان را در زمان مناسب ببندد و قیمت بازار ریزش بیشتری را تجربه کند، صندوق بیمه به کار می افتد تا  ضررها را پوشش دهد تا پوزیشن بسته شود. با این حال تغییر زیادی برای احسان اتفاق نمی افتد، چرا که سرمایه آن لیکویید ده و موجودی صفر دارد، ولی این اطمینان وجود دارد که عرفان می تواند سود خود را دریافت نماید. بنابراین چنانچه صندوق بیمه وجود نداشت، موجودی حساب احسان در کنار این که از 2 هزار دلار به عدد صفر می رسید، حتی احتمال منفی شدن را نیز داشت.

در هر صورت پوزیشن لانگ آن به احتمال زیاد از قبل بسته شده است، به این خاطر که maintenance margin او کم تر از حداقل لازم است. هزینه های تصفیه به صورت مستقیم به صندوق بیمه می رود و وجوه باقیمانده در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. کارمزدهای لیکوییدی مستقیما وارد صندوق بیمه می شوند و باقی مانده آن نیز به کاربران داده می شود. لذا صندوق بیمه سازوکاری به حساب می آید که به منظور استفاده از وثیقه های گرفته شده از معامله گرانی است که لیکویید شده اند و به منظور پوشش دادن حساب های ورشکسته به وجود آمده اند. در شرایط معمولی بازار، امکان دارد که صندوق بیمه با لیکویید شدن کاربران به شکل مستمر رشد نماید.

به صورت خلاصه، صندوق بیمه زمانی رشد می کند که کاربران پیش از رسیدن به ارز منفی پوزیشن هایشان، لیکویید شوند. ولی در مواردی که اوضاع شدیدتر است، ممکن است که سیستم نتواند تمامی معاملات شما را ببندد که در این شرایط از صندوق بیه کمک گرفته خواهد شد تا خسارت احتمالی جبران گردد. اگرچه غیرمعقول است، ولی این اتفاق می تواند در دوره هایی که نوسان زیادی دارند و یا زمانی که نقدینگی بازار کم است، اتفاق افتد.

12) وجه تضمین اولیه

وجه تضمین اولیه از دیگر اصطلاحات بازار فیوچرز به حساب می آید که در واقع وجهی است که از طرفین قرارداد فیوچرز به منظور جلوگیری از پشیمان شدن از انجام قرارداد فیوچرز، در قالب شرط ضمن عقد، اخذ می شود که میزان آن در ابتدای مشخصات هر قرارداد از طرف طرفین قرارداد مشخص خواهد شد. برای مثال چنانچه اهرم ۲۰ برابر را انتخاب نمایید، حاشیه اولیه شما ۵ درصد از ارزش کل موقعیت می باشد. لذا هر چقدر وجه تضمین اولیه بیشتر باشد، اهرم موجود کم تر و نهایتا حاشیه امن اولیه بیشتر می باشد.

به حداقل مبلغ مورد نیاز که به منظور باز نگه‌ داشتن معامله الزامی است، مارجین نگهداری می گویند. در صورتی که وجه تضمین نگهداری شما به زیر این سطح برسد، لیکوئید خواهید شد. جهت افزایش تجربه تجاری کاربران تازه وارد، بایننس تنها یک حاشیه نگهداری ارائه می‌ دهد که کم تر از نیمی از حاشیه اولیه است. به صورت کلی معامله بیت کوین در بازارهای آتی ریسک‌ های بسیاری به همراه خواهند داشت که امیدواریم با رعایت نکات گفته شده از بروز هرگونه ضرر جلوگیری نمایید.

13) قیمت مارکت

قیمت مارکت در حقیقت ارزش واقعی معامله در قیاس با قیمت معاملات واقعی آن است. محاسبه mark price مانع لیکویید شدن در بازارهایی می شود که ثبات بسیار کمی دارند. لذا وقتی که قیمت شاخص به قیمت بازارهای محلی مرتبط است، mark price بیانگر قیمت واقعی و منصفانه آن معامله فیوچرز است.

آنچه که بایننس در مورد mark price می گوید این است که mark price طبق قیمت شاخص و فاندینگ ریت مشخص می شود؛ همچنین بخش حائز اهمیت و اساسی از محاسبه تحقق نیافته سود و ضرر است.


همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، 13 تا از مهم ترین اصطلاحات بازار فیوچرز را به زبان ساده خدمت شما عزیزان آموزش دادیم

همچنین اگر دوست دارید بدانید بازار آتی پسته چیست و چطور کار می کند، توصیه می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید.

حال که دیگر اصطلاحات بازار فیوچرز را یاد گرفتید، فکر می کنید دیدتان نسبت به معاملات فیوچرز بازتر شده است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *