بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس کدام است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس

تحلیل تکنیکال یکی از مهم ترین ارکان سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف می باشد که مبانی مشخص و بسیار راهنمایی کننده ای برای انجام معاملات دارد. کتاب های بسیاری در حوزه تحلیل تکنیکال و بورس توسط اساتید این حوزه نوشته شده است ولی کتاب هایی هستند که خواندن آن ها به هر معامله گر و سرمایه گذاری پیشنهاد می شود که قصد داریم در این مطلب چندین مورد از آن ها را معرفی کنیم و توضیحات مختصری راجب بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس بدهیم. لذا اگر شما هم دوست دارید برای سرمایه گذاری و سهامداری اقدام کنید، بهتر است یک یا چند مورد از این کتاب ها مطالعه کنید و بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس را که باید بخوانید انتخاب کنید و کامل و با دقت آن را مطالعه کنید. به شما قول می دهم که اگر کتاب را به دقت بخوانید و تمرین های تجربی هم داشته باشید، پس از گذشت زمان، متوجه تغییر معاملات و در نتیجه سودآوری معاملات خود خواهید شد، پس با ما همراه باشید. 

بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس

کتاب تحلیل تکنیکال تا دلتان بخواهد در بازار موجود است و از منابع لاتین گرفته تا کتبی که ترجمه‌ فارسی شده‌ اند را می توانید در بازار به وفور پیدا کنید. بیشتر کتاب‌ های تحلیل تکنیکال فارسی به ‌نوعی کپی یکدیگر هستند. در واقع بعضی تئوری‌ های تحلیلی مطرح‌ شده در منابع لاتین نیز دیگر در بازار بورس و دیگر بازارهای مالی کاربرد خاصی ندارند. البته در ایران برخی از اساتید تحلیل تکنیکال به شکلی در مورد این تئوری ‌ها با اعتماد به ‌نفس صحبت می ‌کنند که فکر می کنم اگر نظریه ‌پرداز آن ‌ها در حال حاضر زنده بودند، بسیار تعجب می کردند! آخر برخی از این نظریه‌ پردازان خودشان دنیا را با فقر ترک کرده ‌اند بعد اساتید تحلیل تکنیکال ادعاهای بسیار زیادی در این زمینه دارند.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

طیف وسیعی از کتاب‌ های تحلیل تکنیکال برای یادگیری در دسترس هستند که موضوعاتی مثل الگوهای نموداری، نسبت ‌های فیبوناچی، تحلیل تکنیکال کلاسیک، تحلیل هارمونیک و … برخی از تئوری ‌های تحلیلی واقعا تاریخ انقضایشان فرارسیدهاست یا اساسا در بازار بورس ما کاربردی ندارد. از بین آن تعداد 11 کتاب را برایتان گلچین کرده ایم که به نظر مطالب جامع ‌تری دارند و به صورت کاربردی به اصول تحلیل تکنیکال پرداخته اند.

تحلیل تکنیکال چیست؟

در حقیقت تحلیل تکنیکال روشی است برای پیش ‌‌بینی قیمت در بازارها، بر پایه بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار. تحلیل تکنیکال، علاوه بر بازار بورس اوراق بهادار، در بازار ارز و فارکس و بورس کالا هم مورد استفاده تحلیل گران و سرمایه گذاران قرار می گیرد. می توان این طور گفت که تحلیل تکنیکال بررسی رفتار بازار و پیش ‌بینی روند آن با استفاده از نمودارها می باشد.

معرفی بهترین کتابهای تحلیل تکنیکال

کتاب‌ های بسیاری در زمینه آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی وجود دارند. در کنار برخی کتاب ‌های تاریخ ‌گذشته و قدیمی، بعضی کتاب ‌ها بدون این که به زمان و مکان خاصی محدود باشند، برای هر علاقه‌ مندی مفید و کاربردی هستند.

کتاب‌ های این فهرست در حال حاضر قابل ‌اتکا هستند. همچنین در نظر داشته باشید که تمرکز کتاب های آموزش بورس این فهرست در زمینه تحلیل تکنیکال بر اصول پایه ‌ای تحلیل و خواندن نمودارها به‌ عنوان ابزاری برای شناسایی روان ‌شناختی بازار است، نه ارائه انبوهی از نمودارها و گراف ‌ها. در حقیقت این کتاب ‌ها به معامله‌ گران کمک می‌ کنند درک بهتری از بازار داشته باشند و بتوانند راهبرد معامله خودشان را تعیین نمایند.

1) تحلیل تکنیکال بازار سرمایه جان مورفی

یکی از معروف ‌ترین، کاربردی ‌ترین و مفید‌ترین کتاب ‌ها در زمینه آموزش بورس کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی است. این کتاب با ترجمه‌ های گوناگونی در بازار موجود می باشد، ولی این کتاب بسیار معروفف با ترجمه ‌ای روان منتشر شده و اصطلاحات استفاده شده در این کتاب بومی ‌سازی شده و با خیال راحت می‌ توان به آموزه‌ های آن اتکا کرد. بدون تردید یکی از بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس و تمام بازارهای مالی کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه اثر جان مورفی است.

حتما برایتان جالب است : نوسان گیری روزانه در بورس + راهنمای گام به گام

تحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می ‌توان در نوشته های قرن 17 و 18 میلادی نیز مشاهده کرد. شاید بتوان این طور بیان کرد که اولین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را چارلز داو انجام داده است. چارلز داو که بنیان گذار وال استریت ژورنال است، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز طراحی کرد که هنوز، با وجود نواقص این شاخص و نقدهایی که بر آن وارد است، از جمله شاخص ‌های مهم اقتصادی به حساب می آید و بسیار مورد استفاده و تحلیل همگان قرار می گیرد.

2) سرمایه ‌گذاری در سهام به زبان آدمیزاد

کتاب سرمایه گذاری در سهام به زبان آدمیزاد نوشته‌ پاول ملاژنوویچ کارشناس، نویسنده و مشاور مالی شناخته شده است که بیش از 20 سال در زمینه سرمایه‌ گذاری، تدریس و مشاوره بازار بورس فعالیت داشته ‌است. کتاب در 5 بخش تدوین شده که در بخش نخست آن با مفاهیم اولیه برای شروع سرمایه ‌گذاری در بازار بورس آشنا می ‌شویم و در بخش بعدی به نکاتی اشاره شده است که قبل از شروع به معامله باید آن ها را در نظر بگیریم. بخش سوم نیز به نحوه شناسایی سهم‌ های برنده اختصاص دارد و بخش چهارم درباره معرفی تکنیک ‌ها و استراتژی ‌های سرمایه ‌گذاری است و در نهایت در بخش آخر با عنوان ده‌ تایی‌ ها، ملاژنوویچ ده استراتژی سرمایه ‌گذاری موفق به عنوان مکمل بازار سهام ارائه کرده است.

3) تجزیه و تحلیل تکنیکال کلیفورد پیستول

کلیفورد پیستول تجزیه و تحلیل ‌های تکنیکال از بورس را با زبانی ساده و قابل فهم در کتاب تجزیه و تحلیل تکنیکال ارائه کرده است. میتوان گفت که تجزیه و تحلیل تکنیکال روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها، طبق مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات در آن بازار است. تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه، بازار ارز و فارکس و نیز بازارهای بورس کالا قابلیت استفاده را دارد.

کلیفورد پیستول برای بیان تحلیل تکنیکال از زبانی ساده استفاده کرده و مطالب مفید این کتاب موجب شده است تا در زمان کوتاهی کتاب تجزیه و تحلیل تکنیکال تبدیل به یکی از پرفروش‌ ترین کتاب ‌ها در زمینه تجزیه و تحلیل تکنیکال شود. وجه تمایز تمایز کتاب تجزیه و تحلیل تکنیکال استفاده از زبان ساده در کنار بیان مطالب کاملا علمی و مجموعه تمرین ‌ها و جواب‌ های اختصاصی برای هر فصل است، به همین خاطر باعث استفاده گسترده آن میان اساتید به عنوان یک مرجع در زمینه آموزش رفتارهای بازار بورس شده است.

4) کتاب الگوهای شمعی ژاپنی استیو نیسون

این کتاب راهنمای جامع نمودارهای شمعی محسوب می شود که یکی از پر استفاده ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال به حساب می آیند. قبل از فعالیت‌ های آموزشی نیسون، نمودار های شمعی ژاپنی برای غربی‌ ها ناشناخته بود، ولی در حال حاضر نمودارهای شمعی را می ‌توان ابزاری اساسی در تحلیل تکنیکال به حساب آورد که نقش حائز اهمیتی در موفقیت معامله‌ گران در کل جهان ایفا می کند.

حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام برای خرید | فاکتور های مهم در خرید سهام

نیسون در این کتاب، تمامی الگوهای شمعی را که در حال حاضر معامله‌ گران مورد استفاده قرار می دهند را معرفی کرده است. وی همچنین توضیح داده است که این ابزار تطبیق ‌پذیر و خلاقانه چطور با دامنه متنوعی از ابزارهای تحلیل تکنیکال ترکیب و به ابزاری کارآمد برای تحلیل بازار تبدیل می شود. مطالعه این کتاب با صدها مثال متنوع به هر معامله ‌گری پیشنهاد می گردد.

5) کتاب شروع تحلیل تکنیکال جک شواگر

این کتاب گزینه بسیار مناسبی برای معامله ‌گران مبتدی می باشد. کتاب شروع تحلیل تکنیکال همه موضوعات کلیدی تحلیل تکنیکال را شرح می ‌دهد. این کتاب، علاوه بر معرفی الگوهای نموداری و اندیکاتورها، قسمت هایی را به نحوه انتخاب نقطه ورود و خروج، توسعه نظام معامله و طراحی برنامه ‌ای برای معامله ‌گری موفق تخصیص داده است. این موضوعات عناصر راهگشا برای موفقیت در معامله گری سهام‌ هستند و باید در نظر داشت که تعداد کتاب‌ هایی که همه این موارد را به صورت همزمان در اختیار شما عزیزان قرار دهند، زیاد نیست.

6) کتاب دایرة المعارف الگوهای نموداری 

حقیقتا این کتاب دایرة المعارف است. کتاب فهرستی بسیار خاص از الگوهای نموداری ارائه می ‌کند. همچنین با نگاهی آماری، نحوه کاربرد این الگوها را در پیش ‌بینی و تغییر قیمت ‌های آینده شرح می دهد. تحلیل ‌های آماری بولکوفسکی، که خود تحلیلگر تکنیکال است، وجه تمایز این کتاب از سایر کتاب‌ های این حوزه است. سایر کتاب‌ ها تنها الگوهای نموداری و نحوه خواندنشان را توضیح داده‌ اند.

بهترین کتابهای تحلیل تکنیکال بورس

همچنین این کتاب شامل ۱۰ الگوی رویدادی است که به معامله ‌گران متوسط کمک خواهد کرد تا از رویدادهای مالی مثل ارائه صورت ‌های مالی فصلی در معاملاتشان استفاده نمایند. هر الگوی نموداری با جزئیات توضیح داده و تحلیل شده است. نخست الگو معرفی می ‌شود و در ادامه رفتار و رتبه عملکرد آن توصیف می ‌شود و در انتها راهنمای جامع شناسایی نقاط و توضیحاتی درباره موارد شکست الگو و راه اجتناب از آنها ارائه می ‌شود. نویسنده درباره راهبردهای اثربخش معامله به‌ کمک الگوهای نموداری و کاهش ریسک نیز نکات بسیار کلیدی را در این کتاب عنوان کرده است که این کتاب را منحصر به فرد تر می کند.

7) کتاب جادوگران بازار نوین جک شواگر

این کتاب دربرگیرنده مصاحبه نویسنده با مجموعه ‌ای از برترین معامله‌ گران در سراسر جهان است. کتاب جادوگران بازار نوین رویکردهای ارزشمندی را ارائه می کند که از ذهن هوشمندترین افراد دنیای بورس استخراج شده‌ اند. این کتاب، که برای معامله ‌گران مبتدی و هم برای حرفه‌ای ‌ها گزینه مناسبی است، با داستان ‌هایی از معاملات موفق، به یادگیری هنر ظریف معامله ‌گری و تقویت مهارت ‌های مدیریت ریسک کمک شایانی خواهد کرد.

حتما برایتان جالب است : خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟

این کتاب همچنین یکی از بهترین کتاب ‌ها در زمینه تحلیل تکنیکال می باشد که زبانی غیررسمی و خودمانی دارد. کتاب شامل مصاحبه ‌هایی با بروس کونر، مارتی شوارتز، اد سیکوتا، تام بالدوین و دیگر سرشناسان دنیای بورس است. تلاش قابل ‌تحسین شواگر در نگارش این کتاب به آفرینش راهنمایی بنیادینی برای معامله ‌گران بر پایه تجربیات دست‌ اول افراد موفق این حوزه منجر شده است.

8) کتاب داینامیک تریدینگ نوشته رابرت ماینر

از دیگر کتاب های بسیار عالی در زمین تحلیل تکنیکال، داینامیک تریدینگ نوشته رابرت ماینر است. رابرت ماینر از سال ۱۹۸۶ شروع به تدریس استراتژی های معاملاتی کاربردی کرده است. وی 11 سال بعد به علت تحلیلش در مورد شاخص سهام و پیش بینی ها و استراتژی های معاملاتیش، معامله برگزیده سال را کسب کرد و موفق شد تا رتبه اول رقابت سالانه جام قهرمانی روبینز تریدینگ در بازار آتی را از آن خود کند. جالب است بدانید که این کتاب، در سال ۱۹۹۹ کتاب برگزیده سال در حوزه معامله در بازار سرمایه شد.

او نرم افزاری هم تحت عنوان نرم افزار داینامیک تریدر رابرت ماینر، طراحی کرده است که این نرم افزار، قابلیت ها و ابزارهایی را برای شما فراهم می کند که بدون تردید در هیچ برنامه مشابه دیگری پیدا نمی کنید. تنها نرم افزاری که ابزارهای زمانی و قیمتی جامعی ارائه میدهد و معامله گر بدین وسیله میتواند نواحی قیمتی و زمانی با بیشترین احتمال وقوع تغیر روند را شناسایی کند، داینامیک تریدر است. در حقیقت شما در این کتاب، با داینامیک تریدینگ آشنا خواهید شد و همچنین الگوی عملی امواج الیوت را یاد خواهید گرفت. همچنین تحلیل قیمتی و زمانی داینامیک نیز از دیگر موضوعات این کتاب ارزشمند است. در نهایت استراتژی های کاربردی بررسی شده است و این که چطور در دنیای واقعی بتوانید از آن به بهترین شکل بهره بگیرید.

9) دایر المعارف اندیکاتورهای بازار تکنیکال نوشته رابرت کولبی

بازارهای مالی مداوم در حال تغییر هستند و مطابق با این تغییرات، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نیز تغییر خواهند کرد و بروزرسانی خواهند شد. این کتاب را می ‌توان یکی از منابع اصلی یادگیری و بررسی اندیکاتورها به حساب آورد. این دایره المعارف، فهرستی الفبایی از بروزترین و مهم‌ ترین اندیکاتورها ارائه داده است و با گذشت ۱۸ سال از انتشار، هنوز برای گنجاندن اندیکاتورهای نوین معاملاتی بروزرسانی می شود.

همچنین این کتاب، حاوی مفاهیم و تعاریف اندیکاتورها، فلسفه زیربنایی آن ها و مهم ‌تر از همه، دستورالعمل‌ هایی ساده و قابل ‌فهم برای استفاده از این اندیکاتورها در معاملات روزانه است. کولبی محققی مستقل در بازارهای مالی است که با سرمایه‌ گذاران حقیقی و سازمانی بسیاری مشورت کرده و سخنرانی ‌های برجسته ‌ای در زمینه چشم ‌اندازهای سرمایه ‌گذاری در کل دنیا ارائه کرده است. البته باید این را هم عنوان کرد که این کتاب هنوز در ایران ترجمه و منتشر نشده است.

10) هنر و علم تحلیل تکنیکال نوشته آدام گریمز

این کتاب، حرکات قیمت و استراتژی‌ های معاملاتی با زبانی ساده، بینش و درک فوق ‌العاده‌ای از استراتژی‌ ها و الگوهای پربازده تحلیل تکنیکال ارائه کرده است. این کتاب را در حقیقت می توان پلی بین دیدگاه آکادمیک در مورد تحلیل تکنیکال بازار و معامله‌گری پرسود به حساب آورد که از بسیاری معیارهای معمول کتاب ‌های معامله‌ گری عبور کرده است. آدام گریمز، نشان داده است که به چه دلیل بازارها در بسیاری موارد پیش ‌بینی ناپذیرند و نقش تحلیل تکنیکال در تشخیص الگوهای معتبر آماری در برخی شرایط خاص بازار چیست و در چه شرایطی استفاده از این نوع تحلیل، می ‌تواند سودآور باشد.

باور این کتاب ایجاد الگوهای قیمت طبق فشار خرید و فروش است، اما با این وجود گریمز توضیح می ‌دهد که این الگوها، فقط در صورت وجود بی ‌تعادلی واقعی بین فشار خرید و فروش، کارآمد و موثر هستند. همچنین این کتاب، دربرگیرنده‌ تحلیل آماری گسترده‌ای از بازارها است که برخی ابزار و الگوها، از جمله تحلیل سطوح فیبوناچی را به چالش می‌ کشد و تأثیر دیگر ابزار و تنظیمات معاملاتی را برجسته می کند.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده

همچنین نویسنده در این کتاب با استناد به تجربه 20 ساله‌ خود به‌ عنوان معامله ‌‌گر، مدرس و مشاور حرفه‌ ای معامله‌ گری در بازارهای مالی، در مورد احساسات هیجانی و روانشناسی معامله‌ گرها نیز مواردی را عنوان کرده است که بی اندازه مهم و کاربردی هستند. همچنین به‌ شکلی جامع، کامل و واقع ‌بینانه ریسک ‌های گوناگون مربوط به معامله‌ گری، مشکلات بازار، عملکرد آن‌ ها و شیوه یافتن راه‌ حل ‌های موثر را مورد بررسی قرار داده است که تحسین بر انگیز است. البته این را هم باید در نظر داشت که نسخه ترجمه ‌شده‌ ای از این کتاب در بازار ایران موجود نیست.

11) تحلیل تکنیکال مبتنی بر شواهد نوشته دیوید آرونسون

این کتاب، استفاده از روش علمی و استنباط آماری برای سیگنال ‌های معاملاتی توضیح می ‌دهد که چگونه قادرید از روش علمی و آزمون ‌های پیشرفته آماری به منظور تعیین صحت سیگنال‌ های معاملاتی بهره بگیرید. قسمت زیادی از کتاب اختصاص به روش جدیدی دارد که به صورت خاص برای ارزیابی عملکرد قوانین و سیگنال ‌ها بر مبنای واکاوی داده‌ های تاریخی طراحی شده است.

جالب است بدانید که تحلیل تکنیکال مبتنی بر شواهد به دو قسمت تقسیم می‌ شود؛ در ابتدا کتاب به مبانی روش ‌شناختی، فلسفی و آماری تحلیل تکنیکال مبتنی بر شواهد اشاره کرده است و در بخش دوم، این روش را با استفاده از ۲۵ سال داده تاریخی برای بررسی ۶,۴۰۰ مورد خرید و فروش از نمودارهای شاخص S&P500 به کار می‌ گیرد. این کتاب با توصیه ‌هایی کاربردی توضیح می ‌دهد که معامله‌ گرها به چه صورتی قادرند از روش‌ های علمی و آزمون ‌های پیشرفته آماری برای تعیین کارایی واقعی سیگنال‌ های معاملاتی کمک بگیرند.

دیوید آرونسون تأثیر روش ‌های عینی تحلیل تکنیکال مبتنی بر شواهد را با تحلیل سنتی مقایسه می ‌کند و با مثال ‌ها، شواهد، داده‌ های گوناگون تاریخی، سودآوری و نتایج تجربی این رویکرد را نشان می ‌دهد. در این میان روش ‌ها و قوانین بسیاری نیز در معاملات گوناگون راستی ‌آزمایی و بهترین موارد گزینش می ‌شوند.

در حقیقت آرونسون توضیح می ‌دهد که روش ‌های تفسیری تحلیل  سنتی بسیار ذهنی و متعصب هستند و بر پایه اصول مشخصی بنا نشده ‌اند و این در حالی است که استفاده از تحلیل تکنیکال مبتنی بر داده ‌های آماری علمی و معتبر می ‌تواند نتایج بهتری در پی داشته باشد. البته مثل چند مورد قبلی که مثال زدیم، متاسفانه این کتاب هنوز در ایران ترجمه نشده است.


در انتها امیدوارم دید خوبی راجب بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس پیدا کرده باشید.

هر سوال یا ابهامی در خصوص تحلیل تکنیکال دارید، از طریق بخش ارسال نظرات از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *